Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sype-keskustelu takana. Ei siitä mitään varmuutta tullut. Suositteli mulle alatiesynnytystä. Kun kysyin millä perusteella, niin ei sen kummemmin osannut vastata. Tivauksen jälkeen sanoi, että koska olen niin hyvässä kunnossa, niin ikä ei aiheuta ylimääräistä riskiä. Kun mä vedin tilastot esille, niin sanoi että se 24% kiirreelliset sektiot mun ryhmässä johtuu todennäköisesti siitä, että ne synnyttäjät on olleet huonossa fyysisessä kunnossa. Ylipainoa ja jotain muuta (en tie mitä muuta????). Milläköhän todennäköisyydellä ja mihin tietoon perustuen....?

Et ei siitä mulle jääny käteen muuta kuin että synnärin ovet lukitaan yöksi ja et siellä on vartija, ni ei tarvi pelätä et joku tulis yöllä noin vaan sisään... Niin, ja sektion jälkeen jälkivuoto kestää lyhyemmän aikaa. Ja että mulla ei ole aivoverenvuodon vaaraa, koska neurologi on sanonut 7v sitten, että 10 vuotta on seuranta-aika. Eli mulle ei tässä välissä oo kehittynyt, eikä seuraavan 3vuoden aikana tule kehittymään aivoverisuonipullistumaa. Aika ennustaja oli!

Sain mä lapun, jossa on synnytystapojen plussat ja miinukset. Täytyy kahlata se läpi ajatuksella. Et 1,5 h aika turhaa. Tulipahan tehtyä yksi tilastomerkintä jälleen kerran.
 
Kiitos :happy: Huomenna jo laskettu aika! Ei tuntemuksia, eikä nyt huvita mitään erityisemmin puuhaillakaan, olen vain lekotellut sohvalla ja torkkuillut koko aamun.... No, toivottavasti vauva tajuaa, että viimeistään ensi viikolla olis hyvä alkaa tehdä lähtöä, ettei jouduta käynnisteleen! Yritän kyllä lykätä käynnistystä vähintään 42+0, mutta tokko onnistuu, kun se osuis juhannusaattoon.

Juhannusvauvaa odotellessa :)
Mäkin oon vielä yökkäri päällä. Päätin etten tee tänään mitään. Loikoilen sohvalla, torkahtelen, ratkon ristisanoja ja katon hömppää telkusta.

Viime yönä heräsin ekaa kertaa selkeisiin menkkakipuihin eikä meinannu loppuu lainkaan. Sit muistin että tässä raskaana olemisessa on hyvä puoli ettei oo kuukautisia....sitä jään kaipaamaan.

Tänään rv 37+0.
 
Sype-keskustelu takana. Ei siitä mitään varmuutta tullut. Suositteli mulle alatiesynnytystä. Kun kysyin millä perusteella, niin ei sen kummemmin osannut vastata. Tivauksen jälkeen sanoi, että koska olen niin hyvässä kunnossa, niin ikä ei aiheuta ylimääräistä riskiä. Kun mä vedin tilastot esille, niin sanoi että se 24% kiirreelliset sektiot mun ryhmässä johtuu todennäköisesti siitä, että ne synnyttäjät on olleet huonossa fyysisessä kunnossa. Ylipainoa ja jotain muuta (en tie mitä muuta????). Milläköhän todennäköisyydellä ja mihin tietoon perustuen....?

Et ei siitä mulle jääny käteen muuta kuin että synnärin ovet lukitaan yöksi ja et siellä on vartija, ni ei tarvi pelätä et joku tulis yöllä noin vaan sisään... Niin, ja sektion jälkeen jälkivuoto kestää lyhyemmän aikaa. Ja että mulla ei ole aivoverenvuodon vaaraa, koska neurologi on sanonut 7v sitten, että 10 vuotta on seuranta-aika. Eli mulle ei tässä välissä oo kehittynyt, eikä seuraavan 3vuoden aikana tule kehittymään aivoverisuonipullistumaa. Aika ennustaja oli!

