Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä molemmat vauvat on nukkuneet ekaan yö-imetykseen saakka omassa vauvankopassa, joka on ollut jo mulla aikanaan. Ja sitten ovat jääneet nukkumaan tissille ja ainakin tuo esikoinen on ihan hyvissä ruumiin voimissa tänä päivänä. Häntä odottaessani uskoin myös, etten uskalla nukkua vauvan kanssa mutta sitten kun ekan kerran nukahdin häntä syöttäessa, pelko meni pois.
Musta on tosi ihana silitellä lämmintä tuhisevaa vauvaa yön pimeinä tunteina.:Heartred

Seksiä voipi harjoittaa heti kun siltä tuntuu ja ainakin omien kavereideni kanssa näyttää siltä, että toisilla menee vähän kauemmin ja toiset on valmiita synnärillä jo. Ekan kanssa mulla oli muutama ommel, joista toinen painoi ilkeästi jopa vessassa pyyhkiessä, niin meillä oli ekan kerran seksiä kolme viikkoa synnytyksestä ja se kesti joku 3min, kyllä mua vähän jännitti silloin mutta kun huomasin, ettei sattunutkaan, niin seuraava kerta oli jo ihan normi kerta.
Nyt reilu viikko synnytyksestä (tällä kertaa selvisin ilman yhtään ommelta), halut ovat täällä ja uskoisin ekan kerran koittavan kunhan sekä poika, että pikku typy sattuvat nukkumaan samaan aikaan.:sign19
Varmaankin haasteellisinta seksissä onkin (varsinkin useamman lapsen perheessä) ajankohdan löytäminen.
 
Meillä muuten poika on nukkunut alusta asti sitterissä päivisin keskellä olohuonetta kaiken hälinän keskellä ja aivan telkkarin vieressä. :grin Ja hyvin nukkuu siinä. Sitteri meillä on muuten vauvansängyssäkin.. :rolleyes: Kun tuntuu nukkuvan siinä parhaiten ja sitä voi sitten heiluttaa yölläkin jos alkaa rauhattomaksi. Kohtahan siitä on pakko luopua kun poika alkaa liikkumaan ja kääntyilemään. Poika muuten kääntyi ekan kerran vatsaltaan selälleen alle kuukauden ikäisenä. :eek: Mutta toisin päin ei vielä käänny joten on voinut siksi nukkua sitterissä makuuasennossa ilman turvavöitä.

Meillä muuten aloitettiin seksi siksikin niin myöhään koska ei tykätä kondomeista ja piti odottaa että saan pillerit. Vielä pitää kysyä ehkäisyneuvolasta milloin suostuvat laittamaan hormonikierukan. Lääkäri väitti jälkitarkastuksessa että pitää odottaa 6 kk.. :banghead: Ja mun pitäisi saada se endon takia pian..
 
Marituuli, oliko tuo 6kk sektion takia vai miksi?
En muista oonko täällä jo mainostanut Doomoon säkkituoli/sitteriä? Me saatiin kuopukselle ristiäislahjaksi ja sen jälkeen normi sitteri jäi käyttämättömäksi. Noi on kieltämättä kalliita mutta pitkäikäisiä. Kuopus on nyt melkeen 1v4kk ja istuu usein säkkituolissa ja katsoo telkkaria, napostelee jotakin, selailee kirjaa tai leikkii. Voin hyvin kuvitella et voi vielä 3v:nä käyttää sitä. Nyt on pohdinnassa mitä tehdään kun tulee seuraava vauva... Pitäiskö hankkia hänelle oma vai saako käyttää kuopuksen Doomoota?
 
JustMom10 :) : Sulla kun on kokemusta monesta lapsesta, miltä kuullostaa, että meidän 2viikkoinen poika ei nuku paljoa ja nyt tykkää maata lelumaton päällä, tarkastella leluja ja vähän kurottautuakin niitä kohti. Vauva jo synnytyssairaalalla otti katsekontaktia ja seurasi katseellaan.

Lähinnä se, että ollaan miehen kanssa luultu, että vastasyntyneet vaan nukkuu ja kiinnostus ympäristöön tulee joskus muutaman kuukauden päästä. Onko tämä tuttua sulle?
 
