Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää ponnistusasentojuttu on tosi hankala! Olen tosissaan yrittänyt löytyy siitä tietoa, mutta mitään valmista vastausta ei kyllä ole! Mitään oikein selkeää tilastoa en ole onnistunut löytämään, mutta useammassa paikassa on haukuttu tuo puoli-istuva ja selinmakuu, että ovat huonoimmat mahdolliset, koska lantio ei ole tilavimmillaan ja siinä häntäluu painuu patjaa vasten eikä pääse siirtymään vauvan tieltä, sen lisäksi ponnistus tapahtuu ylämäkeen. Nää lisää sit myös riskiä häntäluun murtumaan, jonka haluan välttää kun niitä vaivoja on muutenkin! Sen sijaan toispolviseisonta, konttausasento, kyykky, yms. antaa lantion avautua kunnolla. Monessa kulttuurissa, jossa ei ole rutiinia synnyttää sairaalan petissä makuultaan, naiset synnyttää eri kyykkyvariaatioissa.

Mutta kokemuksia näyttää olevan aivan laidasta laitaan, ja mullakin on kavereita, jotka oli kokeilleet useampia asentoja ja loppujen lopuksi tykänneet eniten just puoli-istuvasta! Ajattelin, että kun muuttujia on niin paljon ja selkeää vastausta ei näytä löytyvän, niin kokeilen ensisijaisesti noita pystympiä asentoja ja katon miten menee. Kukin tavallaan, eikö?

Oliko MS74 niin, että sulla on tarkoitus nyt myös synnyttää alateitse?
Juu on tarkotus alateitse nyt kun ne lupas että se sieltä mahtuis.
 
Turussa Turun Joogayhdistys järjestää ja syksylle tulossa vauvajooga. Tekipä hyvää. Meitä oli 4 vaan: minä ja toinen rv 38 ja muut 30-34. Selällään en pystyny mitään tekee ja en kaikkeen taipunu mut niiin hyvä ja rentoutunu olo.

Mitä tuo vauvajooga maksaa ? Mua voisi kiinnostaa. Mulle suositteli työpaikalla liikunnanohjaaja osallistumista kunnan vanhempi-vauvajumpparyhmiin. Ilmeisesti naapurikuntalainenkin voisi osallistua, kun kuulutaan samaan sote-kuntayhtymään.
 
Mäkin punnasin ekan puoli-istuvassa ja kätilö oikein käski äijää pitämään jaloista. En mä kyllä paremmastakaan tienny, en ollu etukäteen selvitelly / miettiny yhtään vaihtoehtoja. Jumppapallon päällä rähmällään/ etukenossa ei ainakaan ollu kiva mulle. Sitä kokeiltiin myös.
 
Mitä tuo vauvajooga maksaa ? Mua voisi kiinnostaa. Mulle suositteli työpaikalla liikunnanohjaaja osallistumista kunnan vanhempi-vauvajumpparyhmiin. Ilmeisesti naapurikuntalainenkin voisi osallistua, kun kuulutaan samaan sote-kuntayhtymään.
Mä en tiiä mitä maksaa. Kurssiluonteinen siitä tulee ja alustavasti syyskuusta puhuivat että alkais. Mä laitan sulle heti tiedon kun saan spostii sieltä.
 
Oli niitä varmaan useampiakin asentoja, joita piti välttää tietyissä vaiheissa (esim. kyykkyä piti muistaakseni varoa jossain vaiheessa, en vain muista missä tai miksi....vaikka toisaalta sitä myös suositeltiin tietyssä vaiheessa), mutta keskeisin oli välttää takakenoa ja alaselkä pyöreänä istumista. Eli siis se tyypillinen ja niiiiin mukava rentoiluasento olis kielletty, että löhöää sohvalla taaksepäin nojaten! Vähemmän on tullut löhöttyä telkkarin edessäkään, kun asento ei oikein enää ole mieleinen :woot:

Paremmin pitäis vauvan ohjautua oikeaan tarjontaan, jos istuu siten, että ristiselässä on luonnollinen notko ja lantio (tai istuinluut) suuntaa taakse, polvet alempana kuin jalkoväli, lantiossa on silloin enemmän tilaa. Satulatuoli on mulla ollut kovassa käytössä töissä! Ja luin myös jostain lähteistä kaikennäköistä lantion lihastasapainosta, yms. yms. mutta se meni vähän turhan hifistelyksi mulle :)

Ja synnytyksen aikana samoin suositellaan, että liikkuu ja on pystyasennoissa, liikuttaa lantiota, yms. jotta vauva tulis paremmassa asennossa synnytyskanavaan ja pääsis siellä kiertymään oikealla lailla.

