Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hohhoijaa, huomenta. Ei tuu uni enää, kai se on noustava. Vauvan liikkeet muuttui eilen rajummiksi. Ne ei oo enää sellaista pärinää ja pikkupotkuja vaan koko vatta velloo ja sattuukin kun se heiluu. Kylkiluut melkeen muljahtelee. Itekin pelästyy aina kun se alkaa velloo. Ja heti, jos vatta ottaa johonkin, ni tulee potku et älä litistä mua. Makasin eilen isukin kylkeä vasten, ni se tunsi myös vellomisen hyvin kyljessään.

Taas yks vko menossa. Neljä vkoa töitä, tasan 2 kk laskettuun aikaan. Rv 31+2.
 
Hohhoijaa, huomenta. Ei tuu uni enää, kai se on noustava. Vauvan liikkeet muuttui eilen rajummiksi. Ne ei oo enää sellaista pärinää ja pikkupotkuja vaan koko vatta velloo ja sattuukin kun se heiluu. Kylkiluut melkeen muljahtelee. Itekin pelästyy aina kun se alkaa velloo. Ja heti, jos vatta ottaa johonkin, ni tulee potku et älä litistä mua. Makasin eilen isukin kylkeä vasten, ni se tunsi myös vellomisen hyvin kyljessään.

Taas yks vko menossa. Neljä vkoa töitä, tasan 2 kk laskettuun aikaan. Rv 31+2.
Huomenta. Meillä mies on tukos ja pitää hirveetä örinää nukkues....nukuin sohvalla. Tää beibe kans velloo suuremmin. Aattelin jo eilen et oisko kääntyny....kunnes kenki taas rakkoon.

12pv töitä ja rv 32+4.
 
Täällä kanssa hereillä vellovan tyypin kanssa. Jytke vaan käy!
Turvotus on hiipinyt kuvioihin ja sormuksista luovuttu. Balleriinat mahtuu vielä jalkaan juuri ja juuri.
Tänään olis neuvola, tuntuu ihan turhalta raahautua sinne , ei sieltä mitään uutta tuu. Kiva tietenkin sykkeet kuulla mutta kun liikkuu runsaasti niin tiedän kyllä kaiken olevan ok. Tää loppu on nyt todella sitä odottamista, odottamista ja raskautta.
Rv vajaa35
 
Tänä aamuna oli sellainen fiilis, et vitsi ku olis jo äitiyslomalla! Tällaset kelit! Eilen en kerinny ottaa aurinkoo ollenkaan. Mullon naama saanu jo kyllä hyvin väriä, ottaa aika nopeesti kiinni. Tuun ihan erinäköiseksi ku pintaan tulee rusketusta. Mä oon sellainen kuolemankalpea talvisin, ja nyt varsinkin ku en oo koko talvena jaksanu käydä värjäyttää kulmia ja ripsiä, ne on ihan vaaleet.

Mä löysin eilen sieltä kirppikseltä, missä munkin kamat on, vaatteita 0,50eur/kpl. Sukkia ja tumppuja 0,20eur/pari. Ja imetystyyny femman. Sitte illalla yhdet tutut toi laatikollisen vauvan vaatteita. Niissä oli kyl paljon kokoo 50, kun niillä syntyi vauva etuajassa. En tie mitä niillä pienillä tekee? Vien varmaan takas, kyllä kai tää syntyy yli 50cm. Mäkin oon ollu jotain 53 ja samoin broidit.

Vauva oli mulla neuvolassa vko sitten kääntyny pää alas. Mä luulen et se on vieläkin niin päin. Ne liikkeet tuntu ennen oikeelta kyljestä alas vasemmalle. Nyt ne on oikeelta alhaalta vasemmalle kylkeen. Hyvä, et vasempaan kylkeen! Oikeella on pari v. sitten murtuneet kylkiluut, jotka vielä viime kesänä juili :woot:.
 
Ms74, onko sulla vauva vielä perä
Tänä aamuna oli sellainen fiilis, et vitsi ku olis jo äitiyslomalla! Tällaset kelit! Eilen en kerinny ottaa aurinkoo ollenkaan. Mullon naama saanu jo kyllä hyvin väriä, ottaa aika nopeesti kiinni. Tuun ihan erinäköiseksi ku pintaan tulee rusketusta.
Raskaus aikana aurinko ottaa kivan helposti kiinni:)rusketun muutenkin helposti mut raskaana ei tarvii paljon nokkaansa aurinkoa kohti kurottaa kun jo ruskettuu. Ollaan oltu ulkona lasten kanssa kaikki nää kauniit päivät , aamusta -iltaan :) ei haittaa vaikkakuumuus turvottaa, nautin kauniista ilmoista!
Muistan kun ootin vitosta joka syntyi elokuun vika, oli tosi kaunis kesä ja mökkeiltiin. Pikineissä lähestulkoon koko ajan. Kun vauva sitten oli syntynyt ja vatsa kutistunut, oli ensin niin kauniisti ruskettunut pyöreä vatsa muuttunut mustaksi rusinaksi :) :)
 
Mulla on tullut aina raskausaikana "raskausmaski" kasvoihin, yritän välttää muutenkin aurinkoa,mutta eteenkin tuon maskin takia. Näyttää siltä kun ois yhtä iso maskaläikkää koko naama.

