Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyselin vyöhyketerapeutiltani synnytykseen valmistautumisesta sitten kun sen aika on ja tuli puheeksi mm. vadelmanlehtitee. Löysin siitä bebes.infon sivuilta tällaisen jos kiinnostaa http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=293

Se on tietysti jokaisen oma asia uskooko tällaisiin vai ei mutta loppuraskaudessa ajattelin kyllä itse kokeilla. :happy:

Kovasti tsemppiä kaikille viimeisillä viikoilla kärvisteleville ja hyvää synnytystä jokaiselle! :happy:
Kiitti vinkistä. Mä meen heti Lifeen. Saan lisätty juomista myös tällä. Mä uskon kaikkeen tämmöseen.
 
Oikee asenne! Samoilla ajatuksilla. Eikös puoli-istuvaa asentoa kannata välttää jos haluu vähempi repeytymistä? Pitääkö paikkansa?

Terkut neuvolasta. Tänään rv 38+0. Vauva laskeutunut lähtökuoppiinsa, pyysin varmistaa kun yks väitti että mun vatsan perusteella ei olis....sf-mitta oli myös notkahtanut sen laskeutumisen vuoksi. Kauanko se siellä lähtökuopissa sit voi pyristellä? Päiviä? Viikkoja?

Se tätsy jää lomalle ja sanoin etten halua ketään vierasta meille kotikäynnille ni sovittiin että eka käynti neuvolassa jos hän vielä lomailee ja jos tarve niin hän tulee sitten kotona käymään kun palaa. Muutenkin niillä pienemmät resurssit lomien vuoksi... Mä niin tykkään siitä vaikka se onkin nuori. Sen kanssa saa nauraa ja voi puhuu kaikesta! Kerroin tarkkailevani purppuraviivaa. Sit se laskeskeli että jos huonosti menee ja menee tooosi yli ni hän ehtii töihin takas. On se ihana.

Mä synnytin sellaisessa puoli-istuvassa asennossa ja tuli repeämiä ja välilihaa jouduttiin vähän leikkaamaan... Tosin poika kyllä syntyi käsi koukussa, nyrkki hartian vieressä, eli oli järjestänyt itselleen vähän ekstraleveyttä, millä aurasi tiensä ulos. En siis tiedä, vaikuttiko repeämään enemmän tuo leveyslisä vai synnytysasento vai mikä.

Ja mulle muistaakseni sanottiin n. 5 viikkoa ennen synnytystä ekan kerran, että vauva on ihan alhaalla kiinnittyneenä, lähtökuopissa. Kai tuossakin voi olla isoa vaihtelua.
 
Kiitos vadelmanlehtivinkistä. On kesä aikaa keräillä ja kuivatella. Olen kaivannut jotain aamiaiselle kahvin sijaan.
 
Mullon sairas väsy. Ostin karkkii piiiiitkästä aikaa ja nyt turvottaa. *Huokaisu* Löllyn soffalla, ei kiinnosta arska pihalla.

Viddu muuten noi kundit futiksessa on aikaaika tikissä. Jätkillä on fledat vimpan päälle, ne ihan varmaan nypityttää kulmakarvansaki ennen matsia. Ihan eri hlökohtainen hygieniataso kuin lätkässä. Kiva kattoo. Melkeen voin haistaa Kouroksen...Mmmm.... :rolleyes:Vanhana namutätinä koitan vielä tiirailla näkyiskö lahkeesta jtn...:hilarious: No hyi mua! Mähän oon kohta poikalapsen äiti :eek:!

Jep, väsyny oon...:dead::mask::wacky:
Ei koskaan kai oo liian vanha kattoon fudiksen pel... siis fudista :wink
 
Oikee asenne! Samoilla ajatuksilla. Eikös puoli-istuvaa asentoa kannata välttää jos haluu vähempi repeytymistä? Pitääkö paikkansa?

