Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa ja onnea, Evelin76 ja Pikkuinen2016!
Lista päivitetty :)

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ kiireell. sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ suunn. sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ suunn. sektio/ 3./
Catlin/ 8.5. rv 38+6/ 52 cm 3952 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Mamma-79/ 13.5. rv 39+2/ 52 cm 4090g T/ Tays/ alateitse/ 2.
Tähti-73/ 13.5. rv 38+2/ 47 cm 2400 g P/ Hyvinkää/ kiireell. sektio/ 1.
Murrimur/ 14.5. rv 41+5/ 53 cm 3450 g P/ Kos/ alateitse/ 2.
Noel/ 15.5. rv 36+4/ 45 cm 2940 g P/ Tays/ alateitse/1.
Myy75/ 17.5. rv 41+1/ 51 cm 3795 g T/ Kos/ alateitse/ 2.
Tähtipölyä/ 20.5. rv 39+0/ 52 cm 2480 g T/ Kos/ alateitse/ 2.
Eclipse/ 28.5. rv 40+3/ 49 cm 3486 g T/ Koks/ kiireell. sektio/ 1.
JustMom10/ 2.6. rv 38+0/ 50,5 cm 3490 g P/ Tyks/ kiireell. sektio/ 11.

Odottajat
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Sirpa40/ 9.7. P/ 1./
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Muumimamma-74/ 7.8./ 1./ Jyväskylä?
Miiuli77/ 13.8 - suunn. sektio 11.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8. T/ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8. T/ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Pikkuinen2016/ lokakuu/ 2./
Ooo/ 6.10. T/ 2./ jorvi
Evelin76/ 10.10. P/ 2./ Tays
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Kimaira/ 30.10./ 2./
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76

Bamse :) Hyvää tsemppiä kohti synnytystä :wav
 
Laskeskelin noita tilastoi ja nyt on syntynyt 5 kolmatta lasta, 5 toista lasta ja 4 ensimmäistä lasta. Aika tasan saman verran on sekä ensi synnyttäjiä, toisen lapsen synnyttäjiä ja kolmannen lapsen synnyttäjiä meissä --40+++ synnyttäjissä. Justmom on omassa luokassaan 11 lapsensa kanssa. Tsemppiä Justmom synnytyksestä toipumiseen ja onnellista vauva-aikaa ! Sitten ikäviä tilastoja 40-vuotiaille ensisynnyttäjille. Synnytyksistä 3/4 on päättynyt kiireelliseen sektioon. Muut vauvat on enimmäkseen syntyneet alateitse.
 
Niijoo, muistaakseni ekan kanssa yöheräily loppui kokonaan vasta kun lopetin imettämisen kokonaan ja siirrettiin tyttö nukkumaan omaan huoneeseen noin 11-12 kk iässä. Ekat pari yötä isäntä joutui tyynnyttelemään tyttöä läpi yön (pullo ei kelvannut ja mä en voinut mennä paikalle, kun tissit ruiskusivat vielä maitoa saman tien kun tyttö itki .. lopeta siinä sitten yösyöttö).

Vähän samaa muistelisin. Eka vauvan vuosi meni rikkonaisilla yöunilla kummankin kanssa. Yksityiskohdat kyllä haipuneet mielestä. Mutta kumpaakin imetin pitkään (ekaa 1v.3kk ja tokaa 1v.7kk.) . Soseet ja iltapuurot kyllä sitten jossain määrin mukana puolen vuoden iästä lähtien. En muista enää kuinka paljon ne vähensi yöheräilyjä. Kummallekin maistui maito soseita paremmin ja kasvu oli kovaa. Saa nähdä mites tän vauvan kans sit on. Tietty sitä toivois, et sais nukkua.
 
Aah, nyt vasta huomasin, että laskit ensisynnyttäjien määrästä! :) Juu, sillon 3/4 pitää paikkansa. Hui, mikä lukema!
 
Selkeästi voidaan päätellä, että ikä ja ensisynnyttäjyys lisää riskiä synnytyksen päätyä kiireelliseen sektioon. Synnytyskomplikaatioiden riski on siis kasvanut iän myötä. Onneksi itse ei osannut pelätä synnytystä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä mietin että kuinka moni ensisynnyttäjien sektioista johtui käynnistetystä synnytyksestä? Iäkkäämmillä synnytykset käynnistetään herkemmin ja se lisää sektioriskiä. Itsellä ainakin kävi niin.
 
Mä mietin että kuinka moni ensisynnyttäjien sektioista johtui käynnistetystä synnytyksestä? Iäkkäämmillä synnytykset käynnistetään herkemmin ja se lisää sektioriskiä. Itsellä ainakin kävi niin.

