Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ompas täällä nyt monella tosi jännät paikat- jei! nytkö niitä vauvoja alkaa satelemaan-plopplopplop.:)
Mulla olis tasan kolme viikkoa la ja hohhoijaa kun en jaksaisi odottaa.. Siis kuinka kärsimätön voi aikuinen nainen olla, ihan kuin sillä nyt oikeasti on mitään välitä syntyykö vauvani tänään vai vasta pari viikkoa yli la:n mutta kun mä haluan hänet nyt heti tällä sekunnilla!!!!
 
Minä olen 156cm pitkä ja molemmat lapseni ovat olleet syntyessään liki 4kg, molemmat yliaikaisia. Esitin huoleni siitä, miten mahtuvat syntymään, mutta mitään tarkempaa seurantaa ei ollut tarjolla. Neuvolassa arvioitiin esikoinen noin kilo liian pieneksi ja kuopus puoli kiloa. Kuopus jäikin synnytyksessä hetkeksi jumiin. Toivottavasti tällä kerralla seurattaisiin vähän tarkemmin. Tosin vielä ei ole sitä huolta.
 
Mä taas odotan vauvan syntymää lähinnä pienessä paniikissa. En ole koko aikuis ikänäni ollut tekemisissä lasten kanssa ja tämä siis ihan oma tietoinen päätös. Taaperoikäiset itse asiassa saa mut yleensä ärsyyntymään alle viiden sekunnin. Nyt sitten muka pitäisi osata hoitaa vauvaa ja pidettyä se hengissä ainakin ekat 18 vuotta. :rolleyes: No synnärillä pääsee sitten ekan kerran tässä elämässä vaihtamaan vaipat. Mut mä yritän toisaaltaan suhtautua tähän kuin uuteen eläinlajiin :rolleyes: Perushoito ja sairaudet kirja luettu ja sitten vaan tyylillä "kyllä siperia opettaa". :)
 
Mä taas odotan vauvan syntymää lähinnä pienessä paniikissa. En ole koko aikuis ikänäni ollut tekemisissä lasten kanssa ja tämä siis ihan oma tietoinen päätös. Taaperoikäiset itse asiassa saa mut yleensä ärsyyntymään alle viiden sekunnin. Nyt sitten muka pitäisi osata hoitaa vauvaa ja pidettyä se hengissä ainakin ekat 18 vuotta. :rolleyes: No synnärillä pääsee sitten ekan kerran tässä elämässä vaihtamaan vaipat. Mut mä yritän toisaaltaan suhtautua tähän kuin uuteen eläinlajiin :rolleyes: Perushoito ja sairaudet kirja luettu ja sitten vaan tyylillä "kyllä siperia opettaa". :)

Älä huoli, "Siperia todella opettaa".:)
Mun mies ei ollut ennen meidän poikaa, koskaan edes nähnyt vastasyntynyttä saati sitten pidellyt vauvaa ja hän ei ollut ollenkaan kotonaan minkään ikäisten lasten kanssa. Miehellä meni hermot heti, jos jossain vauva kiukutteli ja hän oli suunnilleen sitä mieltä, että vauvojen paikka on meressä.
Muttamuttamutta niinpä vain sain todellisen iloisen yllätyksen, kun hän heti sairaalassa rohkeasti vaihtoi vaippaa, antoi lisämaitoa ja pesi lastaan. Meni ehkä pari viikkoa, niin mieheni pyöritteli vauvaansa kuin vanha tekijä, ainoastaan joskus jonkun vaatekappaleen kanssa kysyi, että miten ihmeessä tämä puetaan.
 
Mua huolestuttaa kans toi mahtuminen. Mä olen kyllä pitkä ja miehen suku pääsääntöisesti selkeästi lyhyempää kuin mun suku, mutta mulla on todella kapealanteinen ja "miesmäinen" kroppa. Äidiltäkään en voi kysyä kokemuksia, kun se on ihan erilainen kuin minä ja näyttää just sellaiselta täydelliseltä synnyttäjältä. Kropaltani olen ihan selkeästi tullut 100% isäni sukuun. Jos tietäisin että alatiesynnytys onnistuu varmasti eikä mikään repeä ihan järkyttävällä tavalla, niin synnytys ei oikeastaan pelottaisi mua. Jännittäisi tietysti kamalasti, mutta ajattelen että se kipu kestää kumminkin vaan aikansa ja sitten se on ohi. Nyt pelkään sitä, että kärvistelen siellä päiväkaupalla ihan "turhaan" ja rasitetaan vauvaa ja altistetaan se ties mille tulehduksille ja hapenpuutteille ja sitten päädytään kumminkin kiireelliseen sektioon. Siinä on molempien vaihtoehtojen huonoimmat puolet ja siltä haluaisin välttyä jos vaan mitenkään mahdollista. Musta on oikeastaan aika käsittämätöntä, miksei synnytystapa-arviota tehdä rutiinina. Jos eivät neuvolassa suostu tutkimaan kunnolla niin on varmaan pakko mennä yksityiselle. Melkein toivon, että mulla diagnosoidaan radi niin alkavat sitten varautua siihen jättiläismäiseen sokerivauvaan. :dummy1:
 
Niin toi muakin pelottaa että eka kovissa kivuissa kauan aikaa ja sit kiireelliseen sektioon. Mutta eiköhän siitäkin sitte selvitä jos niin käy.
 
