Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olin neuvolassa tänään. 39+3. Ekaa kertaa verenpaineet nousseet tosi ylös. Mittasin monesti, mutta alimmillaankin 128/96, hetken päästä 140/98-103. No paniikkihan siinä tuli, että pitääkö nyt loppuun jotain tulla muka.. Sain lähetteen äitiyspoliklinikka, mut veikkaan, että eivät kätilöopistolla ehdi ottaa mua vastaan, kun pissa-arvot puhtaat eikä päänsärkyä, vatsakipuja ja näköhäiriöitä ole ollut. No paitsi sit tietty heti muutaman tunnin päästä alko otsaa kiristää (ei särje) ja muutamat tähdet sinkoili silmissä, kun autoa ajoin.
Sitte vielä tuskastelin siellä turhautumista ja sanoin, miten pelkään sitä, että loppumetreillä vauvalle käy jotain, kun niin vähän seurataan. No siihen tää neuvolatäti, että no ei sille mitään tehdä ennen 41+5. Tokas vielä päälle, että mun pitää miettiä, että jos vaakakupissa on sektio ja mun "turhautumisen poisto" ja toisessa kupissa yliaikanen synnytys ja vauvan hyvinvointi, ni kumpi on tärkeempää mulle. Kun sektio kuulemma on niin paljon huonompi vauvalle ja toooosi iso leikkaus ja vaikka mitä. Jouduin tohon kyl sanoo sille, et ihan hyvinhän niitä on terveenä sitäkin kautta tullu, et tuskin kovin vaarallista on. Pointtina tässä vaan se, että tuo ei koskaan oo ennen tuommosia "jyrkkiä kantoja" ottanu aiemmin, ni miks ihmeessä nyt, kun panikoin jo raskausmyrkytyksestä.. Argh. Taidan huomenna soitella päivystykseen mielipiteitä, jos yhtään paineotsaolo jatkuu ja paineet ei laske..
 
Vauva oli eilen muuten vieläkin istumassa. Neuvolatäti koitteli ja sanoi et se poika on yhtä jalkaa, että on pitkät jalat. Mä näin sit viime yönä unta et sillä ei ollu käsiä ollenkaan.:eek:

Nukuin kyl pitkästä aikaa helvetin hyvin. Heräsin neljältä mut sain unta uudelleen. Jouduin tänään töihinkin kun vehkeet toimistolla reistaa, saatana.

Janna75, en tietenkään saanu suoraa vastausta siihen ateriaväliin. Täti sanoi et normaalin syömisrytmin mukaan pitää mitata. En saanu pyyhkeitä (enkä ilmeisesti merkintää) siitä munkkikahvi-ylityksestä. Sanoi että mulla on loistavat sokeriarvot :happy:. Sitte tänään taas sype-keskutelussa sain tietää mitä kaikkee radi-diagnoosi tarkoittaa vauvalle ja imetykselle. Että joo. Tällä radi-diagnoosipelleilyllä on kauaskantoiset vaikutukset. Synnytyksen jälkeen syöttö 3h välein ja vierihoitoa. Lepäile vittu siinä sitten. Se vauvakin on automaattisesti sokerilapsi, kun mun paastoarvo on ollut rajalla! Mun potilastietoihin oli kyl kirjattu että "ei usko itse olevansa gdm (vai mikä vittu se radi-lyhenne oli...)".
Hei mulla oli toi vastaava "radi-diagnoosi" kuin sulla ja ainoa, mitä synnärillä tehtiin, oli se, että vauvalta mitattiin verensokeri kolme tai neljä kertaa. ja kun kaikki peräkkäiset arvot oli hyviä, niin mitään ylimääräisiä ohjeita en sen puolesta saanut. Paitsi, että vuoden päästä täytyy ite mennä sokerirasituskontrolliin. Että siis jos yhtään lohduttaa.
 
