Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä luin et se suun.sektio on yleensä vkoa ennen la. Ja sit vaan jalat ristiin ettei ala tuleen ennen. Mitäköhän sit tapahtuu, jos synnytys käynnistyy itestään ennen leikkausaikaa? Kiirrellinen sektio?

En oo viel päättäny. Mä katon sen sype-keskustelun, käännökset ja synnytystapa-arvion, ja mitä täs nyt sit viel tulee... Jos siellä vähänki nään epäröintiä mun kyvystä synnyttää, ni se on sektio.

Jos alatiesynnytykseen lähden, ni mä päätän etukäteen ajan kuinka kauan jaksan kärvistellä, ennen kuin lopetan yritykset ja vaadin sektiota.Mun mielestä "karmiva", "sietämätön" ja "kestämätön" kipu ei oo synnytyskipuja. Ne on kehon hätähuutoja et nyt sattuu ja pitää lopettaa. Sitähän kipu on, keho varoittaa että ny ei mee hyvin. Ja siihen luomuun mä uskon!
Koska sulla olikaan se sype ja muut?
 
En oo paljastanu mun sairaalaa. Too much information. Tiedä kuka näitä lukee.
Ai vitsit mä haluun sun kans samaan sairaalahuoneeseen synnytyksen jälkeen! Laitetaan osaston väki koville!!!!! Hih. Kai sitten kerrot jos me oikeesti osutaan samaan aikaan sisälle?....ei tarvii vastata nyt, voit vastata sit.
 
Toi on kyllä sikatärkeetä, toi trauman hoito synnytyksen jälkeen. Siitäkään ei puhuta neuvolassa mitään! Kyllä me Justmom kestetään, jos jaat täällä. Mä mietin, että kauanko ne antoi sun kärsiä ennenkuin joku fiksu teki päätöksen sektiosta? Tai pystyitkö ite vaikuttaa siihen, sanoitko milloin riittää? Sellainen mua risoo, et jos annetaan äitin vaan yrittää ja yrittää ja yrittää saatana TUNTITOLKULLA ja kokea kaikki tuska. Sehän on kuin sut ois köytetty kidutuskammioon.

Oliko isä mukana? Miten se otti homman? Ootteko keskenänne pystyneet puhumaan siitä?

Meidän tilastoissa noi kiirreelliset sektiot kyl ylittää valtakunnan tilastot aika reippaasti. Kyllä thh:n ehkä kandeis muuttaa noita suosituksiaan ja puhua tässä ikäryhmässä suunnitellusta sektiosta ihan oikeena vaihtoehtona, eikä tuputtaa sitä luomusynnytyspaskaa joka helvetin välissä. Synnytystapa-arviot automaattisiksi.

Pikaista toipumista Justmom :Heartred! Mä ajattelen sua.

Sirpa40 :) : Toit esille todella tärkeän pointin, synnytyksen jälkeinen trauman hoito...ja asioista puhuminen MYÖS neuvolassa!:singing: Mä niin törmäsin tähän, koska neuvolaa ei kiinnosta pätkääkään äiti enää vauvan synnyttyä, se on vaan pelkkä vauva...!!!:inpain:

Meillä mieskin yritti neuvolan terkalle sanoa miten koville mä jouduin ja sen päälle oli huoli vauvan syömisestä alipainoisena...terkka vaan kohautti olkapäitään ja mutisi juu tottakai...jatkoi vaan paassausta imettämisestä...:mad:
Yritä siinä nyt ajatella imettämistä, kun tärkeimmät asiat on, sekä vauvan, että oman itsen hyvinvointi ja jaksaminen..... Neuvolaa ei ees kiinnosta koko synnyttäminen, kun se on ohi.

