Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle on toitotettu joka synnytyksen jälkeen, ettei imetys todellakaan ole ehkäisykeino ja yks tuttava sai kaksoset ja 2kk synnytyksen jälkeen oli taas raskaana kun luotti siihen, että imetys ehkäisee! En siis ihan sokkona uskois siihen kuten ei mikään ehkäisykeino ole 100% varma muutenkaan tietenkään (paitsi kohdunpoisto) :)

Mulla on joka kerta jälkivuoto kestänyt noin kuukauden ja sitten alkanu menkat heti perään.

Satru :) Oho...no ehkä oon jo niin "vanha", että imetys ehkäisee. No, mutta jokatapauksessa niin sanottiin. Minkä ikäinen tä sun tuttava oli?
 
Taas mun viestit katoo....Terveiset äitiyspolilta. En saanu sektioaikaa mutta sain todella hyvää palvelua ja kokeneelta vanhemmalta kätilöltä luottamuksen alatiesynnytykseen takas. Heidän mielestä virhearvio neuvolasta eikä mitään ongelmaa alatiesynnytykseen. Pieni siro vauva 3.2kg nyt. Ei tarvetta käynnistykseen.

Jei- mahtavaa, olipa mukavia uutisia ja eri kiva kuulla, että sun jännitys vähän helpottaa!!:)
 
Satru :) Oho...no ehkä oon jo niin "vanha", että imetys ehkäisee. No, mutta jokatapauksessa niin sanottiin. Minkä ikäinen tä sun tuttava oli?

Kai se imetys toimii ehkäisynä, vähän samalla tapaa kuin keskeytetty yhdyntä ja varmat päivät.. Mikäänhän ei ole sata varmaa kai koskaan.
Mä tosiaan olen tuon ehkäisy menetelmän tulosta ja äitimme oli 33v kun sisko syntyi ja justiinsa ehti täyttää 34v kun minä synnyin, eli ei todellakaan vielä vanha muttei mikään tyttönenkään.

Tehän kyllä haluatte toisen lapsen melko pian, eikö niin? Silloinhan tuo imetys ehkäisynä voisi olla oikein oiva, kun jos se sattuisikin pettämään, niin ei haittaa mutta jos toimii, niin hyvä juttu.:wink
 
Niin ja tuli tossa mieleen kun kävin koirien kanssa ulkoilemassa, että mun oma nla lääkäri joka on siis ihan perus tk yleislääkäri ei oikein osannut sanoa mitn mihinkään mun vasta-argumentaatioon kun pistin sen kovalle siinä YHDESSÄ ja ainoassa tapaamisessa.Ois mm. halunnu et mee toiseen sokerirasitukseen 30 jtn vkoilla.Kysyin heti että miksi kerta arvo on raja-arvo ja en ollut koko 12h rtta ja missään arvoissa ei ole ollut mitn pielessä.Ei sit sanonut siihen enää mitn.Nlan terkka ilmotti mulle et hän kirjaa sinne mun tietoihin et olen kieltäytynyt siitä ja en koe olevani radi potilas/odottaja.Sanoin et hän tietty kirjaa sinne just niinkuin parhaakseen katsoo, koska omaa selustaahan hän siinä turvaa.Ts. on kertonut kaiken ja vähän liiaksikin radi asioista ja minä sitten kieltäytynyt ed.mainituista asioista.Ohhoijakkaa.

Ja lisättäjöön vielä, tämän kuulee kyllä mun th seurv tapaamisessa, mun vauva painaa tällä hetkellä 1340g noin about palttiarallaa ja on ihan normi mitoissa mitä nyt pitkä raajainen sattuu olemaan.Ja painoarvio oli nyt tässä 4d uä 3300-3400g että semmonen saatana RASKAUSDIABETES hirviömassankerääjä vauva sieltä sitten tulee..Oon niin kypsä tähän turhaan hössötykseen et ei ole taivaan tosikaan..

Mä oon käyny yksityisellä puolella just siks et en vaan luota näihin yleislääkäreihin kerta nää raskaushommelit ei vaan ole niiden erikoisosaamista.Piste.Synnytyslekuri tai gyne on ne ainoot oikeat lääkärit ja semmoset pitäs olla neuvoloissa automaattisesti.Ugh, olen puhunut..
 