Viime yö oli kyllä ihan persiistä. Oikea jalka oli levoton ja vasemmasta veti suonta koko ajan. Varmaan join liian vähän vettä eilen.

Sirpa: mä jouduin hakemaan kaupasta edellisen muksun kanssa 50cm vaatteita kun oli syntyessään 47cm, vaik muut mukelot olleet sen 50cm.
 
Joo, niin, toi on vaikee toi vaatehomma. Mä nyt lajittelin niitä, pitää ihan verrata keskenään, ku ei ne kokolaput pidä käytetyissä paikkaansa. 62 on yhtäkkiä kokoo 56. Mä kyl tilaisin kans sellasen 47-vauvan (herra 47) :happy:. Sitku noi on käytettyjä vaatteita, ni on ne hitto pieniä ne 5-kymppiset! Seassa oli pari 48-kokoakin. Mulla on varastossa isompi nukkekin :). Ja bodyt on kaikki pitkähihaisia, lasken vähän sen varaan, et sillo eka kk käytetään enimmäkseen lyhythihaisia.

Pitää raahautuu töihin. Mä oon ihan väsy. *Haukotus*
 
Sirpa, vauvoista ei koskaan tiedä. Pidä ne pienet tallessa, jos sattuu syntymään kirppu. Ja Suomen kesästä ei tiedä. Lyhythihaisten sijasta voi tarvita villavaatteita.

Eilen vietettiin äitienpäivää ja uutinen vauvasta levisi lisää. Heti tarjottiin vaatteita yms. En ole vielä ajatellut edes sellaisia. Puoli vuotta vielä aikaa.
 
Ms74, onko sulla vauva vielä perä

Raskaus aikana aurinko ottaa kivan helposti kiinni:)rusketun muutenkin helposti mut raskaana ei tarvii paljon nokkaansa aurinkoa kohti kurottaa kun jo ruskettuu. Ollaan oltu ulkona lasten kanssa kaikki nää kauniit päivät , aamusta -iltaan :) ei haittaa vaikkakuumuus turvottaa, nautin kauniista ilmoista!
Muistan kun ootin vitosta joka syntyi elokuun vika, oli tosi kaunis kesä ja mökkeiltiin. Pikineissä lähestulkoon koko ajan. Kun vauva sitten oli syntynyt ja vatsa kutistunut, oli ensin niin kauniisti ruskettunut pyöreä vatsa muuttunut mustaksi rusinaksi :) :)
On perätilassa edelleen. Viikon päästä neuvola ja kattovat sit käännetäänkö äitiyspolilla. Mulla tuntuu tissien alla vaan kova pää..
 
Vaatteissa tosiaan kannattaa sovittaa päälle tai katsoa silmämääräisesti, eikä uskoa kokolappuja, todellisissa mitoissa on hurjia eroja. Esim. mielestäni Tuttat on tosi väljiä ja Marimekot tosi tiukkoja. Samoin Lindexit on mielestäni ennemmin pienestä päästä kuin reilusta. Sama kyllä pätee aikuistenkin vaatteissa, mulla itselläni ainakin on vaatteita koosta S kokoon XXL eri merkeissä, ja samankokoisilta tuntuvat päällä!

Varasin itselleni täksi päiväksi ajan sellaiselle fysioterapeutille, joka osaa myös akupunktiota, vyöhyketerapiaa ja kinensioteippausta. Ajattelin, että jos saisin apua tuohon selkäongelmaan, alkaa tosiaan kärsivällisyys loppua, kun jatkuva kipu on niin kova. Ajattelin käynnillä mainita, että ei yhtään haittaisi, vaikka hän tekisi jonkin sellaisen "tempun", mikä myös vähän vauhdittaisi synnytyksen käynnistymistä... Joku akupainantajuttu esim... Sopisi mulle oikein hyvin, tänään siis rv 41+0.

