Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirpa40, harmillisen huono sun sype käyntis! Ihan suututtaa sun puolesta!
Tohon perätilaan vielä, onko siitä nyt nlassa puhuttu mitään, kääntämisestä jne? Missä sulla on istukan paikka?
 
MS74 :) Kyllä miehet pääsee helpolla, kun vsuva on syntynytkin....imetys/ syöttö, valvominen, pyykkäys jne.... ja huom. meillä ainakin pojasta on tullut sellainen, että huutaa heti, jos Äiti on hetken pois näkyvistä ( vaikka veskissä/suihkussa) ja yöllä pitää olla usein vierellä ja sylissä päivällä muutoinkin kun syödessä (=läheisyys)...

Raskausaika on kyllä helpoin osuus...:joyful:

Isä saapuu paikalle, kun olet saanut vauvan vihdoin nukkumaan ja huudat "Älä vaan herätä sitä!"....johon mies " isikin vähän nyt pitää "... Johon sinä, "etkö käsitä..mä oon valvonut koko yön ja vihdoinkin hän nukkuu:sleep002...:smiley-angelic008
Lisään tähän listaan myös sen, että toi ehkäisy on myös täysin naisen vastuulla. Mun mielestä ihan kohtuutonta. Mä vaadin kortsua tai siemet ulos, en vittu hoida ehkäisyäkin!
 
Sirpa40, harmillisen huono sun sype käyntis! Ihan suututtaa sun puolesta!
Tohon perätilaan vielä, onko siitä nyt nlassa puhuttu mitään, kääntämisestä jne? Missä sulla on istukan paikka?
Käännösyritys synnytystapa-arviossa ens ti, käsittääkseni. Istukka on sanottu olevan takana.
 
Lisään tähän listaan myös sen, että toi ehkäisy on myös täysin naisen vastuulla. Mun mielestä ihan kohtuutonta. Mä vaadin kortsua tai siemet ulos, en vittu hoida ehkäisyäkin!
Me käytetään nyt kortsua. Sain kyllä jälkitarkastuksessa hormonikierukkareseptin, mutta en taida sitä hommata. Viimeks oli tollanen enkä kauheesti tykännyt. Joku täällä kyseli ehkäisykapselista. Jälkitarkastuslääkäri sanoi, että se vastaa hormonikierukkaa ominaisuuksiltaan. Makuasia kuulema kummasta sit tykkää. Pieni viilto käsivarteen ja kapseli sinne.
 
Sori jo etukäteen, nyt tulee pitkä purkaus. Purkauduin jo lokakuisten puolella mut laitan teidän harmiksi tännekin. :D
Nyt ottaa päähän oikeen olan takaa ja itkettää! :( Mun isä. Mulla on mielestäni ihan ok välit isäni kanssa ja hän avustaa taloudellisesti todella ruhtinaallisesti (on ostanut mun teinien puhelimet, maksaa molemmille mopokortit ja esikoinen sai rippilahjaksi upouuden mopon ja niin varmaan seuraavakin saa). Nytkin hän antoi mulle ja miehelle yhteiseksi synttärilahjaksi lahjakortin millä ostettiin iso kaasugrilli. Mutta... Mulle hän ei ole koskaan sanonut suoraan mutta miehelle kuulemma silloin tällöin piikitellyt asioista mitä mies ei isäni mukaan ole hoitanut oikein. Miten mies on hoitanut autoa tai miten hän rakensi terassin jne. Mies on onneks ottanut asian hyvin ja yrittänyt antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vaan ohimennen maininnut mulle. No tänään soitin isälle ja kiitin lahjasta ja kutsuin meille syömään huomenna. Samalla kerroin että mies on nyt parina päivänä mennyt töihin pojan mopolla kun poika on leirillä. Siitä se alko... Isä ilmoitti että mies vois sit kans pitää huolta moposta eikä vaan käyttää sitä. Anteeks mitä? Juu, mies vaan lainaa pojan mopoa mutta ei auta sen huollossa, kehuu osaavansa huoltaa mopoja ja autoja mutta ei kyllä tee mitään. Mies kuulemma kehuu miten huolehtii perheen turvallisuudesta mutta ostaa sitten käytetyt renkaat autoon ja väittää niitä uusiksi. No ei todellakaan pidä paikkaansa! Sanoin ettei isälläni ole hajuakaan kuinka paljon juuri olemme laittaneet rahaa auton huoltoon että saatiin se katsastuksesta läpi (melkeen 2500€!) ja siihen isä vastas ettei ihmekään kun mies ei osaa pitää huolta autosta! Siinä kohtaan mä löin luurin korvaan!
Viime kesänä huomasin että hänestä on tullut kärttyisämpi mutta oikeestaan vaan veljelleni ja miehelleni. Veljelläni ja isälläni oli viime kesänä kovaääninen riita siitä miten juustoa kuuluu höylätä! :D siis oikeesti, meidän isä haukkui mun veljen pystyyn siitä että veli viipaloi juustoa väärin.
Isä täytti just 70v ja hän on ennen ollut hyvässä kunnossa mutta pari vuotta sitten oli borrelioosi ja siihen loppui puolimaratonien juoksut. Kuuluuko ärtyisyys vaan vanhuuteen vai voiko olla merkki borrelioosista, parkinsonista, alzheimerista tms? Kun olen ollut hänen kyydissä autossa olen myös huomannut ettei reaktiokyky ole ihan mitä kuuluisi ja välillä mennään lähellä pientareita...
Suoraan sanottuna vituttaa ja huolettaa samaan aikaan.
 
