Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me syötiin eilen ekaa kertaa uusia perunoita, ruottalaisia. Mies sano et nyt ku ois silliä! Mä siihen et mä vedän heinäkuussa niin tosissaan perunoita ja silliä! Sitte mies, et sä et saakaan syödä nyt silliä, en mäkään sit syö ku vasta heinäkuussa ettei sulle tuu paha mieli. :cat: Näistä mä tykkään. Söpösti muutettu hei: paha mieli = ettet saa kilareita mulle :cat:.

Tähti-73, ok. Sattuuko se imetys muuten?

Janna75, just tollasta sun 12-v, et on kavereilta kuulutua. Avasitte sit et lesboseksi on vähän niinku naisten juttu...:joyful:

Ei tuo satu, mutta vauvan ote on yllättävän napakka:wink
 
Mua kans jännittää imetys ja myös pikkusen ahdistaa kaikki imetyspropaganda. Tai siis kun tuntuu että on niin hirveen ehdotonta. Nyt kun on nää uudet tutkimukset että kiinteitä kannattais aloitella maisteluannoksilla jo 4-6kk iässä allergioiden ehkäisemiseksi, niin oon toivonut että voidaan aloittaa vaikka heti 4kk jos vauva vaan osoittaa kiinnostusta, ja tää tuntuu olevan joku punainen vaate imetysaktivisteille. Vaikka siis tarkotus olis tosiaan vaan maistattaa eri ruokia ja vauva sais käytännössä kaiken ravintonsa edelleen rintamaidosta (toivottavasti). Samoin kuin se että haluaisin että vauva oppii myös juomaan pullosta että voin jo aika aikaisin jättää miehen sen kanssa kahdestaan joksikin aikaa. Hankin jo käytetyn sähköisen rintapumpunkin niin että voi sit sillä testailla pumppailua. Ja se että en haluis vauvan huvituttina toimia, mun luonteella alkais vanne kiristää päätä aika nopeesti. Sit tulee sellanen olo, että jos tarvii tukea imetykseen niin olis pakko unohtaa tollaset omat toiveet ja mennä sellasta linjaa että täysimetetään vuoden ikäseks eikä anneta mitään pullosta ikinä eikä tietenkään tuttia.

Toisaalta on hirveen hyvä että tollasia resursseja on, ja netin imetyskeskustelujen takia mulla on jo nyt tosi paljon sellasta tietoa, joka varmaan auttaa jos tulee ongelmia. Tuntuu vaan että mun kynnys hakea ihan konkreettista apua voi olla aika korkeella jos googlaus ei auta, kun noita lukiessa tulee sellanen olo että omia toiveita ei kunnioiteta jos ne ei oo jonkun ideologian mukaisia.
 
Mulla on pitkiä ja pätkiä imetyksiä. Maitoa on aina tullut, imetys loppunut lähestulokoon aina vauvasta johtuvista syistä, muutamaa poikkeutta lukuun ottamatta. Esikoinen lopetti itse 6kk iässä kun aloin odottaa kakkosta. Sanotaan että maidon maku muuttuu raskaushormooneista ja ainakin meidän kohdalla esikoinen näemmä oli herkkä muutokselle. Ei sitten millään enää ottanut rintamaitoa vastaan. Kakkosta imetin vain 3kk. Tyttö oli kovin allerginen ja olisin joutunut itseltäni karsimaan niin paljon ruoka -aineita jatkaakseni imetystä että siihen en silloin nuorena 22vuotiaana ollut valmis, nykyään tekeisin toisin. Kolmatta imetin 7 kk ja siitä 6 kk täysimetyksellä. Tyttö vieroittui itse, ei vaan malttanut enää rinnalle. Seuraavat 2 poikaa samalla tavalla, 6 kk täysimetystä ja n 9kk vierottuivat itse. Kaikkia loppuja olen myös täysimettänyt sen 6kk paitsi kasia jolla oli muutenkin vaikea alku ja paino sitten ei noussut ja imetys muuten kestänyt sinne vuoden ehkä hiukan alta ikään.
Toivon voivani täysimettää täyäkin sen ensimmäisen 6kk yksinomaa. Nää lisäruokien anto ikäsysoitukset tuntuu tässä 20 vuoden aikana vaihdelleen mistä mihinkin. Vaikka suositus olisikin nyt että aloittaa lisäruoat jo 4kk iässä niin aion sitä uhmata ja aloittaa vasta 6 kk iässä maistattelun:) jos siis kaikki sujuu niinkuin pitää:)