Olin neuvolassa tänään. 39+3. Ekaa kertaa verenpaineet nousseet tosi ylös. Mittasin monesti, mutta alimmillaankin 128/96, hetken päästä 140/98-103. No paniikkihan siinä tuli, että pitääkö nyt loppuun jotain tulla muka.. Sain lähetteen äitiyspoliklinikka, mut veikkaan, että eivät kätilöopistolla ehdi ottaa mua vastaan, kun pissa-arvot puhtaat eikä päänsärkyä, vatsakipuja ja näköhäiriöitä ole ollut. No paitsi sit tietty heti muutaman tunnin päästä alko otsaa kiristää (ei särje) ja muutamat tähdet sinkoili silmissä, kun autoa ajoin.
Sitte vielä tuskastelin siellä turhautumista ja sanoin, miten pelkään sitä, että loppumetreillä vauvalle käy jotain, kun niin vähän seurataan. No siihen tää neuvolatäti, että no ei sille mitään tehdä ennen 41+5. Tokas vielä päälle, että mun pitää miettiä, että jos vaakakupissa on sektio ja mun "turhautumisen poisto" ja toisessa kupissa yliaikanen synnytys ja vauvan hyvinvointi, ni kumpi on tärkeempää mulle. Kun sektio kuulemma on niin paljon huonompi vauvalle ja toooosi iso leikkaus ja vaikka mitä. Jouduin tohon kyl sanoo sille, et ihan hyvinhän niitä on terveenä sitäkin kautta tullu, et tuskin kovin vaarallista on. Pointtina tässä vaan se, että tuo ei koskaan oo ennen tuommosia "jyrkkiä kantoja" ottanu aiemmin, ni miks ihmeessä nyt, kun panikoin jo raskausmyrkytyksestä.. Argh. Taidan huomenna soitella päivystykseen mielipiteitä, jos yhtään paineotsaolo jatkuu ja paineet ei laske..
Joo, soita. Eiks ne nopeeta ota sisään, jos on raskausmyrkytysepäily? Ja eli ei käynnistetä ennen kuin on melki kaks vkoo yli?

Ja hienosti laittoi vastakkain: sun hyvinvointi tai vauvan hyvinvointi. Mitä vittua? Eiks molemmat nyt saatana oo yhtä tärkeitä? Mikä helevetin into niillä on saada hyvinvoivia vauvoja maailmaan hinnalla millä hyvänsä? Ihan varmaan on joku rahahana tossa takana. Kyllä ne mukulat kuolee todennäköisemmin tapaturmassa kuin synnärillä.

Mullakin alko otsalohkoo kiristää ja paineet nousee... :mad:
 
Oo Sirpa, kiitos tilastoista! Mä niin arvostan numeroita näissä asioissa. Tuntuu että tollasta tietoa ei tarjota missään vaan enemmänkin pimitetään. Onneks on Tilastokeskus ja Sirpa40 :D


Muakin vituttaa jo etukäteen se säätö, mikä tästä radidiagnoosista tulee seuraamaan synnärillä, kun en vaan usko että mulla mitään radia on ja sit kiusaavat sekä mua että vauvaa ihan turhaan. Nyt kun tiedän vähän miten mun sokerit toimii niin tuntuu että voisin koska vaan mennä uuteen rasitukseen ja mennä kirkkaasti läpi. Harmittaa etten ennakoinut ja ostanut omaa sokerimittaria.

Nyt kun meson täällä tästä niin varmaan saan syödä sanani ja mulla alkaa sokerit heitellä. :D Mut noi arvot on toistaseks olleet todella hyviä ja mä syön aika lailla mitä huvittaa. En nyt tietenkään jatkuvasti herkuttele kun muutenkin oon vähän yrittänyt katsoa mitä suuhun menee nyt raskaana mut jos haluan jätskin niin syön jätskin eikä se noissa arvoissa näy.

Rv 29+0
Lettuhei, mulla on aina toi sama tunne, jos julistan jotain. Seuraavana päivänä saa syödä sanansa... Mä muuten osoitin tädille sen sokeriarvon, jonka mittasin suklaatuutin jälkeen. Hehheh, ei sekään ollu yli. Niin ja vika arvo sinä päivänä oli mitattu hillittömän pestopastalautasen jälkeen! Enkä jääny kiinni! Buhhahhaaa!
 
