Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan mieheni kanssa tutustuttu netissä keskustelupalstalla. Kummankaan nimimerkistä ei käynyt ilmi sukupuoli. Oltiin juteltu muutama kuukausi, niin pyysin käymään kahvilla, vaikka välimatkaa oli parisataa kilometriä. Olin silloin naimisissa ja lapset olivat lähes kouluikäisiä. Mies oli sinkku. No tietenkin sukupuoli tuli ilmi siinä, kun sovittiin tapaamista, mutta kaveripohjalla oltiin liikkeellä.
Minulta meni jalat alta, kun hän matkalta soitti ja kuulin hänen äänensä. Kohtaaminen olikin sitten menoa, vaikka koko perhe oli kotona ja yhdessä kahviteltiin. Siinä oli kyllä omassa päässä kestämistä. Yritettiin jatkaa kaveripohjalta vielä pari vuotta, mutta näillä tunteilla se oli aika mahdotonta. Mies lopulta vetäytyi ja katkaisi kaiken yhteydenpidon.
Siitä pari vuotta erosin lasten isästä. Elatusavut sovittiin sossussa, toisesta lapsesta tuli riitaa, niin se sovittiin käräjäoikeudessa. Elatusavut indeksitarkastettiin vuosittain. Yleisesti ottaen maksut sujuivat aika hyvin, vaikka muuten eksä on ihan persaukinen. Kaksi elatusmaksua jäi kokonaan maksamatta, mutta en ole jaksanut nähdä vaivaa perintään.
Eron jälkeen seurustelin viitisen vuotta ihan mukavan miehen kanssa. Meillä oli omat kodit ja mies kävi luonani silloin kun lapset eivät. Olin ihan tyytyväinen, kunnes reilu pari vuotta sitten tuo nykyinen mieheni kysyi netissä, mitä minulle kuuluu. Se oli menoa heti ensimmäisestä viestistä. Järjestelin asiat muutamassa viikossa niin, että olin eronnut siitä mukavasta miehestä, jossa ei ollut mitään vikaa ja sitten tämä nykyinen mieheni tuli kahville. Ensitreffit kestivät viikon. Seuraavana kesänä menimme naimisiin. Näin sen olisi pitänyt olla jo silloin vuosia sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Olin tottunut huolehtimaan itse kaikesta ja maksamaan kaiken itse. Mieheni halusi kuitenkin alusta lähtien osallistua ja vähitellen se on lipsunut siihen, että minä maksan asumisen ja mies lähes kaiken muun. Jopa aikuisten lasteni kuluja aika paljon. Meillä on myös hänen aloitteestaan yhteinen tili, johon hän laittaa rahaa. Yleensä en kyllä käytä sitä, mutta onhan se mukava olla olemassa, jos joskus oman tilin pohja häämöttää.

Joskus se oikea tulee vastaan, vaikka ei sitä edes tiedä puuttuvaksi. On tuo kyllä ihana. Kokonaan.

Yölento :) : Erikoista, että netissä onnistuu tutustumaan noinkin hyvin ja sitten menee vielä jalat alta, huhh :)
:confused1:computer:color
 
Eclipse, onko sulla rintapumppua kotona? Sillä voit kokeilla "imeä" nännit ulkonevimmiksi just ennen imetystä. Turha vielä stressata imetyksestä, se menee paremmin sitten kun pääset kotiin omaan rauhaan kokeilemaan mikä teille kahdelle sopii. Lisämaidosta ei todellakaan tarvii tuntea syyllisyyttä millään tavalla. Ja tuo 9% painonlasku ei ole mitenkään paljon, 10% on normaali keskiverto. :) Tiedätkö koska pääset kotiin?
 
