Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä pidän 6 kk äitiyslomaa, mun on sitten pakko palata töihin. Ja toivon, et niitä töitä tosiaan on silloin! Mä oon yrittäjä, et ne asiakassuhteet on kans aika tärkeitä. Ja tietty, jos mun työntekijä häipyy mun äitiysloman aikana, niin sittenhän saan sanoo moi-moi 12 vuoden työlle.

Iskän pitäisi jäädä sitten isyyslomalle ja vanhempainlomalle joulukuun alussa. Mulle on vielä vähän epäselvää, et olikse ok sille, mut kyllä siitä on puhuttu. Mä mietin kans, et mikä on järkevää. Oon miettinyt sitä osittaista vanhempainpata. Et oltais kumpikin osa-aika töissä. Vois olla aika ok ratkaisu. Pystyn tekee töitä himassakin ja isukilla on viikkovapaita. Mun päiväraha menee yel-työtulon mukaan, et palkanmaksulla ei oo mitään merkitystä. Mulle se päiväraha merkkaa sitä, et mun firma säästää mun palkan :cat:. Kelan mukaan sunnuntaisin saa tehdä töitä, koska siltä pvältä ei makseta päivärahaa. Joudun kyl tekeekin, ja tietty oleen puhelimen päässä kun työntekijä on vuosilomalla.

Isukki pitää kesäloman ja ne isävkot kesällä, aloittaa vko ennen laskettua aikaa ja on 7 vkoo kotona.

Toistaiseksi ei kukaan asiakas oo häipynyt kun oon kertonu äitiyslomasta. Tällä vkolla pitäisi laittaa virallinen tiedote. Yks miesasiakas kommentoi, et 6kk, niin pitkään! Ja yks naisasiakas et sä pidät varmaan kesälomat ensin ja ihanko totta meinaat vastaa puhelimeen vaikka sulla on vauva... :happy: Silleen. Eeen pidä kesälomaa, mulla on muutenkin vuosien varsilta lähes 100 päivää pitämättä, ettäettä... Puhumattakaan pitämättömistä sairaslomista :grin! Siks mä vähän kärkyn, et josko vois jo hakee saikkua... Hihhih.

Sirpa40:) : Ensinmäkin täytyy sanoo, että arvostan yrittäjiä, se ei oo mikään helppo pesti ja pitää olla monta taitoa hanskassa.

Toivotaan, että kaikki menee hyvin sun loman ajan!:grin:wink
 
Mä aattelin kans olla kotona elokuuhun 2017 asti, pidempään tuskin taloudellisesti pystyy. Eli poika menee hoitoon 1v 6kk iässä. (Esikoinen meni päiväkotiin jo 1v. 2 kk iässä.) Mies pitää ne isyyslomapäivät (18?), mutta ei muuta. Ei oo yhtään koti-isätyyppinen.
 
Mä aattelin kans olla kotona elokuuhun 2017 asti, pidempään tuskin taloudellisesti pystyy. Eli poika menee hoitoon 1v 6kk iässä. (Esikoinen meni päiväkotiin jo 1v. 2 kk iässä.) Mies pitää ne isyyslomapäivät (18?), mutta ei muuta. Ei oo yhtään koti-isätyyppinen.
Meidän vaavi on 1v 1kk kun menee päiväkotiin. Miten teidän esikoisella suju päiväkotiin sopeutuminen?
 
MS, mun kuopus oli pari päivää vajaa 1v1kk kun aloitti päiväkodissa pari kuukautta sitten. Päiväkodissa työskennelleenä olen sitä mieltä että aloitus sujuu usein paremmin juuri pieniltä lapsilta, etenkin ennen uhmaikää. Olisi hyvä jos päivät alussa olisivat lyhyempiä mutta muuten aloitus yleensä sujuu hyvin. Ja tutustumiseen on hyvä käyttää se kaksi viikkoa että pikkuinen ehtii tutustua hoitajiin, lapsiin ja rutiineihin. Meidän kuopus ei välttis tarttis tuttia enää mutta ollaan käytetty sitä öisin ja kun itkettää että on joku millä helposti päiväkodissakin saa hänet rauhoittumaan. Hänellä on tutti suussa kun jätän hänet päiväkotiin mutta kun aloittaa leikin ottavat sen pois ja käyttää muuten vaan päikkäreillä tai kun jokin harmittaa siellä. Ja unirätti on kanssa käytössä vaikkei se ole enää niin tärkeä hänelle.
 