Kallista se pulloruokinta tosiaan on, siltä toivon välttyväni. Mutta jos ei onnisyu niin sitten mennään niinkuin parasta on:)

Mä oon kaikille lapsille pumpannut myös maitoani pulloon ja pakkaseen niin että tarvittaessa olen voinut jättää vauvan isälle tai isovanhemmalle hoitoon.
Ihan on ollut lehmä olo kirjaimellisesti:)
 
Mua kans jännittää imetys ja myös pikkusen ahdistaa kaikki imetyspropaganda. Tai siis kun tuntuu että on niin hirveen ehdotonta. Nyt kun on nää uudet tutkimukset että kiinteitä kannattais aloitella maisteluannoksilla jo 4-6kk iässä allergioiden ehkäisemiseksi, niin oon toivonut että voidaan aloittaa vaikka heti 4kk jos vauva vaan osoittaa kiinnostusta, ja tää tuntuu olevan joku punainen vaate imetysaktivisteille. Vaikka siis tarkotus olis tosiaan vaan maistattaa eri ruokia ja vauva sais käytännössä kaiken ravintonsa edelleen rintamaidosta (toivottavasti). Samoin kuin se että haluaisin että vauva oppii myös juomaan pullosta että voin jo aika aikaisin jättää miehen sen kanssa kahdestaan joksikin aikaa. Hankin jo käytetyn sähköisen rintapumpunkin niin että voi sit sillä testailla pumppailua. Ja se että en haluis vauvan huvituttina toimia, mun luonteella alkais vanne kiristää päätä aika nopeesti. Sit tulee sellanen olo, että jos tarvii tukea imetykseen niin olis pakko unohtaa tollaset omat toiveet ja mennä sellasta linjaa että täysimetetään vuoden ikäseks eikä anneta mitään pullosta ikinä eikä tietenkään tuttia.

Toisaalta on hirveen hyvä että tollasia resursseja on, ja netin imetyskeskustelujen takia mulla on jo nyt tosi paljon sellasta tietoa, joka varmaan auttaa jos tulee ongelmia. Tuntuu vaan että mun kynnys hakea ihan konkreettista apua voi olla aika korkeella jos googlaus ei auta, kun noita lukiessa tulee sellanen olo että omia toiveita ei kunnioiteta jos ne ei oo jonkun ideologian mukaisia.
Joo en mäkään sellasiin fanaattisiin imettäjien kokoontumisiin mee. Jollei imetys onnistu kätilö-imetystukihenkilön avulla niin ei sit. Mun pikkusisko ei koskaa oppinut syömään tissiä ja äiti sai sairaalasta jäätävän kokosen sähköhärpäkkeen jolla pumppaili. Pikkukeskoselle 940g syötettiin pienen pienistä lasipulloista äidinmaitoa ja hengissä selvis sekin. Siitä on jo 21v.

Mulle on isoin kynnys ruveta antaa kiinteetä. Voin toki ite vaikuttaa sisältöihin mutta kun tulee normileivän tms vuoro niin haluun olla varma ettei tällä typyllä oo keliakiaa joka meillä vahvasti kulkee suvussa. Pikkusysteri oli 4 kun se häneltä löyty ja muiden haasteiden vuoks näytti ihan riisitautiselta vatta pömpöllää ja oli kärsinyt kovista vatsavaivoista. Mulla on suvun herkin vatsa ja aina kärsinyt näiden lisäks erilaisista allergioista. Toivotaan että meidän typy hyppää sukupolvena näiden yli ja pääsee helpommalla.
 
