Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin! Tuli kutsut sype-keskusteluun ja st-arvioon. Ekana sype. Toi arvio on vasta rv 36 ja risat. Mulla jää ilmeisesti toka neuvolalääkäri sitte pois.

Neuvolatätikin vaihtuu muuten vikoilla vkoilla ku tää jää lomalle. Ja ihan neuvolakin vaihtuu.

Huomenna alkaa perhevalmennus. Katsoako synnytysvideo vaiko eikö... Sellainen pulma tänään...:meh:

Viddu ku EI JAKSAIS TEHÄ TÖITÄ! Yyy-yyy.
Mä aattelen ite taas niin, että mua helpottaa, ku tiiän faktat, että näin se keho toimii ja näin sen on tarkoitettu toimivan. Että fysiologia ja anatomia pelaa siinä yhteen ja kaikki vaiheet toimii tarkoin säädellyssä järjestyksessä. Ja perusvaiheet on aina samat, vaikka itse synnytystilanne voi olla hyvinkin erilainen. Keho on niin hienovarainen systeemi ja tämä yksi sen tärkeistä tehtävistä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli tänään eka neuvola, tyttö nyt siis 6 pvää vanha. Ja typykkähän oli tasan takaisin syntymäpainossaan nyt jo! Olinkin siinä uskossa, että saa kyllä hyvin maitoa ja multa on sitä reilusti tullut. Siitä ei siis nyt tarvii stressata. :)

Tänään myös ulkoiltiin ekan kerran ja mukavaahan se oli, kun koko perheen kesken oltiin puistossa. Hyvin jatkui unet vaunuissa siihen asti, kunnes ilmeisesti se tuttu nälkä yllätti ja herätti. Siitä hetkestä tytön kohtuu kiukkuinen nälkäitku ei tauonnut tai vaimentunut hetkeksikään ennen kuin oltiin kotona tissi suussa... Määrätietoinen tyyppi :) Pojat jäi puistoon tekemään hiekkakakkuja ja me lähdettiin rivakasti kotiin äiti ohikulkeville ihmisille hymyillen...
 
Hei muuten ostanko kotiin ekan vaippapaketin Libero newborn 1 vai 2 kokoa? Niis on kilot päälekkäin? Meinas pää hajota ku eksyin Prisman vaippaosastolle....
Meillä oli ensin käytössä libero newborn 1 vastasyntyneelle. Libero Newborn vaipoissa on kätevä pissaraita. Niitä käytetään myös Tyksissä. Nykyään pojalle menee libero newborn 3 vaipat. Libero newborn 2 vaipoissa saattoi pissa tulla läpi yöllä, kun poika oli lähellä 5 kg. Nyt poika lähemmäs 6 kg, niin pitää käyttää 3 koon vaippoja.
 
Tähtipölyä, mulla tuli viime synnytyksen jälkeen outo tauko jälkivuodossa alle viikko synnytyksestä, luulin jo että loppui mutta sit jatkukin taas... Ja kun sit reilun viikon päästä loppui alko menkat vajaa neljä viikkoa siitä. Täysimetyksestä huolimatta.
Mä sain monen mutkan kautta tänään selville sen mun kirurgin nimen ja hän on edelleen Tyksissä mutta ei tänään töissä. Sain vinkin laittaa hänelle sähköpostia ja niin tein, katotaan tuleeko ja koska vastausta. Itse tulehdus rinnassa näyttäis menneen todella helpolla ohi tällä kertaa. Sit kai vaan odotellaan kuinka nopeasti ja laajasti iskee seuraavan kerran...
 