Mulla oli käynnistetty synnytys ja Tähti-73:lla . Noelilla ilmeisesti synnytys käynnistyi luomusti. Anteeksi, huonomuistisuus Eclipse miksi sulla käynnistettiin ? Mulla tosiaan vauva oli jo yliaikainen, että oli pakko käynnistää synnytys. Meillä kaikilla kuitenkin ihan eri syyt käynnistykselle ja eri tavat, kun mulla käynnistettiin suoraan oksitosiinilla, Eclipsella cytoteteilla ja Tähti-73:lla ilmeisesti oli ballonki. Lopputulos oli kuitenkin sama ja vauvat pääsivät maailmaan. Äidit ja vauvat voivat kuitenkin hyvin huolimatta sektiosta.
 
Muokattu viimeksi:
Vähän samaa muistelisin. Eka vauvan vuosi meni rikkonaisilla yöunilla kummankin kanssa. Yksityiskohdat kyllä haipuneet mielestä. Mutta kumpaakin imetin pitkään (ekaa 1v.3kk ja tokaa 1v.7kk.) . Soseet ja iltapuurot kyllä sitten jossain määrin mukana puolen vuoden iästä lähtien. En muista enää kuinka paljon ne vähensi yöheräilyjä. Kummallekin maistui maito soseita paremmin ja kasvu oli kovaa. Saa nähdä mites tän vauvan kans sit on. Tietty sitä toivois, et sais nukkua.

Esikoista imetin 1,5v saakka. Kun se loppui hän itse halusi nukkumaan omaan huoneeseen. Hieman ennen imetyksen lopetusta hän siirtyi perhepedistä pinnikseen, kun kaikilla oli hurjan kuuma nukkua perhepedissä ja ipanainen sätki ihan hurjasti. Kun tosiaan se imetys päättyi, niin sit ipana halusi omaan rauhaan nukkumaan. Ilmeiseti ei halunnut kuunnella meidän kuorsausta :D Sen jälkeen oli kuukausi rikkonaisia öitä, kun taas alkoi nukkua täysiä öitä.
Kovasti taas mietityttää tää yö valvominen, kun en oikein sitä jaksa.... Olispa helppo vauva!
 
Mä mietin että kuinka moni ensisynnyttäjien sektioista johtui käynnistetystä synnytyksestä? Iäkkäämmillä synnytykset käynnistetään herkemmin ja se lisää sektioriskiä. Itsellä ainakin kävi niin.
Eclipse, mä koitin just tutkia tätä tosissani eilen. Mä löysin tilastot käynnistyksistä ja sektioista, tietokannassa ei ollu suoraan vertailua käynnistyksien ja kiirreellisten sektioiden välillä. Jostain syystä sitä ei ole pidetty olennaisena tietona. Mutta:

V. 2014 oli 434 kpl yli 40-v. ensisynnyttäjää. Näistä:
alatie: 57%
sektio 43%
Käynnistys-% tossa ryhmässä oli 32% (137kpl). Näistä:
alatie 67%
sektio 33%

Tossahan toi on: käynnistyksistä 33% päätyy sektioon. Suunnitellussa sektiossahan ei käynnistystä käytetä. Eli käynnistyksistä 1/3 johtaa kiirrelliseen sektioon (voi olla hätäkin, mutta ainakin kiirreellisiä).

Mä kaivoin kaikkee muutakin dataa niistä, mut en vielä vertailua koko synnyttäjäryhmästä. Laitan tänne vaikka tilastoo kun saan vertailukohdat ongittua.

Silleen puhtaita alatiesynnytyksiä tossa jengissä on vain 39%, koska osassa alatiesynnytykisä käytettiin pihtiä/imukuppia (peräti 19%). Ne tilastoidaan alatiesynnytyksistä erillään. Sektioista:
kiireelliset 24%
suunnitellut 17%
hätä 2%

Mä siis tirkistelin tilastoja sitä sype-keskustelua varten :rolleyes:.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli käynnistetty synnytys ja Tähti-73:lla . Noelilla ilmeisesti synnytys käynnistyi luomusti. Anteeksi, huonomuistisuus Eclipse miksi sulla käynnistettiin ? Mulla tosiaan vauva oli jo yliaikainen, että oli pakko käynnistää synnytys. Meillä kaikilla kuitenkin ihan eri syyt käynnistykselle ja eri tavat, kun mulla käynnistettiin suoraan oksitosiinilla, Eclipsella cytoteteilla ja Tähti-73:lla ilmeisesti oli ballonki. Lopputulos oli kuitenkin sama ja vauvat pääsivät maailmaan. Äidit ja vauvat voivat kuitenkin hyvin huolimatta sektiosta.

Mulla haluttiin käynnistää iän ja minun pituuden takia jotta vauva ei kasva liian isoksi ja mahtuu ulos. Loppujen lopuksi LAna myös turvotus lisääntyi reilusti ja mun munuaisarvot alkoi hälyyttää joten käynnistys oli joka tapauksessa edessä. Vauva vaan oli liian ylhäällä ja ei siinä vauhdissa "ehtinyt" mukaan niin sydän äänten laskun takia jouduttiin sektioon.
 