Kyllä niissä vauvoissa on eroja ja paljon. Toiset tosiaan ensiviikkoina uneliaita ja nukkuvat. Toiset katselevat uteliaina. Tuntuu olevan hyvin kehittynyt poika jos jaksaa valvoa ja katsella jo 2 viikkoisena :)
Varmaan myös jäntevä? Eli nostaa jo jonkun verran päätään?
Uskon että on siis vain hyvin kehittynyt yksilö teillä sielä<3
 
Eeiiiii, mun pitää alkaa päivystää tääl jatkuvasti, tippuu muuten kärryiltä! Siis vauvanpesä? Millo niistä on puhuttu??? Te juttelette täällä hyödyllisiä asioita, mut tein mäkin eilen jotain elämäni ekaa kertaa! Mä punnitsin mun tissin :laughing001. Tai yritin. Se oli noin 350-400 g. Ettäs tiedätte! :happy112

Ekaa kertaa kuulen vauvanpesästä. MS74 toi sun suunnitelma kuulostaa hyvältä. Et sen pesän voi siirtää siintä pinniksestä sänkyyn. Mikä pinnasänky sullon? Mulla on brio two, siitä saa ilem.sen ei-laskeutuvan laidan kokonaan veks kuuskulma-avaimella. Et sen sais sivunaunuksi. Mut nyt kunmä meinasin sen rottinkisängyn makkariin, ni ei siihen mtn siirrellä.

Mä olin ajatellu, etten opeta vauvaa vieressä nukkuu, ni ei tarvi vierotella sit omaan sänkyyn. Mut jos oon tosi väsy, ni kuulostaa kätevältä toi nukahtaminen tissi suussa!
Brio meilki on ja laita irti ja pinnis meidän sängyn jatkeena kyljes.
 
Kyllä niissä vauvoissa on eroja ja paljon. Toiset tosiaan ensiviikkoina uneliaita ja nukkuvat. Toiset katselevat uteliaina. Tuntuu olevan hyvin kehittynyt poika jos jaksaa valvoa ja katsella jo 2 viikkoisena :)
Varmaan myös jäntevä? Eli nostaa jo jonkun verran päätään?
Uskon että on siis vain hyvin kehittynyt yksilö teillä sielä<3

Voi kiitos näkemyksestä JustMom10:):Heartred : Kyllä, jäntevä ja tarkkaavainen poika on ensiarviot neuvolasta, sai sen terveyskorttiin ja sairaalassa puhuivat samaa:). Kovasti on ketterä, nostelee jalkoja ja kädet huitoo, melkeinpä jo pyörähtää ympäri. Tosiaan katselee suoraan silmiin meitä vanhempia ja vuoroin...siirtää katsetta....on selvästi kiinnostunut ympäristöstä ja leluista:). Oltiin aluksi ihan ihmeissään, että mitä ihmettä ja kun on vielä niin virkeä...:rolleyes: Äänteleekin kovasti, ei vielä jokellusta, mutta jotain sinnepäin:)

Yritettiin vähän sukulaisille sanoa, että seuraa tarkasti jne..Mutta tottakai meille vähän naurettiin, teidän ensimmäinen oma lapsi, kuvittelette vaikka mitä..sehän on vastasyntynyt ja alkaa katsella vasta parin kuukauden päästä...Oltiin vaan, että ääähh, miksei meitä uskota:eek:

Kiitti viä JustMom10:notworthy:notworthy:notworthy
 
Voi kiitos näkemyksestä JustMom10:):Heartred : Kyllä, jäntevä ja tarkkaavainen poika on ensiarviot neuvolasta, sai sen terveyskorttiin ja sairaalassa puhuivat samaa:). Kovasti on ketterä, nostelee jalkoja ja kädet huitoo, melkeinpä jo pyörähtää ympäri. Tosiaan katselee suoraan silmiin meitä vanhempia ja vuoroin...siirtää katsetta....on selvästi kiinnostunut ympäristöstä ja leluista:). Oltiin aluksi ihan ihmeissään, että mitä ihmettä ja kun on vielä niin virkeä...:rolleyes: Äänteleekin kovasti, ei vielä jokellusta, mutta jotain sinnepäin:)

Yritettiin vähän sukulaisille sanoa, että seuraa tarkasti jne..Mutta tottakai meille vähän naurettiin, teidän ensimmäinen oma lapsi, kuvittelette vaikka mitä..sehän on vastasyntynyt ja alkaa katsella vasta parin kuukauden päästä...Oltiin vaan, että ääähh, miksei meitä uskota:eek:

Kiitti viä JustMom10:notworthy:notworthy:notworthy
Hih! Teillä tulee olemaan vilskettä :)
Mut ihanaa kun vauva hyvin kehittynyt!
 