Ehkäisystä ollut ketjussa myös puhetta. Mä olen mielessäni vähän pyöritellyt ajatusta, että jos jossain kohtaa ottaisi miehen kanssa puheeksi vasektomian, eli mieheltä pistettäisiinkin piuhat poikki. Mä olen kuitenkin meidän parisuhteen aikana vetänyt niin tolkuttoman määrän hormoneja, että voisi olla hänen vuoronsa kantaa vastuu ehkäisystä. Tiedän vaan, että tällainen ehdotus tulisi hänelle 100% varmasti aivan täysin puun takaa, ei ihan takuulla ole ikipäivänä edes käynyt hänellä mielessä. Ja varmaan ei ihan riemusta hihkuen menisi operaatioon, pelkäisi varmaan ihan hulluna, että vaikuttaa jotenkin toimintakykyyn. En vaan just nyt jaksa ottaa puheeksi, ja julkisella puolella jonotusaika on käsittääkseni aika pitkä (n 6 kk), joten jotain pitää siihen välille sitten keksiä kuitenkin. Pillerit on kyllä aina sopineet mulle hyvin, ei vaan huvittaisi syödä niitä enää.
 
Ja sirpa40 kannattaa tosiaan niitä 50cm vaatteitakin säästää. Vaikka olis pitkä ja isokin niin ekat viikot menee varmasti 50cm vaatteet. Ne on niin luiruja ja pieniä kuitenkin syntyessään. Jos sitten onkin pitkä niin aika äkkiä toki siirtyy isompiin vaatteisiin :)
 
Mä olin ihan varma etten tarvi 50 senttisiä vaatteita kun muut lapset oli syntyessään 53 ja 55 cm. Muutenkin ooteltiin isoa radivauvaa (itse kyllä sanoin jo odotusaikana ettei voi olla iso kun vatsa oli pienempi kuin muissa raskauksissa). Mutta tämäpäs olikin yllättäen vain 48 cm! Niinpä jouduin aika pian sairaalasta kotiutumisen jälkeen ostoksille. :grin Ja muutenkin ne 50 senttiset menee aika pitkään. Meillä osaa käytetään vieläkin vaikka poika oli viime mittauksessa jo 52 cm ja nyt varmasti jo monta senttiä pidempikin kun tuosta mittauksesta on jo monta viikkoa aikaa.
 
Mulla on tullut aina raskausaikana "raskausmaski" kasvoihin, yritän välttää muutenkin aurinkoa,mutta eteenkin tuon maskin takia. Näyttää siltä kun ois yhtä iso maskaläikkää koko naama.

Viime yö oli kyllä ihan persiistä. Oikea jalka oli levoton ja vasemmasta veti suonta koko ajan. Varmaan join liian vähän vettä eilen.

Sirpa: mä jouduin hakemaan kaupasta edellisen muksun kanssa 50cm vaatteita kun oli syntyessään 47cm, vaik muut mukelot olleet sen 50cm.

Onko sulle ne maksaläikät sitten aina lähteneet pois raskauden jälkeen?

Mun siskolla tuli kunnon läikät kasvoihin aikanaan kun oli raskaana, ja ne on jääneet hänelle. Sen takia itse käytin ekan raskauden aikana tosi korkean kertoimen aurinkorasvaa tunnollisesti, ja mulle ei tullut läikkiä. Nyt olenkin unohtanut koko jutun, täytynee olla tosiaan huolellinen aurinkosuojan kanssa! Ja tietysti muutenkin kun vaan maksaläikkien takia...
 
Hitto, mikä keli ollu tänään! Mä oon saanu pari "Onnea tulevalle äidille" -viestiä :).

Meillon ollu kehityskeskustelut tosta tuen määrästä. Ja oon puhunu ulos kaikkee mitä oon miettinyt. Entie menikö perille mitä ja kuinka paljon. Mä koitin vääntää rautalangasta ja olla syyttämättä erityisesti mistään. Mä tajusin, et on täs tosi yksin ja yksinäinen olo tän vattan ja kaikkien fyysisten ja psyykkisten tuntemusten kanssa. Yksin täällä synnytään ja kuollaan ja myös synnytetään. Ilman tätä foorumia, ni en tie missä helvetti olisin. Valkotakkiset olis varmaan jo korjannu talteen. Sanoin senkin tänään ääneen.

Kaiken kaikkiaan tuli parempi olo. Vein mutsin syömään ja kävin kirppiskamoja kohentelee. Nyt jos menis vähän pihalle nauttii auringosta. Ostin prismasta xl-kesämekon, oon ku maatalon emäntä...tissit roikkuu navassa :woot:. Just ja just kehtaa omalla pihalla liikkua...