Terkut neuvolasta. Tänään rv 38+0. Vauva laskeutunut lähtökuoppiinsa, pyysin varmistaa kun yks väitti että mun vatsan perusteella ei olis....sf-mitta oli myös notkahtanut sen laskeutumisen vuoksi. Kauanko se siellä lähtökuopissa sit voi pyristellä? Päiviä? Viikkoja?

Se tätsy jää lomalle ja sanoin etten halua ketään vierasta meille kotikäynnille ni sovittiin että eka käynti neuvolassa jos hän vielä lomailee ja jos tarve niin hän tulee sitten kotona käymään kun palaa. Muutenkin niillä pienemmät resurssit lomien vuoksi... Mä niin tykkään siitä vaikka se onkin nuori. Sen kanssa saa nauraa ja voi puhuu kaikesta! Kerroin tarkkailevani purppuraviivaa. Sit se laskeskeli että jos huonosti menee ja menee tooosi yli ni hän ehtii töihin takas. On se ihana.
Taas taitaa olla kysymyksiä, joissa vastaus vaihtelee hyvin hyvin yksilöllisesti :) Niinku on tällä palstallakin monesti nähty. Mulla on molemmat laskeutunut ja kiinnittynyt varhain eli mulla viihtyivät lähtökuopissa viikkoja. Eka tuli tasan laskettuun aikaan, toinen reilun viikon myöhässä.

Mä olen molemmat synnyttänyt käytännössä puoli-istuvassa asennossa (ekan kohdalla aluksi yritettiin kyljellään) ja mulla taas vauriot hyvin pienet eli ekassa tehtiin pieni episiotomia (2 tikkiä tuli) ponnistuksen loppuvaiheilla ja tokassa ei tosiaan kätilön sanoin tullut naarmun naarmua :)
 
Hitto, mikä hankala päivä. En meinaa päästä nousee istumasta ja liikkuminen on toooosi hidasta. Mä joudun pitelee vattaani ku tuntuu et se putoo. Sit satuin kattoo vessan peilistä ja näyttikö siltä et se vatta olis valahtanu alemmas? En oo ihan varma, mut jotain erilaista siinä ikään kuin oli. Hengitys ei kuitenkaan oo parantunu, et ehkä toivon omiani. Vähän väliä supistelee, ei kipeesti. Vauva on myllänny tänää ihan sairaasti.

Naapurin pikkupoika oli pari timmaa mulla hoidossa tässä aamulla. Ei me mitään tehty, mä makoilin soffalla ja se pölisi kuulumisiaan. Silti olin ihan poikki ku lähti tästä. Nukuin kyl katkonaisesti viime yön.

Munkin pitää sitä vadelmateetä. Jos hitto vaan muistan ostaa sitä! Eilen piti mutsin kanssa viedä pahvit keräyspisteeseen ku käytiin jätskillä, ni meno-paluu matkoilla unohdettiin jättää pahvit. Mutsi sanoi ku tultiin takas mun pihaan, et taas me unohdettiin! Mä ihmettelin, et mitä....? Pitiks käydä kaupassa...? Ja ne vitun pahvit oli mun jalkojen välissä ämpärissä. Ei, juma, jos joutuis tekee töitä hei vielä tässä kohtaa. Se olis hengenvaarallista jo!

Hohhoijjaa. Kohta hierojalle. Sataa vettä ku esteristä. Ihan hyvä, saa kasvikset vodaa. Laitoin kesäkurpitsan siemeniä vielä tällä vkolla kasvilavaan. Elättelen toiveita, et tulis lämmin loppukesä ja syksy. Jasmike alkaa huomenna varmaan kukkii näiden sateiden jälkeen. Samoin pionit! Pionit on ajoissa.
 
Hitto, mikä hankala päivä. En meinaa päästä nousee istumasta ja liikkuminen on toooosi hidasta. Mä joudun pitelee vattaani ku tuntuu et se putoo. Sit satuin kattoo vessan peilistä ja näyttikö siltä et se vatta olis valahtanu alemmas? En oo ihan varma, mut jotain erilaista siinä ikään kuin oli. Hengitys ei kuitenkaan oo parantunu, et ehkä toivon omiani. Vähän väliä supistelee, ei kipeesti. Vauva on myllänny tänää ihan sairaasti.

