Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olin aluks kokonaan kahvitta kun siinä on se keskenmenoriski, mutta mitä varmemmille viikoille pääsin niin sitä rennommin oon kiskonu kahvia. Mietityttää vaan kun mulle tulee vierotusoirepäänsärky kun lopetan kahvin niin tuleekohan vauvalle semmosta.. Mutta kai sitä sitte äidinmaidostakin saa kahvivauvani mun
 
Mä en juo ite muutenkaan kahvia, ku oon tämmönen teenjuoja, mutta teekään ei tunnu olevan ihan yksiselitteinen juttu. Jostain saa sen kuvan, että mustaa ja vihreetä teetä voi vedellä huoletta, mut sit kuitenkin se esiintyy noissa suosituksissa vähän ristiriitaisesti. Mikä teillä on muuten käsitys cociksesta? Mä joudun itseltäni rajoittaa sitä näin raskausaikana, kun oon ymmärtänyt, että sekin on huono. Enkä siis todellakaan ole päässyt selvyyteen, että mikä siinä on niin kuin huonointa - just kofeiini, vaan yleisesti sokeri vai jokin muu ainesosa?
 
Tää juo sen 2-3 kuoppia aamuisin ja hyvältä maistuu :) vain ekassa raskaudessa tuli kahvistoppi :)

Ja potkuhepulit vatsassa, nuku nyt sit tässä ...? :)
 
Mä join ekat kuukaudet kofeiinitonta kahvia. Löysin s-marketista hyvää kofeiinitonta pikakahvia. Mullon sitä vieläkin purkissa käsilaukussa mukana. Samoin, lopetin silloin nikotiinipurkat ja olin muutenkin tarkka. Cockista en oo juonu ollenkaan, mut en muutenkaan juo sitä juurikaan. Paisi joskus rommi-colaa :wink.

Mulla oli hedari siitä kahvin juonnin lopettamisesta. Sitte aika tarkkaan sen ekan ultran ja 12.vkon jälkeen aloitin nikotiinipurkan jauhamisen (tosin paljon vähemmin kuin ennen) ja myös aamukahvin juonnin. Kofeiinitonta kahvia en oo enää juonu. Äkkiä se kahvittelu-tapa kyllä hävis sitte, eikä tee iltapäivisin tai iltaisin mieli kahvia ollenkaan. Ja se toinen mukillinenkin aamulla ehtii kylmetä.

Jos tälle wauvalle tulee vierotusoireita, ni tulee sitte kahvista ja nikotiinista. Kätilö kyllä suositteli nikotiinipurkan lopettamista vierotusoireiden takia. Muu asiantuntijaporukka on sanonu, et mieluummin purkka ku savuke. En tiedä miten paljon 2-3 mg/pvä vaikuttaa (2-3 purkkaa). Syön vaan puolikkaan kerralla, muuten mulle tulee paha olo (joo-o, siis nikotiinin yliannostus, mulle, vanhalle röökimuijalle :joyful:). Ehtiihän osa siitä haihtua jo ennen kuin läpäisee istukan.

Lopetin sen röökaamisen silleen, et otin tilalle kahvin juonnin. Nyt ku kahvikin on vähän pannassa, ni en tie millä kompensoin. Ei oo löytyny korvaavaa. Kossu-vissy tietty, mut ei sekään käy.... :yuck:
 
Kiitti valaisevista vastauksista!:)
Mä en siis juonut kahvia siis ennen raskauttakaan. Nyt on vaan ihan alkanut tehdä kahvia mieli ja mietin onko ok...
Oon nyt keitellyt sitä silloin tällöin ja juonut sen 3 kuppia, mutta sitä menis helposti enempikin..:singing:

En saa mitään päänsärkyjä kahvittomuudesta, eikä kahvi olis mitenkään tökkinyt alkuraskaudessa.
Oon vaan aina tykännyt juoda enemmän vihreää teetä.

Cokiksesta en välitä, enkä muistakaan limsoista:hungover:

Ehkä uskallan juoda sen 2-3 kuppia jatkossakin:grin
 
Onnea Catlin ! Ja tervetuloa tonne synnyttäneet puolellekin juttelemaan ! Suurimmalle osalle meistä synnyttäneistä on syntynyt poikavauva ja kaikki vauvat olleet aika samankokoisia 3-4 kg välillä.
 
Sano, et soittaa mutsilleen! Mä sanoisin... :wtf:
Mä jo mietin että jos tää vauva syntyis nyt ja mies on kipeenä ni mä soittaisin äidilleni että tulee mun tukihenkilöksi synnytykseen...

