Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
="Sirpa40, post: 1960505, member: 97511

Mutta Tähti, sulla siis tulee maitoa. Mikä siinä on sellaista, ettei oo sun juttu? Vauva ei saa kunnon otetta? Vai se on tottunu pulloon, ni ei halua imeä?

Sirpa40:)
maitoa tulee, mutta poika on vaativa, 50-70milliä juo hetkessä, pullosta menee niin sutjakasti. Pojalla on kova kiire saada vatsa täyteen.Tissistä saa hyvin otteen, mutta kärsivällisyys on toinen juttu, imetys ei oo ihan niin helppoa, kun kuvittelin:bom
 
Tässähän kävi niin, että Prinsessamme Pikku Myy syntyi 13. päivä perjantaina klo. 13.44, eli viikko sitten:Heartpink Meille päivä oli onnenpäivä!!! Kaksi päivää käynnisteltiin osastolla, mutta vain pientä tehoa oli. Saliin suunnitellusti perjantai aamuna. Kalvot puhkaistiin ja lääkkeellä lisää tehoa supistuksiin. Sieltähän saapuikin komeat supparit jotka selätettiin aluksi ilokaasulla ja viimeiseen tuntiin tarvittiin sitten epiduraali avuksi. Kokonaisuudessaan meni 4h34min koko touhuun ja 7min oli ponnistusvaihe.
Kotiin päästiin sunnuntaina <3
Maito lähtenyt hyvin tulemaan. Syödään ja nukutaan <3
Nyt täytyy myöntää, että suurin murhe onkin se, että raskaus loppui, koko tämä meidän kaikkien matka raskaana loppuu... On tämä erikoista tämä hormooni myrsky... Vielä kun ajatuksena on, että tämä olisi viimeinen lapsi meidän perheeseen... en kyllä enään sano niin ;)
Paljon paljon onnea! :)
 
Ai niin ja netin käyttöä en ole oikeestaan rajoittamut... Valvottu ollaan tarkastamalla selainhistoria (lasten tietämättä) ja katottu missä surffailevat ja mitä googlailevat. Sitä kautta selvis esikoispojan kiinnostus seksi-asioihin 12-vuotiaana! :D Ei paljastettu että tiedetään mitään vaan mies pisti läppäriin jotain blokkeja ja keskustelin lasten kanssa seksistä.

Janna75:)
Oli varmaan vaikea keskustelu, mitä tuon ikäinen käsittää seksistä:wideyed: Toivottavasti saitte lapsen lopettamaan sivustojen katselun.
 
Hirveesti viestejä! :) Nyt kuulostaa siltä, että typykkä nukkuis omassa sängyssä, kerkeisköhän pätkän itsekin nyt nukkumaan... Täytyy yrittää. Toinen yö menossa kotona tässä kahden lapsen perheessä. Eka yö oli kohtuu "värikäs" - eri kokoonpanoilla vedettiin väliä meidän sänky - esikoisen sänky - vauvan sänky - olohuone... Ehkä monen täälläkin kuulemalta ja kokemalta legendaariselta "selkä-/niskakakalta" on vielä vältytty, mutta viime yönä koettiin "jalkakakka" :) Yhdessä vaiheessa mies nukku prinsessa sylissä sohvalla 3 h ja mä esikoisen kanssa saman ajan meidän sängyssä, niin se olikin varmaan mun sikein unipätkä. Päivällä pikku-leidi tietty posotteli sitte omassa sängyssä viidettä tuntia putkeen. Maito on noussu kipeästi viimeisen vuorokauden aikana, nyt alkaa kipu helpottaa. Typykkä imee hyvin ja mielellään, maitoa tulee. Terhakka on, osaa vaatia. Tänään oli ihanaa viettää esikoisen kanssa laatuaikaa kahdestaan puistossa :)
 
Mun ex-anoppi oli sellainen, että osteli näille mun isommille lapsille suunnilleen kaiken mitä halusi, kyse siis leluista. Mua ärsytti suunnattomasti se kun kyllä lapsen pitää oppia myös välillä pettymään, ettei saakaan mitä haluaa ja silti elämä jatkuu pettymyksestä huolimatta tai että välillä täytyy nähdä vaivaa sen eteen, että jotain saa. Ja valitettavasti se sitten välillä näkyy varsinkin esikoisessa. Vetää herneet nenään helposti vaikeissa asioissa kun kaikki pitäis saada heti. Ja sitä romun määrää mitä jälkeen jää kun lapsesta kasvaa isompi eikä enää leiki. Nyt oon sanonut nykyiselle anopille, ettei todellakaan mitään krääsää tytölle tuo! Meillä on kaikenlisäksi pieni kämppäkin, niin ei tänne edes mahdu. Kyllä lapsi pärjää ilmankin kaikkea. Tähän asti on vähän heikosti kuunnellut ja lelua tullut..onneksi myös ostellut niitä leluja heidän kotiinsa millä leikkii sitten kun käydään mummolassa.