Yölento. Sellaista olisin kysynyt että miten teillä lapset(aikuiset lapset) ovat ottaneet vauva uutisen vastaan tai tietävätkö vielä? Jos ei niin miten luulet heidän suhtautuvan?

Meillä nämä 18 ja 19 vuotiaat olleet vähän että ei oo totta, vieläkä lapsia, kun saivat kuulla. Mutta silti kovin tykkäävät vauva ajatuksesta. Esikoinenkin jo eilen jutteli miten odottaa pikkuveljeä , miten se tuoksuu niin hyvältä ja sitä saa pitää sylissä( kun tämän hetken nuorimmainen , reilu 1,5v ei oikeen sylissä enää pysy vaan meno on kovaa)
 
Justmom, molemmat ovat innoissaan. Tiesivät kyllä yrityksestä ja esikoinen ehdotteli välillä jo lapsettomuushoitoja, kun tulosta ei tullut. Ensimmäisenä alkoivat ehdotella nimiä vauvalle. Esikoinen oli nähnyt unta, että tämä on poika ja pitkä laineilla oleva tukka heti syntyessään. Huolehtivat myös kovin voinnistani ja että en rehki liikoja.
 
Mulla kanssa odottavainen olo, vielä ei ihan kärsimätön kuitenkaan:).. Jännittää kontrollikäynti sairaalalla muutaman päivän päästä ( rv 38+2 ) , kun neuvolassa piti ihan mahdollisena, että voivat vaikka käynnistää synnytyksen, jos niin päättävät:)

Rv. 37+3
Niin sori, mä en nyt muista, miks ne mietti sitä käynnistystä sulla?
 
Mua huolestuttaa kans toi mahtuminen. Mä olen kyllä pitkä ja miehen suku pääsääntöisesti selkeästi lyhyempää kuin mun suku, mutta mulla on todella kapealanteinen ja "miesmäinen" kroppa. Äidiltäkään en voi kysyä kokemuksia, kun se on ihan erilainen kuin minä ja näyttää just sellaiselta täydelliseltä synnyttäjältä. Kropaltani olen ihan selkeästi tullut 100% isäni sukuun. Jos tietäisin että alatiesynnytys onnistuu varmasti eikä mikään repeä ihan järkyttävällä tavalla, niin synnytys ei oikeastaan pelottaisi mua. Jännittäisi tietysti kamalasti, mutta ajattelen että se kipu kestää kumminkin vaan aikansa ja sitten se on ohi. Nyt pelkään sitä, että kärvistelen siellä päiväkaupalla ihan "turhaan" ja rasitetaan vauvaa ja altistetaan se ties mille tulehduksille ja hapenpuutteille ja sitten päädytään kumminkin kiireelliseen sektioon. Siinä on molempien vaihtoehtojen huonoimmat puolet ja siltä haluaisin välttyä jos vaan mitenkään mahdollista. Musta on oikeastaan aika käsittämätöntä, miksei synnytystapa-arviota tehdä rutiinina. Jos eivät neuvolassa suostu tutkimaan kunnolla niin on varmaan pakko mennä yksityiselle. Melkein toivon, että mulla diagnosoidaan radi niin alkavat sitten varautua siihen jättiläismäiseen sokerivauvaan. :dummy1:
Mulla toi radi-diagnoosi ei ole tuonut mitään lisätutkimuksia vauvan koon puolesta (oikein kysyinkin siitä) tai seuraamista, kun sf-mitta ja oma paino ollut normaali, eikä kotimittauksissa ole ollut häikkää...
 
Musta on oikeastaan aika käsittämätöntä, miksei synnytystapa-arviota tehdä rutiinina. Jos eivät neuvolassa suostu tutkimaan kunnolla niin on varmaan pakko mennä yksityiselle. Melkein toivon, että mulla diagnosoidaan radi niin alkavat sitten varautua siihen jättiläismäiseen sokerivauvaan. :dummy1:
Tätä mäkin ihmettelen. Purkauduin neuvolatätillekin, et ihme homma, että Suomessa on keskitytty siihen jälkihoitoon paljon enemmän kuin ennaltaehkäisevään. Kun muussa lääketieteessä keskitytään nimenomaan ennaltaehkäisevään. Esim. rinta- ja kohdunkaulasyöpäseulonnat on tehokkaat. Sit, mitä tulee raskauteen ja odottavaan äitiin, ei keskitytä tutkimaan tarpeeksi ENNEN synnytystä et onko kaikki ok. Materiaalia ja halukkaita tutkimuksiin on tarjolla ihan varmasti enemmän kuin muista "sairaus"ryhmistä!