Naapurin pikkupoika oli pari timmaa mulla hoidossa tässä aamulla. Ei me mitään tehty, mä makoilin soffalla ja se pölisi kuulumisiaan. Silti olin ihan poikki ku lähti tästä. Nukuin kyl katkonaisesti viime yön.

Munkin pitää sitä vadelmateetä. Jos hitto vaan muistan ostaa sitä! Eilen piti mutsin kanssa viedä pahvit keräyspisteeseen ku käytiin jätskillä, ni meno-paluu matkoilla unohdettiin jättää pahvit. Mutsi sanoi ku tultiin takas mun pihaan, et taas me unohdettiin! Mä ihmettelin, et mitä....? Pitiks käydä kaupassa...? Ja ne vitun pahvit oli mun jalkojen välissä ämpärissä. Ei, juma, jos joutuis tekee töitä hei vielä tässä kohtaa. Se olis hengenvaarallista jo!

Hohhoijjaa. Kohta hierojalle. Sataa vettä ku esteristä. Ihan hyvä, saa kasvikset vodaa. Laitoin kesäkurpitsan siemeniä vielä tällä vkolla kasvilavaan. Elättelen toiveita, et tulis lämmin loppukesä ja syksy. Jasmike alkaa huomenna varmaan kukkii näiden sateiden jälkeen. Samoin pionit! Pionit on ajoissa.
Hei tätsy kysy multa tänää että onko helpompi hengittää kun on laskeutunut....pyh...en mä mitään eroo tunne. Ennemminki tähän tuskaseen oloon alkaa tottuu ja turtuu jo.

Hitto pitääkö mun ruveta sitä fudista seuraa ihan vaa niiden pelaajien vuoks? Niil on ihan kivat perät ja reidet....
 
Vadelmanlehti tee on hyvä juttu, mä kans uskon tälläsiin! Siinä on odottajan suositus yksi kuppi/pvä eka kolmannes ja 2kuppia/pvä toinen kolmannes ja kolmannella sen 3 kuppia. Kannattaa muistaa että se saattaa kovettaa vatsaa!
 
Vadelmanlehti tee on hyvä juttu, mä kans uskon tälläsiin! Siinä on odottajan suositus yksi kuppi/pvä eka kolmannes ja 2kuppia/pvä toinen kolmannes ja kolmannella sen 3 kuppia. Kannattaa muistaa että se saattaa kovettaa vatsaa!
JustMom10- oliko se toinen tee imetystee mitä piti ostaa? Oli kadonnut se Life mihin olin menossa. Meen toiseen.
 
Äitiysjoogaa tekis mieli kokeilla, mutta en muka ehdi tai saa aikaiseksi edes selvittää missä sellasta olisi tarjolla... Yritin kerran googlata jotain kotivinkkejä mut en muka ehdi tai saa rauhaa kokeilla niitäkään himassa... Huoh.
 
Äitiysjoogaa tekis mieli kokeilla, mutta en muka ehdi tai saa aikaiseksi edes selvittää missä sellasta olisi tarjolla... Yritin kerran googlata jotain kotivinkkejä mut en muka ehdi tai saa rauhaa kokeilla niitäkään himassa... Huoh.
Mä kävin ihan Elixian normitunneilla, siellä on yin jooga, joka sopi mielestäni myös raskaana olevalle, sellasta pitkäkestoista venyttelyä. Ainoastaan jos tehtiin jotain vatsallaan, niin ne liikkeet jouduin jättää väliin. Ja pilatestunneilla kävin myös. Noin kuukautta ennen laskettua aikaa pistin sit jäsenyyden tauolle.

Ai niin, eilen neuvolassa vauvan kans käydessä huomasin ilmoitustaululla jonkun mainoksen äitiysjoogasta. Et kantsii tsekata neuvolan ilmoitustaulu myös.
 
