Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jännää, Kuukassius! Se on ihanaa, kun ultrataan huolella ja ajan kanssa. Ehtii itsekin hahmottaa näkymät paremmin.

Toi kohdunkaulan tutkiminenhan saattaa joskus edesauttaa synnytyksen käynnistymistä... Mä kävin lääkärissä silloin rv 41+4, ja lääkäri sanoi tarkoituksella tekevänsä tutkimuksen vähän "ronskilla kädellä", jotta ärsyttäisi kohdunsuuta avautumaan.... Ja sehän tepsi, seuraavana yönä alkoi synnytys.
 
Ja kotona. Pitkää tarinaa tiedossa :)
Jonottelin päivystyksessä ja pääsinkin käyrille aika pian kätilön kanssa. Se vaikutti tosi leipääntyneelle.. :/ makoilin siellä sen puoli tuntia ja se tuli sit takasin, että tosi hyvät sydänkäyrät, ei supistuksia yhtään piirtyny (no ei supistellutkaan kyllä yhtään, kun olin makuulla) ja että lääkäri oli sitä mieltä, että voin lähteä kotiin. No mä siihen, että miten niin, kun neuvolasta sanottiin, et lapsivettä ois hieman niukemmin ja ois hyvä päästä tarkempien koneiden ääreen, jotta en stressais. No siihen kätilö, että muthan juuri tänään tutkittiin neuvolassa ja siellä olikin tosi hyvä lääkäri, kun oli juuri heiltä valmistunu erikoislääkäri tai jotain, että kotiin vaan. Kysyin sit, että onko se lekuri jotenkin kiireinen, kun ei ehdi/halua vastaanottaa. En antanu periks ja jäin odotushuoneeseen venaamaan vuoroani vastoin toiveita... No ruuhkaa ei ollu yhtään ja minuutin päästä pääsin. Lääkärikin heti ekana sanoi, että johan mä sut oisin kotiuttanut ja kun niin hyvä lääkärikin siellä neuvolassa jo sut aiemmin tutki. Meinasin hieman hiiltyä, mutta päätin olla yliystävällinen ja sanoin vaa, että joo hienoa ku pääsin heti tarkistukseen päivystykseen, kun laittoi sen lähetteen kuitenkin se lääkäri sieltä neuvolasta ja kaikkee. Vaivaantunutta hiljaisuutta seurasi toiselta puolelta :P Hyvin se onneks sit ultras kanssa, kaikkia aivovirtauksia tms ja sano, ettei mitään syytä olettaa, että istukka lakkais toimimasta, eikä mikään virtaus ole pielessä tai että jotain vikaa olisi tiedossa loppuaikana (alkavat asteittain kuulemma). Lapsivettäkin oli sittenki ihan ok määrä, kun muksu oli hieman kääntynyt ja näky paremmin. No sitte ne ens viikon äippäpoliajan halus perua ja mä siinä taas vähä nikottelin vastaan, että miks ja eikös sillon oo tarkotus puhua yliajasta jne. No kasvussa ei muutoksia enää tapahdu juurikaan, niin sen syyn toki hyväksyn ja kun kätilö sitte laahusti varaamaan uutta aikaa, niin oho, eipäs aikoja ollutkaan enää jäljellä, niin nyt se ens viikon aika muutettiin yliaikakontrolliks. Mutta mahdollinen käynnistys kuitenkin vasta 42+0 aikasintaan..

Loppu hyvin kaikki hyvin, mut vähän jäi outo maku suuhun, kun olivat niin leipääntyneitä koko sakki.. Toivottavasti synnytykseen ei osu nuo kätilöt/lääkärit.. Ja onneks en antanu periks. Meinasin kyl.. Oon niin typerän kiltti tuollasille.
 
