Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Myy 75, ihan varmasti sf mitan tippuminen meinaa tossa vaiheessa että vauva vaan on niin lähtökuoppiin uponneena että tilaa tulee ylävatsalle:) tsemppiä näihin vikoihin odotuspäiviin <3
 
Myy 75, ihan varmasti sf mitan tippuminen meinaa tossa vaiheessa että vauva vaan on niin lähtökuoppiin uponneena että tilaa tulee ylävatsalle:) tsemppiä näihin vikoihin odotuspäiviin <3
Kiva, kiitos tuesta ja tsempeistä! Uskon myös suhun :) Joo, kaikki ois niin valmista, mutta hän haluaa köllötellä
 
Neuvolassa ottamassa perusmittaukset ja juttelemassa yliaikakontrollista sekä käynnistystavoista. Pe vasta pitää soittaa äiti-polille kontrollista, toivotaan, että sitä ennen tapahtuu jotain... Verenpaineet huiteli aika korkeella mutta virtsa puhdas, vielä kuitenkin varattiin torstaille tsekki, jos ei vauva oo syntyny. Hyvä, että seurataan ja kiva, että käytiin noi käynnistysjutut juurta jaksain läpi. tuli ihan hyvä fiilis, vaikka muuten alkaakin turhauttaa. Närästyslääkkeisiin saan uuden pikareseptin tänään sähköisesti - yes!

Sf-mitta oli laskenut 34:stä 31,5:teen... Se mua vähän ihmetytti, mutta sanottiin, ettei syytä huoleen, kun ulkoisella tutkimuksella ja palpoinnilla todettiin, että vauva on nyt niin alhaalla, että menee yksiin mitan laskemisen kanssa. Ei kuulemma päätä enää tunne, että hartioista vaan saa kiinni :) Luotan kyllä siihen terkkaan, kun on kätilö kans ja muuten oli hyvät, tasaiset sykkeet ja liikettä oli ollut. Mutta ehkei sit mitään jätti-radivauvaa pitäis olla tulossa :)

Ootellaan ja aletaan paineleen akupisteitä...
Tsemppiä ny kovasti! Tuleeko sulle joku ammattilainen paineleen niitä pisteitä? Mä katoin et mulla on närästyslääkettä enää täks ja ens vkoks, täytyy kysyy, jos sais kans sähköisen reseptin.

Mun pitää muuten ilmoittautua synnytysvalmennukseen, alkaa ens vkolla, aiheena...tiddididiiii: Synnytys! Mikä yllätys!:smiley-bounce022
 
Tsemppiä ny kovasti! Tuleeko sulle joku ammattilainen paineleen niitä pisteitä? Mä katoin et mulla on närästyslääkettä enää täks ja ens vkoks, täytyy kysyy, jos sais kans sähköisen reseptin.

Mun pitää muuten ilmoittautua synnytysvalmennukseen, alkaa ens vkolla, aiheena...tiddididiiii: Synnytys! Mikä yllätys!:smiley-bounce022
Kiitti paljon!

Heh! Ei oo ammattilainen vielä himaan tulossa painelemaan akupisteitä, mutta terkan kanssa tuli puhetta, että jos jouduttais käynnistää, niin jos yhtään itsellä on uskoa akuun, niin sitä kannattaa pyytää ennen lääkkeellisiä toimia. Mulla on kyllä akusta muutoin hyviä kokemuksia, niin uskon kyllä. Jos siis paikalla on joku tekijä. Niin siinä yhteydessä se vaan näytti, että tossa ns. peukalohangassa eli peukalon ja etusormen välissä on yhdet akupisteet ja sitten jalkapohjan käsittely yleensä sellasella isolla, hankaavalla otteella on toinen. Eli äijä hieroon jalkapohjia samalla ku ite painelee kämmeniä! :laughing002

Kannattaa joo ajoissa uusia resepti... Mäkin laskin sen varaan, etten tässä vaiheessa enää tarvii niitä... Ja tsemppiä valmennukseen! Siellä kannattaa avata suu, jos ei kukaan muu kysy mitään, ettei jää turhaa sen takia epävarmaa oloa.
 
Hei te jotka mittailette sokereita!
Onko se raja-arvo jo merkki kohonneidta sokereista?
Siis esm tunti ruokailusta jos saan kotimittarilla 7.8 niin onko jo paha vai saako olla sen 7.8?
Hitsit mulla alkanut nyt nousta noi sokerit...
Paasto ollut tyyliin 3.3-4.8 kaikki nää viikot mitä mittaillut mut nyt ihan lähimittaukset olleet 5.1-5.4, ei siis yli mut selkeesti nousussa ja nyt tuli toi yksi ruokailunlkeinen 7.8 kun ne pystylleyt muuten 4.6-6.1 ihan säännöllisesti.