Blääh.. Paska äiti fiilis. Tänne sairaalaan yksinkertaisesti tukehtuu. Maito alkaa vähitellen nousta joten hiki on karsea. Muksu saa lisämaitoa kun paino on laskenut 9% syntymäpainosta. Lisämaidosta ei ole paska fiilis vaan siitä ettei imettämisestä muuten tule välillä yhtään mitään. Tänään kun kumpikin oli kuumissaan ja aivan hikisiä niin teki ekan kerran mieli ottaa loparit koko helv touhusta. Jotenkin siinä olotilassa ei muista ensimmäistäkään oppimaansa asiaa. Mukulakin oli todella kärsimätön ja vaikka olisinkin saanut tissin suuhun niin huusi vähän väliä. Pakko päästä täältä kotiin missä saa tehdä asioita rauhassa eikä tukehdu hengiltä. Tunnin päästä pitäisi taas yrittä ja ottaa päähän jo valmiiksi. Huone on onneksi viilentynyt päiväsestä mutta mietityttää silti tuleeko taaskaan koko hommasta mitään. Jokainen kätilö neuvoo eri tavalla ja tuli todettua että mulla on vähän liian matalat nännit jotta homma onnistuisi helposti. Nyt on jo rinnat ruvella ja rintakumi käytössä. No, jos tästä yöstä taas selviää jotenkin niin ehkä sit huomenna taas joku keksii uuden yritystavan tähänkin ongelmaan. Tyttö on tosi laiska yrittämään ja nukahtelee tissille eikä viitsi imeä. Saas nähdä kui tän asian kanssa sitten lopulta käy...
Voi perse, seuraava stressin aihe! Miten siellä niin helvetin kuuma on? Eiks 2000-luvun sairaaloissa oo ilmasotintia? Missä vitun keskiafrikantasavallassa me taas eletään??? Toisin sulle tuulettimen, jos voisin!

Likka on kuitenkin onnistunut saamaan jotain tissistä? Muista mitä mun neuvotatätii sanoi: sen vauvan vatta on NIIN pieni, ettei se tarvi ku pikku pisaran maitoa kerrallaan nyt. Ettet luule, et sen täytyy mässyttää desitolkullla! Jos tulee pisarakin, niin on jees! Ens kerralla tulee vähä enempi ja sit taas vähä enempi ku se tilaa maitoa itelleen. Parin vkon päästä imetät täysii niitten kumien kanssa!

Täällä on puhunut imetyksen asiantuntija :joyful:. Se neuvolatäti on tosiaan aivopessy mut...

Tsemppiä Eclipse!
 
Eclipse, kyllä se homma siitä lähtee kun pääsette kotiin rauhassa tutustumaan ja treenaamaan. Ja jos ei lähde, niin tiedän mahtavia mutseja ja ihania ipanoita, jotka ovat pärjänneet lisämaidolla/korvikkeilla ja hyvä on tullut siitäkin! No stress!

Onkohan aika kullannut muistot vai onko mulla vaan sujunut ihmeen kaupalla hommat kuin tanssi esikoisen kanssa, kun en mä muista että imetyksenkään kanssa olisi ollut ihmeellistä kipuilua. Maidonnousu oli kyllä aika hurja kokemus, mutta ei sekään ole kuin pari päivää. No --- tässä asiassa sellanen se luonto on (tai mun luonto), että jälkikäteen ei paljon huonoista hetkistä muista, vain ne parhaat fiilikset :D
 
8h unta takan! Kiitos universumi :notworthy!

Tänään joutuu toimistolle. Ehkä mä kestän. Tulee taas lämmin pvä.

Mä taidan viedä mun uuden avopuolison huomenna syömään. Se oli eilen tosi ahkera puutarhassa :hello2. Tällä vkolla koitetaan taas isyyden tunnustamista, jospa vaikka tulisi paikalle.... Vapaapäivä on otettu, että nyt saattaa onnistuakin :bunny.

Mua muuten on pari vkoo närästäny joka ilta nukkumaan mennessä. Ainoastaan jos en syö tyyliin 8 tuntiin ennen nukkumaan menoa mitään, ni ei närästä. Eilen etin hulluna talosta rennietä. Eli vaikka mulla on ne happosalpaajat käytössä, ni kuitenkin pitää vetää yks rennie joka ilta sängyn laidalla. Ja jos laitan vähänki jotain suuhuni ni tuntuu et joku kuristaa mua kurkusta.

