Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauva on aika ihmeellinen juttu :) sitä vaan tuijottelee ja miettii et miten ton sai aikaseks. Tyttö on reipas ja on tissillä melkein koko ajan. Nukkuukin tissi suussa :rolleyes:

Mulla kävi sinänsä huono säkä kun synnäri oli ihan täys ja sain sen vanhimmsn ja paskimman huoneen jossa seurattiin ensin ns. Pitkää käyrää verenvuodon takia ja siin huoneessa ne vehkeet oli piuhalliset. Toinen satsi cytotecia sai siis aikasn aika rajut reaktiot mun kropassa kun toisille ne taas ei vaikuta. Kun suppareita alkoi tulla niin yritin ensin vaan pärjätä hengittämällä mutta liikkumattomuus teki niistä pahoja. Sain Oxynormia mutta ei se supistuskipuun auttanut. Kunhan oli pääppö sekas ja kai se rauhoittaa. Mulla supparit tuntui vain alavatsalla. Ei ollenkaan selässä. Tästä meni ehkä sen kolme tuntia ja olo oli jo silloin sellainen että jokaisen supistuksen tuloa jo pelkäsi. Niitä tuli kuitenkin aika harvakseen mutta oli aikas kipeitä. Kunnes sitten 9 aikoihin supistuksen aikana lapsivedet poksahti ulos ja vois kai sanoa että siitä oli kahden tunnin helvetti irti. Soutin kätilön paikalle ja joku muu kuin oma päästi mut piuhoista irti ja käski mennä vessaan vaihtamaan isommat vaipat päälle. Sillon tuli jo mojova supistus mutta se nyt ei ollut mitään verrattuna seuraaviin. Ilmeisesti aukesin 1-> 10 cm alle kahden tunnin ja supistukset tuntui siltä että henki lähtee. Makasin konttausasennossa sängyllä ja huusin niin paljon kuin kitarisoista lähti. Oma kätilö tuli paikalle kun mies soitti jo paniikissa paikalle. Kätilö soitti anestesian mutta oli juuri kiireellisessä sektiossa. Oli siis ilta ja vain päivystävä paikalla. Sain ilokaasun kaveriksi ja kai se jotain auttoi kun kiljuin ja hyperventiloin maskiin kai sen puoli tuntia odotellessa.
Epuduraali laitettiin istuvassa asennossa joka oli tosi helppoa paitsi kun supisti. Eli istuin sängynreunalla, nojasin tyynyyn ja työnsin persettä kaarelle niin sai tökkästyä piikit paikoillen helposti ja kivuttomasti. Tästä meni vielä 15 min ennen kuin vaikutti kunnolla mutta sen jälkeen tuntui että pystyin taas hengittämään normaalisti. Tämän jälkeen ei jäänyt muita kipuja kuin melkoinen paine alapäähän päin aina supistuksen tullessa. Olinkin sitten tutkittaessa kokonaan auki mutta vauva edelleen ylhäällä. Kyllä vauva vähän laskeutuikin mutta ei niin paljon että olisi voitu vetää pikana ulos imukupilla siinä vaiheessa kun sydänäänet laski alle 90. Joten siinä alkoi melkoinen härdelli. Salissa tyrkättiin jo kasa lääkkeitä sisään ja sitten mentiin leikkuriin niin että sänky kolisi pitkin seiniä. Sinne ilmestyi sen 6 ihmistä joista jokainen kysyi omat kysymykset ja turkki lääkkeitä ja piuhoja vauhdilla kiinni. Tässä vaiheessa vasta tajusin saada pienen paniikin. Mies ei saanut tässä vaiheessa olla leikkurissa. Aikaa meni varmaan 5-10 min tähän. Sitten mies saliin ja sarja kysymyksiä tuntuuko tämä tai tämä. Jännä kun maha ei tuntenu mitään mutta jalat toimi. Tästä 4 min ja tyttö oli maailmassa. Pikanäyttö meille ja lastenlääkäri nappasi mukaansa ja vei tutkittavaksi lämpökaappiin. Pisteitä sai 8/9 ja lastenlääkäri kiitteli nopeaa ratkaisua. Tytölle ei aiheutunut mitään haittaa. Isä lähti tytön kanssa synnytyssaliin ja mä vollottamaan saliin kun mut kursittiin kasaan. Se oli jotenkin karseeta. Ei siis tietenkään sattunut mutta oli inhottavaa. Heräämössä olin tunnin ja sitten osastolle. Vauva oli isän kanssa salisssa vielä tunnin niin ehdin ottaa tirsat.

