Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, vaikka olenkin täysimettänyt kolme lasta kunnes aloitettu kiinteitä maistelemaan niin olen sitä mieltä että hyvin ne vauvat kasvaa korvikkeillakin! Se mikä korvikkeista puuttuu on se vastustuskyky minkä äidinmaidosta saa. Tutkimusten mukaan äidinmaitoa saaneilla on pienempi riski allergioihin jne mutta ei sekään niitä estä, se on vaan pienempi riski. Eli jos imetys onnistuu niin hyvä, mutta jos ei niin ei se maailmaa kaada eikä kannata siitä stressata. :)
Mulla oli viime synnytyksessä toivelista ja kätilö tuli huoneeseen just kun mulla oli supistus päällä niin en pystynyt puhumaan mut lykkäsin heti sen listan kouraan ettei unohdu. :D Kätilö oli hetken vähän hämillään mut sano sit että käydään se yhdessä läpi hetken päästä ja niin tehtiin ja synnytys meni täysin toiveideni mukaan (paitsi se että käynnistettiin). :)
 
Tähti, vaikka olenkin täysimettänyt kolme lasta kunnes aloitettu kiinteitä maistelemaan niin olen sitä mieltä että hyvin ne vauvat kasvaa korvikkeillakin! Se mikä korvikkeista puuttuu on se vastustuskyky minkä äidinmaidosta saa. Tutkimusten mukaan äidinmaitoa saaneilla on pienempi riski allergioihin jne mutta ei sekään niitä estä, se on vaan pienempi riski. Eli jos imetys onnistuu niin hyvä, mutta jos ei niin ei se maailmaa kaada eikä kannata siitä stressata. :)
Mulla oli viime synnytyksessä toivelista ja kätilö tuli huoneeseen just kun mulla oli supistus päällä niin en pystynyt puhumaan mut lykkäsin heti sen listan kouraan ettei unohdu. :D Kätilö oli hetken vähän hämillään mut sano sit että käydään se yhdessä läpi hetken päästä ja niin tehtiin ja synnytys meni täysin toiveideni mukaan (paitsi se että käynnistettiin). :)
Mä teippaan mun listan neuvolakorttiin nii ettei ne saa sitä auki lukematta listaa!!! Pakko varautua tähänki.
 
Tähti, vaikka olenkin täysimettänyt kolme lasta kunnes aloitettu kiinteitä maistelemaan niin olen sitä mieltä että hyvin ne vauvat kasvaa korvikkeillakin! Se mikä korvikkeista puuttuu on se vastustuskyky minkä äidinmaidosta saa. Tutkimusten mukaan äidinmaitoa saaneilla on pienempi riski allergioihin jne mutta ei sekään niitä estä, se on vaan pienempi riski. Eli jos imetys onnistuu niin hyvä, mutta jos ei niin ei se maailmaa kaada eikä kannata siitä stressata. :)
Mulla oli viime synnytyksessä toivelista ja kätilö tuli huoneeseen just kun mulla oli supistus päällä niin en pystynyt puhumaan mut lykkäsin heti sen listan kouraan ettei unohdu. :D Kätilö oli hetken vähän hämillään mut sano sit että käydään se yhdessä läpi hetken päästä ja niin tehtiin ja synnytys meni täysin toiveideni mukaan (paitsi se että käynnistettiin). :)
Mä teippaan mun listan neuvolakorttiin nii ettei ne saa sitä auki lukematta listaa!!! Pakko varautua tähänki.
 
Hei muuten ostanko kotiin ekan vaippapaketin Libero newborn 1 vai 2 kokoa? Niis on kilot päälekkäin? Meinas pää hajota ku eksyin Prisman vaippaosastolle....

1 kokoa meillä ollut aina alkuun. Taisin viimeksi käyttää 4-5 pikkupakettia 1 kokoa ja sen jälkeen siirryttiin 2 kokoon.
 
Minulla kesti nuorena yli vuoden saada karistettua raskauskilot, vaikka imetin vuoden enkä mässäillyt. Epäilen, että nyt menee vielä kauemmin.

Minulla ei ole mikään kiire lähteä vauvasta kauas. On tässä elämässä ehtinyt tehdä jo kaikenlaista ja hyvin kulki ensimmäisetkin lapset mukana joka paikassa.
 
