Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käynnistyksestä sen verran että ei se automaattisesti ole pidempi kuin luonnollisesti käynnistynyt, riippuu kans miten käynnistetään. Jos lähdetään ihan alkutekijöistä (eli kohdunkaula ei paljoakaan lyhentynyt ja tiukasti kiinni) niin aloitellaan noilla miedommilla menetelmillä, eli se tabu kohdunsuulle ja sit ballonki. Ja näissä voi mennä pitkään mutta on kropalle helpompi pysyä kärryillä. Jos aloitetaan suoraan kalvojen puhkaisulla ja sit oksitosiinia niin menee nopeemmin. Mutta tämä tehdään vain jos on jo kohdunsuu lyhentynyt ja auennut edes vähän. Mulla kolme synnytystä, joista kolmas käynnistetty (olin sillon 39v) kalvojen puhkaisulla ja sit oksitosiinia kehiin ja tää oli nopein mun synnytyksistä! Ensisynnyttäjillä usein menee kans pidempään.
Mun eka synnytys alkoi vesien menolla kotona ja supistukset alko heti. Oli säännölliset 5min välein kun päästiin synnärille ja pääsin suoraan saliin. Mutta jossain välissä supistukset laantuikin ja väli piteni. Ellei vedet olisi mennyt mut olis lähetetty kotiin odottelemaan uutta yritystä. Siinä meni melkeen puoli vuorokautta että saatiin sit oksitosiinilla uudestaan käyntiin kunnolla. Vesien menosta meni 26h että poika syntyi. Ei kuitenkaan ollut mielestäni mitenkään rankka kun oli se pitkä taantuma välissä.
Toinen syntyi muuten saman kaavan mukaan mutta ilman sitä taukoa välissä ja meni 5h. Kolmas oli käynnistys ja oksitosiinin laitosta meni reilu 3h.
Eli halusin vain tuoda esille ettei se tuntimäärä ole aina ratkaiseva, en osaa ite sanoa mikä synnytyksistä olis ollut rankin...
Yhdessä asiassa kannattaa olla tiukka, ellei kivunlievitys tunnu tehoavan HUUDA se kätilölle! :D ite ei ole tarvinnut tähän turvautua mutta olen kuullut pari tapausta kun esim epi on mennyt jotenkin pieleen eikä sitä ole huomattu eikä synnyttäjä ole osannut vaatia tarkastusta ja siksi on joutunut kärsimään turhaan ennen kuin asialle on tehty jotain.
Synnytys on niin ennalta arvaamaton ettei liian tiukkoja tavoitteita/rajoja kannata asettaa itelleen etukäteen. :)

Mulla ballongi rikkoi osan kalvoista, joten osa lapsivesistä meni sen myötä..se oli vähän yllätys hoitajille, näin käsitin. Loput kalvot puhkaistiin, kun laitettiin anturi vauvan päähän..
 
MS74, vedon välttäminen on ykkösjuttu. Käytin villa-silkki-liivinsuojuksia ja kesät talvet vähintään kaksi paitaa. Siis kesällä oli t-paidan päällä vielä joku neuleliivi tms. Jääkaapilla ja pakastimella käydessä laitoin lisäksi kaulahuivin rintojen suojaksi. Uimassa en tietenkään käynyt. Monipuoliset imetysasennot ja rintojen tyhjentäminen joka imetyksellä auttoivat joskus.
Näistä kaikista toimenpiteistä huolimatta minulla oli molemmista lapsista puolen vuoden aikana rintatulehdus noin kerran kuussa korkealla kuumeella ja antibioottikuurilla. Pahimmalla kerralla neljänkympin kuume kesti viikon, vaikka oli lääkkeet ja pumppu. Puolen vuoden jälkeen oireita tuli yhä mutta sain vältettyä lääkkeet ahkeralla pumppaamisella heti ensi oireiden tullessa.