Sain mä lapun, jossa on synnytystapojen plussat ja miinukset. Täytyy kahlata se läpi ajatuksella. Et 1,5 h aika turhaa. Tulipahan tehtyä yksi tilastomerkintä jälleen kerran.
Höh no saitko itelles mitään varmuutta? Onko se lista pitkä? Oisit voinu laittaa tänne. Tai onko googletettavissa.
 
Vauva oli eilen muuten vieläkin istumassa. Neuvolatäti koitteli ja sanoi et se poika on yhtä jalkaa, että on pitkät jalat. Mä näin sit viime yönä unta et sillä ei ollu käsiä ollenkaan.:eek:

Nukuin kyl pitkästä aikaa helvetin hyvin. Heräsin neljältä mut sain unta uudelleen. Jouduin tänään töihinkin kun vehkeet toimistolla reistaa, saatana.

Janna75, en tietenkään saanu suoraa vastausta siihen ateriaväliin. Täti sanoi et normaalin syömisrytmin mukaan pitää mitata. En saanu pyyhkeitä (enkä ilmeisesti merkintää) siitä munkkikahvi-ylityksestä. Sanoi että mulla on loistavat sokeriarvot :happy:. Sitte tänään taas sype-keskutelussa sain tietää mitä kaikkee radi-diagnoosi tarkoittaa vauvalle ja imetykselle. Että joo. Tällä radi-diagnoosipelleilyllä on kauaskantoiset vaikutukset. Synnytyksen jälkeen syöttö 3h välein ja vierihoitoa. Lepäile vittu siinä sitten. Se vauvakin on automaattisesti sokerilapsi, kun mun paastoarvo on ollut rajalla! Mun potilastietoihin oli kyl kirjattu että "ei usko itse olevansa gdm (vai mikä vittu se radi-lyhenne oli...)".
 
Höh no saitko itelles mitään varmuutta? Onko se lista pitkä? Oisit voinu laittaa tänne. Tai onko googletettavissa.
En mitään varmuutta mihinkään. Ja sanoin sen myös. Sinne kirjattiin jo synnytystoiveita. Eli perätilaista en synnytä. Alkoi vittu siitäkin jo puhumaan, mut mä keskeytin sen ihan tylysti, kattoin tiukasti silmiin ja sanoin että en synnytä. Se kirjattin heti ylös. Ja myös se, että en halua käynnistystä. Siitä pitää lekurin kanssa keskustella ens vkolla.

ainiin! Suunniteltu sektio -potilaat: kandee alkaa pumppaa tissejä jo ennen sektiota, ni maito nousee nopeemmin! Ja, jos saa alkaa tuleen maitoa, ni pulloon ja synnärille mukaan! Ne antaa sitte sitä vauvalle ekaksi, eikä luovutettua maitoa. Tää oli hyvä pointti! Ihme, että tollasen kikan edes paljasti. Varmaan vahingossa.
 
Sirpa, koska sulla on se käännösyritys? Eikös se olis hyvä tehdä mahdollisimman pian kun vielä on tilaa? Sit jos se ei onnistu vaadit suunnitellun sektion. Ja mikä ihmeen juttu tuo ovet lukossa yön yli oli?!? Luuliko se että sä pelkäät että joku tulee häiritsemään kesken synnytyksen?
 
Viime yönä heräsin ekaa kertaa selkeisiin menkkakipuihin eikä meinannu loppuu lainkaan. Sit muistin että tässä raskaana olemisessa on hyvä puoli ettei oo kuukautisia....sitä jään kaipaamaan.

Tänään rv 37+0.
Mulla ei oo kuukautisia vieläkään, vaikka synnytyksestä tänään tasan 4 kk. :) Ilmeisesti imettäminen pitää ne poissa.
 
Mulla ei oo kuukautisia vieläkään, vaikka synnytyksestä tänään tasan 4 kk. :) Ilmeisesti imettäminen pitää ne poissa.

