Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirpalle lisää listaa... Vanulappuja, vaipparoskis, joku viltti vauvalle, lansinohia nänneihin, mahd. maidonkerääjät (ite sain kaverilta, koin turhiksi), rintakumit tuli tarpeeseen, imetyslakana, sinkkivoide, nenäfrida, pari pulloa 1-korviketta varalle, sitteri jne... Mulla oli ylipitkä lista ja lähes kaikki tuli tarpeeseen! Suurin osa toki kavereilta.

Muistan kun kävin prismassa 6 päivää synnytyksestä yksin hakemassa tarvikkeita, teki mieli huutaa koko kaupan asiakkaille, et mä oon juuri saanut vauvan :)
Mikä on imetyslakana?
 
Mä olen käyttänyt hoitoalustan päällä normi sideharsoa kun se hoitoalustan pinta tuntuu usein kylmältä. Se on sit helppo heittää pyykkiin jis sattuu pissavahinko vaippaa vaihtaessa.
Tuteista. Kaikki vauvat ei sitä heti huoli (ja ihan heti ei tosiaan edes suositella käytettäväksi, ennen kuin imetys on alkanut sujua), joillekin kelpaa kaiken malliset, toiset on tarkkoja et vaan yks malli ja/tai materiaali kelpaa. Jos haluaa käyttää tuttia voi joutua opettamaan vauvaa tykkäämään tutista. Mä halusin kuopuksen käyttävän tuttia kun tiesin että tullaan liikkumaan paljon "ihmisten ilmoilla" niin on helpompi pitää hänet rauhallisena ja hiljaisena ja muutkin kuin minä sain hänet rauhoittumaan kun antoi tutin suuhun. Ja mietin jo valmiiksi sitäkin et päiväkodin aloituksessa helpottaa kun hänellä on tutti mikä rauhoittaa vaikka on vieraiden hoidettavana.
Sirpa, kiitos illan nauruista - tuttiperä. :D
MS74, satutko muistamaan kätilön nimen ja tiedätkö järjestetäänkö tuota luentoa uudestaan?
 
Mä en ostanu tarkotuksella sinkkivoidetta. Mulle on suositeltu että Bepanthen on parempi jos alkaa punoittamaan. Enkä aio lotrata vauvan mitään perusrasvoja. Jos nahka näyttää kuivalta tms niin Xylidermiä löytyy kaapista valmiina. Itseäni en rasvaile koskaan turhaan ja aion pitää saman linjan vauvalla. Siten sen ihon oma rasva ja kosteustasapaino ym jutut alkaa toimimaan oikein

Juu, apteekin Bepanthen, muita ei vauvalle suositella
 
Mä olen käyttänyt hoitoalustan päällä normi sideharsoa kun se hoitoalustan pinta tuntuu usein kylmältä. Se on sit helppo heittää pyykkiin jis sattuu pissavahinko vaippaa vaihtaessa.
Tuteista. Kaikki vauvat ei sitä heti huoli (ja ihan heti ei tosiaan edes suositella käytettäväksi, ennen kuin imetys on alkanut sujua), joillekin kelpaa kaiken malliset, toiset on tarkkoja et vaan yks malli ja/tai materiaali kelpaa. Jos haluaa käyttää tuttia voi joutua opettamaan vauvaa tykkäämään tutista. Mä halusin kuopuksen käyttävän tuttia kun tiesin että tullaan liikkumaan paljon "ihmisten ilmoilla" niin on helpompi pitää hänet rauhallisena ja hiljaisena ja muutkin kuin minä sain hänet rauhoittumaan kun antoi tutin suuhun. Ja mietin jo valmiiksi sitäkin et päiväkodin aloituksessa helpottaa kun hänellä on tutti mikä rauhoittaa vaikka on vieraiden hoidettavana.
Sirpa, kiitos illan nauruista - tuttiperä. :D
MS74, satutko muistamaan kätilön nimen ja tiedätkö järjestetäänkö tuota luentoa uudestaan?
Johanna Tiitta. On synnärikätilönä ja lisäks psykoterapeutti. Tuosta luennosta en osaa sanoa, oli Synnytystreffit nimellä mutta ens tiistaina klo 12 pitää rentoutusvalmennusta Heidekenillä. Googlaa ja voi löytyä myös MLL:n sivuilta.
 
Noniin, joo, tässon hyvä ostoslista. Elikkäselikkäs. Tutti, niitäkin on eri kokoja. Mulla on jo tutti-sellainen-perä. Ei avaimenperä, baan tuttiperä, ettei tutti karkaa.

Tuttipullo, monta niitä tarvii? Ja, mikä se sterilointihässäkkä on, josta ootte puhunu?