Radi-äidit huomio. Se vauvan mahdollinen suuri koko ei ole ainoa ongelma radissa. Muistakaa että vauvan sokeriarvojen heittely on myös hyvin todennäköistä synnytyksen jälkeen. Lisäksi mun vauvalla tuli sektion jälkeen ilmarinta (aukko keuhkossa) jonka sanottiin johtuvan osin myös mun radista. Hengitysongelmia voi siis tulla myös. Siksi niiden radiohjeiden noudattaminen on tärkeää. Mutta naureskelin minäkin kokopelotteluille vauvan syntymän jälkeen.. poika painoi tasan 3 kg ja pituutta 48 cm. :grin Kirppu verrattuna sisaruksiinsa vaikka tässä raskaudessa olin radin takia tiukalla ruokavaliolla, tableteilla ja insuliinilla ja niistä huolimatta arvot heitteli. Ei kasvanut tämä radivauva mutta tuli sitten muita ongelmia..

Joo no ehkä tähän ei osaa suhtautua riittävän vakavasti kun itsellä ne arvot ei tosiaan heittele ainakaan toistaiseksi yhtään. Tuntuu, että koko diagnoosi oli huonoa tuuria ja vaikee ymmärtää miks vauvan sokerit heittelis sen enempää kuin kenenkään muunkaan vauvoilla. Sinänsä radiruokavalio on varmaan ihan terveellinen kenelle vaan raskaana olevalle mut itelle ainakin tuottaa käytännön vaikeuksia syödä niin usein. 4-5 kertaa päivässä on mun normaali ja radilla pitäis syödä 5-6. Ero ei tunnu suurensuurelta mut kyllä se on kun se pistää päivärytmin ihan päälaelleen. Ja nyt tuntuu vähän siltä että mitä vaan ongelmia vauvalla tai synnytyksessä on niin ne tullaan pistämään tän "radin" piikkiin ja syyllistämään. Ei mitään muitakaan sairauksia diagnosoida yhden kontrolloimattomissa olosuhteissa otetun arvon perusteella.
 