Varmaan näissä vaikuttaa äitin rakenne, vauvan koko ja ties mikä sattuma, mutta yritin ottaa varman päälle kun toiveissa kuitenkin alatiesynnytys. Sitten en tiedä, jos kävis ilmi joku hankala tarjontavirhe, että uskaltaisinko alateitse yrittää. En ihmettele yhtään, että sulla Sirpa40 se perätila on mietityttänyt!
Just ku luin sun tekstiä, ni nojasin sohvalla takakenoon...:p Mullon kyl tyyny ristiselän kohdalla ku en pysty nojaa ihan täysillä selkää mihinkään. Ja mun sohva on niin syvä istumasyvyydeltään, että siinä on raskaana tosi huono istuu ja itseasiassa ilman raskauttakin.

Mä haluan koittaa sitä jakkaraa. En missään nimessä makuultaan halua lähtee ponnistaa "vastatuuleen". Toivottavasti jalat kestää. Mun pitää puudutteet ottaa sen asennon mukaan.

Joo, sanoi äijäkin, et vatta olis valahtanu alas. Tänään kauhee kenkiminen. Nyt mä kyl mietin, et välillä taidan luulla et vauva liikkuu mut se onki supistus. Nytkin vetää ihan kovaksi. Vai aiheuttaako vauvan liikkuminen supistuksen? Onks sulla MS74 vauvan liikkeet jotenki pehmentyneet? Entä Satru sulla? Kisu75, sullon kans la päivä mun jälkeen, mitä sun vattaan kuuluu?

Perkele ku alkaiskin syntyy. Se vakuutus, lähetin terv.selvityksen vasta viikonloppuna... Ehheheh.
 
Sirpa: ei kyllä ole pehmenneet. Eikä ollut viime raskaudessakaan. Alusta loppuun riehutaan vatsassa :) Ainoa mitä terkkari sanoi viime raskauden loppuvaiheessa, et vauvan syke on rauhoittunut..että kohta syntyy. Eikä siitä mennyt montaa päivää kun syntyi.

Mä varmaan jankutan samoja juttuja, mutta viime päivät on olleet ihan perseestä. Siis mökkeily oli kivaa, mutta autossa istuminen ei. Selkä tosi kipeä ja säteilee jalkoihin. En nukkunut kunnolla, enkä oo nukkunut kunnolla moneen viikkoon, vaikka taapero nukkuu yöt heräämättä...Minä vaan valvon ja väsyn ja siitä seuraa se että tiuskin ja ärsyynnyn 0-100 sekunnissa. Syntyis vaan jo, et saisin kroppani takaisin! (Toisaalta en toivo että syntyy vielä, mutta alkaa olla olo semmonen etten itekkään itseäni kestä, saati sitten mun läheiset..enkä ees tiedä aina mikä ärsyttää, ärsyttää vaan kaikki! ) :mad:

Eikä tietty mun tunnekuohuja helpota se, että esikoinen muuttaa kohta omaan asuntoon ja toka mukelo aloittaa lukion :wideyed: Ja minä pungerran uutta vauvaa kehiin :spitoutdummy:
 
Niin ja mä olen jokaisen muksun ponnistanut puoli-istuvassa asennossa ja ainoastaan ekassa revennyt, mutta sekin johtui imukupista ja siitä että likka vedettiin väkiste ulos. Kaksi seuraavaa meni normisti, jotain pintanaarmuja tuli pari, mutta ei ne tuntunut missään..paitsi eka pissa synnytyksen jälkeensaattoi "hieman" kirvellä :bored: Kannattaa siis pissalla käydessä samaan aikaan suihkutella lämmintä vettä pimperoon, helpottaa kirvelyä.
 
Satru, minulla esikoinen on muuttanut jo kolme vuotta sitten ja kuopus valmistui ammattiin, kirjoitti ylioppilaaksi ja käy nyt töissä. Minusta se on vain mukavaa. Innolla odotamme kaikki tätä seuraavaa.

Minä olen synnyttänyt makuulla tai puoli-istuvassa asennossa molemmat. Asento ei ollut ongelma. Kuopus vain oli vähän liian iso, mutta ei traumoja.
 
Kyllä mullakin liikkeet aiheuttaa supistuksia. Varsinkin jos pojalla on hikka..hermostuu nopeasti, alkaa riehumaan ja sit supistelee. Kuten tälläkin hetkellä riehuu hikan takia. Ja on löytänyt uuden potkimisalueen, mun rintalasta..ennen tykkäs potkia vaan kylkeä..nyt ylettyy jo rintalastaan ja se tekee kipeetä!
 