Sairaalalle pisteet siitä, että kysyivät kokemuksesta ja halusta keskustella kokemuksesta....:Heartred:notworthy

Ja vielä, samaa mieltä, että typerää jauhaa sitä luomusynnytystä näin korkean iän omaaville Äideille:arghh: ...Lisäksi synnytystapa-arvio pitäisi olla automaattinen toimenpide:arghh:
 
Sirpa40 :) : Toit esille todella tärkeän pointin, synnytyksen jälkeinen trauman hoito...ja asioista puhuminen MYÖS neuvolassa!:singing: Mä niin törmäsin tähän, koska neuvolaa ei kiinnosta pätkääkään äiti enää vauvan synnyttyä, se on vaan pelkkä vauva...!!!:inpain:

Meillä mieskin yritti neuvolan terkalle sanoa miten koville mä jouduin ja sen päälle oli huoli vauvan syömisestä alipainoisena...terkka vaan kohautti olkapäitään ja mutisi juu tottakai...jatkoi vaan paassausta imettämisestä...:mad:
Yritä siinä nyt ajatella imettämistä, kun tärkeimmät asiat on, sekä vauvan, että oman itsen hyvinvointi ja jaksaminen..... Neuvolaa ei ees kiinnosta koko synnyttäminen, kun se on ohi.

Sairaalalle pisteet siitä, että kysyivät kokemuksesta ja halusta keskustella kokemuksesta....:Heartred:notworthy

Ja vielä, samaa mieltä, että typerää jauhaa sitä luomusynnytystä näin korkean iän omaaville Äideille:arghh: ...Lisäksi synnytystapa-arvio pitäisi olla automaattinen toimenpide:arghh:

Voi että, kun sulle on sattunut sitten huono neuvola tai oikeemmin se terkka.
Mä nimittäin kävin synnytys keskustelun sekä sairaalassa ja neuvolassa. Mun terkka kysyi jo aikaa varatessani, miten mun synnytys meni ja kuinka minä voin. Hän oli oikein kiinnostunut ihan kaikesta, mitä synnytyksessä tapahtui- miten se alkoi, milloin lähdin sairaalaan, mitä lääkkeitä sain, millainen kätilö oli, kuinka kauan kesti mikäkin vaihe ja niin edelleen..
 
Hurjasti onnea JustMom10 minunkin puolesta!
Tosi karsealta kuulostaa tuo synnytys. Toivon toipumista ja että saat jutella siitä.

Mulla toi luomusynnytys ei ollu oma valinta, vaikka mielessä oli et saattaa käydä taas niin ettei mulle enää anneta kivunlievitystä niinkuin kakkosen kanssakin kävi. Ehkä se nähtiin sairaalassa niin normaalina ja hyvin menneenä synnytyksenä, ettei sitä mitenkään käyty läpi. Vai johtuuko siitä, että kolmas synnytys. Ne numeeriset arvot kysyttiin, mitkä annan synnytykselle. Kipu oli helvetillisä ja synnytystä käyny lähinnä itekseni läpi. Toi on niin totta Tähti -73, et neuvolassa ei synnytyksen jälkeen enää äidin vointi kiinnosta tai et olis voitu puhua toi synnytys läpi.
 
Ootko jo päätynyt alakautta vai sektiolla? Jos mä saan sen suunnitellun sektio-tuomion niin onko se viikko vai kaks ennen laskettua? Mulla on 17.6 synttärit....pitäskö pyytää sihen vai juhannusviikolle


Elektiivisille sektioille on yleensä joku tietty pvä varattu.Esim Hyvinkäällä se on aina torstai.Jos synnytys käynnistyy aiemmin ja synnyttäjä edelleen haluaa ensisijaisesti sektion, tehdään se vaan sitten aiemmin.Tietysti jos sektio on vielä mahdollista, tarkoitan ettei synnytys ole edennyt niin pitkälle ettei sektio ole enää mahdollista.

Esim.minulla kun on la 13.8 joka on la pvä, niin sillä aikataululla sektiopvä on sen vkon to..Eli mun la aikaistui sektion myötä 2 pvällä.Jos taas la ois olli esim ma, niin se sektio tehtäisiin jokatapauksessa to 11.8 eli silloin mentäisiin ns. yliajalla..
 
