Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omistusasuntoon ei saa edes kunnolla asumistukea kuin joku 55 euroa voitais saada korkojen maksuun. Jos mies ansiosidonnaisella ja mä kotihoidontuella, niin saatais täysi hoitolisä eli joku 520 euroa - verot. Mutta meillä omakotitalossa suuret sähkölaskut talvisin, vaikka on puulämmitys ja lisäksi tulee vesi, jätehuolto ja umpisäiliön tyhjennyskustannukset, joka kuukausi. Jos haluaisi jotain yhteiskunnan tukia saada asumiseen pitäisi myydä talo pois ja mennä vuokralle.

Juu, ei omistusasuntoon tukia saa, kaikki tienattava itse..
 
Nää ohjelmat on ihan kivoja katsoa mutta en ikinä haluaisi itse mukaan. Se ruotiminen mikä jakson jälkeen alkaa somessa! Varmaan oltais just passeleita "erinlainenperhe" mutta ei kiitos :)
Mulla on kaksi ystävää jotka saanewt esikoisen 42v ja mun täti sai esikoisensa 42vuotiaana:)

JustMom10: En menisi minäkään tuohon ohjelmaan. Enkä koe olevani mitenkään riittävän erilainen, ihan vaan pelkän iän puolesta:wink

Sä olisit kyllä riittävän erilainen, kun teillä on lapsia poikkeuksellisen monta:grin

Mies työkaverini puhui, hänen tuttava pariskuntansa olleen mukana yhdessä jaksossa.. Siellä mies oli pyörtynyt synnyksessä, mutta sitä ei näytetty katsojille..:joyful:
 
Mulla on suunnitelmissa olla vanhempainvapaan jälkeen 3kk hoitovapaalla. Enempää ei rahatilanne anna periksi. Alle yhden vuoden ikäistä lasta on ikävä laittaa tarhaan joten yritetään se 3kk sinnitellä. Siihen päälle jos mies vielä pystyisi pitämään töiden puolesta sen oman isyysvapaan noin 6 viikkoa niin sekin siirtäisi tarhaan laittoa. Meillä on aika iso talolainan lyhennyserä koska se on suunniteltu maksettavaksi pois 10 vuodessa ja lapsia ei ollut tarkoitus hankkia joten se vähän aiheuttaa pipon kiristymistä mulla. Lyhennysvapaata en halua ottaa koska korkotaso on nyt alhaalla ja laina lyhenee nopeasti. Mulla on siis vakityöpaikka mutta se ei ole lapsimyönteinen joten en tiedä kuinka kauan töitä saan tehdä. napsahdin tällä "vahingolla" yt-listan kärkeen ja vanhoja työtehtäviä tuskin saan takaisin vaan joudun johonkin peruskonttorihommiin. Olen muuten ensimmäinen joka jäi äitiyslomalle meidän kaupungin konttorista. Työntekijät on sinne aina valittu ennen niin ettei ko tilannetta pääse käymään. Mäkin aikoinaan 10v sitten työhaastattelussa vastasin suoraan kysymykseen etten aio lapsia tehdä (kun sen ei pitänyt olla edes mahdollista) ja sillä perusteella sain "nuorena naisena" paikan. :rolleyes:
 
Mä olen kotiäiti, mitä muutakaan:) vuosien varrella sitä on oppinut luovimaan ja käyttämään mielikuvitusta jotta rahat riittää. Mutta mun ammattini myös mahdollistaa työskentelyyn kotona, jota oonkin tehnyt. Olen parturi-kampaaja :) ja kyllä , ajatuksissa on että jatkan kotona. Näin on hyvä ja olen itse tyytyväinen tilanteeseen.en kaipaa töihin. Ja ihana olla vastaanottamassa lapsia koulusta, päiväkodissa ei meidän lapset ole olleet, esikoulussa sitten ekan kerran kodin ulkopuolella hoidossa. Ja silti ovat sosiaalisia ja hyvät vuorovaikutustaidot:)
 
Maria75 toi on just raskasta työttömyydessä, kun ei voi suunnitella ja tietää, milloin se seuraava työpaikka löytyy. Meillä miehellä vakipaikka, jossa ollut jo vissiin 20v. , joten mä tulen olemaan se, joka kotona.
Hoitovapaan summat tuntuu ihan mahdottomilta. Itellä jää ansisidonnaista käyttämättä nyt äippäloman ja vanhempainloman alettua, joten sillä sitten jonkun aikaa. Mut en tosiaan voi niin tarkkaan suunnitella, kun ei se työpaikka tule sitten naps vaan siihen kohtaan, kun meille olis ihanteellisinta.
 
