Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lueskelin tuolta netistä, että ilmeisesti ballonki ei ole niin tehokas menetelmä kuin oksitosiinitippa. Mä kun olin jo yliajalla niin oli kiire saada aikaan supistuksia, joten sen takia mulle ei varmaan laitettu ballonkia.
Mun yhdellä kaverilla just käytettiin sitä ballonkia kohdunsuun avaamiseen ja synnytyksen etenemiseen. Mut sit kai just, jos supistukset ei meinaa luonnollisesti siitä alkaa, niin oksitosiinia tarvitaan. Kun oksitosiini on se, joka luonnollisestikin kehossa on mukana synnytyksessä ja supistuksissa. Ja käsittääkseni tuo lääkkeellinen oksitosiini aika voimakkaasti voimistaa ja tihentää supistuksia - tästä Maria varmaan osaa kertoa kokemuksesta... :)
 
Mä menin suoraan synnytyssaliin käynnistykseen yliajalla. Siihen u-sairaalan 1. kerrokseen. Kyllä siellä kuuli naapurihuoneen äänet omaan huoneeseen, kun niissä synnytyssaleissa oli yhteiset vessat. Mä kyllä ihmettelin, että onko se huone synnytyssali. Leikkaus tehtiin sitten leikkaussalissa.
 
Justmom10, juu, sama osasto. Siellä on ne joilla koitetaan levolla saada pidennettyä raskautta, käynnistystä odottavat, raskausmyrkytystapaukset ja mä olin 16v sitten synnytyksen jälkeen kans sillä osastolla kun vauva oli keskolassa, siltä osastolta oli ainakin sillon lyhyempi matka keskolaan kuin normi vauvavuodeosastolta. En ny millään muista missä kerroksessa se edes oli vaikka vasta 1v3kk sitten viimeks olin siellä... kuopuksen synnytystä odottaessa olin siellä yön yli odottamassa et synnärillä vapautuis mulle huone! Olis käynnistetty samantien ultran jälkeen mutta synnäri oli täynnä ja sain odottaa melkeen vuorokauden (eivät halunneet käynnistää yöllä et sain nukuttua yhden yön). Mies kävi kotona nukkumassa ja aamulla klo 9 pääsin synnytyssaliin (tosin joku "varasali", josta puuttui välineitä... Siellä oli se remppa meneillään eikä kaikki salit käytössä) ja puhkastiin kalvot samantien.
 
Mullahan kohdunsuu oli auki 2 cm koko ajan ja mulle annettiin oksitosiinitippaa koko päivän. Kalvot puhkaistiin klo 16.00 aikaan ja sitten olin oksitosiinitipassa ja sain ilokaasua selkäkipuihin. Mulla ei käytetty mitään ballonkia. En tiedä millaisissa synnytyksissä sitä käytetään. Tähti-73, Miksi sulla jo käynnistettiin ? Leikkauksessa mulle annettiin spinaali- ja epiduraalipuudutus. Epiduraali oli käytössä kaksi päivää leikkauksen jälkeen. Lisäksi viikon verran söin sektiokipuihin buranaa ja panadolia.

Maria-75 : sanoivat, että viikot riittää, vauva ei ole kasvanut sitten kahden viikon takaisesta mittauksesta ja ikä huomioiden ensisynnyttäjänä, on järkevin käynnistää.

Kohdunsuu ballongilla aukesi 2cm ja nyt laitettiin joku tabletti kohdunsuulle avaan lisää
 
Tähti-73, jee, kiitos päivityksestä! Miten mua tekee pahaa ajatus, että koko ajan ollaan ronkkimassa jalkoväliä. Sinne laitetaan sitä ja tätä. Yök. Mikäköhän tabletti se oli?

Miten sait nukuttua? Oliko kipeitä supistuksia? Seuraako ne vauvan sydänääniä kun ei ole enää lapsivettä? Sulla on yhä se antibiootti tippa? Oliko vielä aamulla :hilarious:, vai riehuitko yön?

