Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo tänään on LA. Eikä enää merkkiäkään xD Nukuin toisen yön jo todella hyvin. Alapaine noussu taas yli 90 ja kohta neuvolaan mittailee proteiinia.. Muksu liikkuu onneks ihan hyvin. Siinä suurimmat huolet, eli yritän tosiaan vaa kävästä synnyttää normisti ja nyytin kans kotiin.. Kyllähän se vähä jännittää, mut toivottavasti kaikki menee ok. Jonkinlainen rauhallisuus on palannu onneks, ehkä tuo verenpainehässäkkä herätti, ettei tyhjästä kannata turhautua ja hyppiä seinille, vaan olla ilonen ku kaikki on ok.

Keskiviikkona neuvolalääkäri (kun valitin, että liian vähän seurataan), jonka perun, jos se lähete äippäpolille tulee ennen sitä. Muuten ei oo kun neuvola ens maanantaina, jossa sit yliaikaohjeita, ajanvarausta tms. ilmeisesti. Toiv ei menis sinne asti..

Lueskelin synnytystarinoita touko- ja kesäkuulta täällä. Tosi monella älyttömän nopeita muutaman tunnin rykäsyjä?! En oo varma, mut voihan ne olla nuorempia. Josko se vaikuttaa?
 
Lueskelin synnytystarinoita touko- ja kesäkuulta täällä. Tosi monella älyttömän nopeita muutaman tunnin rykäsyjä?! En oo varma, mut voihan ne olla nuorempia. Josko se vaikuttaa?

Mä olin 38 kun eka syntyi ja kyllä sekin aika nopealta tuntui. Käynnistyi spontaanisti sellasilla supistuksen kaltaisilla tuntemuksilla iltapäivällä - ensimmäiset edes jollain tavalla kivuliaat supistukset tuli vasta illalla ehkä klo 19-20 aikaan. Päivällä mä tosiaan siirtelin parin kirjahyllyn paikkaa metrin sivummalle yksin, kun piti tehdä tilaa samana päivänä saapuvalle hoitopöydälle, jota äijä oli hakemassa Tampereelta (+vaunuja). Ilmeisesti likka siitä itsekseen päätteli, että nyt alkaa olla kotona tarpeeksi valmista, aletaanhan tulemaan...

Sairaalaan kirjauduttiin kahden aikaan yöllä, olin muistaakseni silloin 4 cm auki ja sain epiduraalin tyyliin ekan tunnin aikana. Nukuin muutaman tunnin ja seiskan aikaan kätilö arveli, että voisihan tässä alkaa jo kokeilemaan ponnistelua, mutta en ollut itse (henkisesti?) valmis, joten sain vähän lisää kipulääkettä. Muksu syntyi klo 9:43.
Hyvin kuitenkin kaikki meni ja alatiesynnytys oli kyllä siinä mielessä tosi jees, että toipuminen oli varsin nopeaa. Päästiin kotiinkin jo parin päivän päästä, vaikka oli eka muksu eikä maitokaan ollut vielä tosissaan noussut rintoihin.
 
Mulla ei oo ollut kätkythälytintä ikinä. Pidän moista ehkä vähän turhakkeena. Aluksi sitä oli pikkuisen vastasyntyneen kanssa vähän vauhkompi, koko ajan tarkistelemassa hengittäähän varmasti yms. Mutta eikö jonkun tilaston mukaan kätkytkuolemia ollut Suomessa vaan jotain 14 kpl/vuosi ja vauvoja syntyy kuitenkin kymmeniä tuhansia (jos siis oikein muistan). Tietysti jos hälyttimen saa käytettynä edullisesti, niin siitä saa sitten myydessä vielä saman hinnan olipa sitä käyttänyt tai ei. Ja muutenkin noissa vauvatavaroissa on se hyvä puoli, että niitä käytetään niin vähän aikaa, että ovat hyvässä kunnossa vielä myydä eteen päin. Turvakaukalon jälkeen tarvitaan isompi turvaistuin yms, voi sitten vauvatavaroista saadut rahat sijoittaa taaperotavaroihin seuraavaksi. Mä en oo pyytänyt mieheltä rahaa vauvatavaroihin. Isommat ostokset, kuten turvaistuimet ja rattaat ollaan kyllä ostettu puoliksi. Muut kamat ja vaatteet mä oon pääsääntöisesti ostanut ite, kun tulen ne sitten joskus myymäänkin. Miehellä on vielä lainaa asunnosta ja omasta autostaan (mulla ei), joten siksikin oon noi lasten jutut ostellu. Asuminen, ruuat ja muut kodin hankinnat maksetaan sit puoliksi.
 
