Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua jännittää miten tää imetys menee. Poika kyllä syö reippaana mutta imetys kestää aina tunnin tai 1h15min. Me oltiin yks yö sairaalassa saamassa valohoitoa niin siellä piti saada vauva tankattua nopeasti, että pääsee takas valolaitteeseen. Siksi tehtiin syöttöpunnituksia (ja myös koska hän einollut kakannut 2päivään - nyt taas eilinenkakaton päivä) ja mulla tuli siinä n.20min aikana 15-30ml mikä ei riitä vaan piti antaa lisämaitoa toinen mokoma. Oon nyt koittanu imettää 2h välein tai päivällä tiheemminkin, mutta ei tuo tunnu haluivan juoda niin usein. Haluisin kovasti imettää kun ei kiinnosta tuttipullorumba, ja muutenkin. Pitänee kysyä apuja neuvolasta ja imetystuesta.
 
Noel, imeekö poika kuitenkin koko imetyksen ajan vai onko vaan laiska imemään, eli imppaa hiukan ja pitää sit taukoa? Ootko kokeillut lypsää pumpulla tai käsin, eli tiedätkö miten hyvin maitoa tulee? Jos tuntuu tulevan huonosti voit ennen imetystä suihkutella lämmintä vettä rinnoille, hieroa rintoja (reunoilta nännejä kohti) tai pitää imetyksen ajan lämpötyynyä rintojen päällä, jos maitoa tulis paremmin. Tai jos poika ei saa hyvää otetta nännistä niin sit voi kokeilla rintakumia.
Mä taisin olla aika huvittava näky kuopuksen alkupäivinä kun piti vasemmasta rinnasta tyrehdyttää maidon tuotanto ja oikeasta saada tulemaan kunnolla, niin imettäessä pidin kylmäpussia vasemmalla ja lämpöpussia oikealla rinnalla! :D
 
Mä luin etu-ja takamaidosta. Takamaito ravitsevampaa ni pitääkö ens pumpata hiukka pois vai ohjeistaako ne lainkaa reagoimaan noihin?
 
Mä luin etu-ja takamaidosta. Takamaito ravitsevampaa ni pitääkö ens pumpata hiukka pois vai ohjeistaako ne lainkaa reagoimaan noihin?
Kun pumppaat/annat imeä vaan rinnan tyhjäksi tulee pulloon /vauvalle sekä etu että taka maito, en mä alkais sitä yrittää mitenkään erotella ja säätämään.joka tippa äidinmaitoa on ravitsevaa:)
 
Mieluiten yks imetyskerta yhdestä rinnasta, eli sillon tulee se takamaito siitä rinnasta kans käyttöön. :)
Jos toisen rinnan syöttää tyhjäks ni toisen pumppaa ja säästää maidon kö? Kauanko äidinmaito säilyy jääkaapissa vai kannattaako suhtäkkii pakastaa? Voiko lapsi olla äidin maidolle allerginen vai pukkaako maitoallergia sitten vasta näistä purkkimaidoista?
 
Ja neuvolatäti käski hankkii nyt jo kaappiin niitä tippoja ni onks merkeissä eroa? Gefilus+D...Rela+D ja mitä näitä on...
 
Jos toisen rinnan syöttää tyhjäks ni toisen pumppaa ja säästää maidon kö? Kauanko äidinmaito säilyy jääkaapissa vai kannattaako suhtäkkii pakastaa? Voiko lapsi olla äidin maidolle allerginen vai pukkaako maitoallergia sitten vasta näistä purkkimaidoista?
Tarkoitin lähinnä että jos pumppaa muutenkin. Periaatteella että joko imettäen tai pumpaten aina rinta tyhjäksi. Jos vauva on tyytyväinen yhden rinnan saaliista, miksipä et voisi pumpata toista tyhjäksi ja jääkaappiin. Tietty siinä on se riski että vaikka ensin vauva vaikuttais tyytyväiseltä mutta sitten 10 min päästä onkin nälkäinen. Rinnathan on siitä ihmeelliset että sitä maitoa tulee tasan sen vauvan tarpeiksi. ( silloin kun kaikki menee niinkuin pitää)Mitä enemmän vauva imee sitä enemmän maitoa tulee, vauva ikäänkuin vahvistaa tilausta:) tulee tiheänimun kautta kun vauva nostattaa maidon määrää jne.

Äidinmaito säilyy muistaakseni jopa viikon jääkaapissa, mutta ei saa laittaa ovihyllyyn vaan ihan kunnon jääkaappilämpötilaan.
 
Mä oon imettänyt aina vuoron perään toisesta tissistä ja seuraavalla kerralla toisesta. En oo lypsännyt vissiin kertaakaan, joskus yrittänyt mut mulla ei koskaan oo tullut pumpatessa juuri mitään.
 