Mulla on suunnitelmissa olla vanhempainvapaan jälkeen 3kk hoitovapaalla. Enempää ei rahatilanne anna periksi. Alle yhden vuoden ikäistä lasta on ikävä laittaa tarhaan joten yritetään se 3kk sinnitellä. Siihen päälle jos mies vielä pystyisi pitämään töiden puolesta sen oman isyysvapaan noin 6 viikkoa niin sekin siirtäisi tarhaan laittoa. Meillä on aika iso talolainan lyhennyserä koska se on suunniteltu maksettavaksi pois 10 vuodessa ja lapsia ei ollut tarkoitus hankkia joten se vähän aiheuttaa pipon kiristymistä mulla. Lyhennysvapaata en halua ottaa koska korkotaso on nyt alhaalla ja laina lyhenee nopeasti. Mulla on siis vakityöpaikka mutta se ei ole lapsimyönteinen joten en tiedä kuinka kauan töitä saan tehdä. napsahdin tällä "vahingolla" yt-listan kärkeen ja vanhoja työtehtäviä tuskin saan takaisin vaan joudun johonkin peruskonttorihommiin. Olen muuten ensimmäinen joka jäi äitiyslomalle meidän kaupungin konttorista. Työntekijät on sinne aina valittu ennen niin ettei ko tilannetta pääse käymään. Mäkin aikoinaan 10v sitten työhaastattelussa vastasin suoraan kysymykseen etten aio lapsia tehdä (kun sen ei pitänyt olla edes mahdollista) ja sillä perusteella sain "nuorena naisena" paikan. :rolleyes:

Eclipse:)
Olisiko teillä mahdollisuus vuorotella miehen kanssa? Me ratkaistiin asia tällä tavoin, koska ei haluta laittaa ainakaan alle 2vuotiasta päiväkotiin..

Jos onnistun jäämään pian uudelleen äitiyslomalle, sitten ei päiväkotiin tarvitse laittaa ihan hetkeen...:)
 
Juu, ei omistusasuntoon tukia saa, kaikki tienattava itse..
Tai saa mutta siinä ei kauheast joustoa. Mä muutama vuosi sitte hain asumistukea yhden syksyn ennenkuin seuraava työpaikka. Sainkin muistaakseni vajaan satasen. Yksi viikonlopun työkeikka ja sain maksella takaisin monen kuukauden osalta. Sen jälkeen en ole enää hakenut, vaikka välillä yksinhuoltajana olis tukea tarvinnut väliaikaisesti.
 
Maria75 toi on just raskasta työttömyydessä, kun ei voi suunnitella ja tietää, milloin se seuraava työpaikka löytyy. Meillä miehellä vakipaikka, jossa ollut jo vissiin 20v. , joten mä tulen olemaan se, joka kotona.
Hoitovapaan summat tuntuu ihan mahdottomilta. Itellä jää ansisidonnaista käyttämättä nyt äippäloman ja vanhempainloman alettua, joten sillä sitten jonkun aikaa. Mut en tosiaan voi niin tarkkaan suunnitella, kun ei se työpaikka tule sitten naps vaan siihen kohtaan, kun meille olis ihanteellisinta.

Catlin:)
meilläkin mies ollut samassa paikassa sen 20vuotta ja nyt kokee, että mielellään jää hoitamaan vuorostaan lasta kotiin, on hänelle täysin uusi kokemus olla kotona ja lapsen kanssa:)

Mä olisin mielelläni pidempäänkin kotona.
 
Tai saa mutta siinä ei kauheast joustoa. Mä muutama vuosi sitte hain asumistukea yhden syksyn ennenkuin seuraava työpaikka. Sainkin muistaakseni vajaan satasen. Yksi viikonlopun työkeikka ja sain maksella takaisin monen kuukauden osalta. Sen jälkeen en ole enää hakenut, vaikka välillä yksinhuoltajana olis tukea tarvinnut väliaikaisesti.

Paperisotaan menee varmaan enemmän aikaa, kuin minkä hyödyn saa:sad001 Ainoo mikä kannattaa, on tasainen tulo kk-palkka.

Mä oon nyt lähdössä vuorostani neuvolaan, saa nähdä mitä sanotaan, kun närästys on hävinnyt ja lapsi on luultavasti "laskeutunut"..synnytys jo hyvin lähellä:p

Rv 37+1
 
Eclipse:)
Olisiko teillä mahdollisuus vuorotella miehen kanssa? Me ratkaistiin asia tällä tavoin, koska ei haluta laittaa ainakaan alle 2vuotiasta päiväkotiin..

