Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon miettiny haluunko ees kysyy koko perhehuone mahdollisuutta ja muutenkin jotenki v-tutuskäyrä kaakossa sen suhteen miten miehet pääsee niin helpolla tän odotuksen ja synnytyksen kanssa. Tänään alkaa kuukauden putki futista ja oon miehelle koittanu sanoo että jos pyydetään perhehuone niin se tarkottaa vauvan hoitoa ja ssiraala-aikataulujen ja vauvan mukaan heräilyä eikä mitään lepokotia mis voi puoleen päivään nukkuu ja kattella futista.
 
Eclipse, minkä merkkinen kätkyt-hälytin sulla on? Ostitko uutena? Onko muilla vauva-jengiläisillä tollasta hälytintä? Mä harkitsen sitä kans.

Mulla on Nanny. Ostin käytettynä puoleen hintaan. Toimii hyvin. On nyt asennettuna äitiyspakkauksen pahvilaatikkoon kun tyttö nukkuu siinä sängyn vieressä. Vaihdan sitten aikanaan pinnikseen. Vikaa sen käytössä ei ole muuta kuin mun muistamattomuudessa eli unohtelen sen välillä päälle kun nostan vauvan pois laatikosta ja sitten on melkoinen mekkala.
 
Heh, silloin kun mä olin synnyttämässä, niin samana päivänä oli mm-lätkässä Suomi-Ranska peli. No, olin siinä supistuksissa kärvistellyt tuntitolkulla, kun sain epiduraalin. Se auttoi niin hyvin, että nukahdin saman tien yli tunniksi synnytyssalissa. Mies oli kaivanut silloin iPadin esiin ja alkanut katsoa lätkämatsia

Oltiin varmaan aika näky, synnytyssalissa toinen kuorsaa ja toinen katsoo lätkämatsia! Sitten kun heräsin niin alkoikin tapahtua sellaisella vauhdilla, että unohtui mieheltäkin iPad... Tosin pelikin taisi olla loppunut sopivasti silloin... Miehet ja penkkiurheilu ❤️
 
Meillä oli myös Nanny esikoisen kanssa käytössä. Tykkäsin, kun on aika yksinkertainen laite ja hälytysääni on sellainen, johon takuulla heräisi jos tulisi hälytys. Käytin sitä n 6 kk ikään saakka.

Tämä kuopus ei ole edelleenkään suostunut nukkumaan muualla kuin mun vieressä sängyssä, joten ei ole otettu tämän kanssa vielä käyttöön. Ehkä myöhemmin.
 
Mä oon miettiny haluunko ees kysyy koko perhehuone mahdollisuutta ja muutenkin jotenki v-tutuskäyrä kaakossa sen suhteen miten miehet pääsee niin helpolla tän odotuksen ja synnytyksen kanssa. Tänään alkaa kuukauden putki futista ja oon miehelle koittanu sanoo että jos pyydetään perhehuone niin se tarkottaa vauvan hoitoa ja ssiraala-aikataulujen ja vauvan mukaan heräilyä eikä mitään lepokotia mis voi puoleen päivään nukkuu ja kattella futista.

MS74, mä luulen, että sun mies ei pysty sitten enää nukkumaan puoleen päivään, kun vauva syntyy. Todennäköisesti mieskin valvoo öisin sun kanssa, joten kannattaa antaa miehen nyt nukkuu varastoon. Futista ei kyllä kerkeä vauvaperheeessä katsomaan. Täällä on jäänyt kaikki iltaiset televisionkatselut, kun ei vaan ehdi istumaan television ääressä. Nyt siis kannattaa ennen synnytystä katsoa sitä futista, kun on vielä aikaa. Vauvan kanssa ei ole kauheasti omaa ns. vapaa-aikaa.
 