Ääh. Rasituksessa ei napsahtanut mutta kaipa se sit kuitenkin sokeri kasvattaa mun vauvaa :( mä saan niin vaan kadehtia niitä teidän minivauvoja.

Mun eka oli 3100g, toka 3680 ja kolmas 4100. Sit suurin osa ollut 3800-3900g ja nekin on isoja synnyttää. Kaks ollut 3,3 ja 3,4 kg, mut käynnistettyjä 37+ eli varmaan olis 4kg paukkunut jos oltais laskettuun menty. Ja toi yksi 3,9 painava , sekin käynnistetty 37+, eli ihan taatusti olis ollut jättiläinen laskettuna.

Nyt se painoarviohan oli 2,9 kg jo viikolla 34, siitä jo kaksi viikkoa.

Voi kökkö kökkö mä sanon :(
 
Hei te jotka mittailette sokereita!
Onko se raja-arvo jo merkki kohonneidta sokereista?
Siis esm tunti ruokailusta jos saan kotimittarilla 7.8 niin onko jo paha vai saako olla sen 7.8?
Hitsit mulla alkanut nyt nousta noi sokerit...
Paasto ollut tyyliin 3.3-4.8 kaikki nää viikot mitä mittaillut mut nyt ihan lähimittaukset olleet 5.1-5.4, ei siis yli mut selkeesti nousussa ja nyt tuli toi yksi ruokailunlkeinen 7.8 kun ne pystylleyt muuten 4.6-6.1 ihan säännöllisesti.
:(

Mä vastaan nyt vaan vanhasta muistista kun esikoisen kanssa tappelin noiden sokeriarvojen kanssa ihan tosissani... Ensinnäkin se mittaus on tosi epätarkka - kerran tuskastuksissani otin 2-3 mittausta muutaman minuutin sisällä, ja sain jokaiseen monta kymmenystä eri tuloksen (eli tyyliin 7.3, 8.0 ja 7.5). Siihen diabeteshoitaja vaan totesi, että no se on aika epätarkka se kotimittari, suuntaa-antava... ei sen ole tarkoituskaan olla tieteellisen tarkka?! Tärkeämpää oli tarkastella oliko jotain ruoka-aineita tai -kokonaisuuksia, jotka erityisesti nostaa sokeria, ja välttää sitten niitä. Mullahan se tarkoitti sitä, että sain lounaaksi syödä käytännössä vain salaattia ja täysjyväruisleipää. Illalla arvojen kanssa oli paljon vähemmän ongelmia.
 
Mä olin syönyt kaksi hapankorppua ja silti arvo oli se raja-arvo. Mut ok, kiitos sulle tästä infosta :)
 
Hei te jotka mittailette sokereita!
Onko se raja-arvo jo merkki kohonneidta sokereista?
Siis esm tunti ruokailusta jos saan kotimittarilla 7.8 niin onko jo paha vai saako olla sen 7.8?
Hitsit mulla alkanut nyt nousta noi sokerit...
Paasto ollut tyyliin 3.3-4.8 kaikki nää viikot mitä mittaillut mut nyt ihan lähimittaukset olleet 5.1-5.4, ei siis yli mut selkeesti nousussa ja nyt tuli toi yksi ruokailunlkeinen 7.8 kun ne pystylleyt muuten 4.6-6.1 ihan säännöllisesti.

Ääh. Rasituksessa ei napsahtanut mutta kaipa se sit kuitenkin sokeri kasvattaa mun vauvaa :( mä saan niin vaan kadehtia niitä teidän minivauvoja.

Mun eka oli 3100g, toka 3680 ja kolmas 4100. Sit suurin osa ollut 3800-3900g ja nekin on isoja synnyttää. Kaks ollut 3,3 ja 3,4 kg, mut käynnistettyjä 37+ eli varmaan olis 4kg paukkunut jos oltais laskettuun menty. Ja toi yksi 3,9 painava , sekin käynnistetty 37+, eli ihan taatusti olis ollut jättiläinen laskettuna.

Nyt se painoarviohan oli 2,9 kg jo viikolla 34, siitä jo kaksi viikkoa.

