Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No, kyllä nyt luulis että jotain tuntemuksia tulee, jos ei muuta niin kivuliaat supistukset. Toki jos syntyy nopeesti niin ei kait siihen tarvita montaakaan supistusta, mutta luulis ettei mikään vauva tosta vaan synny :eek: Jos näyttää siltä että mitään oireita ei oo ja rupeaa syntymään, niin sitten vaan ambulanssi paikalle, ei kannata enää silloin lähteä itse mihinkään. Mutta ei mulla ainakaan kukaan lapsista ole syntynyt huomaamatta, tai tullut oireitta..ensimmäisestä ei ollut muuta kuin meni lapsivedet yhtäkkiä ja muut alkaneet supistuksilla.
Justmom10 on tässäkin asiassa kokeneempi kertomaan onko kaikki synnytykset lähteneet tuntemuksilla vai joku syntynyt vaan? :)
Oon ehkä hiukan huono vastaamaan tähän kun mulla moni synnytyksistä käynnistetty mutt joo yksi kokemus sentään. Meidän kolmonen. Syntyi rv 40+2. Ei supistuksia ennen ei kolotuksia, ei mitään mistä olis voinut päätellä mitään.
Mut niin surkuhupaisa juttu että oltiin illalla 40+1 miehen kanssa kaksin syömässä kun mun vanhemmat soittaa että voidaanko hakea heidät juna-asemalta. Ihmettelin kun kuulin heidän olevan helsingissä. No sitten kertoivat ajaneensa peurakolarin salon kohdalla ja voi hyvänen aika mä pelästyin. Haettiin vanhemmat ja käytiin katsomassa hinattua romuttunutta autoa. Mä sanoinkin äidille että jaksatko lähteä mun mukaan synnytykseen kaiken tän jälkeen jos nyt tulee lähtö. Ja niin se lähtö tuli yöllä. Ilman siis mitään ennakkovaroitusta. Vain pelästys :)
 
Neuvola käynnistä mun on ihan pakko sanoa sen verran ( ja tämä ei ole valitusta!:hungry: ), että ikävällä tavalla suhtautuvat painoon edelleen...

Siis viimeksi olin laihtunut 1,5kg ja tällä kerralla lihonnut 800g takaisin ja onhan vauvakin tässä välissä kasvanut....
Terkka vaan totesi, että on riski lihoa liikaa, mikäli vauva menee yliajalle!:woot:

Hahh, nyt siis paino noussut yhteensä himppasta vajaa 9.5kg ja aika loppumetreillä mennään...

Kysyin, että eikö näytä ihan hyvältä, niin terkka sanoi, no jaa, onhan tuossa painossa kyllä ylimääräistä, mitä sitten oletkaan syönyt, kun vauva paino nousee viikossa vaan 200go_O
 
Niin ja lisään vielä, että normi bmi 25 on lähtöpaino ennen raskautta...
 
Siis viimeksi olin laihtunut 1,5kg ja tällä kerralla lihonnut 800g takaisin ja onhan vauvakin tässä välissä kasvanut....
Terkka vaan totesi, että on riski lihoa liikaa, mikäli vauva menee yliajalle!:woot:

Hahh, nyt siis paino noussut yhteensä himppasta vajaa 9.5kg ja aika loppumetreillä mennään...

Kysyin, että eikö näytä ihan hyvältä, niin terkka sanoi, no jaa, onhan tuossa painossa kyllä ylimääräistä, mitä sitten oletkaan syönyt, kun vauva paino nousee viikossa vaan 200go_O


No huh huh! Unohda tuollaiset puheet. Alle 10 kg on vielä tosi OK painonnousu jos oot noin pitkälläkin.
Tsemppiä!
 
Tähti sun terkkahan on ihan sekaisin! Ihmisen paino nyt heittelee muutenkin kilolla parilla riippuen päivästä ja ajasta, ei se ole mitään lihomista tai laihtumista.
 
No huh huh! Unohda tuollaiset puheet. Alle 10 kg on vielä tosi OK painonnousu jos oot noin pitkälläkin.
Tsemppiä!

Niin ja jotkut nyt vaan lihoo raskauden aikana, kaikilla ei nouse paino... mulla se nyt vaan on noussut:sad001

Luulen, että suurimmalla osalla paino nousee, mutta jos muuten on terve ja kaikki arvot hyvät, niin onko sillä niin merkitystäkään.

Olisi vaan ollut niin kiva kuulla hyviä sanoja painosta..
 
Tähti, pitäiskö sun terkan mukaan ruveta laihduttamaan nyt sit?!? Normaalipainoiselle 10kg painonnousu on ihan normaalia. Melkeen sanoisin alakanttiin! Eihän sulle jää synnytyksen jälkeen kuin muutama hassu kilo jäljelle.
 
