Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei oo ollenkaan nla lääkärin arviota kun lähete oli tyksiin suoraan synnytystapa arvioon. Jos sulla on kaikki nla lääkärissä hyvin niin ei varmaan tuu enää ultria :/ ellet sitte joudu tyksissä käymään muuten ennen synnytystä, sielä kyllä ultraavat aina!
Helsingissä neuvolalääkäri tuossa loppuvaiheessa ultrasi, kun arvioi kokoa, mutta en mä ees kunnolla nähny ruutua...
 
Käytetäänkö kesällä vauvalla kunnon peittoa (tuo mikä tuolla äippälådas on)? Vai onko liian kuuma ja laitan ohuemman? Mä oon ite sellanen vilukissa että varmaan puen vauvalle liikaa ja peittelen. Paljonko vaatteita sen päälle kun lähetää sairaalasta? Paita ja pöksyt ja otanko jonkun ohuemman fleecehaalarin mukaan? Pipo?

Ei välttis lainkaan peittoa, body ja jotkut potkikset varmaan riittää kesällä. Myssy aina, myös kesällä. Ei kai siitä fleecehaalarista ole haittaa ottaa varmuudeks mukaan jos on viileämpi päivä...
 
Ei mulla oo pullahtanu. Mä en oo kypsä. Hih hih. Mulla on joskus aikoja sit ollu napalävistys niin ne reiät kutisee nyt kun vatsa venyy.

Vatsat on odottajilla niin eri kokosia. Luulin eilen kaupassa että yks poksahtaa just mutta sillä olikin vasta syksyllä laskettu aika. Oli kolme kertaa mun kokonen...toki muutenkin enempi painoa. Mua edelleen ärsyttää kun saan kokoajan kuulla että ai niin pitkällä, voi kun sä oot pieni...rv 35+1. Mut mä oon pitkä 176 että kai se typy sit mahtuu tuonne piiloon. Ja käyrillä kuitenkin ollaan. Aiheuttavat vaan mulle turhaa pohdintaa että onko vauva kasvanut jos mä oon muka pieni. Siellä luennollakin osa näytti niin suurilta ja viikot paljonkin mua jäles.

Btw mä nukuin 9h ja kerran vaa veskis. Nyt on kauhee nälkä!!!


Ei sitä kannata itseään turhaan muihin vertailla, jokaisen raskaus on niin uniikki ja mahat myös..Mulle sano yks entinen työkaveri reilu kk sitten et ootpas sä valtava..Lähinnä nauratti, kun painoa oli siihen mennessä tullut n.6kg lisää eikä mun maha omasta mielestä ollu ees iso..Tosin se on aina tottun näkemään mut hoikkana et ehkä siihen verrattuna olinkin valtava.Sitten taas toinen ex työkamu sano et ei musta edes huomaa et oon raskaana ennenku käännyn ja maha näkyy..Ihmiset myös niin eri tavalla näkee asiat..

Mä ostin heti äitiysnapakoruja ja oon kyllä pystyn hyvin pitää korua..ei kiristä eikä oo mitään raskausarpi tullu siihen korun ympärille vaikka joku pelotteli sillä, tosin ei mulle oo kyllä muuallekkaan tullu arpia..Tosin mulle on ilmestyny elämäni ekat selluliitit reisiin ja pärssiiseen et ehkä se sit tasottaa ton arpien puutteen :confused:

Tosta painohommelista vielä, mun aamuvaaka näytti nyt et painoa ois tullu neuvolan lähtöpainoon 7.7kg, oon vähän ajoittain ollu huolissani siitä kun ei nouse mut oon sen nyt sillai funtsinu et sielt tulee sen mitä tulee.Neuvolan th sano et 8kg pitää minimissä heidän taulujensa mukaan tulla etteivät huolestu.Kuitenkin vauva kasvaa käyrien sisällä hyvin ja sf-mitta on normaali.

Joku jutteli sushista et uskaltaako syödä.Mä oon vetäny kyllä raskauden aikana mut jättäny ne raa'at lohiversiot pois.Fetaa oon myös popsinu koko raskauden ajan.Cocistakin oon juonu,en tietty litratolkul mut sillon tällön ku o tehny mieli.Ja aamukahvista en oo luopunu, pienensin vaan kuppikokoa..
 
