Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sikuriini meille on sitten molemmille tulossa poika..Meitä yli 40-vuotiaita odottajia on yllättävän paljon. Kun elokuussa aloin tänne foorumille kirjoittaa luulin, että meidän ikäisiä odottajia ja varsinkin meitä esikoisen odottajia on tosi vähän. Nyt meitä on jo aika monta naista.

Hei Maria ja Sikuriini:)
Saan tietää sukupuolen jo 2viikon kuluttua:p Se kuuluu tähän NIPT verikokeeseen, jolla selvitetään onko vauvalla terveen kromosomit
 
Hei ja tsemppiä teille jotka ootte saaneet positiivisen hälytyksen veriseulasta, ehkä kaikki on kuitenkin hyvin:) Mulla on eka neuvola vasta ens ti mutta ollaan kyllä ajateltu ettei sitä veriseulaa oteta koska ei kuitenkaan lähdettäisi tekemään lapsivesitutkimuksia ja pitäisimme tämän lapsen joka tapauksessa. Sitä olen miettinyt, tietääköhän teistä joku että saako pelkän niskaturvotusmittauksen ilman muita kromosomipoikkeavuusmäärityksiä? lähinnä siksi, koska työnikin puolesta tiedän että mahdollinen sydänvika voi näkyä niskaturvotuksena. Ja todella moni sydänvika on autettavissa ja etenkin jos se jo ajoissa tiedetään....Ja sitten tuohon tonnikalaan:) Mä juuri mietin samaa itsekin, mutta söin kumminkin:)
 
Niskaturvotus mitataan siellä nt-ultrassa, joka tapauksessa. Jos niskaturvotus on normaali, niin kuin meiän pojalla 1,2 mm. Niin siitäkin voi jotain päätellä down-riskistä. Down-lapsilla voi niskaturvotus olla poikkeava. Ei kai kenenkään ole pakko antaa ottaa sitä veriseulaa. Mulla ei tullut mielenkään siitä kieltäytyä. Näitä asioita joutuu pähkäilemään, mitä tekee ja omien päätöksiensä kanssa joutuu elämään. Onneksi mulla nyt 31 viikkoa täynnä. Niin ei mene kauan, kun me pojan kanssa tavataan.
 
Tonnikalaa olen syönyt raskausaikana välillä. Tyhjiöpakattua graavilohta en ole syönyt. Silliä maistelin kesällä...Savustettua lohta olen syönyt pari kertaa. Alkuraskaudessa olin tuon listerian suhteen hysteerisempi. Laivalla söin viime viikonloppuna jotain puoli kuumennettua lohta.
 
Niinhän se on, jokainen joutuu miettimään ratkaisunsa.Ja juu ei ole pakko osallistua mihinkään noista ultristakaan jos ei halua.Itse ajattelin veriseulan pois jättämistä vain siitä syystä että se ymmärtämäni mukaan yhdessa kahden muun kanssa (ikä ja niskaturvotus)kertoo riskistä, muttei varmuudella osoita lapsen sairautta tai terveyttä..ja kun ikä jo nostaa sitä niin ajattelin säästyä pohtimiselta kun tosiaan ei lähdettäisi pidemmälle tutkimuksissa kumminkaan.) Tämä siis oma ratkaisuni .
 
Ja tosiaan multa sitä haluanko tutkimuksen kysyttiin jo puhelimessa eka soitolla neuvolaan...
Ai sulta kysyttiin siinä jo. Multa ei. Puhelu meni enempi siihen mitä pitää huomioida mun keliakian ja kilpparin vajaatoiminnan kanssa.
 
Hei ja tsemppiä teille jotka ootte saaneet positiivisen hälytyksen veriseulasta, ehkä kaikki on kuitenkin hyvin:) Mulla on eka neuvola vasta ens ti mutta ollaan kyllä ajateltu ettei sitä veriseulaa oteta koska ei kuitenkaan lähdettäisi tekemään lapsivesitutkimuksia ja pitäisimme tämän lapsen joka tapauksessa. Sitä olen miettinyt, tietääköhän teistä joku että saako pelkän niskaturvotusmittauksen ilman muita kromosomipoikkeavuusmäärityksiä? lähinnä siksi, koska työnikin puolesta tiedän että mahdollinen sydänvika voi näkyä niskaturvotuksena. Ja todella moni sydänvika on autettavissa ja etenkin jos se jo ajoissa tiedetään....Ja sitten tuohon tonnikalaan:) Mä juuri mietin samaa itsekin, mutta söin kumminkin:)