Olin neuvolassa tänään. 39+3. Ekaa kertaa verenpaineet nousseet tosi ylös. Mittasin monesti, mutta alimmillaankin 128/96, hetken päästä 140/98-103. No paniikkihan siinä tuli, että pitääkö nyt loppuun jotain tulla muka.. Sain lähetteen äitiyspoliklinikka, mut veikkaan, että eivät kätilöopistolla ehdi ottaa mua vastaan, kun pissa-arvot puhtaat eikä päänsärkyä, vatsakipuja ja näköhäiriöitä ole ollut. No paitsi sit tietty heti muutaman tunnin päästä alko otsaa kiristää (ei särje) ja muutamat tähdet sinkoili silmissä, kun autoa ajoin.
Sitte vielä tuskastelin siellä turhautumista ja sanoin, miten pelkään sitä, että loppumetreillä vauvalle käy jotain, kun niin vähän seurataan. No siihen tää neuvolatäti, että no ei sille mitään tehdä ennen 41+5. Tokas vielä päälle, että mun pitää miettiä, että jos vaakakupissa on sektio ja mun "turhautumisen poisto" ja toisessa kupissa yliaikanen synnytys ja vauvan hyvinvointi, ni kumpi on tärkeempää mulle. Kun sektio kuulemma on niin paljon huonompi vauvalle ja toooosi iso leikkaus ja vaikka mitä. Jouduin tohon kyl sanoo sille, et ihan hyvinhän niitä on terveenä sitäkin kautta tullu, et tuskin kovin vaarallista on. Pointtina tässä vaan se, että tuo ei koskaan oo ennen tuommosia "jyrkkiä kantoja" ottanu aiemmin, ni miks ihmeessä nyt, kun panikoin jo raskausmyrkytyksestä.. Argh. Taidan huomenna soitella päivystykseen mielipiteitä, jos yhtään paineotsaolo jatkuu ja paineet ei laske..

Kuukassius :) Tsemppiä kohti synnytystä :hello2:flower
 
Kai se imetys toimii ehkäisynä, vähän samalla tapaa kuin keskeytetty yhdyntä ja varmat päivät.. Mikäänhän ei ole sata varmaa kai koskaan.
Mä tosiaan olen tuon ehkäisy menetelmän tulosta ja äitimme oli 33v kun sisko syntyi ja justiinsa ehti täyttää 34v kun minä synnyin, eli ei todellakaan vielä vanha muttei mikään tyttönenkään.

Tehän kyllä haluatte toisen lapsen melko pian, eikö niin? Silloinhan tuo imetys ehkäisynä voisi olla oikein oiva, kun jos se sattuisikin pettämään, niin ei haittaa mutta jos toimii, niin hyvä juttu.:wink

Tähtipölyä :) Juu, halutaan...mutta sektion takia kiellettiin yrittää vuoteen seuraavaa.

Eli tuli pakollinen tauko :sad001

Oli muuten sama lääkäri, joka sanoi imetyksen olevan tehokas ehkäisijä:p
 
Tähtipölyä :) Juu, halutaan...mutta sektion takia kiellettiin yrittää vuoteen seuraavaa.

Eli tuli pakollinen tauko :sad001

Oli muuten sama lääkäri, joka sanoi imetyksen olevan tehokas ehkäisijä:p
Jos oikeesti kävis niin että tulisit ennen "vuoden taukoa" raskaaksi niin mitä sit tapahtuis?
 
Jos oikeesti kävis niin että tulisit ennen "vuoden taukoa" raskaaksi niin mitä sit tapahtuis?
Kai siinä olis vaarana, että sektiohaava vois kohdun kasvaessa aueta. Että siks pitäs odottaa se vuosi, että on umpeutunut varmasti haava kunnolla. Mulla sanotiin synnytystapa-arviossa (kun sinne ed. sektion takia jouduin/pääsin), että jos joudutaan tälläkin kertaa käynnistämään, niin se pitää tehdä varovasti just ton repeämisvaaran vuoksi, vaikka sektiosta oli jo useampi vuosi. Mutta onneksi käynnistykselle ei sitten tullutkaan tarvetta, vaikka pelkäsin sitä hirveesti. Synnytystapalääkäri oli muuten sitä mieltä, että vaikka eka päätyi sektioon, niin mitään estettä alatiesynnytykselle ei tän toisen kohdalla ole. Koin ettei mulle edes annettu vaihtoehtoa saada suunniteltua sektiota. Oisin ehkä ottanut, jos ois tarjottu. Mutta nyt jälkeen päin olen kyllä tyytyväinen, että synnytin alateitse tän toisen.
 