Joo, soita. Eiks ne nopeeta ota sisään, jos on raskausmyrkytysepäily? Ja eli ei käynnistetä ennen kuin on melki kaks vkoo yli?

Ja hienosti laittoi vastakkain: sun hyvinvointi tai vauvan hyvinvointi. Mitä vittua? Eiks molemmat nyt saatana oo yhtä tärkeitä? Mikä helevetin into niillä on saada hyvinvoivia vauvoja maailmaan hinnalla millä hyvänsä? Ihan varmaan on joku rahahana tossa takana. Kyllä ne mukulat kuolee todennäköisemmin tapaturmassa kuin synnärillä.

Mullakin alko otsalohkoo kiristää ja paineet nousee... :mad:
Mä kannatan kans että soitat Kuukassius. Tai voitko kävellä suoraa äippäpolille ja sanoo et paineet koholla ja pääki vähä särkee ja oli näköhäiriöitä ja huoli kova. Ei ne voi käännyttää sua ilman tarkempaa selvitystä. Mun terkka sano ettei sinne Tyksis ainakaa tarvii soittaa jos akuutti asia vaan menee vaan.
 
Sirpa40 sanoi:
Vauva oli eilen muuten vieläkin istumassa. Neuvolatäti koitteli ja sanoi et se poika on yhtä jalkaa, että on pitkät jalat. Mä näin sit viime yönä unta et sillä ei ollu käsiä ollenkaan.:eek:

Nukuin kyl pitkästä aikaa helvetin hyvin. Heräsin neljältä mut sain unta uudelleen. Jouduin tänään töihinkin kun vehkeet toimistolla reistaa, saatana.

Janna75, en tietenkään saanu suoraa vastausta siihen ateriaväliin. Täti sanoi et normaalin syömisrytmin mukaan pitää mitata. En saanu pyyhkeitä (enkä ilmeisesti merkintää) siitä munkkikahvi-ylityksestä. Sanoi että mulla on loistavat sokeriarvot :happy:. Sitte tänään taas sype-keskutelussa sain tietää mitä kaikkee radi-diagnoosi tarkoittaa vauvalle ja imetykselle. Että joo. Tällä radi-diagnoosipelleilyllä on kauaskantoiset vaikutukset. Synnytyksen jälkeen syöttö 3h välein ja vierihoitoa. Lepäile vittu siinä sitten. Se vauvakin on automaattisesti sokerilapsi, kun mun paastoarvo Aaaaaaaarghut rajalla! Mun potilastietoihin oli kyl kirjattu että "ei usko itse olevansa gdm (vai mikä vittu se radi-lyhenne oli...)".

Tota vierihoitoa ei ainakaan kannata pelätä. Se on ihan perustapa vauvan hoidossa synnytyksen jälkeen ja ei tarkoita, ettei äiti voisi levätä. Vauva on vaan sun ja isän hoidossa. Voitte makailla lähekkäin vauva ja sinä tai isä ja vauva. Meillä vauva puettiin vaatteisiin vasta kotiinlähtiessä. Iho ihoa vasten. Se on ihanaa. Siis jos ei mitään sellasta, ettei yksinkertaisesti pysty tai jaksa. Imetysvälit voi nukkua. Toi 3h kuulostaa ihan hyvältä syöttöväliltä. Noin usein vauvat syö ja paljon useemminkin.
Korjatkaa joku jos puhun puuta heinää...
Kuulostaa kyllä siltä, että tohon sun ns.radiin kiinnitetty ihan liikaa huomiota, jos kerran arvot koko ajan normaalit. Mut se on kyl alue, johon en ole perehtynyt. Mut mua ois ottanu päähän kans, jos ois narahtanut rad -tuomio, kun tietää ettei mitään ole. Ainut mikä olis ehkä parempi, et ois nyt valmiiks vähemmän kiloja, jos ois pitänyt noudatta sitä ruokavalioo. Nyt sellaset 15kg lähtöpainosta aaaaargh
 