Me sovittiin kaverin kanssa kun hänen pojastaan tuli mun kummipoika etten ostele mitään turhaa. Leluja heillä kuitenkin oli jo ennestään ja tulee muiltakin. Viimeksikin ostin pesutarvikkeita, kynää, kumia ja sellasta mitä poika koulussa tarvii. Karkkipussi on varmaan turhin ostos mitä olen pojalle vienyt.

Sirpa: don' t worry, mä en ota raha-asioista itseeni :) Oma valinta oli jäädä kotiin tytön kanssa. Tiesin kyllä, että todella tiukkaa tulee olemaan kotihoidon tuen kanssa. Tosin siinä on käynyt lähinnä niin, että mun rahat on mun rahoja ja hänen rahat yhteisiä :D Halvempaa kämppää käytiin eilen katsomassa,jos sais sillä säästettyä vähän rahaa kun asumiskustannukset ois pienemmät, mutta eipä ainakaan se asunto taida meidän asunto olla.

Ois niinku alle 2kk synnytykseen! Tää jätkä selvästi alkaa olla ahdistunut tuolla masussa kun pitää välillä sellasta peppunostajaisia että tuntuu kuin koko maha repeis. Eilenkin makailin sohvalla ja yhtäkkiä peppu nousui navan kohdalla pystyyn :D Oli huvittavaa.

Eclipse: Kyllä sä saat opetettua lapsen kotitöihin mukaan, nää pikkuiset on innokkaita apulaisia ja heti vaan kun pystyy, niin pienillä hommilla voi jo opettaa. Esim. meidän 1v 5kk likka vie roskia ihan innoissaan ja taatusti otetaan muuhunkin hommaan mukaan kun kasvaa. Mä saanut myös samanlaisen kasvatuksen, että siivota pitää ja viikkorahaa ei tullut ellei ollut omia hommia hoitanut viikon aikana. Nää mun kaksi isompaa on sitten toinen juttu. Heidän isänsä on maailman laiskin ihminen ja varsinkin esikoinen ottanut hänestä mallia..siivoaminen ei kuulu hänen juttuihinsa kuin pakottamalla. Poika sitten taas kiltisti tekee mitä sanotaan. Esimerkkiä näyttämällä pääsee jo pitkälle :) Ja muistaa, ettei tee liikaa lasten puolesta juttuja, oppivat tekemällä.
 
Muokattu viimeksi:
Mun ex-anoppi oli sellainen, että osteli näille mun isommille lapsille suunnilleen kaiken mitä halusi, kyse siis leluista. Mua ärsytti suunnattomasti se kun kyllä lapsen pitää oppia myös välillä pettymään, ettei saakaan mitä haluaa ja silti elämä jatkuu pettymyksestä huolimatta tai että välillä täytyy nähdä vaivaa sen eteen, että jotain saa. Ja valitettavasti se sitten välillä näkyy varsinkin esikoisessa. Vetää herneet nenään helposti vaikeissa asioissa kun kaikki pitäis saada heti. Ja sitä romun määrää mitä jälkeen jää kun lapsesta kasvaa isompi eikä enää leiki. Nyt oon sanonut nykyiselle anopille, ettei todellakaan mitään krääsää tytölle tuo! Meillä on kaikenlisäksi pieni kämppäkin, niin ei tänne edes mahdu. Kyllä lapsi pärjää ilmankin kaikkea. Tähän asti on vähän heikosti kuunnellut ja lelua tullut..onneksi myös ostellut niitä leluja heidän kotiinsa millä leikkii sitten kun käydään mummolassa.

Me sovittiin kaverin kanssa kun hänen pojastaan tuli mun kummipoika etten ostele mitään turhaa. Leluja heillä kuitenkin oli jo ennestään ja tulee muiltakin. Viimeksikin ostin pesutarvikkeita, kynää, kumia ja sellasta mitä poika koulussa tarvii. Karkkipussi on varmaan turhin ostos mitä olen pojalle vienyt.