Ei välttis lainkaan peittoa, body ja jotkut potkikset varmaan riittää kesällä. Myssy aina, myös kesällä. Ei kai siitä fleecehaalarista ole haittaa ottaa varmuudeks mukaan jos on viileämpi päivä...
Meillä tällä hetkellä vauvalla käytössä äitiyspakkauksen peitto öisin - ja siis nukkuu semmoisessa normaalissa yöpuvussa. Riippuu tietty asunnonkin lämpötilasta. Ajattelin itse, että kokeilen vähän, miltä niskan lämpötila tuntuu. Vielä on vaikuttanut lämpötila ihan sopivalta. Ja jotkuthan käyttää semmosta unipussia, sekin voi korvata peiton. Ota vaan MS74 fleece varuiks mukaan. Se on aika hyvä vinkki, että vauvalle yks kerros enemmän kuin itselle. Ja peittokin on siis kerros tai kovin paksu vaunujen suojapeite. Ja autossahan on lämmin ja jos on pidempi matka niin turvakaukalokin jo saattaa olla aikamoinen lämpöpesä. Meillä oli aurinkoista ja ehkä vähän alle 20, ku tultiin sairaalasta, niin oli pitkähihainen body, potkarit, puuvillapipo, tumput, sukat ja collegehaalari niiden päällä, ku ajattelin, et silloin fleece ois ollu liian kuuma. Mut näistä vinkeistä huolimatta itsekin joka kerta pohdin, et apua, mitä ulos nyt päälle... :) :laughing002
 
Onnea Janna75!

Joo toi vauvan pukeminen on kyllä aina semmoinen pähkäilyn aihe.. Mä pelkään enemmän lämpöhalvausta kuin sitä, että vauvalla olisi liian kylmä. Vaunuissa peiton avulla pystyy aika hyvin säätelemään lämpötilaa, mulla on käytössä sellainen ohut mutta lämmin peitto, jonka voi tarvittaessa taittaa moneen osaan paksuksi peitoksi tai sitten tietty jättää kokonaan pois. Yritän myös aina tarkkailla, näyttääkö/ tuntuuko vauva hikiseltä tai viileältä ja sen mukaan ottaa opiksi seuraavan kerran pukemista varten..
Äitiyspakkauksen peittoa tai makuupussia olen pitänyt vaunujen pohjalla pehmikkeenä.

Yöllä vauva on nyt nukkunut lyhythihaisessa ja -lahkeisessa yöpuvussa. Nukkuu mun kanssa saman peiton alla, joten lämmin on. Äitiyspakkauslaatikkoon olen tehnyt vauvalle pedin, mutta hän ei vaan suostu nukkumaan siellä. Eikä missään muuallakaan paitsi mun vieressä (yöllä). Saa nähdä, milloin muuttaa omaan sänkyyn... Ehkä viimeistään kun armeijaan pitäisi lähteä???
 
:) juu sairaalalla ollaan ja osastolle kirjauduttu mutta huoneen saan vasta 2 aikoihin kun tulee tilaa. Paikat jopa auennu sormelle kahdessa päivässä mutta vauva todella korkealla. Ekan lääkkeenkin jo sain mutta ei vielä tietenkään mitään vaikutusta. Istuskellaan kahviossa jädellä :)
Nyt oli pätevän oloinen suomalainen lääkäri. Tuli kyllä pari ylläriä. Ekakskin teki synnytystapa-arvion uudestaan ja totesi että paikat ihan normikokoiset. Hyvin mahtuu ainakin alaosasta ulos. Yläosastahan ei voi sanoa kun sitä ei saa selville tunnustelemalla. Kaksi päivää sitten hoono soomi lääkäri mittasi vauvan 3,3kg mutta totuus onkin sitten vähän muuta. Tunnustelu ja paremmalla ultralaitteella tarkistettuna arvio 4,2kg :rolleyes: Oiskohan pitäny jättää pari jätskiä väliin vaikkei radia olekkaa....
 
Muokattu viimeksi:
Onks kellään napa kääntynu ulos? Mulla on hyvää vauhtia kääntymässä. Oon tarkkaillu sitä viikkotolkulla. Kyl se kääntyy... Kunnon suonikohjuja ei viel näy, on vaan sellaisia "mustelmia".

Huomenna pitää muistaa mittaa sokerin vrk käyrä. Mitenköhän sen muistaa...

Lopussa napa joo kääntyy, mulla veti tunnottomaksi navanympäristö ja vieläkin iho tunnoton osittain...palautuu ne siitä:) Ihoon ei kuitenkaan tullut raskausarpia ollenkaan!:grin Suonikohjuja ei myöskään tullut, mutta yksi peräpukama vähän ennen synnytystä. Sen pitäisi parantua kai itsekseen.
 