Janna75, kävi mulla mielessä, että saattaa käydä just noin kun kuvailit. Jää nähtäväksi mutta ei kyllä haittaa vaikka olisikin ollut tossa.:)
 
Meillä oli ensin käytössä libero newborn 1 vastasyntyneelle. Libero Newborn vaipoissa on kätevä pissaraita. Niitä käytetään myös Tyksissä. Nykyään pojalle menee libero newborn 3 vaipat. Libero newborn 2 vaipoissa saattoi pissa tulla läpi yöllä, kun poika oli lähellä 5 kg. Nyt poika lähemmäs 6 kg, niin pitää käyttää 3 koon vaippoja.
Vaihdoitko sit nro 3 kun yöllä meinas läpi tulla vai käytetäänkö vauvoilla öisin yövaippoja niinku vanhuksilla Tenoissa?
 
Vaihdoitko sit nro 3 kun yöllä meinas läpi tulla vai käytetäänkö vauvoilla öisin yövaippoja niinku vanhuksilla Tenoissa?

Lapsilla ei oo yövaippoja (tai en ainakaan ole tietoinen jos onkin), mutta mä jouduin tuon tytön kanssa jossain vaiheessa vaihtamaan Liberot Pampersiin kun Liberot falskas öisin. Vaipoissa on kaiketi vähän eroja ja täytyy vaan löytää sopiva vaippa omalle vauvalle. Mun tytöt on hoikka olleet, niin Pampers on ollut parempi heille. Pojalla käytin Liberoa aina.
 
Meillä kans tytön kanssa Pampersin vaipat oli parempia kuin Libero - niissä oli muistaakseni kanssa pissaraita? Liberon kanssa tuli sinapit jatkuvasti lahkeesta läpi, kun likka paskansi valehtelematta 4-5 kertaa päivässä vauvana. Ilmankos sillä ei ollut vatsavaivoja, kun kaikki tuli läpi niin iloisesti...

Vähän jännittää, että jos kaikki nyt menee hyvin ja loppuun asti tän kakkosen kanssa, niin tuleeko sieltä sitten se yöt kiljuva koliikkivauva...
 
Toi vaippa homma on kanssa sellainen että hakemalla löytää parhaan mallin ja kook, kokeilemalla ja vertailemalla. Yhdellen sopii libero(se on mun mielestä hoikan vauvan vaippa) toiselle pampers( joka venyy hyvin michelinrengasreisille) muumivaipat on myös hyviä. Ja onhan niit vaikka mitä. Kyllä niitä vuoto-ongelmia varmaan alkuun tulee vaipalla kuin vaipalla, ovan kuitenkin niin yksilöitä :)

Silloin 96-99 kun sain ekat lapset oli tytöille ja pojille erikseen vaipat. Poikien imutehoa oli lisätty siihen edemmäs vaippaa ja tyttöjen keskemmälle. Mut aika pian tuli nää unisex vaipat tilalle:)
 
Justmom :D Just eri kokemukset meillä :) Pääasia on tietenkin se, että löytää omalle vauvalle sopivan. Muistan vielä ajan kun (varsinkin Pamperseissa) oli eri vaipat tytöille ja pojille..onneks ei enää oo sellasta erottelua.

Miten voi imurointi ottaa niin koville? EI ees oo neliöitä niin paljoa, että pitäis tällänen olo tulla, mutta imuroinnin jälkeen huohotin kun oisin juossu maratoonin ja happikin tuntuu olevan vähän vähemmän. Mä en päässyt sitten eilen sinne neuvolaan kun taas tuli peruutus :confused: Mun neuvolatäti on neuvolan esimies eikä näytä olevan oikeen aikaa näille asiakkaille kun kaikki aika menee johonkin muuhun. Onneksi vaihtuu täti kun vauva syntyy..ärsyttää kun olin jo kävelemässä neuvolaan ja sitten soitetaan että elä tulekaan..mä kun en huvikseni enää tota kauheeta ylämäkeä kävele edes takaisin..prkl :joyful:
 