Mä mietin että kuinka moni ensisynnyttäjien sektioista johtui käynnistetystä synnytyksestä? Iäkkäämmillä synnytykset käynnistetään herkemmin ja se lisää sektioriskiä. Itsellä ainakin kävi niin.

Kyllä varmasti käynnistäminen lisää sektion riskiä ja uskoisin, että iästä riippumatta, nuoremmillakin siis. Ainakin itellä esikoinen käynnistettiin ja kiireelliseen sektioon kans päätyi. Sanoin tiedän useita nuorempia, joilla sama homma. Voisikohan olla niin, että esikoisia jouduttas useammin käynnisteleen kuin seuraavia, menevät useammin yli lasketun ajan?

Niin ja vielä uskoisin, että se käynnistystapakin vaikuttaa. Yksinkertainen menetelmä puhkaista kalvot riittää joillakin käynnistykseksi ja silloinhan synnytys varmaan onnistuu alateitse useimmilla. Mutta sit nää lääkkeelliset ja oksitosiinilla käynnistykset ovat paljon rajumpia ja niissä arvelisin, että riski sektioon on suurempi.
 
Muokattu viimeksi:
Aah, nyt vasta huomasin, että laskit ensisynnyttäjien määrästä! :) Juu, sillon 3/4 pitää paikkansa. Hui, mikä lukema!

Tässä on niin pieni otanta (4 ihmistä), että lukemat ovat siksi mitä ovat. Isommassa joukossa prosentit olisivat varmaan lähempänä tota valtakunnallista. Mielenkiintoista nähdä mikä on tulos, kun kaikki vuoden 2016 odottajat ovat synnyttäneet. :) Että onko tulos sama kuin Sirpan löytämässä tilastossa eli ensisynnyttäjistä 43% sektiolla (ja tossa luvussa ilmeisesti on mukana myös suunnitellut sektiot).
 
Muokattu viimeksi:
Sirpa40, mistä sä löysit noita tilastoja ? Mielenkiintoisia noi synnytystilastot. Meillä ilmeisesti hiukan vääristynyt tällä hetkellä tämä sektioiden määrä ensisynnyttäjillä. Toivottavasti alatiesynnytyksiä tulisi lisää myös ensisynnyttäjille. Suurin osa synnytyksistä pitäisi kuitenkin olla alatiesynnytyksiä myös ensisynnyttäjillä.
 
Bamse :) Hyvää tsemppiä kohti synnytystä :wav

Kiitos :happy: Huomenna jo laskettu aika! Ei tuntemuksia, eikä nyt huvita mitään erityisemmin puuhaillakaan, olen vain lekotellut sohvalla ja torkkuillut koko aamun.... No, toivottavasti vauva tajuaa, että viimeistään ensi viikolla olis hyvä alkaa tehdä lähtöä, ettei jouduta käynnisteleen! Yritän kyllä lykätä käynnistystä vähintään 42+0, mutta tokko onnistuu, kun se osuis juhannusaattoon.

Juhannusvauvaa odotellessa :)
 
Kiitos :happy: Huomenna jo laskettu aika! Ei tuntemuksia, eikä nyt huvita mitään erityisemmin puuhaillakaan, olen vain lekotellut sohvalla ja torkkuillut koko aamun.... No, toivottavasti vauva tajuaa, että viimeistään ensi viikolla olis hyvä alkaa tehdä lähtöä, ettei jouduta käynnisteleen! Yritän kyllä lykätä käynnistystä vähintään 42+0, mutta tokko onnistuu, kun se osuis juhannusaattoon.

Juhannusvauvaa odotellessa :)
Aika epärealistinen olo, kun laskettu aika niin lähellä. Täälläkään ei merkin merkkiä.. Tsemppiä loppumetreille - ja tietty sen jälkeenkin :)
 
Sirpa40, mistä sä löysit noita tilastoja ? Mielenkiintoisia noi synnytystilastot. Meillä ilmeisesti hiukan vääristynyt tällä hetkellä tämä sektioiden määrä ensisynnyttäjillä. Toivottavasti alatiesynnytyksiä tulisi lisää myös ensisynnyttäjille. Suurin osa synnytyksistä pitäisi kuitenkin olla alatiesynnytyksiä myös ensisynnyttäjillä.
thl.fi eli terveyden ja hyvinvoinninlaitos, siellä haku synnytystilastot. Siellon raportti poikineen, mut mä hain lukuja suoraan datakuutiosta kun sellainenkin oli käytössä. Siihen saa haluamansa tiedot, myös ristiin.
 
Takaisin
Top