Muokattu viimeksi:
Mun jälkitarkastuslääkäri sanoi samaa kuin Tähden lääkäri, että imetyshän ehkäisee tehokkaasti. Mutta sanoi myös, että se ei mun kohdalla toimi, kun en sillon vielä täysimettänyt (annettiin iltaisin vajaa 1 dl lisämaitoa). Ihan ku muka kroppa tietäs, että täysimettääkö vai juoko vauva lisäksi korviketta pienen määrän, kun vauva kuitenkin roikkui tississä jatkuvasti... Mutta ei toi täysimetyskään näköjään 100% ehkäise, kuten näistä kerrotuista esimerkeistä huomataan. En lähtis kokeilemaan onneani... :)
 
Mä oon miettiny haluunko ees kysyy koko perhehuone mahdollisuutta ja muutenkin jotenki v-tutuskäyrä kaakossa sen suhteen miten miehet pääsee niin helpolla tän odotuksen ja synnytyksen kanssa. Tänään alkaa kuukauden putki futista ja oon miehelle koittanu sanoo että jos pyydetään perhehuone niin se tarkottaa vauvan hoitoa ja ssiraala-aikataulujen ja vauvan mukaan heräilyä eikä mitään lepokotia mis voi puoleen päivään nukkuu ja kattella futista.

MS74 :) Kyllä miehet pääsee helpolla, kun vsuva on syntynytkin....imetys/ syöttö, valvominen, pyykkäys jne.... ja huom. meillä ainakin pojasta on tullut sellainen, että huutaa heti, jos Äiti on hetken pois näkyvistä ( vaikka veskissä/suihkussa) ja yöllä pitää olla usein vierellä ja sylissä päivällä muutoinkin kun syödessä (=läheisyys)...

Raskausaika on kyllä helpoin osuus...:joyful:

Isä saapuu paikalle, kun olet saanut vauvan vihdoin nukkumaan ja huudat "Älä vaan herätä sitä!"....johon mies " isikin vähän nyt pitää "... Johon sinä, "etkö käsitä..mä oon valvonut koko yön ja vihdoinkin hän nukkuu:sleep002...:smiley-angelic008
 
Aika outoa että lääkärit mainostaa tota imetyksen ehkäisevää vaikutusta kun ei se nyt kauheen luotettava oo.

Mä en ole kauhean vaikuttunut diabeteshoitajastani, tosin lähinnä siks että hän väitti verensokerimittarin menevän "sekaisin", jos tekee useamman perättäisen mittauksen. Tekniikan alan ihmisenä en oikein usko tohon ja mittarin ohjekirjassakin kehotetaan uusintamittauksiin eri tilanteissa. Ja siks että käski syömään leipää 6x päivässä. Tosin osa ongelmasta oli varmaan että toi oli ryhmäkäynti enkä saanut mitään yksilöllisiä neuvoja. Nyt kun kaikki arvot olleet hyviä ja raportoin ne sinne niin sanoi vaan ettei tarvi ottaa yhteyttä enää ellei tilanne muutu.
 
Tähtipölyä :) Juu, halutaan...mutta sektion takia kiellettiin yrittää vuoteen seuraavaa.

Eli tuli pakollinen tauko :sad001

Oli muuten sama lääkäri, joka sanoi imetyksen olevan tehokas ehkäisijä:p
Tähti, siellä synnärilläkö sua kiellettiin vuoteen raskautumasta ? Mulle ei synnärillä sanottu mitään asiasta. Jälkitarkastuksessa kysyin neuvolalääkäriltä asiasta. Neuvolalääkäri sanoi, että suositellaan pitämään vuoden tauko kohdun palautumiseksi.
 
Muokattu viimeksi:
MS74 :) Kyllä miehet pääsee helpolla, kun vsuva on syntynytkin....imetys/ syöttö, valvominen, pyykkäys jne.... ja huom. meillä ainakin pojasta on tullut sellainen, että huutaa heti, jos Äiti on hetken pois näkyvistä ( vaikka veskissä/suihkussa) ja yöllä pitää olla usein vierellä ja sylissä päivällä muutoinkin kun syödessä (=läheisyys)...

