Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Novelle, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)
Vaikka mun viime synnytys sujui kaikin puolin hyvin ja toiveideni mukaan mä vaadin saada tietää tarkat kellonajat milloin mitäkin tapahtui synnytyksessä. Sain luettavaksi kätilön kirjoituksen ja löysin siitä jonkin pikku virheen millä ei periaatteessa ollut mitään merkitystä mutta halusin että sekin korjataan. Mulla oli kans tärkeetä saada kaikki asiat järjestykseen.
 
Ei oo valvontakameraa. Kätkythälytin ja sitten itkuhälytin jossa myös ääni toiseen suuntaan plus muita pikkujuttuja. Heh, oon unohtanu jo kaks kertaa sammuttaa kätkythälyttimen kun oon nostanu vauvan sängystä. Aina ehtii seuraavaan huoneeseen kun alkaa karsea häly :rolleyes:
 
Te, joilla hurjia kokemuksia synnytyksestä jäänyt kaivelemaan, onko teillä neuvolassa joku perhetyöntekijä tms? Meidän neuvolassa on perhetyöntekijä, jolle mä olin menossa ennen synnytystä juttelemaan (tyyliin psykologille) kun mulla meinas kaikki romahtaa siihen et panikoin vasemman rinnan (leikattu) reaktiota maidon nousuun synnytyksen jälkeen. Mutta sit sain ajan imetyspolille ja peruutin tännperhetyöntekijän ajan. Mutta aattelin että sellasen kanssa voisitte saada puhuttua läpi kaiken synnytyksestä ja myös huonosta terkasta, et olis joku ns ulkopuolinen jonka kanssa keskustella.

Janna75 :) Tuo on hyvä idea..omalla kohdalla oon saanut asian aika hyvin prosessoitua läpi, mutta kirjoitin asiasta siksi, että asioista puhuminen pitäisi mun mielestä kuulua neuvoloiden perustyöhön, eli synnytyksen jälkipuinti...Ei sen oikeesti tarvi olla mitään niin ihmeellistä, vaan normaali keskustelu ja huomioiminen... ihan myötäeläminen yleensä jo auttaa:Heartred
 
Sirpa40 :) : Toit esille todella tärkeän pointin, synnytyksen jälkeinen trauman hoito...ja asioista puhuminen MYÖS neuvolassa!:singing: Mä niin törmäsin tähän, koska neuvolaa ei kiinnosta pätkääkään äiti enää vauvan synnyttyä, se on vaan pelkkä vauva...!!!:inpain:

Meillä mieskin yritti neuvolan terkalle sanoa miten koville mä jouduin ja sen päälle oli huoli vauvan syömisestä alipainoisena...terkka vaan kohautti olkapäitään ja mutisi juu tottakai...jatkoi vaan paassausta imettämisestä...:mad:
Yritä siinä nyt ajatella imettämistä, kun tärkeimmät asiat on, sekä vauvan, että oman itsen hyvinvointi ja jaksaminen..... Neuvolaa ei ees kiinnosta koko synnyttäminen, kun se on ohi.

Sairaalalle pisteet siitä, että kysyivät kokemuksesta ja halusta keskustella kokemuksesta....:Heartred:notworthy

Ja vielä, samaa mieltä, että typerää jauhaa sitä luomusynnytystä näin korkean iän omaaville Äideille:arghh: ...Lisäksi synnytystapa-arvio pitäisi olla automaattinen toimenpide:arghh:
Toi kuulostaa kyllä jo oudolta. Mulla taas on joka paikasta tosi hyvä kokemus tosta jälkihoidosta. Molemmissa on mun kanssa sairaalassa käyty läpi ja sit ekoilla neuvolakerroilla. Nyt jopa vikana tai tokavikalla raskausajan neuvolakäynnillä terkka kysy edellisestä synnytyksestä ja ajatuksista tulevan suhteen. Palautetta kehiin!
 
Tiedättekö, tulin ajatelleks et traumat ekassa synnytyksessä voi johtaa ihan siihen, ettei nainen tee enempää lapsia. Mä muistan yhden tutun, joka sanoi ettei koskaan enää, et oli niin hirvee kokemus. Et sillä on loppuelämän vaikutukset, miten nainen synnytyksen kokee. Senkin takia huolenpito äidistä on ihan yhtä tärkeetä kuin vauvasta synnytyksen jälkeen.
 
