Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on Rh negatiivinen veri. Aikaisemmista raskauksista en muista muuta kuin tuon verikokeilla seurannan ja sitten synnytysten jälkeen heti anti-D –immunoglobuliinipistoksen. Mutta jos on niin kuin Sikuriini sanoit, voi nyt siis saada tiedon vauvan veriryhmästä jo raskausaikana, jolloin tietää tarkemmin onko vaaraa ja ylipäätään tarvetta seurata, jos onkin kanssa negat?

Millä viikolla muuten tuo eka lääkärikäynti on? Mulla neuvolakäynti 1,5vkon päästä. Neuvolatätiin meni aavistuksen verran luottamus jo heti kättelyssä, kun eka neuvolakäynnin jälkeen, kun aika pitkään olin odotellut turhaan tuota ultra-ajan tulemista postiluukusta, soitin vihdoin sairaalaan ja kävi ilmi, ettei ollut neuvolatäti muistanut faksata mun tietoja sairaalaan lainkaan. Se on normikäytäntö täällä. Luulisi siis olevan eka neuvolakäynnin jälkeen perushomma, jonka muistais..no ei se haitannut, paitsi olin niin kiivaasti odotellut tuota tietoa vain.No neuvolan keskitetystä ajanvarauksesta faksattiin sitten tiedot ja tuli kummatkin ultra-aikatiedot muistaakseni kahdessä päivässä kotiin.
 
Hei :)

HUS on ottanut NIPT testin käyttöön 1.1.2015. Tulos kestää pari viikkoa, sillä lähettävät näytteet USA:n.

Näin mulle kerrottiin:)
 
Mulla on Rh negatiivinen veri. Aikaisemmista raskauksista en muista muuta kuin tuon verikokeilla seurannan ja sitten synnytysten jälkeen heti anti-D –immunoglobuliinipistoksen. Mutta jos on niin kuin Sikuriini sanoit, voi nyt siis saada tiedon vauvan veriryhmästä jo raskausaikana, jolloin tietää tarkemmin onko vaaraa ja ylipäätään tarvetta seurata, jos onkin kanssa negat?

Millä viikolla muuten tuo eka lääkärikäynti on? Mulla neuvolakäynti 1,5vkon päästä. Neuvolatätiin meni aavistuksen verran luottamus jo heti kättelyssä, kun eka neuvolakäynnin jälkeen, kun aika pitkään olin odotellut turhaan tuota ultra-ajan tulemista postiluukusta, soitin vihdoin sairaalaan ja kävi ilmi, ettei ollut neuvolatäti muistanut faksata mun tietoja sairaalaan lainkaan. Se on normikäytäntö täällä. Luulisi siis olevan eka neuvolakäynnin jälkeen perushomma, jonka muistais..no ei se haitannut, paitsi olin niin kiivaasti odotellut tuota tietoa vain.No neuvolan keskitetystä ajanvarauksesta faksattiin sitten tiedot ja tuli kummatkin ultra-aikatiedot muistaakseni kahdessä päivässä kotiin.

Se on joko viikolla 25 tai 28 kun otetaan se toinen näyte jossa selviää vauvan veriryhmä. En tiedä miten se vaikuttaa että jääkö se viimeinen testi pois jos selviää että vauvakin on negatiivinen. Ainakin saa mielenrauhaa. Nythän sen pistoksen on saanut ihan automaattisesti jos äiti on nega.
 
Jos on Tyksissä käytössä niin tarvii ottaa puheeks. Mä kysyn tiistaina neuvolassa tuota NIPT testiä.
 
Hei, ajattelin vähän harrastaa turhaa marinaa täällä. :grumpy: Nimittäin ärsyttää jostain syystä ihan suunnattomasti, kun joudun kiistelemään ihmisten kanssa siitä mitä syön ja mitä en. Tossa männä viikolla kaveri oli herne nenässä, että miksi en muka voi juoda edes yhtä kupillista yrttiteetä. No en voi, kun ei ollut mitään tietoa mitä kaikkea siinä edes oli! Onneksi toinen kaveri puolusti, että joitakin yrttejä on aikoinaan käytetty abortin tekemiseen, että sopii ollakin varuillaan. Tänään jouduin kiistelemään miehen kanssa siitä, että en halunuut syödä fetaa. Joo, oli pastöroidusta maidosta tehty eli varmaan turvallinen, mutta en nyt siinä jaksanut alkaa googletella että onko silloinkin listeriariski. Hemmetti, olisin edes mieheltä toivonut tukea tässä ehkä liiankin hysteerisessä ruokakyttäilyssäni. En vaan halua syyttää itseäni, jos jotain sattuu!