Olin neuvolassa tänään. 39+3. Ekaa kertaa verenpaineet nousseet tosi ylös. Mittasin monesti, mutta alimmillaankin 128/96, hetken päästä 140/98-103. No paniikkihan siinä tuli, että pitääkö nyt loppuun jotain tulla muka.. Sain lähetteen äitiyspoliklinikka, mut veikkaan, että eivät kätilöopistolla ehdi ottaa mua vastaan, kun pissa-arvot puhtaat eikä päänsärkyä, vatsakipuja ja näköhäiriöitä ole ollut. No paitsi sit tietty heti muutaman tunnin päästä alko otsaa kiristää (ei särje) ja muutamat tähdet sinkoili silmissä, kun autoa ajoin.
Sitte vielä tuskastelin siellä turhautumista ja sanoin, miten pelkään sitä, että loppumetreillä vauvalle käy jotain, kun niin vähän seurataan. No siihen tää neuvolatäti, että no ei sille mitään tehdä ennen 41+5. Tokas vielä päälle, että mun pitää miettiä, että jos vaakakupissa on sektio ja mun "turhautumisen poisto" ja toisessa kupissa yliaikanen synnytys ja vauvan hyvinvointi, ni kumpi on tärkeempää mulle. Kun sektio kuulemma on niin paljon huonompi vauvalle ja toooosi iso leikkaus ja vaikka mitä. Jouduin tohon kyl sanoo sille, et ihan hyvinhän niitä on terveenä sitäkin kautta tullu, et tuskin kovin vaarallista on. Pointtina tässä vaan se, että tuo ei koskaan oo ennen tuommosia "jyrkkiä kantoja" ottanu aiemmin, ni miks ihmeessä nyt, kun panikoin jo raskausmyrkytyksestä.. Argh. Taidan huomenna soitella päivystykseen mielipiteitä, jos yhtään paineotsaolo jatkuu ja paineet ei laske..

Kuten muutkin on sanoneet kannattaa soittaa synnärille tai mennä päivystykseen. Kyllä ne varmaan ottaa tutkittavaksi, jos on raskausmyrkytysepäily. Neuvolatätei ei kannata aina uskoo. Mullakin antoivat vasta viikolla 40 lähetteen yliaikakontrolliin, joka tosiaan oli 41+5. 42 otettiin suoraan synnytyssaliin käynnistykseen. Sitä ennen olin ollut kaksi kertaa koko - ja synnytystapa-arviossa ja kun oli normaali kokoinen lapsi, niin ei alettu käynnistämään aikaisemmin. Mulla oli verenpaineet yms. normaalit koko ajan. Raskausdiabeteksen takia olin koko- ja synnytystapa-arviossa.
 
Kuukassius, soita ja käy ihmeessä näytillä! Vaikka olis pelkkä paineen nousua voi olla merkki siitä että jotain poikkeavaa on meneillään. Ei siis tarvii olla raskausmyrkytys tai voi olla vasta tuloillaan. Mulla viime raskaudessa lapsivesi katosi yllättäen rv37 ja ainut merkki oli verenpaineen nousu, edes sf mitta ei laskenut. Ja se todettiin siis vasta ultralla ä-polilla. Ei mikään paniikin aihe mutta käynnistettiin.
Mulla oli viime raskaudessa (ja nytkin) radi ja ainut mitä se synnärillä aiheutti oli että heti synnytyksen jälkeen kun mä olin suihkussa isä sai antaa pullosta 10ml lisämaitoa tytölle ja kantapäästä mitattiin vauvan verensokeri muutaman kerran. Eikä mun tarvinnut mihinkään testeihin mennä myöhemmin, se radi-diagnoosi pyyhittiin heti synnytyksen jälkeen mun kohdalta pois.
Eikä todellakaan kannata luottaa siihen, että täysimetys toimisi ehkäisynä! Mulla on jokaisen synnytyksen jälkeen viimeistään kuusi viikkoa synnytyksestä alkanut menkat taas.
Sirpa, tietty eri sairaaloissa käytännöt vaihtelee mutta ainakin Tyksissä ite sairaalaan kyllä pääsee sisälle (yöajasta en tiedä...) mutta lapsivuodeosaston ovet on kiinni ja ne kätilöt on aika haukkana tivaamassa jos joku tulee ovesta sisään väärään aikaan (vierailuajan ulkopuolella).
Kahden ekan kohdalla oli vielä hoitohuoneet lapsivuodeosastolla ja ennen kuopuksen synnytystä höyrysin kans että miten saan levättyä ellei vauvaa voi viedä yöksi tai päivällä vähäks aikaa hoitoon?!? Mutta tää uus (siis mulle uusi) käytäntö vierihoidosta ja ihokontaktista olikin mieluinen yllätys! Vauva oli vuorokauden ilman vaatteita ja joko mun tai isän paidan alla. Sairaalayöt oli mun paidan alla (tässä ne sairaalan kaavut oli loistavat!), kyljessä kiinni nukkumassa. Kyllä siinävaan kummasti sai itekin nukuttua ja oli helppo imettää kun vauva heräsi. Eikä mua siis radista huolimatta herätelty imettämään. Kun kävin vessassa tai hain ruokaa sanoin vain huonekaverille mihin menen ettei ihmettele jos vauva herää. Suihkussa kävin kun mies oli paikalla ja hoiti vauvaa sen ajan.
Luoja, taas iski kauhee himo päästä synnyttämään nopeesti! :D
 