Tuliko mies jo? Onko sillä muuten nyt saikkua/omaa lomaa/isyyslomaa vai mitä???
 
Missä se siis sijaitsee tyksissä? :) vaikka siis oon kaikki synnyttänyt kyseisessä laitoksessa niin en tiedä :) omat käynnistykset hoidettu suoraan salissa.
Onko se sama osasto jossa lepäilevät liian aikaisin supistelevat ym? Ihan mielenkiinnosta :)

Tähti-73: sen pinkutähti uutisia käyn kokoajan kuikkimassa:) jännää on :)

HUS ( hyvinkää)
 
Tähti-73, jee, kiitos päivityksestä! Miten mua tekee pahaa ajatus, että koko ajan ollaan ronkkimassa jalkoväliä. Sinne laitetaan sitä ja tätä. Yök. Mikäköhän tabletti se oli?

Miten sait nukuttua? Oliko kipeitä supistuksia? Seuraako ne vauvan sydänääniä kun ei ole enää lapsivettä? Sulla on yhä se antibiootti tippa? Oliko vielä aamulla :hilarious:, vai riehuitko yön?

Tuliko mies jo? Onko sillä muuten nyt saikkua/omaa lomaa/isyyslomaa vai mitä???

Sydänääniä seurataan usein/ tiheesti, EKG mittari pitää aika kovaa ääntä..yöllä ei siis täysin hyvin nuku. Vauva riehuu kyllä kovin. Antibiootti laitetaan taas kohta.

Miehen tulemisella ei kiire..hälle ilmoitetaan kyllä, kun päästään ihan lähelle synnytystä. Juu alkaa isyysloma syntymästä :)
 
Sirpa:) : Joku sytotec on tabletti

Mahdetaanko kirjoittaa noin

Supistuksia odotellaan..

Joo, ronklataan usein alapäätä:hungover: täällä normia
 
Eikö isyysloma ala synnytyksestä ? Mun mies ei ole vielä ollutkaan isyyslomalla, kun on työttömänä. Mulla ei voitu odottaa enempää synnytyksen luonnollista käynnistymistä, kun istukan toiminta olisi pikku hiljaa heikentynyt. Voimia koetukseen ! Paras palkinto odottaa sua, Tähti-73 ! Sirpa40, sitä jalkoväliä ronkitaan joka tapauksessa synnytyksessä.
 
Sirpa, ei kaikissa synnytyksissä ronkita niin paljoa jalkovälissä, välillä toivois että tarkastaisivat tilanteen useamminkin. Noi ballonki ja se tabletti (en muista mitä ainetta on) on miedompia käynnistysmenetelmiä ja niillä voidaan saada luonnollisempi rytmi synnytykseen. Oksitosiini pistää sit tapahtumaan nopeemmin jos on tarvetta.
Tsemppiä Tähti! :)
 
Ei isyysloma automaattisesti ala synnytyksestä, se pitää sopia työnantajan kanssa. Mun mies otti viimeks pekkaspäivän synnytykseen (perjantai) ja meni seuraavaksi viikoksi töihin ja piti sen jälkeen kolme viikkoa isyyslomaa ja talviloman päälle.
 
Vauva on kyllä huippusöpö ja ollaan saatu tuo imetyskin toimimaan. Tiheästi syö ja nukkuilee välillä. Siinäpä se meidän päiväohjelma. Rinnat kipeät ja maito kunnolla noussut ja ne jotka viimeisillään raskaana ja osteskelemassa imetysliivejä sanoisin, et valitse ne isommat. Itse arvoin kahden koon väliä ja onneksi päädyin niihin isompiin. Eli tuosta jo raskausaikana kasvaneesta koosta vielä kaksi kuppia isompiin.

