Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miksi sulla käynnistettiinkään? -tsemppiä kovasti siihen :)

Syynä ikä (41v) ja pituus (158 cm). Eli täälläpäin yli 40 v luetaan automaattisesti riskisynnyttäjiksi ja "pääsee" sen takia tarkempaan seurantaan lääkärikäynneille. Synnytystapa-arviossa todettiin että normikokoiset paikat tän pituiselle mutta iso vauva mahdollisesti ei mahdu ulos joten sen takia käynnistys laskettuna päivänä. silloin kokoa mahdollisesti sen 3,5kg jo.
 
Ok, se on sitten ihan lasketun ajan puitteissa käynnistys. Nää on niin jänniä nää eri sairaaloiden "säännöt" :) toisaalla ei puhettakan riskeistä vaikka oltais 40+ ja pienikokoisia, toisessa taas heti tarkempaa :)
 
Juu mä en myöskään ymmärrä tota nykyistä roinan määrää lapsilla. Mulla on myös yksi kummipoika joka on jo nyt ekaluokkalainen. Pienempänä ostin lahjaksi vaatetta tms mitä äitinsä ehdotti ja nyt vanhenpana aina jonkun talviurheilujutun joululahjaksi esim lumipotkulaudan ja viime vuonna sen mäenlaskuun tarkoitetun ison lumilautaliukurin. Synttärilahjaksi sitten leffoja, kirjoja jne.
Omalle mukulalle aion pitää saman linjan. Ei turhaa krääsää. Aion tonkia käyttökelpoiset vanhat lelut vanhempien ullakolta ja sitten saa joka vuosi toivoa joululahjaksi yhden tämän hetken "trendilelun". Ullakolta löytyy jo valmiiksi brion junarataa, muovielukoita, barbeja ja pikkuautoja, joten niistäkin tulee jo iso lelulaatikollinen joilla leikkiä ennen kouluikää. :rolleyes:

Mä olen myös miettinyt että harrastuksia pitää olla mutta ne ei saa viedä paria iltaa enempää viikossa ainakaan pienenä. Joskus näkee lapsia kuskattavan harrastuksiin joka päivä ja se on mun mielestä liikaa sekä lapsille että vanhemmille. Toivon että mukula kiinnostuisi jostain urheilulajista ja sitten saa valita oman lahjakkuuden mukaan vielä toisen harrastuksen. Harrastusta vartenhan ei välttämättä tarvitse käydä missään kalliissa seurassa tai opetustunnilla vaan se voi olla kotona tehtävääkin.

RV 39+2 ja mulla on tylsää ja liikaa aikaa kuten tästä vuodatuksesta huomaa... :)
Noista harrastuksista ja jos mietitään mistä ite jäi lapsuudessa paitsi. Mä aion kuskata mukulaa harrastusten äärelle. Mihin vaan haluaa. Mua ei ikinä kuskattu mihinkään. Jouduin lopettaa baletin 8-vuotiaana, kun en ehtiny koulusta bussiin, joka vei keskustaan balettitunnille. Samoin 14-vuotiaana jouduin lopettaa futiksen, ku kukaan ei suostunu kuskaa talvella meitä, eikä ollu rahaa dösään. Kesällä mentiin fiudella, 5km oli yhteen suuntaan matka. Mä oisin halunnu ratsastaakin, mut ei ollu rahaa. Toi rahan puute kyl opetti aika äkkii etti töitä, ja oonkin 14-vuotiaasta ollu kesätöissä. Kustantanu omilla rahoilla kaikki ajokortit ja kulkuvälineet.

Toivottavasti en ala mukulan pankiksi ja opetan jotenkin positiivisesti ton rahan merkityksen. Kirppishommat on hyviä. Mun broidi on opettanu pojalleen ton kierrätyksen. Ja, että mettästä löytyy ilmasta rahaa tölkkien ja pullojen muodossa. Poitsu oli viime vkl huutanu huutokaupasta itelleen ipodin. Jätkä on 9-v.
 
Onnea Mamma-79! Ihanan sujuvalta sun synnytys kuulosti vrt omaan "punnerrukseen".