Mulle sanoi sairaalan lääkäri, että imetys on tehokas ehkäisijä...joten, jos imetän, niin sexiä saa ja voi harrastaa vapaasti huoletta..:happy:
 
Vauva oli eilen muuten vieläkin istumassa. Neuvolatäti koitteli ja sanoi et se poika on yhtä jalkaa, että on pitkät jalat. Mä näin sit viime yönä unta et sillä ei ollu käsiä ollenkaan.:eek:

Nukuin kyl pitkästä aikaa helvetin hyvin. Heräsin neljältä mut sain unta uudelleen. Jouduin tänään töihinkin kun vehkeet toimistolla reistaa, saatana.

Janna75, en tietenkään saanu suoraa vastausta siihen ateriaväliin. Täti sanoi et normaalin syömisrytmin mukaan pitää mitata. En saanu pyyhkeitä (enkä ilmeisesti merkintää) siitä munkkikahvi-ylityksestä. Sanoi että mulla on loistavat sokeriarvot :happy:. Sitte tänään taas sype-keskutelussa sain tietää mitä kaikkee radi-diagnoosi tarkoittaa vauvalle ja imetykselle. Että joo. Tällä radi-diagnoosipelleilyllä on kauaskantoiset vaikutukset. Synnytyksen jälkeen syöttö 3h välein ja vierihoitoa. Lepäile vittu siinä sitten. Se vauvakin on automaattisesti sokerilapsi, kun mun paastoarvo on ollut rajalla! Mun potilastietoihin oli kyl kirjattu että "ei usko itse olevansa gdm (vai mikä vittu se radi-lyhenne oli...)".

Mä törmäsin tähän synnärillä. Mulla eka paastoarvo rv 14 / 5.2 ja toka rv 27 / 4.7. Eli neuvolan mielestä ei radia. Kätilöt päätti sitten synnärillä että kun oon ylipainoinen ja eka arvo oli lähellä niin mulla on/oli radi ja toimi sen mukaisesti. Ne sai mut sillä imetysvittuilulla ja jatkuvalla herättelyllä vain niin vihaiseksi et viimesenä päivänä olin valmis tinttaamaan jotain kuonoon eikä maitoa tullut koko sairaalassa olo aikana kuin ihan vähän viimeisenä viidentenä päivänä ja lisämaidolla lähdettiin kotiin. Lisämaitoakin pihdattiin alkuun ja vauva jo kuivui vähän. Näkyi vaipassa punaisena uraattisakkana. Ja aina kun pyysin lisämaitoa niin kysyttiin paljonko haluan? no hitostako mä voin tietää paljon sitä pitää antaa kun kukaan ei neuvonut vaikka pyysin. :shifty: 30 ml sit aina otin ja kaikki aina meni. Vasta viimesenä päivänä tuli vanhempi kätilö vuoroon joka käytti aikaa etsiäkseen mun kasvaneille riipputisseille hyvän imetysasennon ja antoi lisämaito-ohjeet. Sitä ennen vaan pahimmillaan tungettiin tissi vauvan suuhun paljon katsomatta onko se siellä oikein. Oikeesta tissistä puuttui sitten nahkat kotiin lähtiessä sen takia. :sad001 Sektiohaavan takia en pystynyt aluksi tietenkään itse vauvaa siirtelemään enkä seuraavinakaan sairaalapäivinä voinut normaalisti tyttöä pidellä.

Nyt on oltu yli viikko kotona. Maitoa tulee riittävästi, lisämaito on lopetettu ja tissit on kunnossa (ja valtavan kokoiset :woot: :hilarious: )
Mutta vähän paska fiilis jäi tuosta osastolla olosta. Muut asiat siellä toimi hyvin, niistä ei todellakaan mitään valittamista, mutta tuo imetysasia ei vaan siellä ainakaan mun kohdalla toiminut.
 