Hyvä muistutus! Mäkin ostin etukäteen esikoista odottaessa muka reilut imetysliivit, kun liivikauppias vaan käski sovittamaan ja valitsemaan sopivat (ei varmana itse ollut ikinä imettänyt jälkikäteen ajatellen).
Kun maito sitten nousi, niin eihän ne bosat mahtuneet niihinkään liiveihin (tai mahtui, mutta ahdisti ihan s*anasti). Kävin ostaa sitten isommat imetysliivit. Imetystoppipaidat oli mun mielestä ihan huippuja, joustavat kivasti, ovat kätevät, ja niiden tukikin riitti ihan hyvin ainakin mulle. Ainakin Lindexillä oli yks malli, josta tykkäsin paljon (mustia ja valkoisia väriltään).


Tsemppiä Tähti! Muistat hengitellä ja ennen kaikkea luotat itseesi <3
 
Sirpa, ei kaikissa synnytyksissä ronkita niin paljoa jalkovälissä, välillä toivois että tarkastaisivat tilanteen useamminkin. Noi ballonki ja se tabletti (en muista mitä ainetta on) on miedompia käynnistysmenetelmiä ja niillä voidaan saada luonnollisempi rytmi synnytykseen. Oksitosiini pistää sit tapahtumaan nopeemmin jos on tarvetta.
Tsemppiä Tähti! :)

Janna-75:)
Katsovat kohta onko tabletti vaikuttanut. Oksitosiinista sanottiin, että käytetään sitten mahdollisesti, lähempänä synnytystä, jos on tarve.

Nyt ohjeistettiin liikkumaan ja kävelemään, avaa kohtua ja vauvalle hyvä:). .jumppapalloa saa vapaasti käyttää lievittään supistuksia ja tens-laite käytettävissä, jos siltä tuntuu.

Miedoilla lievityksillä ollaan siis alussa liikkeellä, niin sanoivat..Panadol on ainoa, muuta ei vieläkään..

Yksi synnyttäjä molskahti just vesiammeeseen lievittään supistuksia :)
Mulle ei sitä suositella, koska vauvan kasvu on pysähtynyt, eli istukka ei enää toimi, kuten ennen...

Maria-75:)
mies jää isyyslomalle siitä päivästä, kun vauva on syntynyt:)

Voi, kun on tämä palsta ja te siellä:Heartred, oon niin surkea sairaalaympäristössä, ellei saisi ees tilanteita purkaa...
Miehet käsittää niin rajallisesti näistä tunnoista:oops:
 
Näistä vakuutus jutuista tuli mieleen että varasin espanjan matkan koulun syyslomaviikolle ennen tietoa tästä raskaudesta ja nyt matka osuu siin osapuilleen 2kk ennen laskettua aikaa. Haittaakohan matkustusta ja tarviinko vielä jonkun lisävakuutuksen normi matkavakuutuksen lisäksi. :anyone
 
Mutta siis riittääkö se panadol sun kipuihin? Tarttee saada tarkempaa kipuanalyysiä... :rolleyes:

Tässä tulee päivän naurutuokio. Löysin papereista niitä hassuja lehtien otsikoita / ilmoituksia. En pystyny lukee kaikkii, kun meinasin tukehtua nauruun :hilarious:.

"Isänpäivän lounas tänään klo 11-15. Lapsille mummonlihamureke."

"Kiitos kaikille, jotka autoitte auton ojaan ajossa tiistaina 5.1."

"Annetaan poikakissan pentu hyvään kotiin."

"Nykäsen ongelmana on toinen hyppy. Hän ei ole saanut oikeastaan missään talven kilpailussa onnistumaan kahta hypppyä samanaikaisesti."

"Poliisi piiritti miehen ampuneen asunnon aamulla." (Otsikko IS 14.12.93)

"Vaasan rannikkopatteristosta kerrottiin, että ripulin aiheuttajaksi epäillään vapunaaton päivällisellä nautittua ruokaa. Kenelläkään varusmiehistä ei ole hätää."
 
Takaisin
Top