Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää oli hyvä vinkki! Äijä just vähän aikaa sitte sanoi, et yks ainoo asia on mitä hän ei suostu tuomaan kaupasta, on siteet. Mä kysyin et mikäs niissä on? Et luuleko et muut kaupassaolijat kuvittelee et sullon alkanu menkat....? Entä miten aiot hoitaa eturauhasvaivat, sitte ku alkaa karkailee pöksyyn? Että kuvitteleeko MUN kantavan himaan Tena Men -kamaa...? Noo, ei kiusasin vaan sitä. Oonhan mä ny aiemminkin ite ne hommannu! Mut nyt en ois tajunnu, ellet Murrimur ois sanonu! Pitää joku ostoslista täs väsätä vielä. Mitä se MS74 kävi tänää tsoppailee? Pitää vakoilla sen lista...
Kaupasta: vaippoja Libero newborn 1 ja Pampers 2, tutteja ja tuttipulloja (toinen oli sellanen antikoliikki), rintapumppu, tissisuojia, kertakäyttövaipanvaihtoalustoja, peppupyyhintäliinoja, vanupuikkoja ja vanulappuja, perusrasvaa ja sinkkivoidetta, pulloharjan, vauvapesän....apteekista Gefilus+D tippoja, Septidiniä, käsidesiä...

Jos ootte herkkäihosia niin käsidesistä LV! Ainut josta mulle ei tuu ihottumaa.

Mitä te vauvalliset/lapselliset laitatte hoitopöydän ja vauvan väliin? Jottai pissasuojaa? Kummosta?
 
Taidan pyytää korvakuumemittarin joltain lahjaks...Oliko äippälådas pestäviä tissisuojuksia? Mä näin kaupassa ja taidan hankkii.
 
Noniin, joo, tässon hyvä ostoslista. Elikkäselikkäs. Tutti, niitäkin on eri kokoja. Mulla on jo tutti-sellainen-perä. Ei avaimenperä, baan tuttiperä, ettei tutti karkaa.

Tuttipullo, monta niitä tarvii? Ja, mikä se sterilointihässäkkä on, josta ootte puhunu?

Ostitko käsikäyttöisen pumpun vai sähköllä? Mulla on kaverilta femmalla ostettu käsipeli.

Vaippoja, eli niitä newborn 1?

Rintasuojia. Saako niitä cittarista? Näitä kaikkia varmaan saa cittarista, paitsi gefilusta.

Sitte ne jättiextrasiteet (jättäiskö ostamatta ja laittais äijän asialle kuitenkiiii... kjiähh,kjiähh...:devil07

Viddu ku tuli tehtyy 10h työpäivä. Mikä helvetin inspiraatio iski? Ehkä ens vkolla sit on vähemmän hommia. Nyt on maha ihan väsy ja selkä kans. Vauva on rokannu koko päivän. En tie miten se meni ihan sekaisin siitä keikasta!

Sirpa, se tuttiperä on nimeltään tuttinauha. :) Meillä ei vauva muuten kelpuuttanut tuttia ollenkaan. Eli ei välttämättä hirveetä kasaa kannata tutteja ostella ennen kuin näkee kelpaako tutti. Ja voi olla, että toinen merkki kelpaa, toinen ei. Tai että silikonitutti ei kelpaa, mutta luonnonkumitutti kelpaa... Tuttia ei suositella muuten ihan heti annettavaksi, jotta imuote rinnasta ei kärsi. Tutteja ja tuttinauhoja ehtii ostaa siis myöhemminkin.

Meillä on vaan 3 tuttipulloa (Avent Natural, rinnanmuotoa matkiva tuttiosa). Nyt noita ei juurikaan käytetä ku imetän, mutta on hyvä olla siltä varalta, että kun/jos joku muu ruokkii vauvaa ku oon käymässä jossain. Tietty jos korviketta antaa koko ajan, niin pulloja voi olla useampiakin, jotta ei ihan joka syötön jälkeen joudu peseen niitä. Meillä oli ekan kanssa 5 pulloa muistaakseni.
 
Mä luulen että gefiluksenkin saa cittarista. Mä oon kerännyt sidevarastoa jo jonkin aikaa just sillä ajatuksella ettei tarvii niitä sitten hakea:) varmaan kymmenkunta libressen ja allwaysin yösidepakettia kaapissa :)
 
Kaupasta: vaippoja Libero newborn 1 ja Pampers 2, tutteja ja tuttipulloja (toinen oli sellanen antikoliikki), rintapumppu, tissisuojia, kertakäyttövaipanvaihtoalustoja, peppupyyhintäliinoja, vanupuikkoja ja vanulappuja, perusrasvaa ja sinkkivoidetta, pulloharjan, vauvapesän....apteekista Gefilus+D tippoja, Septidiniä, käsidesiä...