Mä mietin et kuinka paljon tollanen Tähden terkkari voi saada omille potilailleen vahinkoa aikaiseksi. Noi kommentit painosta koko raskauden ajan on ollu ihan sieltä itestään. Joku muu esim nuorempi normaalipainoinen odottaja voi oikeasti saada itselleen ja vauvalle jonkun aliravitsemuksen tai puutostilsn jos ottaa liian tosissaan tuon ettei painoa saa tulla. Ja henkiset ongelmat voi olla vielä suuremmat. Mä ymmärrän miks mulle on sanottu ettei painoa saisi paljoa tulla koska aloitus bmi oli 36. Painoa on nyt tullu 6kg ja olen syönyt ihan mitä huvittaa varsinkin sen jälkeen kun kahden sokerirasituksen jälkeen oli selvää että mun kroppa toimii hyvin raskaanakin :rolleyes:
 
Neuvola käynnistä mun on ihan pakko sanoa sen verran ( ja tämä ei ole valitusta!:hungry: ), että ikävällä tavalla suhtautuvat painoon edelleen...

Siis viimeksi olin laihtunut 1,5kg ja tällä kerralla lihonnut 800g takaisin ja onhan vauvakin tässä välissä kasvanut....
Terkka vaan totesi, että on riski lihoa liikaa, mikäli vauva menee yliajalle!:woot:

Hahh, nyt siis paino noussut yhteensä himppasta vajaa 9.5kg ja aika loppumetreillä mennään...

Kysyin, että eikö näytä ihan hyvältä, niin terkka sanoi, no jaa, onhan tuossa painossa kyllä ylimääräistä, mitä sitten oletkaan syönyt, kun vauva paino nousee viikossa vaan 200go_O

Mä oon kyllä sitä mieltä, että mitä se kuuluu terkkarille kuinka paljon sitä lihoo, jos vauva on kunnossa, kasvaa normaalisti ym. Mua niin ärsyttää nykyään tää maailma kun pitäis olla tietynlainen. Heti synnytyksen jälkeen olla kunn joku fitnesstä harrastava ihminen. Mä lihosin ekassa raskaudessa 10kg (siitä raskaudesta oksensin ekat 5kk ja silti tuli painoa ton verran). Tokasta lihoo 15kg..kolmannesta taas 10kg ja tästä taatusti taas sen 15kg. Kukaan ei koskaan sanonut mitään. Ei ihme että äidit on ylisuorittajia kun koko ajan satelee paineita sieltä ja täältä. Ole huoletta! Sinuna jättäisin hänen kommentinsa ihan omaan arvoonsa!
 
Ootteko kukaan muuten vielä miettinyt, että kauanko aiotte tai pystytte olemaan lapsen kanssa kotona?
Mä ehkä just ja just 2vuotta jotenkuten. Mun tilanne vain vähän epävarmempi, kun ei ole vakityöpaikkaa. Oon siis tehny koko työuran määräaikasuuksia, mikä on aika uuvuttavaa. Jos joku pysyvä työpaikka ois mahiksena jo lapsen ollessa pienempi, olisi varmaan tartuttava siihen.
Onko joukossa yhtään kotiäitiä? Onko jollain jäämäsä mies vanhempainvapaalle tms.?
Mä jään 25.5 äippälomalle ja LA 30.6. Töihin suunnittelin palaavani elokuussa 2017. Meillä ei oo varaa sihen että olisin pidempään hoitovapaalla.
 
Teen töitä syömishäiriöisten nuorten naisten kanssa ja kuulostaa todella ihmeelliseltä ja julmalta tuo Tähden terkkarin painovahtaus, varsinkin kun siihen ei ole minkäänlaista syytä!!!!
Mä en todellakaan ymmärrä ja just niinkuin Eclipse kirjoittikin, tuollainen kilo-natsi saattaa oikeasti aiheuttaa isoja vahinkoja, varsinkin kun naiset ja meidän paino on niin tapetilla joka paikassa. Joku syömishäiriö taustainen saattaisi sairastua uudestaan ja sehän vasta onkin hieno alku äitiydelle, mulla olisi kyllä psykologina muutama sana sanottava Tähden terkalle!
 
Tähti-73, käsittämätöntä! Mulle on tullu kohta 15kg lisää. Sellaset 450-680 g/vko. Eikä täti sanonu mitään, mä oon itse asiassa odottanut, et siitä jotain sanotaan. Ja nyt rv 30+4. Eli tolla nousulla pitäis tulla vielä 5kg lisää. Mäkin sanoisin, et sun painonnousu on alakanttiin. Normipainoisilla tulee 12-15 kg keskimäärin. Alipainoisilla enemmäkin.
 
