Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noihin hyviin lastenlaululevyihin kommentoin vielä sen verran, että omasta puolestani voisin suositella mm. Pikku papun lauluja, Urpoa&Turpoa, Karvakorvan laulupurkkia, Vauvan vaakaa ja Soivaa Siiliä..., työssäni olen ne hyviksi ja koukuttavaksi havainnut, sekä lasten että aikuisten mielestä... ;)
Tuota Vauvan vaakaa suositeltiin äitiysjoogassa. Siinä on cd ja laulukirja ja ainakin netistä saa edullisesti.

Muistatteks ku lapsena soitettiin koulussa nokkahuilua....mulla on tallella! Sekä sopraano että tenori huilut. Voin sit opettaa lapselle jos sitä vielä koulussa harjotellaan.
 
Miettikää muuten mitä kaikkee kouluu varten ostettiinkin. Vai oliko ne vapaaehtoisia? Siis esim. nokkahuilu, sukset, luistimet. Tarviiko niitä nykyään kersoilla edes olla? Mullakin on nokkahuilu tallella! Tosin se on varmaan broidien, ku tavallisesti sain niiden jämät. Mut muistan ku toivoin joululahjaksi tamburiinia, triangelia ja marakasseja, ku koulussakin oli. Mä sainkin ne.

Janna, joo panonlasku onki paljo huolestuttavampaa, oli bmi sitte mikä vaan... Mitäköhän täti siitä sanoo, ku mulla on laskenu???
 
Onko teiän vauvoilla jo mahassa lempinimiä ? Millä nimellä kutsutte sitä tyyppiä, joka siellä mahassa myllertää ? Meiän pojalla ei vielä raskausaikana ollut mitään kutsumanimeä, mutta nyt syntymän jälkeen niitä on tullut oikeitten nimien lisäksi.
 
Miettikää muuten mitä kaikkee kouluu varten ostettiinkin. Vai oliko ne vapaaehtoisia? Siis esim. nokkahuilu, sukset, luistimet. Tarviiko niitä nykyään kersoilla edes olla? Mullakin on nokkahuilu tallella! Tosin se on varmaan broidien, ku tavallisesti sain niiden jämät. Mut muistan ku toivoin joululahjaksi tamburiinia, triangelia ja marakasseja, ku koulussakin oli. Mä sainkin ne.

Janna, joo panonlasku onki paljo huolestuttavampaa, oli bmi sitte mikä vaan... Mitäköhän täti siitä sanoo, ku mulla on laskenu???
Kyl kyl, sukset ja luistimet pitää yhä olla, mut nokkiksen sai koulusta. Lähitulevaisuudessa pitänee kaikilla ipanoilla olla käytössä myös joku älyhärveli (puhelin tai tablet), koska uus opetussuunnitelma kallistuu nykyaikaan. Ja harvalla kunnalla on varaa kaikille pilteille niitä hommata ja vielä uusia laitteita vähintään parin vuoden välein... Muistan jostain lukeneeni, että yksi lapsi tulee maksamaan vanhemmilleen ensimmäisten 18 vuoden aikana noin 90 000€. Siis omg.
 
Kyllä vai
Tuota Vauvan vaakaa suositeltiin äitiysjoogassa. Siinä on cd ja laulukirja ja ainakin netistä saa edullisesti.

Muistatteks ku lapsena soitettiin koulussa nokkahuilua....mulla on tallella! Sekä sopraano että tenori huilut. Voin sit opettaa lapselle jos sitä vielä koulussa harjotellaan.
Kyllä vaan, noihin kaikkiin löytyy cd:n lisäksi myös laulukirjat Soivaa siiliä lukuun ottamatta:)! Pikku papulta ilmestyi juuri uusi kirja+cd: Pikku papun orkesteri:)! Itse liputan myös lapsille laulamisen ja soittamisen puolesta:)! Suosin töissä paljon ns. livelaulatusta ja rytmi- ja kehonsoittimien käyttöä, mutta uusia lauluja opeteltaessa cd:stä on paljon apua, ellei sitten halua itse pianolla stemmailla;)! Myös kuuntelemisen, erilaisten rytmien, musiikkilajien jne.opettelemisessa cd:t ovat oivana apuna:)! Nimimerkillä; Lasten laulukirja hamsteri ;) ;)
 