Tänään ollut tunteiden vuoristorata-päivä! Töissä oltiin sisällä (koululaisten kesäkerho) koko päivä ja olen askarrellut (mitä rakastan) koko työpäivän mutta iltapäivää kohden lasten melutaso alkoi nousta kun eivät päässeet pihalle purkamaan energiaa. Sit esikoinen tekstas että tuli kirje lukiosta ja hän pääsi ykkösvaihtoehtoon! :) Se ei ollut mitenkään itsestään selvyys vaikkei sit loppupeleissä mikään rajatapaus ollutkaan. Oon niiiiiiin ylpee! :)
Sit hain kuopuksen päiväkodista ja hoitaja höpötti niin pitkään et myöhästyttiin bussista ja saatiin sit seistä melkeen puol tuntia katoksettomalla pysäkillä kaatosateessa. Kotiin päästyä mulla oli ainoastaan pikkarit kuivat, kaikki muu valui vettä, jopa rintsikat. Kiva ilta kotona lasten kanssa kunnes huomasin, että takkini (jonka olin laittanut keittiöntuolin selkänojalle kuivumaan) oli valuttanut karseen lätäkön lattialle ja käsilaukku oli keskellä lätäkköä. KAIKKI käsilaukussa oli märkää, myös Kelan paperit ja raskaustodistus... :( Ja tottakai laukun pohjalla oli ollut salmiakki-karkki, eli kaikki oli myös tahriintunutta ja tahmeaa. Miehen tultua kotiin menin teinien kanssa saunaan ja saatiin keskustella pitkään ja rauhassa. :) Nyt raukeena ja kaikkensa antaneena sohvalla (väärässä asennossa :D ).
 
Pääsin nyt siis minäkin käymään ultrassa Hyvinkäällä eilen 36+3 ja kaikki oli hyvin. Pieni järkytys oli vaan se, että vauva oli jo nyt 3kg eli syntyessään ehkäpä sitten 3,5kg. Keskikokoinen kuulemma, mutta kun minäkin olen tottunut näihin pieniin. Kaksoset olivat 37+3 syntyessään 2,3kg ja kaksi muuta olivat 38+4 ja 39+6 syntyessään 3,1kg. Ja tämä neiti on jo nyt 3kg. Ilemisesti on myös pitkä, koska rv28, kun kävin yksityisellä ultrassa, niin silloin lääkäri sanoi, että tulee pitkäsäärinen tyttö. No, kuulemma mahtuu kuitenkin syntymään ihan hyvin.

Koska edellinen synnytys oli niin nopea (ekasta merkistä loppuun alle 3h), niin lääkäri vähän tarjosi mahdollisuudeksi käynnistystäkin, jos ehdottomasti haluaisin (voisi siis suunnitella syntymäajankohdan). En kuitenkaan halua, koska siinä on kuitenkin suurempi riski ongelmiin synnytyksen kulussa ja lääkärikin myönsi asian olevan näin. Eli lähden sitten vaan sairaalaan heti ekasta merkistä, kun tuntuu, että nyt alkaa.

Minulla on masussa ihan sopivasti liikkuva vauva. Ei riehu, liikkuu vaan silleen mukavasti. En ole kyllä kokenut, että kukaan vauva olisi minulla ollut mahassa riehuja tai ikävällä tavalla potkiva.

Harjoitusupistuksia, jotka ovat usein jo selvästi jonkun verran kipeitäkin tulee aika usein. Päivittäin monia yksittäisiä. Aiemmissa raskauksissa minulla ei ole ollut kipeitä, kun vasta sitten synnytysvaiheessa. Tämä on nyt uutta minulle, että tulee jo näin etukäteen. Kohdunkaulasta lääkäri sanoi, että pehmeä ja yhdelle sormelle auki. Sanoi myös, että aika epäkypsä vielä eli ei nyt ihan justiinsa ole syntymässä. Mikä käsitys teillä muilla on? itse en enää muista, mitä minulle on aiemmissa sanottu kohdunkaulasta missäkin vaiheessa.

Kisu75 36+4
 
Kisu, sanoiko lääkäri kohdunkaulan mittaa? Jos mittaa jo jäljellä vielä hyvin ei tosiaan ihan valmis ole vielä vaikka olis jo aukikin. Mulla viime raskaudessa oli sormelle auki jo rv31 mutta käynnistettiin rv37, eli ei kuitenkaan käynnistynyt etuajassa. Ja jos ultran mukaan tyttö on pitkäsäärinen niin se voi myös hiukan vääristää painoarviota. Muistatko tai lukeeko jossain mitä rv:tä muut mitat vastasi? Vastasiko ne siis oikeaa rv:tä vai vähemmän tai enemmän? Etenkin se vatsan ympärys antaa osviittaa millaisen rasvakerroksen vauva on kerännyt ympärilleen. :)
 
Janna, taisi olla noin 2cm pitkä. Eli ei tosiaan vielä ole kyllä syntymässä. Ja niin se taitaa olla, että uudelleensynnyttäjillä voi olla pitkäänkin vähän auki. No, ei kyllä saakaan syntyä vielä pariin viikkoon, kun mies on reissussa ja remonttikin on kesken!