Sori jo etukäteen, nyt tulee pitkä purkaus. Purkauduin jo lokakuisten puolella mut laitan teidän harmiksi tännekin. :D
Nyt ottaa päähän oikeen olan takaa ja itkettää! :( Mun isä. Mulla on mielestäni ihan ok välit isäni kanssa ja hän avustaa taloudellisesti todella ruhtinaallisesti (on ostanut mun teinien puhelimet, maksaa molemmille mopokortit ja esikoinen sai rippilahjaksi upouuden mopon ja niin varmaan seuraavakin saa). Nytkin hän antoi mulle ja miehelle yhteiseksi synttärilahjaksi lahjakortin millä ostettiin iso kaasugrilli. Mutta... Mulle hän ei ole koskaan sanonut suoraan mutta miehelle kuulemma silloin tällöin piikitellyt asioista mitä mies ei isäni mukaan ole hoitanut oikein. Miten mies on hoitanut autoa tai miten hän rakensi terassin jne. Mies on onneks ottanut asian hyvin ja yrittänyt antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vaan ohimennen maininnut mulle. No tänään soitin isälle ja kiitin lahjasta ja kutsuin meille syömään huomenna. Samalla kerroin että mies on nyt parina päivänä mennyt töihin pojan mopolla kun poika on leirillä. Siitä se alko... Isä ilmoitti että mies vois sit kans pitää huolta moposta eikä vaan käyttää sitä. Anteeks mitä? Juu, mies vaan lainaa pojan mopoa mutta ei auta sen huollossa, kehuu osaavansa huoltaa mopoja ja autoja mutta ei kyllä tee mitään. Mies kuulemma kehuu miten huolehtii perheen turvallisuudesta mutta ostaa sitten käytetyt renkaat autoon ja väittää niitä uusiksi. No ei todellakaan pidä paikkaansa! Sanoin ettei isälläni ole hajuakaan kuinka paljon juuri olemme laittaneet rahaa auton huoltoon että saatiin se katsastuksesta läpi (melkeen 2500€!) ja siihen isä vastas ettei ihmekään kun mies ei osaa pitää huolta autosta! Siinä kohtaan mä löin luurin korvaan!
Viime kesänä huomasin että hänestä on tullut kärttyisämpi mutta oikeestaan vaan veljelleni ja miehelleni. Veljelläni ja isälläni oli viime kesänä kovaääninen riita siitä miten juustoa kuuluu höylätä! :D siis oikeesti, meidän isä haukkui mun veljen pystyyn siitä että veli viipaloi juustoa väärin.
Isä täytti just 70v ja hän on ennen ollut hyvässä kunnossa mutta pari vuotta sitten oli borrelioosi ja siihen loppui puolimaratonien juoksut. Kuuluuko ärtyisyys vaan vanhuuteen vai voiko olla merkki borrelioosista, parkinsonista, alzheimerista tms? Kun olen ollut hänen kyydissä autossa olen myös huomannut ettei reaktiokyky ole ihan mitä kuuluisi ja välillä mennään lähellä pientareita...
Suoraan sanottuna vituttaa ja huolettaa samaan aikaan.

Janna75 :) voi kuulemma tehdä muistihäiriöitä, dementiaa tms...
 
Omien vanhempien vanheneminen on kyllä kova paikka. :( Kannattaisi ehkä tutkia tuollaiset muutokset, koska jos jotain on niin parempi huomata se ajoissa. Esim Alzheimerin etenemistä voidaan saada alkuvaiheessa paljonkin lykättyä lääkityksellä. En nyt sano että toi kuulostaisi alzheimeriltä sen enempää kuin joltain muultakaan, mutta se onbitselle tutumpi kun vaarilla oli. Tsemppiä Janna75!
 
Jee, pääsen sittenkin äitiyspkl:lle käymään ensi torstaina (silloin on 36+4). Kutsun tulemisessa kestikin vaan kauan ja luulin, etten pääse, kun neuvolalääkärikin oli niin epäileväinen. Lupasi jonkun lähetteen kuitenkin tehdä. Tosi kiva saada kuulla, miten vauva jakselee ja painoarviota myös. Meillä on kaksi muuta täysaikaista ollut 3,1kg, joten toivottavasti tämä nyt samaa luokkaa. Toisaalta itselleni on nyt tullut kyllä kiloja jonkun verran enemmän kuin aiemmissa raskauksissa, joten en tiedä vaikuttaisiko se myös vauvan kokoon. Radia ei kyllä onneksi ollut nyt eikä ole aiemminkaan ollut.

