Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MS74:n Ralleissa - innoittamana aloin äsken nauraa melkein hysteerisesti neuvolantädin tämän päiväistä lausahdusta, että vauvaa pitää pitää sylissä!!!:grin:eek: Mitä, ihanx tosi?!!!:singing::grin

Ja tätähän vauvaa pidetään, yötä-päivää minä, sekä mies...:wink:) Ei se, vaan siis mä oon "mielestäni" aikuinen nainen ja Äiti,.. mulle sanotaan, että vauvaa pitää pitää sylissä...:angel5
Ou kamooon:smiley-angelic008
Ei oo enää tosi:rulez
Mitä jätkä on vetäny??? Nyt kyl kuuntelet jotain muuta ku MS74:n rallia! :grin:joyful:
 
Tähtipölyä, mun äiti on suomenkielinen ja isä ruotsinkielinen. Mä kieltäydyin puhumasta ruotsia, ymmärsin hyvin mutta en puhunut ennen kuin eskarissa. Melkeen kaikki koulut käynyt ruotsiksi, exä on suomenkielinen ja välillä mulla oli vuosia kun en käyttänyt ruotsia paljoakaan. Sit ryhdistäydyin kun esikoinen synty ja puhuin hänelle ruotsia. Esikoinen oli alusta asti täysin kaksikielinen. Toisella on ruotsi aina ollut vahvempi ja hän käyttikin alkuun välillä suomea puhuessaan ruotsinkielisiä sanoja mutta taivutti suomeksi. :D Molemmat käy siis ruotsinkielistä yläkoulua nyt.
Nykyinen mieheni on ruotsinkielinen ja puhumme kotona oikeestaan vain ruotsia. Sit on kyllä läheisiä sukulaisia, jotka puhuu kuopukselle suomea mutta saa nähdä miten hyvin oppii, vielä ei tule montaa ymmärrettävää sanaa.
Mä taas tykkään harvinaisesta etunimestäni ja olen ylpeä siitä ettei muita ole. :)
 
Sokerirasitus oli tänään ja tulokset olivat normaalit! Mun keho selvästikin osaa käsitellä sokeria, sillä se saa sitä todella paljon...
Nyt rv 27+ 5 ja paino noussut 12,5 kg.... Että jep.

Neuvolassa piti antaa nimet hätäkastetta varten ja terkka kehui nimiä. En nyt ole ihan varma onko se hänen asiansa, mutta pointtina nyt kuitenkin että nimi on jo tiedossa ja osa sukulaisista/ystävistäkin tietää sen jo :P Näin oli myös esikoisen kohdalla. Meillä on siis ilmeisesti Keski-Eurooppalainen tyyli :)
 
Meillä on nimi valmiina. Kaikille ollut ja nimeltään ovat näyttäneet :) nyt oli vaan tosi vaikea löytää pojan nimi, tytölle olis ollut vaikka kuinka vaihtoehtoja...
Kaikilla lapsilla on oma nimikirjain, ihan tarkoituksella. Ja ihan tavallisimmät nimet ei oo meidän juttu, saati jotkin luonto nimet ym vaan ollaan haettu vähän jotain ekstraa , eri maiden nimi kirjoista :)
 
Ja ikä oli 2 vkoa vai? Mä en sitten millään saa siitä huolen aihetta. Jos on tyytyväinen eikä kitise kokoajan jaksaa olla hereillä ja nukkuu sopivia pätkiä niin miten vois kasvaa liian vähän? Ja 120g on oikeen hyvä suhde viikossa nousua. Se on 480g kuukaudessa.

Kiitos JustMom10 :) :notworthy:notworthy:notworthy
Kyllä ikä 2viikkoa, tyytyväinen, virkeä, nukkuu välillä....Meidän mielestä kaikki hyvin:)

Neuvolassa sanoi, että painon nousun pitäisi olla 240g/viikossa....

Tää nyt on, ensin oli mun painossa aina vähän sanottavaa ....ja nyt sitten pojan painossa... Voihan höhh:meh:
 
JustMom10 :) : Paljonko sun mielestä alle kk-ikäisen tulee kasvaa viikossa?:rolleyes: Meillä poika kasvanut 120g/viikossa, 60-70ml maitoa 2-3tunnin välein syötettynä. Nyt neuvolan mielestä painon nousu ei riitä ja pitäisi syödä 100ml kerralla, mutta eihän tuo siro poika jaksa sellasia määriä...:sad001

Oon vähän, että onko ihan pakkosyöttöä:smiley-angry017 kaikki ihmiset vähän erilaisia vauvatkin.. Kasvukäyriä vaan katsotaan:wideyed:

Mulle taas on useammalta taholta sanottu, että kerralla sais antaa enintään 90ml (laskettu 30ml/tunti, 3 tunnin syöttövälillä). Että ei enempää ettei vatsa venyis liikaa. Joten tuo 60-70ml 2-3 tunnin välein kuulostaa oikein sopivalta. :)
 
Kiitos JustMom10 :) :notworthy:notworthy:notworthy
Kyllä ikä 2viikkoa, tyytyväinen, virkeä, nukkuu välillä....Meidän mielestä kaikki hyvin:)

Neuvolassa sanoi, että painon nousun pitäisi olla 240g/viikossa....