Voi kökkö kökkö mä sanon :(
No höh, se on kyl tylsää, jos ne nyt alkaa nousta... Tosin sehän voi olla tilapäistäkin. Jos mä muistan oikein, niin raja-arvo on jo "poikkeuksellinen" tulos. Meillä ainakin ohje on siis tehdä yhdellä viikolla 4 aamupaastomittausta ja toisella viikolla yksi 8 mittauksen päiväseuranta. Jos 2 aamupaastoarvoa tai 8 mittauksesta 2 mitä vaan arvoa on raja-arvo tai yli, niin pitää raportoida. Mulla kerran tuli ylitykset ja raportoin, niin sitte kun selvis, että olin ollu synttärijuhlissa ja vetäny kakkua ja muuta urakalla, niin sain ohjeet ottaa uudet mittaukset. Sit ku niissä ei ollu mitään, niin ei tullu "seuraamuksia". Niin oliks sulla niin, että sokerirasituksessa ei ollu mitään, mutta kuitenkin mittailet?
 
Joo siis mulla napsahti edellisessä raskaudessa radi diagnoosi yhdellä raja-arvolla eli paasto oli rasituksessa raja-arvo. Koko raskausaikana ei ainuttakaan nousua mittauksissa. No tällä kierroksella mun olis pitänyt mennä kahteen rasitukseen edellisen diagnoosin takia eli rasitukset rv 17 ja 27. Mutta kun rv 17 meni läpi loistavin arvoin mä kieltäydyin tosta jälkimmäisestä rasituksesta ja sain sen läpi lupaamalla mitata 3x viikko sokereita kotona.
Ja oon nyt sieltä rv 17 asti mittaillut. Ja vasta nyt pari kolme viimeistä mittausta ollut näitä aavistuksen korkeampia.
Kai se neuvolasta nyt passittaa mut siihen uuteen rasitukseen :( mä vaan koen että se on niin turha rääkki keholle enää tässä kohtaa raskautta kun viikkoja niin vähän jäljellä...
 
Oon vähän tälläinen vastarannan kiiski ja kyseenalaistan näitä kaikki neuvolan määräämiä rutiinijuttuja :)
 
Tosiaan toi arvojen nousu voi olla tilapäistäkin - oot vaikka liikkunut vähän vähemmän tai enemmän tms. Muistaakseni niitä sokerivauvoja tulee nimenomaan jos ruoan jälkeinen sokeriarvo käy korkealla - paastoarvon nouseminen ei ole niin vaarallista siinä suhteessa???

Mullakin on toka sokerirasituskoe edessä joskus rv 24-28, eka oli ihan OK. Henkisesti kyllä helpotti ettei ihan vielä tarvitse alkaa stressaamaan sen verensokerin kanssa...
 
Neuvolassa ottamassa perusmittaukset ja juttelemassa yliaikakontrollista sekä käynnistystavoista. Pe vasta pitää soittaa äiti-polille kontrollista, toivotaan, että sitä ennen tapahtuu jotain... Verenpaineet huiteli aika korkeella mutta virtsa puhdas, vielä kuitenkin varattiin torstaille tsekki, jos ei vauva oo syntyny. Hyvä, että seurataan ja kiva, että käytiin noi käynnistysjutut juurta jaksain läpi. tuli ihan hyvä fiilis, vaikka muuten alkaakin turhauttaa. Närästyslääkkeisiin saan uuden pikareseptin tänään sähköisesti - yes!

Sf-mitta oli laskenut 34:stä 31,5:teen... Se mua vähän ihmetytti, mutta sanottiin, ettei syytä huoleen, kun ulkoisella tutkimuksella ja palpoinnilla todettiin, että vauva on nyt niin alhaalla, että menee yksiin mitan laskemisen kanssa. Ei kuulemma päätä enää tunne, että hartioista vaan saa kiinni :) Luotan kyllä siihen terkkaan, kun on kätilö kans ja muuten oli hyvät, tasaiset sykkeet ja liikettä oli ollut. Mutta ehkei sit mitään jätti-radivauvaa pitäis olla tulossa

Ootellaan ja aletaan paineleen akupisteitä...

Tsemppiä loppuraskauteen Myy75, toivottavasti pääset pian synnyttämään. Millä viikoilla olitkaan ja koska ne aikoo käynnistää, jos ei itsekseen synny ?
 
