Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saako imettäes syödä sushii ja raakaa kalaa? Mä pyydän äitiäni tuomaa jäätävän satsin sushia kun vaavi on syntynyt. Niin tekee mieli...
Mullakin himo sushiin, mikä siinä olikaan että ei saa raskauden aikana syödä? Yks päivä kyllä söin mutta sitten rupesi heti kaduttaa ja nyt oon vastustanut tätä mielihalua. Inkivääriäkin tuli jonkun verran siinä samassa hotkaistua :smiley-angelic006
 
Mulla on viikon päästä synnytystapa-arvio. Neuvolalääkäri sen tekee...oon kerran tavannu hänet eikä kovin hyvää kuvaa kun kysyin asioista ni hän vastas ettei tiedän ja kysy oonko katsonu googlesta...
Missä neuvolassa käyt?
 
Mullakin himo sushiin, mikä siinä olikaan että ei saa raskauden aikana syödä? Yks päivä kyllä söin mutta sitten rupesi heti kaduttaa ja nyt oon vastustanut tätä mielihalua. Inkivääriäkin tuli jonkun verran siinä samassa hotkaistua :smiley-angelic006
Merilevä jossa paljon jodia sekä raaka kala nyt ainakin :)
 
Mulla on viikon päästä synnytystapa-arvio. Neuvolalääkäri sen tekee...oon kerran tavannu hänet eikä kovin hyvää kuvaa kun kysyin asioista ni hän vastas ettei tiedän ja kysy oonko katsonu googlesta...
Siis mitä vittua? Aihelvetti ku repesin! Mäkin taidan alkaa neuvolalääkäriksi, jos meinaan vaihtaa alaa....:hilarious: Sanoi muuten neuvolatätikin mulle jostain, et kato googlesta...Jepjep.
 
Satru:): Niin samaa mieltä, enkä ymmärrä tuota tyyliä yhtään...

Mullakin sektion jälkeen kesti muutama päivä, että maitoa alkoi tulla. Siinä välissä neuvolankin täti jo puhui tyyliin mahdatko enää onnistua imettämään...teettää todella töitä onnistua imetyksessä...taitaa olla liian myöhäistä aloittaa..:wideyed: hei, aika kannustavaa:chicken:
Nii, et sun täti alkoi sit naputtaa tosta ku ei voi enää sokereista. Mut sehän oli taas väärässä...

Imetät Tähti sen minkä imetät. Vuoden päästä et muistakaan, et mikä se imetyshomma taas olikaan. Vauvahan ei jokatapauksessa saa tarpeeksi mitään äidinmaidosta, jos kerran heti 2 vkon iässä tuputetaan apteekkikamaa. Ja, todennäköisesti siinä korvikkeessa on myös näitä vastustuskykyä lisääviä juttuja. Jos sun mies kiukuttelee asiasta, ni sano et hoitaa 6kk ruoat vauvalle, ilman et sä puutut asiaan. Ettei vaan yritä, ettei hänen tarttis alkaa tuttipullorumbaan... Sorry, mä vähän dissaan äijiä näissä asioissa, mutku monta kertaa täällä on todettu, ettei ne tajuu, urpot.
 
Nii, et sun täti alkoi sit naputtaa tosta ku ei voi enää sokereista. Mut sehän oli taas väärässä...

Imetät Tähti sen minkä imetät. Vuoden päästä et muistakaan, et mikä se imetyshomma taas olikaan. Vauvahan ei jokatapauksessa saa tarpeeksi mitään äidinmaidosta, jos kerran heti 2 vkon iässä tuputetaan apteekkikamaa. Ja, todennäköisesti siinä korvikkeessa on myös näitä vastustuskykyä lisääviä juttuja. Jos sun mies kiukuttelee asiasta, ni sano et hoitaa 6kk ruoat vauvalle, ilman et sä puutut asiaan. Ettei vaan yritä, ettei hänen tarttis alkaa tuttipullorumbaan... Sorry, mä vähän dissaan äijiä näissä asioissa, mutku monta kertaa täällä on todettu, ettei ne tajuu, urpot.

Sirpa, äidinmaidosta saa kaikki muut vitamiinit yms, paitsi tuon d-vitamiinin, jota annetaan tippoina kahden viikon iästä alkaen. D-vitamiiniahan saa esim. auringosta, mutta eihän vauvoja tai pikkulapsia voi auringolle altistaa, herkkä iho palaa ja Suomessa tota aurinkoa ei muutenkaan liiemmin näy - ainakaan syksyllä/talvella. Meillä alettiin sitten noin 2-vuotiaana ottaa d-vitamiini tippojen sijaan tablettina (on mansikan, appelsiinin, banaanin jne makuisena).