Ja kotona. Pitkää tarinaa tiedossa :)
Jonottelin päivystyksessä ja pääsinkin käyrille aika pian kätilön kanssa. Se vaikutti tosi leipääntyneelle.. :/ makoilin siellä sen puoli tuntia ja se tuli sit takasin, että tosi hyvät sydänkäyrät, ei supistuksia yhtään piirtyny (no ei supistellutkaan kyllä yhtään, kun olin makuulla) ja että lääkäri oli sitä mieltä, että voin lähteä kotiin. No mä siihen, että miten niin, kun neuvolasta sanottiin, et lapsivettä ois hieman niukemmin ja ois hyvä päästä tarkempien koneiden ääreen, jotta en stressais. No siihen kätilö, että muthan juuri tänään tutkittiin neuvolassa ja siellä olikin tosi hyvä lääkäri, kun oli juuri heiltä valmistunu erikoislääkäri tai jotain, että kotiin vaan. Kysyin sit, että onko se lekuri jotenkin kiireinen, kun ei ehdi/halua vastaanottaa. En antanu periks ja jäin odotushuoneeseen venaamaan vuoroani vastoin toiveita... No ruuhkaa ei ollu yhtään ja minuutin päästä pääsin. Lääkärikin heti ekana sanoi, että johan mä sut oisin kotiuttanut ja kun niin hyvä lääkärikin siellä neuvolassa jo sut aiemmin tutki. Meinasin hieman hiiltyä, mutta päätin olla yliystävällinen ja sanoin vaa, että joo hienoa ku pääsin heti tarkistukseen päivystykseen, kun laittoi sen lähetteen kuitenkin se lääkäri sieltä neuvolasta ja kaikkee. Vaivaantunutta hiljaisuutta seurasi toiselta puolelta :P Hyvin se onneks sit ultras kanssa, kaikkia aivovirtauksia tms ja sano, ettei mitään syytä olettaa, että istukka lakkais toimimasta, eikä mikään virtaus ole pielessä tai että jotain vikaa olisi tiedossa loppuaikana (alkavat asteittain kuulemma). Lapsivettäkin oli sittenki ihan ok määrä, kun muksu oli hieman kääntynyt ja näky paremmin. No sitte ne ens viikon äippäpoliajan halus perua ja mä siinä taas vähä nikottelin vastaan, että miks ja eikös sillon oo tarkotus puhua yliajasta jne. No kasvussa ei muutoksia enää tapahdu juurikaan, niin sen syyn toki hyväksyn ja kun kätilö sitte laahusti varaamaan uutta aikaa, niin oho, eipäs aikoja ollutkaan enää jäljellä, niin nyt se ens viikon aika muutettiin yliaikakontrolliks. Mutta mahdollinen käynnistys kuitenkin vasta 42+0 aikasintaan..

Loppu hyvin kaikki hyvin, mut vähän jäi outo maku suuhun, kun olivat niin leipääntyneitä koko sakki.. Toivottavasti synnytykseen ei osu nuo kätilöt/lääkärit.. Ja onneks en antanu periks. Meinasin kyl.. Oon niin typerän kiltti tuollasille.
Hyvä että pysyit kovana! Pyysitkö että ronkkii vähän kovemmin jotta käynnistyy? Pidä meidät ajantasalla! Tsemppiä.
 
Mä muuten tarkastin purppuraviivan eilen kans... Eihän se helkutin viiva ole edes kadonnut viime synnytyksen jäljiltä vielä!!! Tai sit mulla on huomaamattani synnytys jo hyvin käynnissä... :D
:joyful::joyful::joyful: Jätkällä on ollu purppuraviiva pyllyssä koko ajan! Tsihhihhhih!:hilarious::hilarious::hilarious:
 
Loppu hyvin kaikki hyvin, mut vähän jäi outo maku suuhun, kun olivat niin leipääntyneitä koko sakki.. Toivottavasti synnytykseen ei osu nuo kätilöt/lääkärit.. Ja onneks en antanu periks. Meinasin kyl.. Oon niin typerän kiltti tuollasille.
Nomut nythän sä vaadit hyvin! Just noin! Mä en osaa vaatia, jos on kyse asioista jotka on mulle vieraita. Sen verran mullon pitkät piuhat... Eli jst nää raskaus ja synnytysasiat.

Sun pitää ny 3xS ja vähä äkkiä. Sano äijälle et sitä purppuraviivaa pitää tarkkailla ny usein, ja jos ei etene ni sitä pitää hieroo. :smiley-angelic006:taunt005:la:cool05
 
Ei ronkkinu kovaa neuvolassa ja valmistauduin jo pyytää sitä kättärillä, mutta se vaan ultras. Sillä ois varmaan ollu kestämistä, ku oisin vielä siihen pakottanut xD Ens viikolla saa luvan tehdä niin. Siihen asti "ässiä kehiin". Kun ny ei tarttis käynnistää..