Nyt mä tajuun miks jengi ottaa kiloja raskaudesta! Se kuulkaa menee niin, että ku vauva on syntyny, ni pystyy syömään NORMAALISTI. Siinä varmaan innostuu herkutteleen oikeen kunnolla! Von kuvitella et vetäisin puol vuotta kaikkee mitä en raskausaikana pystyny. Ja, itseasiassa suurin raskausoire-yllätys mulle, mistä en oo kuullu yhtään mitään enne raskautta, on tää syömisen vaikeus ja siihen liityvät raskausoireet. Kaikki puhuu aina vaan pahoinvoinnista ja se on kaikkien eka kysymys myös kun kerron olevani paksuna. Ihme kaupunkilegenda toi pahoinvointi. Mulla ei ees merkittävästi ollu sitä. Kyllä närästys ja hengitysvaikeudet on mulla ne, jotka oikeesti ja aikaisin rajoittaa elämää.

Hyvää tiistaita! Se on huomenna kesäkuu! :hug007

rv 34+3 välilihaviikko
 
Voi perse, seuraava stressin aihe! Miten siellä niin helvetin kuuma on? Eiks 2000-luvun sairaaloissa oo ilmasotintia? Missä vitun keskiafrikantasavallassa me taas eletään??? Toisin sulle tuulettimen, jos voisin!

Likka on kuitenkin onnistunut saamaan jotain tissistä? Muista mitä mun neuvotatätii sanoi: sen vauvan vatta on NIIN pieni, ettei se tarvi ku pikku pisaran maitoa kerrallaan nyt. Ettet luule, et sen täytyy mässyttää desitolkullla! Jos tulee pisarakin, niin on jees! Ens kerralla tulee vähä enempi ja sit taas vähä enempi ku se tilaa maitoa itelleen. Parin vkon päästä imetät täysii niitten kumien kanssa!

Täällä on puhunut imetyksen asiantuntija :joyful:. Se neuvolatäti on tosiaan aivopessy mut...

Tsemppiä Eclipse!
Mä pakkaan sellasen paristokäyttösen käsituulettimen mukaani sairaalaan. Clas Ohlsoniĺla ois ollu sellanen mist saa ruikkii vettäki päälles....tekispä hyvää siin tuskissaan...
 
Eclipse, älä ota liian isoa stressiä asiasta. Imetys onnistuu jos onnistuu. Jos ei, niin korvikkeilla kasvaa oikein hyvin myös!

Mun vauvallehan määrättiin sairaalassa myös lisämaitoa, kun oma tuotanto ei meinannut käynnistyä ja 3 vrk iässä paino oli pudonnut yli 10%. Ihan hyvillä mielin olen antanut rintamaidon lisäksi korviketta. Pääasia, että vauva saa ravintoa. 1,5 viikon iässä vauva oli jo ohittanut syntymäpainonsa eli otti hyvän kirin kun sai ruokaa niin paljon kun vaan maistui.

Nyt kun vauva on kohta 2,5 viikon ikäinen, oma maidontuotanto on alkanut kasvaa sen verran, että lisämaitoa tarvii vain kerran-pari päivässä (alussa 8 x vrk). Ilmeisesti mun kroppa on jotenkin hidasälyinen, kun raskaus kesti yliajalle, synnytys kesti ikuisuuden ja nyt tosiaan maitoakin alkaa tulla kunnolla vasta tässä vaiheessa!

Lisämaitona olen antanut korvikkeen lisäksi myös omaa, lypsettyä maitoa aina silloin kun sitä on (en ehdi hirveän usein lypsää, mutta yritän edes pari kertaa päivässä).
 
8h unta takan! Kiitos universumi :notworthy!

Tänään joutuu toimistolle. Ehkä mä kestän. Tulee taas lämmin pvä.

