Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei Tähtipölyä! Kiitos.:)
Vähän tätä tunnelmaa latistaa soitto, joka tuli veriseulasta, kohonnut down-riski:woot: :sad001
Riskiluku laskelmaa nostaa ikä, näin sieltä kerrottiin...eli jatkotutkimuksiin, huomenna lääkäri:singing:

Miten tähtipölyä sulla meni np-ultra tänään?:rolleyes:

Mulla on vasta huomenna ultra ja tuntuu, ettei huominen tule koskaan.. Ei voi mitään, kyllä mua jännittää.

Niin, ikä nostaa aika paljon jo kaiketi 35v jälkeen riskilukua mutta onneksi kyseessä on vasta kohonnut riski, eikä vielä mitään varmaa. Toki varmasti tulee monenlaisia mietteitä, onneksi huomenna jo lääkäri, niin pääsette heti keskustelemaan.
Toivottavasti saat miehesi kanssa kuitenkin levättyä tänään!
 
Mullakin oli se suurentunut riski, mutta rakenneultrassa kaikki oli hyvin. Todennäköisempää saada down-lapsi on nuoremmilla ihmisillä. Meistä iän puolesta tulee automaattisesti suurentuneen riskin äitejä. Meinaatko mennä sinne istukka-tai lapsivesitutkimukseen. Mun laskujen mukaan 1/70 riski, joka oli mulla tarkoittaa kuitenkin vain 1,4 % riskiä+ 3 %riski kaikilla synnyttäjillä saada down-lapsi. Eli riski on 5%. 95 % mahdollisuus saada kromosomeiltaan terve lapsi. Mä luin netistä aika paljon,kun mulle soitettiin silloin sieltä ultrasta. Juttelin asiasta neuvolatädin kanssa. Me päätettiin olla menemättä niihin tutkimuksiin, koska niissäkin on keskenmenoriski 0,5 -1%. Tämä oli meidän päätös. Enkä usko, että olisin kyennyt abortoimaan vauvaa...
 
Hei, olen kanssa 40v. odottaja nyt rv13+3. Viikko sitten käytiin nt-ultrassa ja olin tosi hermona mutta siellä näytti olevan kaikki hyvin. Olen voinut kohtuullisen hyvin, huono olo on melkeinpä loppunut mutta väsynyt olen. Vatsa on jo nyt aika iso ja paineen tunnetta ja jonkun verran repäisykipuja.
Mulla kaksi lasta aiemmasta liitosta 11- ja 9-vuotiaat ja miehellä yksi 11v. Tämä siis meidän ensimmäinen yhteinen lapsi. Lapsille kerrottin ton ultran jälkeen. Omat lapset olivat aivan innoissaan, eivät malttaisi odottaa, et tuntee liikkeitä ym. miehen lapsi vähän varauksellisempi mutta varmaan vain hämmentynyt. Hänhän on tähän asti ollut se ainoa. Miten teidän, joilla lapsia ennestään ovat uutisen ottaneet vastaan? Entä suku?

Mulla lapset 11- ja 9-vuotta ja ottivat tiedon vauvasta tosi innostuneesti vastaan. Tyttö oli kysellyt jo pitkään milloin tehdään vauva joten yllätyksenä ei tullut. :grin Isommat lapset on aiemmasta avioliitostani. Kovasti odottavat että saataisiin tietää onko tulokas tyttö vai poika. Poika sanoo toivovansa pikkuveljeä ja että siskon heittää sitten roskiin. :grin Tytölle kelpaa kumpi vaan mutta enemmän toivoo tyttöä.

Meillä ei sukulaiset takuulla odottaneet että teen vielä lapsia.. joten aika yllätyksenä taisi tulla. Tosin suoraan mulle ei ole kukaan vielä mitään negatiivista sanonut.
 
Mullakin oli se suurentunut riski, mutta rakenneultrassa kaikki oli hyvin. Todennäköisempää saada down-lapsi on nuoremmilla ihmisillä. Meistä iän puolesta tulee automaattisesti suurentuneen riskin äitejä. Meinaatko mennä sinne istukka-tai lapsivesitutkimukseen. Mun laskujen mukaan 1/70 riski, joka oli mulla tarkoittaa kuitenkin vain 1,4 % riskiä+ 3 %riski kaikilla synnyttäjillä saada down-lapsi. Eli riski on 5%. 95 % mahdollisuus saada kromosomeiltaan terve lapsi. Mä luin netistä aika paljon,kun mulle soitettiin silloin sieltä ultrasta. Juttelin asiasta neuvolatädin kanssa. Me päätettiin olla menemättä niihin tutkimuksiin, koska niissäkin on keskenmenoriski 0,5 -1%. Tämä oli meidän päätös. Enkä usko, että olisin kyennyt abortoimaan vauvaa...