Justmom10:)

Lisää ensikertalaisen "tyhmiä" kysymyksiä, toivottavasti jaksaisit vastata:

- miten paljon sattuu lapsivesien meno?:rolleyes:
- alkaako pahin kipu heti, kun vedet on menneet?:rolleyes:
- saako ennen vesien menoa sairaalassa kipulääkitystä?:rolleyes:
 
Tähti, vesien meno ei satu tai oikeestaan edes tunnu, ainakaan mun kokemuksen mukaan. Osa voi tuntea tai jopa kuulla pienen poksahduksen, toisilla vaan alkaa lotista. Mulla meni vedet ekalla kerralla kun istuin pytyllä ja ihmettelin miten paljon oikeen olen illan aikana juonut kun pissaa vaan tulee ja tulee, kunnes tajusin lopulta et vedet siinä meni samalla! Toisella kerralla istuin sohvalla ja vaan tunsin että nyt tulee ja liuutin pepun äkkiä reunan yli (eli olin sit selinmakuulla sohvalla, jalat lattialla) kun en halunnut että sohva kastuu. Vasta kun mies veti mut siitä seisomaan alko sit valua housuihin. Mulla on molemmilla kerroilla alkanut siitä aika nopeesti säännölliset kivuliaat supistukset mutta se on todella yksilöllistä. Toisilla alkaa ensin supistukset ja vedet menee monta tuntia sen jälkeen, joillakin voi mennä vuorokausi vesien menosta et supistukset alkaa. Kivunlievityksen saantiin ei vesien menolla oo tietääkseni mitään vaikutusta. Ammeeseen ei yleensä (jossain kuulemma saa) päästetä kun vedet on mennyt.
 
Mä luin siitä raskauskirjasta joillain viikolla, että lapsivettä saattaa tihkua. Ja mulla tihkuikin. Ihmettelin ku oli alkkarit märkinä kun kävin vessassa. Aika hyvin ne kirjan oireet on osunut mulle just niihin aikoihin kun kirjassa on kerrottu.
 
Tosi mielenkiintoista kuulla muiden suunnitelmista kotonaoloajasta ja töihinpaluusta. Aikalailla samoissa raameissahan nuo tuntuu kaikilla olevan. Mihin on varaa taloudellisesti ja mikä olisi parasta lapselle. Sitten kun vielä saisi sen hoitopaikan silloin kun sitä tarvitsee. Mut se on jo toinen tarina mut huolettaahan sekin, kun tuntuu että ainakin näillä kulmilla nuo päiväkodit on täyteen ahdettuja.

Lapsivesien menosta. Mulla esikoisen synnytys alkoi lapsivesien menolla. Makailin sohvalla kattomassa yhtä leffa, kun lapsivedet tuli. Jokin aavistus mulla on täytynyt olla, kun olin asetellut pyyhkeen mun alle. Supistukset alkoivat sairaalassa, jonne lähdettiin siitä syystä, että tuli veristä vuotos vähän. Muutenhan lapsivesien menosta ei varsinaisesti heti tarvi lähteä sairaalaan, jollei supistukset ole alkaneet. Olikos siin joku aikaraja vai miten?
 
Niin ja jotkut nyt vaan lihoo raskauden aikana, kaikilla ei nouse paino... mulla se nyt vaan on noussut:sad001

Luulen, että suurimmalla osalla paino nousee, mutta jos muuten on terve ja kaikki arvot hyvät, niin onko sillä niin merkitystäkään.

Olisi vaan ollut niin kiva kuulla hyviä sanoja painosta..
Niin ja siis oikeesti, ei 10 kg ole normaalipainoisella yhtään paha - päinvastoin!
 
Oon ehkä hiukan huono vastaamaan tähän kun mulla moni synnytyksistä käynnistetty mutt joo yksi kokemus sentään. Meidän kolmonen. Syntyi rv 40+2. Ei supistuksia ennen ei kolotuksia, ei mitään mistä olis voinut päätellä mitään.
Mut niin surkuhupaisa juttu että oltiin illalla 40+1 miehen kanssa kaksin syömässä kun mun vanhemmat soittaa että voidaanko hakea heidät juna-asemalta. Ihmettelin kun kuulin heidän olevan helsingissä. No sitten kertoivat ajaneensa peurakolarin salon kohdalla ja voi hyvänen aika mä pelästyin. Haettiin vanhemmat ja käytiin katsomassa hinattua romuttunutta autoa. Mä sanoinkin äidille että jaksatko lähteä mun mukaan synnytykseen kaiken tän jälkeen jos nyt tulee lähtö. Ja niin se lähtö tuli yöllä. Ilman siis mitään ennakkovaroitusta. Vain pelästys :)
Mut mistä sä sit tiesit lähtee?
 