Raskausaika on kyllä helpoin osuus...:joyful:

Isä saapuu paikalle, kun olet saanut vauvan vihdoin nukkumaan ja huudat "Älä vaan herätä sitä!"....johon mies " isikin vähän nyt pitää "... Johon sinä, "etkö käsitä..mä oon valvonut koko yön ja vihdoinkin hän nukkuu:sleep002...:smiley-angelic008

Meillä samanlaista,vaikka en imetäkään. Poika tarvitsee äitin tai isän lähelleen. Hän kyllä makaa itsekseen leikkimatolla tai istuu sitterissä. Yleensä pojalle tulee joku hätä, jos lähden vessaan tai pois huoneesta. Monesti otan hänet sitterissä sitten vessan oviaukkoon pällistelemään. Pyykkäminenkin on vaikeaa, jos poika ei viihdy sitterissä tai leikkimatolla. Väsyttääkö teitä iltapäivisin, kun mua meinaa väsyttää. Syötän poikaa ja meinaan nukahtaa. Pakko keittää itselle kahvia, että pysyy hereillä. Meillä on täällä jokapäiväinen pullorumbakin, kun korvikkeella ollaan. Lisäksi nyt vielä toi soseiden syöttö 2 kertaa päivässä. Likapyykkiä kertyy lisää. Sitten kun mieskin on kotona on vähän helpompaa.
 
Joo, samanlaisia kokemuksia kaikkinensa. Tai siis en koe, että siellä sairaalassa mitenkään erityisen hyvin nukkuisi, mutta kyllä esim vierohoito jää munkin mielestä suurelle plussalle. Mun mielestä se hölmöin juttu, mikä siellä pitää hereillä, on se, että jos on 2 hengen huone, niin tuntuu, että monet toimenpiteet on öisin ja tietty niillä kahdella eri aikaan... Ja Esim tyyliin, että klo 12 yöllä päräytetään valot päälle ja kerrotaan kuuluvaan ääneen, mitä kahden tunnin päästä tullaan tekemään. Ja yhden kerran meinasin kyllä sanoa, että mitä helvettiä, kun kahden aikaan oli otettu joku koe ja tietty päräytetty valot täysillä päälle, niin sen jälkeen hoitaja sanoi, että näin yöllä riittää varmaan tää pienikin valo. En siinä saanu muuta kun tuijotettua, mutta jälkeenpäin mietin, että miks helvetissä yöllä pitäisi pitää mitään valoja?!?!

Siitä radista vielä, meille ei edes siinä alussa ennen vauvan sokerikokeita annettu mitään lisämaitoa. Ja imetykseen suhteen musta vähän tuntuu, että ovat ensisynnyttäjien kohdalla tarkempia. Ku mä en kans saanu mitään ohjeita sen suhteen. Päin vastoin piti itse kysyä, jos ei jotain muistanut. Ja ainoastaan kysyttiin, että onko vauva imenyt/ syönyt, onko kaikki ok.

Sairaalassa ei kyllä nukuta, ei perhehuoneessakaan:depressed: Hoitajat tulee 2tunnin välein paikalle ja heittää valot päälle "Nyt on vauvan syöttöaika ja vaipan vaihto "...tullaan sitten tunnin päästä, otetaan vauvalta verikoe joka kolmas tunti jne... :dead:

Siellä harjoitellaan elämää vauvan kanssa ja imetystä 2tunnin välein...Hoitajat voi alkaa höpöttään yöllä ihan epärelevantteja asioita ihan vaan siksi, että kestääkö äidin ja isän hermot väsyneenä unenpuutteessa ilman äkäilyä...Kannattaa huomata se:angel5
 
Tähti, siellä synnärilläkö sua kiellettiin vuoteen raskautumasta ? Mulle ei synnärillä sanottu mitään asiasta. Jälkitarkastuksessa kysyin neuvolalääkäriltä asiasta. Neuvolalääkäri sanoi, että suositellaan pitämään vuoden tauko kohdun palautumiseksi.
-

Juu, siellä :)
 