Jos onnistun jäämään pian uudelleen äitiyslomalle, sitten ei päiväkotiin tarvitse laittaa ihan hetkeen...:)

En usko että mies haluaa jäädä hoitovapaalle. En kyllä ole kysynytkään. Se tienaa joka tapauksessa tuplat muhun nähden joten sen ei kannata vaarantaa työpaikkaansa. Jos mä jään työttömäksi tms niin siitä aina selvitään mutta miehen tulot jos jää pois niin sitten lähtee talo myyntiin. Mies on ollu yli 27v samassa työpaikassa ja sillä on myös luottamustehtäviä joten ei sen työ kyllä oikeesti ole vaarassa jossei firma mene konkkaan, mutta parempi niin että mä olen se joka jää työttömäksi jos niin käy. Saadaanpahan edes osa ennen eläkepäiviä tehdyistä suunnitelmista toteutettua. Aika paljon on jo nyt jouduttu kaikesta luopumaan ja siirtämään.
 
En usko että mies haluaa jäädä hoitovapaalle. En kyllä ole kysynytkään. Se tienaa joka tapauksessa tuplat muhun nähden joten sen ei kannata vaarantaa työpaikkaansa. Jos mä jään työttömäksi tms niin siitä aina selvitään mutta miehen tulot jos jää pois niin sitten lähtee talo myyntiin. Mies on ollu yli 27v samassa työpaikassa ja sillä on myös luottamustehtäviä joten ei sen työ kyllä oikeesti ole vaarassa jossei firma mene konkkaan, mutta parempi niin että mä olen se joka jää työttömäksi jos niin käy. Saadaanpahan edes osa ennen eläkepäiviä tehdyistä suunnitelmista toteutettua. Aika paljon on jo nyt jouduttu kaikesta luopumaan ja siirtämään.

Eclipse:)
Tuo on niin täyttä totta!:)

Meillä palkat aika samoissa, joten sen puolesta ei merkitystä kumpi kotona, mutta miestä vähän mietityttää mm. asiakassuhteiden hoito, sinä aikana, kun on poissa...
 
Minä en ole tullut kysyneeksi, haluaisiko mies olla lapsen kanssa kotona. Meillä tuloerot ovat niin suuret, että minun töistä pois jäämiseni ei paljon vaikuta, mutta jos mies jäisi kotiin, niin täytyisi miettiä tarkkaan, miten pärjättäisiin. Lisäksi minun työpaikassani on varsin tavallista jäädä hoitovapaalle ja tilalle otetaan sijainen, paluu omiin tehtäviin onnistuu helposti. Miehen ala kehittyy niin, että jos sieltä on kolme vuotta poissa, ei ole paluuta samalle paikalle. Eikä siellä sijaisia tunneta.
 
Tylsää sanoa, mutta meillä ainakin raha sanelee yllättävän paljon sitä, kauanko voi olla kotona... Meillä esikoinen meni vähän alle puolitoistavuotiaana päiväkotiin eli olin just jääneet kesälomat ja muutaman kuukauden hoitovapaalla äitiys- ja vanhempainvapaan lisäksi. Me tehtiin puolestaan sellainen ratkaisu, että oltiin kesällä kaikki yhtä aikaa 2 kk putkeen kotona, kun harvoin on sellaista mahdollisuutta. Mies oli siis kesäloman ja isä-kuukauden putkeen ja multa vaan sit meni yhdeltä kuukaudelta kotihoidontuki. Se oli meistä kiva :) kerkes tehdä kesällä juttuja ja reissailla sukulaisten luona ym. Silti mun asuntolaina oli lyhennysvapaalla - tosin tuolle samalle ajalle sattui myös ylimääräisiä remppakustannuksia. Kai äidillä on jatkuva huono omatunto siitä, että pieni on päiväkodissa, vaikka esikoisella se on mennyt todella hyvin. Aion pitää päiväkotipaikan nytkin, osa-aikasopimuksella. En tajuakaan, miten oisin jaksanut nää loppuraskauden väsymykset, jos en ois saanut muutamaa lepotuntia päivisin, ainakin välillä. Ite aattelen, et kaikilla on oikeus tehdä haluamallaan tavalla. Mikä tuntuu itelle parhaimmalta. Varmasti on ihmisiä, jotka ajattelee, että toinen lapsi ei sais olla päivähoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona, mutta ite ajattelen, että onhan esikoinenkin saanut olla äidin kanssa vauvana ihan kahden, niin nyt siihen tarjoutuu uudelle vauvalle mahdollisuus, kun superaktiivinen esikoinen on muutaman tunnin hoidossa päivisin. :)
 
Myy, nuo kaksi isoa lastani olivat kotona 3 ja 5 vuotta. Isompi ei ollut päiväkodissa, joskus kävi mummulla hoidossa, mutta silloin kuopus ei viihtynyt yhtään, kun ei ollut eläväistä siskoa, joka viihdytti. Minulle oli helpointa ja parasta pitää molemmat kotona.