Ja siinä pullotetussa äidinmaidossa on sellainen ohje että ei saa sekoittaa jo jääkaapissa olevaa pumpattua maitoa ja juuri pumpattua tuoretta maitoa. Äidinmaidon rasva nousee jääkaapissa siihen maidon pintaan joten pitää sekoittaa :)
Ja mikrossahan ei äidinmaitoa lämmitetä vaan vesihauteessa.
 
Mä oon imettänyt aina vuoron perään toisesta tissistä ja seuraavalla kerralla toisesta. En oo lypsännyt vissiin kertaakaan, joskus yrittänyt mut mulla ei koskaan oo tullut pumpatessa juuri mitään.
Kaikilla ei rinnat heru pumpulle :) sä oot siis tuottanut juuri sen määrän maitoa mitä sun vauva on tarvinnut, ei yhtään yli :)
 
Ja neuvolatäti käski hankkii nyt jo kaappiin niitä tippoja ni onks merkeissä eroa? Gefilus+D...Rela+D ja mitä näitä on...
Mulla on ollut gefilus+D mutta onko niissä eroa niin en tiiä:) molemmat varmaan hyviä:)
 
Tarkoitin lähinnä että jos pumppaa muutenkin. Periaatteella että joko imettäen tai pumpaten aina rinta tyhjäksi. Jos vauva on tyytyväinen yhden rinnan saaliista, miksipä et voisi pumpata toista tyhjäksi ja jääkaappiin. Tietty siinä on se riski että vaikka ensin vauva vaikuttais tyytyväiseltä mutta sitten 10 min päästä onkin nälkäinen. Rinnathan on siitä ihmeelliset että sitä maitoa tulee tasan sen vauvan tarpeiksi. ( silloin kun kaikki menee niinkuin pitää)Mitä enemmän vauva imee sitä enemmän maitoa tulee, vauva ikäänkuin vahvistaa tilausta:) tulee tiheänimun kautta kun vauva nostattaa maidon määrää jne.

Äidinmaito säilyy muistaakseni jopa viikon jääkaapissa, mutta ei saa laittaa ovihyllyyn vaan ihan kunnon jääkaappilämpötilaan.
Aa mä näin itteni semmosena toispuolesena rintojen suhteen. Toinen imastu tyhjäks ja roikkuu ku rätti ja toinen lähdös just lentoon ja piukee ku ilmapallo. Heh.
 
Sain ystävältä hyvän vinkin että synnytyksessä iteltä saattaa hävitä ajantaju ni pyytää miehen toimii kirjurina ja kirjaa kaikki paperille mitä on mihin aikaan tapahtunut ja sitten sen voi liittää vauvakirjaan. Kiva muistella. Olis tarvinnu pitää päiväkirjaa tässä raskauden aikanakin....koitan ny muistella taaksepäin. Näkeekö täältä pelkät omat kirjotukset?
 
Aa mä näin itteni semmosena toispuolesena rintojen suhteen. Toinen imastu tyhjäks ja roikkuu ku rätti ja toinen lähdös just lentoon ja piukee ku ilmapallo. Heh.
:laughing001
Mut niin se vähän on:) meidän nelkku jota imetin yhteensä sen 9kk niin jostain syystä alkoi 7 kk iässä hylkiä toista rintaa ja lopulta siitä maito tyrehtyi. Jatkoin sen 2kk toisesta. Maidoton rinta palasi entisiin mittoihinsa kun taas imettävä rinta oli kaksinkertainen. Mut onneksi sekin palas entiseen kokoonsa enkä jäänyt eripari rintaiseksi :)
 
Mulla oli eripari rinnat koko kuopuksen imetyksen ajan kun vasemmasta rinnasta tyrehdytettiin tuotanto ja se on muutenkin leikkauksista johtuen pikkasen pienempi. Oikea tissi sit vesimelonin kokoinen kun tuotti kaiken vauvan tarvitseman maidon yksin. :D Paitojen kaula-aukot oli iha venähtäneet oikealle...
 
Mua kans jännittää imetys ja myös pikkusen ahdistaa kaikki imetyspropaganda. Tai siis kun tuntuu että on niin hirveen ehdotonta. Nyt kun on nää uudet tutkimukset että kiinteitä kannattais aloitella maisteluannoksilla jo 4-6kk iässä allergioiden ehkäisemiseksi, niin oon toivonut että voidaan aloittaa vaikka heti 4kk jos vauva vaan osoittaa kiinnostusta, ja tää tuntuu olevan joku punainen vaate imetysaktivisteille. Vaikka siis tarkotus olis tosiaan vaan maistattaa eri ruokia ja vauva sais käytännössä kaiken ravintonsa edelleen rintamaidosta (toivottavasti). Samoin kuin se että haluaisin että vauva oppii myös juomaan pullosta että voin jo aika aikaisin jättää miehen sen kanssa kahdestaan joksikin aikaa. Hankin jo käytetyn sähköisen rintapumpunkin niin että voi sit sillä testailla pumppailua. Ja se että en haluis vauvan huvituttina toimia, mun luonteella alkais vanne kiristää päätä aika nopeesti. Sit tulee sellanen olo, että jos tarvii tukea imetykseen niin olis pakko unohtaa tollaset omat toiveet ja mennä sellasta linjaa että täysimetetään vuoden ikäseks eikä anneta mitään pullosta ikinä eikä tietenkään tuttia.