Traumoja? Ei ainakaan vielä oireile pahasti. Imettäessä välillä tulee hentoisia jälkisuppareita niin joskus meinaa iskeä paniikki.
Mies pärjäsi hyvin sen minkä pystyi. Koska meillä jäi kaikki "perinteiset" jutut pois niin vaikea sanoa miten olisi silloin pärjänny. Olihan se aika paniikissa kun huusin ja leikkurissa tirautti kun tytön näki. Niin ja äsken vasta pääsin suihkuun ja kasasta piuhoja irti. Eli mies on opetellu vaipat ym ja nostelee vauvaa tissille :)

Eclipse :) : mun synnytys meni vähän samoin, mutta ei ihan noin pitkän kaavan mukaan. Toivottavasti ei tosiaan traumoja sulle tule:Heartred. En usko, että mulle traumoja tuli, mutta pelkään kyllä synnytystä ja laittaa miettimään, mites ens kerralla, kun toinen vielä haaveissa...

Monta kertaa ne sairaalassa kysyivät mielipidettä synnytyksestä, arvioita asteikolla 4-10...tosi moni kysyi sitä ja olisi ollut halukas keskustelemaan asiasta.
 
Ettekös te ollu husin alueella? Saitteko synnäriltä mukaan sellasen oppaan:"Vauvamatkalla -opas synnyttäneelle"? Löytyy myös netistä husin sivuilta. Siinähän on lyhyesti mutta hyvin ohjeita vauvan hoidosta ym.synnytyksen jälkeen. Siinä tuosta kylvettämisestä: "jos vauvan iho ei ole kuiva, voi häntä kylvettää vaikka päivittäin, mutta kerran viikossakin on riittävän usein." Ei puhuta 2.vkon odottamisesta. Ollaan kylvetetty tarpeen mukaan. On kiva saada puklauksetkin kunnolla pestyä ja kun on niin lämminkin ollut niin vähän hikisyyttä pestyä.
Ulkoillakin voi tietääkseni näin lämpimällä säällä vaikka samantien. Itse välttelen ennemmin kauppoja ym.jossa ihmisiä, ettei mitään rajuja tauteja tarttuisi.

Catlin:) : saatiin. Neuvolassa kuitenkin oli täti sitä mieltä, että antaa pojan kasvaa 3kg:n ja sitten vasta hänen kanssa liikenteeseen/ulos. Kauppoja/ väkijoukkoja on syytä välttää kauemman. Pojalla oli eilen eka kylvetys, kun 2viikkoa täynnä:) Pesemällä tulee kyllä eritavalla puhdasta ja tukkakin tuli niin tuuheaksi :)
 
Last edited by a moderator:
Ahaa, ne on nyt ottanu tän keskusteluun. Antoiko se mitään esitteitä, nettisivuja tai numeroita? Meinaan, et harva nainen siellä ihan oikeesti myöntää mitään, jos on ollu suhteessa kauan. Niitten kannataisi jakaa apu-paikat ja -numerot suoraan käteen, silloin joku avun tarvitsija vois aktivoituakin.