No niin, kiitos tästä vuodatuskanavasta teille :joyful:

Ai niin, mullekin sanottiin (Helsingissä oon) että se NIPT lähetetään jenkkeihin tutkittavaksi ja pari viikkoa kestää tulos. En kyllä ole vielä ihan varma mitä ajatella kaikista näistä testeistä...
 
Noel, marise vaan tänne ja pidä pääsi, jos et halua syödä jotain, niin et syö!!
Mua ihmetyttää eniten, kun osa kavereista ei voi sulattaa sitä, etten juo edes pienen pientä lasillista viiniä. Mulle on ihan sama, mitä muut syö tai juo mutta itse noudatan tätä alkoholi suositusta täysin. En mäkään tyrkytä keliakikolle pullaa tai karkkia dietillä olevalle..
 
Alkoholin käytön ihmettelyä en kyllä ymmärrä. Musta se on ihan luonnollista, että raskaana oleva ei voi juoda alkoholia. Viime viikonloppuna join pari lasillista alkoholitonta kuohuviiniä naimisiin menon kunniaksi.
 
Ilmeisesti alkoholin käyttöön tulee tauko pitkäksi aikaa, jos vielä imettää...Mutta mitä sitä ei tekisi vauvan hyvinvoinnin eteen.
 
MS74, kannattaa kysyä sieltä neuvolasta NIPT-testistä. Kun mulle jäi vähän epäselväksi, että olisko siihen päässyt vai ei. Sain kyllä 2-sivuisen esitteen siitä testistä.
 
MS74, kannattaa kysyä sieltä neuvolasta NIPT-testistä. Kun mulle jäi vähän epäselväksi, että olisko siihen päässyt vai ei. Sain kyllä 2-sivuisen esitteen siitä testistä.
Mä kerron ens viikolla mitä täti sano. Mä oon ollut juomatta muutenkin pidempään kun ei tärpännyt heti, aattelin etten sekota kroppaani millään ylimääräsellä...Mua ärsyttää pelkästään se että jos mä haluun tulla autolla johki ni siitä tehdään kauhee numero vaikken raskaana vielä ollutkaan ja vetosin vatsaongelmiin koska niit oikeesti oli. Ihankun juominen ois joku must.
 
Toi varmaan riippuu niin ihmisistä. Mulla paljon sellaisia ystäviä, jotka käyttää aika vähän alkoholia. Mun polttareissa kaksi viikkoa sitten kaaso oli kuskina ja hän sekä minä, polttarisankari emme tietenkään voineet ottaa mitään alkoholia koko iltana. Ei se mun mielestä menoa haitannut. Jos meiän ikäiset ihmiset käyttää paljon alkoholia siis varsinkin naiset, niin se on mielestäni vähän surullista.Ihmisten alkoholinkäyttökin vaihtelee eri elämäntilanteissa.
 
Mä en juo normaalistikaan oikeastaan ollenkaan. Joskus punaviiniä ruoan kanssa tai lonkeroa saunan jälkeen mut siitäkin puolet on jäänyt. Eli tää raskaus ei tunnu siinä mielessä poikkeusajalta. Alkoholi ei sovi mulle. Mä alan punoittamaan, hikoilemaan ja väsähtämään jo pienessä määrin juotuna, se oli aika luonnollista jättää pois. Mut ei tää ole mitenkään aatteellista eikä mua haittaa toisten juominen mut jotkut voi tietysti luulla että katson pitkin nenänvartta toisten juomista.
 
Kiitos kaikille, huomenna selviää varmaankin lisää tutkimuksiin liittyen:) Syömisistä...itsestä tuntuu että vaikka rajoitukset aluksi tuntui siltä että no joo ei juuri vaikuta mun ruokavalioon, mutta nyt oon huomannut että vähän väliä oonkin jotain syönyt mitä ei sais..:(No eiköhän näissäkin maalaisjärjellä pärjää..eli pienet määrät ei varmaan pahaksi.Mun mielestä tositen pitää kuitenkin ymmärtää että raskaana ei halua syödä mitään mistä vois olla haittaa, eikä sen pitäs ketään haitata. Kalat etenkin on kaikissa muodoissa mun herkkua ja tulee jouluna olemaan tuskaa kun ei saa syödä graavilohta eikä kylmäsavustettua jne.Sanoinkin miehelle ettet sit tänä vuonna tee olenkaan graavilohta koska jos sitä meillä jääkaapissa on ja en saa syödä...( Ja on se kumma kun sitä mitä ei saa syödä, sitä tekee mieli! Mä oon ollut sushifani jo pitkään ja nyt tuntuu pitkältä ajalta ettei saa ollenkaan syödä..No elämän tärkeimmän asian puolesta toki sen kestää:) Muutenkin mua uuvuttaa tää jatkuva pahoinvointi ja se että mitään ruokaa ei oikeen tee mieli ja etenkin ruokine hajut ällöttää, mutta nälästäkin tulee paha olo..oksentelukin varmaan vaikuttaa hampaisiin jne.Nyt tuli valitusta, mutta jotenki on alkanut huono olo tympiä ja olis ihanaa taas nauttia syömisestä:( Kaunakohan tätä kestää vielä???!!
 