Toisaalta on hirveen hyvä että tollasia resursseja on, ja netin imetyskeskustelujen takia mulla on jo nyt tosi paljon sellasta tietoa, joka varmaan auttaa jos tulee ongelmia. Tuntuu vaan että mun kynnys hakea ihan konkreettista apua voi olla aika korkeella jos googlaus ei auta, kun noita lukiessa tulee sellanen olo että omia toiveita ei kunnioiteta jos ne ei oo jonkun ideologian mukaisia.
Imetys todella on tosi "tunteisiin menevä" juttu ja ikävintä on, jos edes minkäänlaista syyllistämistä tulee ammattilaisilta tai lähipiiristä. Koska jokainen todella tekee niin kuin itselle parhaalta tuntuu ja kun vauva ja äiti voi hyvin, niin se on silloin paras ratkaisu juuri sille porukalle. :) Ja sama koskee tuttia, kiinteitä jne.

Mä oon ite ollut onnellisessa asemassa siinä mielessä, että oon toivonut voivani imettää ja maitoa on tullut hyvin ja vauva on lähtenyt hyvin imemään - näköjään molemmissa tapauksissa. Eli on mennyt sen mulle sopivan toiveen mukaan. En oo hirveesti jaksanut pumppailla varastoon ja ekan jäljiltä on monta käyttämätöntä pulloa. Helppoa mulle, kun ruoka kulkee mukana. Eka lopetti oikeastaan itse vähän alta vuoden ikäisenä, jolloin vielä osittain imetin. Kiinteiden kokeilu aloitettiin aika lailla 5 kk:n iässä ja se toimi todella hyvin. Alun vatsavaivainen esikoinen ei reagoinut kiinteisiin vatsalla lainkaan, mikä oli ihanaa. Ja maitoa ei lakannut juomasta silti. Sinänsä mua huvittaa toi virallinen ohjeistus taas: täysimetys 6 kk, mutta kiinteiden aloitus 4-6 kk - miten se on mahdollista?! Ei kaikkea voi saada :) oon sitä kysynytkin ja saanut vaan ympäripyöreitä vastauksia. :) Mutta kuulemma siinä just ennen 6 kk:n ikää on kuulemma joku herkkyyskausi, jolloin kiinteiden aloittaminen voi olla helpompaa. Ekan kanssa toi 5 kk toimi erittäin hyvin. Reilun puolen vuoden iässä jo vedettiin iltapuuroa ja aika pian sen jälkeen lopetettiin yösyönnit, ku illan puuro ja maito riitti koko yöks.
 
Mä luin etu-ja takamaidosta. Takamaito ravitsevampaa ni pitääkö ens pumpata hiukka pois vai ohjeistaako ne lainkaa reagoimaan noihin?
Molempia on hyvä saada. Eli ite oon yrittänyt antaa aina riittävän kauan putkeen samasta rinnasta, että tulis molempia. Ja mulla siis on ollu siitä hyvä tilanne, ettei maidon määrän puolesta tosiaan tarvii vaihtaa rintaa yhdellä imetyskerralla, vaan toisesta on riittänyt
 
Kävin nyt Mehiläisessä yleislääkärillä näytillä. Sain reseptin johonkin voiteeseen mitä laittaa päälle ja ellei mene ohi niin sit antibioottikuuri. Tiedän kyl et tää menee helposti ohi mut koska ja kuinka usein uusii taas?! Nyt ei tullut kuin ihan pisara mätää ulos. En muista kuinka monta kertaa tulehtu ja aina levis laajemmalle ennen kuin leikattiin eka kerran. Eli yritän huomenna saada puhelinajan sille kirurgille ja keskustella mitä tehdään.
Tiedän et tää on loppujen lopuksi pieni vaiva mut ottaa päähän! Ja jos ei tehdä mitään nyt niin miten rinta reagoi kun maito yrittää nousta rintaan seuraavan synnytyksen jälkeen? Tai kuinka monta tulehdusta ehtii olla ennen sitä? Tai jos leikataan niin miten helv**** pitkään menee ennen kuin se haava paranee? Voinko mennä uimaan kuopuksen ja/tai vauvan kanssa jos on avohaava (siis ei tietenkään voi mennä mutta siis miten pitkään aikaan?)?
 
Takaisin
Top