Mä oon miettiny haluunko ees kysyy koko perhehuone mahdollisuutta ja muutenkin jotenki v-tutuskäyrä kaakossa sen suhteen miten miehet pääsee niin helpolla tän odotuksen ja synnytyksen kanssa. Tänään alkaa kuukauden putki futista ja oon miehelle koittanu sanoo että jos pyydetään perhehuone niin se tarkottaa vauvan hoitoa ja ssiraala-aikataulujen ja vauvan mukaan heräilyä eikä mitään lepokotia mis voi puoleen päivään nukkuu ja kattella futista.
Jesss! Kiitos MS74! En oo ainoa! Mullehan tulee se frendi mukaan synnytykseen, en oo vielä edes päättäny haluanko miestä sinne. Välillä tuntuu, et vittu hoidan koko homman yksinkin, koska pakkohan se on. Mä tiedän tasan miltä susta tuntuu!

Mut meillä onkin tosi paha tilanne nyt muutenkin. Äijää ei vaan kiinnosta. Mun ystävä tulee sinne synnytystapa-arvioon, otti vapaata ja tulee 50km:n päästä. Isukkihan ei nyt tollasen takia vapaata ota. Eikä se kysyny eilen mitään sypestä, ei edes muistanu sitä, vaikka se lukee yhteisessä kalenterissa. Enkä kertonutkaan sille mitään. Mun kärsivällisyys on lopussa. Mä tajusin myös, että sillä on helvetin hyvät motiivit pysyä mun kanssa kimpassa: sillä ei oikeesti oo varaa maksaa tästä lapsesta elareita. Mä sain alkuviikosta pienen hermoromahduksen. Täs on tullu vähän kaikkee taas. Mä en tällä hetkellä kestä edes kattoo sitä. Sanoin lopuksi et sillä on katto pään päällä ja mulla lastenhoitaja. Turha yrittää esittää mitään muuta.
 
Jesss! Kiitos MS74! En oo ainoa! Mullehan tulee se frendi mukaan synnytykseen, en oo vielä edes päättäny haluanko miestä sinne. Välillä tuntuu, et vittu hoidan koko homman yksinkin, koska pakkohan se on. Mä tiedän tasan miltä susta tuntuu!

Mut meillä onkin tosi paha tilanne nyt muutenkin. Äijää ei vaan kiinnosta. Mun ystävä tulee sinne synnytystapa-arvioon, otti vapaata ja tulee 50km:n päästä. Isukkihan ei nyt tollasen takia vapaata ota. Eikä se kysyny eilen mitään sypestä, ei edes muistanu sitä, vaikka se lukee yhteisessä kalenterissa. Enkä kertonutkaan sille mitään. Mun kärsivällisyys on lopussa. Mä tajusin myös, että sillä on helvetin hyvät motiivit pysyä mun kanssa kimpassa: sillä ei oikeesti oo varaa maksaa tästä lapsesta elareita. Mä sain alkuviikosta pienen hermoromahduksen. Täs on tullu vähän kaikkee taas. Mä en tällä hetkellä kestä edes kattoo sitä. Sanoin lopuksi et sillä on katto pään päällä ja mulla lastenhoitaja. Turha yrittää esittää mitään muuta.

Sirpa, hyvä että sinulla on tuollaisia ystäviä. Meilläkin on vuosien varrella ollut aika vaihtelevia tilanteita sen suhteen tuleeko mieheltä tukea vai ei. Kun tarpeeksi monta kertaa vähän tiukemmissa paikoissa pahoitin mieleni tuen puutteesta niin aloin soveltaa sitä strategiaa että ajattelen itseni ja jälkikasvun yhdeksi yksiköksi ja mies ja muut ihmiset ovat sitten vähän ulkokehällä. Asennoidun aina niin että pärjään kyllä yksinkin. Se on auttanut minua sillä nyt ei tarvitse jännittää sitä tuleeko tukea vai ei kun en edes sitä automaattisesti odota. Viime aikoina tilanne on mennyt kyllä selvästi parempaan suuntaan mutta valehtelisin silti jos väittäisin että luottamus joskus palaisi. Se on mielestäni useimmiten tietoinen valinta miten muita ihmisiä kohtelee. Jaksamista!
 