Hei Maria:)
Otettiin asia rauhallisesti, kun down-riski on kuitenkin tosiaan TODELLA pieni ja jotain ~97% todennäköisyydellä vauva on terve. Ja np-ultrassa ei ollut mitään sanottavaa.

Saan tietää tarkemmin huomenna lääkärissä tuloksista jne..mutta tosiaan tähdensivät, että vauvassa ei ole todettu mitään vikaa, vaan puhuvat tilastollisesta luvusta, joka on koholla..

Tarjosivat vaihtoehtona verikoetta lapsivesitutkimuksen sijaan, joka on kuulemma uusi tapa selvittää down 99% tarkkuudella, eikä siihen liity keskenmenoriskiä. Tulokset kestää pari viikkoa.

Jostain luin, että olisi enemmän sääntö, kuin poikkeus, että tulee soitto jatkotutkimuksiin, kun on yli 40v. odottajasta kyse.. Kuitenkin sitä vähän tyrmistyy, kun tuon soiton saa.
 
Mulla on rv 13 jouluviikko joten saavat luvan ultrata ennen joulua jotta on sitten joulupöydässä kerrottavaa

Hei MS74,
Otatko veriseulan?:rolleyes:
Meillä vauvauutisen kertominen venähtää nyt viikolle 15, mikäli jatkotutkimuksessa kaikki hyvin:)
 
Mulla on vasta huomenna ultra ja tuntuu, ettei huominen tule koskaan.. Ei voi mitään, kyllä mua jännittää.

Niin, ikä nostaa aika paljon jo kaiketi 35v jälkeen riskilukua mutta onneksi kyseessä on vasta kohonnut riski, eikä vielä mitään varmaa. Toki varmasti tulee monenlaisia mietteitä, onneksi huomenna jo lääkäri, niin pääsette heti keskustelemaan.
Toivottavasti saat miehesi kanssa kuitenkin levättyä tänään!

Tähtipölyä, tsemppiä huomiseen!:):)
Tule kertomaan mitä sanottiin.

Kyllä tässä jo ollaan ihan rauhallisia, aluksi sitä vaan hätkähtää...nyt ajattelee asiaa jo "järkevästi" eli riskihän todella pieni.
Puhutaan tilastollisesta arviosta.

On kyllä helpottavaa päästä heti lääkäriin:) Tulokset saadaan kahden viikon kuluttua..
 
Hei MS74,
Otatko veriseulan?:rolleyes:
Meillä vauvauutisen kertominen venähtää nyt viikolle 15, mikäli jatkotutkimuksessa kaikki hyvin:)
Kertooko se veriseula tuon down riskin? Kertooko jotain muuta? Kyllä sen varmaan otan muttei se vaikuta meihin jos down lapsi tulisi. Pikemminkin se vaikuttaa jos mulle kerrotaan että vauva tulee olemaan vaikeasti vammainen.
 
Ihanaa kun näin paljon uusia tullut! Onnea kaikille! Käyn täällä todella harvoin kun työni vie tällä hetkellä kaiken energiani. Koitan olla aktiivisempi. :-)
 
Kertooko se veriseula tuon down riskin? Kertooko jotain muuta? Kyllä sen varmaan otan muttei se vaikuta meihin jos down lapsi tulisi. Pikemminkin se vaikuttaa jos mulle kerrotaan että vauva tulee olemaan vaikeasti vammainen.

Moi MS74:)
En ole mikään asiantuntija näissä, mutta käsittääkseni veriseulalla seulotaan Down ja muiden kromosomihäiriöiden riskiä, joka kai tarkoittaa vammaisuutta. Joku korjatkoon, jos olen väärässä:anyone

Tämä verikoetulos sitten yhdistetään np-ultraan.

