Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka! Tietääkö joku voiko vehnänorasmehua juoda nyt imetysaikana?:rolleyes: Jauhepurkissa ei lue mitään käytöstä raskauden ja imetyksen aikana.

Raskaana en silti käyttänyt.
 
Huomasin synnärillä, että aika moni omissa vaatteissa. Ite en vois kuvitellakaan. Housut ja vyötärönauhat ahistais ja se jättivaippa housuissa. Lisäksi vaatteita piti usein vaihtaa, koska ainaki mä hikoilin ja vuodin yli. Omia vaatteita pitäs olla monet mukana ja sit kotii pyykkikassin kanssa. Se yökkäri just hyvä.Lisäks muuten kättärillä oli aika kuuma, etten pystyny sitä aamutakkia juurikaan käyttämään. Villasukat tai sellaset pörrösukat oli mukana mut mieuummin olin omassa sängyssä ihan paljain jaloin. Sattui nuo lämpimät päivät just silloi mut muutenkin muistelisin syksylastenkin osalta, että huoneet on aika kuumat. Tietysti vastasyntyneiden takia.

HUS:ssa ei saanut käyttää omia, vaan sairaalan kuteet annettiin päälle puettavaksi
 
Ei synnärillä kai mitään tarkkoja pukeutumissääntöjä ole, se vaan on käytännöllistä pitää ne pari päivää sairaalan vaatteita niitä kertis-alushousuja myöten, koska helposti sotkua tulee vaikka millaiset jättivaipat olis housuissa. Mulla ei nyt ollu mitään huonompia tohveleita mukaan,niin vetelin siellä niillä sairaalasukilla ja omilla perusballerinoilla.

Myy75:)
mulle sanottiin omista liiveistä, että pois päältä, ovat tiellä. Ilman mitään liivejä oltava. Sama sukista, ei synnytyssaliin omilla.
 
Mulle käy ilman liivejä olo. Ahdistavat muutenki. Mut villasukista en luovu.
Mä luulen että tyksissä käytäntö on että synnytyssalissa ollaan sairaalan vaatteissa , saa ne putki sukat, verkko housut ja seksikkään koltun. Mutta synnytysvuodeosastolla saa olla omissa. Sielä on käytävällä kärryt mistä saa hakea vaihtoon niitä sairaalan vaatteita. Mutta kyllä sielä saa omissa olla. Ehkä kaikki ei sitä tajua tai osaa kysyä:)synnytys salissa varmaan jostain steriili syistä vaan synnärin vaatteet:)
 
Juu, Tyksissä saa olla osastolla omissa tai sairaalan vaatteissa. Synnytyssalissa sairaalan vaatteissa paitsi että jos on epävarmaa onko synnytys lähtenyt kunnolla käyntiin voivat pitää omissa vaatteissa odoteltaessa. Yks mun kaveri odotteli omissa vaatteissa ja menikin niin nopeaan että kun vedet meni ja riisui housut huomas kätilö että täällähän ollaan täysin auki ja suoraan ponnistamaan. Eli oma paita päällä.
 
JustMom10 - etkö sä kehunut niitä Carriwellin imetysliivejä. Pitääkö niistä ottaa L jos käyttää normisti L-kokoa? Vai XL?
 
JustMom10 - etkö sä kehunut niitä Carriwellin imetysliivejä. Pitääkö niistä ottaa L jos käyttää normisti L-kokoa? Vai XL?
Kyllä mä ottaisin numeron suuremman kun norm. ja toiset vaikka omaa kokoa. Ne kyllä venyy ja paukkuu, mut jos kaikki liivit ahistaa, niin kannattaa varmaan varata väljyyttä:)
 
Mun pyydettiin/ käskettiin ottaa omat alusvaatteet pois, toppia ei saanut pitää ollenkaan päällä, alushousut ja sukat piti olla sairaalan, samoin päällisvaatteet

Ihme paikka toi sun synnäri..:sad001
Et saanut kunnolla heti lääkkeitä ja vielä kerrotaan, mitä pitää olla päällä-hmm.
Multa kysyttiin kaikesta, että mitä mä haluan ja sen mukaan palvelu pelasi.. Synnyttäessä mullakin oli se sairaalan yöpaituli mutta olisin saanut halutessani varmaan olla vaikka alasti.
 
Sirpa, osta kestovaipoista edes osa käytettynä. Mä olen nyt kuluttanut jotain 10 euroa parista-kolmesta kirpputorista löytämiini kestovaippoihin. Niitä on nyt tuo kohtuullisen iso Smart Store 31 täpötäynnä. Esimerkiksi parikyt harsoa jotain 0,10 - 0,50 kpl. Harsothan kannattaa ostaa kuorivaippoihin sisälle käytettynä, silloin ne imee. Muuten pesee niitä useamman kerran ennen imutehon saamista. Käyttämättömiä kestovaippoja löytyy euron kappale. Pieni korillinen on aina myynnissä kirppisketjujen vauvatarvikenurkassa. Mitä näitä nyt on, UFF ja Fida vaimitä ne on...
Ootko ostanu nettikirppiksistä vai kivijalasta? Jos netistä, ni vinkkaa joku mesta, en oo tsoppailu nettikirppiksissä.