Ja hei - ootteko lukenu kirjaa nimeltä Vuoden mutsi? Oon alottanu ja tykkään hulluna. Pari bloggaajaa kirjottanu sen. Siinä puhutaan suoraan ja oikeilla termeillä niin raskaudesta ku synnytyksestä jne. Suosittelen. Siinä oli just toinen kirjottaja pyytäny kätilöään laittaa käden sen haaroihin synnytyksessä, kun kuulemma helpotti kipua. "Pyyntö oli kuulemma järjetön." Hahahaaaaa.. On niillä kätilöillä kyllä kestämistäkin..
 
Rakenneultrassa käyty. Kaikki näytti olevan niin kuin kuuluukin, painoarviokin oikein gramman tarkkuudella eli 363 g.
Meille näyttäisi olevan tulossa toinen tyttö :-o

Jospa tässä nyt uskaltaisi alkaa rennommin iloitakin tästä raskaudesta... Rv 20+4

Onnittelut Kimaira! :love7:Heartred
 
Ei ronkkinu kovaa neuvolassa ja valmistauduin jo pyytää sitä kättärillä, mutta se vaan ultras. Sillä ois varmaan ollu kestämistä, ku oisin vielä siihen pakottanut xD Ens viikolla saa luvan tehdä niin. Siihen asti "ässiä kehiin". Kun ny ei tarttis käynnistää..

Ja hei - ootteko lukenu kirjaa nimeltä Vuoden mutsi? Oon alottanu ja tykkään hulluna. Pari bloggaajaa kirjottanu sen. Siinä puhutaan suoraan ja oikeilla termeillä niin raskaudesta ku synnytyksestä jne. Suosittelen. Siinä oli just toinen kirjottaja pyytäny kätilöään laittaa käden sen haaroihin synnytyksessä, kun kuulemma helpotti kipua. "Pyyntö oli kuulemma järjetön." Hahahaaaaa.. On niillä kätilöillä kyllä kestämistäkin..
Mites ne akupainantapisteet? Ootko käsitelly? Entä vyöhyketerapia?
 
Mites ne akupainantapisteet? Ootko käsitelly? Entä vyöhyketerapia?
Oon painellu, mut en tunne, että jeesis juurikaan. Hyvällehän se tuntuu, kun mies painelee selkää, jalkoja jne. Täytynee sanoa, että auttaa, niin se jaksaa tehdä ;) Vyöhyketerapiassa en oo käyny. Pitäisköhän testata?
 
Mullon sairas väsy. Ostin karkkii piiiiitkästä aikaa ja nyt turvottaa. *Huokaisu* Löllyn soffalla, ei kiinnosta arska pihalla.

Viddu muuten noi kundit futiksessa on aikaaika tikissä. Jätkillä on fledat vimpan päälle, ne ihan varmaan nypityttää kulmakarvansaki ennen matsia. Ihan eri hlökohtainen hygieniataso kuin lätkässä. Kiva kattoo. Melkeen voin haistaa Kouroksen...Mmmm.... :rolleyes:Vanhana namutätinä koitan vielä tiirailla näkyiskö lahkeesta jtn...:hilarious: No hyi mua! Mähän oon kohta poikalapsen äiti :eek:!

Jep, väsyny oon...:dead::mask::wacky:
 
Ensisynnyttäjällä usein meneeekin niin että ensin täytyy kaulan kadota jotta kohdunsuu alkaa aueta. Eli se on jo kotiinpäin jos kohdunkaula lyhentynyt. Ja vaikka just tsekattu voi huomenna tilanne olla jo ihan toinen :) kun lähtee tapahtumaan niin sitten hommanlähtee pyörimään!
Jännäilen teitä viimemetriläisiä täällä ijan täysillä :)
Justmom, miten sulla menee? Miten oot toipunu??? Millainen vauva on?
 
Justmom, miten sulla menee? Miten oot toipunu??? Millainen vauva on?
Kiitos pikkuhiljaa:) haava on parantunut hyvin ja on tosi siisti. Mutta tää varovainen hissuttelu alkaa käydä hermoille... Olis sitä ja tätä ja tuota kun haluais tehdä:)
Vauva on ihana<3 nukkuu aika kivasti 3-4 tunnin pätkiä öin päivin!syö tehokkaasti. Ihana suurisilmäinen poika <3
 
Bamse ja Kuukassius, te ootte menossa ihan lungisti synnyttää ekaa kertaa? Ei mitään erikoista, normihommii, normihommii :)? Ootteko valmistautunu vai meette ihan vaan käymään synnyttääs? Teillä on molemmilla alatiesynnytys suunnitelmissa?