Mä taidan viedä mun uuden avopuolison huomenna syömään. Se oli eilen tosi ahkera puutarhassa :hello2. Tällä vkolla koitetaan taas isyyden tunnustamista, jospa vaikka tulisi paikalle.... Vapaapäivä on otettu, että nyt saattaa onnistuakin :bunny.

Mua muuten on pari vkoo närästäny joka ilta nukkumaan mennessä. Ainoastaan jos en syö tyyliin 8 tuntiin ennen nukkumaan menoa mitään, ni ei närästä. Eilen etin hulluna talosta rennietä. Eli vaikka mulla on ne happosalpaajat käytössä, ni kuitenkin pitää vetää yks rennie joka ilta sängyn laidalla. Ja jos laitan vähänki jotain suuhuni ni tuntuu et joku kuristaa mua kurkusta.

Nyt mä tajuun miks jengi ottaa kiloja raskaudesta! Se kuulkaa menee niin, että ku vauva on syntyny, ni pystyy syömään NORMAALISTI. Siinä varmaan innostuu herkutteleen oikeen kunnolla! Von kuvitella et vetäisin puol vuotta kaikkee mitä en raskausaikana pystyny. Ja, itseasiassa suurin raskausoire-yllätys mulle, mistä en oo kuullu yhtään mitään enne raskautta, on tää syömisen vaikeus ja siihen liityvät raskausoireet. Kaikki puhuu aina vaan pahoinvoinnista ja se on kaikkien eka kysymys myös kun kerron olevani paksuna. Ihme kaupunkilegenda toi pahoinvointi. Mulla ei ees merkittävästi ollu sitä. Kyllä närästys ja hengitysvaikeudet on mulla ne, jotka oikeesti ja aikaisin rajoittaa elämää.

Hyvää tiistaita! Se on huomenna kesäkuu! :hug007

rv 34+3 välilihaviikko
Onko sulla Omeprazolista 20 vai 40 mg? Mulla menee se 40 ja auttaa. Oli pari vk välii ja hirvee olo palas. Nyt taas sain sitä lisää ja auttaa.

Sun "puutarha" on siis hoidettu...hih hih.

Rv 35+5 ja ootan neuvolassa omaa vuoroa tätsylle ja lääkärille...
 
Mä pakkaan sellasen paristokäyttösen käsituulettimen mukaani sairaalaan. Clas Ohlsoniĺla ois ollu sellanen mist saa ruikkii vettäki päälles....tekispä hyvää siin tuskissaan...
Tosiaan, pitäiskö pakata pöytätuuletin mukaan sairaalaan? Mutsi toi mulle sellaisen. Tää talo on kohtuullisen viilee, kun pidän vähän verhoja kiinni päivät. Mullon pari pimennysverhoo, olkkarissa ja makkarissa, ne on kiinni päivän. Tehokkaasti estää auringonvalon tulon sisälle. Makkari on lisäksi pohjoiseen päin, et sinne paistaa vaan aamulla vähän. Ilmalämpöpumppuu yks kaveri on kyselly, et millo laitetaan, asentelee niitä työkseen. Siitä sais ilmastoinnin samalla.

Mut imetyksen tuska kesähelteellä, hikinen tissi ja hikinen vauva, voin ihan kuvitella ja haistaa lämpimän maidon jo!:wtf:
 
Tässä nyt tämä lista siten, että sektiotietoihin lisätty suunniteltu / kiireellinen. Toivottavasti meni oikein kaikkien kohdalla :)

Oletteko muuten huomanneet, että tässä ketjussa on jo yli 5 000 viestiä!