Satru, tsemppiä ja jaksuja sinullekin loppuviikkoihin. Toivotaan, että ei nyt ainakaan kovin yliaikaiseksi menisi teillä, mutta suuntahan näyttää olevan sinulla sen suhteen laskeva. Taaperon kanssa ulkoilu alkaa kyllä käydä työstä, kun ei jaksaisi koko ajan kulkea perässä, mutta pakkohan se on. Meillä on kaikki ihan vaiheessa ja vasta huoneita rempataan, kun pitää tehdä vähän huonejärjestelyjä ennen kuin vauva syntyy. Toivottavasti ehditään kaikki. Tämä elämä on vaan niin hulinaa jo näiden kaikkien 4 kanssa, ettei jää oikein aikaa mihinkään. Eikä se hulina tule tietenkään helpottamaan...

Kisu 35+5
 
Lueskelin tossa Terve.fi -sivustolta, että täysimetyksen ehkäisyteho 98%, kun lapse enintään 6kk, kuukautiset ei alkaneet ja lapsi ei saa lisäravintoa. Kuukautisten alettua ehkäisyteho laskee 93%:iin. Sille on nimikin: LAM -menetelmä. Täysimetys estää munarakkuloiden kehittymisen ja ovulaation. Näin siel siis sanotaan. Tiedä sitten. Mulla esikoisen ja toisen lapsen välissä imetys ilmeisesti toimi. Tulin raskaaksi vasta ja kylläkin heti kun imetys päättyi.

Janna75 kuulostaapa tylsältä toi sun isän käytös.
 
Sori jo etukäteen, nyt tulee pitkä purkaus. Purkauduin jo lokakuisten puolella mut laitan teidän harmiksi tännekin. :D
Nyt ottaa päähän oikeen olan takaa ja itkettää! :( Mun isä. Mulla on mielestäni ihan ok välit isäni kanssa ja hän avustaa taloudellisesti todella ruhtinaallisesti (on ostanut mun teinien puhelimet, maksaa molemmille mopokortit ja esikoinen sai rippilahjaksi upouuden mopon ja niin varmaan seuraavakin saa). Nytkin hän antoi mulle ja miehelle yhteiseksi synttärilahjaksi lahjakortin millä ostettiin iso kaasugrilli. Mutta... Mulle hän ei ole koskaan sanonut suoraan mutta miehelle kuulemma silloin tällöin piikitellyt asioista mitä mies ei isäni mukaan ole hoitanut oikein. Miten mies on hoitanut autoa tai miten hän rakensi terassin jne. Mies on onneks ottanut asian hyvin ja yrittänyt antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vaan ohimennen maininnut mulle. No tänään soitin isälle ja kiitin lahjasta ja kutsuin meille syömään huomenna. Samalla kerroin että mies on nyt parina päivänä mennyt töihin pojan mopolla kun poika on leirillä. Siitä se alko... Isä ilmoitti että mies vois sit kans pitää huolta moposta eikä vaan käyttää sitä. Anteeks mitä? Juu, mies vaan lainaa pojan mopoa mutta ei auta sen huollossa, kehuu osaavansa huoltaa mopoja ja autoja mutta ei kyllä tee mitään. Mies kuulemma kehuu miten huolehtii perheen turvallisuudesta mutta ostaa sitten käytetyt renkaat autoon ja väittää niitä uusiksi. No ei todellakaan pidä paikkaansa! Sanoin ettei isälläni ole hajuakaan kuinka paljon juuri olemme laittaneet rahaa auton huoltoon että saatiin se katsastuksesta läpi (melkeen 2500€!) ja siihen isä vastas ettei ihmekään kun mies ei osaa pitää huolta autosta! Siinä kohtaan mä löin luurin korvaan!
Viime kesänä huomasin että hänestä on tullut kärttyisämpi mutta oikeestaan vaan veljelleni ja miehelleni. Veljelläni ja isälläni oli viime kesänä kovaääninen riita siitä miten juustoa kuuluu höylätä! :D siis oikeesti, meidän isä haukkui mun veljen pystyyn siitä että veli viipaloi juustoa väärin.
Isä täytti just 70v ja hän on ennen ollut hyvässä kunnossa mutta pari vuotta sitten oli borrelioosi ja siihen loppui puolimaratonien juoksut. Kuuluuko ärtyisyys vaan vanhuuteen vai voiko olla merkki borrelioosista, parkinsonista, alzheimerista tms? Kun olen ollut hänen kyydissä autossa olen myös huomannut ettei reaktiokyky ole ihan mitä kuuluisi ja välillä mennään lähellä pientareita...
Suoraan sanottuna vituttaa ja huolettaa samaan aikaan.
Janna75, vanheneminen voi aiheuttaa kärttyisyyttä. Jos ei aiemmin ole kuulunut isäsi tapoihin, niin kannattaa alkaa opettee laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja sun veljen varsinkin. Eikä pahoittaa omaa mieltä. Meidän faija haukkui kaikki ja kaikkea ja olisi käynyt kiinnikin, ellei olisi istunut pyörätuolissa. Sillä se kyllä johtui sairaudesta, ja sen tuomasta nopeesta vanhenemisesta myös. Mä muistan ku se yritti lyödä mua kun ei enää pystynytkään kirjoittaa omaa allekirjoitustaan. Sellaisen tajuaminen on aika rankkaa. Ihminenhän on käytännössä oikeustoimikelvoton, eli holhottava. Mäkin olin surullinen sen puolesta.