Sirpa: don' t worry, mä en ota raha-asioista itseeni :) Oma valinta oli jäädä kotiin tytön kanssa. Tiesin kyllä, että todella tiukkaa tulee olemaan kotihoidon tuen kanssa. Tosin siinä on käynyt lähinnä niin, että mun rahat on mun rahoja ja hänen rahat yhteisiä :D Halvempää kämppää käytiin eilen katsomassa,jos sais sillä säästettyä vähän rahaa kun asumiskustannukset ois pienemmät, mutta eipä ainakaan se asunto taida meidän asunto olla.

Ois niinku alle 2kk synnytykseen! Tää jätkä selvästi alkaa olla ahdistunut tuolla masussa kun pitää välillä sellasta peppunostajaisia että tuntuu kuin koko maha repeis. Eilenkin makailin sohvalla ja yhtäkkiä peppu nousui navan kohdalla pystyyn :D Oli huvittavaa.

Eclipse: Kyllä sä saat opetettua lapsen kotitöihin mukaan, nää pikkuiset on innokkaita apulaisia ja heti vaan kun pystyy, niin pienillä hommilla voi jo opettaa. Esim. meidän 1v 5kk likka vie roskia ihan innoissaan ja taatusti otetaan muuhunkin hommaan mukaan kun kasvaa. Mä saanut myös samanlaisen kasvatuksen, että siivota pitää ja viikkorahaa ei tullut ellei ollut omia hommia hoitanut viikon aikana. Nää mun kaksi isompaa on sitten toinen juttu. Heidän isänsä on maailman laiskin ihminen ja varsinkin esikoinen ottanut hänestä mallia..siivoaminen ei kuulu hänen juttuihinsa kuin pakottamalla. Poika sitten taas kiltisti tekee mitä sanotaan. Esimerkkiä näyttämällä pääsee jo pitkälle :)
Mä niin samastuin tähän sun kirjotukseen. Meil on kans pieni kämppä ja aiotaan mahtuu tähän niin pitkään kuin mahd koska asumiskustannukset tosi pienet. Mä oon sanonut molempien vanhemmille että älkää ostako ilman kysymättä mitään. Auttakaa ennemmin tarpeellisissa hankinnoissa koska rahat on kuitenkin tiukilla. Haluisin niin joulu-/synttärilahjojen kanssa myös että kysytään mitä lapsi tarvii ja onko toiveita. Jouduin tosi tarkkaan miettii pienen asunnon vuoks mitä vauva tarvii ja torista ostin mitä löysin ja jotakin esim hoitopöytä-ammeyhdistelmä kylppäriin niin uutena mutta löysin netistä poistuvan mallin edullisesti.

Me ollaan molemmat laiskoja siivoo ja siks jaetaan niitä töitä. Lapselle haluun opettaa ettei kaikkee tehdä hänen plsta vaan lelut pitää siivota ennen nukkumaanmenoa.

Me haetaan tänään vanhempien varastosta pinnasänky ja vaunut jotka hankittiin. Lisäks saadaan mulle keinuva ja makuuasentoon menevä nojatuoli jossa voin imettää ja tuudittaa vaavii. Nytkin on hankalaa istuu sohvalla. Saas nähdä mitä koiravanhus meinaa pinnasängystä. Sitteri saatiin tutulta ja se lojuu olkkarissa jo...oottelin että se lirittää sihen muttei...onneks.
 
Satru, meillä on vähän sama juttu kotitöiden kanssa esikoisen (16v) kohdalla. Roskien vieminen on hänen tehtävänsä ja sen kyllä tekee kun muistuttelee (ei koskaan omatoimisesti) mutta muuta ei kyllä tee, tiskien saaminen koneeseenkin on jo vaikeaa. Ja kuitenkin poika oli pienenä innokas apulainen pesu- ja astianpesukoneen tyhjentäjä-apulainen! Keskimmäinen (tytär kohta 15v) sen sijaan ei pienenä tykännyt ollenkaan noista hommista ja nyt keittiö on melkeen enemmän hänen valtakuntaansa kuin mun tai miehen! :D Hän hoitaa keittiön suursiivouksen ja kokkailee (lähinnä leipoo) paljon.
Kuopus (tyttö 1v3kk) tykkää kans auttaa astianpesukoneen tyhjentämisessä.
Tähti, kyllä 12-vuotiaat tietää yllättävän paljon seksistä! Koulussa opittua ja kavereilta kuultua ja netistä löydettyä. Tyttärellä (sillon 11v) oli jo alkanut menkat niin sopi hyvin pitää vähän keskustelua aiheesta. Poika oli lähinnä googlaillut sanoja "seksi", "isot tissit" ja "lesbo seksi". Ja kun noissa sanoissakin jo oli kirjoitusvirheitä tiesin ettei mies ollut asialla. :D
 