Kysyin myös, että olenko syönyt liikaa, kun vauva nyt näin selkeästi isompi kun aiemmat, mutta lääkärin mielestä en ole. Alkupaino oli normaali ja sokeriarvot hyvät. Herkkuja en ole tosin vältellyt ja painoa on kyllä tullut vähän enemmän kuin aiemmissa raskauksissa. Tosin olen mä niissä aiemmissakin herkkuja syönyt samalla tavalla. Toki nuorempana aineenvaihdunta ollut ehkä vilkkaampi. Ei tässä onneksi mitään hätää ole ja imetyksessä kyllä kilot sitten lähtee.
 
Mulla vauvan liikkeet rauhottu tosi paljon kun jäin töistä pois. Nyt se kyllä taas riehuu pisin päivää. Mä en tunne potkuja ylävattalla mutta mulla on vatsalihakset erkaantunu ja siks tosi kipee kohta oikeella ylävattalla ja tää beibe tunkee peräänsä pisin päivää just siitä kohdin läpi...joudun kädellä painaa vastaan.

Sirpa40 - mä sanoin just neuvolassa etten oikeen tiiä mikä on supistelua ja mikä kolotusta/jumitusta ja mikä johtuu siitä et vauva tunkee itteensä läpi...

Tää vadelmatee on hyvää. Nam.
Rv 38+1.
 
Mulla vauvan liikkeet rauhottu tosi paljon kun jäin töistä pois. Nyt se kyllä taas riehuu pisin päivää. Mä en tunne potkuja ylävattalla mutta mulla on vatsalihakset erkaantunu ja siks tosi kipee kohta oikeella ylävattalla ja tää beibe tunkee peräänsä pisin päivää just siitä kohdin läpi...joudun kädellä painaa vastaan.

Sirpa40 - mä sanoin just neuvolassa etten oikeen tiiä mikä on supistelua ja mikä kolotusta/jumitusta ja mikä johtuu siitä et vauva tunkee itteensä läpi...

Tää vadelmatee on hyvää. Nam.
Rv 38+1.

Tsemppiä, MS74 ! Ei enää kauan aikaa kestä, kun sunkin vauvasi on ulkomaailmassa.Viimeiset viikot voi kyllä tuntua pitkiltä. Musta ainakin tuntu, kun raskaus meni yliajalle. Viimeistään kuukauden sisällä luulisi sun vauvan syntyneen.
 
Mulla vauvan liikkeet rauhottu tosi paljon kun jäin töistä pois. Nyt se kyllä taas riehuu pisin päivää. Mä en tunne potkuja ylävattalla mutta mulla on vatsalihakset erkaantunu ja siks tosi kipee kohta oikeella ylävattalla ja tää beibe tunkee peräänsä pisin päivää just siitä kohdin läpi...joudun kädellä painaa vastaan.

Sirpa40 - mä sanoin just neuvolassa etten oikeen tiiä mikä on supistelua ja mikä kolotusta/jumitusta ja mikä johtuu siitä et vauva tunkee itteensä läpi...

Tää vadelmatee on hyvää. Nam.
Rv 38+1.
Mistä sen tiesikään et vattalihakset on erkaantuneet? Mä muistan et jotain puhetta tästä oli fysiovalmennuksessa, joka mun mielestä oli kaks vuotta sitten...raskauden tokalla kolmanneksella...:singing:
 
Mistä sen tiesikään et vattalihakset on erkaantuneet? Mä muistan et jotain puhetta tästä oli fysiovalmennuksessa, joka mun mielestä oli kaks vuotta sitten...raskauden tokalla kolmanneksella...:singing:
Sen kyllä tuntee!!!! Mä luulin että ne on revenny mut tätsy sano että ne on varmaa erkaantunu. Se alko siit mun yskimisestä flunssassa ja tosiaan beibe tunkee perää samasta kohtaa. Et voi yskiä etkä aivastaa ja siin on jatkuva kipukohta jos koskee tai painetta tulee.
 
No en minä ainakaan :( Oon nukkunu koko päivän. Erikoista. Kävin koiran kanssa myös pitkän lenkin (tai no ehkä kilsa-kaks mut reilu puoli tuntia xD) ja supisteli mukavasti matkalla, mut heti loppu kotona. Perhana. Kyllä taitaa moni ehtiä kiilaamaan mut jonossa.. Veikkaan, että juhannukseen menee ellei ylikin..
 
Takaisin
Top