Noita äidinmaidon vasta-aineita puolestaan ei korvikkeeseen saa. En nyt tarkkaan ole perehtynyt asiaan, mutta jotenkin mulla ois käsitys, että pieni vauva saa äidinmaidosta suojaa äidin sairastamia tauteja vastaan. Esim. nyt oli tuttavaperheessä vesirokkoa ja ei uskallettu mennä siksi synttäreille sinne. Pikaisella googletuksella kuitenkin katoin, että pienellä vauvalla saattas olla suoja, jos äiti imettää ja on sairastanut ite vesirokon. En kuitenkaan viitsinyt ottaa riskiä ja kun ei meillä tolla isommallakaan oo vielä vesirokkoa ollut, niin taatusti ois tullut tauti tänne... :sad001
http://www.sairaslapsi.com/ravinto/0-4-kk
 
Muokattu viimeksi:
Kävin nyt Mehiläisessä yleislääkärillä näytillä. Sain reseptin johonkin voiteeseen mitä laittaa päälle ja ellei mene ohi niin sit antibioottikuuri. Tiedän kyl et tää menee helposti ohi mut koska ja kuinka usein uusii taas?! Nyt ei tullut kuin ihan pisara mätää ulos. En muista kuinka monta kertaa tulehtu ja aina levis laajemmalle ennen kuin leikattiin eka kerran. Eli yritän huomenna saada puhelinajan sille kirurgille ja keskustella mitä tehdään.
Tiedän et tää on loppujen lopuksi pieni vaiva mut ottaa päähän! Ja jos ei tehdä mitään nyt niin miten rinta reagoi kun maito yrittää nousta rintaan seuraavan synnytyksen jälkeen? Tai kuinka monta tulehdusta ehtii olla ennen sitä? Tai jos leikataan niin miten helv**** pitkään menee ennen kuin se haava paranee? Voinko mennä uimaan kuopuksen ja/tai vauvan kanssa jos on avohaava (siis ei tietenkään voi mennä mutta siis miten pitkään aikaan?)?
Tiiätkö, mulla tulehtuu joskus ihohuokonen niin pahasti, että se alkaa märkimään ja siihen tulee ihan nuppineulanpään kokoinen reikä ja on turvoksissa, ihan nännin kokoinen. Se reikä ei sitte tahdo umpeutua. Mä oon saanu just jotain antibioottivoidetta, joka sen laittaa umpeen ja sit antibioottikuurin. Se huokonen pitää tietty olla siinä vaiheessa tyhjä. Niistä jää välillä arpi, eli se ihohuokonen koteloituu. Paskin juttu tässä on, että ne tulee tahtoo tulla taipeisiin ja häpy-alueelle. En muista tän oireen nimeä, mut se tulee herkemmin tupakoitsijoille. Mulla oli nyt raskausaikana häpyhuulessa sellainen ja söin antibiootit. Yleislääkäri mehiläisessä tyhjensi sen. Pari vuotta sitte oli tosi paha ja siitä jäi arpi. Sitä koteloo ei lähdetä poistaan, koska on häpyalueella, jossa on paljon alaraajojen hermoja.

Et kaikkee sitä saatana onkin!
 
Niin ja synnytyslaukkuun kannattaa laittaa laturi, dödö, hoitoaine, hammasharja ja lapsen kotiinpaluuvaatteet. Kaikki välttämättömät saa kyllä sairaalasta, mutta esim. hammasharja oli surkea.

Mä sanelin synnytystoiveet kätilölle ja kivunlievitys menikin sen mukaan (ei epiduraalia, vaan kohdunkaulan- ja häpyhermonpuudutus). Mutta ehkä unohdin sanoa asennosta ja en saanut tukea pystyasentoon. Alotin polvillani sängyn päätyä vasten mutta pian kätilö sanoi että pitäs kääntyä puoli-istuvaan ja niin tehtiin. Välilihaa ei toiveeni mukaan leikattu, mutta vähän se repesi. En tiedä oliko asennolla vaikutusta. Oon kuitenki toipunu hyvin, joten ihan sama miten meni :)
Eli lopulta synnytit pedillä pioli istuvassa asennossa? Miksi piti vaihtaa asentoa? Olitko muuten harrastanut välilihahierontaa ennen? Koitan kuumeisesti selvittää, onko siitä oikeesti hyötyä...
 