Kyl kyl, sukset ja luistimet pitää yhä olla, mut nokkiksen sai koulusta. Lähitulevaisuudessa pitänee kaikilla ipanoilla olla käytössä myös joku älyhärveli (puhelin tai tablet), koska uus opetussuunnitelma kallistuu nykyaikaan. Ja harvalla kunnalla on varaa kaikille pilteille niitä hommata ja vielä uusia laitteita vähintään parin vuoden välein... Muistan jostain lukeneeni, että yksi lapsi tulee maksamaan vanhemmilleen ensimmäisten 18 vuoden aikana noin 90 000€. Siis omg.
Ihan varmaan ainakin ton verran tulee maksamaan! Mulla menny siis 2.500 euroa, eikä jätkä oo vielä edes syntyny... Eikä uutena oo ostettu juuri mitään.
 
Onko teiän vauvoilla jo mahassa lempinimiä ? Millä nimellä kutsutte sitä tyyppiä, joka siellä mahassa myllertää ? Meiän pojalla ei vielä raskausaikana ollut mitään kutsumanimeä, mutta nyt syntymän jälkeen niitä on tullut oikeitten nimien lisäksi.
Me kutsutaan vaan vauvaksi. Appivanhemmilla on "tekonimi" heidän keksimänä ja mua kyllä ahdistaa kun ne puhuu niinku nimellä niinku se olis jo olemas vatsan ulkopuolella, tyyliin mitä se tykkäs ja mitä sille kuuluu....
 
Ehkä se on vähän hoopoa, jos appivanhemmilla on masuasukille joku nimi. Mä ymmärrän sen, jos vanhemmat on kehittäneet jonkun kutsumanimen itse.
 
Onko teiän vauvoilla jo mahassa lempinimiä ? Millä nimellä kutsutte sitä tyyppiä, joka siellä mahassa myllertää ? Meiän pojalla ei vielä raskausaikana ollut mitään kutsumanimeä, mutta nyt syntymän jälkeen niitä on tullut oikeitten nimien lisäksi.
Meillä on ihan yks pojan nimi, jolla sitä kutsutaan. Ja kaikki muutkin kutsuu sillä nimellä. Ja just tyyliin "mitä sille kuuluu" ja "onko venkoillu" jne, ihan ku ois jo olemassa. Mut se ei haittaa mua. Tarviinki tollasta osallistumista. Ja tosiaan mietin, et jos sen kastaisi samalla nimellä, ku ei noita pojan nimiä oo mielessä. Ei oo tullu mitään lemppareita. Meillä on läheisissä yks saman niminen mies, niin vauvaa kutsutaan etuliitteellä Pikku- ja sitte tää toinen on tietty Iso- :happy:. Lautasta vauvalle ei sentään oo katettu pöytään vielä missään.... Mut musta puhutaan monikossa.
 
Ekalle meillä oli alusta asti kutsumanimi - aluksi se oli Katkis (jossain vauvanodotusoppaassa kuvattiin jollain viikolla, että alkio on katkaravun kokoinen) ja sitte keskenämme äijän kans käytettiin yhtä pojan-ja-tytön-nimen-sekoitelmaa, julkisesti lempinimeä josta ei arvannu sukupuolta. Tiedettiin kyl rakenneultrasta asti että tyttö on tulossa, mutta ei kerrottu muille. Se oli sitte oikein hupia kiusata sukulaisia että kumpi sieltä tulee, kun olivat niin uteliaita. Äijä ehdotti äidilleen että kutoo mustia vaatteita kun se yritti venkoilla, että nyt hän ei tiiä kutooko punaista vai sinistä. "Mustahan on juhlaväri."

Tälle nykyiselle mahamönkiäiselle ei ole vielä mitään varsinaista kutsumanimeä. Ehkä sellanen muotoutuu huomisen rakenneultran jälkeen? ...jos kaikki on ok.
 