Muokattu viimeksi:
Ikävää Sirpa40 tuollainen tilanne. Meilläkin on ollut tässä välillä pinna kireällä miehen kanssa, mutta aina ollaan päästy stressistä ja väsymyksestä yli. Mä uskon Sirpa, että sä pärjäisit yksinkin. Onhan se varmasti vaikeaa. Välinpitämättömyys tuntuu varmaan pahalta. Mun mies oli mukana äitiysneuvolassa ja Tyksissä, vaikka meillä ei ollutkaan perhehuonetta. Lisäksi mies on nyt työttömänä ollessaan ollut kuskina ja mukana kaikilla neuvolakäynneillä. Nyt 27.6. on 5kk isäneuvola ja mies menee sinne kahdestaan pojan kanssa.
 
Kuukassius, soita ja käy ihmeessä näytillä! Vaikka olis pelkkä paineen nousua voi olla merkki siitä että jotain poikkeavaa on meneillään. Ei siis tarvii olla raskausmyrkytys tai voi olla vasta tuloillaan. Mulla viime raskaudessa lapsivesi katosi yllättäen rv37 ja ainut merkki oli verenpaineen nousu, edes sf mitta ei laskenut. Ja se todettiin siis vasta ultralla ä-polilla. Ei mikään paniikin aihe mutta käynnistettiin.
Mulla oli viime raskaudessa (ja nytkin) radi ja ainut mitä se synnärillä aiheutti oli että heti synnytyksen jälkeen kun mä olin suihkussa isä sai antaa pullosta 10ml lisämaitoa tytölle ja kantapäästä mitattiin vauvan verensokeri muutaman kerran. Eikä mun tarvinnut mihinkään testeihin mennä myöhemmin, se radi-diagnoosi pyyhittiin heti synnytyksen jälkeen mun kohdalta pois.
Eikä todellakaan kannata luottaa siihen, että täysimetys toimisi ehkäisynä! Mulla on jokaisen synnytyksen jälkeen viimeistään kuusi viikkoa synnytyksestä alkanut menkat taas.
Sirpa, tietty eri sairaaloissa käytännöt vaihtelee mutta ainakin Tyksissä ite sairaalaan kyllä pääsee sisälle (yöajasta en tiedä...) mutta lapsivuodeosaston ovet on kiinni ja ne kätilöt on aika haukkana tivaamassa jos joku tulee ovesta sisään väärään aikaan (vierailuajan ulkopuolella).
Kahden ekan kohdalla oli vielä hoitohuoneet lapsivuodeosastolla ja ennen kuopuksen synnytystä höyrysin kans että miten saan levättyä ellei vauvaa voi viedä yöksi tai päivällä vähäks aikaa hoitoon?!? Mutta tää uus (siis mulle uusi) käytäntö vierihoidosta ja ihokontaktista olikin mieluinen yllätys! Vauva oli vuorokauden ilman vaatteita ja joko mun tai isän paidan alla. Sairaalayöt oli mun paidan alla (tässä ne sairaalan kaavut oli loistavat!), kyljessä kiinni nukkumassa. Kyllä siinävaan kummasti sai itekin nukuttua ja oli helppo imettää kun vauva heräsi. Eikä mua siis radista huolimatta herätelty imettämään. Kun kävin vessassa tai hain ruokaa sanoin vain huonekaverille mihin menen ettei ihmettele jos vauva herää. Suihkussa kävin kun mies oli paikalla ja hoiti vauvaa sen ajan.
Luoja, taas iski kauhee himo päästä synnyttämään nopeesti! :D
Joo, samanlaisia kokemuksia kaikkinensa. Tai siis en koe, että siellä sairaalassa mitenkään erityisen hyvin nukkuisi, mutta kyllä esim vierohoito jää munkin mielestä suurelle plussalle. Mun mielestä se hölmöin juttu, mikä siellä pitää hereillä, on se, että jos on 2 hengen huone, niin tuntuu, että monet toimenpiteet on öisin ja tietty niillä kahdella eri aikaan... Ja Esim tyyliin, että klo 12 yöllä päräytetään valot päälle ja kerrotaan kuuluvaan ääneen, mitä kahden tunnin päästä tullaan tekemään. Ja yhden kerran meinasin kyllä sanoa, että mitä helvettiä, kun kahden aikaan oli otettu joku koe ja tietty päräytetty valot täysillä päälle, niin sen jälkeen hoitaja sanoi, että näin yöllä riittää varmaan tää pienikin valo. En siinä saanu muuta kun tuijotettua, mutta jälkeenpäin mietin, että miks helvetissä yöllä pitäisi pitää mitään valoja?!?!