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ kiireell. sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ suunn. sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ suunn. sektio/ 3./
Catlin/ 8.5. rv 38+6/ 52 cm 3952 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Mamma-79/ 13.5. rv 39+2/ 52 cm 4090g T/ Tays/ alateitse/ 2.
Tähti-73/ 13.5. rv 38+2/ 47 cm 2400 g P/ Hyvinkää/ kiireell. sektio/ 1.
Murrimur/ 14.5. rv 41+5/ 53 cm 3450 g P/ Kos/ alateitse/ 2.
Noel/ 15.5. rv 36+4/ 45 cm 2940 g P/ Tays/ alateitse/1.
Myy75/ 17.5. rv 41+1/ 51 cm 3795 g T/ Kos/ alateitse/ 2.
Tähtipölyä/ 20.5. rv 39+0/ 52 cm 2480 g T/ Kos/ alateitse/ 2.
Eclipse/ 28.5. rv 40+3/ 49 cm 3486 g T/ Koks/ kiireell. sektio/ 1.

Odottajat
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Sirpa40/ 9.7. P/ 1./
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Muumimamma-74/ 7.8./ 1./ Jyväskylä?
Miiuli77/ 13.8 - suunn. sektio 11.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8. T/ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8. T/ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10. T/ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Kimaira/ 30.10./ 2./
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76
 
Onko sulla Omeprazolista 20 vai 40 mg? Mulla menee se 40 ja auttaa. Oli pari vk välii ja hirvee olo palas. Nyt taas sain sitä lisää ja auttaa.

Sun "puutarha" on siis hoidettu...hih hih.

Rv 35+5 ja ootan neuvolassa omaa vuoroa tätsylle ja lääkärille...
No viddu, sehän on vaan 20mg. Just hain uuden reseptin eilen, ei jääny yhtää pvää väliin. Ei uskalla. En kyl tie, miten sähköinen uusiminen, sillä ei varmaan ois saanu uusia 40mg:een ilman lääkärikäyntiä? Mä muuten otin vaan 28pv satsin, jospa vaiva ois jo silloin täällä :rolleyes:.

Ei MS74, väärä puutarha. :meh: Ylityöt painaa, ei ny ehdi. Mä kyl herättelin sitä ku menin nukkuu ja sanoin et ny ois hierontaviikot... vaan 10min/pvä! Osta heti ja tee naisesi onnelliseksi!! Sain vaan naurunpyrähdyksen. Koitin viel, et voitko aamulla herätessäs...? Mun ei tarvi olla hereillä, tai ehkä herään siihen...:wink Puristelin vielä vähän palleista, mut ei, sain vaan kainalon... Tänään uus yritys :cat:!
 
Terkut neuvolasta...ei mun tarvinnu keksiä mitään että pääsisin äitiyspolille kun lekuri totes että kuule sulla on niin ahtaat paikat ettei se mahdu täältä välttämättä syntyy. Teki sen vuoks lähetteen polille ja laitto sihen että toivoo alatiesynnytyksen. Nyt oli lääkäri ok tällä kertaa eikä kehottanu googlettaa....
 
Terkut neuvolasta...ei mun tarvinnu keksiä mitään että pääsisin äitiyspolille kun lekuri totes että kuule sulla on niin ahtaat paikat ettei se mahdu täältä välttämättä syntyy. Teki sen vuoks lähetteen polille ja laitto sihen että toivoo alatiesynnytyksen. Nyt oli lääkäri ok tällä kertaa eikä kehottanu googlettaa....
hyvä juttu että sait lähetteen:) kuinka pian pääset ?
 
Että mua ottaa päähän tää väsymys! Mun piti mennä tänään aikaisin töihin (klo 8-9 välillä), olis paljon tekemistä tietokoneella enkä pääse koneelle kuin aamupäivisin. No, kuopus herätti klo 7, laiton hänelle aamupalan, lelut esille olohuoneeseen ja lastenohjelma pyörimään telkkariin. Ite sohvalle makaamaan. Torkahtelin siinä sitten ja heräilin välillä kun tyttö kiljahteli, toi mulle leluja ja vaihto hän kanavan telkkarissakin, halus näköjään kattoa Wheeler Dealersia... Mies heräs jossain vaiheessa kans. Pari minuuttia vaille 10 vasta heräsin kunnolla! Sit paniikissa äitiyskortin etsintää kun on ultra tänään. Mies löysi sen lopulta sohvan ja seinän välistä, se on tytön lempipaikka piilottaa tavaroita. Jospa ehtis seuraavaan bussiin ja klo 11 töihin...
 