Mun pitää huomen varmaan tehdä päätös synnytystavasta. Ihan kuutamolla vieläkin.

MS74 sä sait sitte siunauksen kuitenkin alatiesynnytykseen?

Suhtaudun aika rauhallisesti synnytysasiaan. On ollut avuksi lukea vähän luomumpia kirjoja ja kokemuksia aihepiiristä, jotka on auttanut luomaan uskoa, että naiset on oikeasti luotu tähän, ja vain harvoin esim. lantio on liian pieni, tms. Ja olen yrittänyt haalia kaikenlaista rentouttavaa musaa, lukenut asennoista, joita pitää välttää, että vauva ei päädy virhetarjontaan ja synnytykseen tule vaikeuksia sen takia, yms. yms.

Totta kai välistä karmea pakokauhu iskee ja olen varma, että saan hirveät repeämät ja vauriot, mutta enemmän kuitenkin pelkään sektiota ja sen komplikaatioita. Ja sairaalan toimenpiteitä ja lääkkeitä vierastan niin paljon, että tällä hetkellä otan mieluummin vastaan sen kivun kuin selkäydinpiikit ja veitset! Nähtäväksi jää, miten tosipaikan tullen käy....

Ensi viikolle on tulossa käynnistysaika, jos ei sitä ennen ala tapahtumaan! Kipuilua ja aristamista on vatsalla ja haaroissa, joten olen toiveikas, että vauva tajuais sitä ennen, mikä on homman nimi!
 
Mulla oli muutamana iltana ennen synnytyksen käynnistymistä sellasia vähän voimakkaampia supistuksia. Aina jännitin, että nytkö se alkaa, mutta kun kävin nukkumaan, niin rauhoittui ja meni yön aikana ohi. Sit yks aamu ne supistukset alkoi jo heti herätessä ja tuntui selässä asti ja siitä sit aavistelin, että nyt oikeesti alkaa. Ja niinhän siinä sitten kävi.
 
Kyselin vyöhyketerapeutiltani synnytykseen valmistautumisesta sitten kun sen aika on ja tuli puheeksi mm. vadelmanlehtitee. Löysin siitä bebes.infon sivuilta tällaisen jos kiinnostaa http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=293

Se on tietysti jokaisen oma asia uskooko tällaisiin vai ei mutta loppuraskaudessa ajattelin kyllä itse kokeilla. :happy:

Kovasti tsemppiä kaikille viimeisillä viikoilla kärvisteleville ja hyvää synnytystä jokaiselle! :happy:
 
Mä oon välillä miettiny tota synnytyshommaa, kun ekaan tietty menee vähän luonnonlapsena, ei tiedä miltä se itsestä tuntuu ja mitä tuleman pitää jne., että missä vaiheessa tässä alkaa tokassa tulla jotain fiiliksiä, että pelottaa/ahdistaa/kauhistuttaa/whateva.

Systeri jutteli ekan muksun jälkeen, että olisi saattanut kestää ilman epiduraaliakin kivut, mutta alkoi olla jossain vaiheessa niin poikki, että tarvitsi kivunlievityksen tuoman levon (se "teki" ekaa muksua pitkälti yli vuorokauden sairaalassakin), mutta kun toka oli tulossa, se jutteli että tulee kyllä ottamaan kaikki dropit ja piikit heti kun vaan annetaan, ei kärsimisessä ole mitään sankarillista.
Hänen toka syntyi sitten kuitenkin kiireellisellä sektiolla.

On tässä tietty aikaa vielä hakea sitä omaa suhtautumista. Nyt vaan naatitaan :-p

Btw. selvisi sekin, miksi tunsin vauvan liikkeet (omasta mielestä) suhteellisen myöhään niin, että ehdin jo epäröidä onko kaikki OK kun eikös ne uudelleensynnyttäjillä pitäisi tuntua aikaisemmin. Istukka on etuseinämässä ja ilmeisesti vaimentaa niitä ekoja heikompia liikkeitä niin paljon, ettei tunnukaan yhtä aikaisin (?).
 