Marituuli, oliko tuo 6kk sektion takia vai miksi?
En muista oonko täällä jo mainostanut Doomoon säkkituoli/sitteriä? Me saatiin kuopukselle ristiäislahjaksi ja sen jälkeen normi sitteri jäi käyttämättömäksi. Noi on kieltämättä kalliita mutta pitkäikäisiä. Kuopus on nyt melkeen 1v4kk ja istuu usein säkkituolissa ja katsoo telkkaria, napostelee jotakin, selailee kirjaa tai leikkii. Voin hyvin kuvitella et voi vielä 3v:nä käyttää sitä. Nyt on pohdinnassa mitä tehdään kun tulee seuraava vauva... Pitäiskö hankkia hänelle oma vai saako käyttää kuopuksen Doomoota?

Just sektion jälkeen pitäisi odottaa se 6 kk hormonikierukan laittoa. Tai ainakin täällä Porvoossa on sellainen sääntö. Netistä luin kokemuksia niin vaihtelee kovasti kaupungista riippuen tuo aika. Jossain on laittaneet jo jopa jälkitarkastuksessa.. joka on kyllä iso riski koska kierukka voi mennä hauraan kohdun läpi mahaonteloon. Suosittelevat siis odottamista. Mutta kyselen vielä ehkäisyneuvolan kantaa koska mulle kierukka tulisi myös hoidoksi endoon eikä sitä voisi kauan odottaa. Toivon myös saavani sen ilmaiseksi tuolla perusteella kuten aiemminkin. Nuo yhdistelmäpilleritkin tulee ajan kanssa kalliiksi..
 
Yön pimeinä tunteina tuli mieleen että pitääkö vauvaa joka kerta röyhyttää? Yölläkin?
Mä olen joka ruokailun jälkeen röyhtäyttänyt. En kyllä tykkää röyhtäyttämisestä. Hankala nostaa vauva olalle. Meiän poika puklaa aika paljon, että kai se röyhtäyttäminen vähentää puklaamista.
 
Meillä on 160 cm IKEAn malm-sänky, ei siis jenkkisänky. Mies pelkäsi aluksi myös, mutta huomasi sitten että ei siinä ole mitään hätää. Joku sisäinen vaisto siinä on, että on tietoinen vauvan läheisyydestä.

Noita pesiä tekee moni toiminimellä. Itse ostin tulevalle vauvalle Maiccola-toiminimellä tekevältä, oli kivoja kuoseja ja hintaa tuli 43 €. Esikoinen nukkui sohvan nurkassa päivisin, siis jos ei oltu vaunuuttelemassa, mutta toiselle hommasin nyt pesän.

Meillä kans Ikean Malm 160 cm. :) Vauva ei muuten nuku meidän välissä, vaan reunimmaisena mun vieressä (minä keskellä siis). Ei silti pelkoa, että vauva putoaisi, koska se hivuttautuu aina ihan iholle kiinni.
 
Kiitos taas raportista! En kyllä tajuu, miten joku voi suhtautua synnytykseen levollisin mielin. Oisko sit niin, et ku olo on tarpeeksi tukala vattan kanssa, ni tekee jo mitä vaan et pääsee siitä eroon. En tiedä.

Toi leikkuriin kiidätys oli varmaan joo ihan helvettiä. Toivottavsti ei jää sulle traumoja. Tai ajan kanssahan ne sitte laimenee. Mullon kavereita, jotka ei pitkään aikaan pystyny ajattelee tai puhumaan tapahtumasta. Sellaista ei just haluis ja mulle se kyl tarkoittaa masennustilaa ja jotain helvetin terapiaa synnytyksen jälkeen.

