Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin se mun 'imetyslakana' oli sellainen normilakanan alle laitettava patjansuojus, kun multa tuli sitä maitoa niin paljon, että aamuisin oli aina koko sänky lainehti. Tilannetta helpotti toki kun ymmärsin ruveta nukkumaan liivit päällä. Mutta kyllä siinä sitä sotkua tulee, jos vauva vähänkin puklailee, niin koin sen muka tarpeelliseksi. En ole kyllä varma oliko se nyt kuitenkaan ihan must.

Rasvailusta olen samaa mieltä, että vältetään. Poikaa ei ole koskaan rasvailtu, PAITSI sitä sinkkivoidetta pyllyyn jos punoittaa, bebanthenia joskus johonkin kuivaan kohtaan ja lasten aurinkorasvaa käytimme jalkoihin etelässä. Käsiä suojasi pitkähihainen UV-paita. Mutta esim. kylvyssä emme ole käyttäneet koskaan mitään ainetta, ei öljyä eikä pesuaineita. Pojan iho on ollut tosi hyvä koko ajan.

Mulla ei napa kääntynyt viimeksi eikä nytkään ole merkkejä. Rv 27. Ensviikolla sokerirasitus ja neuvola. Pitkästä aikaa jotain äksöniä sillä saralla.

Mitäs muuta? Nenäfrida taisi jo tulla selväksi :) Kätevä sekin. Ai niin ja olihan mulla sellainenkin kaverilta saatu vehje, jolla sai nännit esiin ilmanpaineen avulla... Mulla kun on matalat nänninpäät, niin meni tosiaan ekat 1,5 kk rintakumien kanssa räpeltäessä.
 
Mikä käynti sulla olikaan tänään? Ihanaa pääset kurkkaamaan poikasta :)

Kontrolliultra. Päätettiin useammin ultrata kun viimeksikin tyttö oli täysiaikainen, mutta pieni (2600g ja 47cm). Tänään vissiin ottavat käyrille myös. Mutta kun mä itsekin olen pieni (paitsi leveyssuunnasta katsottuna :)), eikä mieskään mikään Hongankolistaja ole :) Mutta onhan se yhä että tutkitaan tarkkaan.
 
Ai niin ja talkkia emme mekään ole käyttäneet. Ja hoitoalustan päällä olemme pitäneet käsipyyhettä, joka on sitten aina vaihdettu, kun siihen tulee pissaa/kakkaa. Eli alussa koko ajan (sitä pyykin määrää!), nykyään 1,5 kk:n kanssa tuskin koskaan.
 
Mullon kyl napa kääntyny ympäri jo muutama viikko sit, vaikka vasta rv 17+6 :D
Napakorun jouduin ottamaan pois ehkä rv 13-14 kun se alkoi "törröttää"...
 
Mulla ei oo pulloja hankittuna, ne ehtii kyllä jos tarve tulee. Pari tuttia mulla on mutta nekin ihan sillä ajatuksella että jos ihan pakko on. Meillä ne joilla ei tuttia ole ollut tai jotka ovat peukkua imeneet, olleet ne rauhallisimmat tyytyväiset vauvat.
Talkkia ei tässä talossa oo ollut sitten esikoisen :)
Liivisuojia mulla on 2 pestävät ja yks pkt kertakäyttöisiä.
Ja sairaalakassia en oo pakannut edelleenkään :) niin vähän uskon että lähtö tässä välissä tulis ennen käynnistystä. Ehtii sitten tavarat pakata käynnistyspäivän aatto iltana :)
 
Susamama, onko siis vauva kypsä syntymään vai äiti kypsä synnyttämään? :D Mulla ei oo koskaan napa pullahtanut.
MS74, mä olen just yks niistä jotka näyttää jo valtavalta ja LA vasta lokakuussa. Ärsyttää oikeen miten ylävatsa työntyy eteenpäin. :( Mulla siis kohtu työntää suoliston ja kaiken ylimääräisen rasvan ylös- ja ulospäin. Alavatsa on sit vaan pikkasen ulkoneva.
 
Ei mulla oo pullahtanu. Mä en oo kypsä. Hih hih. Mulla on joskus aikoja sit ollu napalävistys niin ne reiät kutisee nyt kun vatsa venyy.