Tässä lista päivitettynä, Mamma-79 nostettu synnyttäneisiin ja Maalispallero poistettu listalta :)

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ sektio/ 3./
Catlin/ 8.5. rv 38+6/ 52 cm 3952 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Mamma-79/ 13.5. rv 39+2/ 52 cm 4090g T/ Tays/ alateitse/ 2.
Tähti-73/ 13.5. rv 38+2/ 47 cm 2400 g P/ Hyvinkää/ sektio/ 1.
Murrimur/ 14.5. rv 41+5/ 53 cm 3450 g P/ Kos/ alateitse/ 2.
Noel/ 15.5. rv 36+4/ 45 cm 2940 g P/ Tays/ alateitse/1.
Myy75/ 17.5. rv 41+1/ 51 cm 3795 g T/ Kos/ alateitse/ 2.

Odottajat
Eclipse/ 25.5. T/ 1./ koks
Tähtipölyä/ 27.5. T/ 2./ kos
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Sirpa40/ 9.7. P/ 1./
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Muumimamma-74/ 7.8./ 1./ Jyväskylä?
Miiuli77/ 13.8 - suunn. sektio 11.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8. T/ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8. T/ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10. T/ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Kimaira/ 30.10./ 2./
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Kevätpäivä/ joulukuu/ 4./
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76
 
Toinen juttu mitä aion rajottaa niin mahd pitkään lisättyä sokeria kun ollaan molemmat hirveitä herkkuperseitä. En haluu että laps vinkuu kaupassa ja kokoajan jotain sokeria. Janojuoma on vesi eikä limu. Tän oon jo kertonut molempien vanhemmillekin etteivät tuputa keksiä ja pullaa. Sitten kun tulee juhlia ja kavereiden synttäreitä niin voi herkutella jos haluaa muttei liikaa ja liian usein.
 
Välillä tekee kyllä pahaa katsoa vierestä joidenkin lasten harrastusten määriä. Kun jo päiväkoti-ikäisillä voi olla useampi eri harrastus ja ala-koululaisilla jo yhden lajin harkkoja monta kertaa viikossa + joku toinen harrastus päälle. Ja aina ei ole niin varmaa onko se lapsen itsensä valitsema harrastus vai onko se näitä vanhempien toteutumattomia unelmia... Ite en harrastanut paljoa lapsena/nuorena ja se on välillä harmittanut itteäni. Meidän teineille yritin sit ehdotella montaa eri lajia ja kävivät kokeilemassa kaikenlaista ja löytyikin molemmille mieluisat harrastukset. Tyttärellä vaan alko polvi reistailla ja jäi sitten liikuntaharrastus ja hän on nyt ollut sit muutaman vuoden ilman harrastuksia.
Meillä on ollut teineillä käytäntönä että jos jotain isompaa haluavat hankkia (iPad, pleikkari, omat telkkarit jne.) niin keräävät ite puolet rahoista ja me maksetaan loput. Vaatteissa ovat saaneet tyytyä normi H&M, KappAhl linjalle, merkkivaatteisiin ei ole ollut varaa ja pojalla se on välillä ollut vaikea ymmärtää mutta toisaalta hänellä on ehkä neljäsosa tyttären vaatemäärästä (on saanut paljon vaatteita käytettynä)...
Tuossa karkkiasiassa mä olen pitänyt ehkä hiukan harvinaisempaa linjaa. Meillä ei ole koskaan ollut mitään karkkipäiviä ja karkkeja on melkeen aina ollut kotona. Kun sitä saa koska tahansa ei lapsille ole tullut himoa ahmia liikaa. Ellei mies tyhjentäis karkkikulhoja meillä vois olla samat karkit olohuoneen pöydällä monta viikkoa ennen kuin ne olis loppu. Eikä ole ollut reikiä hampaissa tai ylipainoakaan. Mutta se on paljon kans lapsen luonteesta kiinni toimiiko tämä vai ei.
 