Kyllä mun neuvolatäti on hassu! Ei voi ku naureskella... Mun paino oli pudonnu kahdessa vkossa 800g. Se sanoi, et se johtuu siitä mun radi-ruokavaliosta! Et nyt se alkaa näkyyn...Mä kysyin et , häh, mikä ruokavalio? Mehän sovittiin, ettei mun tarvi sitä noudattaa. Ja eilen on menny kakkuu, voileipäkakkuu, karkkii, pullaa, sipsii, naksuja... Pe illalla käytiin hesessä... :dance018No, oli se la-su 24h ku en pystyny syömään.

Täti on vakaasti päättäny et mulla on ensiluokan radi. Se oli tosi pettyny, ku en ollu viime vkolla mittaillu, ku ei ollu luiskoja. Hain niitä ny ja lupasin hu laittaa sille aamuarvot.

Sitte se koitteli taas vauvan. Sirolta ja pitkäjalkaiselta vaikuttaa. Se potkas tätiä käteen :cat:. Pää edelleen alaspäin, eikä kuulemma enää mahdu kääntyy ku akselinsa ympäri. Raivotarjonnassa oli. Sf-mitta 30,5. Nyt se kyl lähenee keskikäyrää, ku aiemmin ollu yläkäyrällä. Muutenkin se sanoi, et on "poikamainen" raskaus, ei oo turvotusta yhtään, eikä kasvot oo pyöristyneet. Et ei oo kuulemma ihme että ne mun kaverit sanoi, ettei näy se 12kg missään muualla ku vattassa. No ei tietenkää näy, ku olin laihtunu 800g :hilarious::laughing001:laughing025. Ei, en tajuu tädin logiikkaa. Ihan söpö se muuten on ja ajattelee kyl mun parasta. Sanoin, et jos iskä tulis ens kerralla tunnustaa syyllisyytensä, ni se sanoi, et hauska nähdä se isäkin :happy119. Vähän ku ollaan siitäkin puhuttu.

Imetyksestä puhuttiin, taas. Mä kyselin koliikista, kätkyt-kuolemasta ja välilihahieronnasta. Kaikkiin tuli vastaukset ja kirjalliset hierontaohjeet iskälle :joyful:.

Ainiin, ja se on perhevalmennus, eikä synnytysvalmennus mikä alkaa en vkolla. Täti tarjos masumuskariakin, mut mä sanoin, et me mennään kuuntelee rokkia!
 
Tosiaan toi arvojen nousu voi olla tilapäistäkin - oot vaikka liikkunut vähän vähemmän tai enemmän tms. Muistaakseni niitä sokerivauvoja tulee nimenomaan jos ruoan jälkeinen sokeriarvo käy korkealla - paastoarvon nouseminen ei ole niin vaarallista siinä suhteessa???

Mullakin on toka sokerirasituskoe edessä joskus rv 24-28, eka oli ihan OK. Henkisesti kyllä helpotti ettei ihan vielä tarvitse alkaa stressaamaan sen verensokerin kanssa...
Miksi sullakin on kaksi rasitusta? Mäkin oisin halunnu toiseen ku oli vaan paastoarvo rajalla, mut ei ollu kuulemma tarpeen....

Justmon10, mun ohjeissa likee et aamuisin ja paastoarvo < 5,5 ja tunti aterian jälkeen < 7,8. Eli tossa ei oo <= merkkiä, niin käsitän et pitää olla yli, eikä "yli tai yhtä suuri kuin".

Vielä tosta mun painonlaskusta, et en käyny edes koiran kaa kävelee koko vkl aikana, isukki hoiti ne. Nyt vetäsin kostoksi yhden liiterin lihapiirakan :laughing002.l
 
MS74, miten keikka meni? Piirittikö pojat äiteetä :p....? Oliks kauheeta liikkuu väenpaljoudessa?

Mä meinaan kans käydä yhden keikan ens vkolla, mut se on rauhallinen, arkipvän keikka. Vähän pojalle rokkia ja bluesia :headphone:.

Mä jäin eilen pohtimaan sitä, kun mun kaverit oli hämmästyneitä siitä miten mua hävettää liikkua tän vattan kanssa julkisilla paikoilla. Et miksi? Ei se ikä, kyl mä katon kauhummalla 2-kymppisen raskautta ku 4-kymppisen. Tää ei vaan tunnu luonnolliselta mulle. Eilen oli kiva ku oli vieraita ja muuta ajateltavaa, ni unohdin välillä et oon paksuna o_O.

Mä näin yhden mun 25 vuoden takaisen työkäverin viime vkolla. Se tuli halaamaan ja onnittelee ja sanoi, et sinä! Joka et koskaan tee lapsia! :happy: Hyvissä ajoin oon sen jo julistanut silloin.