Jos ootte herkkäihosia niin käsidesistä LV! Ainut josta mulle ei tuu ihottumaa.

Mitä te vauvalliset/lapselliset laitatte hoitopöydän ja vauvan väliin? Jottai pissasuojaa? Kummosta?
Eiku nää tipat onki Rela +D. Se farmaseutti suositteli näitä. Oli ite käyttänyt omillaan.
 
Mä tykkäsin enempi kertakäyttöisistä tissisuojista. Ei tarvinnut miettiä onko pestyt kuivana ym. Mut kukin tyylillään, mä olen jossain asioissa laiska :)

Tutteja oli nuorimmaisella valmiina tasan yksi : äitiyspakkauksen tutti, eikä saanut sitten sitäkään. Sai tyydytettyä imetys tarpeensa tissin, eikä sit enää myöhäisemmässä vaiheessa osannut imeä tuttia..tuttipullolle kävi samoin. Siirtyi tissistä suoraan nokkamukiin.

Me käytiin th:n kanssa tänään keskustelu perheväkivallasta. On vissiin uusi aihe äitiysneuvolassa kun ei 2014 semmosia puhuttu. Jotenkin outo keskustella kun myöntääkö kukaan oikeesti, jos joutuu väkivallan uhriksi..Katteli mua siihen malliin, et puhuuko totta.

Sit sain sellasen lapun missä kerrottiin uudesta seulonnasta vauvoilla. Siinä tutkitaan monia eri tauteja mistä en oo ikinä kuullutkaan..esim. vaahterasiirappitauti? ..Verikoe otetaan jo n. 2pvn ikäiseltä.
 
Mitä te vauvalliset/lapselliset laitatte hoitopöydän ja vauvan väliin? Jottai pissasuojaa? Kummosta?

Googleta hoitoalusta, löytyy eri merkkejä ja malleja. Meillä on kylppärissä työtason päällä Brion hoitoalusta ja sit vauvan huoneessa hoitopöydällä Emma merkkinen. Kylppärissä vaihdan vaipat, vauvan huoneen hoitopöydällä puen.
 
Mä tykkäsin enempi kertakäyttöisistä tissisuojista. Ei tarvinnut miettiä onko pestyt kuivana ym. Mut kukin tyylillään, mä olen jossain asioissa laiska :)

Tutteja oli nuorimmaisella valmiina tasan yksi : äitiyspakkauksen tutti, eikä saanut sitten sitäkään. Sai tyydytettyä imetys tarpeensa tissin, eikä sit enää myöhäisemmässä vaiheessa osannut imeä tuttia..tuttipullolle kävi samoin. Siirtyi tissistä suoraan nokkamukiin.

Me käytiin th:n kanssa tänään keskustelu perheväkivallasta. On vissiin uusi aihe äitiysneuvolassa kun ei 2014 semmosia puhuttu. Jotenkin outo keskustella kun myöntääkö kukaan oikeesti, jos joutuu väkivallan uhriksi..Katteli mua siihen malliin, et puhuuko totta.

Sit sain sellasen lapun missä kerrottiin uudesta seulonnasta vauvoilla. Siinä tutkitaan monia eri tauteja mistä en oo ikinä kuullutkaan..esim. vaahterasiirappitauti? ..Verikoe otetaan jo n. 2pvn ikäiseltä.
Se on varmaan se vasseu tutkimus. Otetaan imupaperiin ja tosiaan niitä perinnollisiä sairauksia tutkitaan, harvinaisiakin. Ennen oli nimeltä neo pilot.
 
Googleta hoitoalusta, löytyy eri merkkejä ja malleja. Meillä on kylppärissä työtason päällä Brion hoitoalusta ja sit vauvan huoneessa hoitopöydällä Emma merkkinen. Kylppärissä vaihdan vaipat, vauvan huoneen hoitopöydällä puen.
Meillä on sellanen hoitoalusta-ammeyhdistelmä..mitä laitat hoitoalustan päälle vai suoraan vauvan sihen? Se on sellanen muovipintanen.
 