Sirpa, koska sulla on se käännösyritys? Eikös se olis hyvä tehdä mahdollisimman pian kun vielä on tilaa? Sit jos se ei onnistu vaadit suunnitellun sektion. Ja mikä ihmeen juttu tuo ovet lukossa yön yli oli?!? Luuliko se että sä pelkäät että joku tulee häiritsemään kesken synnytyksen?
Se lekuri kattoo ens vkolla sen kääntämisenkin siinä synnytystapa-arvion yhteydessä. Täti soitti eilen ä-polille ja varmisti että sen ehtisi tehdä silloin. Mä oonsilloin rv 36+3. Justmom10 taisi sanoa, et yleensä ne käännetään rv 36, ettei sit pääse kääntyy takaskaan enää. En tiedä. Herran hallussa sekin... Täytyy alkaa päivittää testamenttia... Mä otan vasta tällä vkolla sen vakuutuksen. Mulla on supistelut lisääntyny, perkele jos alkais tuleen ennenku vakuutus on voimassa!

Joo, pelkään et viikatemiehet tulee just ku mä ponnistan :hilarious:. Eivaan, mä kysyin sitä ihan oikeesti, jos ei saada perhehuonetta, tai jos ei mies ole siellä yötä. Oon kattonu vähä liikaa väkivaltaleffoja...Mietin et kuka sinne sairaalaan pääsee ja milloin, ku en tosiaan oo ennen yöpyny siellä.
 
Mä törmäsin tähän synnärillä. Mulla eka paastoarvo rv 14 / 5.2 ja toka rv 27 / 4.7. Eli neuvolan mielestä ei radia. Kätilöt päätti sitten synnärillä että kun oon ylipainoinen ja eka arvo oli lähellä niin mulla on/oli radi ja toimi sen mukaisesti. Ne sai mut sillä imetysvittuilulla ja jatkuvalla herättelyllä vain niin vihaiseksi et viimesenä päivänä olin valmis tinttaamaan jotain kuonoon eikä maitoa tullut koko sairaalassa olo aikana kuin ihan vähän viimeisenä viidentenä päivänä ja lisämaidolla lähdettiin kotiin. Lisämaitoakin pihdattiin alkuun ja vauva jo kuivui vähän. Näkyi vaipassa punaisena uraattisakkana. Ja aina kun pyysin lisämaitoa niin kysyttiin paljonko haluan? no hitostako mä voin tietää paljon sitä pitää antaa kun kukaan ei neuvonut vaikka pyysin. :shifty: 30 ml sit aina otin ja kaikki aina meni. Vasta viimesenä päivänä tuli vanhempi kätilö vuoroon joka käytti aikaa etsiäkseen mun kasvaneille riipputisseille hyvän imetysasennon ja antoi lisämaito-ohjeet. Sitä ennen vaan pahimmillaan tungettiin tissi vauvan suuhun paljon katsomatta onko se siellä oikein. Oikeesta tissistä puuttui sitten nahkat kotiin lähtiessä sen takia. :sad001 Sektiohaavan takia en pystynyt aluksi tietenkään itse vauvaa siirtelemään enkä seuraavinakaan sairaalapäivinä voinut normaalisti tyttöä pidellä.

Nyt on oltu yli viikko kotona. Maitoa tulee riittävästi, lisämaito on lopetettu ja tissit on kunnossa (ja valtavan kokoiset :woot: :hilarious: )
Mutta vähän paska fiilis jäi tuosta osastolla olosta. Muut asiat siellä toimi hyvin, niistä ei todellakaan mitään valittamista, mutta tuo imetysasia ei vaan siellä ainakaan mun kohdalla toiminut.
Justjust. Sä taisit kirjoittaakin siitä herättelystä ja et jatkuvasti pitää imettää. Mua vituttaa jo valmiiks kans. Synnytysvalmennuksessa puhuttiin tosta äidin levosta, että ei kannata kiirehtiä kotiin sieltä. Seuraavassa lauseessa se täti sanoi, että vauvalle on parasta olla vierihoidossa, että äidin iholla mahdollisimman paljon. Mä kysyin, et missä vaiheessa äidin on sitte tarkoitus levätä??? Se sanoi, et vauvan voi tuoda kansliaan, jos äiti haluaa nukkua. Mä sain tietty sätkyn. KANSLIAAN?!?!! Vittu, kopiokoneen päälläkö se siellä nukkuu!?!?