Sektiota säästellään minkä keritään, mutta sitten panostetaan 110 keskoshoitoon ja muihin jälkihoitoihin. No, tietty hyvä edes se, mutta siellä ennaltaehkäisevässä ei oo tarpeeksi kehitystä. Ja siitä tulee sellainen fiilis, että lääketieteessä vauvan hyvinvointi on tosi paljon arvostetumpaa ja tärkeempää kuin äidin hyvinvointi. Kun tosiasia on se, ettei sitä koko vauvaa edes olisi ilman sitä äitiä. Kun jatkuvasti tuntuu, että noita kaikenmaan yllätyksiä, mihin ei oo varauduttu, synnytyksessä esiintyy helvetisti.
 
Niin sori, mä en nyt muista, miks ne mietti sitä käynnistystä sulla?

Myy75:)
Sairaalalla ei mulle sanottu mitään, muuta kuin, että vauva on hyvin kasvanut ( 2.7kg) ja mahtuu syntymään alakautta, olin siis synnytystapa-arviossa. Sain kuitenkin uuden ajan, kun haluavat vielä katsoa vauvan kokoa ja lapsiveden määrää rv38.

Neuvolassa nyt terkka vaan sillai mulle tokasi, että ties vaikka käynnistävät synnytyksen, kun menet, joten varuiksi laukku mukaan:bounce

Ei osannut selittää mitään, sanoi vaan, että kysy sairaalalta, kun menet laughing6 Loppumetreillähän tässä mennään:joyful:
 
Tätä mäkin ihmettelen. Purkauduin neuvolatätillekin, et ihme homma, että Suomessa on keskitytty siihen jälkihoitoon paljon enemmän kuin ennaltaehkäisevään. Kun muussa lääketieteessä keskitytään nimenomaan ennaltaehkäisevään. Esim. rinta- ja kohdunkaulasyöpäseulonnat on tehokkaat. Sit, mitä tulee raskauteen ja odottavaan äitiin, ei keskitytä tutkimaan tarpeeksi ENNEN synnytystä et onko kaikki ok..

Tätä mäkin ihmettelin! Onneksi sain lopulta ajan synnytystapa-arvioon, kun sitä halusin. Ei ollut helppo päästä, kun ei ollut mitään perusteita ja perusteeksi sitten tuli tuo 43v.ikä, jonka vaativat (HUS) että sinne voi päästä.

No nytkun kävin siellä ( rv36.), niin tsekkaavat sitten vielä uudelleen (rv38.):)
 
Nyt ku nää kelit on mitä on niin onko joku löytänyt jostain verkkokaupasta caprihousuja? Edullisia siis. Pitäiskö käydä cittarilta hakee isommat joogahousut ja katkasta ne? Alkaa kiristää 42 koko vattasta. Mullon ihan tautinen vatta!
 
Ja yleinen kysymys: te toukokuiset , miksei myös aiemmin synnyttäneet! Mitä teillä on annettu painoarvioita rv 34-36?
 
Myy75:)
Sairaalalla ei mulle sanottu mitään, muuta kuin, että vauva on hyvin kasvanut ( 2.7kg) ja mahtuu syntymään alakautta, olin siis synnytystapa-arviossa. Sain kuitenkin uuden ajan, kun haluavat vielä katsoa vauvan kokoa ja lapsiveden määrää rv38.

Neuvolassa nyt terkka vaan sillai mulle tokasi, että ties vaikka käynnistävät synnytyksen, kun menet, joten varuiksi laukku mukaan:bounce

Ei osannut selittää mitään, sanoi vaan, että kysy sairaalalta, kun menet laughing6 Loppumetreillähän tässä mennään:joyful:
Nii joo, ku sä meet vielä sairaalalle uudestaan arvioitavaksi :) Loppumetreillä loppumetreillä... :)
 
Painoarvio rv 36+4 oli jo 3,3 kg! Ja nyt kun ei näytä syntyvän "ikinä", niin saan kai punnertaa ulos jonkun 6-kiloisen!!! Nyt rv 40+4.

Ja Sirpa40: mä olen ostanut äitiysvaatteita edullisesti ihan Huuto.netistä ja Tori.fi:stä. Jonkun vaatteen tilasin Zalandolta ja jotain myös H&M:ltä. Myös TopShopista ostin yhdet housut, mutta ne ei ollut kovin edulliset...
 
Takaisin
Top