Mä oon välillä miettiny tota synnytyshommaa, kun ekaan tietty menee vähän luonnonlapsena, ei tiedä miltä se itsestä tuntuu ja mitä tuleman pitää jne., että missä vaiheessa tässä alkaa tokassa tulla jotain fiiliksiä, että pelottaa/ahdistaa/kauhistuttaa/whateva.

Systeri jutteli ekan muksun jälkeen, että olisi saattanut kestää ilman epiduraaliakin kivut, mutta alkoi olla jossain vaiheessa niin poikki, että tarvitsi kivunlievityksen tuoman levon (se "teki" ekaa muksua pitkälti yli vuorokauden sairaalassakin), mutta kun toka oli tulossa, se jutteli että tulee kyllä ottamaan kaikki dropit ja piikit heti kun vaan annetaan, ei kärsimisessä ole mitään sankarillista.
Hänen toka syntyi sitten kuitenkin kiireellisellä sektiolla.

On tässä tietty aikaa vielä hakea sitä omaa suhtautumista. Nyt vaan naatitaan :p

Btw. selvisi sekin, miksi tunsin vauvan liikkeet (omasta mielestä) suhteellisen myöhään niin, että ehdin jo epäröidä onko kaikki OK kun eikös ne uudelleensynnyttäjillä pitäisi tuntua aikaisemmin. Istukka on etuseinämässä ja ilmeisesti vaimentaa niitä ekoja heikompia liikkeitä niin paljon, ettei tunnukaan yhtä aikaisin (?).
Joo, etuistukka vaimentaa liikkeitä. Mulla oli molemmissa raskauksissa istukka edessä ja suht myöhään tunsin toisessakin raskaudessa vasta mielestäni liikkeet verrattuna, mitä oon kuullu muiden kertovan. Epäilen, että myös loppuvaiheen ajoittaiset vaikeudet tuntea liikkeitä liittyy tähän. Mut on tietty myös yksilöllistä.
 
Suhtaudun aika rauhallisesti synnytysasiaan. On ollut avuksi lukea vähän luomumpia kirjoja ja kokemuksia aihepiiristä, jotka on auttanut luomaan uskoa, että naiset on oikeasti luotu tähän, ja vain harvoin esim. lantio on liian pieni, tms. Ja olen yrittänyt haalia kaikenlaista rentouttavaa musaa, lukenut asennoista, joita pitää välttää, että vauva ei päädy virhetarjontaan ja synnytykseen tule vaikeuksia sen takia, yms. yms.

Totta kai välistä karmea pakokauhu iskee ja olen varma, että saan hirveät repeämät ja vauriot, mutta enemmän kuitenkin pelkään sektiota ja sen komplikaatioita. Ja sairaalan toimenpiteitä ja lääkkeitä vierastan niin paljon, että tällä hetkellä otan mieluummin vastaan sen kivun kuin selkäydinpiikit ja veitset! Nähtäväksi jää, miten tosipaikan tullen käy....

Ensi viikolle on tulossa käynnistysaika, jos ei sitä ennen ala tapahtumaan! Kipuilua ja aristamista on vatsalla ja haaroissa, joten olen toiveikas, että vauva tajuais sitä ennen, mikä on homman nimi!
Oikee asenne! Samoilla ajatuksilla. Eikös puoli-istuvaa asentoa kannata välttää jos haluu vähempi repeytymistä? Pitääkö paikkansa?

Terkut neuvolasta. Tänään rv 38+0. Vauva laskeutunut lähtökuoppiinsa, pyysin varmistaa kun yks väitti että mun vatsan perusteella ei olis....sf-mitta oli myös notkahtanut sen laskeutumisen vuoksi. Kauanko se siellä lähtökuopissa sit voi pyristellä? Päiviä? Viikkoja?

Se tätsy jää lomalle ja sanoin etten halua ketään vierasta meille kotikäynnille ni sovittiin että eka käynti neuvolassa jos hän vielä lomailee ja jos tarve niin hän tulee sitten kotona käymään kun palaa. Muutenkin niillä pienemmät resurssit lomien vuoksi... Mä niin tykkään siitä vaikka se onkin nuori. Sen kanssa saa nauraa ja voi puhuu kaikesta! Kerroin tarkkailevani purppuraviivaa. Sit se laskeskeli että jos huonosti menee ja menee tooosi yli ni hän ehtii töihin takas. On se ihana.
 
Takaisin
Top