Sitteristä tuli mieleen et kuopus sai ristiäislahjaks Doomoo säkkituoli/sitterin ja se on kyllä ihana! Vauvana hön nukkukin siinä usein ja siinä oli helppo syöttää kun aloitettiin kiinteät. Päällikankaan saa helposti vaihdettua vetoketjulla ja pestyä, mukana tulee 2 kangasta: toinen pelkkä kangas ja toisessa on turvavyöt vauvalle. Nyt se on tytön lempituoli olohuoneessa kun leikkii, syö tai katsoo telkkaria. Ja sen yli oli kiva kiipeillä kun sen taidon oppi. :)
 
Saako imettäes syödä sushii ja raakaa kalaa? Mä pyydän äitiäni tuomaa jäätävän satsin sushia kun vaavi on syntynyt. Niin tekee mieli...
 
Me syötiin eilen ekaa kertaa uusia perunoita, ruottalaisia. Mies sano et nyt ku ois silliä! Mä siihen et mä vedän heinäkuussa niin tosissaan perunoita ja silliä! Sitte mies, et sä et saakaan syödä nyt silliä, en mäkään sit syö ku vasta heinäkuussa ettei sulle tuu paha mieli. :cat: Näistä mä tykkään. Söpösti muutettu hei: paha mieli = ettet saa kilareita mulle :cat:.

Tähti-73, ok. Sattuuko se imetys muuten?

Janna75, just tollasta sun 12-v, et on kavereilta kuulutua. Avasitte sit et lesboseksi on vähän niinku naisten juttu...:joyful:
 
Sitteristä tuli mieleen et kuopus sai ristiäislahjaks Doomoo säkkituoli/sitterin ja se on kyllä ihana! Vauvana hön nukkukin siinä usein ja siinä oli helppo syöttää kun aloitettiin kiinteät. Päällikankaan saa helposti vaihdettua vetoketjulla ja pestyä, mukana tulee 2 kangasta: toinen pelkkä kangas ja toisessa on turvavyöt vauvalle. Nyt se on tytön lempituoli olohuoneessa kun leikkii, syö tai katsoo telkkaria. Ja sen yli oli kiva kiipeillä kun sen taidon oppi. :)
Me ostettiin tutuilta sellainen koliikkikeinu/sitteri. Siinä tulee jotain musaaki:grin. Sitterin saa pois siitä telineestä. Meidän pitää aulasta viedä mutsille hoitoon pari nojatuolia, et siihen mahtuu toi sitteri ja sit myöhemmin leikkikehä.

Vitsi, sellanen nojatuoli oiski poikaa, jonka sais makuulleenkin! Meillä on äijän joku vanha tuoli imetystuolina.

Satru, mullakin poika keikkuu vattassa, yrittää kai suoristaa itteensä ja ojentelee peppuaan. Nyt aamulla olin tuntevinani et se on siellä poikittain. Mut ilkeetä toi muljahtelu.:woot:
 
Hei, mitä mieltä ootte pitääkö ehdottomasti imettää suoraan tissistä?:rolleyes:

Mä en koe sitä "mun jutuksi", vaan laitan lypsetyn maidon tuttipulloon ja juotan siitä. Syliä vauva saa niin riittämiin, kosketusta ja kontaktia:)

Neuvolassa ollaan sitä mieltä, että pitää imettää suoraan tissistä, eikä tuttia saa antaa. Tuttia ei olla pojalle vielä annettu, mutta suunnittelen aika pian ottavani sen käyttöön:joyful:

Jokainen tekee niin kuin tykkää. :) Mä en vaan ite jaksais pumpata, ne maitomäärät kasvaa koko ajan mitä vauva juo. Alkuvaiheessa toisesta rinnasta pumppailin, kun vauva ei saanut siitä otetta ja nännit oli haavoilla. Mut koin sen pumpun ja pullojen pesun ja steriloinnin huomattavasti työläämmäksi kuin imetyksen (esikoinen oli lähes kokonaan korvikkeella, joten niiltä ajoilta pullorumbasta kokemusta). Ajan myötä vauva oppi otteen molemmista rinnoista ja rintakumikin heivattiin pois, imetys alkoi sujua.