Mä kutsun meiän poikaa äitin pikku mieheksi. Sitten välillä kauhukakaraksi ja hassuksi possuksi. Tietty niitten oikeitten nimien lisäksi. Rakkaalla lapsellahan pitää olla monta nimeä.
 
Mä kutsun meiän poikaa äitin pikku mieheksi. Sitten välillä kauhukakaraksi ja hassuksi possuksi. Tietty niitten oikeitten nimien lisäksi. Rakkaalla lapsellahan pitää olla monta nimeä.
Mä just eilen mietin että miks me kutsutaan tätä syntymän ja ristiäisten väli kun ei haluta paljastaa virallista nimeä. Kai se sit syntyessään joltain näyttää ni keksitään sille joku lemppari.
 
Onko teiän vauvoilla jo mahassa lempinimiä ? Millä nimellä kutsutte sitä tyyppiä, joka siellä mahassa myllertää ? Meiän pojalla ei vielä raskausaikana ollut mitään kutsumanimeä, mutta nyt syntymän jälkeen niitä on tullut oikeitten nimien lisäksi.

Kyllähän nimiä oli jo ennen, kuin testi näytti plussaa ja raskausaikana taas lisää nimiä...:grin

Nyt on nimiä, niin että vaikea päättää mikä sitten pojalle viralliseksi nimeksi...:laughing002
 
Mä just eilen mietin että miks me kutsutaan tätä syntymän ja ristiäisten väli kun ei haluta paljastaa virallista nimeä. Kai se sit syntyessään joltain näyttää ni keksitään sille joku lemppari.

MS74 :) ...lempparista onkin joskus vaikee luopua... Sovittiin miehen kanssa, ettö annetaan Ristiäisissä sitten sellainen nimi, josta vaikea vääntää kenenkään mitään "lempparia".. että poikaa kutsuttais ihan vaan omalla nimellään ;)
 
Me kutsutaan vaan vauvaksi. Appivanhemmilla on "tekonimi" heidän keksimänä ja mua kyllä ahdistaa kun ne puhuu niinku nimellä niinku se olis jo olemas vatsan ulkopuolella, tyyliin mitä se tykkäs ja mitä sille kuuluu....

Tuota meilläkin appivanhemmat yritti, mutta torppasin heti alkuun ja kerroin meidän lempparin...Nyt yrittävät udella nimivaihtoehtoja ennen ristiäisiä, torppasin senkin, koska me ei olla vielä itsekään päätetty lopullista nimeä, niin se on vähän turhauttavaa, jos muut sitten yrittää vääntää / yhdistellä nimiä oman mielensä mukaan... :)
 
Last edited by a moderator:
Joskushan käy niin, että lapselle annettu nimi ei miellytä vanhempiakaan ( ainakin jos on antanut/päästänyt jonkun muun vaikuttamaan nimivalintaan:stop: ) ja sitten lasta aletaan kutsua tyystin eri nimellä, niin ettei lapsi itsekkään tiedä omaa nimeensä, kuin vaan lempparin, jota viä luulee omaksi nimekseen... Toi lemppari menee hyvässä lykyssä läpi kouluajankin ja aikuisena vasta alkaa pakosta työelämässä käyttää "oikeaa" nimeään...:dead:

Minusta vähän ajattelematonta vanhemmilta, jos nimen kanssa käy niin käpy, ettei itsekkään käytä lapselle antamaansa nimeä.. :bored:
 
Hahaa, noista nimistä tuli flashback menneisyydestä... systeri sai 15 v. sitten esikoisensa, ja he olivat päättäneet kai nimivaihtoehdot jo etukäteen, mutta eivät halunneet kertoa kenellekään mitään ennen ristiäisiä. Synnärillä systerin appiukko ja anoppi ei uskoneet millään, että nimeä ei "tiedetä" tai "haluta kertoa", joten ne käyttivät sen koko perhanan vierailuajan listaamalla tytönnimiä muka avuksi. Systeri oli aivan hiilenä, että vittuako se nimi teille kuuluu (haukkui vielä kaikki niiden listaamat nimet), kerrotaan sitten kun on kerrottavaa :D
 
Takaisin
Top