Tästä just tällä vkolla uutisoitiin. Tästä Suomen lähisuhdeväkivaltatilastosta, joka on Euroopan kärkeä. Suomeen tuli vasta 90-luvun lopulla raiskaus parisuhtessa rangaistavaksi. Samoin silloin vasta tunnustettiin, että toi on yleinen ongelma ja yksilön ongelma, ei parisuhteen ongelma.

Jos joku täällä tarttee tollaista apua, ja varsinkin raskaana ollessa lähisuhdeväkivalta on sietämätöntä, niin eka paikka mihin ottaa yhteyttä on RIKOSUHRIPÄIVYSTYS. Sieltä neuvovat kaikki muut paikat ja voi nimettömänä saada apua.

Mulla neuvolatäti ei oo tosta keskustellu, tietää varmaan, et laukoisin kyllä senkin pihalle jos jotain tollasta olis.

Mut jos äijä käy kiinni, ees vähä tai riidan aikan pitää kiinni (vaikkakin päästäis irti ku pyydät), niin se on eka merkki. Vuoden päästä voi tulla avokämmentä ja 10 vuoden päästä puukkoa. Se väkivallan määrä kasvaa hiljalleen.

Mä muistan ku joku sanoi, et "no se on ainakin kiltti, eikä tarvi pelätä", ni mä kyl sanoin, et se on saatana perusolettamus, ettei käy kiinni. SIITÄ ei jaeta lisäpisteitä. Ihan samallalailla, kun oletetaan, että mies osaa mennä vessaan, eikä tee housuihinsa. Siitäkään ei saa lisäpisteitä, se on PERUSOLETTAMUS.

Sama koskee tietty naisia. Mutta niin päin lähisuhdeväkivalta on tositositosi paljon harvinaisempaa. 20% suomalaisista naisista on kokenut väkivaltaa puolison (miehen) puolelta. Naisia myös kuolee näin vuosittain paljon enemmän kuin synnytykseen. Sellaisesta suhteesta on vaikee lähteä pelon takia, mutta kehotan yrittämään. Siitä kyl selviää, jos hakee apua. Jos ei, niin ei välttis selviä hengissä.

Jaahans, tälllaista painavaa asiaa tähän aamuun. Aamusaarna...:rolleyes:

Unohdin vastata tähän: En saanut mitään lippusta/tietoa/puhnumeroita, juteltiin vaan. Siksi se onkin ihan turhaa vaan jutella, kun ei sitä helposti myönnä kukaan. Ehkä jos tilanne on tosi paha, niin tulis otettua puheeksi muulloin kuin väkivaltakeskustelun aikana.

Mä en siedä väkivaltaa missään muodossa. Lapsuudessa monet tukkapöllyt saaneena ja koulussa kokenut niin fyysistä kuin henkistä väkivaltaa, ne saa riittää yhden elämän ajaksi. Ukko lähtee heti, jos kajoaa. On tosin itsekin rauhaa rakastava tyyppi, mutta oon mä siitä joskus maininnut että musta pääsee helposti eroon pettämällä tai kajoamalla.
 
Syötkö magnesiumia siihen jalkaan? Venyttely voi auttaa myös. Mut toi on vittumainen, toi levoton jalka. Mullakin on ollu sitä nyt välillä. Vaikka siihen on lääket.selitys, niin silti musta tuntuu että se on psykologinen juttu...

Mäkin heräsin nyt taas tähän kääntyilyyn kyljeltä toiselle. Kuus tuntiako täs nyt tuli nukuttuu... Eilen oli epätoivoiset kehärit taas täällä. Yhä useammin ne päättyy riitaan. Tää alkaa näyttää ihan tutulta tää suhde, ihan ku oisin eläny tällaisen vaiheen aiemminkin.

Oliks mulla tänään rv 34+0? Varmaan näin.

Syön magnesiumia sekä rautaa, eikä auta. Mullahan oli nyt hb 114 ja raudanpuute voi just pahentaa oireita. Mulla on siis normaalistikin iltaisin levoton jalka, mut raskausaikana pahenee..kohta se on sietämätöntä. Särkylääkkeen nappasin illalla, et ois jotain apua, mutta se oli varmaan enempi henkinen apu.
 