Ostitko käsikäyttöisen pumpun vai sähköllä? Mulla on kaverilta femmalla ostettu käsipeli.

Vaippoja, eli niitä newborn 1?

Rintasuojia. Saako niitä cittarista? Näitä kaikkia varmaan saa cittarista, paitsi gefilusta.

Sitte ne jättiextrasiteet (jättäiskö ostamatta ja laittais äijän asialle kuitenkiiii... kjiähh,kjiähh...:devil07

Viddu ku tuli tehtyy 10h työpäivä. Mikä helvetin inspiraatio iski? Ehkä ens vkolla sit on vähemmän hommia. Nyt on maha ihan väsy ja selkä kans. Vauva on rokannu koko päivän. En tie miten se meni ihan sekaisin siitä keikasta!
Rintasuojia saa cittarista - ite käytän lähinnä niitä pestäviä, mutta joskus reissussa käyttäny kertakäyttösiä. Tutteja tosiaan on kaikenlaisia, meidän eka imijä kelpuutti kaikki, riippuu tyypistä :) Meillä kun imetys suju niin hyvin, niin taisin käyttää koko aikana kahta tuttipulloa, mutta tosi vähän käytettiinkin ennen ku sit osin käytettiin korviketta loppuvaiheessa, ku alettiin vierottua rinnasta. Niinpä mulla ei oo kokemusta steriloijastakaan. Steriloin tutit ja pullot isossa kattilassa keittämällä. D-vitamiinit saa apteekista. Mä oon noi sinkkivoiteetkin ostanu apteekista, mutta se on varmaan makuasia. Siteistä mä oon nyt käyttänyt libressen kaksia erilaisia yösiteitä, ohuempia ja paksumpia, toiset just niitä, mitä tuli äitiyspakkauksessa.
 
Kaupasta: vaippoja Libero newborn 1 ja Pampers 2, tutteja ja tuttipulloja (toinen oli sellanen antikoliikki), rintapumppu, tissisuojia, kertakäyttövaipanvaihtoalustoja, peppupyyhintäliinoja, vanupuikkoja ja vanulappuja, perusrasvaa ja sinkkivoidetta, pulloharjan, vauvapesän....apteekista Gefilus+D tippoja, Septidiniä, käsidesiä...

Jos ootte herkkäihosia niin käsidesistä LV! Ainut josta mulle ei tuu ihottumaa.

Mitä te vauvalliset/lapselliset laitatte hoitopöydän ja vauvan väliin? Jottai pissasuojaa? Kummosta?
Meillä on sellainen ikean puhallettava hoitoalusta, jonka päällä sellainen hoitoalustan suoja (Ikeasta). Sit mä ite vielä heitän siihen sellaisen harson suojaksi ja pesen sit useemmin niitä ku sitä varsinaista patjansuojusta. Mä oon vähän tämmönen pesijä, en tykkää kauheasti kakkatahroista :)
 
Meillä on sellanen hoitoalusta-ammeyhdistelmä..mitä laitat hoitoalustan päälle vai suoraan vauvan sihen? Se on sellanen muovipintanen.

Ai ymmärsin väärin... Siis mulla on hoitoalustan päällä vielä harso tai froteepyyhe (semmonen noin 50x70). Siihen saa kätevästi samalla kuivattua ja se myös suojaa alustaa.
 
Mä en ostanu tarkotuksella sinkkivoidetta. Mulle on suositeltu että Bepanthen on parempi jos alkaa punoittamaan. Enkä aio lotrata vauvan mitään perusrasvoja. Jos nahka näyttää kuivalta tms niin Xylidermiä löytyy kaapista valmiina. Itseäni en rasvaile koskaan turhaan ja aion pitää saman linjan vauvalla. Siten sen ihon oma rasva ja kosteustasapaino ym jutut alkaa toimimaan oikein
Tässä on jännä, kun tuntuu olevan vähän eroja ohjeissa. 2 vuotta sitten ei suosittu talkkia, neuvolasta suositeltiin sinkkivoidetta. Meillä toimi se hyvin silloin kun tarvittiin ja vieläkin välillä esikoisella käytän, jos on ollu oikein ärtsykakkaa. Nyt sanottiin, että suositaan talkkia... Bepanthenin luulisi käyvän joka tapauksessa. Ota tästä sitten selvä :) Mäkin oon ymmärtänyt, ettei "turhaan" kannata rasvailla. Synnärillä sanottiin, että jos on tosi kuiva yksittäinen paikka vauvalla syntymän jälkeen, esim nilkat, voi niihin laittaa kertaluontoisesti öljyä. Mutta muuten just noin, että antaa kehon oman tasapainon käynnistyä ensin.
 