Kai siinä on 12 h sääntö, vesien menosta sairaalaan näytille. Ja sitten heti jos vesi vihreää, vauva alta 37 vkoa,tiedossa oleva perätila
 
Tähti, vesien meno ei satu tai oikeestaan edes tunnu, ainakaan mun kokemuksen mukaan. Osa voi tuntea tai jopa kuulla pienen poksahduksen, toisilla vaan alkaa lotista. Mulla meni vedet ekalla kerralla kun istuin pytyllä ja ihmettelin miten paljon oikeen olen illan aikana juonut kun pissaa vaan tulee ja tulee, kunnes tajusin lopulta et vedet siinä meni samalla! Toisella kerralla istuin sohvalla ja vaan tunsin että nyt tulee ja liuutin pepun äkkiä reunan yli (eli olin sit selinmakuulla sohvalla, jalat lattialla) kun en halunnut että sohva kastuu. Vasta kun mies veti mut siitä seisomaan alko sit valua housuihin. Mulla on molemmilla kerroilla alkanut siitä aika nopeesti säännölliset kivuliaat supistukset mutta se on todella yksilöllistä. Toisilla alkaa ensin supistukset ja vedet menee monta tuntia sen jälkeen, joillakin voi mennä vuorokausi vesien menosta et supistukset alkaa. Kivunlievityksen saantiin ei vesien menolla oo tietääkseni mitään vaikutusta. Ammeeseen ei yleensä (jossain kuulemma saa) päästetä kun vedet on mennyt.

Janna75: Kiva, että vastasit:)
Eli sitten on jo oikeasti kiire sairaalalle, kun vedet menee??:rolleyes:

Lähdin kysyyn tätä lapsivesi asiaa sen vuoksi, kun juttelin tänään yhden ystävän kanssa ja hän kertoi mulle, että vesien menon jälkeen tuli järkyttävät kivut, eikä saanut sairaalalla kipulääkitystäo_O

Siis oli silloin jo kylläkin sairaalalla, mutta ei ollut lähtenyt aiemmin sairaalaan, koska puhelimessa oli neuvottu vaan olemaan vielä kotona...

Sitten, kun pääsi sairaalalle, ei annettu mitään kipulääkitystä, kun synnytys oli kuulemma jo niin pitkällä. Ilokaasua sai, joka ei paljon auttanut. Kipu oli kuulemma niin kova, että välillä oli taju poissa:excited001.

Sairaalalle päästyään, meni siis vasta vedet ja vauva syntyi 3tunnin päästä.

Varoitteli siitä, että ei kannata odottaa kotona, vaikka puhelimessa niin neuvottaisiin ja tosiaan sanoi, että vesien menon jälkeen alkaa aivan järkyttävä kipu:bored:

Toivottavasti ei tullut sekava viesti...Aloin vaan niin pelätä, että mitä sitä onkaan eessä:excited001
 
Janna75: Kiva, että vastasit:)
Eli sitten on jo oikeasti kiire sairaalalle, kun vedet menee??:rolleyes:

Lähdin kysyyn tätä lapsivesi asiaa sen vuoksi, kun juttelin tänään yhden ystävän kanssa ja hän kertoi mulle, että vesien menon jälkeen tuli järkyttävät kivut, eikä saanut sairaalalla kipulääkitystäo_O

Siis oli silloin jo kylläkin sairaalalla, mutta ei ollut lähtenyt aiemmin sairaalaan, koska puhelimessa oli neuvottu vaan olemaan vielä kotona...

Sitten, kun pääsi sairaalalle, ei annettu mitään kipulääkitystä, kun synnytys oli kuulemma jo niin pitkällä. Ilokaasua sai, joka ei paljon auttanut. Kipu oli kuulemma niin kova, että välillä oli taju poissa:excited001.

Sairaalalle päästyään, meni siis vasta vedet ja vauva syntyi 3tunnin päästä.

Varoitteli siitä, että ei kannata odottaa kotona, vaikka puhelimessa niin neuvottaisiin ja tosiaan sanoi, että vesien menon jälkeen alkaa aivan järkyttävä kipu:bored:

Toivottavasti ei tullut sekava viesti...Aloin vaan niin pelätä, että mitä sitä onkaan eessä:excited001
Tää on nyt vaan yksi kokemus. Mulla ei oo koskaan itsellään vedet lähtenyt mut käynnistetty kalvot puhkomalla (mikä sekään ei tunnu miltään) ja kyllä siinä on mennyt tunnista kahteen ennenkuin supistukset alkaneet. Muttei myöskään mitkään muut kivut! Oon ravannut sairaalan käytäviä vesien jälkeen, masu vaan pienepi kun vedet meni :)
 
Tää on nyt vaan yksi kokemus. Mulla ei oo koskaan itsellään vedet lähtenyt mut käynnistetty kalvot puhkomalla (mikä sekään ei tunnu miltään) ja kyllä siinä on mennyt tunnista kahteen ennenkuin supistukset alkaneet. Muttei myöskään mitkään muut kivut! Oon ravannut sairaalan käytäviä vesien jälkeen, masu vaan pienepi kun vedet meni :)

Voiko siis saada esim. epiduraalin, ennen kuin ne kalvot puhkaistaan?
 
