Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos MS74 sympatiasta:) Mä oon aina ollut paljon syövä ihminen ja mulla on nälkä normaalistikin koko ajan n.klo 14 asti...Nyt tää on vaan haastavampaa vielä ja se mikä on tullut uutena, herään öisinkin sellaseen näläntunteeseen, että ihan sattuu eli yöpöydällä on esim hapankorppuja ja niitä välillä aamuyöstä rouskutan kun herään huonoon oloon:) On tää melkoista säätämistä, mutta myöhemmin varmaan naurattaa:) Sullekin neuvolaan onnea-toiv.meillä on kivat neuvolatädit!
 
Mullakin oli alkuraskaudessa kauhean huono olo ja nälkä, mutta raskausdiabeetikon ruokavalio eli sokerien ja vehnän jättäminen ruokavaliosta ja säännöllinen syöminen on auttanut. Alkuraskaudessa söin selkeesti liian vähän. Raskausdiabeetikon ruokavalion noudattaminen auttaa pitämään verensokerin tasaisena.
 
Niin, Maria75 mä luultavasti myös syön liian vähän...vaikka tuntuu että koko ajan syön.Ja kun mitään muuta kuin hedelmiä ja vihanneksia ei tee mieli, on tullut oikeen stressi syömisestä...Mulle ei maistu mikään makeakaan, mikä on ollut ihan outo juttu kun oon aika paljon syönyt kaikkea makeeta joka päivä.Nyt se alkoi ihan heti että makee, etenkin suklaa tökkii.No siitä ei varmaan oo mitään haittaa:)
 
Mulla alkuraskaudessa tuntui, että ruokaa ei pystynyt syömään samanlaisia annoksia kuin ennen. Tuli nopeammin täyteen. Säännöllinen syöminen 5 kertaa päivässä. Pienempiä annoksia kerrallaan. Raskausdiabeetikon ruokavaliossapitäisi joka aterialla syödä täysjyväleipää...En kyllä enää noudata täydellisesti diabeetikon ruokavalioya, koska mulla on arvot olleet hyviä mittauksissa. Nyt kun maha on aika iso, niin närästää, jos syö liikaa...
 
Kannattaa tutustua siihen diabeetikon ruokavalioon ja ruokarytmiin, vaikka ei itsellä ei olisikaan radia. Siitä voi olla hyötyä muillekin odottajille. HUS oli aika hyvät ohjeet raskausdiabeetikon ruokavalioon.
 
Mun vatsa ei kestä mitään viljoja joten oon kattonu noita raskausdiabeetikon ohjeita mutten osaa soveltaa niitä. En tiedä osaako neuvolatätikään. Toivottavasti.
 
Kiitos Maria75, taidan poimia tuosta itselleni ruokaohjelman:) Tosin vaikutti siltä että melkein toteutuu paitsi että toi illallisen voisin lisätä ja leipää lisää niin jospa nälkä lähtis:) Mä vielä liikunkin aika paljon, vaikkakaan en toki yhtä kovaa urheile kuin ennen raskautta, niin se varmaan myös lisää kulutusta nyt.
 
Syöminen ja juominen säännöllisesti on tärkeää... Mua ainakin itseäni auttoi toi diabeetikon ruokavalion noudattaminen raskauspahoinvointiin ja huonoon oloon. Tuntui helpommalta noudattaa tiettyä ruokarytmiä ja syödä tiettyjä ruokia. Helpotti nälän tunnetta. Aluksi olin tosi kurinalainen, kun viikolla 14 neuvolalääkäri pyysi jättämään vehnät ja sokerit ruokavaliosta. Nyt syön välillä jotain vehnääkin ja joskus juon tuoremehuakin vedellä laimennettuna. Tärkeintä on, että tällä ruokavaliolla paino on pysynyt alle lähtöpainon -1 kg.. Eli käytännössä olen laihtunut viikosta 20 lähtien. Mulla oli bmi 35. Alkuraskaudessa paino pysyi samana tai oli nousussa, ennen raskausdiabeetikon ruokavaliota. Kauhistuin ekalla neuvolakäynnillä, kun terkkari mukaan mulle saisi tulla enintään 7-11 kg painoa lisää. En kyllä haluisi niin paljon painoa.
 
Mulla on paha olo jo menny pois, mutta jatkuva syöminen ei tunnu loppuvan. Ehkä siksi kun ekat viikot piti kokoajan syödä ettei olis niin paha olo. Noh, hedelmiä ja vihanneksia sitte enempi, vaikka on kyllä suklaatakin menny

Hei jouluruokamasentelevat kanssasiskot, tuo kasvis"mäti" on aika hyvä mädin korvike. Että sais edes jotain syödä En muista mistä se on tehty, toivottavasti ei mistään kielletystä! Sushiakin on tietty vegemallisena, mutta inkivääriä ei kumminkaan saa vetää, nii että en tiedä onko siitä mitään iloa.