Mulla ei oo kuukautisia vieläkään, vaikka synnytyksestä tänään tasan 4 kk. :) Ilmeisesti imettäminen pitää ne poissa.
Kun esikko täytti 8kk, niin olin mielissäni, ettei menkat olleet alkaneet. No, seuraavana aamuna oli sit alkaneet. Imetys piti menkat poissa.
Ja raskaaksi tulin vasta, kun imetys oli päättynyt ja maidon tulo oli lakannut täysin (meni noin 2kk).
 
Tota vierihoitoa ei ainakaan kannata pelätä. Se on ihan perustapa vauvan hoidossa synnytyksen jälkeen ja ei tarkoita, ettei äiti voisi levätä. Vauva on vaan sun ja isän hoidossa. Voitte makailla lähekkäin vauva ja sinä tai isä ja vauva. Meillä vauva puettiin vaatteisiin vasta kotiinlähtiessä. Iho ihoa vasten. Se on ihanaa. Siis jos ei mitään sellasta, ettei yksinkertaisesti pysty tai jaksa. Imetysvälit voi nukkua. Toi 3h kuulostaa ihan hyvältä syöttöväliltä. Noin usein vauvat syö ja paljon useemminkin.
Korjatkaa joku jos puhun puuta heinää...
Kuulostaa kyllä siltä, että tohon sun ns.radiin kiinnitetty ihan liikaa huomiota, jos kerran arvot koko ajan normaalit. Mut se on kyl alue, johon en ole perehtynyt. Mut mua ois ottanu päähän kans, jos ois narahtanut rad -tuomio, kun tietää ettei mitään ole. Ainut mikä olis ehkä parempi, et ois nyt valmiiks vähemmän kiloja, jos ois pitänyt noudatta sitä ruokavalioo. Nyt sellaset 15kg lähtöpainosta aaaaargh
Mullakin on tullu sellaiset 15kg. En oo siis suostunu noudattaa mtn erikoisruokavalioo. Nyt oli muuten tullu painoo 1,3 kg viikossa. Enkä kyl oo syöny juuri mitään sen närästyksen takia! Varmaan oli eka vko koko raskausaikan ku ei menny sipsiä tai karkkia. Sitte ihme juttu, vaikka mun paino noussu: sf-mitta oli sama kuin vko sitten. Et mikään ei korreloi kyl minkään kanssa!
 
Musta tuntuu joskus että noita toimenpiteitä pantataan ihan vaan kustannussyistäkin. Käynnistyksessä on riskinsä varmasti ja niin on sektiossakin, mutta ei se 2 viikon yliaikaisuuskaan oo käsittääkseni mitään kovin terveellistä. Eikä kohtukaan oo mikään ehdottoman turvallinen paikka, siellä voi käydä kaikenlaista mihin ei oo mitään kontrollia. (oon taas vähän lukenut blogeja...)