Mulla on pitkiä ja pätkiä imetyksiä. Maitoa on aina tullut, imetys loppunut lähestulokoon aina vauvasta johtuvista syistä, muutamaa poikkeutta lukuun ottamatta. Esikoinen lopetti itse 6kk iässä kun aloin odottaa kakkosta. Sanotaan että maidon maku muuttuu raskaushormooneista ja ainakin meidän kohdalla esikoinen näemmä oli herkkä muutokselle. Ei sitten millään enää ottanut rintamaitoa vastaan. Kakkosta imetin vain 3kk. Tyttö oli kovin allerginen ja olisin joutunut itseltäni karsimaan niin paljon ruoka -aineita jatkaakseni imetystä että siihen en silloin nuorena 22vuotiaana ollut valmis, nykyään tekeisin toisin. Kolmatta imetin 7 kk ja siitä 6 kk täysimetyksellä. Tyttö vieroittui itse, ei vaan malttanut enää rinnalle. Seuraavat 2 poikaa samalla tavalla, 6 kk täysimetystä ja n 9kk vierottuivat itse. Kaikkia loppuja olen myös täysimettänyt sen 6kk paitsi kasia jolla oli muutenkin vaikea alku ja paino sitten ei noussut ja imetys muuten kestänyt sinne vuoden ehkä hiukan alta ikään.
Toivon voivani täysimettää täyäkin sen ensimmäisen 6kk yksinomaa. Nää lisäruokien anto ikäsysoitukset tuntuu tässä 20 vuoden aikana vaihdelleen mistä mihinkin. Vaikka suositus olisikin nyt että aloittaa lisäruoat jo 4kk iässä niin aion sitä uhmata ja aloittaa vasta 6 kk iässä maistattelun:) jos siis kaikki sujuu niinkuin pitää:)

Kallista se pulloruokinta tosiaan on, siltä toivon välttyväni. Mutta jos ei onnisyu niin sitten mennään niinkuin parasta on:)

Mä oon kaikille lapsille pumpannut myös maitoani pulloon ja pakkaseen niin että tarvittaessa olen voinut jättää vauvan isälle tai isovanhemmalle hoitoon.
Ihan on ollut lehmä olo kirjaimellisesti:)
Mä haluun olla kans tommonen lehmä. Vaikka sit parin tunnin välein. Parhaat vinkit saadaan kyllä sulta!
 
Joo en mäkään sellasiin fanaattisiin imettäjien kokoontumisiin mee. Jollei imetys onnistu kätilö-imetystukihenkilön avulla niin ei sit. Mun pikkusisko ei koskaa oppinut syömään tissiä ja äiti sai sairaalasta jäätävän kokosen sähköhärpäkkeen jolla pumppaili. Pikkukeskoselle 940g syötettiin pienen pienistä lasipulloista äidinmaitoa ja hengissä selvis sekin. Siitä on jo 21v.

Mua kans vähän arvelutti mennä imetystukiryhmään, kun olin lukenut kovin fanaattisia ja ehdottomia kannanottoja imetyksestä netistä. Mutta tukiryhmässä on koulutetut tukiäidit ja tapaaminen oli kyllä ihan asiallinen, ei mitään ehdotonta mustavalkoista paasausta imetyksen puolesta. Ihan postitiivinen kokemus siis ja koin saavani asiallista neuvontaa. Tukiäideille voi myös laittaa yksityisviestejä/sähköpostia, jos ei varsinaiseen ryhmätapaamiseen halua mennä. Jotkut taitavat tehdä kotikäyntejäkin.
 