Jos joku ei ole koskaan imettänyt, niin ei tarvitse pelästyä. Olen harvinaisuus. Joillekin tulee yksi tulehdus ja toisille ei laisinkaan. Ei neuvolassa eikä synnytyssairaalassa kätilöt olleet tavanneet vastaavaa.
Eikö mikään taho myy sellasta villasekotteista-tuubihuivisysteemiä minkä vois vetasta aina tissien päälle. Vähänku toppi mutta suojais vaan tissit....

Btw kärsiikö joku muu noista siitepölyistä? En oo uskaltanut lääkitä itteeni, käytän nenäkannua. Yskin ja nokka valuu ja nyt tullu pariin otteeseen verta oikeen olan takaa. Voisko jotain kostuttavaa nenäsuihketta käyttää?
 
Eikö mikään taho myy sellasta villasekotteista-tuubihuivisysteemiä minkä vois vetasta aina tissien päälle. Vähänku toppi mutta suojais vaan tissit....

Btw kärsiikö joku muu noista siitepölyistä? En oo uskaltanut lääkitä itteeni, käytän nenäkannua. Yskin ja nokka valuu ja nyt tullu pariin otteeseen verta oikeen olan takaa. Voisko jotain kostuttavaa nenäsuihketta käyttää?
Mä käytän Tuulix-nimistä lääkettä, jossa loratadin vaikuttava aine. Käy sekä raskaana olevalle että imettävälle. Lisäksi silmätippoina lomudalia. Nyt en oo nenäsuihkeista käyttänyt, mutta kannattaa kysyä apteekista farmaseutilta. Tuulixin sain alunperin muistaakseni Kättärin lääkäriltä eli tietoa luulisi olevan. Viimeksi hain ilman reseptiä täydennystä apteekista, mutta tarkistin vaan farmaseutilta, että muistinhan valmisteen oikein. :)
 
Mulla ballongi rikkoi osan kalvoista, joten osa lapsivesistä meni sen myötä..se oli vähän yllätys hoitajille, näin käsitin. Loput kalvot puhkaistiin, kun laitettiin anturi vauvan päähän..
Laitetaanko noi anturit siis aina synnytyksessä? Eli piuhat alakautta sisään siis? Sattuiko se?
 
Eikö mikään taho myy sellasta villasekotteista-tuubihuivisysteemiä minkä vois vetasta aina tissien päälle. Vähänku toppi mutta suojais vaan tissit....

Btw kärsiikö joku muu noista siitepölyistä? En oo uskaltanut lääkitä itteeni, käytän nenäkannua. Yskin ja nokka valuu ja nyt tullu pariin otteeseen verta oikeen olan takaa. Voisko jotain kostuttavaa nenäsuihketta käyttää?
Mä oon joutunu käyttää seesamiöljyä koko tän vuoden. Nenäsumute apteekista, auttaa kuiviin limakalvoihin, eikä sisällä a-vitamiinia. Mulla on ollu nenä tukossa koko raskauden ja verta tulee kerran vkossa. Pari kertaa otin huhti-toukokuussa allergialääkettä, jota nla-lekuri määräs. Mä erotan allergianuhan tosta raskausnuhasta.
 
Mä oon ollu ihan tautisen väsyny tänään. Ei oo jaksanu mitään! Oon osoitellu sohvalta käsin mitä tavaroita tulee minnekin... Otin jopa tirsat soffalla, vaikka mies hääri siinä vieressä. Mä en oikeen pysty varaa selälle mitään, istuminen alkaa tykyttää kaikkia verisuonia. Painaa selän isoja verisuonia. Hengittäminenkin on ollu tänään taas ankeeta.

Ja joku täällä puhui maksamakkarasta, ni sitä söin just pikkuleivän. Oon välttäny sitä. Huomen teen jättikattilan pasta carbonaraa!

Ääh, ihan poikki...huh.
 
Laitetaanko noi anturit siis aina synnytyksessä? Eli piuhat alakautta sisään siis? Sattuiko se?