Ei mullakaan hinkua olla erossa lapsista enää, mutta toki pitää omaa aikaakin olla ja myös miehen kanssa kahden, jos jotenkin onnistuu. Mutta esim tämä viimeisin ei ole ollut erossa minusta kuin muutaman tunnin elämänsä aikana. Miehestä enempi kun on reissuillaan ollut, mutta ei se mua ole haitannut. Niin ihana tuo muksu ettei raaski ollakaan irti :)
 
Tähti-73, muuten tuli mieleen, et ei ne kattonut/nähny tota napanuoraa siellä synnytystapa-arviossa? Pääsikö vauva sen jälkeen vielä kieputtaa ittensä niin, että se kiertyi kaksikin kertaa? Mä oon kuvitellu, ettei vauva enää viimesillä vkoilla paljon kääntyile. Vai onko joku syy siihen, ettei sitä napanuoraa pysty tarkistaa synnytystapa-arviossa? Onko kellään parempaa tietoa? Kun en haluis kokee vastaavaa ja mullon se arvio tulossa.

Tänään rv 33+1 Yeah.

Ei ollut tietoa, ennen kuin yritettiin synnyttää:dead::banghead:... mä niin pelkäsin just tota napanuoraa, taisin tänne kirjottaakin siitä pelosta joskus talvella ( vuoden vaihteessa )..
 
Omien lähtövaatteiden lisäksi omat hygieniatuotteet on tosiaan fiksu juttu sairaalaan. Mä unohdin shampoon, niinpä pesin hiukset sillä sairaalan pesuvoiteella... Ja sit kaikki herkut tietty ja ite tilailin kaikilta vichyä. Rahapussi, kännykkä, laturi, kamera. Mulla lukemiset jäi aika vähille.
 
Tähti-73, muuten tuli mieleen, et ei ne kattonut/nähny tota napanuoraa siellä synnytystapa-arviossa? Pääsikö vauva sen jälkeen vielä kieputtaa ittensä niin, että se kiertyi kaksikin kertaa? Mä oon kuvitellu, ettei vauva enää viimesillä vkoilla paljon kääntyile. Vai onko joku syy siihen, ettei sitä napanuoraa pysty tarkistaa synnytystapa-arviossa? Onko kellään parempaa tietoa? Kun en haluis kokee vastaavaa ja mullon se arvio tulossa.

Tänään rv 33+1 Yeah.

Sirpa : kai ne katsoi, kyllä napavirtaukset oli normaalit, mutta napanuoraa eivät pysty varmaankaan näkemään, miten ja mistä se on kietoutunut..:oops:
 
Ei ollut tietoa, ennen kuin yritettiin synnyttää:dead::banghead:... mä niin pelkäsin just tota napanuoraa, taisin tänne kirjottaakin siitä pelosta joskus talvella ( vuoden vaihteessa )..
Mut oisko se edes näkyny? Maalaisjärjellä ajatellen, ni kuvittelis sellaisen näkyvän siellä jo silloin. Mut en tie, ku en oo alan ihmisiä.
 
Mut oisko se edes näkyny? Maalaisjärjellä ajatellen, ni kuvittelis sellaisen näkyvän siellä jo silloin. Mut en tie, ku en oo alan ihmisiä.

Ei näkynyt, epäilys vahvistui sektiossa. ( avautumisvaiheessa sydänäänet laski )
 
Mut oisko se edes näkyny? Maalaisjärjellä ajatellen, ni kuvittelis sellaisen näkyvän siellä jo silloin. Mut en tie, ku en oo alan ihmisiä.
Niinku aiemmin kertoin kasin syntyneen napanuoraansa lähes kuristuneena ja sitä jälkeenpäin kyselin etteikö voi ultralla tarkistaa asiaa niin silloin tyksin synnytys-ylilääkäri sanoi että periaatteessahan he näkevät missä napanuora menee mutta eivät sitä miten tiukalla tai kuinka monella lenkkillä on. Suurella osalla syntyvistä vauvoista napanuora on kaulan ympärillä ilman mitään ongelmia joten jos sitä napanuoraa ultrattais ja katsottais että ahaa kaulan ympärillä, leikataan niin tulisin turhia leikkauksia paljon. Siksi sitä ei tarkasteta. Toki jos muita ongelmia napanuorassa niin se näkyy virtauksissa mutta pelkkä kaulan ympärillä olo ei yksin ole riski.
 