Toi kuulostaa kyllä jo oudolta. Mulla taas on joka paikasta tosi hyvä kokemus tosta jälkihoidosta. Molemmissa on mun kanssa sairaalassa käyty läpi ja sit ekoilla neuvolakerroilla. Nyt jopa vikana tai tokavikalla raskausajan neuvolakäynnillä terkka kysy edellisestä synnytyksestä ja ajatuksista tulevan suhteen. Palautetta kehiin!

Myy75 :) Täsmennän vielä, että sairaalalta jäi hyvä kokemus jälkipuinnista :) , vain neuvolaa asia ei kiinnostanut :(
 
Tiedättekö, tulin ajatelleks et traumat ekassa synnytyksessä voi johtaa ihan siihen, ettei nainen tee enempää lapsia. Mä muistan yhden tutun, joka sanoi ettei koskaan enää, et oli niin hirvee kokemus. Et sillä on loppuelämän vaikutukset, miten nainen synnytyksen kokee. Senkin takia huolenpito äidistä on ihan yhtä tärkeetä kuin vauvasta synnytyksen jälkeen.

Naulan kantaan!:wink
 
Mitä kuuluu jonon ekoille: Annami ja Bamse? Sitten ootellaan Kuukassius ja minä h-hetkeä. Hui. Kyllä aika on menny äkkii. Meitä Tyksiläisiä ei oo listassa nyt kun Janna75 ja minä.

Hyvää kuuluu, kiitos :) Olen tässä jännittänyt ja iloinnut muiden synnytyksistä ja vauvoista! Mitä nyt viestejä lukiessa vähän huimaa seurata, kuinka oma nimi nousee listalla ylemmäs ja ylemmäs.... :wink Valmistelut on vielä vähän vaiheessa, just päivä mennyt äitiyspakkauksen vaatteita pyykätessä ja vauvalle tilaa tehdessä, mutta jospa tässä muutama päivä olis vielä aikaa.....

Ei ole pahemmin ennakoivia merkkejä, mutta vauva on alkanut laskeutuun ja kiinnittyyn, ja on jo aikakin, 40. raskausviikko pyörähti just käyntiin! Vadelmanlehtiteet yms.yms. otettu nyt käyttöön, jospa ei tarttis käynnistykseen ryhtyä. Rauhassa odotellen ja rästejä hoitaen siis.
 
Myy75 :) Täsmennän vielä, että sairaalalta jäi hyvä kokemus jälkipuinnista :) , vain neuvolaa asia ei kiinnostanut :(
Joo, siis neuvolan suhteen tarkoitinkin palautetta. Mä oon miettinyt palautteen antamista yhdestä neuvolalääkäristä.
 
Onnittelut, Justmum10 pojasta ! Harmi, että sunkin synnytys päättyi sektioon. Onneksi voitte molemmat hyvin. Jaksamisia toipumiseen. Täällä tänään on vietetty pojan ensimmäistä nimipäivää vähän haikeissa meininkeissä.
Poikahan sai nimensä mun isäni mukaan. Mun isän kuolemasta on pian vuosi ja hän ei saanut nähdä poikaa koskaan. Muuten nimipäivät sujui hyvin. Grillattiin ja juotiin kakkukahvit pojan nimipäivän kunniaksi. Ilma vaan olisi saanut olla lämpimämpi.
Jos Turun seudulla asuvat joskus jossain treffaavat, niin mäkin voin lähteä mukaan. Kävimme tällä viikolla pojan kanssa ekan kerran kahdestaan Naantalissa autolla mun siskon luona. Ainoa ongelma oli, että mun autossa ei ole ilmastointia. Kesähelteellä ei ole kauhean kiva kuljettaa vauvaa etupenkillä pelkääjän paikalla turvakaukalossa. Pojalla oli kyllä hellesuoja turvakaukalossa, joten aurinko ei paistanut suoraan hänen päähänsä.
 