Jonkun verran sattui, kun kivunlevitykseen sai tuossa avautumis vaiheessa vain 1g panadolin..:sad001
JustMom10 : tiedätkö laitetaanko toi aina synnytyksessä?
 
Jonkun verran sattui, kun kivunlevitykseen sain tuossa vaiheessa vain 1g panadolin..:sad001
JustMom10 : tiedätkö laitetaanko toi aina synnytyksessä?
Ei laiteta rutiinisti vaan jos joku ongelma tai ulkoiset anturit ei anna kunnon signaalia. Kalvot täytyy olla jokatapauksessa puhki kun laitetaan ja ei se ei satu tai tunnu missään , ei ainakaan pitäis :)
 
Laitetaanko noi anturit siis aina synnytyksessä? Eli piuhat alakautta sisään siis? Sattuiko se?

Mulla ekassa synnytyksessä anturin laittoi synnytyslääkäri, eikä tuntunut missään ja lääkäri ihanasti mainitsi, ettei vauvakaan mitään tunne. Tässä tokassa kätilö yritti laittaa anturia muttei saanut sitä kiinni vauvan päähän ja sanoi, että antaa olla, ei sitä tarvita kun olin jo siinä vaiheessa 8cm auki ja pääsisin ponnistamaan ihan kohta.
 
Ei laiteta rutiinisti vaan jos joku ongelma tai ulkoiset anturit ei anna kunnon signaalia. Kalvot täytyy olla jokatapauksessa puhki kun laitetaan ja ei se ei satu tai tunnu missään , ei ainakaan pitäis :)

Kiitti selvennyksestä :)
 
Mulla ekassa synnytyksessä anturin laittoi synnytyslääkäri, eikä tuntunut missään ja lääkäri ihanasti mainitsi, ettei vauvakaan mitään tunne. Tässä tokassa kätilö yritti laittaa anturia muttei saanut sitä kiinni vauvan päähän ja sanoi, että antaa olla, ei sitä tarvita kun olin jo siinä vaiheessa 8cm auki ja pääsisin ponnistamaan ihan kohta.

Mulla oli kaksi henkilöä laittamassa, lääkäri ja hoitaja... kun lähtivät huoneesta, anturi irtosi...ei ollut hyvin kiinni ja se laitettiin uudestaan
 
MS74, minulla edellisestä imetyksestä on 18 vuotta. Silloin nuo liivinsuojat oli parasta, mitä oli tarjolle. Mistään tuubeista ei ollut tietoakaan. Nyt hankin kyllä hyvän arsenaalin kaikkea, mikä voi auttaa. En silti usko selviäväni ilman tulehduksia, mutta jos edes vähemmällä kärsimyksellä.
 
Laitetaanko noi anturit siis aina synnytyksessä? Eli piuhat alakautta sisään siis? Sattuiko se?
Mulla esim laitettiin, kun supistaessa vauvan sykkeet vähän dippaili ja pomppi ja kertomukseen on kirjoitettu jotenkin, että anturi laitettiin, kun tilanteen tulkitseminen vatsan päältä epävarmaa. Eli haluttiin varmistaa, että ollaan tilanteen tasalla eli hyvä juttu. Jos siis puhun samasta jutusta. Ja mun mielestä se oli vaan semmonen lätkä johdon päässä, mikä tulee vauvan päähän, eikä todellakaan mitään muuta havaintoa sen laittamisesta kuin että sanottiin, että se laitetaan :) tosin ihan pikku nipistyksiin en varmaan siinä kohtaa kiinnittänyt huomiota... :)
 
Täällä sitä köllötellään sohvalla ja ihmetellään..mulla jo viime yönä tuli parin supistuksen aikana sellasta menkkakipua. Nyt heräsin samaan tunteeseen. Oli pakko nousta ylös vähän kuulostelemaan, että tuleeko niitä kivuliaita supistuksia kuinka usein. Täytyy varmaan huomenna soitella neuvolaan/sairaalaan jos jatkuu homma samanlaisena. Ei nyt ihan vielä tarttis mitään tapahtua..jos ny laskuissa olen pysynyt mukana niin nyt rv 33+5 tai jotain sellasta :)
 
Laitetaanko noi anturit siis aina synnytyksessä? Eli piuhat alakautta sisään siis? Sattuiko se?