Se on varmaan se vasseu tutkimus. Otetaan imupaperiin ja tosiaan niitä perinnollisiä sairauksia tutkitaan, harvinaisiakin. Ennen oli nimeltä neo pilot.
Eiku tää on uus testi. Sanoi neuvolatäti ja synnytysvalmennuksessa kerrottin kanssa. On tullu joku uus testi, josta näkee heti vaikeet sairaudet. Jos niissä on jotain, ni se on kyyti Tsadiin heti.
 
Eiku tää on uus testi. Sanoi neuvolatäti ja synnytysvalmennuksessa kerrottin kanssa. On tullu joku uus testi, josta näkee heti vaikeet sairaudet. Jos niissä on jotain, ni se on kyyti Tsadiin heti.

Joo, meillä oli varmaan toi uusi. Piti olla vähintään 2vrk, mutta enintään muutamia vuorokausia. Yks verikoe, josta seulottiin harvinaiset sairaudet. Se oli vapaaehtoinen ja jos ois tuloksissa ollut jotain, niin ois siinä tapauksessa otettu yhteyttä.
 
Googleta hoitoalusta, löytyy eri merkkejä ja malleja. Meillä on kylppärissä työtason päällä Brion hoitoalusta ja sit vauvan huoneessa hoitopöydällä Emma merkkinen. Kylppärissä vaihdan vaipat, vauvan huoneen hoitopöydällä puen.
Kun mäkin pohdin, et missä vauvaa puetaan? Mulla vessassa brion hoitopöytä (en muuten kohta mahdu siitä ohi, pitää peruuttaa pöntölle...), lisäksi pinnasängyn mukana tuli sängyn päälle laitettava hoitoalusta. Pitää varmaan siirtää sänky vauvanhuoneeseen, koska kaikki sen vaatteet on siellä. Ni ei tarvi vaatekertaa roudaa vessaan. Vielä, mullon suvun rottinkinen ensisänky, jossa se voi nukkua alkuun, eli se olis sit meidän makkarissa. Joo, niin pitää tehdä! Pinnasänky siirretään! Siihen rottinkiseen saa paremmin myös sen kätkythälyn ku sitä ei voi sälepohjalle laittaa.
 
Sirpa, rottinkisängyt on ihania! :) Meillä kans suvussa kulkenut rottinkinen ensisänky. Se on alunperin hankittu kun mun äiti syntyi ja sit mun eno ja täti on nukkunut siinä, sitten minä, mun veli ja kaikki serkut ja seuraavaa sukupolvea on mun kolme lasta nukkunut siinä. Mun veli ja serkut ei oo halunneet sitä lapsilleen. :( Sängyn pohjaan on kirjoitettu kaikkien siinä ensikuukautensa nukkuneiden nimet. :)
 
Joo, meillä oli varmaan toi uusi. Piti olla vähintään 2vrk, mutta enintään muutamia vuorokausia. Yks verikoe, josta seulottiin harvinaiset sairaudet. Se oli vapaaehtoinen ja jos ois tuloksissa ollut jotain, niin ois siinä tapauksessa otettu yhteyttä.

Juu, uusi! HUS:ssa sanoivat, ettei sitä ole vielä jokapaikassa käytössä. Vapaaehtoinen ja yksi verikoe otettiin:)
 
Tuttipulloa en ole tarvinnut koskaan. Maidonkerääjä taas oli korvaamaton. Kun vauva oli rinnalla, toisesta herui kepeästi melkein desin verran. Liivisuojista parhaat olivat villaa ja silkkiä. Kertakäyttöinen meni heti läpimäräksi ja taas oli rinnat tulehtuneet.

Kun kävin ensimmäisen kerran kaupassa, pääsin juuri ja juuri sisälle, kun kuume alkoi nousta. Kotiin palatessa kuumetta oli jo yli 40. Rintatulehdus. Joten rintapumppu pitää olla.
 
Sirpalle lisää listaa... Vanulappuja, vaipparoskis, joku viltti vauvalle, lansinohia nänneihin, mahd. maidonkerääjät (ite sain kaverilta, koin turhiksi), rintakumit tuli tarpeeseen, imetyslakana, sinkkivoide, nenäfrida, pari pulloa 1-korviketta varalle, sitteri jne... Mulla oli ylipitkä lista ja lähes kaikki tuli tarpeeseen! Suurin osa toki kavereilta.

Muistan kun kävin prismassa 6 päivää synnytyksestä yksin hakemassa tarvikkeita, teki mieli huutaa koko kaupan asiakkaille, et mä oon juuri saanut vauvan :)
Vaipparoskis joo. Tai sit se sanko kestoille. Mikä on nenäfrida?
 
Takaisin
Top