Lonkkakipuun mulla auttaa venyttely. Tuskasinta se on öisin kun on vaikee kyljellään nukkuu.
 
MS74, mä mietin just tota nukkumista kun muistin et jengillä on nyt lonkkakipua. Jaa, venyttely. Hyvä tietää!

Kylläpä muuten nukuin hyvin! Ihana herätä kun on nukkunu ku tukki. Ei tietoakaan vielä lonkkasärystä.

Oliko kaikilla se lapsivakuutus jo? Mä en sitte ehtiny Fennian vakuutusta ottaan, piti ottaa 3kk ennen la. Tapiolassa 2kk ennen la. En kerinny siihenkään. Soitin Pohjolaan eilen, niillä ei oo paljon mtn rajoituksia. Äidin pitää olla la-aikaan alle 46 ja vakuutuksen voi ottaa vaikka päivää ennen syntymään. Lisäksi niillä on siellä nyt kampanja että eka vuosi ilmaiseksi. Koskee vanhoja ja uusia asiakkaita. Kunhan äiti tekee sähköisen terveysselvityksen. Tiedä mihin tilastokäyttöön sekin sitte taas menee....
 
MS74, mä mietin just tota nukkumista kun muistin et jengillä on nyt lonkkakipua. Jaa, venyttely. Hyvä tietää!

Kylläpä muuten nukuin hyvin! Ihana herätä kun on nukkunu ku tukki. Ei tietoakaan vielä lonkkasärystä.

Oliko kaikilla se lapsivakuutus jo? Mä en sitte ehtiny Fennian vakuutusta ottaan, piti ottaa 3kk ennen la. Tapiolassa 2kk ennen la. En kerinny siihenkään. Soitin Pohjolaan eilen, niillä ei oo paljon mtn rajoituksia. Äidin pitää olla la-aikaan alle 46 ja vakuutuksen voi ottaa vaikka päivää ennen syntymään. Lisäksi niillä on siellä nyt kampanja että eka vuosi ilmaiseksi. Koskee vanhoja ja uusia asiakkaita. Kunhan äiti tekee sähköisen terveysselvityksen. Tiedä mihin tilastokäyttöön sekin sitte taas menee....
Hmmm... Onpa todella mielenkiintoista... Meillä on ekalle se syntymättömän lapsen vakuutus OP-Pohjolasta, missä kaikki muutkin vakuutukset ovat ja olen pitkäaikainen asiakas. Tämän toisen kohdalla vähän unohdin vakuutuksen, ja soitin siitä muutama vko sitten ja pohjolasta sanottiin, että valitettavasti ei enää saa, kun on laskettuun aikaan vain muutama viikko - oikein tarkisti sen erikseen ja soitti takaisin. Joten jos sulle on sanottu, että vaikka päivää ennen, niin aika erikoista? Mä nyt otan sitten sen syntymän jälkeen vakuutuksen - se on vähän halvempi, muttei tietenkään korvaa, jos synnytyksessä tulisi jotain. Ja mistään ilmaisesta ei kyllä puhuttu mitään... Tai ehkä se koski ekaa lasta?

Niin ja siis osa vakuutusyhtiöistä vaatii sen terveysselvityksen, koska siitähän ne katsoo, että voisko jotain korvattavuutta rajoittaa... :)
 
Joo, just niin, se alkoi eilen. Ei se tätikään sitä heti maininnut, mutta osasin kysyä. Soitin sinne nimittäin perjantaina vähän ennen klo 15. Luurin päässä oli joku kundi, jolla vissiin oli kiire himaan. Se sanoi, et soita maanantaina uudelleen, ni saat ekan vuoden ilmaiseksi :).

Siinä oli ainoo ehto, et rakenneultra pitää olla käyty. Mä saan tarjouksen vasta tänään, et sitte tiedän tarkemmin. Hinta oli kans pari sataa halvempi kuin Tapiolassa. Tää oli jotain 477 e/v., Tapiolassa yli 600 e. Mut noi omavastuut on erilaiset. Evm, pakko ottaa minkä saa.

Ja Myy75, ne ei kysynny mun lapsilukumäärä, eli ei koske vain ekaa lasta.
 