Mulla on viikon päästä synnytystapa-arvio. Neuvolalääkäri sen tekee...oon kerran tavannu hänet eikä kovin hyvää kuvaa kun kysyin asioista ni hän vastas ettei tiedän ja kysy oonko katsonu googlesta...
Ne neuvolalääkärit on kyl ihme jengii... Usein tuntuu, et ne on varmaan pakotettu sinne tekeen muutama vuoro viikossa. Yks on kertonu mulle, et ei suostu ultraamaan, ku ei viitti opetella. Hirveesti ei muutenkaan välttämättä tuu vastauksia ja mitään ylimääräistä ei kyl tehdä tai keskustella.
 
Ne neuvolalääkärit on kyl ihme jengii... Usein tuntuu, et ne on varmaan pakotettu sinne tekeen muutama vuoro viikossa. Yks on kertonu mulle, et ei suostu ultraamaan, ku ei viitti opetella. Hirveesti ei muutenkaan välttämättä tuu vastauksia ja mitään ylimääräistä ei kyl tehdä tai keskustella.
Eikä ne aina edes ole gynejä vaan ihan yleislääkäreitä että mikäs ihme etteivät tiiä....
 
Mulla on nilkattomat jalat ja varpaat näyttää varhaisperunoilta. Miksi ne tuli NYT klo 22, kun olen kuitenkin nukkunut viime yön hyvin, loikoillut klo 10.30 asti ja sitten kävellyt pari tuntia, istunut autossa ja vain vähän oleskellen liikuskellut.

Missä kohtaa turvonneet jalat ovat aihe yhteydenottoon jonnekin tai milloin este työssäkäymiselle? (toimistotyö)

rv 26+0

Mulla turpos ekassa raskaudessa jalat ihan sikana jostain rv 25 alkaen, mutta ei ne koskaan neuvolassa sanonu muuta kuin et nosta jalat ylös. Jos ne ei ala kutista hulluna (?), niin kotikonstein voi kai vaan yrittää vähentää turvotusta. Saikusta en tiedä kun en itse sellasta saanut - jalat turpos yleensä vasta joskus iltapäivästä alkaen.
Mulla on kans toimistotyö.

Kysy neuvolasta sitä turvotushommaa, ainakin HUS:ssa on se neuvoloiden keskitetty ajanvaraus- ja neuvontapuhelin?
 
Noniin! Tuli kutsut sype-keskusteluun ja st-arvioon. Ekana sype. Toi arvio on vasta rv 36 ja risat. Mulla jää ilmeisesti toka neuvolalääkäri sitte pois.

Neuvolatätikin vaihtuu muuten vikoilla vkoilla ku tää jää lomalle. Ja ihan neuvolakin vaihtuu.

Huomenna alkaa perhevalmennus. Katsoako synnytysvideo vaiko eikö... Sellainen pulma tänään...:meh:

Viddu ku EI JAKSAIS TEHÄ TÖITÄ! Yyy-yyy.
 
Rv 36 on ihan normaali synnytystapa arvio käynnille :) tsemppiä työpäivään!
Ps katso vaan se synnytysvideo, kerran se vaan kirpasee :)
 
Mulla turpos ekassa raskaudessa jalat ihan sikana jostain rv 25 alkaen, mutta ei ne koskaan neuvolassa sanonu muuta kuin et nosta jalat ylös. Jos ne ei ala kutista hulluna (?), niin kotikonstein voi kai vaan yrittää vähentää turvotusta. Saikusta en tiedä kun en itse sellasta saanut - jalat turpos yleensä vasta joskus iltapäivästä alkaen.
Mulla on kans toimistotyö.

Kysy neuvolasta sitä turvotushommaa, ainakin HUS:ssa on se neuvoloiden keskitetty ajanvaraus- ja neuvontapuhelin?

Mulla ihan sama, ekassa raskaudessa turpos jalat (lähinnä nilkat ja jalkaterät) aika lailla noilla viikoilla. Tuntu et mitä enemmän liikuin, niin sitä enemmän turposi (varsinkin kun oltiin kaupunkilomalla, jossa tuli käveltyä paljon). Ei siihen sen kummemmin kuitenkaan neuvolassa reagoitu/ryhdytty toimenpiteisiin, enkä ollut saikulla. Nyt tokassa raskaudessa turvotuksia ei tullu ollenkaan. Neuvolassa terkkari aina kyllä kysyi onko turvotuksia.