Siitä radista vielä, meille ei edes siinä alussa ennen vauvan sokerikokeita annettu mitään lisämaitoa. Ja imetykseen suhteen musta vähän tuntuu, että ovat ensisynnyttäjien kohdalla tarkempia. Ku mä en kans saanu mitään ohjeita sen suhteen. Päin vastoin piti itse kysyä, jos ei jotain muistanut. Ja ainoastaan kysyttiin, että onko vauva imenyt/ syönyt, onko kaikki ok.
 
Mullakin on tullu sellaiset 15kg. En oo siis suostunu noudattaa mtn erikoisruokavalioo. Nyt oli muuten tullu painoo 1,3 kg viikossa. Enkä kyl oo syöny juuri mitään sen närästyksen takia! Varmaan oli eka vko koko raskausaikan ku ei menny sipsiä tai karkkia. Sitte ihme juttu, vaikka mun paino noussu: sf-mitta oli sama kuin vko sitten. Et mikään ei korreloi kyl minkään kanssa!
Voiko vauva laskeutua, vaikka olis vielä "väärinpäin"? Se vois selittää, ettei sf-mitta ole noussut. Tai joskus vauvan asento muutenkin voi vaikuttaa mittaan.
 
Heh, silloin kun mä olin synnyttämässä, niin samana päivänä oli mm-lätkässä Suomi-Ranska peli. No, olin siinä supistuksissa kärvistellyt tuntitolkulla, kun sain epiduraalin. Se auttoi niin hyvin, että nukahdin saman tien yli tunniksi synnytyssalissa. Mies oli kaivanut silloin iPadin esiin ja alkanut katsoa lätkämatsia

Oltiin varmaan aika näky, synnytyssalissa toinen kuorsaa ja toinen katsoo lätkämatsia! Sitten kun heräsin niin alkoikin tapahtua sellaisella vauhdilla, että unohtui mieheltäkin iPad... Tosin pelikin taisi olla loppunut sopivasti silloin... Miehet ja penkkiurheilu ❤️
Mun on pakko tässä kohtaa tunnustaa, että yritin huoneessa katsomo.fi:n kautta katsoa Suomen iltamatsia, mutta jostain syystä edes Suomen matseja ei nähny katsomosta maksutta. :) Vähän käytiin sit vauvan kanssa katsomassa taukotilan telkkarista :) mut oli siellä muitakin!
 
Sen verta sanon tähän keskusteluun sype-keskustelusta Sirpa40, vittu mitä paskaa.Sulla on ollu joku ihme kätilö siellä vuorossa.Mulla on paljon tuttuja kätilöitä ja th, johtuen siitä että olen sh ja pitkään työskennellyt sairaalassa eri osastoilla.Sype keskustelussa ei ikinä pitäis suositella mitn tapaa synnyttää ELLEI ole jokin perustavaa laatua oleva lääketieteellistä syytä miksi jompikumpi vaihtoehto ei käy.Sen valinnan synnytyksestä tekee AINA äiti.Mua suoraan sanottuna vituttaa tämä th ja joidenkin kätilöiden harjoittama ylivalta.Sama koskee tätä radi hössötystä.Sain siis itsekkin raja-arvo takia gdm dg vaikka kerroin heti etten ollut 12h rtta ja olen omia vs seuraillut jo vuosia satunnaisesti kovan treenikauden aikana.Ja olin seurannut niitä kotioloissa jo ennen sokerirasitusta ja seuraan jatkossakin omaa tahtia.KOSKAAN EI OLE MISSÄÄN arvoissa ollut poikkeavaa enkä ole kertaakaan kirjannut ylös vs arvoja tai noudattanut mitn prkl erityisruokavaliota.Kahviakin olen saatana juonut sen kupin joka aamu, sokerilla.