:) juu sairaalalla ollaan ja osastolle kirjauduttu mutta huoneen saan vasta 2 aikoihin kun tulee tilaa. Paikat jopa auennu sormelle kahdessa päivässä mutta vauva todella korkealla. Ekan lääkkeenkin jo sain mutta ei vielä tietenkään mitään vaikutusta. Istuskellaan kahviossa jädellä :)
Nyt oli pätevän oloinen suomalainen lääkäri. Tuli kyllä pari ylläriä. Ekakskin teki synnytystapa-arvion uudestaan ja totesi että paikat ihan normikokoiset. Hyvin mahtuu ainakin alaosasta ulos. Yläosastahan ei voi sanoa kun sitä ei saa selville tunnustelemalla. Kaksi päivää sitten hoono soomi lääkäri mittasi vauvan 3,3kg mutta totuus onkin sitten vähän muuta. Tunnustelu ja paremmalla ultralaitteella tarkistettuna arvio 4,2kg :rolleyes: Oiskohan pitäny jättää pari jätskiä väliin vaikkei radia olekkaa....
Tsemppiä ja äiti-voimaa paljon sinne! :)
 
Mä kans valmis! Yskin vielki heti jos syke nousee ni sit lirahtaa pisu ja aina mietin että lorahtais ny kunnolla jo.....

Sirpa40 - tänään täällä pyykkikone laulaa pikkuvaatteita täynnä. Hitto ne on söpöjä. Sais äkkii pukee päälle.

Käytetäänkö kesällä vauvalla kunnon peittoa (tuo mikä tuolla äippälådas on)? Vai onko liian kuuma ja laitan ohuemman? Mä oon ite sellanen vilukissa että varmaan puen vauvalle liikaa ja peittelen. Paljonko vaatteita sen päälle kun lähetää sairaalasta? Paita ja pöksyt ja otanko jonkun ohuemman fleecehaalarin mukaan? Pipo?

Meiän poika on aina tähän asti ollut siinä äitiyspakkauksen makuupussissa vaunuissa. Päälivaatteet vaihtelee sään mukaan. Jos on alle 20 astetta pojalla on joku haalari päällä. Meillä on kangas -, karvainen nalle-, ja sellainen ohut puuvillahaalari. Lisäksi on vielä fleecepuku. Joku noista päällä, jos on alle 20 astetta. Yli 20 astetta niin riittää kaksi sisävaatekertaa. Kalsarit ja verkkarit+body ja fleecetakki. Helteillä varmaan riittää yksi vaatekerros. Eikä välttämättä tarvitse sitä makuupussia. Jos kädet ja jalat on kylmät, niin kannattaa lisätä vaatteita. Niskasta voi tarkistaa hikoileeko vauva. Meillä äitiyspakkauksen lämpömittari vaunuissa, että tietää kuinka lämmintä on. Autossa ei kesäkeleillä tarvitse niin paljon vaatetta kuin ulkona, joten itse laittaisin säästä riippuen pelkät sisävaatteet tai haalarin. Meiän pojalla on ulkona päässä ohut puuvillapipo. Vastasyntynyt varmaan tarvitsee, jonkun ohuen pipon päähänsä ulkona. Meillä odottaa laatikollinen värillisiä 62 cm vaatteita, joita haluaisin päästä pesemään. Ei ehdi pestä kuin valkoisia likavaatteita, kun poika puklaa, pissaa ja kuolaa niin paljon päivittäin. Monta kertaa päivässä saa olla paitaa vaihtamassa. Yöksi olen vaihtanut yöpuvun päälle. Äitiyspakkauksen peitto on meillä vauvalla tällä hetkellä öisin käytössä. Poika yleensä nukkuu peitto vain puoliksi hänen päällään. Kesällä riittää varmaan pelkkä lakana vauvalla tai riippuu talon/ asunnon sisälämpötilasta. Meiän talossa on n.19-21 astetta sisälämpötila kesäisin. Mäkin pähkäilen päivittäin mitä laittaa pojalle päälle, että on hyvä olla erilaisia vaatevaihtoehtoja. Mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän vaatetta.
 