Muokattu viimeksi:
Huomenta... Ei tuu uni taas ei. Taisin herätä närästykseen, tuli syötyy vasta ysiltä ku hommat veny. Ei auta 40mg omeprazolia, ei vaan voi syödä illalla saatana. Onneks ny ei oo vielä nälkä, ku pitää taas venttaa et tulee tunnit täyteen et voi mittaa sokerin. Vittu mä kyl lopetan sen homman kohta. Vauva potkii alavattalla. Mitähän sitä tekis? Pitäiskö pihahommiin...:bored:? Joku jos näkis, vois kuvitella et mä oon kykkiny siel koko yön...:happy: Ulkoruokinnalla...:joyful:

Maria75, munkin faija kuoli viime vuonna. Välillä tulee itku, että elo meni näin, ettei hän koskaan tiennyt et mulle tulee perheenlisäystä. Meillä oli faijan kanssa ihan erilainen suhde kuin mitä mun broideilla ja faijalla. Faija oli kyl tosi sairas lopulta. Mä vien pojan raveihin jossain vaiheessa, ihan vaan siks et mäkin roikuin faijan mukana niissä pikkulikkana. Mä osasin totota jo ennen ku lukea :grin. Ja joo, pelaa pajatsoo, hedelmäpeliä, sököä, pokeria ja muita "hyödyllisiä" korttipelejä...:hilarious:

Pitäiski kaivaa pelikortit muuten esille! Mullon pädissä pari pasianssia, tuli talvella pelattuu aivan helvetisti kun elämä oli päin persettä.

Menee tää aika täs sängyssä piehtaroidessakin. Kohtahan kukko laulaa :woot:! Ei saatana, meen keittää kahvit ja syömään pizzaa. Sokeri saa jäädä, oon kapinallinen :jimlad:!
 
Hyvää kuuluu, kiitos :) Olen tässä jännittänyt ja iloinnut muiden synnytyksistä ja vauvoista! Mitä nyt viestejä lukiessa vähän huimaa seurata, kuinka oma nimi nousee listalla ylemmäs ja ylemmäs.... :wink Valmistelut on vielä vähän vaiheessa, just päivä mennyt äitiyspakkauksen vaatteita pyykätessä ja vauvalle tilaa tehdessä, mutta jospa tässä muutama päivä olis vielä aikaa.....

Ei ole pahemmin ennakoivia merkkejä, mutta vauva on alkanut laskeutuun ja kiinnittyyn, ja on jo aikakin, 40. raskausviikko pyörähti just käyntiin! Vadelmanlehtiteet yms.yms. otettu nyt käyttöön, jospa ei tarttis käynnistykseen ryhtyä. Rauhassa odotellen ja rästejä hoitaen siis.
Mitäs sä oot muuten koko ä-loman puuhannu ku vaateproggis on vasta menossa? Rakentanu taloa, muuttanu? Jotain tärkeetä kuitenkin...:cat: Mä en pystyis nukkuu, jos mulla ois muutama päivä vaan aikaa tohon hommaan. Tulis vähän ku yllätysvauva :woot:.
 
Heh... En tiedä nauraisko vai ärsyyntyiskö. :rolleyes: Oisin halunnu aamuimettää vauvan sängyssä mutta ei siellä pysty tällä hetkellä olemaan. Miehellä oli eilen varpajaiset ja se valittaa ja kiemurtelee krapulapäänsärkyään siellä kuin kuolemaa tekis :rolleyes: Siirryttiin sitten suosiolla lastenhuoneen mukavaan nojatuoliin. Kyllä noilla äijillä ottaa koville vähänenkin kipu ja huono olo niinku ns miesflunssakin. Mutta varpajaiset ja sen seuraukset ukolle suotakoon. :rolleyes: Tulihan tuosta isä vastoin kaikkia maailman todennäköisyyksiä niin pääsi kavereilleen esittelemään kaikki ne sata tytön kuvaa jotka sillä on jo nyt kännyssä :)
 
Heh... En tiedä nauraisko vai ärsyyntyiskö. :rolleyes: Oisin halunnu aamuimettää vauvan sängyssä mutta ei siellä pysty tällä hetkellä olemaan. Miehellä oli eilen varpajaiset ja se valittaa ja kiemurtelee krapulapäänsärkyään siellä kuin kuolemaa tekis :rolleyes: Siirryttiin sitten suosiolla lastenhuoneen mukavaan nojatuoliin. Kyllä noilla äijillä ottaa koville vähänenkin kipu ja huono olo niinku ns miesflunssakin. Mutta varpajaiset ja sen seuraukset ukolle suotakoon. :rolleyes: Tulihan tuosta isä vastoin kaikkia maailman todennäköisyyksiä niin pääsi kavereilleen esittelemään kaikki ne sata tytön kuvaa jotka sillä on jo nyt kännyssä :)
Miehet ei kestäis raskautta ja synnytystä! Ne on niin säälittävii jo pienestä.
 