Voi että, kun sulle on sattunut sitten huono neuvola tai oikeemmin se terkka.
Mä nimittäin kävin synnytys keskustelun sekä sairaalassa ja neuvolassa. Mun terkka kysyi jo aikaa varatessani, miten mun synnytys meni ja kuinka minä voin. Hän oli oikein kiinnostunut ihan kaikesta, mitä synnytyksessä tapahtui- miten se alkoi, milloin lähdin sairaalaan, mitä lääkkeitä sain, millainen kätilö oli, kuinka kauan kesti mikäkin vaihe ja niin edelleen..

Tähtipölyä :) : Kuullostaapa hyvältä, ihanaa, että sulla on tuollainen terkka :happy:

Ei mun terkka ihan täysin huono ole, en sitä tarkoita...Esim. osaa käsitellä lasta ( =nostelee ja kääntelee poikaa ) tosi taitavasti jne...
 
Toi on niin totta Tähti -73, et neuvolassa ei synnytyksen jälkeen enää äidin vointi kiinnosta tai et olis voitu puhua toi synnytys läpi.

Catlin :) : En siis ole ainoa, eli muutkin terkat lakkaa kiinnostumasta Äidistä, kun synnytys hoidettu. Jotenkin kylmää...:depressed:

Mun terkka ei edes tiedä, että oli sektio, ei sitä kiinnostanut..
 
No sain ainakin kokea kaikki mahdolliset toimenpiteet tässä synnytyksessä kaikkien edellisten 10 edestä, jos huumoria tähän kohtaan sallitaan:) kyllä se tästä. Kiitos myötätunnosta!

Onnea pienokaisesta :)

Mä voisin sanoa että tiedän vähän miltä susta tuntuu. Samoja tapahtumia paljon synnytyksessä paitsi että vauva ei koskaan tullut niin alas että imukuppia olisi saatu kiinni. Tuskat oli järkyttävät siihen asti että mulle saatiin epiduraali lopulta toimimaan. Eli siinä pääsin vähemmällä. Mullahan käynnistyslääkitys siis toimi liiankin tehokkaasti. Mutta se kaikki kärsitty kipu ja pelästys kun lähdetään karmit ryskyen leikkuriin vaatii kyllä henkiseltä parantumiselta oman osansa. Mä oikeestaan osaan vasta nyt alkaa käsitellä ihan kaikkea mitä tapahtui.
Toivon että pääset kunnolla juttelemaan synnytystä hoitaneen kätilön ja lääkärin kanssa ennen kotiin lähtöä ettei mikään jää kaivelemaan. Mulle jäi vähän asioita epäselväksi ja nyt odottelen epikriisejä että pääsen käymään asiat loppuun asti.

Mutta kyllä nää tuhisevat nyytit kuitenkin loppujen lopuksi saa kaiken sen ei niin hyvin menneen synnytyksenkin unohtumaan ajan kanssa :)
 
Elektiivisille sektioille on yleensä joku tietty pvä varattu.Esim Hyvinkäällä se on aina torstai.Jos synnytys käynnistyy aiemmin ja synnyttäjä edelleen haluaa ensisijaisesti sektion, tehdään se vaan sitten aiemmin.Tietysti jos sektio on vielä mahdollista, tarkoitan ettei synnytys ole edennyt niin pitkälle ettei sektio ole enää mahdollista.

Esim.minulla kun on la 13.8 joka on la pvä, niin sillä aikataululla sektiopvä on sen vkon to..Eli mun la aikaistui sektion myötä 2 pvällä.Jos taas la ois olli esim ma, niin se sektio tehtäisiin jokatapauksessa to 11.8 eli silloin mentäisiin ns. yliajalla..
Mun kohdalla luulis että se on aiemmin eikä yli ettei lähde ite käynnistyy jollei mahdu syntyy. No ens perjantaina selvii.
 