Mun mutsi on yli 70 ja se alkoi viime vuonna haukkuu kaikkia ja kaikkea. On tosi vaikee olla hermostumatta siihen. Tänäänkin tiuskin sille ku kävi tuomassa mulle kukkia :oops:. Vituttaa oma käytös, mutta se on tositosi vaikeeta hyväksyä oman turvaverkoston vanheneminen. Mun broidit ei sitä tajuu ja oon koittanu niillekin selittää, että ei saa hermostua. Ne ei ikinä tajunneet faijaakaan, vaan aina ääneen ihmettelivät sen käytöstä.

Et sun mies on toiminut oikein kun ei ole ottanut itteensä. Että tosiaan sulla on hieno mies!

Ja tietty, vituttaahan se vanhusta itseäänkin, kun ei pysty toimii samoin ku ennen, eikä kunto siitä enää kohene. Sillä sen kärttyisyydenkin ymmärtää. Hampaat tippuu ja tulee lääkityksiä. Tsemppiä tosiaan teille kaikille!
 
Mä en rehellisesti sanottuna ole tahtonut uskoa miestä kun hän on kertonut mun isän kommenteista. Oon yrittänyt sanoa miehelle että hän ymmärsi väärin isän sanomisia tms. Arvatkaas hävettääkö nyt! Eikä hormonit auta tilannetta ollenkaan! Kyyneleet valuu koko illan. Mietin vaan koko ajan mitä tehdään tänä kesänä... Ollaanko isäni luona saaristossa mahdollisimman paljon (mahdollisesti haukuttavana mutta voisimme tarkkailla isän käytöstä) vai pysytelläänkö poissa jaloista... Meidän teinit tulee olemaan siellä suurimman osan kesää joka tapauksessa. Ei jaksa ajatella enää.
 
Mä en rehellisesti sanottuna ole tahtonut uskoa miestä kun hän on kertonut mun isän kommenteista. Oon yrittänyt sanoa miehelle että hän ymmärsi väärin isän sanomisia tms. Arvatkaas hävettääkö nyt! Eikä hormonit auta tilannetta ollenkaan! Kyyneleet valuu koko illan. Mietin vaan koko ajan mitä tehdään tänä kesänä... Ollaanko isäni luona saaristossa mahdollisimman paljon (mahdollisesti haukuttavana mutta voisimme tarkkailla isän käytöstä) vai pysytelläänkö poissa jaloista... Meidän teinit tulee olemaan siellä suurimman osan kesää joka tapauksessa. Ei jaksa ajatella enää.

Janna75 :) Noi on vaikeita asioita...
Toisaalta ei kannata liikaa tarkkailla käytöstä, sillä sitten rupee kuvitteleen vähän kaikkia..