No niin, juuri tungin ekaa kertaa kaalinlehtiä rintaliiveihin :) Saa nähdä, helpottaako kuumotus! Vauva vietti äsken 1,5 h imetyksessä, joten pieni viilennys on juuri nyt paikallaan!
 
Joo tänään on LA. Eikä enää merkkiäkään xD Nukuin toisen yön jo todella hyvin. Alapaine noussu taas yli 90 ja kohta neuvolaan mittailee proteiinia.. Muksu liikkuu onneks ihan hyvin. Siinä suurimmat huolet, eli yritän tosiaan vaa kävästä synnyttää normisti ja nyytin kans kotiin.. Kyllähän se vähä jännittää, mut toivottavasti kaikki menee ok. Jonkinlainen rauhallisuus on palannu onneks, ehkä tuo verenpainehässäkkä herätti, ettei tyhjästä kannata turhautua ja hyppiä seinille, vaan olla ilonen ku kaikki on ok.

Keskiviikkona neuvolalääkäri (kun valitin, että liian vähän seurataan), jonka perun, jos se lähete äippäpolille tulee ennen sitä. Muuten ei oo kun neuvola ens maanantaina, jossa sit yliaikaohjeita, ajanvarausta tms. ilmeisesti. Toiv ei menis sinne asti..

Lueskelin synnytystarinoita touko- ja kesäkuulta täällä. Tosi monella älyttömän nopeita muutaman tunnin rykäsyjä?! En oo varma, mut voihan ne olla nuorempia. Josko se vaikuttaa?
Mulla molemmissa loppuraskauksissa verenpaineen alapaineet olleet tasaisesti yli 90, ihan lopussa kävi jopa 100:ssa tässä toisessa. Mutta koko ajan sanottiin, että kun pysyy alle sadan, niin seurailu riittää, kun proteiinit ok. Sit ku proteiinit kävi siinä melkein +1:ssä siinä pikatestissä, niin piti vaan käydä labrassa tarkemmassa testissä. Ja se oli puhdas. Esim valkovuotohan voi sotkea pikatikkutestin tulosta. Ja kun ei ollut ylävatsakipua tai niitä näköjuttuja.

Olin 38, kun eka syntyi, kunnon supistuksista syntymään meni reilu 7 h, toisen kohdalla 40-vuotias ja ekoista kunnon supistuksista syntymään meni n 3 h... Ei käytännössä selkeitä ennakoivia oireita, paitsi ekan kohdalla limatulppa irtos pari päivää ennen, mutta sehän on epäluotettava ennusmerkki. Toisesta huomasin limatulpan irtoavan niiden kunnon supistusten aikana. Mut sehän voi irrota vaikka viikkoja ennen. Eli kukin valmistautuu tavalla, jonka parhaaksi näkee ja mikä tuntuu hyvältä, ennustaa ei kovin tarkkaan taida pystyä koskaan :) Paitsi itse arvasin, että toka tulee menemään nopeasti, eikä jää liikaa aikaa arpomiselle ja niinhän se menikin. Paljon tsemppiä ja voimia sinne ja kaikille muillekin, joilla synnytys lähestyy! :)
 
Sirpa, unohdin vastata, mun lähtö bmi oli 34, nyt 33. Siis oli ihan siinä rajalla.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kuunnellaan heavy/rock/blues osastoa vauvan kanssa. Tänään katsoin yle teemalta Amorphiksen Ruisrokin keikkaa samalla kun iltaimetin. :)

Eclipse : :) Monipuolisuus on valttia! Miksi monet ihmiset kuvittelee, että vauvalle pitää soittaa pelkästään lastenlauluja...