Vatsat on odottajilla niin eri kokosia. Luulin eilen kaupassa että yks poksahtaa just mutta sillä olikin vasta syksyllä laskettu aika. Oli kolme kertaa mun kokonen...toki muutenkin enempi painoa. Mua edelleen ärsyttää kun saan kokoajan kuulla että ai niin pitkällä, voi kun sä oot pieni...rv 35+1. Mut mä oon pitkä 176 että kai se typy sit mahtuu tuonne piiloon. Ja käyrillä kuitenkin ollaan. Aiheuttavat vaan mulle turhaa pohdintaa että onko vauva kasvanut jos mä oon muka pieni. Siellä luennollakin osa näytti niin suurilta ja viikot paljonkin mua jäles.

Btw mä nukuin 9h ja kerran vaa veskis. Nyt on kauhee nälkä!!!
Mitäs meinaat päivän tehdä?

Mulla ei taaskaan tee mieli syödä mitään. Arvatkaa, eilen ostin lähileipomosta pasteijoita, lihapiirakan ja kermamunkin. Söin sitte töissä muutaman tunnin välein jonkun niistä. Kaikki meni :woot:. Ei ollu nälkä, eikä närästäny. Mut oli jotain hyvää syötävää vähän väliä.

Eikä vaikuta sokereihin, tänään aamuarvo taas 4,8.

Nukuin kohtuu hyvin. Ihanaa!

Tänään taas nla-psykologia. Mä käyn siellä ny kerran vkossa synnytykseen saakka, sen verran hullu...:hungover::yuck: Mutta aivan helvetin hyvä, että sellainen on tarjolla. Ja se on fiksu mimmi, osaa kääntää aina ajatuksen muhun ja mun hyvinvointiin. Ellen ois paksuna ni se ois sitte joku yksityinen psykologi tai parisuhdeneuvoja. Niin no, mitään parisuhdettakaan ei kyl sitte todennäköisesti ois, eikä siten ongelmaakaan...

Viddu, tääl mitään vettä eilen tullu. Helvetin kylmä vaan oli. Nytkään täs piha-auringossa ei näytä siltä et tänään satais...:cool14
 
Mä olen käyttänyt talkkia kaikilla kolmella mutta hyvin vähän mitään rasvoja. Mieskin tykkäs laittaa talkkia kun ei tarvinnut "liata käsiään" jos olis laittanut jotain rasvaa punoittavaan peppuun.
JustMom, monilla napa pullahtaa ulospäin jossain vaiheessa raskautta. Jos siis normaalisti on kuoppa (kaikilla ei ole kuoppaa) niin sit se pullahtaakin ulospäin niin että näkyy paidan läpikin kohoumana. Mutta kaikilla ei tätä tapahdu.
 
Mitä tarkoittaa että napa kääntyy:oops::p
No se ei oo enää kuopalla, vaan enempi ku nappi. Mulla oli varmaan 1cm syvä napa ja nyt ei oo enää syvyyttä juuri yhtään. Se iho oli jossain vaiheessa tosi arkakin ku tuli "ulos" et meinasin laittaa siihen laastarin. Vaatteiden kosketuskin tuntu ilkeeltä. Nyt se iho on jo tottunu oleen ulkona :)
 
Me käytiin th:n kanssa tänään keskustelu perheväkivallasta. On vissiin uusi aihe äitiysneuvolassa kun ei 2014 semmosia puhuttu. Jotenkin outo keskustella kun myöntääkö kukaan oikeesti, jos joutuu väkivallan uhriksi..Katteli mua siihen malliin, et puhuuko totta.
Ahaa, ne on nyt ottanu tän keskusteluun. Antoiko se mitään esitteitä, nettisivuja tai numeroita? Meinaan, et harva nainen siellä ihan oikeesti myöntää mitään, jos on ollu suhteessa kauan. Niitten kannataisi jakaa apu-paikat ja -numerot suoraan käteen, silloin joku avun tarvitsija vois aktivoituakin.

Tästä just tällä vkolla uutisoitiin. Tästä Suomen lähisuhdeväkivaltatilastosta, joka on Euroopan kärkeä. Suomeen tuli vasta 90-luvun lopulla raiskaus parisuhtessa rangaistavaksi. Samoin silloin vasta tunnustettiin, että toi on yleinen ongelma ja yksilön ongelma, ei parisuhteen ongelma.

Jos joku täällä tarttee tollaista apua, ja varsinkin raskaana ollessa lähisuhdeväkivalta on sietämätöntä, niin eka paikka mihin ottaa yhteyttä on RIKOSUHRIPÄIVYSTYS. Sieltä neuvovat kaikki muut paikat ja voi nimettömänä saada apua.