Vittu et noissä säästöpuuhissa ne finanssinerot on keksineet win-win -homman: ei mitään turhia vauvahuoneita, äiti saa hoitaa kersansa 24/7 synnärilläkin. Sehän on kaikille parasta! Paitsi äidille? Tänäänkin sypessä sain kuulla kuinka perkeleen rankka se synnytys on.
 
Niin ja nyt kotona en herätä tyttöä öisin. Saattaa nukkua 4-6h putkeen tyytyväisenä. Päivällä sitten välillä herättelen 3-4h välein jotta ehtii päivän aikana syödä riittävästi. Muistan kun tokan kotona vietetyn yön jälkeen heräsin aamulla ja kauheessa paniikissa tajusin et en oo herättäny vauvaa 3h välein vaan annoin sen nukkua 6h kun unohdin laittaa herätyksen päälle. Sen jälkeen tuli karsea vitutus ja päätin et me etitään nyt tälle vauvalle ja perheelle se oikea tapa elää. Etin netistä faktat maidon määrästä ja painon noususta ja sillä on menty. Ollaan punnittu tyttö joka päivä ja ollaan jo melkein syntymäpainossa (tyttö 12 pv vanha) vaikka paino tippui synnärillä pahimmillaan 9,5%. Me ollaan miehen kanssa iltaihmisiä ja vauvalla on vielä mahassa oloajalta sama rytmi. Mennään nukkumaan puolilta öin ja nukutaan pitkään. Mä herään noin klo 6 tunnin imetykseen ja sitten nukutaan vielä 10-11 asti.
 
Mulle sanoi sairaalan lääkäri, että imetys on tehokas ehkäisijä...joten, jos imetän, niin sexiä saa ja voi harrastaa vapaasti huoletta..:happy:

Mielestäni jossain luki, että imetysten väli ei saisi koskaan ylittää 4 h, jotta toimii ehkäisynä. Täytyy tarkistaa, löytyykö tuosta vielä lisätietoa.
 
Vielä; meilläkin vauvantahtisesti mennään, ja nukkuu myös välillä jotain 5 h putkeen. Imetys ei siis ole meille oikea ehkäisykeino. Tosin mulla on edelleen (3,5 viikkoa synnytyksestä) niin runsas jälkivuoto, että ei tässä tee mieli puuhatakaan mitään, mikä ehkäisyä vaatisi....
 
Oo Sirpa, kiitos tilastoista! Mä niin arvostan numeroita näissä asioissa. Tuntuu että tollasta tietoa ei tarjota missään vaan enemmänkin pimitetään. Onneks on Tilastokeskus ja Sirpa40 :D


Muakin vituttaa jo etukäteen se säätö, mikä tästä radidiagnoosista tulee seuraamaan synnärillä, kun en vaan usko että mulla mitään radia on ja sit kiusaavat sekä mua että vauvaa ihan turhaan. Nyt kun tiedän vähän miten mun sokerit toimii niin tuntuu että voisin koska vaan mennä uuteen rasitukseen ja mennä kirkkaasti läpi. Harmittaa etten ennakoinut ja ostanut omaa sokerimittaria.

Nyt kun meson täällä tästä niin varmaan saan syödä sanani ja mulla alkaa sokerit heitellä. :D Mut noi arvot on toistaseks olleet todella hyviä ja mä syön aika lailla mitä huvittaa. En nyt tietenkään jatkuvasti herkuttele kun muutenkin oon vähän yrittänyt katsoa mitä suuhun menee nyt raskaana mut jos haluan jätskin niin syön jätskin eikä se noissa arvoissa näy.

Rv 29+0
 
Vielä; meilläkin vauvantahtisesti mennään, ja nukkuu myös välillä jotain 5 h putkeen. Imetys ei siis ole meille oikea ehkäisykeino. Tosin mulla on edelleen (3,5 viikkoa synnytyksestä) niin runsas jälkivuoto, että ei tässä tee mieli puuhatakaan mitään, mikä ehkäisyä vaatisi....