Ja hyvä, et tytöllä on kaikki hyvin ja on reipas! Mitä kipulääkkeitä syöt nyt? Entä onko jotain antibioottiakin? Sitte tulee varmaan synnytyskeskustelu ja palautteen anto vai? Siinähän sit hommaa voi sit ruotia jonkun kanssa ääneen. Ehkä tänne kirjoittaminenkin helpottaa purkamista. Mikä se sun sairaala on?

Mä en ees tiiä mitä kaikkia mömmöjä saan :) mutta niitä saa riittävästi. Mulla oli tähän aamuun asti epiduraali kiinni ja siitä meni tunnin välein annostus kipupumpun kautta. Nyt saan sitten 3x päivässä parasetamolia, 12h välein jotain tujua pitkävaikutteista ja sitten oksikodonia aina kun siltä tuntuu. Antibioottia ei ole. Sitä sain pistoksen leikkurissa. Lisäksi Klexanea mahapistoksina veritulppariskin minimoimiseksi. Että onhan tuossa jo arsenaali :) Ylös nouseminen on melko työlästä ja sieltä itestään mutta eiköhän tää tästä vähitellen.
Itse asiassa tänne kirjottaminen auttoi järjestämään asiat päässä nyt heti. Ja tavallaan sitten voi jo alkaa toivottavasti ne myös unohtamaan. Tai ei siid kokonaan unohtamaan tietenkään vaan siirto ns muistoihin ettei sitä enää koko ajan ajattele. Tietysti nyt menee aika vauvan hoidon opetteluun joten sekin saa keskittymään ihan muuhun. Kätilö kävi jo eilen keskustelemassa hommasta. Oltiin samaa mieltä siitä että asiat olisi voinu mennä paremmin jossei koko synnäri olisi ollut ihan ylikuormittunut. Tavallaan itsellä ei ollu muusta kitisemistä kuin siitä että en saanut langattomia käyräseurantoja. Se teki synnytyksen alusta ei niin hyvän kokemuksen kuin se olisi voinut olla. Vesien menon jälkeen kätilö kuunteli ääniä pitämällä anturia mun mahaa vasten kunnes lääkäri sai laitettua pinnin vauvan päähän. Supistukset oli silloin niin rajuja että muuten ei olisi onnistunut. Ja pinni oli todellakin hyvä että oli koska tytön ahdinko huomattiin ajoissa. Jos itse saisin valita jotain toisin niin en antaisi käynnistää synnytystä cytotecilla vaan millä tahansa muulla konstilla. Mulle se teki liian rajun etenemisen mutta sitä ei voinut tietää ennakkoon. Sairaala on Koks eli kymenlaskson keskussairaala.
 
Minkä kokoset sängyt teillä perhepetiläisillä on? Me mahdutaan miehen kanssa just 160cm jenkkisänkyyn ja välistä silti sen käsi tai jalka on mun päällä niin että joudun tönii pois. Mä pelkään ettei se herää jos vahingossa huitasee kätensä vauvan päälle...
Meillä on 2×80 cm sänkyt eli siis 160 cm. Vauvanpesä auttaa siihen, että ei vahingossa voi huitoo käsillä vauvan päälle, eikä kääntyy vauvan päälle, kun pesän reunat suojaa vauvaa. Me pidetään aina öisin valoa olohuoneessa, että ei nukuta täysin pimeässä. Joku valo kannattaa olla aina öisin päällä, jos nukkuu perhepedissä.
 