Ihan hysteerikseksi saakka pelotellaan vaikka millä katastrofeilla, oli sulla sitten radi tai jtn muuta mikä th mielestä on suunnilleen Isiksen jälkeen maailman vaarallisin asia.Mä oon niin suoraan ilmottanut mun th sekä lääkärille muutamasta asiasta ja se lässytys loppu siihen.Jumankauta mun yks frendi joka on diabeteshoitaja ja omaa aika pirun vankan ja vahvan osaamisen myös näistä asioista, oli ihan ihmeissään mun radi dg.Ja luotan hänen sanaansa 1000 krt enemmän kuin th nlassa joka tuijottaa vaan tiettyjä Käypä hoito suosituksia eikä tiedä muusta mitn.Otetaan nyt huomioon ettei se th siellä nlassa ole mikään guru.Samoin mun kätilöystävät ovat olleet hieman ihmeissään näistä teidän kokemuksista kun ajoittain olen maininnut.Lähtökohtahan on sekä ÄIDIN ETTÄ VAUVAN hyvinvointi.Ja kyllä, kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä mutta meillä on Suomessa kuitenkin huipputason hoito.Muutama ikävä tapaus toki sinnekkin kuuluu, mutta itse ainakin luotan 100% meidän synnytysjärjestelmään.

Ja mitähän vielä.Ärsyttää vaan niin vietävästi kun lukee teidän juttuja joissa on suunnilleen peloteltu puolikuoliaaksi sektiolla tai painostettu vähän enemmän alatiesynnytykseen sen sijaan että oltaisiin tuettu äidin ajatuksia..

Verenpaineista sen verran, jos niissä paljon heittoa kannattaa mittailla hieman eri aikaan päivästä niitä paineita..Aamulla kun on herännyt ja vartin about lepäilly ja sitten jossain välissä pvää kun on rauhallinen hetki jne..Kun vaihtelee sitä mittausaikaa saa hyvin sitä hajontaa talteen..Ja jos yhtään tuntuu huonovointisuutta, yhteys äippäpkl..Ei ne voi sieltä ketään tutkimatta käännyttää pois.

Ja sitten vielä niihin lukittuihin oviin lasaretissa.Kaikissa sairaaloissa osastot lukitaan yöksi ja kaikisss sairaaloissa on vartijat jotka kiertää tasasin välein osastot.Päivystys on varmaan ainoa missä on ovet yötä päivää auki..
 
Asiaaaaa, Miiuli!

Mä muuten koin ekassa raskaudessa että se oli huippujuttu, kun neuvolaterkkari lähetti diabeteshoitajan juttusille. Se diabeteshoitaja oli oikeasti järki-ihminen ja rauhoitteli, että ei toi radi nyt mikään maailmanloppu ole ja hyvin sä vedät, älä stressaa. Kai ne neuvolaterkat vaan toistaa niitä Käypä hoito -mantrojaan niin orjallisesti, ettei missään uskalla olla eri mieltä. Mulla tosin oli ekassa raskaudessa neuvolaterkatkin ihan jees eikä tuputtaneet mitään schaissea - ehkä se tuli enemmän sitä kautta kun meni ite googlailemaan siitä radista ja sai lukea kaikkia pelottelujuttuja kuuden kilon muksuista...

Nyt ei onneks oo mitään huolenaiheita mut jos alkais olla, niin en mä kyllä nykyiseen omaan neuvolaterkkaan varmaan turvautuisi, vaan menisin joko työterveyshuollon kautta yksityiselle (en tiiä miten firman työterveyssopparissa suhtaudutaan mutta todellakin aion kokeilla tarvittaessa)...
 