NIPT verikoe otettu ja nyt vaan odotellaan, mitä terveisiä USA:sta saapuu...

Ollaan puhuttu asia miehen kanssa ja kummallekin on edelleen selviö, että raskaus keskeytetään, mikäli lapsi ei ole terve.
 
NIPT verikoe otettu ja nyt vaan odotellaan, mitä terveisiä USA:sta saapuu...

Ollaan puhuttu asia miehen kanssa ja kummallekin on edelleen selviö, että raskaus keskeytetään, mikäli lapsi ei ole terve.

Me kaikki pidetään peukkuja, että tulokset kertovat lapsen olevan terve ja pääsette nauttimaan odotuksesta ja lähestyvästä joulusta!!:Heartpink
 
Voihan hampaat, mun 10kk teki viime yönä lisää hampaita ja eihän siihen kolotukseen auttanut panadol, jääpala eikä syli vaan toinen voihki neljä tuntia ennenkuin helpotti ja uni vei voiton. Ja mitä tekee mies- nukkuu nukkuu nukkuu, jossain vaiheessa kävi mielessä, että onkohan se enää edes elossa (oli se:)). Mamma on ollut vähän väsynyt tänään.:grin
 
Joo toi miesten nukkumaan kykeneminen on hämmästyttävää. En ole mikään naisten ja miesten erilaisuuden puolestapuhuja, mutta vauvan/pikkulapsen itku on kyllä siitä outo, että miehet tuntuu onnistuvan nukkumaan siitä huolimatta. Naiset, sen paremmin lapselliset kuin lapsettomatkaan ei pysty. Höh! Sympatiaa Tähtipölylle <3
 
Kiitos kaikille, huomenna selviää varmaankin lisää tutkimuksiin liittyen:) Syömisistä...itsestä tuntuu että vaikka rajoitukset aluksi tuntui siltä että no joo ei juuri vaikuta mun ruokavalioon, mutta nyt oon huomannut että vähän väliä oonkin jotain syönyt mitä ei sais..:(No eiköhän näissäkin maalaisjärjellä pärjää..eli pienet määrät ei varmaan pahaksi.Mun mielestä tositen pitää kuitenkin ymmärtää että raskaana ei halua syödä mitään mistä vois olla haittaa, eikä sen pitäs ketään haitata. Kalat etenkin on kaikissa muodoissa mun herkkua ja tulee jouluna olemaan tuskaa kun ei saa syödä graavilohta eikä kylmäsavustettua jne.Sanoinkin miehelle ettet sit tänä vuonna tee olenkaan graavilohta koska jos sitä meillä jääkaapissa on ja en saa syödä...( Ja on se kumma kun sitä mitä ei saa syödä, sitä tekee mieli! Mä oon ollut sushifani jo pitkään ja nyt tuntuu pitkältä ajalta ettei saa ollenkaan syödä..No elämän tärkeimmän asian puolesta toki sen kestää:) Muutenkin mua uuvuttaa tää jatkuva pahoinvointi ja se että mitään ruokaa ei oikeen tee mieli ja etenkin ruokine hajut ällöttää, mutta nälästäkin tulee paha olo..oksentelukin varmaan vaikuttaa hampaisiin jne.Nyt tuli valitusta, mutta jotenki on alkanut huono olo tympiä ja olis ihanaa taas nauttia syömisestä:( Kaunakohan tätä kestää vielä???!!
Mä rakastan myös sushia mut nyt oltava ilman. Mun on syötävä 2h välein jotain tai meinaa lähtee taju ja heti oksettaa. Kassissa evästä ja tarkkaan katottava kellosta. Vältän viljoja ja lisättyy sokeria joten hedelmiä, pähkinää, smoothia, jogurttia. Hampaat kiittää täälläkin. Huomenna on molemmilla jännä pv kun on eka neuvola. Tsemppii!
 
Takaisin
Top