Catln:) : mä en tiedä, enkä tajunnut kysyä. Oli vaan tiukkana, ettei vauvan kanssa saa nukkua, jos pitää vieressä on oltava hereillä. Kyllä me ollaan pari tuntia pidetty sängyllä ja vähän nukuttukin päikkäriä siinä samassa, ei olla mitenkään kieputtu. Ei olla ylipainoisiakaan.

Voihan olla, että terkalla on jotain kokemuksia, iäkäs nainen -- on jotain 60v. ja elämänsä ollut neuvolantätinä
Meillä vauva on nukkunut meiän välissä vauvan pesässä syntymästään saakka. Tarkoituksena varmaan puolen vuoden iässä siirtää pinnasängyyn nukkumaan. Itse saatoin alussa imettäessä nukahtaa vauvan kanssa ja pelkäsin, että jotain voisi vahingossa tapahtua. Pidän vauvanpesää turvallisempana ratkaisuna. Kukin tekee niin kuin katsoo parhaaksi. Toiset pitää alusta lähtien äitiyspakkauksessa tai pinnasängyssä.
 
Mä synnytin siis viime viikon pe 20.5 kättärillä ja silloin oli sekä siellä, että Naistenklinikalla sulku, ollut jo edellisestä illasta alkaen. Sanoivat mulle puhelimessa, että "mene Hyvinkäälle tai Porvooseen" synnyttämään, Helsinki on ihan täynnä.. Sanoin sille hoitajalle, etten varmana lähde niin pitkälle, että mieluummin synnytän eteiseen, voitko antaa ohjeita puhelimitse.. Sitten hän sanoi, että "no lähde tulemaan tänne (kättärille) päivystyksen kautta, niin mietitään jotain".
Jouduin odottamaan päivystys osastolla joku max 30min ja sitten vapautuikin synnytyssalista huone. :wacky:
Ei sitä näköjään pysty mutu-tuntumalla arvioimaan... Me lähettiin just 19.5. Kättäriltä pois ja musta useampi siinä kotiutui. Mutta nopeesti ne tilanteet just muuttuu näköjään.
 
Kovin on ainakin ehdoton sun th tähti-73!! Voihan sitä asioista kertoa ja varottaa, ei puhua niinkuin se varmasti tapahtuisi ja tavallaan syyllistää.
Mulla kyllä tulee vauva nukkumaan tississä kiinni ekat viikot/kuukaudet. Babynest mulla on ja sitä mahd mukaan pidän tässä sängyllä. Kaikki lapset nukkuneet vieressä. Jo synnytysosastolla :)
Niin mua kans hämmentää toi ehdottomuus. Varsinkin kun esim HUS oikein mustaa valkoisella ohjeistaa "kenguru-hoidosta" ja vieressä pitämisestä laitokselta lähtien :)
 
Yölento:) : Okei. Me nyt noudatetaan tuota neuvolan ohjetta, sitä tuoreena äitinä en oikein uskalla kyseenalaistaakaan.

Mites vauvan kylvetys, mulle sanottiin, että kerran viikossa, 2viikon iästä lähtien.
No on sillä tädillä tosiaan niitä sääntöjä... Huaah... Mä olen sairaalasta ja neuvolasta saanut molemmilla kerroilla kylvetyksestä seuraavanlaiset ohjeet: vauvan voi kylvettää halutessaan ihan alkupäivinäkin, eikä haittaa vaikka napatynkä ei olisi irronnut, kunhan kuivaa sen kylvyn jälkeen hyvin. Jokainen perhe tekee niinkuin itselle parhaiten sopii, vauvan voi kylvettää kerran viikossa tai useammin. Ja sit faktahan on, että vauvahan koka tapauksessa kylvetetään jo siellä laitoksella, että miksei sit kotona vois pian uudestaan kylvettää. :)
 
Niin mua kans hämmentää toi ehdottomuus. Varsinkin kun esim HUS oikein mustaa valkoisella ohjeistaa "kenguru-hoidosta" ja vieressä pitämisestä laitokselta lähtien :)

Myy75:)
Kyllä "kenguru-hoidosta", mutta hereillä ollessa. Vauvanpesä, josta Maria kirjoitti on varmasti turvallisin vauvalle.