Tää nyt on, ensin oli mun painossa aina vähän sanottavaa ....ja nyt sitten pojan painossa... Voihan höhh:meh:
N 3,5 kiloisen vauvan suositus painonnousu on noin 150-200g/vko . Nyt tämä täti ei yhtään suhteuta painonnousua sun vauvan painoon.
Ja liika maidon antaminen tyytyväiselle vauvalle ei tee kuin vatsavaivoja ja niinkuin yllä sanottiin, turhaa vatsalaukun venytystä!
Luota itseesi ja usko että pieni voi hyvin kun on tyytyväinen ja syö reippaasti nälkäänsä ja varmaan myös tyyntyy syötyään :)
 
Mulle taas on useammalta taholta sanottu, että kerralla sais antaa enintään 90ml (laskettu 30ml/tunti, 3 tunnin syöttövälillä). Että ei enempää ettei vatsa venyis liikaa. Joten tuo 60-70ml 2-3 tunnin välein kuulostaa oikein sopivalta. :)

Titti :) Oho, onko noin? Nyt en tykkää yhtään, että vatsa voi venyä liikaa...:mad: Sanoinkin sille terkalle, että vauvan maha on jo hirveen pullee, että eikai enempää voi antaa, eihän poika edes jaksa...
 
Kyllähän vauva yleensä syö kaiken mitä tarjotaan mut liikatarjonta kostautuu vatsavaivoina ja runsaina pulautuksina ja sitten onkin kierre valmis! Tyytyväisyys on maailman paras mittari, kitinä kertoo muusta!
 
N 3,5 kiloisen vauvan suositus painonnousu on noin 150-200g/vko . Nyt tämä täti ei yhtään suhteuta painonnousua sun vauvan painoon.
Ja liika maidon antaminen tyytyväiselle vauvalle ei tee kuin vatsavaivoja ja niinkuin yllä sanottiin, turhaa vatsalaukun venytystä!
Luota itseesi ja usko että pieni voi hyvin kun on tyytyväinen ja syö reippaasti nälkäänsä ja varmaan myös tyyntyy syötyään :)

Voi kiitos JustMom10 :) :Heartred

Kyllä tyyntyy syötyään... :)

Ihme näkemyksiä painosta sillä terkalla, mä en kestä:devil10
 
Tähti, mä en nyt oo 100% varma mutta muistelisin että meidän tytöstä (syntymäpaino 2530g) olis neuvolassa sanottu, että 500-750g painonnousu kuussa olis hyvä vauhti.
Kun me mietittiin kuopuksen nimeä mä selailin Vau:n apista löytyvää listaa eri maiden nimistä ja kirjoitin oman listan mieluisista nimistä. Norjan listalta löytyi useampi mieluisa ja niistä mies valkkaskin yhden nimen, vaihtoi vain yhden kirjaimen ja hyväksyi (sekin nimi löytyi Norjan listalta mutta luulin että olis liian erikoinen miehen makuun niin siksi en ottanut listalleni). Siihen hätäkastepaperiin laitettiin tytön toinen nimi ettei sukulaiset näe oikeaa nimeä rannekkeesta. Toisen ja kolmannen nimen kerrottiin siis etukäteen, etunimi pidettiin salassa. Mun kaikilla kolmella lapsella on kolme nimeä, toinen ja kolmas nimi tulevat mun ja isän suvusta. Nyt on kaikki "hyvät" tytönnimet suvuista käytetty, tulee hankala valita kolmannen tytön nimet.
 
Mä olen jo synnyttänyt mutta silti pakko kysyä, että mikä ihmeen hätäkastepaperi? Toki tiedän, mitä hätäkaste tarkoittaa mutta mulla ei täällä Etelä-Helsingin neuvolassa kysytty/puhuttu asiasta kummankaan lapsen kohdalla..
Ei myöskään samaa neuvolaa käyttävältä aiemmin tänä keväänä synnyttäneeltä ystävältäni oltu kysytty mitään nimistä hätäkastetta varten. Ei myöskään kätilöt kysyneet synnärillä mitään.
Onko tämä vain yksi esimerkki eri käytännöistä neuvoloiden/ hoitajien välillä..
 
En muista missä vaiheessa raskautta piti täyttää joku paperi sairaalalle (Tyks) ja siinä kysyttiin nimeä hätäkastetta varten ja se nimi tuli myös vauvan rannekkeeseen.
 