Sirpa, hyvä että sinulla on tuollaisia ystäviä. Meilläkin on vuosien varrella ollut aika vaihtelevia tilanteita sen suhteen tuleeko mieheltä tukea vai ei. Kun tarpeeksi monta kertaa vähän tiukemmissa paikoissa pahoitin mieleni tuen puutteesta niin aloin soveltaa sitä strategiaa että ajattelen itseni ja jälkikasvun yhdeksi yksiköksi ja mies ja muut ihmiset ovat sitten vähän ulkokehällä. Asennoidun aina niin että pärjään kyllä yksinkin. Se on auttanut minua sillä nyt ei tarvitse jännittää sitä tuleeko tukea vai ei kun en edes sitä automaattisesti odota. Viime aikoina tilanne on mennyt kyllä selvästi parempaan suuntaan mutta valehtelisin silti jos väittäisin että luottamus joskus palaisi. Se on mielestäni useimmiten tietoinen valinta miten muita ihmisiä kohtelee. Jaksamista!
Kiitos Evelin76! Mä joudun vuoden sitä kattoo tän vauvan takia. Ellei se älyä ite lähteä ennen sitä. Sanoin sille eilen, etten sitä tässä kohtaa pihalle laita, koska tarviin lastenhoitajan. Mua vituttaa jo tää vauvakin niin. Olis tällä vkolla ollu imetysvalmennus. Mä en mitenkään jaksanu lähtee. Sanoin tälle siittäjälle, että vittu jos sua ei kiinnosta mitä se kersa syö ekat puoli vuotta, niin ei kiinnosta sitte muakaan. Että keitä vittu vaikka perunoita.
 
Sen verta sanon tähän keskusteluun sype-keskustelusta Sirpa40, vittu mitä paskaa.Sulla on ollu joku ihme kätilö siellä vuorossa.Mulla on paljon tuttuja kätilöitä ja th, johtuen siitä että olen sh ja pitkään työskennellyt sairaalassa eri osastoilla.Sype keskustelussa ei ikinä pitäis suositella mitn tapaa synnyttää ELLEI ole jokin perustavaa laatua oleva lääketieteellistä syytä miksi jompikumpi vaihtoehto ei käy.Sen valinnan synnytyksestä tekee AINA äiti.Mua suoraan sanottuna vituttaa tämä th ja joidenkin kätilöiden harjoittama ylivalta.Sama koskee tätä radi hössötystä.Sain siis itsekkin raja-arvo takia gdm dg vaikka kerroin heti etten ollut 12h rtta ja olen omia vs seuraillut jo vuosia satunnaisesti kovan treenikauden aikana.Ja olin seurannut niitä kotioloissa jo ennen sokerirasitusta ja seuraan jatkossakin omaa tahtia.KOSKAAN EI OLE MISSÄÄN arvoissa ollut poikkeavaa enkä ole kertaakaan kirjannut ylös vs arvoja tai noudattanut mitn prkl erityisruokavaliota.Kahviakin olen saatana juonut sen kupin joka aamu, sokerilla.

Ihan hysteerikseksi saakka pelotellaan vaikka millä katastrofeilla, oli sulla sitten radi tai jtn muuta mikä th mielestä on suunnilleen Isiksen jälkeen maailman vaarallisin asia.Mä oon niin suoraan ilmottanut mun th sekä lääkärille muutamasta asiasta ja se lässytys loppu siihen.Jumankauta mun yks frendi joka on diabeteshoitaja ja omaa aika pirun vankan ja vahvan osaamisen myös näistä asioista, oli ihan ihmeissään mun radi dg.Ja luotan hänen sanaansa 1000 krt enemmän kuin th nlassa joka tuijottaa vaan tiettyjä Käypä hoito suosituksia eikä tiedä muusta mitn.Otetaan nyt huomioon ettei se th siellä nlassa ole mikään guru.Samoin mun kätilöystävät ovat olleet hieman ihmeissään näistä teidän kokemuksista kun ajoittain olen maininnut.Lähtökohtahan on sekä ÄIDIN ETTÄ VAUVAN hyvinvointi.Ja kyllä, kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä mutta meillä on Suomessa kuitenkin huipputason hoito.Muutama ikävä tapaus toki sinnekkin kuuluu, mutta itse ainakin luotan 100% meidän synnytysjärjestelmään.

Ja mitähän vielä.Ärsyttää vaan niin vietävästi kun lukee teidän juttuja joissa on suunnilleen peloteltu puolikuoliaaksi sektiolla tai painostettu vähän enemmän alatiesynnytykseen sen sijaan että oltaisiin tuettu äidin ajatuksia..