Hei, mitä mieltä ootte pitääkö ehdottomasti imettää suoraan tissistä?:rolleyes:

Mä en koe sitä "mun jutuksi", vaan laitan lypsetyn maidon tuttipulloon ja juotan siitä. Syliä vauva saa niin riittämiin, kosketusta ja kontaktia:)

Neuvolassa ollaan sitä mieltä, että pitää imettää suoraan tissistä, eikä tuttia saa antaa. Tuttia ei olla pojalle vielä annettu, mutta suunnittelen aika pian ottavani sen käyttöön:joyful:
 
Tähti-73, jokainen tekee mitä itse katsoo parhaaksi. Sun poika saa kuitenkin joka tapauksessa äidin maitoa mikä on hyvä. Mäkin katsoin parhaaksi antaa vauvalle korviketta, kun imetys ei sujunut. Meiän pojalle synnärillä antoi kätilö tutin ja sen jälkeen on tutti ollut käytössä. Nykyään kyllä yrittää enemmän laittaa koko käden suuhun ja imeä sitä. Meiän poika täyttää huomenna 4 kk ja kääntyi tänään ekan kerran mahalta selälle.
 
Muokattu viimeksi:
Tuossa karkkiasiassa mä olen pitänyt ehkä hiukan harvinaisempaa linjaa. Meillä ei ole koskaan ollut mitään karkkipäiviä ja karkkeja on melkeen aina ollut kotona. Kun sitä saa koska tahansa ei lapsille ole tullut himoa ahmia liikaa. Ellei mies tyhjentäis karkkikulhoja meillä vois olla samat karkit olohuoneen pöydällä monta viikkoa ennen kuin ne olis loppu. Eikä ole ollut reikiä hampaissa tai ylipainoakaan. Mutta se on paljon kans lapsen luonteesta kiinni toimiiko tämä vai ei.
Mä tiedän näitä tapauksia myös. Karkista ei oo tehty mitään numeroa ja siitä ei oo tullu mitään numeroa. Mä ajattelin pitää karkkipäivän. Jotenkin erottaa viikonlopun arjesta. Mutta niitä vanukkaita, jogurtteja yms sokeripommeja en tarjoile "välipalaksi". Hirveet määrät niitä on kaupassa.
 
Jokainen tekee mitä itse katsoo parhaaksi. Sun poika saa kuitenkin joka tapauksessa äidin maitoa mikä on hyvä. Mäkin katsoin parhaaksi antaa vauvalle korviketta, kun imetys ei sujunut. Meiän pojalle synnärillä antoi kätilö tutin ja sen jälkeen on tutti ollut käytössä. Nykyään kyllä yrittää enemmin laittaa koko käden suuhun ja imeä sitä. Meiän poika täyttää huomenna 4 kk ja kääntyi tänään ekan kerran mahalta selälle.

Maria-75:)
Niin mäkin haluan ajatella, jokaisen oma asia.

Etkö saanut maitoa herumaan? Mä ostin käsipumpun, jolla onnistuu nyt ihan kivasti:)

Synnärillä väittivät, että korvikkeella ja äidinmaidolla ei ole eroa, tiedä sitten, mutta mun mies ei usko sitä.
 
Ainiin, ja toi maksa puolet ja me maksetaan puolet on kans ihan hyvä juttu. Varsinkin, ku tällä lapsella ei tule oleen niitä "pankkeja", joilta pyytää se toinen puolikas. Se joutuu oikeesti keksimään, mistä repii fyrkat.

Mites toi älypuhelin tai nettikäyttö? Miten sitä vahditte/rajoitatte? Minkä ikäisenä kersa saa älypuhelimen?
 
Tähti, ei sillä kai pitäisi olla mitään merkitystä miten vauva sen maidon saa?! Mun esikoisella oli kielijänne niin lyhyt ettei yksinkertaisesti saanut imettyä rinnasta mutta tuttipullosta sujui hyvin. Ongelma havaittiin vasta 1,5kk iässä ja sillon olin jo niin tottunut pumppaamaan maidon kun mulle sopi ja kuka tahansa pystyi sen antamaan tuttipullosta että jatkoin sekä imettämällä että lypsämällä. Sitäpaitsi maitoa tuli niin paljon että lypsin joka tapauksessa ja luovutin maitoa.
Sirpa, mä käytän kuopukselle nyt Turkkilaista jugurttia ja sekoitan siihen hedelmäsosetta. :)
 
Sektion jälkeen ei tullut tarpeeksi maitoa, eikä poika poika imenyt suoraan rinnasta, sokerit ja paino heitteli synnärillä oli pakko antaa korviketta tai luovutettua äidinmaitoa. Poika oli 6 viikkoon asti osittaisimetyksellä rintakumin kanssa. Sitten maidontulo loppui kokonaan. Rinnat niin isot, että ainoa mahdollisuus oli imettää kyljellään sängyssä. Käsipumpulla en saanut pumpattua maitoa ja sairaalassakin sähkökäyttöisellä vain 25 ml kerralla. Rankkaa yrittää imettää ja samalla antaa myös korviketta. Korvikkeellakin vauvat kasvaa ihan hyvin.
 