Eli housuissa käytetään harsoja tai sitte niitä mitä tuli äitiyspakkauksen mukana?? Uuh, mikä opeteltava uus juttu taas....
 
Ihme paikka toi sun synnäri..:sad001
Et saanut kunnolla heti lääkkeitä ja vielä kerrotaan, mitä pitää olla päällä-hmm.
Multa kysyttiin kaikesta, että mitä mä haluan ja sen mukaan palvelu pelasi.. Synnyttäessä mullakin oli se sairaalan yöpaituli mutta olisin saanut halutessani varmaan olla vaikka alasti.

En tiedä onko ihme paikka, näin se meni kaikilla siellä.. :)

Ihan hyvillä fiiliksillä, vaikka sairaalan säännöillä.
 
Kestovaippoja on monenlaisia. Voi käyttää villahousuja imun kanssa,kuorivaippa sisävaipan kanssa, taskuvaippaa imun kanssa tai allinone(AIO) vaippa missä kaikki on samassa paketissa. Kuorivaippa( joka ilmeisesti on ä-pakkauksessa) on siitä hyvä että ellei ole falskannut ei kuirta tarvitse vaihtaa vaan vain sisävaippa/imu. Kaikissa näissä voi käyttää imuna harsoja tai sitten ihan vaippoja varten tehtyjä imuja/sisävaippoja.
Itsellä ollut vähän kaikkia käytössä mut taskuvaipat ehkäpä omalla kohdalla toimineet parhaiten. Sinne taskuun daa hyvin tarvittavan määrän imuja, lisättyä tai vähennettyä kokeillen.
Itse pesin vaipat erikseen. Kannellinen sanko johon keräsin huuhdellut vaipat ja illalla koko satsi koneeseen ja aamulla puhtaita vaippoja. Mieto etikkavesi sangossa neutralisoi hajuja.
Pesuaineen kannattaa olla fosfaatiton ja vähä ioninen koska muuten kosteussuojakankaan pitävyys heikkenee. LV esim ihan hyvä.tai sitten esm ruohonjuuresta joku luomu pesuaine :)
 
Ei nukkunu. 6 paria meitä oli ja mun lisäks toinen ensisynnyttäjä. Me tehtiin synnytyslaulu ja akupainanta harjotuksia....miehet joutu myös örisee ja eihän ne tienny mitenpäin ois ees seissy. Mun miestä nauratti koko touhu. Totesin vaan että tätä se sit on kun homma on käynnissä. Ainakin mies pääsi kokeilee akupisteitä ja mua alko kiinnostaa sellasen Reboza-huivin käyttö supistusten aikana. Niitä ei oo synnärillä mut kotona voi tehdä ennen lähtöä ja ottaa vaikka oman huivin mukaan. Eli levee huivi, äiti etukenoon tai polvilleen ja tuolille nojaamaan, isä tai joku muu pujottaa äidin takaa huivin niin et koko masu jää sinne pussiin ja huivin päät isillä käsissä äidin takana..kun tulee supistus niin isä vetää päistä ja pikkusen hytkyttää niin että äiti voi keskittyä supistukseen ja vatsan paino on pussissa ja tulee painottomuuden tunne. Sit voi eestäpäin nii et äidin koko takapuoli ja alaselkä on pussissa. Netis sen nimi löyty Rebozo ja siel on ohjeitakin...

Ja Tyksiin ainakin voi ottaa oman kylpytakin ja omat tohvelit. Saa kuulemma villasukissakin olla. Mä oon ihan villasukkafriikki...tulokkaalla jo kymmenet parit kun lähipiirissä kaikki kutoo.
Aijjaa, toi liina kuulostaa kivalta! Ja helpottaa siis kipua? Vai....?

Muakin ois varmaan muuten naurattanu siellä, ei yhtään tunnu omalta jutulta noi laulut ja sellaiset.

Mäkin ostin manducan käytettynä torista. Piti olla vähä helvetin nopee. Pulitin 50€. Vitsi ku sitä vois käyttää jo nyt, mahan kanssa :happy:!
 
Kyllä mä ottaisin numeron suuremman kun norm. ja toiset vaikka omaa kokoa. Ne kyllä venyy ja paukkuu, mut jos kaikki liivit ahistaa, niin kannattaa varmaan varata väljyyttä:)
Mulla on noi liivit muuten postissa! Jaksaisko lähtee hakeen. En yhtään muista minkä koon otin.
 