Sirpa40 :) : Ei sun kannata tuon sattumista pelätä, ei toi sillai satu.

( Mua nyt siksi sattui varmaan kaikki, kun kivunlievitystä ei annettu...ilmeisesti eivät olleet päättäneet kivunlievitysmuotoa ja synnytystapaa, vaikka alateitse lähdettiin liikenteeseen.. jos olisi tullut päällekkäisyyttä puudutteissa, tai jotain, niin eivät antaneet mitään siinäkohtaa...)
 
Huomenta. Maanantai aamu ja herätys klo 5. Vauva riehui hulluna, teki ilkeetä. Koirakin tuli herättelee, en tie miten se oli saanu makkarin oven auki. Mies laittaa lähtiessään sen kiinni just ettei koira hyppää sänkyyn nyt punkkiaikana. Sitte tietty pyöri työjutut mielessä. Keitin kaffet ja mietin et pitäiskö panna soffalle ja kattoo vähä rästiin jääneitä emmerdaleja...

Hitto, tääl oli +6 astetta nyt aamulla! Toivottavasti ei oo käyny hallan puolella, ettei kesäkukat kuole... Aivan saatanan kylmä! Onneks ei oo kesäloma :)!

Olkkari ja aula näyttää vähän avarammalta uudelleenjärjestelyn jälkeen. Kyyyllä siihen varmaan yks sitteri ja leikki matto menee... Pitäis ottaa kirppispöytä vielä jostain, siellä menee tavara kaupaksi ihan hyvin, mut ei vaatteet juuri ollenkaan.
 
MS74, minulla edellisestä imetyksestä on 18 vuotta. Silloin nuo liivinsuojat oli parasta, mitä oli tarjolle. Mistään tuubeista ei ollut tietoakaan. Nyt hankin kyllä hyvän arsenaalin kaikkea, mikä voi auttaa. En silti usko selviäväni ilman tulehduksia, mutta jos edes vähemmällä kärsimyksellä.
Ruskovilla myy jotain villasia tissisuojia. Ja oisko niillä tai jollai muulla ollu lantion-vyötärön lämmitin jossa luki että toimii myös imettäjällä rintojen suojana.
 
Huomenta. Maanantai aamu ja herätys klo 5. Vauva riehui hulluna, teki ilkeetä. Koirakin tuli herättelee, en tie miten se oli saanu makkarin oven auki. Mies laittaa lähtiessään sen kiinni just ettei koira hyppää sänkyyn nyt punkkiaikana. Sitte tietty pyöri työjutut mielessä. Keitin kaffet ja mietin et pitäiskö panna soffalle ja kattoo vähä rästiin jääneitä emmerdaleja...

Hitto, tääl oli +6 astetta nyt aamulla! Toivottavasti ei oo käyny hallan puolella, ettei kesäkukat kuole... Aivan saatanan kylmä! Onneks ei oo kesäloma :)!

Olkkari ja aula näyttää vähän avarammalta uudelleenjärjestelyn jälkeen. Kyyyllä siihen varmaan yks sitteri ja leikki matto menee... Pitäis ottaa kirppispöytä vielä jostain, siellä menee tavara kaupaksi ihan hyvin, mut ei vaatteet juuri ollenkaan.
Huomenta täältäkin. Kaivanko toppatakin esiin kun lähden koiran kanssa ulos?