Vauvan kanssa olisi kiva nukkua, mutta kun "ei suositella", niin täytyy hankkia tuo pesä:happy: Käytiin jo kerran ostoksilla, mutta ne oli vauvaliikkeestä loppu..
 
Myy75:)
Kyllä "kenguru-hoidosta", mutta hereillä ollessa. Vauvanpesä, josta Maria kirjoitti on varmasti turvallisin vauvalle.

Vauvan kanssa olisi kiva nukkua, mutta kun "ei suositella", niin täytyy hankkia tuo pesä:happy: Käytiin jo kerran ostoksilla, mutta ne oli vauvaliikkeestä loppu..
Joo siis ehdottomasti kannattaa joka tapauksessa tehdä niin kuin itselle parhaalta ja mukavimmalta tuntuu :) Silleenhän sitä saa itsekin rauhallisin mielin paremmin nukuttua. Mä meen ite vähän tilanteen mukaan. Oon pyrkinyt just pistään vauvan omaan sänkyyn illalla, kun se on nukahtanut syliin/ tissille - aika vaihtelee illasta riippuen - ja sit välillä otan yöllä viereen, riippuu onko esikoinen sängyssä. Meillä on siis vauvalle semmonen vaavi-sänky, vähän niinku sairaalasänky nyt alkuun ja oon sen vuorannu makuupussilla, että on semmonen pesämäisempi ja sit laitan peiton silleen "tiiviisti" ympärille luomaan turvaa. Ja vaaveli on myös nukkunut isin rintakehän päällä sohvalla :) Molemmat lapset tuntuu olevan samanlaisia sylittelijöitä.
 
Meillä vauva on nukkunut meiän välissä vauvan pesässä syntymästään saakka. Tarkoituksena varmaan puolen vuoden iässä siirtää pinnasängyyn nukkumaan. Itse saatoin alussa imettäessä nukahtaa vauvan kanssa ja pelkäsin, että jotain voisi vahingossa tapahtua. Pidän vauvanpesää turvallisempana ratkaisuna. Kukin tekee niin kuin katsoo parhaaksi. Toiset pitää alusta lähtien äitiyspakkauksessa tai pinnasängyssä.
Meil on samanlainen vauvapesä Ja musta ainakin itestä tuntuu että se on turvallisempi kuin että ottaisin suoraan.viereen. Pinnasängyn vedän ihan sängyn viereen ja saan pesän kanssa vauvan ilman nostoja viereen ja takas pinnikseen. Ainakin näin suunnittelen.
 
Myy75:)
Kyllä "kenguru-hoidosta", mutta hereillä ollessa. Vauvanpesä, josta Maria kirjoitti on varmasti turvallisin vauvalle.

Vauvan kanssa olisi kiva nukkua, mutta kun "ei suositella", niin täytyy hankkia tuo pesä:happy: Käytiin jo kerran ostoksilla, mutta ne oli vauvaliikkeestä loppu..
Niitä on tosi eri hintasia. 39€ oli Vauvatalo Johannassa ja jossain toisessakin tää ihan perusvalkonen. Kuvioidut on heti 60-100€. Mulla oli pari uutta tyynyliinaa ni mahtu just pesän päälle "lakanaks" ja ujutin sen alle äippälådan pissasuojan jonka leikkasin kahtia kun se oli niin valtava.
 