Bamse, mitä asentoja pitää välttää?

Oli niitä varmaan useampiakin asentoja, joita piti välttää tietyissä vaiheissa (esim. kyykkyä piti muistaakseni varoa jossain vaiheessa, en vain muista missä tai miksi....vaikka toisaalta sitä myös suositeltiin tietyssä vaiheessa), mutta keskeisin oli välttää takakenoa ja alaselkä pyöreänä istumista. Eli siis se tyypillinen ja niiiiin mukava rentoiluasento olis kielletty, että löhöää sohvalla taaksepäin nojaten! Vähemmän on tullut löhöttyä telkkarin edessäkään, kun asento ei oikein enää ole mieleinen :woot:

Paremmin pitäis vauvan ohjautua oikeaan tarjontaan, jos istuu siten, että ristiselässä on luonnollinen notko ja lantio (tai istuinluut) suuntaa taakse, polvet alempana kuin jalkoväli, lantiossa on silloin enemmän tilaa. Satulatuoli on mulla ollut kovassa käytössä töissä! Ja luin myös jostain lähteistä kaikennäköistä lantion lihastasapainosta, yms. yms. mutta se meni vähän turhan hifistelyksi mulle :)

Ja synnytyksen aikana samoin suositellaan, että liikkuu ja on pystyasennoissa, liikuttaa lantiota, yms. jotta vauva tulis paremmassa asennossa synnytyskanavaan ja pääsis siellä kiertymään oikealla lailla.

Varmaan näissä vaikuttaa äitin rakenne, vauvan koko ja ties mikä sattuma, mutta yritin ottaa varman päälle kun toiveissa kuitenkin alatiesynnytys. Sitten en tiedä, jos kävis ilmi joku hankala tarjontavirhe, että uskaltaisinko alateitse yrittää. En ihmettele yhtään, että sulla Sirpa40 se perätila on mietityttänyt!
 
Oikee asenne! Samoilla ajatuksilla. Eikös puoli-istuvaa asentoa kannata välttää jos haluu vähempi repeytymistä? Pitääkö paikkansa?

Terkut neuvolasta. Tänään rv 38+0. Vauva laskeutunut lähtökuoppiinsa, pyysin varmistaa kun yks väitti että mun vatsan perusteella ei olis....sf-mitta oli myös notkahtanut sen laskeutumisen vuoksi. Kauanko se siellä lähtökuopissa sit voi pyristellä? Päiviä? Viikkoja?

Se tätsy jää lomalle ja sanoin etten halua ketään vierasta meille kotikäynnille ni sovittiin että eka käynti neuvolassa jos hän vielä lomailee ja jos tarve niin hän tulee sitten kotona käymään kun palaa. Muutenkin niillä pienemmät resurssit lomien vuoksi... Mä niin tykkään siitä vaikka se onkin nuori. Sen kanssa saa nauraa ja voi puhuu kaikesta! Kerroin tarkkailevani purppuraviivaa. Sit se laskeskeli että jos huonosti menee ja menee tooosi yli ni hän ehtii töihin takas. On se ihana.

Tää ponnistusasentojuttu on tosi hankala! Olen tosissaan yrittänyt löytyy siitä tietoa, mutta mitään valmista vastausta ei kyllä ole! Mitään oikein selkeää tilastoa en ole onnistunut löytämään, mutta useammassa paikassa on haukuttu tuo puoli-istuva ja selinmakuu, että ovat huonoimmat mahdolliset, koska lantio ei ole tilavimmillaan ja siinä häntäluu painuu patjaa vasten eikä pääse siirtymään vauvan tieltä, sen lisäksi ponnistus tapahtuu ylämäkeen. Nää lisää sit myös riskiä häntäluun murtumaan, jonka haluan välttää kun niitä vaivoja on muutenkin! Sen sijaan toispolviseisonta, konttausasento, kyykky, yms. antaa lantion avautua kunnolla. Monessa kulttuurissa, jossa ei ole rutiinia synnyttää sairaalan petissä makuultaan, naiset synnyttää eri kyykkyvariaatioissa.