Maria-75:)
Niin mäkin haluan ajatella, jokaisen oma asia.

Etkö saanut maitoa herumaan? Mä ostin käsipumpun, jolla onnistuu nyt ihan kivasti:)

Synnärillä väittivät, että korvikkeella ja äidinmaidolla ei ole eroa, tiedä sitten, mutta mun mies ei usko sitä.
Se mun neuvolatäti puhuu tosta imetyksestä paljon. Sitä mä jo ootankin kovasti, on tartuttanu muhun jonku imetyskuumeen...:eek: Mut siis se sanoi, et vastasyntyneen vatsalaukku on niin pieni, ettei se tarvi ku pari tippaa maitoa. Sit pitää vaan antaa useasti. Ja et kuulemma ekat viikot tuntuu siltä ku se söis koko ajan. Ja, mitä enemmän se imee, sitä enempi maito nousee, vaikka vaan pikkuhiljaa. Ja, et siinä voi mennä vuorokausia ennenkuin maito kunnolla nousee. Sektion jälkeen pidempääkin.

Mutta Tähti, sulla siis tulee maitoa. Mikä siinä on sellaista, ettei oo sun juttu? Vauva ei saa kunnon otetta? Vai se on tottunu pulloon, ni ei halua imeä?

Kyl ne varmaan synnärillä ehkä paremmin tietää, ku sun mies...:wink
 
Noi elektroniikkajutut kehittyy niin huimaa vauhtia ettei oikeen voi edes verrata miten kymmenen vuotta sitten tehtiin ja mikä tilanne kymmenen vuoden päästä on. Mun isä on ostanut mun teineille kaikki puhelimet enkä ole osallistunut siihen keskusteluun lainkaan. iPhonit saivat samaan aikaan kun olivat viidennellä ja kuudennella luokalla (toisen puhelin oli huonossa kunnossa ja sit toisen puhelin varastettiin niin tarvitsivat samaan aikaan uudet). Ekan puhelimen molemmat ovat saaneet kun aloittivat koulun ja jäivät välillä yksin kotiin aamuisin niin piti pystyä tavoittaa heidät kun oli aika mennä koulutaksiin.
 
Ai kamala mitä vauhtia tänne tulee viestejä.. :grin Muutaman päivän kun on lukematta niin kamala urakka. :grin No.. poikaa sylitellessä tässä samalla lueskelen. Kohta nukkuu niin sikeästi että saan siirrettyä omaan sänkyynsä.

Meillä poika nyt 2 kk ja painoa eilen 5320 g ja pituutta 56,5 cm. Hyvin kasvaa ja hyvin voi.

Onnea kaikille vauvan saaneille!
 
Ai niin ja netin käyttöä en ole oikeestaan rajoittamut... Valvottu ollaan tarkastamalla selainhistoria (lasten tietämättä) ja katottu missä surffailevat ja mitä googlailevat. Sitä kautta selvis esikoispojan kiinnostus seksi-asioihin 12-vuotiaana! :D Ei paljastettu että tiedetään mitään vaan mies pisti läppäriin jotain blokkeja ja keskustelin lasten kanssa seksistä.
 
Onko pakko jollei haluu? Kai se kamala sairaalakaapu ja upeen seksikäs sairaalan aamutakki kai jotain peittää....

Btw uni ihan kadoksissa. Klo 3.50 aamuyöstä ja pyörin jo petissä tunnin. Mä taidan lähtee töihin työvuoroja tekee. Ei sit veny iltapäivästä kun tarvii antaa ne tänään.
Ei mulla ainakaan siellä alla oo ollu mitään, sopii hyvin siihen nukkavieruun sairaalakaapufiilikseen :)
 
Takaisin
Top