Eclipse :) : Karmit ryskyen myös mulla mentiin..se jäi kyllä ikuisesti muistiin... tuntia ennen ei ollut mitään kiirettä missään asiassa, kun hoitajilta kysyin ja sitten yhtäkkiä lähdettiin ja sanottiin, 5minuuttia aikaa siihen että vauva syntyy...ja sitten todella vauhdilla mentiin
 
Te, joilla hurjia kokemuksia synnytyksestä jäänyt kaivelemaan, onko teillä neuvolassa joku perhetyöntekijä tms? Meidän neuvolassa on perhetyöntekijä, jolle mä olin menossa ennen synnytystä juttelemaan (tyyliin psykologille) kun mulla meinas kaikki romahtaa siihen et panikoin vasemman rinnan (leikattu) reaktiota maidon nousuun synnytyksen jälkeen. Mutta sit sain ajan imetyspolille ja peruutin tännperhetyöntekijän ajan. Mutta aattelin että sellasen kanssa voisitte saada puhuttua läpi kaiken synnytyksestä ja myös huonosta terkasta, et olis joku ns ulkopuolinen jonka kanssa keskustella.
SIRPA, siis oikeesti?!? Onko mahdollista et sä oot Tyksin alueelta!?! Miten mä oon koko ajan kuvitellut et oot Hesan seudulta? No, joka tapauksessa, jos oot täältä päin niin meidän pitää ehdottomasti järjestää treffit joku kerta meidän Turun seudulla asuvien kesken! Mä olin jo aiemmin päättänyt että jos sä siirryt synnytyksen jälkeen synnyttäneiden ketjuun kirjoittelemaan niin sit rupeen nyt jo seuraamaan sitä kans! :D Eihän mulla oo kuin 1v4kk viime synnytyksestä ja olin sillon 39v niin eiköhän mut kelpuuteta sinnekin vaikkei tämä pikkuinen oliskaan syntynyt vielä. :D Sun pähkäilyt ja kommentit kyllä piristää päivää! :)
 
Te, joilla hurjia kokemuksia synnytyksestä jäänyt kaivelemaan, onko teillä neuvolassa joku perhetyöntekijä tms? Meidän neuvolassa on perhetyöntekijä, jolle mä olin menossa ennen synnytystä juttelemaan (tyyliin psykologille) kun mulla meinas kaikki romahtaa siihen et panikoin vasemman rinnan (leikattu) reaktiota maidon nousuun synnytyksen jälkeen. Mutta sit sain ajan imetyspolille ja peruutin tännperhetyöntekijän ajan. Mutta aattelin että sellasen kanssa voisitte saada puhuttua läpi kaiken synnytyksestä ja myös huonosta terkasta, et olis joku ns ulkopuolinen jonka kanssa keskustella.
SIRPA, siis oikeesti?!? Onko mahdollista et sä oot Tyksin alueelta!?! Miten mä oon koko ajan kuvitellut et oot Hesan seudulta? No, joka tapauksessa, jos oot täältä päin niin meidän pitää ehdottomasti järjestää treffit joku kerta meidän Turun seudulla asuvien kesken! Mä olin jo aiemmin päättänyt että jos sä siirryt synnytyksen jälkeen synnyttäneiden ketjuun kirjoittelemaan niin sit rupeen nyt jo seuraamaan sitä kans! :D Eihän mulla oo kuin 1v4kk viime synnytyksestä ja olin sillon 39v niin eiköhän mut kelpuuteta sinnekin vaikkei tämä pikkuinen oliskaan syntynyt vielä. :D Sun pähkäilyt ja kommentit kyllä piristää päivää! :)
Kannatetaan Turku treffejä! Syksyllä mä meen ainakin Seikkailupuiston teatterimuskariin joka on avoin kaikille ja kertamaksu 2,5€. Seikkailupuisto ois muutenkin mukava paikka treffata....riippuen ilmoista.
 