Kiitos s m k :)
Kyllähän tuo mietityttää ja NIPT tuloksen odottaminen kestää 2viikkoa ( =tuntuu ikuisuudelta).. en siis ottanut lapsivesitutkimusta keskenmenoriskin vuoksi.
Kyllähän siinä itku tulee, jos vauvassa on vikaa, mutta ei haluta lasta, joka ei ole terve.

En tiedä saako ultraa ilman veriseulaa, jäin siihen käsitykseen, että ne kuuluvat yhteen. Voisiko yksityisellä olla tarjolla, kannattaa
kysyä:)
 
No meillä sai neuvolasta lähetteen ultraan/veriseulaan joka tehtiin yksityisellä ostopalveluna. Siellä paikanpäällä sanoin sitten vaan että otetaan pelkkä ultra. En ole sitä jälkeenkään miettinyt että olisko pitänyt ottaa.
 
Ei kannata syödä tonnikalaa, neuvolassa se kiellettiin heti ensimmäisenä korkean elohopea pitoisuuden vuoksi, joka siirtyy suoraan sikiöön.
 
No meillä sai neuvolasta lähetteen ultraan/veriseulaan joka tehtiin yksityisellä ostopalveluna. Siellä paikanpäällä sanoin sitten vaan että otetaan pelkkä ultra. En ole sitä jälkeenkään miettinyt että olisko pitänyt ottaa.

Sikuriini,
Kas, eivät vaatineet sitten verikoetta. Mulla ultrassa kysyttiin, onhan verikokeet jo otettu.
 
Meillä sama neuvolatäti sikuriini. Mullakin jäi sellainen kuva, että sitä verikoetta ei ole pakko ottaa. Eikä meitä painostettu myöskään neuvolatädin taholta menemään lisätutkimuksiin. Tähti-73 mä ymmärsin niin, että täällä Turussa se NIPT-tutkimus on vasta, jossain kokeiluasteella. Neuvolatätikään ei osannut siitä kauheasti kertoa. Ilmeisesti olisi itse pitänyt vaatia sellaista, jos haluaa. Mulle puhuttiin vain neuvolatädin, lääkärin ja ultranhoitajan mukaan istukka- ja lapsivesitutkimuksista. Neuvolatädille sitten kerrottin meidän päätös olla menemättä lisätutkimuksiin. Ajankohtakin oli tosi huono niille tutkimuksille, koska meillä oli juuri loma alkamassa. Olin kyllä ensin tosi stressaantunut siitä, että mitä oikein pitäisi tehdä. Rakenneultrassa ainakin kaikki oli hyvin.
 
Mulle tosta NIPT-tutkimuksesta sanottiin neuvolassa, että se tarjotaan täällä Helsingissä vain niille, joilla on kohonnut riski, koska se on tällä hetkellä niin kallis mutta antaa siis vastauksen 99% tarkkuudella.
 
Onko jollain muulla muuten negatiivinen veriryhmä? Mulla on. Se tarkoittaa 3x verikoetta. Ja toisin kun aikaisemmissa raskauksissa niin nyt on tullut uutena se että kun seuraavan kerran on tuo testaus niin saadaan selville vauvan veriryhmä mun verestä. Aika ihmeellistä!
 
Niin siis tarkennuksena vielä että testataan mahdollisia vasta-aineita jos vauvalla on plus- veri.
Mun aikaisemmista lapsista toine on plus ja toinen on miinus.
 
Meille puhuttiin siitä NIPT-kokeesta, mutta ilmeisesti meiän kunta/kuntayhtymä ei tarjoa sitä mahdollisuutta raskaana oleville. TYKS:ssä niitä kokeita on alettu tekemään 4.5.2015 alkaen. HUS on kai ainoa sairaala, joka tarjoaa sitä raskaana oleville istukka tai lapsivesitutkimuksen tilalle. Vau.fi-sivuilla on juuri nyt artikkeli tosta NIPT-kokeesta.
 
Takaisin
Top