Kantorepuista oli myös puhetta. Manduca on ihan paras. Mulla kun selkä vihoittelee helposti niin siinä ei vauvan kantaminen tunnu pahalta( ja taas tälläinen omakohtainen kokemus ja mielipide) mutta kesäkuumalla se on aika tuhti paketti!
Mieskin tykkää kantaa sillä!
Mut nyt aluksi mulla odottamassa ihan perinteinen pitkä trikoo kantoliina. Siihen saa ihanasti pienen sidottua pehmeästi ja lähelle ja voi vaikka imettää liinassa!
Oi nyt kun näitä höpötä tuli ihan tarve päästä pian kantamaan sitä tuhisevaa nyyttiä :love017 oi oi oi, synny jo , ei jaksais odottaa!
Justmom, mä oon tehny susta diagnoosin: sä oot vauvariippuvainen! Siksi sulla on monta lasta :cat:! Mä taas keräilen desing-lasitavaroita :laughing021!
 
Aijjaa, toi liina kuulostaa kivalta! Ja helpottaa siis kipua? Vai....?

Muakin ois varmaan muuten naurattanu siellä, ei yhtään tunnu omalta jutulta noi laulut ja sellaiset.

Mäkin ostin manducan käytettynä torista. Piti olla vähä helvetin nopee. Pulitin 50€. Vitsi ku sitä vois käyttää jo nyt, mahan kanssa :happy:!
Juu pitäs auttaa supistuksen aikana kivussa.

Sitten kätilö sano että kyllä he lukee toivelistat ja jos haluu niin voi vaikka kirjoittaa kirjeen kätilölle ja lykätä käteen. Sillä oli lääkkeettömiä konsteja paljon, kumpa osuis mun kohdalle tää.
 
Justmom, mä oon tehny susta diagnoosin: sä oot vauvariippuvainen! Siksi sulla on monta lasta :cat:! Mä taas keräilen desing-lasitavaroita :laughing021!
Se voi olla! Mut mä tykkään kyllä näistä isommistakin. Se on mahtavaa katsoa millainen persoona siitä rääpäleestä kehittyy.mitkä on sen erityispiirteet ja taidot, millainen ihminen siitä kasvaa. Ja ne kaikki on niin erinlaisia , omanlaisia:Heartbigred
 
Sairaalan jättivaipoista tuli mieleen, että muistakaahan ostaa myös kotiin valmiiksi jotain extra-super-siteitä siltä varalta, että jälkivuoto alussa on runsasta. Multa jotenkin unohtui, ja olipa kiva sitten lähettää mies kauppaan ohjeistuksella "osta niin jättiläiskokoisia siteitä kun vaan ikinä löydät"... Olisi ollut jotenkin mukavampaa hoitaa homma itse. Vaikka johan tässä synnytyshommassa on kaikki intiimi yksityisyys menetetty jo aikaa sitten, eli ei kai tuolla enää pitäisi olla väliä ;)
Tää oli hyvä vinkki! Äijä just vähän aikaa sitte sanoi, et yks ainoo asia on mitä hän ei suostu tuomaan kaupasta, on siteet. Mä kysyin et mikäs niissä on? Et luuleko et muut kaupassaolijat kuvittelee et sullon alkanu menkat....? Entä miten aiot hoitaa eturauhasvaivat, sitte ku alkaa karkailee pöksyyn? Että kuvitteleeko MUN kantavan himaan Tena Men -kamaa...? Noo, ei kiusasin vaan sitä. Oonhan mä ny aiemminkin ite ne hommannu! Mut nyt en ois tajunnu, ellet Murrimur ois sanonu! Pitää joku ostoslista täs väsätä vielä. Mitä se MS74 kävi tänää tsoppailee? Pitää vakoilla sen lista...
 
Taas mua itkettää kaikki. Ehkä työstressi alkaa helpottaa ja ymmärtää tän todellisuuden. En oo sisäistänyt että oon nyt yli vuoden kotona....15 v alkaen tehnyt töitä....Kävin ostelee vaippoja, rintasuojia, Gefilus+D vitskua, käsidesiä, Septidiniä, rintapumpun, tutin ja tuttipullon ja sit vollotin koko automatkan kotiin ajaessa....Onnesta kylläkin.
Noniin, joo, tässon hyvä ostoslista. Elikkäselikkäs. Tutti, niitäkin on eri kokoja. Mulla on jo tutti-sellainen-perä. Ei avaimenperä, baan tuttiperä, ettei tutti karkaa.

Tuttipullo, monta niitä tarvii? Ja, mikä se sterilointihässäkkä on, josta ootte puhunu?

Ostitko käsikäyttöisen pumpun vai sähköllä? Mulla on kaverilta femmalla ostettu käsipeli.

Vaippoja, eli niitä newborn 1?

Rintasuojia. Saako niitä cittarista? Näitä kaikkia varmaan saa cittarista, paitsi gefilusta.

Sitte ne jättiextrasiteet (jättäiskö ostamatta ja laittais äijän asialle kuitenkiiii... kjiähh,kjiähh...:devil07

Viddu ku tuli tehtyy 10h työpäivä. Mikä helvetin inspiraatio iski? Ehkä ens vkolla sit on vähemmän hommia. Nyt on maha ihan väsy ja selkä kans. Vauva on rokannu koko päivän. En tie miten se meni ihan sekaisin siitä keikasta!
 
Takaisin
Top