Niinhän siinä kävi, että supistukset vaan napakoituivat ja kun kättärille saavuttiin eilen puoli viiden maissa olin jo auki 4cm ja siitä sitten tie kävikin suoraan synnytyssaliin ja sain melkein heti epiduraalin, joka on kyllä mulle portti taivaaseen.:)
Puoli seitsemän syntyi meidän pieni tyttömme 52cm 2480g ja ihana on vaikkakin melko ryppyinen ruipelo.:Heartred

Kaikki meni todella hyvin ja nopeasti ja me päästiin jo kotiinkin. Oltiin siis sairaalassa vain klo:16.30-12.
Jos ekasta synnytyksestä jäi mulle mielikuva "helppo", niin nyt ei kyllä enää löydy sanaa, lisätään sitten vaan super alkuun kun en muutakaan keksi.
 
Anteeksi, nyt taidan olla herkillä, mutta ei kai se, että haluaa täysimettää 6 kk ole fanaattista? Tähänkö on tultu? Kyllä meillä oli pullo ja tutti käytössä, vaikka täysimetinkin. Niin paitsi joo, jossain ei lasketa täysimetykseksi jos antaa pullosta, vaikka se äidinmaitoa onkin.

Jahas, tais mennä tunteisiin
 
Anteeksi, nyt taidan olla herkillä, mutta ei kai se, että haluaa täysimettää 6 kk ole fanaattista? Tähänkö on tultu? Kyllä meillä oli pullo ja tutti käytössä, vaikka täysimetinkin. Niin paitsi joo, jossain ei lasketa täysimetykseksi jos antaa pullosta, vaikka se äidinmaitoa onkin.

Jahas, tais mennä tunteisiin
En mä ainakaan tarkottanut sillä fanaattista vaan se että joku on ihan ehdoton imettämisen suhteen ettei olis ees muita vaihtoehtoja taikka että ois jotenkin huonompi äiti jollei se onnistu. Mä kuvittelen imettäväni kans tuon 6kk ja toivottavasti onnistun.
 
Onnea tähtipölyä!

Minulla molemmat lapset ovat vierastaneet tuttipulloa. Lypsin kyllä pakastimeen, mutta pullosta se ei kelvannut. Laitoin sitten soseiden joukkoon ja siten tuli hyödynnettyä. Kyllä isälle löytyy muuta tekemistä vauvan kanssa, vaikka ei syötäkään. Eikä minulla ole tarvetta lähteä mihinkään kauaksi vauvasta pitkäksi aikaa. Minulla on myös taipumus rintatulehduksiin, joten en voi jättää yhtään syöttöä väliin tai tulee tukos. Jokainen äiti ja vauva on yksilö.
 
Joo, ei oo itsestäänselvyys, itekin yllätyin mitä kaikkia vaikeuksia voi tulla. Mulla ekan imetys epäonnistui varmaan osin omaa tietämättömyyttäni ja en sitten apujakaan osannut hakea, kun tuntui että maito ei riitä. Vähän samoja pulmia oli nytkin, mutta olin päättänyt tällä kertaa imettää. Imetystukiryhmästä sitten sain apuja ja ohjeita, joiden avulla rupesin purkamaan lisämaitoja ja tehostamaan imetystä ja täysimetykselle lopulta päästiin. Pakkaseen en ole vielä maitoa saanut, mutta vois yrittää sitäkin tässä pikku hiljaa, kun on tuota maidon tuotantoa nyt saanut lisättyä. Neuvolassa tosi hyvin suhtauduttu mielestäni näihin asioihin, ei oo tullut tuomitsevia kannanottoja kummankaan vauvan imetyksen/korvikkeiden kohdalla.