Verenpaineista sen verran, jos niissä paljon heittoa kannattaa mittailla hieman eri aikaan päivästä niitä paineita..Aamulla kun on herännyt ja vartin about lepäilly ja sitten jossain välissä pvää kun on rauhallinen hetki jne..Kun vaihtelee sitä mittausaikaa saa hyvin sitä hajontaa talteen..Ja jos yhtään tuntuu huonovointisuutta, yhteys äippäpkl..Ei ne voi sieltä ketään tutkimatta käännyttää pois.

Ja sitten vielä niihin lukittuihin oviin lasaretissa.Kaikissa sairaaloissa osastot lukitaan yöksi ja kaikisss sairaaloissa on vartijat jotka kiertää tasasin välein osastot.Päivystys on varmaan ainoa missä on ovet yötä päivää auki..
Kiitos Miiuli! Vittu ku ois edes vähän jotain th taustaa, ni osais laittaa kampoihin. Ei vaan uskalla aina ku ei oikeesti tiedä noista asioista niin paljon. Sen kätilön synnytystapasuositushan menee sille lääkärille, joka tekee synnytystapa-arvion. Musta tuntuu nyt, et kieltäydyn ihan vittuillessani alatiesynnytyksestä.
 
Joo, en tosiaankaan aatellu luottaa imetykseen ehkäisynä. :) Kun tosiaan ollaan aateltu, että meidän lapsikiintiö ois nyt täynnä.

Mulla on vähän päinvastaisia kokemuksia tv:n katselusta. Että nyt sitä just ehtii vauva-ajalla tehä. Meidän vauva on sylissä viihtyvä sylivauva ja usein imettäessä ja vauvan nukahdettua sen jälkeeen syliin kattelen tv:tä useammankin jakson putkeen. On tullu kateltua mm. Amerikan unelmavävyt, Suomen bachelor ja Lontoon, LA:n ja Australian au pairit... Kaikkee mitä normaalisti en ees kato. Netflixistä sarjoja jne. Tekisin mielellään muutakin, mutta kun vauva herää melkein joka kerta, kun yritän siirtää sen sylistä pois. Sit ne pätkät mitä nukkuu muualla (vaunuissa, sohvalla tms) on paljon lyhyempiä, ehkä 20-40 min. Ai niin ja sit tätä palstaa mä luen kans puhelimella samalla ku vauva nukkuu sylissä. :)
 
Vanhempani luottivat täysi-imetykseen siskoni ollessa vauva ja tadaa, tässä mä olen, mulla ja siskolla ikäeroa vajaa 11kk.:hello

Mulla on Titin kanssa samanlaisia kokemuksia tv:n katselusta vauva-aikana. Esikoisen kanssa mä katsoin kanssa ihan kaiken hömpän mitä vain löysin, luin kirjoja/lehtiä ja juorusin puhelimessa. Nyt kun hän on taapero, ainut oma aika on kun hän nukkuu tai on tosi keskittynyt leikkeihinsä muutoin vaatii mun huomiota.
 
Kyllä mäkin ehkä pystyisin katsomaan televisiota jossain välissä, mutta tuntuu ettei kerkeä keskittymään tv- katseluun tai on liian väsynyt. Kirjoja olen lukenut tasan yhden nyt vauva-aikana ja toinen on nyt menossa. Jos mulla on aikaa, niin viihdyn täällä netissä. Jossain vaiheessa ei kerennyt nettiinkään kirjoittamaan edes loppuun viestejään. Olimme pojan kanssa tänään aamupäivällä lenkillä ja sade yllätti. Poika nukkuu nyt terassilla sateen suojassa.
 
Taas mun viestit katoo....Terveiset äitiyspolilta. En saanu sektioaikaa mutta sain todella hyvää palvelua ja kokeneelta vanhemmalta kätilöltä luottamuksen alatiesynnytykseen takas. Heidän mielestä virhearvio neuvolasta eikä mitään ongelmaa alatiesynnytykseen. Pieni siro vauva 3.2kg nyt. Ei tarvetta käynnistykseen.
 
Takaisin
Top