Tsemppiä :)
 
On nää raskaushormonit perseestä! Kyllä sellaista tunteiden vuoristorataa koko raskaus.
Mä en tajua miten sä, Sirpa, jaksat... Ja tuskin isukki vain rahan takia sun nurkissa roikkuu. Jos kestää sun tunteen purkaukset niin kyllä taustalla täytyy olla muutakin. :)
 
En mä meinaa jaksaakaan. Eilen se vinkui että nyt avasit mun silmät. Mä sanoin et tajuaako millä hinnalla. Jokainen romahdus nakertaa mua henkisesti. Mä en siis ite kestä noita romahduksia, tunteenpurkauksia. Sehän ei niitä mun tunteita TUNNE, eikä sen tarvi niitä kestää, vaan mun. Ja mua vituttaa, etten koskaan saa tietää millainen olisin ollut oikeesti raskaana. Jos mulla olis kaikki muut asiat hyvin. Se on sen multa pilannut. Mulle ei menkatkaan tee mitään tunnevyöryä. Olin tosi onnellinen vielä joulukuussa. Nyt oon henkisesti ihan loppu, ja aivan saatanan vihainen.

Vittu mulla on levottomat jalat ja vatta liian täynnä. Olin yhden ystävän kanssa syömässä hyvin. Nyt ei tuu uni.
 
Mun miehen isällä on alkava Alzheimerin tauti, mutta hän ei ole kärttyinen. Maailman rauhallisin ja leppoisin mies, jolla saattaa olla avaimet ja lompakot hukassa. Hänellä on estolääkitys muistisairauteen. Miehen isä on 70-vuotias. Enemmän anoppi on stressaantunut miehensä sairaudesta. Anoppi myös nukkuu ilmeisen huonosti. Kyllä heillä molemmilla alkaa varmaan jo ikä painaa. Anoppi täyttää tänä kesänä 70 vuotta ja lähdemme porukalla laivalle. Yleisesti ottaen muistisairaudet saattaa aiheuttaa aggressiivisuutta tietääkseni. Ei kannata varmaan ottaa todesta noita vanhusten juttuja, koska oikeasti meiän ikäisten vanhemmat alkaa vanhentua. Mun isä ei kerennyt kuolla vanhuuteen, kun sairaus vei pois. Mieluummin olisin muistisairaan kärttyisän vanhemman kanssa, kun tilanteessa että toista ei enää ole. Isän poismeno ottaa vieläkin koville, vaikka siitä on pian jo vuosi aikaa. Tulen aina muistamaan hänet mielessäni.
 