Mäkin pidin itsestäänselvyytenä täysimetystä, ennen vauvan saapumista...:)
Korvikkeet on nyt lisänä, enkä itseeni siitä soimaa. Mua varten ei oo mitkään "imetysklinikat", tärkeintä on että poika saa rintamaitoa:)

Mutta hei, energian kulutus on selvästi korkea, koska synnytyksen jälkeen (7pv sitten) paino on tippunut noin 7kg...:woot: Vähän hämmästyin aamulla vaa-alla, että näinkö helposti nää raskauskilot lähtee:wideyed::angel13
 
Onnea Tähtipöly! Ihanan helpolta tosiaan kuulosti synnytys. :)
Esikoista täysimetin 4kk (1,5kk lypsin ja annoin pullosta, sit sekä että), sit suositeltiin kiinteiden aloitusta kun hän oli niin pieni (syntyi keskosena). Jatkoin imetystä sen lisäksi pari kuukautta vielä. En edes muista miten tai miksi imetys sit loppui...?
Toisesta täysimetin muistaakseni 5kk ja aloitettiin kiinteät ja hänen ollessa 6kk sain niin rajun vatsataudin et maidon tuotanto loppui siihen.
Kolmosella oli niin kova ummetus (kakkaamisväli 11 päivää!) että neuvolasta suositeltiin luumusoseen antamista jo 3kk iässä, muuten aloitettiin kiinteät pikkuhiljaa 4kk jälkeen. Imetystä jatkui 7kk ikään asti. Ensin jäi päivällä ruuan yhteydessä imetys kun mua ällötti rinnan tarjoaminen soseiseen suuhun... Illalla ja aamulla imetin kunnes hän alkoi yllättäen nukahtamaan aikaisemmin, ennen maidon saamista (söi puuroa illalla). Ja sit vaan jäi se aamuimetyskin. Kolmosesta sain kyllä niiiiin paljon kehuja neuvolassa kun imetys onnistui niin hyvin vaikka imetin ainoastaan oikeasta rinnasta, vasemmasta ei tullut tippaakaan ulos.
Ja toi kiinteiden aloitus suositukset on tosiaan vaihdellut niin paljon vuosien mittaan että ei voi olla suuri merkitys koska sen aloittaa tuolla 4-6kk välillä. Kolmosesta (2015) mulle sanottiin neuvolassa että tuon luumusoseen lisäksi voin aloittaa muut kiinteät koska vaan haluan 4-6kk välillä. Ja ellei imetys onnistu niin sitten annetaan korviketta, kyllä ne vauvat ihan yhtä hyvin kasvaa silläkin, ei siitä kannata ottaa liikaa stressiä. :)
 
Anteeksi, nyt taidan olla herkillä, mutta ei kai se, että haluaa täysimettää 6 kk ole fanaattista? Tähänkö on tultu? Kyllä meillä oli pullo ja tutti käytössä, vaikka täysimetinkin. Niin paitsi joo, jossain ei lasketa täysimetykseksi jos antaa pullosta, vaikka se äidinmaitoa onkin.

Jahas, tais mennä tunteisiin
ei se ole fanaattista! Mäkin haluan täysimettää sen 6kk!
 
Niinhän siinä kävi, että supistukset vaan napakoituivat ja kun kättärille saavuttiin eilen puoli viiden maissa olin jo auki 4cm ja siitä sitten tie kävikin suoraan synnytyssaliin ja sain melkein heti epiduraalin, joka on kyllä mulle portti taivaaseen.:)
Puoli seitsemän syntyi meidän pieni tyttömme 52cm 2480g ja ihana on vaikkakin melko ryppyinen ruipelo.:Heartred

Kaikki meni todella hyvin ja nopeasti ja me päästiin jo kotiinkin. Oltiin siis sairaalassa vain klo:16.30-12.
Jos ekasta synnytyksestä jäi mulle mielikuva "helppo", niin nyt ei kyllä enää löydy sanaa, lisätään sitten vaan super alkuun kun en muutakaan keksi.

ONNITTELUT VAUVASTA KOKO PERHEELLE!!!:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:love7

Ihana kuulla, että synnytys oli superhelppo:)
 
Oi oi oi tähtipölyä onnea onnea onnea <3 sieltähän tuli oikeen missin mittainen tyttö, pitkä ja hoikka!:) ihanaa vauvantuoksua sinne <3
 
Takaisin
Top