Eclipse, onko sulla rintapumppua kotona? Sillä voit kokeilla "imeä" nännit ulkonevimmiksi just ennen imetystä. Turha vielä stressata imetyksestä, se menee paremmin sitten kun pääset kotiin omaan rauhaan kokeilemaan mikä teille kahdelle sopii. Lisämaidosta ei todellakaan tarvii tuntea syyllisyyttä millään tavalla. Ja tuo 9% painonlasku ei ole mitenkään paljon, 10% on normaali keskiverto. :) Tiedätkö koska pääset kotiin?

Juu on mulla jo käsikäyttöinen pumppu valmiina ja käyn sit ostaan paremman jos tarvii. Enkä mä lisämaidosta stressaa vaan siitä kun ei oikein imetys muuten onnistu. Tosin tänään aamulla meni ihan ok. Likka vaan saa joko raivareita tissillä tai sitten on laiska tai nukahtelee. Kummankin hermoja koetellaan kun yritetään käynnistellä mun tissejä :)
Huomenna pitäisi päästä kotiin kun lisämaidon tarve on määritetty :)
 
Voi perse, seuraava stressin aihe! Miten siellä niin helvetin kuuma on? Eiks 2000-luvun sairaaloissa oo ilmasotintia? Missä vitun keskiafrikantasavallassa me taas eletään??? Toisin sulle tuulettimen, jos voisin!

Likka on kuitenkin onnistunut saamaan jotain tissistä? Muista mitä mun neuvotatätii sanoi: sen vauvan vatta on NIIN pieni, ettei se tarvi ku pikku pisaran maitoa kerrallaan nyt. Ettet luule, et sen täytyy mässyttää desitolkullla! Jos tulee pisarakin, niin on jees! Ens kerralla tulee vähä enempi ja sit taas vähä enempi ku se tilaa maitoa itelleen. Parin vkon päästä imetät täysii niitten kumien kanssa!

Täällä on puhunut imetyksen asiantuntija :joyful:. Se neuvolatäti on tosiaan aivopessy mut...

Tsemppiä Eclipse!

Ei joo paljon ilmastointia taida olla ja mä kestän huonosti kuumaa. Ei hyvä yhdistelmä tällä hetkellä. Mut eipä oo tarvinnu vauvaakaan pukea. On kokoajan pelkissä vaipoissa ja yöks laitan peittoa meidän kummankin päälle kun nukutaan vierekkäin.
 
No viddu, sehän on vaan 20mg. Just hain uuden reseptin eilen, ei jääny yhtää pvää väliin. Ei uskalla. En kyl tie, miten sähköinen uusiminen, sillä ei varmaan ois saanu uusia 40mg:een ilman lääkärikäyntiä? Mä muuten otin vaan 28pv satsin, jospa vaiva ois jo silloin täällä :rolleyes:.

Ei MS74, väärä puutarha. :meh: Ylityöt painaa, ei ny ehdi. Mä kyl herättelin sitä ku menin nukkuu ja sanoin et ny ois hierontaviikot... vaan 10min/pvä! Osta heti ja tee naisesi onnelliseksi!! Sain vaan naurunpyrähdyksen. Koitin viel, et voitko aamulla herätessäs...? Mun ei tarvi olla hereillä, tai ehkä herään siihen...:wink Puristelin vielä vähän palleista, mut ei, sain vaan kainalon... Tänään uus yritys :cat:!


Voit ottaa ihan hyvin 2 kapselia jos tuntuu ettei 20mg riitä.Jos tuntuu, että se 40mg on sulle optimaalinen annos niin pyydät seurv nla kerralla et sun th välittää lääkärille viestiä annosnostosta.
 
Takaisin
Top