Onpas täällä taas paljon mielenkiintoisia juttuja... pääsen selkeesti liian harvoin käymään läpi kuulumiset kun en ehdi tänne kuin töissä silloin tällöin... :)

Hurjasti onnea Catlin!!! <3

Kahvinjuonnista: mulla oli maaliskuu ja pitkälle huhtikuutakin niin järkkyä raskauspahoinvointia, ettei tullut mieleenkään maistaa kahvia (pelkkä haju ällötti), vaikka yleensä olen varsinainen kahvikissa. Nyt kun kahvi taas maistuu, en koe huonoa omaatuntoa vaikka välillä menee useampikin muki päivässä (ja mun mukit on ainakin 2-3 dl). Sen "kestokrapulan" kanssa ainoa mikä maistui, oli vaniljatee :) ...mustassa teessä muistaakseni suositus oli max 8 dl päivässä, mutta en ihan tajua miksi se on niin paljon enemmän kuin kahvissa, kun kummassakin on kofeiinia?

Sikiön koon arvioinnista: ekassa raskaudessa kävin pari kertaa Kättärillä lääkärillä ylimääräisessä ultrassa vauvan kokoa arvioituttamassa (radi), mutta siinäkin jäi ennemminkin sellainen fiilis, että aikamoista arpapeliä - ts. riippuu aika paljon lääkäristä millaiset tulokset saa mittailuissa. Toki tyttö oli melkoisen vilkaskin, joten mittaaminen ei ollut aina mitään helppoa. Muistaakseni heinäkuussa (ehkä rv 34-36) kooksi arvioitiin jo jotain 3,5 kg - mutta lääkäri totesi samalla ettei muksu "tunnu käteen" kyllä niin isolta mahan päältä tunnustellessa.

ps.
Ja tosiaan, esikoinen oli syntyessään (2 pv la:n jälkeen) alle 3,4 kg ja tasan 50 cm. :)
 
Me ei saada ayntymättömän vakuutusta, on joku raja ettei kuudennnen lapsen jälkeen enää myönnetä kun riskit lisääntyy. Lopuille on sit otettu aina sen 2 vrk syntymästä vakuutus:)
 
Joo, just niin, se alkoi eilen. Ei se tätikään sitä heti maininnut, mutta osasin kysyä. Soitin sinne nimittäin perjantaina vähän ennen klo 15. Luurin päässä oli joku kundi, jolla vissiin oli kiire himaan. Se sanoi, et soita maanantaina uudelleen, ni saat ekan vuoden ilmaiseksi :).

Siinä oli ainoo ehto, et rakenneultra pitää olla käyty. Mä saan tarjouksen vasta tänään, et sitte tiedän tarkemmin. Hinta oli kans pari sataa halvempi kuin Tapiolassa. Tää oli jotain 477 e/v., Tapiolassa yli 600 e. Mut noi omavastuut on erilaiset. Evm, pakko ottaa minkä saa.

Ja Myy75, ne ei kysynny mun lapsilukumäärä, eli ei koske vain ekaa lasta.
Sirpa40 ja Yölento, siis mikä tuuri, että näin juuri tänään viestinne!! Aivan mahtavaa, suurkiitos!! :) :) Soitin Pohjolaan ja aiemmin saamani tieto syntyvän lapsen vakuutuksesta oli väärää tietoa (ööö... Miten se on mahdollista?!?!) eli oikeasti asia on todella niin, että Pohjolalla riittää, kunhan on ennen laskettua aikaa/ syntymää otettu vakuutus. Ja nyt he myös pystyivät "siirtämään" järjestelmän tiedoissa olevaa syntymäaikaa, koska vauva ei ole syntynyt ja koska he olivat mokanneet... Eli saankin vakuutuksen, vaikka la oli eilen. Ihmettelin kyllä muutamaan kertaan, että mikäs politiikka tämä on, että eri virkailijat antavat eri tietoa. Hyvin onnistuivat sitä vastausta kiertämään... Terveysselvitys jo täytetty ja homma käynnissä. Ja tosiaan, ensimmäinen vuosi on nyt ilmainen! Erikoista, mutta loppu hyvin kaikki hyvin :)
 
Hei mainiota, taas tuli palstalta hyvää infoa, kiitos Sirpa ja Yölento! :) op-pohjolaan jätetty soittopyyntö!

Mä kävin OP:ssa kysymässä tätä vuoden ilmaista..

Tarjouksessa on vuosimaksu yli 822€, vaikuttaa tosi kalliilta:oops:
 
Mä kävin OP:ssa kysymässä tätä vuoden ilmaista..

Tarjouksessa on vuosimaksu yli 822€, vaikuttaa tosi kalliilta:oops:

No nyt on kyl tarjouksessa jotain pielessä. Mulla Pohjolan vakuutuksessa kaikki niiden tarjoamat perusjutut keskikorvaushinnoilla ja vuosimaksu oli jotain 360 egeä
 
Takaisin
Top