Tollanen syyllistävä moralisointi saa kyllä mut näkemään punaista. Äidit saa tosi tehokkaasti ruotuun kun vihjailee, että itsekäs oot ellet tee niin kuin suosittelen. Vaikka toisella olis ihan aiheellisia huolia.
 
Mäkin muistelen, että sain ihan hyvin levättyä synnärillä perhehuoneessa esikoisen kanssa. En mä ole osannut ikinä pelätä et kääntyisin vauvan päälle yöllä nukkuessa, vaikka aluksi isäntä oli siitä huolissaan uskallanko nukahtaa vauva vieressä /rinnalla...
Sitä paitsi synnärillä isäntä passasi mulle sapuskatkin huoneeseen niin sain relata ihan kaikessa :D

Aluks radin takia tyttöä piti muka herätellä 3-4 h välein verikokeeseen, mutta kun ekat pari arvoa synnytyksen jälkeen oli ok, niin lopettivat sen kokonaan. Jälkikäteen ajateltuna me saatiin olla kyllä tosi rauhassa ja keskenämme synnärillä - päästiin kotiinkin parissa päivässä, vaikka mun hb oli jotain 78.
 
Heissan pitkästä aikaa ja onnittelut teille tosi monille, jotka olette lähiaikoina saaneet vauvat syliinne! Ihana vauvabuumi on ollutkin!

Tervetuloa myös minun puolestani uusille ja onnellista odotusta!

Oma olo alkaa olla näin 35+4 jo aika tukala. Tai ajoittain aika ok, mutta sitten taas tulee uupumus, liitoskipuja, turvotusta jaloissa ym. mukavaa. No ei pidä valittaa, ihan hyvin on kyllä kaikkinensa raskaus mennyt.

Satru, miten olet jaksellut? saa nähdä ollaanko samaan aikaan Hyvinkäällä! Itse odotan, että ei ainakaan yliaikaiseksi mene, kun ei ole mikään aiempikaan raskaus mennyt. Luonnollisesti ovat kaikki 3 synnytystä käynnistyneet.

Sektiosta sen verran, että on siinäkin omat riskinsä, kuten muissakin synnytyksissä. Minulla esikoiset eli kaksoset syntyivät sektiolla (suunniteltu päivä oli tiedossa, mutta vedet menivät 5 päivää aiemmin, joten päivystyssektio). Mulla oli Hgin Naistenklinikalla joku vitsin venäläinen Olga lääkärinä, joka sitten jätti istukan tms. palasen kohtuun, joka sitten tulehtui. Siinä menikin tovi ja tuli uusi sairaalareissu kaavintoineen ennen kuin kaikesta toivuin kunnolla. Huolimattomuutta ja huonoa tuuria, onneksi yleensä kaikki menee hyvin.

Menkoista, minullakin menkat alkaneet vasta, kun imetys on selvästi vähetynyt elli, kun vauva ollut 9-11kk tai jotain.

Mua niin harmittaa, kun näitä seurantoja on niin vähän. Tässä raskaudessa en ole tosiaan julkisessa ultrassa ollut rakenteen jälkeen. Ja neuvolakäyntejä on uudelleensynnyttäjälle tosi vähän. Eikä se neuvolakäynti nyt paljon edes auttaisi, eihän siellä vauvaa ultrata. Neuvolalääkärillä yritin saada lähetettä äitiyspkl:lle, mutta koska mitään vaivaa ei varsinaisesti ole, niin ei tippunut. Ikä (41v.) ei ole HUS:n alueella peruste. Rv 28 kävin yksityisellä ultrassa varmistamassa, että kaikki ok ja kovasti pohdin, pitäisikö vieläkin mennä. Jotenkin sitä haluaisi tietää vähän painoarviota ja onko kaikki virtaukset ym. kunnossa.
 