Entäs kynsisakset vauvalle? Oliko äippälådassa ja koska tarvitaan?
Ekoina viikkoina ei saa leikata vauvan kynsiä. Ne on niin kiinni sielä ihossa. Joskus kehoitettiin puremaan varovasti, mut se ei kai oo ohje enää :)pehmeällä kynsiviilalla voi silottaa pahimpia väkäsiä:)
 
Mä luulen että tyksissä käytäntö on että synnytyssalissa ollaan sairaalan vaatteissa , saa ne putki sukat, verkko housut ja seksikkään koltun. Mutta synnytysvuodeosastolla saa olla omissa. Sielä on käytävällä kärryt mistä saa hakea vaihtoon niitä sairaalan vaatteita. Mutta kyllä sielä saa omissa olla. Ehkä kaikki ei sitä tajua tai osaa kysyä:)synnytys salissa varmaan jostain steriili syistä vaan synnärin vaatteet:)
Luulen, että just näin varmaan täälläkin. En ees aatellu, että synnytyssalissa ois voinu käyttää omia vaatteita :) Paitsi jos siis aikataulu on tosi tiukka niinku Catlinilla :)
 
Tää oli hyvä vinkki! Äijä just vähän aikaa sitte sanoi, et yks ainoo asia on mitä hän ei suostu tuomaan kaupasta, on siteet. Mä kysyin et mikäs niissä on? Et luuleko et muut kaupassaolijat kuvittelee et sullon alkanu menkat....? Entä miten aiot hoitaa eturauhasvaivat, sitte ku alkaa karkailee pöksyyn? Että kuvitteleeko MUN kantavan himaan Tena Men -kamaa...? Noo, ei kiusasin vaan sitä. Oonhan mä ny aiemminkin ite ne hommannu! Mut nyt en ois tajunnu, ellet Murrimur ois sanonu! Pitää joku ostoslista täs väsätä vielä. Mitä se MS74 kävi tänää tsoppailee? Pitää vakoilla sen lista...

Vielä sellainen vinkki lisäksi että jos yöside ei riitä jälkivuodon kanssa ensimmäisinä päivinä kotona varsinkin yöllä niin kannattaa suosiolla lainata vauvalta vaippoja. Niissä riittää imukyky :grin
 
Ekoina viikkoina ei saa leikata vauvan kynsiä. Ne on niin kiinni sielä ihossa. Joskus kehoitettiin puremaan varovasti, mut se ei kai oo ohje enää :)pehmeällä kynsiviilalla voi silottaa pahimpia väkäsiä:)

Meillä neuvolan terkka sanoi, voi leikata saksilla 2vk ikäisestä, mutta lapsen nukkuessa:happy:
 
Sit sain sellasen lapun missä kerrottiin uudesta seulonnasta vauvoilla. Siinä tutkitaan monia eri tauteja mistä en oo ikinä kuullutkaan..esim. vaahterasiirappitauti? ..Verikoe otetaan jo n. 2pvn ikäiseltä.

Satru :) : tämä oli vapaaehtoinen HUS:ssa, halusivat ottaa verikokeen vauvasta, jos vanhemmille ok. Sanottiin sopiihan tuo.. Jos tuloksissa on jotain, niin sitten tulee tietoa, muutoin ei kuulu mitään.
 
Mulla oli sen muovisen hoitoalustan päällä ihan froteepyyhe.
Ja mun kokemuksen mukaan tutteja ei tosiaan kannata hamstrata etukäteen - meilläkään ei tutti kelvannut esikoiselle lainkaan. Ei minkäänlainen tutti.

Aika vähilläkin hankinnoilla kyl pärjää - mulla ei tainnu olla äitiyspakkauksen lisäks oikein mitään muuta kuin lainahoitopöytä hoitoalustoineen. Pinnasänky haettiin lainaan vasta joskus 3 kk iässä - siihen asti typykkä nukkui äitiyspakkauksen laatikossa tai vaunukopassa. Tosin meil oli silloin vain 44 neliön yksiö kämppänä
 
Sirpalle lisää listaa... Vanulappuja, vaipparoskis, joku viltti vauvalle, lansinohia nänneihin, mahd. maidonkerääjät (ite sain kaverilta, koin turhiksi), rintakumit tuli tarpeeseen, imetyslakana, sinkkivoide, nenäfrida, pari pulloa 1-korviketta varalle, sitteri jne... Mulla oli ylipitkä lista ja lähes kaikki tuli tarpeeseen! Suurin osa toki kavereilta.

Muistan kun kävin prismassa 6 päivää synnytyksestä yksin hakemassa tarvikkeita, teki mieli huutaa koko kaupan asiakkaille, et mä oon juuri saanut vauvan :)
 
Mä en ostanu tarkotuksella sinkkivoidetta. Mulle on suositeltu että Bepanthen on parempi jos alkaa punoittamaan. Enkä aio lotrata vauvan mitään perusrasvoja. Jos nahka näyttää kuivalta tms niin Xylidermiä löytyy kaapista valmiina. Itseäni en rasvaile koskaan turhaan ja aion pitää saman linjan vauvalla. Siten sen ihon oma rasva ja kosteustasapaino ym jutut alkaa toimimaan oikein
 
Takaisin
Top