Vauva kyllä kasvaa yhtälailla korvikkeella kuin äidinmaidollakin (meidän korvikevauva ja imetetty vauva saman kokoiset saman ikäisinä) mutta ymmärtääkseni rintamaidosta saa esim. hyödyllisiä vasta-aineita. Siksi osittaisimetyskin on hyvä juttu. Jos vaan Tähti jaksat pumpata, niin uskoisin sinun maitosi olevan vauvalle tältä kannalta parempaa kuin korvike ja tuleehan se halvemmaksikin.
 
Muokattu viimeksi:
Mä haluun täysimettää mahd pitkään ja vähän mua jänskättää kun se ei tunnukaan olevan itsestäänselvyys.

Tähti-73, Jokainen tekee kuten parhaaksi itse näkee. Turha siitä on syyllistyä. Omalle vauvalle kuitenkin parhaiten valitsee ja jos paino nousee niin sehän on tärkein.
 
Imetys on vähän sellainen miten nykyään sanotaan 'tunteisiin menevä' asia. Itse kehitin aiheesta stressin, mutta hyvin se lopulta sujui. Alkuun meni vain 1,5 kk kumien kanssa. Pumppasin maitoa myös pakastimeen ja pulloon niiden tilanteiden varalle, kun olin poissa. Täysimetystä jatkoin 6 kk, jolloin maistettiin ekaa kertaa perunaa. Mutta kohta sen jälkeen, n. 7 kk iässä poika alkoi purra minua ja erinäisten vaiheiden jälkeen imetys loppui siihen. Sen jälkeen mentiin korvikkeella eikä se sitten ollutkaan maailmanloppu *pyörittelee silmiään*.

Mutta näin laiskana ihmisenä on todettava, että olihan se imetys paljon helpompaa ja vaivattomampaa, kun pullojen kanssa vehtaaminen! Ja halvempaakin toki. Kyllä niitä tuuteja sitten sai kanniskella kaupasta.
 
Mä haluun täysimettää mahd pitkään ja vähän mua jänskättää kun se ei tunnukaan olevan itsestäänselvyys.

Joo, ei oo itsestäänselvyys, itekin yllätyin mitä kaikkia vaikeuksia voi tulla. Mulla ekan imetys epäonnistui varmaan osin omaa tietämättömyyttäni ja en sitten apujakaan osannut hakea, kun tuntui että maito ei riitä. Vähän samoja pulmia oli nytkin, mutta olin päättänyt tällä kertaa imettää. Imetystukiryhmästä sitten sain apuja ja ohjeita, joiden avulla rupesin purkamaan lisämaitoja ja tehostamaan imetystä ja täysimetykselle lopulta päästiin. Pakkaseen en ole vielä maitoa saanut, mutta vois yrittää sitäkin tässä pikku hiljaa, kun on tuota maidon tuotantoa nyt saanut lisättyä. Neuvolassa tosi hyvin suhtauduttu mielestäni näihin asioihin, ei oo tullut tuomitsevia kannanottoja kummankaan vauvan imetyksen/korvikkeiden kohdalla.
 
Joo, ei oo itsestäänselvyys, itekin yllätyin mitä kaikkia vaikeuksia voi tulla. Mulla ekan imetys epäonnistui varmaan osin omaa tietämättömyyttäni ja en sitten apujakaan osannut hakea, kun tuntui että maito ei riitä. Vähän samoja pulmia oli nytkin, mutta olin päättänyt tällä kertaa imettää. Imetystukiryhmästä sitten sain apuja ja ohjeita, joiden avulla rupesin purkamaan lisämaitoja ja tehostamaan imetystä ja täysimetykselle lopulta päästiin. Pakkaseen en ole vielä maitoa saanut, mutta vois yrittää sitäkin tässä pikku hiljaa, kun on tuota maidon tuotantoa nyt saanut lisättyä. Neuvolassa tosi hyvin suhtauduttu mielestäni näihin asioihin, ei oo tullut tuomitsevia kannanottoja kummankaan vauvan imetyksen/korvikkeiden kohdalla.
Mä oon ottanut varuiks kans selvää mitkä tahot Turussa neuvolan lisäks voi tukea imetyshaasteissa. Pyydän tänne kotikäynnille. En aio helpolla luovuttaa kun se voi olla kai pienestä asennon vaihtamisestakin kii. Miten ihmeessä ennen vanhaan selvittiin näistä kaikista tai jossain kehitysmaissa.
 
Takaisin
Top