Ootko jo päätynyt alakautta vai sektiolla? Jos mä saan sen suunnitellun sektio-tuomion niin onko se viikko vai kaks ennen laskettua? Mulla on 17.6 synttärit....pitäskö pyytää sihen vai juhannusviikolle
Tyksissä suunnitellut rv 39 just puhe oli niistä :)
 
Onko niillä joku leikkuupäivä suunnitelluille? Pääsitkö uudelle osastolle?
Sitä en tiedä. Ymmärsin että ihan sovitaan rv 39+0 ja jos osuu viikonloppuun niin joko ennen tai jälkeen ihan tilanteen mukaan. Mikä viikonpäivä sun rv vaihtuu?
Oon vanhalla osaatolla.

Sirpa40 vastaan sun kys myöhemmin kun jaksan enempi kirjoittaa!
 
Sitä en tiedä. Ymmärsin että ihan sovitaan rv 39+0 ja jos osuu viikonloppuun niin joko ennen tai jälkeen ihan tilanteen mukaan. Mikä viikonpäivä sun rv vaihtuu?
Oon vanhalla osaatolla.

Sirpa40 vastaan sun kys myöhemmin kun jaksan enempi kirjoittaa!
Torstaina eli juhannusviikon torstai olis 39+0. Ens viikolla se sit selvii.
 
MS74 toi torstaihan olis hyvä. Ei kotiutusta vkl ajaksi, ni ei tarvi himassa hätäillä. Mulle aina sattuu kaikki just vkl aikana, ku ei oo ku päivystys ja sinnekin otetaan vaan pää kainalossa. Et mä kotiutuisin mielellään alkuviikosta. Juhannus sairaalassa--> ei tarttis miettii, et mitä tekis... kokot ois unohtunu automaattisesti...

Ai te ootte päätäny et mä mäkin meen tyksiin :grin Hassut! Eeen kerro. Mut Turku-treffeille mä ehdottomasti lähden :joyful:! Tai mietin kyl jossain vaiheessa, et kehtaanko ketään livenä nähdä ku kaikki on tullu leviteltyy... :rolleyes::nailbiting::facepalm: Mut se on myöhäistä nyt. Ei voi itelleen mitään :joyful:.

Uskomatonta muuten, tällä vkolla vasta yks naapuri hogas et ootan vauvaa! Ei oo paljo kattellu ja mikä vielä ihmeellisempää: ei oo kuullut! Mä kuvittelin, et asia on kerrottu, mut oli postiivinen yllätys ettei mun asiat oo kenenkään tapetilla.

Hitto, meni pvä nopeeta. Siivosin pari istutusaluetta ja istuttelin osan EDELLISISTÄ ostoksista. Tän päiväset jää ens vkoon...

Tääl on kauhee pahvilaatikkoröykkiö. Ei sil pitäny enää olla ku jotain pientä sälää... Mihin hittoon kaikki kamat laitetaan? Ja vielä: mihin se mukulan kamat vuosien varrella tulee??? Miten hitto mä oon täyttäny koko talon kuudessa vuodessa? Ja mä en ees ostele mitään. Perskutarallaa. Nytkin muuten huomaan et mua vaivaa huono omatunto ku tuun himaan ja oon ostanu jotain uutta kaupasta. Ku kaikkee tarviketta pitää vauvalle olla. Sitä säkkituolia, jota Janna75 kehui, mä mietin et ostaisko? Sitte kätkyt-hälytin ja se valvontakamera on hankkimatta. Mä kattoin niit valvontakameroita, ni niissä ei oo mikrofonia. Et oisko se tavis-itkuhälytin sit parempi. Kellä oli se valvontakamera? ECLIPSE, oliko teillä?
 
Se siinä onkin, kun laitoksella on niin väsynyt ja sekaisin, ettei siinä oikein ymmärrä ajatella sitä synnytystä, mutta ne ajatukset tulee sitten myöhemmin mieleen, kun rupee kelaamaan, et hetkinen, mites se menikään... Ja sitten ei enää olekaan ketään kelle jutella. Niinpä haluankin nyt toisen synnytyksen lähestyessä käydä läpi ekan synnytyksen kulun ja olen varannut ajan pelkopolille. Ei niinkään, että synnytys pelottaisi, vaan että ne asiat saisi viimein ojennukseen pään sisällä. Äh, hankala selittää.
 
Takaisin
Top