Radi-äidit huomio. Se vauvan mahdollinen suuri koko ei ole ainoa ongelma radissa. Muistakaa että vauvan sokeriarvojen heittely on myös hyvin todennäköistä synnytyksen jälkeen. Lisäksi mun vauvalla tuli sektion jälkeen ilmarinta (aukko keuhkossa) jonka sanottiin johtuvan osin myös mun radista. Hengitysongelmia voi siis tulla myös. Siksi niiden radiohjeiden noudattaminen on tärkeää. Mutta naureskelin minäkin kokopelotteluille vauvan syntymän jälkeen.. poika painoi tasan 3 kg ja pituutta 48 cm. :grin Kirppu verrattuna sisaruksiinsa vaikka tässä raskaudessa olin radin takia tiukalla ruokavaliolla, tableteilla ja insuliinilla ja niistä huolimatta arvot heitteli. Ei kasvanut tämä radivauva mutta tuli sitten muita ongelmia..
 
Kisu-75 just ajattelin sua et mitähän sulle kuuluu :happy: Mä olen jo ihan kypsä tähän raskauteen, vaikken halua tietenkään, että syntyisi liian aikaisin, mutta unettomuus, liitoskivut, ja yleinen raskaus kaikkeen tekemiseen saa mut tosi kiukkuiseksi. Oon kyllä ollut miehelle aika ilkimys, mutta toisaalta se ei valvo öitä, ei satu kyljen kääntyminen..kengät menee jalkaan puhisematta, mahtuu omiin vaatteisiinsa jne. Valivali:dead:

Tuskin kuitenkaan ollaan samaan aikaan laitoksella:arghh: Mulla on kaks ekaa menny yli (eka 6pvä ja toka 2pvä, tosin syytän siitä Hämettä. ..ovat vieläkin hitaita hämäläisiä :happy:) ja tää kolmas syntyi laskettuna päivänä täsmällisesti..tuskin siis tulee etuajassa tämä.
 
Radi-äidit huomio. Se vauvan mahdollinen suuri koko ei ole ainoa ongelma radissa. Muistakaa että vauvan sokeriarvojen heittely on myös hyvin todennäköistä synnytyksen jälkeen. Lisäksi mun vauvalla tuli sektion jälkeen ilmarinta (aukko keuhkossa) jonka sanottiin johtuvan osin myös mun radista. Hengitysongelmia voi siis tulla myös. Siksi niiden radiohjeiden noudattaminen on tärkeää. Mutta naureskelin minäkin kokopelotteluille vauvan syntymän jälkeen.. poika painoi tasan 3 kg ja pituutta 48 cm. :grin Kirppu verrattuna sisaruksiinsa vaikka tässä raskaudessa olin radin takia tiukalla ruokavaliolla, tableteilla ja insuliinilla ja niistä huolimatta arvot heitteli. Ei kasvanut tämä radivauva mutta tuli sitten muita ongelmia..
Mulla oli saturaatio alhainen sektion jälkeen ja antoivat mulle lisähappea lämpiössä. Pojalla ei ollut hengitysvaikeuksia synnärillä. Pojan sokeriarvot kyllä heitteli johtuen mun radista ja siitä että tisseistä ei tullut maitoa eikä annettu korviketta, kun pojan painokin laski. Meiän poikakaan ei ollut radilapsi, kun paino oli 3,360 g.
 
Tähti, siellä synnärilläkö sua kiellettiin vuoteen raskautumasta ? Mulle ei synnärillä sanottu mitään asiasta. Jälkitarkastuksessa kysyin neuvolalääkäriltä asiasta. Neuvolalääkäri sanoi, että suositellaan pitämään vuoden tauko kohdun palautumiseksi.
Ja mulle sanottiin että ei estettä raskautumiselle että koska vaan(leikkaava lääkäri) ja sitten kysyin vielä mun synnyttstä hoitaneelta kätilöltä että ymmärsinkö oikein ettei tarvii vuotta pitää väliä niin hän sanoi samaa, että ennen suositeltiin muttei enää ja tänään vielä th neuvolasta haastattelin ja hän sanoi että vuosi on minimi suositus, että mihin nyt voi luottaa????
Imetyksen tehoon en mäkn luottais, kokemuksella esikoinen 5kk täysimetys eikä menkkoja ja niin vaan aloin kakkosta odottaa. Ja vielä kertalaakista kun kunit unohtui tyynyn alle :)Toki olin hyvin nuori, 21v vasta.
Ehkä ikä ja imetys yhdessä , mut itse en ainakaan uskaltais näin leikkauksen jälkeen asialla heti leikkiä...
 
Takaisin
Top