Kiitokset jeesikommenteista! Mä soitin nyt sit jo illalla, en malttanu huomiseen. Mut ei tosiaan tarvetta kuulemma mennä, seurataan vaan ja "saan herkästi soittaa", jos jotain. Neuvoi tekee uudet pissatestit ma, mitata verenpaineita vkl ja liikelaskentaa kerran päivässä.
Päänsäryn kuulemma oletetaan olevan isoa (panadol ei riitä), näköhäiriöiden sellasia tummia pilviä ja pitkään (mulla vaaleita tähtiä, mitkä kesti vähän vaa) ja vatsakipua kunnolla, jos tää ny etenis raskausmyrkytykseen päin. Lapsiveden katoamista ei kuulemma kannata pelätä, kun se uusiutuu - kysyin monta kertaa. Tosi kivan olonen kätilö, vaikka puhelun tulos oli edelleen vähä laimee. Sain kuitenki lähetteen neuvolasta, että toiv ens viikolla pääsen käymään tai sit meen oireiden kanssa päivystykseen kylään, niinku joku teistä aikanaan hyvin sano :)
 
En nyt todellakaan yritä pelotella mutta hiukan olen eri mieltä Kuukassiuksen saamien ohjeiden kanssa. Kyllä, lapsivesi uusiutuu koko ajan, mutta joskus sitä muodostuu vähemmän kuin katoaa. Siis JOSKUS, ei usein. Mulla oli niin vähän lapsivettä että kun kätilö puhkaisi kalvot mitään ei tullut ulos! Ultratessakin lääkäri totesi että vauvan kasvojen kohdalla oli pieni lätäkkö, ei muuta.
Onko sulla Kuukassius verenpainemittari kotona? Jos on niin mittaile silloin tällöin ite ja seuraa lukemia. Ja jos nousee tai tulee muita oireita niin sit vaan oireiden kanssa päivystykseen kylään. :D
 
Eclipse, minkä merkkinen kätkyt-hälytin sulla on? Ostitko uutena? Onko muilla vauva-jengiläisillä tollasta hälytintä? Mä harkitsen sitä kans.
 
Mielestäni jossain luki, että imetysten väli ei saisi koskaan ylittää 4 h, jotta toimii ehkäisynä. Täytyy tarkistaa, löytyykö tuosta vielä lisätietoa.
Älkääpä ihan sitten luottako imetykseen ehkäisijänä :) Täysimetin poikaa 5-kuiseksi ja senkin jälkeen vielä pitkään joka aterialla kiinteiden lisäksi. Menkat alkoivat silti 3 kk synnytyksestä eli mun biologian tajun mukaan silloin olisi kaikki mahdollisuudet ollut tulla raskaaksi ilman ehkäisyä... :)
 
En nyt todellakaan yritä pelotella mutta hiukan olen eri mieltä Kuukassiuksen saamien ohjeiden kanssa. Kyllä, lapsivesi uusiutuu koko ajan, mutta joskus sitä muodostuu vähemmän kuin katoaa. Siis JOSKUS, ei usein. Mulla oli niin vähän lapsivettä että kun kätilö puhkaisi kalvot mitään ei tullut ulos! Ultratessakin lääkäri totesi että vauvan kasvojen kohdalla oli pieni lätäkkö, ei muuta.
Onko sulla Kuukassius verenpainemittari kotona? Jos on niin mittaile silloin tällöin ite ja seuraa lukemia. Ja jos nousee tai tulee muita oireita niin sit vaan oireiden kanssa päivystykseen kylään. :D

Oon samaa mieltä. Ihmetyttää niiden varmuus testaamatta.. Yritin myös montaa kertaa saada vastauksen, et miten nopeesti tää voi edetä tai miten nopeesti se voi loppua se vesi, ni ei tietenkää osanneet vastata muuta kuin etteivät omista kristallipalloa..

On mittari himassa ja mittailen kyllä nyt todella usein. Ei se kuitenkaa laske, ku oon nii paineessa... Saatan kyläillä aika herkästi soittamisen sijaan. :)
 
Eclipse, minkä merkkinen kätkyt-hälytin sulla on? Ostitko uutena? Onko muilla vauva-jengiläisillä tollasta hälytintä? Mä harkitsen sitä kans.
Mä ostin käytettynä sen Babysensen kun täälläpäin ei kellää ollut myynnissä sitä Nannya. 50€ makso ja toimii paristoilla sekä pinniksessä että vaunuissa.
 
Takaisin
Top