Mulla neuvolatäti ei oo tosta keskustellu, tietää varmaan, et laukoisin kyllä senkin pihalle jos jotain tollasta olis.

Mut jos äijä käy kiinni, ees vähä tai riidan aikan pitää kiinni (vaikkakin päästäis irti ku pyydät), niin se on eka merkki. Vuoden päästä voi tulla avokämmentä ja 10 vuoden päästä puukkoa. Se väkivallan määrä kasvaa hiljalleen.

Mä muistan ku joku sanoi, et "no se on ainakin kiltti, eikä tarvi pelätä", ni mä kyl sanoin, et se on saatana perusolettamus, ettei käy kiinni. SIITÄ ei jaeta lisäpisteitä. Ihan samallalailla, kun oletetaan, että mies osaa mennä vessaan, eikä tee housuihinsa. Siitäkään ei saa lisäpisteitä, se on PERUSOLETTAMUS.

Sama koskee tietty naisia. Mutta niin päin lähisuhdeväkivalta on tositositosi paljon harvinaisempaa. 20% suomalaisista naisista on kokenut väkivaltaa puolison (miehen) puolelta. Naisia myös kuolee näin vuosittain paljon enemmän kuin synnytykseen. Sellaisesta suhteesta on vaikee lähteä pelon takia, mutta kehotan yrittämään. Siitä kyl selviää, jos hakee apua. Jos ei, niin ei välttis selviä hengissä.

Jaahans, tälllaista painavaa asiaa tähän aamuun. Aamusaarna...:rolleyes:
 
Oliko ne katkaravut kiellettyjä? IHAN SAMA! Meidän lähikauppaan oli ilmestynyt paikan päällä tehtyjä katkarapuvoileipiä myyntiin ja mä nappasin sellasen aamupalaks/lounaaks mukaan. Täytyyhän tätä raskauden puoliväliä ja synttäriä jotenkin juhlistaa heti aamusta. Enkä edes kysynyt onko majoneesi pastöroitua! :D Täällä eletään vaarallisesti. :D
 
Tää on hassua tää raskaus aika. Alussa sitä juoksee vessassa tarkistamassa että ei vaan vuoda mitään ja lopussa sitä toivoo että voi kun vuotais et tulis lähtö:grin

Mä olisin kyllä enemmän kuin valmis lähtöön!
Mä kans valmis! Yskin vielki heti jos syke nousee ni sit lirahtaa pisu ja aina mietin että lorahtais ny kunnolla jo.....

Sirpa40 - tänään täällä pyykkikone laulaa pikkuvaatteita täynnä. Hitto ne on söpöjä. Sais äkkii pukee päälle.

Käytetäänkö kesällä vauvalla kunnon peittoa (tuo mikä tuolla äippälådas on)? Vai onko liian kuuma ja laitan ohuemman? Mä oon ite sellanen vilukissa että varmaan puen vauvalle liikaa ja peittelen. Paljonko vaatteita sen päälle kun lähetää sairaalasta? Paita ja pöksyt ja otanko jonkun ohuemman fleecehaalarin mukaan? Pipo?
 
Muokattu viimeksi:
Joo, siis synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta vastasyntyneiltä - lukee papereissa :) Mun th-täti sanoi, että älä kysy mitä noi taudit on, ei tunne niistä puoliakaan. SIitä ei kyllä sanonut mitään, että onko vapaaehtoinen. Jotenkin vaan käsitin, että otetaan kaikilta vastasyntyneiltä, tosin mä kun suunnittelin lähteväni kotiin heti kun mahdollista, niin voi olla että kokeen ottaminen jää..tai sitten tullaan Hyvinkäälle erikseen sitä varten, en tiedä vielä. Riippuu miten synnytys menee :)
Se on vapaaehtoinen - mulle se ilmaistiin: "onko sulla mitään sitä vastaan, että otetaan?" :) Ja mä annoin kyllä ottaa, kun oli vaan yksi verikoe. Mutta tunnilleen 2 vrk pitää olla eli mekin periaatteessa viimeiset pari tuntia odotettiin sitä verikoetta, että päästiin lähtemään kotiin. Mutta eipä siitä mitään haittaakaan ollut - tuli hetki ottaa pikkutirsat ja lukea lehteä :)
 
Takaisin
Top