Mä oon päivisin nostanut vauvan olkapäälle röyhtäisemaan vanhaan tapaan mutta yöllä en :)

Miten mun päivät ja tunnit ei vaan kulu? Inhottavaa kun tietää THE -päivän mäin paljon ajoissa ja aika ei vaan kulu, tuntuu ihan että kellon viisarit jämähtäneet...
Ja yötkin menee ihan plörinäksi, hyppään vessassa vähintään 5 kertaa ja sekin alimitoitettua. Valivalivali :)
 
Mun on pitänyt kysyä sulta, JustMom, että oletko ite tyytyväinen saamaasi käynnistyspäivään vai olisitko halunnut aikaisemman päivän?
 
Mä oon päivisin nostanut vauvan olkapäälle röyhtäisemaan vanhaan tapaan mutta yöllä en :)

Miten mun päivät ja tunnit ei vaan kulu? Inhottavaa kun tietää THE -päivän mäin paljon ajoissa ja aika ei vaan kulu, tuntuu ihan että kellon viisarit jämähtäneet...
Ja yötkin menee ihan plörinäksi, hyppään vessassa vähintään 5 kertaa ja sekin alimitoitettua. Valivalivali :)
Mä elän totaalipimennossa koska tää tulee ulos. Mulle kelpais kans joku päivä Tiistaina pistän sen neuvolalääkärin koville....mulla on taas lista asioita sille....toivottavasti nyt ei pyydä kääntyy googlen puoleen.

JustMom10 - sun vaavista tulee kaksonen (mäkin oon). Moniko aiemmista on kesän lapsia?
 
MS, mun mielestä voisit tehdä valituksen lääkäristä jos se mainitseekaan sanan google! Tai vaadit lähetteen äitiyspolille ellei hän osaa vastata kysymyksiin, ehkä ne polilla osais antaa vastauksiakin.
 
Mun on pitänyt kysyä sulta, JustMom, että oletko ite tyytyväinen saamaasi käynnistyspäivään vai olisitko halunnut aikaisemman päivän?
Kyllä mä kieltämättä olin hieman pettynyt tyksistä lähtiessäni. En ollut ajatellut että sinne heti jäisin mutta että niinkin pitkän aikavälin käynnistysajan sain... Nää on ollut tuskaisen pitkiä päiviä ja jokunen vielä edessä.
Jännittää kyllä aika lailla vauvan koko , kaunisteltu mittaus sai silloin 36+5 pa vajaa 3,7kg mutta ruudulla vilahteli myös niitä 4kg arvioita ja yli. Pää sekä vatsa vastasi rv 40+ mitoiltaan. Reisikin oli isompi kuin viralliset päivät. Itsellä on olo että vauvaa joka paikka täys...
Ja toinen jännityksen aihe on synnytyksen vauhti. Mulla on syntynyt viimeisimmät 7 lasta 55min-2h ekasta supistuksesta laskien. Jännitän jos synnytys tässä käynnistyy ennen käynnistysaikaa, ehdinkö sairaalaan vaikka tyks tuossa 6km päässä. Jos olen sillä hetkellä lasten kanssa yksin jne, ennenkuin lastenvahti saapuu paikalle jne...
 
Mä elän totaalipimennossa koska tää tulee ulos. Mulle kelpais kans joku päivä Tiistaina pistän sen neuvolalääkärin koville....mulla on taas lista asioita sille....toivottavasti nyt ei pyydä kääntyy googlen puoleen.

JustMom10 - sun vaavista tulee kaksonen (mäkin oon). Moniko aiemmista on kesän lapsia?
Mulla on 2 heinäkuussa ja 1 elokuun lopussa. Muut syksy talvi ja kevät( no eihän niitä vuodenaikoja oo muitakaan:laughing001)

Ms74 sä voisit kyllä pyytää lähetteen tyksiin! Varmasti sulla on joku syy mikä vaatii sen, ihan vaikka vaan ikäänkin vedoten.
 
Takaisin
Top