Join unessa bisseä ja poltin röökiä! Onneks ei vois vähempää tehdä mieli kumpaakaan hereillä ollessa.

Tsempit neuvolaan meneville! Mun mielestä siellä oli kiva käydä.
 
Siinä meni 1,5h että humpsis. Eka neuvolakerta takana. Pääsen ravitsemusterapeutille JES. Turussa niin että niskaturvotusultra rv 12 ja veriseula otetaan jo rv 10 joten tuon ultran jälkeen parissa päivässä tulee vastaukset. Tyksissä tehdään sekä lapsivesipunktiota että NIPT testiä muttei automaattisesti. Oli mukava rempseä täti (heh mua nuorempi, onko se sit täti?) Kehotti jatkamaan 2h tunnin välein syömistä jos se helpottaa oloa.
 
Mulla myös oli kiva neuvolatäti, tuntui että synkkas heti:) Oli 40+ eli hieman ehkä itseäni vanhempi joka sekin positiivista mun mielestä, vaikkei kai niissä nuoremmissakaan vikaa ole...Mulla verenpaineet koholla kuten ovat aina kun niitä jossain mitataan kun stressaan jostain syystä mittausta:( Kotona sitten taas(mulla mittari lainassa) enemmänkin matalat.Onneksi tässäkin maalaisjärkisen oloinen terkkari kun sanoi että mittaa niitä kotona ja kirjaa ylös ja luotetaan enemmän niihin:)
 
Kiva kuulla, että sekä MS74, että s_m_k ovat hyvillä mielillä ekan neuvolan jälkeen ja niinhän sen kuuluukin mennä.
Pääsittekö muuten jo kuulemaan sydän ääniä tällä kerralla?
 
Mulla yritettiin kuunnella kun itse halusin, mutta sanoi ettei yleensä ennen vkoa 10 kuulu..ja nyt siis 8+1..Ja kovasti varoitteli ettäälä nyt sitten huolestu..Olishan ollut kiva ylläri jos ois kuulunut ja rauhoittanut mieltä, mutta en nyt sitten huolestunut:) Milloin teillä muilla on kuunneltu/kuultu ekan kerran?
 
Niskaturvotuaultrassa varmaan kuuluu sydän äänet joka tspauksessa. Mulla ainakin näytettin nt-ultrassa sydänkäyrää...
 
Mulla yritettiin kuunnella kun itse halusin, mutta sanoi ettei yleensä ennen vkoa 10 kuulu..ja nyt siis 8+1..Ja kovasti varoitteli ettäälä nyt sitten huolestu..Olishan ollut kiva ylläri jos ois kuulunut ja rauhoittanut mieltä, mutta en nyt sitten huolestunut:) Milloin teillä muilla on kuunneltu/kuultu ekan kerran?

Joo ei ne niin helposti kuulu aikaisilla viikoilla. Mulla on saatu kuulumaan molemmissa raskauksissa 8+5, riippuu varmaankin laitteesta ja sen käyttäjästä. Viimeistään sitten nt-ultrassa pääset näkemään ja kuulemaan hänet kunnolla.:Heartred
 
Kuunteliko se s_m_k vatsanpeitteiden läpi vai emättimen kautta? Mulla Väestöliiton erikoislääkäri näytti sykkeen rv 6 muttei hänen laitteella pystyny ääntä kuulee ja tää oli emättimen kautta. Neuvolatäti ei ees kysyny kuunnellaanko. Nt-ultrassa sitten rv 12.
 
Eli sillä ei ole mahdollista tehdä ultraäänitutkimusta vaan kuunnella sydänääniä ja ilmeisesti laskee myös sykkeen näytölle sitten kun se löytyy:)
 
Mulla kuuntelivat 10+0 dopplerilla eli vatsan päältä ja silloinkin varotteli eka ettei välttämättä kuulu. Sitten kun sai kuuluviin, niin neuvolantäti sanoi, että voit tulla uudestaankin. Eli oisko rakenteesta tai jostain kiinni, toisella kuuluu helpommin. Ultrassa näkyi sydän 7+3, mutta sillon sitä ei kai pysty yleensä vielä kuuntelee? Se vaan näkyy läpätyksenä. Tahtoisin mennä taas kuuntelemaan, mutta jospa maltan ensi viikon perjantaihin, sillon on ultra.

Mulla ei muuten kuunneltu omassa neuvolassa ekakäynnillä ollenkaan, se oli kai 9+1. Syynä se, ettei läheskään aina silloin kuulu vielä. Oisko ihan käytäntö täälläpäin, ettei kuunnella. Eli ei kannata tosiaan huolestua, s_m_k.
 
Takaisin
Top