Mulla jäi tuolta listalta pois blues, ihan ehdoton:grin...ja poika tykkäsi piano musiikista, kun sitä kuuli:p
 
Mä laulan masuasukille Robinia ja Sannia ja Cheekkiä ja mitä näitä kotimaisia nyt on. Eka "tuutulaulukirja" Robin Kaikki hitit....Mulla ois tuossa sähkäri kans muttei taida mahtuu vattan kans soittaa tai saattaa vauva saada vielä jonkun sätkyn masussa kun väräjää suoraan sinne. Hih.

Hehh :grin

Meillä myös noita tulee vauvalle soitettua:grin Isi on ihan Sanni fani kaiken muun ohessa...:joyful:
 
Eclipse : :) Monipuolisuus on valttia! Miksi monet ihmiset kuvittelee, että vauvalle pitää soittaa pelkästään lastenlauluja...

Mulla jäi tuolta listalta pois blues, ihan ehdoton:grin...ja poika tykkäsi piano musiikista, kun sitä kuuli:p
Meillä äiti vastaa funkista, soulista, skasta ja kaikesta groovysta, isi taas enimmäkseen suomiräpistä ja -popista :) Paukkumaissilla on muuten aika hauskoja sovituksia, jos tykkää vähän groovy-meiningistä :) Toki meidän taaperolla on myös ihan perinteisiä lastenlaulusuosikkeja - aina todella perinteisestä I-ha-haa -biisistä Ellan ja Aleksin tuotantoon (mikä muuten nerokkailla sanotuksillaan miellyttää äitiäkin :) )
 
Meillä äiti vastaa funkista, soulista, skasta ja kaikesta groovysta, isi taas enimmäkseen suomiräpistä ja -popista :) Paukkumaissilla on muuten aika hauskoja sovituksia, jos tykkää vähän groovy-meiningistä :) Toki meidän taaperolla on myös ihan perinteisiä lastenlaulusuosikkeja - aina todella perinteisestä I-ha-haa -biisistä Ellan ja Aleksin tuotantoon (mikä muuten nerokkailla sanotuksillaan miellyttää äitiäkin :) )
Ella ja Aleksi on ihania. Tarviikin tutustua tuohon Paukkumaissiin. Tykkääkö joku Rajattomista? Niiden lastenlaulusovitukset on upeita.
 
Eclipse : :) Monipuolisuus on valttia! Miksi monet ihmiset kuvittelee, että vauvalle pitää soittaa pelkästään lastenlauluja...

Mulla jäi tuolta listalta pois blues, ihan ehdoton:grin...ja poika tykkäsi piano musiikista, kun sitä kuuli:p

Ja sitten on se vanhempien aivopierut sarja :wacky: :hilarious: Iskä soitti yks päivä Sleepy Sleepersin Kakka kepponen laulua tyttärelleen kun sinappitehdas ei ollut vähään aikaan toiminut. ja äiti nauroi vieressä niin että sektiohaava repeili :rolleyes: :grin
 
Ja sitten on se vanhempien aivopierut sarja :wacky: :hilarious: Iskä soitti yks päivä Sleepy Sleepersin Kakka kepponen laulua tyttärelleen kun sinappitehdas ei ollut vähään aikaan toiminut. ja äiti nauroi vieressä niin että sektiohaava repeili :rolleyes: :grin

Oho, aika raju meno:angel13

Muuten nousin äkkinäisesti aamulla sängystä ja sektiohaavaan repäisi, pitää olla varovaisempi vielä
 
Meillä äiti vastaa funkista, soulista, skasta ja kaikesta groovysta, isi taas enimmäkseen suomiräpistä ja -popista :) Paukkumaissilla on muuten aika hauskoja sovituksia, jos tykkää vähän groovy-meiningistä :) Toki meidän taaperolla on myös ihan perinteisiä lastenlaulusuosikkeja - aina todella perinteisestä I-ha-haa -biisistä Ellan ja Aleksin tuotantoon (mikä muuten nerokkailla sanotuksillaan miellyttää äitiäkin :) )

Myy75 :) Kiitti vinkistä, pitää perehtyä... :)
 
Kolmas vyöhyketerapia käytynä ja olipa tehokas....aattelin jo että nyt tulee lähtö mutta ei, supistukset loppu.