Joo yksin täällä ollaan ja yksin nää olot on kestettävä. Meilläkin oli vähän keskustelua eilen tukemisesta. Sanoin että haluaisin että synnytyksessä kuulisin pelkästään kannustavia ja ystävällisiä sanoja. Mies kun on kova kritisoimaan. Sanoi että joo jos et haasta riitaa! Yritin sanoa että silti! Vaikka haastaisinkin! Kun eihän sitä tiedä millaiseen tilaan siinä vajoaa.

Jännä miten lehmänä olemista helpottaa mukavat sanat. Äiti kehui että mulla on hienoin raskausmekko mitä hän on ikinä nähny ja pari kaveria sekä jopa oma mies on sanonu joinakin päivinä, että kivat vaatteet! Tosin näitä asukokonaisuuksia on peräti kolmet, ja kun kelit viilenee niin nolla. Mutta nyt vielä pari päivää voi nauttia. Onkin ollu surkea olo omasta olemuksesta, varsinkin kun turvottaa, perse paisuu ja naamassa on jotain typerää ihottumaa!

Ja tosiaanki, tää ketju on ihan hengenpelastus! Vaikka meitäkinln tässä varmaan monenlaisia ihmisiä, niin tuntuu että tää tilanne on yhdistäny meidät ja aina saa tukea. Ootte ihania!!
 
Huomenta. Meillä mies on tukos ja pitää hirveetä örinää nukkues....nukuin sohvalla. Tää beibe kans velloo suuremmin. Aattelin jo eilen et oisko kääntyny....kunnes kenki taas rakkoon.

12pv töitä ja rv 32+4.
Tiedoksi oman kokemuksen mukaan, että aika tehokkaasti tuntuu pikkutyypit nyrkkeilevänkin sinne rakkoon eli eihän se kääntyminenkään ihan mahdotonta olis :)

Täällä la-päivä... ei mitään kummempia tuntemuksia, paitsi, että aamupuurot tuli takaisin hampaita pestessä. En tiiä, voisko olla jotain enteellistä vai oliko vaan hammasharja väärässä asennossa. Taidan ruveta imuroimaan... prkl... :)
 
Joo, niin, toi on vaikee toi vaatehomma. Mä nyt lajittelin niitä, pitää ihan verrata keskenään, ku ei ne kokolaput pidä käytetyissä paikkaansa. 62 on yhtäkkiä kokoo 56. Mä kyl tilaisin kans sellasen 47-vauvan (herra 47) :happy:. Sitku noi on käytettyjä vaatteita, ni on ne hitto pieniä ne 5-kymppiset! Seassa oli pari 48-kokoakin. Mulla on varastossa isompi nukkekin :). Ja bodyt on kaikki pitkähihaisia, lasken vähän sen varaan, et sillo eka kk käytetään enimmäkseen lyhythihaisia.

Pitää raahautuu töihin. Mä oon ihan väsy. *Haukotus*
Meillä poitsu tosiaan syntyessä 49 cm ja n. 3,2 kg ja ekat viikot hukku moniin 56-senttisiin eli 50-senttisiä jouduin kans mutsin aluks pistää ostaa lisää.
 
Joo, niin, toi on vaikee toi vaatehomma. Mä nyt lajittelin niitä, pitää ihan verrata keskenään, ku ei ne kokolaput pidä käytetyissä paikkaansa. 62 on yhtäkkiä kokoo 56. Mä kyl tilaisin kans sellasen 47-vauvan (herra 47) :happy:. Sitku noi on käytettyjä vaatteita, ni on ne hitto pieniä ne 5-kymppiset! Seassa oli pari 48-kokoakin. Mulla on varastossa isompi nukkekin :). Ja bodyt on kaikki pitkähihaisia, lasken vähän sen varaan, et sillo eka kk käytetään enimmäkseen lyhythihaisia.

Pitää raahautuu töihin. Mä oon ihan väsy. *Haukotus*

Mä oon pakannut sairaalakassiin kolmea kokoa: 44 , 50 ja 56 ...kun ite oon ollut syntyessä 42cm :joyful:
 
Joo yksin täällä ollaan ja yksin nää olot on kestettävä. "

"Ja tosiaanki, tää ketju on ihan hengenpelastus! Vaikka meitäkinln tässä varmaan monenlaisia ihmisiä, niin tuntuu että tää tilanne on yhdistäny meidät ja aina saa tukea. Ootte ihania!!

Noel:) : Mä tykkään kanssa, tässä ketjussa tosiaan monenlaisia ihmisiä, mutta silti tänne voi vapaasti ajatuksia laittaa, kun porukalla riittää huumoria:laughing002
 
Takaisin
Top