Osu ja upposi taas mun kiukkuhermoon toi Tähden kirjoitus. Mun lapset..tai tytöt on olleet molemmat pieniä jo syntymästään lähtien. Esikoisen painoa on seurattu sen koko elämän ja kotiin tuli soittoja että syökö se lapsi kunnolla kun on niin hoikka. Ja minä yritin selittää että se on aina ollut hoikka ja syö hyvin jne jne. Sit kasilla hälle tuli muodot ja paino siis normaalilla käyrällä. .terkkari soittaa mulle, että mikä nyt on muuttunut kun paino onkin normaali?? Oikeesti! Likka itsekin sanoi että ei ihme jos kohta iskee joku syömishäiriö kun ikinä ei olla tyytyväisiä. Ja nyt tämän viimeisimmän kanssa on käyty kans pari kertaa painokontrollissa. .eikä ne neuvolassa usko kun sanon, että kyllähän sen näkis jos lapsi ei söis kunnolla että se nyt vaan sattuu olemaan pieni! No viimeksi otin sitten ukonkin mukaan että jos mun sanaan ei usko niin sitten mies takoo järkeä ja se auttoi kun vakuuteltiin että mekin ollaan pieniä ja ei toi Likka ois niin tättähäärä jos nälkää näkis. Eli kun päästään äitiysneuvolan painotarkkailusta niin sitten alkaa lastenneuvolan painotarkkailu. Ja sitten koulussa... mä ymmärrän että on hyvä olla joku mihin vähän verrata, mutta kun me kaikki ollaan erilaisia ja kasvetaan erilaisia. .sekin pitäis ottaa huomioon! Huh! Helpotti :)
 
Joo niin poikahan aloitti nyt hoidossa 1v 3kk iässä ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Poika tykkää, kun on kavereita ja ohjelmaa. Mun töihin paluu sen sijaan ei ole sujunut ihan odotetulla tavalla; olen saanut törkeää kohtelua osakseni. En olisi ikinä uskonut, lähes 16 vuoden uskollisen palvelun jälkeen. Nyt kun jään uudelle lomalle, en tod kiirehdi töihin takaisin tai jos kiirehdin, niin sitten kyseessä on uusi paikka.
 
Mullakin on paino noussut 10kg ja huome alkaa rv 32. Eikä mun neuvolatäti eikä lääkärikään siitä pauhannu. Bmi oli 25 alussa.

Arvatkaa mitä juon? Kylmää alkoholitonta lonkeroa. On muuten hyvää.
 
Mä pidän 6 kk äitiyslomaa, mun on sitten pakko palata töihin. Ja toivon, et niitä töitä tosiaan on silloin! Mä oon yrittäjä, et ne asiakassuhteet on kans aika tärkeitä. Ja tietty, jos mun työntekijä häipyy mun äitiysloman aikana, niin sittenhän saan sanoo moi-moi 12 vuoden työlle.

Iskän pitäisi jäädä sitten isyyslomalle ja vanhempainlomalle joulukuun alussa. Mulle on vielä vähän epäselvää, et olikse ok sille, mut kyllä siitä on puhuttu. Mä mietin kans, et mikä on järkevää. Oon miettinyt sitä osittaista vanhempainpata. Et oltais kumpikin osa-aika töissä. Vois olla aika ok ratkaisu. Pystyn tekee töitä himassakin ja isukilla on viikkovapaita. Mun päiväraha menee yel-työtulon mukaan, et palkanmaksulla ei oo mitään merkitystä. Mulle se päiväraha merkkaa sitä, et mun firma säästää mun palkan :cat:. Kelan mukaan sunnuntaisin saa tehdä töitä, koska siltä pvältä ei makseta päivärahaa. Joudun kyl tekeekin, ja tietty oleen puhelimen päässä kun työntekijä on vuosilomalla.

Isukki pitää kesäloman ja ne isävkot kesällä, aloittaa vko ennen laskettua aikaa ja on 7 vkoo kotona.

Toistaiseksi ei kukaan asiakas oo häipynyt kun oon kertonu äitiyslomasta. Tällä vkolla pitäisi laittaa virallinen tiedote. Yks miesasiakas kommentoi, et 6kk, niin pitkään! Ja yks naisasiakas et sä pidät varmaan kesälomat ensin ja ihanko totta meinaat vastaa puhelimeen vaikka sulla on vauva... :happy: Silleen. Eeen pidä kesälomaa, mulla on muutenkin vuosien varsilta lähes 100 päivää pitämättä, ettäettä... Puhumattakaan pitämättömistä sairaslomista :grin! Siks mä vähän kärkyn, et josko vois jo hakee saikkua... Hihhih.
 
En usko että se pitää. Katotaan pissiikö mun suunnitelma mut tällä hetkellä aattelen niin.
Eiku perkele, kattoin et oot lomalla elokuuhun 2016... Tänään ei oo äly juossu yhtään. En uskalla tsekkata et mitä tuli töissä tänään tehtyä... :dead:
 
Tähti, pitäiskö sun terkan mukaan ruveta laihduttamaan nyt sit?!? Normaalipainoiselle 10kg painonnousu on ihan normaalia. Melkeen sanoisin alakanttiin! Eihän sulle jää synnytyksen jälkeen kuin muutama hassu kilo jäljelle.

Janna75:)
Totta, ei tästä kai hirveesti jää...Se vaan, että jos vauva menee yliaikaiseksi, niin ehdin kuulemma lihoa liikaa...:hungry: Siitä terkka varoitti.

Täytyy toivoo, että vaavi käsittää tulla ulos ajallaan:happy:

Meillä terkka kirjaa painon muutokset ylös yhden gramman tarkkuudella neuvolakorttiin. Ei pyöristyksiä.

Kai se on yleinen käytäntö:rolleyes:
 
Takaisin
Top