Mä en ees tiiä mitä kaikkia mömmöjä saan :) mutta niitä saa riittävästi. Mulla oli tähän aamuun asti epiduraali kiinni ja siitä meni tunnin välein annostus kipupumpun kautta. Nyt saan sitten 3x päivässä parasetamolia, 12h välein jotain tujua pitkävaikutteista ja sitten oksikodonia aina kun siltä tuntuu. Antibioottia ei ole. Sitä sain pistoksen leikkurissa. Lisäksi Klexanea mahapistoksina veritulppariskin minimoimiseksi. Että onhan tuossa jo arsenaali :) Ylös nouseminen on melko työlästä ja sieltä itestään mutta eiköhän tää tästä vähitellen.
Itse asiassa tänne kirjottaminen auttoi järjestämään asiat päässä nyt heti. Ja tavallaan sitten voi jo alkaa toivottavasti ne myös unohtamaan. Tai ei siid kokonaan unohtamaan tietenkään vaan siirto ns muistoihin ettei sitä enää koko ajan ajattele. Tietysti nyt menee aika vauvan hoidon opetteluun joten sekin saa keskittymään ihan muuhun. Kätilö kävi jo eilen keskustelemassa hommasta. Oltiin samaa mieltä siitä että asiat olisi voinu mennä paremmin jossei koko synnäri olisi ollut ihan ylikuormittunut. Tavallaan itsellä ei ollu muusta kitisemistä kuin siitä että en saanut langattomia käyräseurantoja. Se teki synnytyksen alusta ei niin hyvän kokemuksen kuin se olisi voinut olla. Vesien menon jälkeen kätilö kuunteli ääniä pitämällä anturia mun mahaa vasten kunnes lääkäri sai laitettua pinnin vauvan päähän. Supistukset oli silloin niin rajuja että muuten ei olisi onnistunut. Ja pinni oli todellakin hyvä että oli koska tytön ahdinko huomattiin ajoissa. Jos itse saisin valita jotain toisin niin en antaisi käynnistää synnytystä cytotecilla vaan millä tahansa muulla konstilla. Mulle se teki liian rajun etenemisen mutta sitä ei voinut tietää ennakkoon. Sairaala on Koks eli kymenlaskson keskussairaala.

Eclipse:) : tsemiä sinne!:Heartred

Mulla kanssa auttoi, että sai silloin tänne purkaa ajatuksia. Luulen, että sä saat opiaatteja, mulle annettiin niitä 3päivää, jonkun pirkäaikaisen särkylääkkeen lisänä ja sitten panadol ja ibuprofeiini. Ne opiaatit teki ihan huumaantuneen olon, keveän ja iloisen...sitä höpöttelikin mitä hassuja:happy112

Mulla myös laitettiin anturi vauvan päähän, kun kaikki vedet oli lorisseet ulos...siitä ei kauaa, niin pojan ahdinko huomattiin.

Oletko vielä katetrissa, vai ottivatko sen jo pois? Mulla pidettiin sitä 24tuntia ja se aika piti olla makuultaan.
 
Meillä on Lastentarvike liikkeestä ostettu valmis vauvanpesä. Vauvanpesän voi tehdä itsekin esim. äitiyspakkauksen vaahtomuovipatja ja sellainen pitkänmallinen esim. imetys-tai tukityyny n. 2 m pitkä.
Mä itseasiassa ettin netistä jo ohjeen. Toi vaahtomuovipatja kävis hyvin. Reunat nauhalla kiinni, niin et ne nousee ylös, ja leikkais patjasta soikeen. Mä meinaan tehdä myös kapalon, se on helppo. Mä uskon siihen moron-refleksiin, että se tekee vauvan levottomaksi. Toi pesä ajaa vähän samaa asiaa.
 
Mä en ees tiiä mitä kaikkia mömmöjä saan :) mutta niitä saa riittävästi. Mulla oli tähän aamuun asti epiduraali kiinni ja siitä meni tunnin välein annostus kipupumpun kautta. Nyt saan sitten 3x päivässä parasetamolia, 12h välein jotain tujua pitkävaikutteista ja sitten oksikodonia aina kun siltä tuntuu. Antibioottia ei ole. Sitä sain pistoksen leikkurissa. Lisäksi Klexanea mahapistoksina veritulppariskin minimoimiseksi. Että onhan tuossa jo arsenaali :) Ylös nouseminen on melko työlästä ja sieltä itestään mutta eiköhän tää tästä vähitellen.
Itse asiassa tänne kirjottaminen auttoi järjestämään asiat päässä nyt heti. Ja tavallaan sitten voi jo alkaa toivottavasti ne myös unohtamaan. Tai ei siid kokonaan unohtamaan tietenkään vaan siirto ns muistoihin ettei sitä enää koko ajan ajattele. Tietysti nyt menee aika vauvan hoidon opetteluun joten sekin saa keskittymään ihan muuhun. Kätilö kävi jo eilen keskustelemassa hommasta. Oltiin samaa mieltä siitä että asiat olisi voinu mennä paremmin jossei koko synnäri olisi ollut ihan ylikuormittunut. Tavallaan itsellä ei ollu muusta kitisemistä kuin siitä että en saanut langattomia käyräseurantoja. Se teki synnytyksen alusta ei niin hyvän kokemuksen kuin se olisi voinut olla. Vesien menon jälkeen kätilö kuunteli ääniä pitämällä anturia mun mahaa vasten kunnes lääkäri sai laitettua pinnin vauvan päähän. Supistukset oli silloin niin rajuja että muuten ei olisi onnistunut. Ja pinni oli todellakin hyvä että oli koska tytön ahdinko huomattiin ajoissa. Jos itse saisin valita jotain toisin niin en antaisi käynnistää synnytystä cytotecilla vaan millä tahansa muulla konstilla. Mulle se teki liian rajun etenemisen mutta sitä ei voinut tietää ennakkoon. Sairaala on Koks eli kymenlaskson keskussairaala.
Tsemppiä joo ja nopeaa toipumista! Mua ainakin helpottaa kirjoittaminen, jos on tilanne. Jos jonkun ihmisen kanssa on vaikka hankalaa, ni mä usein kirjoitan meilin ikään kuin sille, mutta en lähetä sitä koskaan. Sitte dellaan sen ku kirje on valmis. Sillä tavoin puran tunnot, kirjoittelen aina kun tulee asiaa, voi mennä päiviä. Sain sen vinkin yhdeltä ystävältä muutama v sitten ku oli tiukka paikka. Ja on ollu tosi tehokas keino järjestää ajatukset uudelleen, hyväksyä tapahtumat ja sitte unohtaa.