Huhh Murrimur :) Ai nukkuu 5tuntia putkeen... Oho,..meillä poika viikko sitten nukkui 3-4tuntia putkeen, mutta nyt on niin kova nälkä, että syö 1-2tunnin välein yöllä.. Kasvu kovaa
 
Mä törmäsin tähän synnärillä. Mulla eka paastoarvo rv 14 / 5.2 ja toka rv 27 / 4.7. Eli neuvolan mielestä ei radia. Kätilöt päätti sitten synnärillä että kun oon ylipainoinen ja eka arvo oli lähellä niin mulla on/oli radi ja toimi sen mukaisesti. Ne sai mut sillä imetysvittuilulla ja jatkuvalla herättelyllä vain niin vihaiseksi et viimesenä päivänä olin valmis tinttaamaan jotain kuonoon eikä maitoa tullut koko sairaalassa olo aikana kuin ihan vähän viimeisenä viidentenä päivänä ja lisämaidolla lähdettiin kotiin. Lisämaitoakin pihdattiin alkuun ja vauva jo kuivui vähän. Näkyi vaipassa punaisena uraattisakkana. Ja aina kun pyysin lisämaitoa niin kysyttiin paljonko haluan? no hitostako mä voin tietää paljon sitä pitää antaa kun kukaan ei neuvonut vaikka pyysin. :shifty: 30 ml sit aina otin ja kaikki aina meni. Vasta viimesenä päivänä tuli vanhempi kätilö vuoroon joka käytti aikaa etsiäkseen mun kasvaneille riipputisseille hyvän imetysasennon ja antoi lisämaito-ohjeet. Sitä ennen vaan pahimmillaan tungettiin tissi vauvan suuhun paljon katsomatta onko se siellä oikein. Oikeesta tissistä puuttui sitten nahkat kotiin lähtiessä sen takia. :sad001 Sektiohaavan takia en pystynyt aluksi tietenkään itse vauvaa siirtelemään enkä seuraavinakaan sairaalapäivinä voinut normaalisti tyttöä pidellä.

Nyt on oltu yli viikko kotona. Maitoa tulee riittävästi, lisämaito on lopetettu ja tissit on kunnossa (ja valtavan kokoiset :woot: :hilarious: )
Mutta vähän paska fiilis jäi tuosta osastolla olosta. Muut asiat siellä toimi hyvin, niistä ei todellakaan mitään valittamista, mutta tuo imetysasia ei vaan siellä ainakaan mun kohdalla toiminut.


Mullakin tissit ihan valtavat! :) Huhh, jos ei lypsä, niin kasvaa hurjan kokoiseksi
 
Mulle sanoi sairaalan lääkäri, että imetys on tehokas ehkäisijä...joten, jos imetän, niin sexiä saa ja voi harrastaa vapaasti huoletta..:happy:

Mulle on toitotettu joka synnytyksen jälkeen, ettei imetys todellakaan ole ehkäisykeino ja yks tuttava sai kaksoset ja 2kk synnytyksen jälkeen oli taas raskaana kun luotti siihen, että imetys ehkäisee! En siis ihan sokkona uskois siihen kuten ei mikään ehkäisykeino ole 100% varma muutenkaan tietenkään (paitsi kohdunpoisto) :)

Mulla on joka kerta jälkivuoto kestänyt noin kuukauden ja sitten alkanu menkat heti perään.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä herätään vielä yöllä noin kolmen tunnin välein. Ja poika kohta 3 kk. Päivisin syö vieläkin useammin..

Mulla jälkivuoto sektion jälkeen kesti 6-7 viikkoa. Mutta se ei ollut kunnon vuotoa vaan sellaista ruskeaa tuhrua eikä sitä tullut edes joka päivä. Kuukautisia ei ehtinyt tulla sillä aloin syömään pillereitä. Niitä mitä syödään ilman taukoja joten voi olla että kuukautisia ei edes tule.
 
Takaisin
Top