:) juu sairaalalla ollaan ja osastolle kirjauduttu mutta huoneen saan vasta 2 aikoihin kun tulee tilaa. Paikat jopa auennu sormelle kahdessa päivässä mutta vauva todella korkealla. Ekan lääkkeenkin jo sain mutta ei vielä tietenkään mitään vaikutusta. Istuskellaan kahviossa jädellä :)
Nyt oli pätevän oloinen suomalainen lääkäri. Tuli kyllä pari ylläriä. Ekakskin teki synnytystapa-arvion uudestaan ja totesi että paikat ihan normikokoiset. Hyvin mahtuu ainakin alaosasta ulos. Yläosastahan ei voi sanoa kun sitä ei saa selville tunnustelemalla. Kaksi päivää sitten hoono soomi lääkäri mittasi vauvan 3,3kg mutta totuus onkin sitten vähän muuta. Tunnustelu ja paremmalla ultralaitteella tarkistettuna arvio 4,2kg :rolleyes: Oiskohan pitäny jättää pari jätskiä väliin vaikkei radia olekkaa....
Tsemppiä sinne! Näin loppuvaiheessa vauvan painoa on tosi vaikea arvioida oikein. Se voi heittää vaikka kuinka! Kun vauva ihan loppuraskaudesta tekee hengitysharjoituksia kohdussa eli pallea laajenee ja supistuu niin riippuu kokoarvio ihan siitä että mihin kohtaan hengitysharjoitusta mittaus osuu:)
Muutaman millin heitto muuttaa lopputulosta !
 
JustMom10 : meille sanottiin, että on uusi tutkimus, kun se otettiin
Jos se sitten on tullut muihin sairaaloihin uutena? Tai sit on joku muu? Mut tää mikä tyksissä otettu jo useamman vuoden niin tutkii myös näitä aineenvahdunta sairauksia, hyvin harvinaisiakin .pää asia että ne jotka haluaa osallistua tutkimukseen , pääsevät siihen , ei onko uusi vai vanha tutkimus :)
 
Oliko ne katkaravut kiellettyjä? IHAN SAMA! Meidän lähikauppaan oli ilmestynyt paikan päällä tehtyjä katkarapuvoileipiä myyntiin ja mä nappasin sellasen aamupalaks/lounaaks mukaan. Täytyyhän tätä raskauden puoliväliä ja synttäriä jotenkin juhlistaa heti aamusta. Enkä edes kysynyt onko majoneesi pastöroitua! :D Täällä eletään vaarallisesti. :D
Hyi sua! :jimlad:

Mä sekoitin eilen aurajuustoa makaronilaatikkoon. Tänään meinasin tehdä saman, mut vilkaisin sen juuston parastaennen-päivää... Öh, oli 21.4. Ennen vanhaan olisin syöny pois, mut nyt meni (nyyh) roskiin. On se kumma et aurajuusto on menny mun jääkaapissa vanhaksi?!?
 
Tsemppiä sinne! Näin loppuvaiheessa vauvan painoa on tosi vaikea arvioida oikein. Se voi heittää vaikka kuinka! Kun vauva ihan loppuraskaudesta tekee hengitysharjoituksia kohdussa eli pallea laajenee ja supistuu niin riippuu kokoarvio ihan siitä että mihin kohtaan hengitysharjoitusta mittaus osuu:)
Muutaman millin heitto muuttaa lopputulosta !
:) juu sairaalalla ollaan ja osastolle kirjauduttu mutta huoneen saan vasta 2 aikoihin kun tulee tilaa. Paikat jopa auennu sormelle kahdessa päivässä mutta vauva todella korkealla. Ekan lääkkeenkin jo sain mutta ei vielä tietenkään mitään vaikutusta. Istuskellaan kahviossa jädellä :)
Nyt oli pätevän oloinen suomalainen lääkäri. Tuli kyllä pari ylläriä. Ekakskin teki synnytystapa-arvion uudestaan ja totesi että paikat ihan normikokoiset. Hyvin mahtuu ainakin alaosasta ulos. Yläosastahan ei voi sanoa kun sitä ei saa selville tunnustelemalla. Kaksi päivää sitten hoono soomi lääkäri mittasi vauvan 3,3kg mutta totuus onkin sitten vähän muuta. Tunnustelu ja paremmalla ultralaitteella tarkistettuna arvio 4,2kg :rolleyes: Oiskohan pitäny jättää pari jätskiä väliin vaikkei radia olekkaa....
Samaa mieltä kuin Justmom. Luin sieltä yhdestä linkistä, että isommissa kokoluokissa menee arviot pepulleen. Et älä huolestu tosta koosta! Muista raportoida sieltä! Mies on mukana? Pitää käestä kiinni? Mitä lääkettä sait?
 
Samaa mieltä kuin Justmom. Luin sieltä yhdestä linkistä, että isommissa kokoluokissa menee arviot pepulleen. Et älä huolestu tosta koosta! Muista raportoida sieltä! Mies on mukana? Pitää käestä kiinni? Mitä lääkettä sait?