Muokattu viimeksi:
Katos vaan..näyttäs olevan tänään tasan 32+0 ja 56 päivää pallomahailua jäljellä! Aika kuluu siivillä ja mitään ei oo vielä valmiina vauvalle, paitsi vaatteet..toinen sänky hankkimatta..ehkä tuplarattaiden osto..sitterin pesu. Hoitopöydän kasaus, kaikki vielä tekemättä. Puhumattakaan ikkuinoiden pesusta, puutarhahommista tai muista normi hommista..
:smiley-chores004:smiley-chores007:smiley-chores011:smiley-chores020
 
Katos vaan..näyttäs olevan tänään tasan 32+0 ja 56 päivää pallomahailua jäljellä! Aika kuluu siivillä ja mitään ei oo vielä valmiina vauvalle, paitsi vaatteet..toinen sänky hankkimatta..ehkä tuplarattaiden osto..sitterin pesu. Hoitopöydän kasaus, kaikki vielä tekemättä. Puhumattakaan ikkuinoiden pesusta, puutarhahommista tai muista normi hommista..
:smiley-chores004:smiley-chores007:smiley-chores011:smiley-chores020
Eiks oo hauska homma, ku tuntuu ettei toi 56 päivää tosiaankaan riitä noiden alle 10 homman hoitoon, jotka luettelit...:p Luin tuolta vau-kirjeestä just samoja tuntemuksia aiemmin. Ihan kuin aika loppuis sitte ku vauva syntyy. Mä mietin eilen saunassa, et leikkikehä pitää pestä. Se on meidän pesuhuoneessa, ollu jo muutaman vkon. Mut eihän vauva sitä tarvii ku vasta.... millo... joskus reilun puolen vuoden päästä... Et kai ne päivät riittää....:joyful:
 
Eiks oo hauska homma, ku tuntuu ettei toi 56 päivää tosiaankaan riitä noiden alle 10 homman hoitoon, jotka luettelit...:p Luin tuolta vau-kirjeestä just samoja tuntemuksia aiemmin. Ihan kuin aika loppuis sitte ku vauva syntyy. Mä mietin eilen saunassa, et leikkikehä pitää pestä. Se on meidän pesuhuoneessa, ollu jo muutaman vkon. Mut eihän vauva sitä tarvii ku vasta.... millo... joskus reilun puolen vuoden päästä... Et kai ne päivät riittää....:joyful:


Niinpä :D Jos tekee yhden homman, niin sitten pitää olla ainakin viikon lepotauko ja sitten seuraava (varsinkin kun sängyn ja tuplarattaiden hankkimiseen ei tarvi oikeen muuta kuin istua koneella ja katsella tarjouksia :grin) Aika vaan juoksee kun pitää juosta ton taaperon perässä ettei kerkee ees kakka sanomaan kun on taas ilta ja taas päivä mennyt :grin
 
Mulla on nilkattomat jalat ja varpaat näyttää varhaisperunoilta. Miksi ne tuli NYT klo 22, kun olen kuitenkin nukkunut viime yön hyvin, loikoillut klo 10.30 asti ja sitten kävellyt pari tuntia, istunut autossa ja vain vähän oleskellen liikuskellut.

Missä kohtaa turvonneet jalat ovat aihe yhteydenottoon jonnekin tai milloin este työssäkäymiselle? (toimistotyö)

rv 26+0
Mulla ei oo juuri turvostusta ollut. Neuvolatäti sanoi, että tää ois tyypillinen poikaraskaus, ettei tuu paljon nesteitä ja vatta ei näy takaapäin. Nyt parin viime vkon aikana on nilkat ollu vähä turvoksissa, sen huomaa vaan siitä että sukista jää painaumat.
 
Mä ekana ja en yhtään valmis :rolleyes:
Mitään merkkejä ei ole että haluais yksiöstä ulos joten eiköhän tässä keskiviikkona käynnistykseen joudu joka ottaa päähän jo valmiiksi :(
Eclipse, mitkä fiilikset? Se olis niinku tokavika aamu pallovattan kanssa. Tuleeko ikävä? ....Nii, ellet oo nyt täs välis jo käyny tekee sen vauvan...
 