Hei muuten ostanko kotiin ekan vaippapaketin Libero newborn 1 vai 2 kokoa? Niis on kilot päälekkäin? Meinas pää hajota ku eksyin Prisman vaippaosastolle....

Sanoisin et libero newborn 1 ekax. Meillä oli pari pikkupakettia tuota ykköstä ja sitten siirryttiin kakkoseen, ku näytti kiristävän reisistä. Mut alussa toi kakkonen liian iso.
 
Mulla vähän sama juttu vauvan kanssa! Hänellähän oli sairaalan lähtötarkastuksessa paino pudonnut yli 10% syntymäpainosta, ja käskettiin antaa toistaiseksi lisämaitoa, kunnes oma tuotanto lähtee kunnolla käyntiin. Vauvan imuote on hyvä, ja hän voi välillä olla tosi pitkiäkin aikoja rinnalla, mutta sitten välillä nukkuukin monta tuntia putkeen. Olen koittanut herätellä syömään, mutta ei siitä oikein tule mitään, nukahtaa saman tien uudestaan. Eli kun sairaalassa käskettiin myös imettää n 2 h välein, niin eipä se oikein onnistu, jos/kun vauva ei halua! Sitten juo tuttipullosta kuitenkin lisämaidot ahnaasti.

Löysin netistä tällaisen ohjeen. Em. Ongelma lienee aika yleinen...

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/mutta-vauva-se-vain-nukkuu

Olen nyt siis antanut lisämaitoakin, eikä se nyt sinällään haittaa. Olisi vaan kiva onnistua nyt imetyksessä, kun se esikoisen kohdalla meni pieleen. Mutta pääasia, että vauva kasvaa!
Jeps kiitos linkistä!

Mä oon hetätelly poikaa syömään kun muuten nukkuis vaan. Raastavaa kun pitää ottaa vaatteet pois häneltä hetkeksi että herää. Sitten kyllä menee ruokaa. Hän ehkä syö hitaasti kun on niin pieni. Lepää välillä ja imee taas.

Viime yönä ja tänään oon imettänyt n.2h välein ja nyt ekaa kertaa toisesta rinnasta valui maitoa kun imetin toisesta. Ihan hyvä merkki kai?
 
Niin ja synnytyslaukkuun kannattaa laittaa laturi, dödö, hoitoaine, hammasharja ja lapsen kotiinpaluuvaatteet. Kaikki välttämättömät saa kyllä sairaalasta, mutta esim. hammasharja oli surkea.

Mä sanelin synnytystoiveet kätilölle ja kivunlievitys menikin sen mukaan (ei epiduraalia, vaan kohdunkaulan- ja häpyhermonpuudutus). Mutta ehkä unohdin sanoa asennosta ja en saanut tukea pystyasentoon. Alotin polvillani sängyn päätyä vasten mutta pian kätilö sanoi että pitäs kääntyä puoli-istuvaan ja niin tehtiin. Välilihaa ei toiveeni mukaan leikattu, mutta vähän se repesi. En tiedä oliko asennolla vaikutusta. Oon kuitenki toipunu hyvin, joten ihan sama miten meni :)
 
Mulla on nilkattomat jalat ja varpaat näyttää varhaisperunoilta. Miksi ne tuli NYT klo 22, kun olen kuitenkin nukkunut viime yön hyvin, loikoillut klo 10.30 asti ja sitten kävellyt pari tuntia, istunut autossa ja vain vähän oleskellen liikuskellut.

Missä kohtaa turvonneet jalat ovat aihe yhteydenottoon jonnekin tai milloin este työssäkäymiselle? (toimistotyö)

rv 26+0
 
Aa, ok. Mun täytyy kysyy ku meen arvioitavaksi.

Oliks muilla arviointia täs tulevina vkoina?
Mulla on viikon päästä synnytystapa-arvio. Neuvolalääkäri sen tekee...oon kerran tavannu hänet eikä kovin hyvää kuvaa kun kysyin asioista ni hän vastas ettei tiedän ja kysy oonko katsonu googlesta...
 
Takaisin
Top