Mä olen jo synnyttänyt mutta silti pakko kysyä, että mikä ihmeen hätäkastepaperi? Toki tiedän, mitä hätäkaste tarkoittaa mutta mulla ei täällä Etelä-Helsingin neuvolassa kysytty/puhuttu asiasta kummankaan lapsen kohdalla..
Ei myöskään samaa neuvolaa käyttävältä aiemmin tänä keväänä synnyttäneeltä ystävältäni oltu kysytty mitään nimistä hätäkastetta varten. Ei myöskään kätilöt kysyneet synnärillä mitään.
Onko tämä vain yksi esimerkki eri käytännöistä neuvoloiden/ hoitajien välillä..
Turussa meidän piti netissä täyttää esitiedot sairaalaa varten. Siinä kysyttiin nimet. Tyksin alueella syntyneen sängyssä ei lue tyttö tai poika vaan sillä nimellä ja äidin sukunimi. Husin alueella ainakin joskus on riittänyt tyttö tai poika?
 
Luultavasti kyse on neuvoloiden eri käytännöistä, joskin mulla on neuvola esikoisen jälkeen vaihtunut ja samalla lailla toimittiin.

Ai niin, esikoisella on kaksi nimeä, joista toinen on isäni toinen nimi. Nyt kun on tulossa tyttö, äitini luultavasti olettaa?/toivoo?, että toiseksi nimeksi tulisi hänen toinen nimensä, vaan eipä tule.
 
Mä olen jo synnyttänyt mutta silti pakko kysyä, että mikä ihmeen hätäkastepaperi? Toki tiedän, mitä hätäkaste tarkoittaa mutta mulla ei täällä Etelä-Helsingin neuvolassa kysytty/puhuttu asiasta kummankaan lapsen kohdalla..
Ei myöskään samaa neuvolaa käyttävältä aiemmin tänä keväänä synnyttäneeltä ystävältäni oltu kysytty mitään nimistä hätäkastetta varten. Ei myöskään kätilöt kysyneet synnärillä mitään.
Onko tämä vain yksi esimerkki eri käytännöistä neuvoloiden/ hoitajien välillä..

Taitaa olla näitä alueellisia eroja. Ite oon HUS:n sairaaloissa kans synnyttänyt eikä multakaan oo hätäkastenimiä missään vaiheessa kyselty. Enkä oo kuullut, että ois kavereiltakaan pääkaupunkiseudulla.
 
Tähti-73; mun vauvallahan oli paino-ongelmia alussa, kun paino synnärillä putosi yli sen 10% syntymäpainosta. Sitten kun alettiin antaa lisämaitoa, niin paino lähti hyvin nousuun. Paino kontrolloitiin alussa parin päivän välein. Mieleeni jäi, kun vauvan paino oli noussut kotiin pääsyn jälkeen 2 päivässä 188 grammaa, ja meidän neuvolan th kommentoi siihen, että nousu oli enemmän kuin minimissään tarvitsisi nousta viikossa... Eli kommentti aikalailla linjassa JustMom10:n tiedon 150-200 g / vko kanssa.
 
Meillä ei myöskään oo hätäkastepaperia, enkä oo kuullu, et kukaan mun kavereista ois sellaista täyttäny. Vauvassa lukee "vauva ja äidin sukunimi". Mä kysyin tänään et miten sellainen lapsen saaneet -ilmoitus menee lehteen, kun täällä niitä näkyy. En missään nimessä halua että sellaisia julkistetaan. Ei mee automaattisesti se tietenkään.

Tänään 1.6.2016 jKr, musta tuli avovaimo elämäni toista kertaa! Isyys on tunnustettu ja raha-asiat on sovittu. Puutarhaan on kaivettu kuoppia ja autotallia on järjestetty.

Neuvolassa odotti ylläri: poika istuu! Perkele! Sitä se melskaaminen tiesi, kun se sen live-keikan jälkeen myllersi kunnolla yön ja päivän. Piti könyy istuun et kuulee musan paremmin. Täti soittaa ä-polille ens vkolla, et ehtivätkö käntää sen sitte parin vkon päästä ku meen synnytystapa-arvioon. Muussa tapauksessa meen sinne jo aiemmin ilmeisesti käännettäväksi. Sehän on sitte vittu selvä juttu, jos se siellä istuu. En tod.ala synnyttää alateitse. Mä en kestä tätä arpapeliä.

Muuten oli kaikki ok neuvolassa. Hb jopa 118, et nyt imeytyy rautakin! Poika vaikutti edelleen sopivan kokoiselta. Sf-mitta 31,5 kuulemma keskikäyrällä. Kohdussa hyvin tilaa.

Se mun nla-lekuri jäi eläkkeelle, mut täti sanoi, et jos se on suullisesti sanonu et voi ottaa kaks happosalpaajaa kerralla, ni sitte voin.

Huomenna vika työpvä! Uuuuhhhh! Yesyesyes!!!! Sitte meikätyttö alkaa ellunkanaksi, istuu keinussa ja nuolee jätskiä päivät pitkät!

rv 34+4
 
Taitaa olla näitä alueellisia eroja. Ite oon HUS:n sairaaloissa kans synnyttänyt eikä multakaan oo hätäkastenimiä missään vaiheessa kyselty. Enkä oo kuullut, että ois kavereiltakaan pääkaupunkiseudulla.

Ei meiltäkään mitään kysytty, kun synnyttämässä oltiin
 
Takaisin
Top