Np-ultra:ssa meillä ainakin niskaturvotuksen lisäksi tutkittiin paljon muuta: sikiön mitat, kallo, aivot, selkäranka, sydän ja sen toiminta, vatsanpeitteet, mahalaukku, munuaiset, jalat, kädet, sikiön liikkeet, lapsiveden määrä ja istukan sijainti.

Vaikka kaikki olikin mallillaan ja vauva sai "terveen" paperit, niin silti veriseulasta tuli pyyntö jatkotutkimuksiin...
 
Tähti-73. En mä silti pysty oottaa joulun ohi. Jos sihen menee muuten kaikki hyvin niin me kerrotaan jouluna läheisille. Muuten ne pakottaa mut syömään sillii ja graavilohta mitkä on mun herkkuja Tää on mun isovanhempien (jotka on mulle maailman rakkaimmat ja melkeen vanhemmat) eka lapsenlapsenlaps. Taitaa tulla kaikilla itku siinä kohdin.
 
Moi MS74:)
En ole mikään asiantuntija näissä, mutta käsittääkseni veriseulalla seulotaan Down ja muiden kromosomihäiriöiden riskiä, joka kai tarkoittaa vammaisuutta. Joku korjatkoon, jos olen väärässä:anyone

Tämä verikoetulos sitten yhdistetään np-ultraan.

Np-ultra:ssa meillä ainakin niskaturvotuksen lisäksi tutkittiin paljon muuta: sikiön mitat, kallo, aivot, selkäranka, sydän ja sen toiminta, vatsanpeitteet, mahalaukku, munuaiset, jalat, kädet, sikiön liikkeet, lapsiveden määrä ja istukan sijainti.

Vaikka kaikki olikin mallillaan ja vauva sai "terveen" paperit, niin silti veriseulasta tuli pyyntö jatkotutkimuksiin...

Mä luulen et ms74 tarkoitti vaikeasti vammaisella jotain muuta kuin downia eli jotain sellaista joka ESIM. ei koskaan kehity henkisesti tai fyysisesti. Itsekin ajattelen että down ei nykyään ole kauhistus, hehän ovat hyvin toiminnallisia ja iloisia ja usein pystyvät tekemään lähes mitä vaan.
 
Hitsin jänniä aikoja! Tsemppiä kaikille, vaikka riskiryhmässä ollaankin! Neuvolantäti (tai no tyttö :) ) sanoi että useimmilla nelikymppisillä kaikki menee kuitenkin hyvin. Niiiin ja justiin puhuin yhden kaverin kanssa, jolle oli aikanaan seuloissa tullut parikin jotain riskimarkkeria, mutta tyttö on jo 5v ja ihan terve.
 
Hitsin jänniä aikoja! Tsemppiä kaikille, vaikka riskiryhmässä ollaankin! Neuvolantäti (tai no tyttö :) ) sanoi että useimmilla nelikymppisillä kaikki menee kuitenkin hyvin. Niiiin ja justiin puhuin yhden kaverin kanssa, jolle oli aikanaan seuloissa tullut parikin jotain riskimarkkeria, mutta tyttö on jo 5v ja ihan terve.

Hei Noel! :) Totta ja Sikiötutkimusyksiköstä sanottiin, että 95% on vääriä hälytyksiä:wink
 
Tähti-73. En mä silti pysty oottaa joulun ohi. Jos sihen menee muuten kaikki hyvin niin me kerrotaan jouluna läheisille. Muuten ne pakottaa mut syömään sillii ja graavilohta mitkä on mun herkkuja Tää on mun isovanhempien (jotka on mulle maailman rakkaimmat ja melkeen vanhemmat) eka lapsenlapsenlaps. Taitaa tulla kaikilla itku siinä kohdin.

...ihanaa, että sinulla on läheiset isovanhemmat ja varmasti odottavat vauvauutisia :)

Ei tuohon kertomiseen ole oikeaa tai väärää aikaa ja asia on henkilökohtainen..:)
Me miehen kanssa olemme ihan alussa päättäneet, että kerromme vasta, kun tutkimukset on tehty, mikäli sellaisia tarvitaan. Meistä ei olisi kivaa, että lähipiiri innostuu vauvauutisesta, jos tulos olisi down tai jokin trisomia, koska olemme päättäneet keskeyttää raskaus siinä tapauksessa ja aloittaa yrittään uutta raskautta.
 
Takaisin
Top