Myy75 - missä kohdin lähdit sairaalaan noista? Nopeet synnytykset. Tilaan tommoset. Heh.

Rv 37+4.
Se vyöhyketerapia on varmaan hyvä! Mutta ei siis vielä tällä kertaa... :)

Synnytykset olivat tietyllä tavalla aika saman tyyppisiä, mutta kuitenkin alkutilanne oli vähän eri. Ja hyvä niin, että juuri näin päin. Ekassa edellisenä yönä lapsivedet alkoi tihkua, minkä takia jouduimme käymään synnärillä näyttämässä tilannetta seuraavana päivänä ennalta sovittuihin aikoihin. Klo 14 ja klo 20 oli sama tilanne, ei supistustuntemuksia, eikä mitään muutosta kohdunkaulassa tai kohdunsuulla. Joskus klo 21 ja 22 välillä alkoi kotona tuntua supistuksia ja siitä kiihtyivät. Sinnittelin johonkin yhteen yöllä ja synnärillä oltiin puoli kahden maissa. Esikoinen syntyi 4.45. Toisesta selvät supistukset alkoivat tuntua 11 maissa aamupäivällä ja 12 jälkeen olivat sen verran napakoita, että halusin lähteä tsekkaamaan tilanteen. Synnärillä puoli yhden jälkeen ja tämän typykän syntymäaika on 13.54.
 
Janna75: paljon maksoit tuplarattaista? Mun tarvis kans hankkia, mut en tori.fi:stä ole sopivia löytänyt.

Mä olen ihan varma että tää jätkä mahassa on hullu! Sai eilen hirveän hepulin ja liikkui niin että melkein ulvoin kivusta. Sen jälkeen tulikin sitten niin kipeä supistui että pelkäsin sen syntyvän siihen. En tiedä laskeutuiko se nyt sitten lähtökuoppiin kun koko lantio oli "tulessa" sen liikkeistä ja supistuksesta...ja mitä kaikkea tää jäbä vielä keksii..vähän yli kuukausi laskettuun aikaan!

Satru :) kuullostaa tutulta, meidänkin jäbä oli tuollainen mahdoton mahassa... Ja nyt livenä ihan mahdoton, kun sille päälle menee.. Härkäpoika oikein ;) !! :)
 
Se vyöhyketerapia on varmaan hyvä! Mutta ei siis vielä tällä kertaa... :)

Synnytykset olivat tietyllä tavalla aika saman tyyppisiä, mutta kuitenkin alkutilanne oli vähän eri. Ja hyvä niin, että juuri näin päin. Ekassa edellisenä yönä lapsivedet alkoi tihkua, minkä takia jouduimme käymään synnärillä näyttämässä tilannetta seuraavana päivänä ennalta sovittuihin aikoihin. Klo 14 ja klo 20 oli sama tilanne, ei supistustuntemuksia, eikä mitään muutosta kohdunkaulassa tai kohdunsuulla. Joskus klo 21 ja 22 välillä alkoi kotona tuntua supistuksia ja siitä kiihtyivät. Sinnittelin johonkin yhteen yöllä ja synnärillä oltiin puoli kahden maissa. Esikoinen syntyi 4.45. Toisesta selvät supistukset alkoivat tuntua 11 maissa aamupäivällä ja 12 jälkeen olivat sen verran napakoita, että halusin lähteä tsekkaamaan tilanteen. Synnärillä puoli yhden jälkeen ja tämän typykän syntymäaika on 13.54.
Miten äkkii kohdunsuu pehmenee ja aukee? Tapahtuuko muutokset minuuteissa tunneissa vai päivissä?
 
Takaisin
Top