Mutta kokemuksia näyttää olevan aivan laidasta laitaan, ja mullakin on kavereita, jotka oli kokeilleet useampia asentoja ja loppujen lopuksi tykänneet eniten just puoli-istuvasta! Ajattelin, että kun muuttujia on niin paljon ja selkeää vastausta ei näytä löytyvän, niin kokeilen ensisijaisesti noita pystympiä asentoja ja katon miten menee. Kukin tavallaan, eikö?

Oliko MS74 niin, että sulla on tarkoitus nyt myös synnyttää alateitse?
 
Bamse, mä synnytin ekan puoli-istuvassa asennossa sängyllä enkä tykännyt yhtään. Tuntui että mua pidettiin väkisin (mies ja toinen kätilö piti kummaltakin puolelta kiinni ja veti polvia ylös) asennossa missä en viihtynyt. Kaks muuta olen synnyttänyt jakkaralla ja se oli aivan ihana asento! Tuntuu niin luonnolliselta ponnistaa istualteen (sitähön päivittäin tehdään muutenkin pytyllä! :D ) ja sai istua miehen syleilyssä. Mutta ei sekään asento tosiaan kaikille sovi, jos on esim jalat aivan puhki ei jaksa istua siinä pitkään ja kuulemma jos on lyhyt (mä olen 160cm) ei välttis saa hyvää asentoa.
 
Janna, minä en saanut edes nähdä tuolia, kun piti olla vähintään se 160cm. Mutta siitähän on siis kauan aikaa.
 
Mut mä en kyllä ymmärrä tuota pituusrajaa. Mä olen siis ihan rajalla mutta ei kyllä mitenkään ole kummallakaan kerralla ollut sellanen olo et olis just ja just pituus riittänyt. Viimeks mulle oli just laitettu epiduraali kun alkoi ponnistuttaa (tai rehellisesti sanottuna ponnistutti jo kun epiä pistettiin mutten kertonut sitä) eikä siitä saanut nousta pystyyn puoleen tuntiin. Kätilö ehdotti et yrittäisin ponnistaa sängyllä mut mä ilmoitin tiukkaan että odotan sen puoli tuntia et pääsen jakkaralle! Mä en sängyllä ponnista! :D
 
Äitiysjoogaa tekis mieli kokeilla, mutta en muka ehdi tai saa aikaiseksi edes selvittää missä sellasta olisi tarjolla... Yritin kerran googlata jotain kotivinkkejä mut en muka ehdi tai saa rauhaa kokeilla niitäkään himassa... Huoh.

Mulla oli raskausaikana lainassa äitiysjoogakirja, jossa oli mukana joogadvd. Tosin en kerennyt sitä edes kokeilla, kun oli olevinaan niin kiire raskausaikana. Joskus aiemmin olen harrastanut joogaa kotona dvd:n tahdissa. Jos siis ei löydy mitään ryhmään, niin kannattaa kokeilla joogadvd:tä.
 
Mä kävin ihan Elixian normitunneilla, siellä on yin jooga, joka sopi mielestäni myös raskaana olevalle, sellasta pitkäkestoista venyttelyä. Ainoastaan jos tehtiin jotain vatsallaan, niin ne liikkeet jouduin jättää väliin. Ja pilatestunneilla kävin myös. Noin kuukautta ennen laskettua aikaa pistin sit jäsenyyden tauolle.

Ai niin, eilen neuvolassa vauvan kans käydessä huomasin ilmoitustaululla jonkun mainoksen äitiysjoogasta. Et kantsii tsekata neuvolan ilmoitustaulu myös.
Turussa Turun Joogayhdistys järjestää ja syksylle tulossa vauvajooga. Tekipä hyvää. Meitä oli 4 vaan: minä ja toinen rv 38 ja muut 30-34. Selällään en pystyny mitään tekee ja en kaikkeen taipunu mut niiin hyvä ja rentoutunu olo.
 
Takaisin
Top