Nii, joo, et se epi oli näinkin pitkään sussa kiinni. Onks teillä perhehuone? Pysyykö vauva hyvin käsissä? Entä miehen? Pitääkö isukki isyysloman nyt, vai meneekö töihin?

Me täällä lasketaan rahoja, ja mietitään yhteistaloudenpitoa. Tää on kyl jännä tilanne, en tie mitä tästä tulee. Tänne se nyt muuttaa virallisesti keskiviikkona. Vähän tuntuu niinku pakkoavioliitolta. Ja tää rehojen laskeminen on kans outoa. Meillä exän kanssa oli yhteiset rahat, oli helppoo. Mut nyt pitää olla tarkkana. Mä oon se varakkaampi ja saisin maksaa varmaan kyl kaiken, jos en ite ois kartalla...:shifty:
 
Tsemppiä joo ja nopeaa toipumista! Mua ainakin helpottaa kirjoittaminen, jos on tilanne. Jos jonkun ihmisen kanssa on vaikka hankalaa, ni mä usein kirjoitan meilin ikään kuin sille, mutta en lähetä sitä koskaan. Sitte dellaan sen ku kirje on valmis. Sillä tavoin puran tunnot, kirjoittelen aina kun tulee asiaa, voi mennä päiviä. Sain sen vinkin yhdeltä ystävältä muutama v sitten ku oli tiukka paikka. Ja on ollu tosi tehokas keino järjestää ajatukset uudelleen, hyväksyä tapahtumat ja sitte unohtaa.

Nii, joo, et se epi oli näinkin pitkään sussa kiinni. Onks teillä perhehuone? Pysyykö vauva hyvin käsissä? Entä miehen? Pitääkö isukki isyysloman nyt, vai meneekö töihin?

Me täällä lasketaan rahoja, ja mietitään yhteistaloudenpitoa. Tää on kyl jännä tilanne, en tie mitä tästä tulee. Tänne se nyt muuttaa virallisesti keskiviikkona. Vähän tuntuu niinku pakkoavioliitolta. Ja tää rehojen laskeminen on kans outoa. Meillä exän kanssa oli yhteiset rahat, oli helppoo. Mut nyt pitää olla tarkkana. Mä oon se varakkaampi ja saisin maksaa varmaan kyl kaiken, jos en ite ois kartalla...:shifty:
Meil on yhteinen kauppatili johon kumpikin laittaa joka kk tietyn summan ja laskut maksetaan sieltä. Kirppismyynnit säästetään sinne isompia menoja varten ja jos on suurempia hankintoja ni laitetaan tilille enempi. Toimii.
 
Meillä minä maksan asumisen ja mies maksaa jotakuinkin kaikki muut. Tämä siksi, että asumme minun asunnossani. Miehellä on kyllä huomattavasti suuremmat tulot kuin minulla.
 
Takaisin
Top