Juu mies on tietenkin mukana. :) istuskellaan alakerran aulassa kun on tilavampi ja happi riittää. Cytotecia sain puolikkaan. Pitää saada paikkoja auki ja vauvaa alemmas niin ei oo paljon muita vaihtoehtoja. Ballonkia saatetaan kokeilla riippuen miten tilanne kehittyy. Kai mulla on jotain supistuksiakin kun maha kiristyy välillä mutta ei nää satu (vielä) ollenkaan. :)
 
Vilkuttaa teille lämpimästi "vanhat mammat" :greet025 voitte poistaa mut rivistä tällä kertaa. Ei tullut meille jouluvauvaa. :smiley-angry017
Jätän tunnarit voimaan jos Liityn seuraan joskus myöhemmin paremmalla onnella...
 
Tuli notkuttua Hyvinkäällä yli kaksi tuntia kun ei oikein nää jutut sujuneet. Mulla oli klo 10 aika käyrille ja 10.30 ultraan. Oltiin sairaalassa 9.45 ja vasta 10.30 kutsuttiin käyrien ottamiseen ja 11.00 ultraan. Olivat sekoileet ja mun raskausviikotkin oli väärin siellä ja ihmettelivät miksi multa otetaan sydänkäyrät kun viikkoja on vasta 28 vaikka oikeesti 32+3. No, päästiin kuitenkin asiaan ja kaikki vaikuttaa hyvältä.

Käyrissä ei ollut mitään ja ultrassa kaikki hyvin. Lääkäri sanoi, ettei se kyllä saa tästä pojasta pienikokoista millään. Painoarvio nyt 1936g, menee ihan keskikäyrillä. Rv 38 katsotaan vielä, että on pysynyt kasvu hyvänä. Raivotarjonnassa oli ja lapsivettä hyvin.
 

Liitteet

  • 2016-05-27 12.49.51.jpg
    2016-05-27 12.49.51.jpg
    751.8 KB · Katsottu: 22
Meiän poika on aina tähän asti ollut siinä äitiyspakkauksen makuupussissa vaunuissa. Päälivaatteet vaihtelee sään mukaan. Jos on alle 20 astetta pojalla on joku haalari päällä. Meillä on kangas -, karvainen nalle-, ja sellainen ohut puuvillahaalari. Lisäksi on vielä fleecepuku. Joku noista päällä, jos on alle 20 astetta. Yli 20 astetta niin riittää kaksi sisävaatekertaa. Kalsarit ja verkkarit+body ja fleecetakki. Helteillä varmaan riittää yksi vaatekerros. Eikä välttämättä tarvitse sitä makuupussia. Jos kädet ja jalat on kylmät, niin kannattaa lisätä vaatteita. Niskasta voi tarkistaa hikoileeko vauva. Meillä äitiyspakkauksen lämpömittari vaunuissa, että tietää kuinka lämmintä on. Autossa ei kesäkeleillä tarvitse niin paljon vaatetta kuin ulkona, joten itse laittaisin säästä riippuen pelkät sisävaatteet tai haalarin. Meiän pojalla on ulkona päässä ohut puuvillapipo. Vastasyntynyt varmaan tarvitsee, jonkun ohuen pipon päähänsä ulkona. Meillä odottaa laatikollinen värillisiä 62 cm vaatteita, joita haluaisin päästä pesemään. Ei ehdi pestä kuin valkoisia likavaatteita, kun poika puklaa, pissaa ja kuolaa niin paljon päivittäin. Monta kertaa päivässä saa olla paitaa vaihtamassa. Yöksi olen vaihtanut yöpuvun päälle. Äitiyspakkauksen peitto on meillä vauvalla tällä hetkellä öisin käytössä. Poika yleensä nukkuu peitto vain puoliksi hänen päällään. Kesällä riittää varmaan pelkkä lakana vauvalla tai riippuu talon/ asunnon sisälämpötilasta. Meiän talossa on n.19-21 astetta sisälämpötila kesäisin. Mäkin pähkäilen päivittäin mitä laittaa pojalle päälle, että on hyvä olla erilaisia vaatevaihtoehtoja. Mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän vaatetta.
Meillä ulkona ollu nyt just vähän saman tyylisesti. Vauvan niskan lämpötila taitaa kertoa parhaiten, koska ääreisverenkierto ei kai ole vielä niin kehittynyt, mutta toki, jos jalat ja kädet on tosi kylmät, niin sekin varmasti on merkki kylmästä. 2 v sitten, kun mulla oli huhtikuun lopussa syntynyt vauva, oli todella kuuma kesä aika ajoin. Silloin meillä oli vaunuissa vaan joku pehmike pohjalla, pojalla pelkkä lyhythihainen body ja sukat ja harso peittona, suojaamassa auringolta. Ja samoin harso aurinkosuojaa siinä kuomussa. Eli todella enempää ei kuumiin vaunuihin lämpimimmillä keleillä tarvinnut.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top