Sori jo etukäteen, nyt tulee pitkä purkaus. Purkauduin jo lokakuisten puolella mut laitan teidän harmiksi tännekin. :D
Nyt ottaa päähän oikeen olan takaa ja itkettää! :( Mun isä. Mulla on mielestäni ihan ok välit isäni kanssa ja hän avustaa taloudellisesti todella ruhtinaallisesti (on ostanut mun teinien puhelimet, maksaa molemmille mopokortit ja esikoinen sai rippilahjaksi upouuden mopon ja niin varmaan seuraavakin saa). Nytkin hän antoi mulle ja miehelle yhteiseksi synttärilahjaksi lahjakortin millä ostettiin iso kaasugrilli. Mutta... Mulle hän ei ole koskaan sanonut suoraan mutta miehelle kuulemma silloin tällöin piikitellyt asioista mitä mies ei isäni mukaan ole hoitanut oikein. Miten mies on hoitanut autoa tai miten hän rakensi terassin jne. Mies on onneks ottanut asian hyvin ja yrittänyt antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vaan ohimennen maininnut mulle. No tänään soitin isälle ja kiitin lahjasta ja kutsuin meille syömään huomenna. Samalla kerroin että mies on nyt parina päivänä mennyt töihin pojan mopolla kun poika on leirillä. Siitä se alko... Isä ilmoitti että mies vois sit kans pitää huolta moposta eikä vaan käyttää sitä. Anteeks mitä? Juu, mies vaan lainaa pojan mopoa mutta ei auta sen huollossa, kehuu osaavansa huoltaa mopoja ja autoja mutta ei kyllä tee mitään. Mies kuulemma kehuu miten huolehtii perheen turvallisuudesta mutta ostaa sitten käytetyt renkaat autoon ja väittää niitä uusiksi. No ei todellakaan pidä paikkaansa! Sanoin ettei isälläni ole hajuakaan kuinka paljon juuri olemme laittaneet rahaa auton huoltoon että saatiin se katsastuksesta läpi (melkeen 2500€!) ja siihen isä vastas ettei ihmekään kun mies ei osaa pitää huolta autosta! Siinä kohtaan mä löin luurin korvaan!
Viime kesänä huomasin että hänestä on tullut kärttyisämpi mutta oikeestaan vaan veljelleni ja miehelleni. Veljelläni ja isälläni oli viime kesänä kovaääninen riita siitä miten juustoa kuuluu höylätä! :D siis oikeesti, meidän isä haukkui mun veljen pystyyn siitä että veli viipaloi juustoa väärin.
Isä täytti just 70v ja hän on ennen ollut hyvässä kunnossa mutta pari vuotta sitten oli borrelioosi ja siihen loppui puolimaratonien juoksut. Kuuluuko ärtyisyys vaan vanhuuteen vai voiko olla merkki borrelioosista, parkinsonista, alzheimerista tms? Kun olen ollut hänen kyydissä autossa olen myös huomannut ettei reaktiokyky ole ihan mitä kuuluisi ja välillä mennään lähellä pientareita...
Suoraan sanottuna vituttaa ja huolettaa samaan aikaan.
Kärttyisyys voi olla merkki siitä ettei hän hyväksy vanhenemistaan ja ettei pystykään kaikkeen niinkuin nuorempana esim autolla ajo. Voi olla myös merkki jostain sairaudesta, voiko peitellä joitain oireita ja purata sen turhautumisena esim muistamattomuus, yleinen skarppius, jäikö borrelioosista jotakin aivoperäistä. Onko hänellä ketään muuta kuin te joihin purkaa pahaa oloa ja jos hän suojelee sua ja purkaa sen miespuolisiin läheisiin. Mun isoisälle oli aikoinaan todella kova paikka myöntää toi ettei kykene autoa ajaa turvallisesti ja isoäidin kovin paikka on ollu myöntää ettei muisti palaa. Kummatkin oli pirun kiukkusia eikä asioista voinut tilanteen akuutissa vaiheessa puhua, vasta sitten kun pystyivät myöntämään sen itse. Meniskö ohi sun isällä tai pitäs sun ottaa huolesi puheeksi?
 
Mun miehen isällä on alkava Alzheimerin tauti, mutta hän ei ole kärttyinen. Maailman rauhallisin ja leppoisin mies, jolla saattaa olla avaimet ja lompakot hukassa. Hänellä on estolääkitys muistisairauteen. Miehen isä on 70-vuotias. Enemmän anoppi on stressaantunut miehensä sairaudesta. Anoppi myös nukkuu ilmeisen huonosti. Kyllä heillä molemmilla alkaa varmaan jo ikä painaa. Anoppi täyttää tänä kesänä 70 vuotta ja lähdemme porukalla laivalle. Yleisesti ottaen muistisairaudet saattaa aiheuttaa aggressiivisuutta tietääkseni. Ei kannata varmaan ottaa todesta noita vanhusten juttuja, koska oikeasti meiän ikäisten vanhemmat alkaa vanhentua. Mun isä ei kerennyt kuolla vanhuuteen, kun sairaus vei pois. Mieluummin olisin muistisairaan kärttyisän vanhemman kanssa, kun tilanteessa että toista ei enää ole. Isän poismeno ottaa vieläkin koville, vaikka siitä on pian jo vuosi aikaa. Tulen aina muistamaan hänet mielessäni.
Tottakai muistat hänet ja rakkaat muistot mutta suru muuttaa jossain kohdin muotoa niin ettei se enää hallitse elämää vaan muistot täyttää mielen. Ensimmäinen vuosi on rankin koska jokainen juhlapyhä muistuttaa jo poismenneestä. Koitahan jaksaa!

Muistisairauden edetessä omaisille on todella kova paikka se ettei läheinen välttämättä muista edes heitä enää. Lisäks sairaus voi olla aaltomainen jolloin tulee agressiivisia jaksoja tai ei löydä kotiin tai on sitten jo muuten aivan kuutamolla. Heidän kanssa töitä tekevänä monesti toivon että pääsisivät jo pois. Tietyssä kohdin elämä ei ole enää ihmisarvoista kun olet täysin toisten armoilla etkä tiedä missä edes olet.
 
Takaisin
Top