Neuvolalääkäreistä sen verran, että meidän neuvolassa on pätevän oloiset lääkärit. Ovat osanneet vastata kysymyksiin jne. Terkkari pari kertaa soittanut eteen päin lääkäreille, kun ei oo ollut ihan varma jostain jutusta. Ja sit soittanut mulle vastauksen. Ihan hyvää palvelua mielestäni. Ei mitään "googleta ite" juttuja... :confused:
 
Muokattu viimeksi:
Rv 36 on ihan normaali synnytystapa arvio käynnille :) tsemppiä työpäivään!
Ps katso vaan se synnytysvideo, kerran se vaan kirpasee :)
Kiitos, mä käyn kyl niin hitaalla, et toivottavasti en oo mitään mokaillu....:)

Toi vois olla synnytyspelkokeskustelunkin teema: "Kerran se vaan kirpasee." Yeah, right! :hilarious:
 
Mullakin himo sushiin, mikä siinä olikaan että ei saa raskauden aikana syödä? Yks päivä kyllä söin mutta sitten rupesi heti kaduttaa ja nyt oon vastustanut tätä mielihalua. Inkivääriäkin tuli jonkun verran siinä samassa hotkaistua :smiley-angelic006
Raakaa kalaa ja äyriäisiä ei saa syödä ja olikohan se leväkin huonosta....
 
Kiitos, mä käyn kyl niin hitaalla, et toivottavasti en oo mitään mokaillu....:)

Toi vois olla synnytyspelkokeskustelunkin teema: "Kerran se vaan kirpasee." Yeah, right! :hilarious:

Mä taas tein niin että katsoin youtubesta aika monta videota :rolleyes: Karmeeltahan ne osa näytti toimenpiteineen mutta auttopahan ymmärtämään asiaa vähän paremmin. Ja kaikki ne niissä videoissa hengissä selvis :)
Mä tarviin aina mahdollisimman paljon tietoa ym jotta pystyn jonkun asian käsittelemään ja videot nyt omalla tavallaan vähensi synnytyspelkoa. Enemmän sitä sitten on lisänny muilta kuulluut jutut tms mutta se taas liittyy enemmän mun epäluottamukseen paikallisten sairaaloiden toimintaan.
Meillä ei muuten näytetty videota synnytysvalmennuksessa eikä mitään muutakaan materiaalia ollu tarjolla. Kätilö vaan piti tunnin pituisen yksinpuhelun tapahtumien kulusta jättäen kyllä kaiken negatiivisen tms pois. Kivusta ym puhui myös vähän ja tyyliin "tuntuu sitten vähän epämukavalta". WTF? Luennosta ei mitään hyötyä ja jos sen tietojen perusteella pelkästään synnyttämään menee niin voi olla aika paljon ylläytyksiä edessä...
 
Mä taas tein niin että katsoin youtubesta aika monta videota :rolleyes: Karmeeltahan ne osa näytti toimenpiteineen mutta auttopahan ymmärtämään asiaa vähän paremmin. Ja kaikki ne niissä videoissa hengissä selvis :)
Mä tarviin aina mahdollisimman paljon tietoa ym jotta pystyn jonkun asian käsittelemään ja videot nyt omalla tavallaan vähensi synnytyspelkoa. Enemmän sitä sitten on lisänny muilta kuulluut jutut tms mutta se taas liittyy enemmän mun epäluottamukseen paikallisten sairaaloiden toimintaan.
Meillä ei muuten näytetty videota synnytysvalmennuksessa eikä mitään muutakaan materiaalia ollu tarjolla. Kätilö vaan piti tunnin pituisen yksinpuhelun tapahtumien kulusta jättäen kyllä kaiken negatiivisen tms pois. Kivusta ym puhui myös vähän ja tyyliin "tuntuu sitten vähän epämukavalta". WTF? Luennosta ei mitään hyötyä ja jos sen tietojen perusteella pelkästään synnyttämään menee niin voi olla aika paljon ylläytyksiä edessä...

Mä huomasin, että se synnytyspelko jäi taka-alalle siellä synnärillä. Sitä vaan ajatteli, se on tässä ja nyt, karkuunkaan ei pääse. Pää vaan kylmänä!:gen014:oops:
 
Takaisin
Top