Nyt elät fiiliksen mukaan loppuraskauden! Jos nukuttaa päivällä ni nukut, jos ei tee tai tekee mieli tehä jotai ni teet tai et tee....mä lököilin yhen päivän kuunnellen musaa youtubesta, teki ihan hyvää. Tänään katon eilisen romanttisen komedian ja meen saalistaa niitä nenätippoja ja sit ois vyöhyketerapia....tarvii sanoo ettei käsittele vielä mitään käynnistävää ja pitää jalat ristis

Lepposaa maanantaita kaikille!
 
Käynnistyksestä sen verran että ei se automaattisesti ole pidempi kuin luonnollisesti käynnistynyt, riippuu kans miten käynnistetään. Jos lähdetään ihan alkutekijöistä (eli kohdunkaula ei paljoakaan lyhentynyt ja tiukasti kiinni) niin aloitellaan noilla miedommilla menetelmillä, eli se tabu kohdunsuulle ja sit ballonki. Ja näissä voi mennä pitkään mutta on kropalle helpompi pysyä kärryillä. Jos aloitetaan suoraan kalvojen puhkaisulla ja sit oksitosiinia niin menee nopeemmin. Mutta tämä tehdään vain jos on jo kohdunsuu lyhentynyt ja auennut edes vähän. Mulla kolme synnytystä, joista kolmas käynnistetty (olin sillon 39v) kalvojen puhkaisulla ja sit oksitosiinia kehiin ja tää oli nopein mun synnytyksistä! Ensisynnyttäjillä usein menee kans pidempään.
Mun eka synnytys alkoi vesien menolla kotona ja supistukset alko heti. Oli säännölliset 5min välein kun päästiin synnärille ja pääsin suoraan saliin. Mutta jossain välissä supistukset laantuikin ja väli piteni. Ellei vedet olisi mennyt mut olis lähetetty kotiin odottelemaan uutta yritystä. Siinä meni melkeen puoli vuorokautta että saatiin sit oksitosiinilla uudestaan käyntiin kunnolla. Vesien menosta meni 26h että poika syntyi. Ei kuitenkaan ollut mielestäni mitenkään rankka kun oli se pitkä taantuma välissä.
Toinen syntyi muuten saman kaavan mukaan mutta ilman sitä taukoa välissä ja meni 5h. Kolmas oli käynnistys ja oksitosiinin laitosta meni reilu 3h.
Eli halusin vain tuoda esille ettei se tuntimäärä ole aina ratkaiseva, en osaa ite sanoa mikä synnytyksistä olis ollut rankin...
Yhdessä asiassa kannattaa olla tiukka, ellei kivunlievitys tunnu tehoavan HUUDA se kätilölle! :D ite ei ole tarvinnut tähän turvautua mutta olen kuullut pari tapausta kun esim epi on mennyt jotenkin pieleen eikä sitä ole huomattu eikä synnyttäjä ole osannut vaatia tarkastusta ja siksi on joutunut kärsimään turhaan ennen kuin asialle on tehty jotain.
Synnytys on niin ennalta arvaamaton ettei liian tiukkoja tavoitteita/rajoja kannata asettaa itelleen etukäteen. :)
Mä ajattelen just päinvastoin. Koska se on niin ennalta arvaamaton, niin jotkut rajat pitää asettaa, ettei mee just siihen että "no mä koitan vielä vaikka kipu on aivan helvetillistä". Ja sitte hommaa pui puoli vuotta mielessään ja miettii et uskaltaako tehdä toista. Ne muut ei kuitenkaan tiedä, miltä musta tuntuu ja mitä kipua kestän.

Aika moni noista 40+ käynnistyksistä on ollut pitkiä synnytyksiä. Jos riskejä pitkittyneen avautumisvaiheen kautta kiirreelliseen sektioon haluaa pienentää, ni mun mielestä toi käynnistyksen välttäminen on juuri yks tekijä. Turha lähtee edes koittaa, jos kroppa ei itsestään lähde aukenee. Mä en luota hyvään onneen synnytyksessä.
 
Takaisin
Top