Noel ja Tähti-73, milloin pääsette himaan? Täytyy siirtyä tonne synnyttäneet-osastolle ottaa oppia vauvanhoidosta....:rolleyes:

Ainiin, rv 32+2, huoh!
Keikka alko vasta puol yks ja mä olin sillo jo ihan kuollu....Jorattii jonkun aikaa ja lähettii ennen loppua. Ja yskin siellä jo ja siitä se sit lähti tää mieheltä saatu miesflunssa. Yskä on kyl nii jäätävä.

Masumuskari...hmmm....tahtoo kans! Tai no eiköhän mulla oo ollu sen verran lauluntäytteinen keikkakevät kuoron kanssa että tää vaavi on saanu kyllä masumuskaria osakseen.

6pv töitä...6pv liikaa...rv 33+4. Eilen arvuuttelivat baby showereissa syntymäpäivää ja sit lupasin palkita jos joku osuu oikeeseen.

Töissä nauroivat kun vatta muljahteli ees taas. Ei hetkeäkään paikallaan.
 
Neuvolassa taasen käyty..sf-mitta oli kasvanut 5cm edellisestä, nyt oli 25cm ja vauva oli kääntyny pää alaspäin..Sen jotenkin aavistelinkin, koska eilen tuntu ensimmäistä kertaa potkut yläsuunnassa..Onneks mulla on istukka edessä niin en tunne läheskään kaikkia potkuja sun muita..Niin ja vti ekaa kertaa elämässä..Onneks oon jo pois työelämästä, pissalla tarvii rampata koko ajan..
 
Musta on pitkäjänteisyys kaukana ja nyt ei millään jaksais tätä loppukevättä ja alkukesää... Vaikka on kivaa ja suht leppoisaa ohjelmaa töissä tiedossa mä odotan jo heinäkuuta kun oon pari viikkoa yksin töissä ja teen "omaa projektia", ajatukset pyörii jo siellä vaikka olis tekemistä ennen sitäkin. Sit on lomaa ja kohta jo vanhimman tyttären rippijuhlat syyskuun alussa ja sit alkaakin jo äitiysloma. :) Raskaudessakaan ei tapahdu "mitään jännää" pitkään aikaan (okei, ru on 31.5.). Ja kun lukee synnyttäneiden ja lähellä synnytystä olevien juttuja alkaa olemaan suht malttamaton!
 
Neuvolassa taasen käyty..sf-mitta oli kasvanut 5cm edellisestä, nyt oli 25cm ja vauva oli kääntyny pää alaspäin..Sen jotenkin aavistelinkin, koska eilen tuntu ensimmäistä kertaa potkut yläsuunnassa..Onneks mulla on istukka edessä niin en tunne läheskään kaikkia potkuja sun muita..Niin ja vti ekaa kertaa elämässä..Onneks oon jo pois työelämästä, pissalla tarvii rampata koko ajan..
Miiuli, mitkä sun vkot on? Ja mikä on vti?

Vitsi, jos oiskin istukka edessä! Mä hypähdän itekin ja säikähdän aina ku vauva potkasee tai jyskyttää. Sen verran ilkeetä tekee.
 
Sirpa, masumuskari?!? :D ja millaset ohjeet sait välilihan hierontaan?
No mä en sitä masumuskariesitettä ottanu ku se blues-keikka on samana iltana. Ni en tie tarkkaa ohjelmaa, mut siis musaa siel kuunnellaan ja silleen totutetaan vauvaa musaan, koska se kuulemma rauhottuu sitte tässäkin maailmassa samaa musaa kuullessaan.

Sitte hierontaohjeet! "Levitä Ceridalia limakalvoille joko käsin tai suihkuttamalla (mä ostin tota suihkeplon apteekista). Vie vaginaan 1-2 sormea 3-4 cm syvälle. Venytä ensin 2 min alaspäin ja 2 min kummallekin sivulle. Voit tarvittaessa lisätä Ceridalia hieronnan aikana. Hieronta vie n. 10 min päivässä ja se aloitetaan 34-35 raskausviikolla." Toim.huom. Saattaa aiheuttaa kiihottumista! Tsihhih! Kunnon lääkärileikkiä... :smiley-bounce015:laughing025

Koita Janna75 jaksaa, on sulla viel kuukausia jäljellä. Hyvä, et on "välietappeja"!
 
Takaisin
Top