Janna75: Kiva, että vastasit:)
Eli sitten on jo oikeasti kiire sairaalalle, kun vedet menee??:rolleyes:

Lähdin kysyyn tätä lapsivesi asiaa sen vuoksi, kun juttelin tänään yhden ystävän kanssa ja hän kertoi mulle, että vesien menon jälkeen tuli järkyttävät kivut, eikä saanut sairaalalla kipulääkitystäo_O

Siis oli silloin jo kylläkin sairaalalla, mutta ei ollut lähtenyt aiemmin sairaalaan, koska puhelimessa oli neuvottu vaan olemaan vielä kotona...

Sitten, kun pääsi sairaalalle, ei annettu mitään kipulääkitystä, kun synnytys oli kuulemma jo niin pitkällä. Ilokaasua sai, joka ei paljon auttanut. Kipu oli kuulemma niin kova, että välillä oli taju poissa:excited001.

Sairaalalle päästyään, meni siis vasta vedet ja vauva syntyi 3tunnin päästä.

Varoitteli siitä, että ei kannata odottaa kotona, vaikka puhelimessa niin neuvottaisiin ja tosiaan sanoi, että vesien menon jälkeen alkaa aivan järkyttävä kipu:bored:

Toivottavasti ei tullut sekava viesti...Aloin vaan niin pelätä, että mitä sitä onkaan eessä:excited001
Tässä vielä yks lapsivesi-kokemus, eli paljon eroja. Mulla alkoi tihkua vedet edellisenä yönä niin, että kun nousin yöllä vessaan, niin ihmettelin, että tuliko pissat housuun. Heti melkein epäilin tuota ja sit ku toistu, olin aika varma. Mut ei siis todellakaan kipua siitä. En heti ees soittanut sairaalaan, vaan joskus siinä aamuyöllä. Silloin neuvottiin, et laita terveysside ja siihen talouspaperi päälle, niin näkee värin. Tosiaan, vihertää ei saa, vähän "vaaleanpunaista" saa käsittääkseni olla. Sairaalasta sanottiin, että jos ei tuu muita oireita ennen, niin tuu tsekkaukseen klo 14. Ei tullu, käytiin silloin, ja uudestaan vielä klo 20. Kummallakin kerralla todettiin, että kohdunkaulassa ja -suulla ei oo tapahtunut vielä mitään muutosta - ja takas himaan. Eikä mulla siis ollu mitään tuntemuksiakaan. Infektioriskin takia synnytyksen täytyy käynnistyä noin 24 h lapsivesien menosta (muttei kuitenkaan kuulemma käynnistetä ainakaan stadissa keskellä yötä) tai sitte se käynnistetään. Niinpä aamulla ois käynnistetty - mutta kuten todettu, sit alko tapahtua rytinällä. Nii ja antibiootti-tippa vauvaa varten laitettiin ekana, ku tulin synnyttämään.
 
Ja edelliseen vielä, käsittääkseni lapsivesien meno ja kipulääkitykset eivät mitenkään suoraan ole verrannollisia toisiinsa nähden, vaan tilanteen mukaan.
 
Voiko siis saada esim. epiduraalin, ennen kuin ne kalvot puhkaistaan?
Kaipa se on neuvoteltavissa tilanteen mukaan . Mut ei kai ne lääkitse/puuduta vaan varuilta, ennenkuin kipeät supistukset alkaneet?Mut nyt en tosiaan tiedä tarkalleen :)
Mietin tota sun ystävän kokemusta että mitä kipuja hän mahtaa tarkoittaa? Jotain yleistä kipua vesien mentyä vai supistuskipua?
Nää on niin yksilöllisiä juttuja ja ei voi tietää ennenkuin omalle kohdalle osuu. Ei kannata kamalasti toisten kokemuksiin peilata:)
Nyt vaan luottamusta kehiin, kun synnytys alkaa tiedät kyllä ja osaat myös toimia :) ja kivunlievitystä saat varmasti juuri oikeaan aikaan sitä kaivatessasi!
 
Neuvolassa ja synnytysvalmennuksessa niin sanottiin, että pitäis yrittää olla mahd. pitkään kotona ja kivunlievitykset silti ehtii saada.

...vai ehtiikö?:singing:

Kun on tullut vastaan näitä, jotka on kuuliaisesti odottaneet ja on ollut myöhäistä saada kivunlievitystä sitten sairaalalla...:singing:

Luultavasti lähden heti sairaalaan heti, kun on vähänkin supistuksia tai vedet menee, sillä en ihan oikeasti halua kokea synnytystä ilman kivunlievitystä:singing::smiley-angelic008
 
Takaisin
Top