Huomenta... Ei tuu uni taas ei. Taisin herätä närästykseen, tuli syötyy vasta ysiltä ku hommat veny. Ei auta 40mg omeprazolia, ei vaan voi syödä illalla saatana. Onneks ny ei oo vielä nälkä, ku pitää taas venttaa et tulee tunnit täyteen et voi mittaa sokerin. Vittu mä kyl lopetan sen homman kohta. Vauva potkii alavattalla. Mitähän sitä tekis? Pitäiskö pihahommiin...:bored:? Joku jos näkis, vois kuvitella et mä oon kykkiny siel koko yön...:happy: Ulkoruokinnalla...:joyful:

Maria75, munkin faija kuoli viime vuonna. Välillä tulee itku, että elo meni näin, ettei hän koskaan tiennyt et mulle tulee perheenlisäystä. Meillä oli faijan kanssa ihan erilainen suhde kuin mitä mun broideilla ja faijalla. Faija oli kyl tosi sairas lopulta. Mä vien pojan raveihin jossain vaiheessa, ihan vaan siks et mäkin roikuin faijan mukana niissä pikkulikkana. Mä osasin totota jo ennen ku lukea :grin. Ja joo, pelaa pajatsoo, hedelmäpeliä, sököä, pokeria ja muita "hyödyllisiä" korttipelejä...:hilarious:

Pitäiski kaivaa pelikortit muuten esille! Mullon pädissä pari pasianssia, tuli talvella pelattuu aivan helvetisti kun elämä oli päin persettä.

Menee tää aika täs sängyssä piehtaroidessakin. Kohtahan kukko laulaa :woot:! Ei saatana, meen keittää kahvit ja syömään pizzaa. Sokeri saa jäädä, oon kapinallinen :jimlad:!
Mä nukuin kans huonosti...jotain sopimatonta pistäny eilen suuhun ja nyt oon juossu vessas koko hemmetin yön. Ulkonaki on kylmä....
 
Kuopus herätti klo 7, annon maitopullon ja tais jatkaa unia mut mä en nukahda kun mies kuorsaa vieressä. Ja vatsa on hiukan sekasin eilisistä herkuista...
Sirpa, miten monta tuntia yrität olla syömättä ennen sokerin mittausta aamulla? Mun pitäis kans mittailla mut muistan sen 1-2 kertaa viikossa. :D
Mulla oli jotain ihan asiaakin kun aloitin kirjoittamisen mutta kun on radin lisäks tää rade... En muista mitä piti kirjoittaa!
 
Sektiosta sen verran, että kyllä se mullakin tapahtu vähän niin kuin karmit ryskyen. Ensin odotettiin 15 tuntia synnytyksen käynnistymistä ja sitten 23.00 illalla tultiin kertomaan, että täytyy leikata. Tunnin päästä siitä oltiin leikkaussalissa ja 21 min sisällä vauva oli ulkona. Mulla loppuun asti yritettiin käynnistää, mutta vauvan sydän ei kestänyt oksitosiinia. Mä luulen, että mun sektio johtui raskausdiabeteksesta. Tyksin olisi pitänyt käynnistää mun synnytys laskettuna aikana, eikä päästää sitä yliaikaiseksi. Sitä olisi pitänyt varmaan vaatia, mutta kun ei ensisynnyttäjänä osannut vaatia. Mä en ole vielä päättänyt, että yritetäänkö tähän perheeseen saada vielä lisää lapsia. En haluaisi uudestaan kokea sektiota. Pojan kannalta tietty olisi mukava, jos hänellä olisi sisaruksia.
 
Hei mä oon ny pakannu vauvan kassin turvakaukalon kanssa niin että isukki osaa kotiutusvaiheessa tuoda sen. Mitä pakkaan omaan sairaalakassiin? Ja pakkaanko vauvalle tutteja sihen? Mä muistan vaan jostain kadoksissa olevasta neuvolalistasta isän eväät...käyköön ite hakee.
 
MS, tuttia ei tarvii pakata mukaan, sitä ei suositella käytettäväksi alle 2viikkoisella ettei häiritse imetyksen aloitusta. Itelle pakkaat kotiutusvaatteet, sisäkengät, herkkuja (mielellään myös jotain mikä pistää vatsan vähän löysemmälle, helpottaa ekaa kakkaamista synnytyksen jälkeen...), imetysliivit tai toppi (kotiutukseen), huulirasvaa (monilla kuivuu huulet synnytyksen jälkeen), pesuaineet, dödö, hammasharja/tahna, hiusharja... Nää nyt tuli mieleen. :)
 
Takaisin
Top