RV 39+6. Ei mitään mainittavia olotiloja. Ajoittain kivuttomia harkkasupistuksia mutta ei muuta. Toivottavasti paikat olis ees vähän auennu ettei huomenna tarvi käynnistää ihan alkutekijöistään.
Mulle iski turvotus vasta rv 38 jalkoihin. Yleensä hävisi aina yöllä mutta aiheutti kutisevan ihottuman jalkapöytiin. Nyt viimeiset kaks päivää on turvotus lisääntynyt reippaasti joka paikassa ja jalat näyttää ihan norsun töppösiltä :rolleyes: No olo on samanlainen joten väliäkö tuolla :) Tänään pitää saada aikaiseksi suursiivous jne kun ei tiedä kauanko on itse pois kotoa ja eläimiä käy välillä ruokkimassa muutkin. Vauvalla pitäisi olla kaikki perusjutut valmiina. Turhia en oo viitsiny laittaa etukäteen valmiiksi vaan laitan sitten jos tarviin. Eli en ole pessyt pulloja tai laittanut pinnasänkyyn lakanoita. Äitiyspakkauksen laatikossa on lakanat paikallaan kun sen saa suljettua kissoilta eli on mukulalle edes joku karvaton nukkumapaikka valmiina :) saa nähdä miten paljon vieroitusoireita katit saa sitten kun eivät saa enää mennä lastenhuoneeseen...
 
Eclipse, mitkä fiilikset? Se olis niinku tokavika aamu pallovattan kanssa. Tuleeko ikävä? ....Nii, ellet oo nyt täs välis jo käyny tekee sen vauvan...

Fiilikset on vähän sekavat. Pää käy kyllä ihan ylikierroksilla :rolleyes: Ihmettelen vieläkin miten helvetissä tähän jouduin kun piti olla ihan muuta :)
 
Mulla ei oo juuri turvostusta ollut. Neuvolatäti sanoi, että tää ois tyypillinen poikaraskaus, ettei tuu paljon nesteitä ja vatta ei näy takaapäin. Nyt parin viime vkon aikana on nilkat ollu vähä turvoksissa, sen huomaa vaan siitä että sukista jää painaumat.

Oliks sulle siis tulossakin poika?
 
Mullakin on varmaan tyypillinen poikaraskaus :D Tosi vähän pahoinvointia, vatsa on takaapäin kapea, ei oo ollu tippaakaan turvotusta vielä rv27 mennessä ja mieliteot lähinnä suolaisia. Ja mitä näitä vielä on? Joskus musta tuntuu, että kaikki negatiivisemmat oireet kasataan tarkoittamaan tyttöä. Mut joo tyttö meille on tulossa ainakin rakenneultran mukaan, että se siitä.

Musta tuntuu uskomattomalta, että 3kk päästä meillä voi jo olla vauva. Sen lopullisuus jotenkin pysäyttää ja vaikka mietin paljon, että vauvan kanssa sitten tehdään sitä ja tätä ja kuvittelen mielessäni sitä pikku nyyttiä, niin oikeasti on vaikea sisäistää miten pian meitä on kolme. Ja sitten olen äiti lopun ikääni. Se muuttaa kaiken. Mä olen kyllä jo tehnyt surutyöni siitä, että vapaa ja huoleton elämä loppuu, jo ennen kuin alettiin yrittää vauvaa, ja nyt odotan syntymää hyvillä mielin ja melkein innoissani tästä uudesta elämänvaiheesta, mutta silti olen myös vähän kauhuissani ja joku mussa toivoo että nää viimeiset seesteiset kuukaudet kestäisi oikein kauan. Mutta kunhan olo tässä vielä tukaloituu niin taidan alkaa odottaa synnytystä aika kärsimättömästi, Tai siis lähinnä sitä, että synnytys olisi ohi :happy:

Rv 26+5
 
Takaisin
Top