Nyt ei tarvitse tuota miettiä. Yksi lapsi tulossa, ei enempää.
 
Meillä mies pitää hoitovapaat, isyysvapaat ja ehkä osan vanhempainvapaastakin, jos imetyksen puolesta onnistuu. Ainakin puolitoista vuotta halutaan hoitaa lasta kotona. Meille on tärkeää, että mieskin saa yhtäläisen mahdollisuuden vapaisiin. Sinänsä meille tämä järjestely on taloudellisestikin fiksu, koska minä tienaan enemmän, joten on järkevää, että minä pidän ansiosidonnaiset vapaat ja mies on sitten kh-tuella. Vähän mietityttää, että miten miehen työpaikalla suhtaudutaan tähän, mutta hänellä on aika varma työpaikka ja sellainen, jossa sijaisuudet pitäisi onnistua ilman ihmeempiä kommervenkkejä. Mulla on paljon enemmän turbulenssia ja voi olla, että jo se 8-9kk poissa aiheuttaa merkittävää vahinkoa uralle. Mutta sen näkee sitten.
 
Heippa!:) Neuvolassa käyty ja vauva terkan mukaan laskeutunut lähtökuoppiinsa:grin Vauvan syke oli 125, eli matalampi, kuin ennen, mutta ei samonut siitä mitään. Totesi vaan, että nyt vauva nukkuu.

Sanoi, ettei välttämättä tule supistuksia tai muita tuntemuksia ollenkaan, vaan vauva alkaa vaan syntyä:) Niitä harjoitussupistuksiakaan en ole tuntenut lainkaan!

Ensviikolla on kontrollikäynti sairaalalla ja piti suorastaan täysin mahdollisena, että se on samalla synnytysreissu, joten laukku varuiksi matkaan:p

Rv. 37+1
 
Huomenta!
Nyt mulla on ollut parina iltana kovempia supistuksia niin, että olen ollut ihan varma, että tulevana yönä vauva syntyy. Supistukset vaan on tullut sen verran harvakseltaan (vaihdellen 10-30 min), että en ole viitsinyt vielä siinä vaiheessa soittaa sairaalaan. Niitä on kuitenkin tullut muutaman tunnin ajan, joskus klo aikaan 18 alkaa. Sitten n. 22-23 aikaan olen ajatellut, että koitan nukkua hieman, ja sitten heräänkin joskus 03-04 aikaan joko esikoisen itkuun tai vessahätään, eikä supistuksista enää tietoakaan! Aamulla mieskin on katsonut ihan ihmeissään, että eikö se syntynytkään vielä :)

Tänään on neuvola, siellä ei muuta kuin verenpaineen mittaus & sydänäänet.

Mä olen myös tykännyt katoaa tuota Toisenlaiset äidit -ohjelmaa aina silloin tällöin, ja mä itken myös joka kerta kun vauva syntyy! On se vaan liikuttavaa :) Muutenkin, nyt kun ei selän takia pääse kovin paljoa liikkumaan, niin on kyllä tullut katsottua telkkarista ties mitä outoja ohjelmia, mitä ei "normaalisti" ikinä katsoisi. Lähinnä siis jotain tosi-tv-tyyppisiä jenkki-"sensaatiodokkareita", vai miksi noita voisi kutsua. Sellaisia jotka kertoo esim. Sarjamurhaajista, super-ylipainoisista (tyyliin 400 kg), hulluista morsiamista/ kaasoista, mahdottomista remonteista, alistuvista vaimoista (!) jne. Kyllä tässä on maailmankuva avartunut!

Rv 40+2

Mulla alkoi viimeksi synnytys just noin..ensin pari yötä laskin suppareita ja ne loppui aina joskus yöllä ja sit nukkumaan. Kunnes sitten kolmantena yönä heräsin supistuksiin ja tunti siitä ne oli säännöllisiä tuli n. 7 min. välein. Ja sitten pari tuntia siitä 5min välein jolloin lähdettiin sairaalaan. Ja olin jo sitten 4cm auki kun päästiin sairaalaan.

Tsemppiä! Pian saat pikkuisen syliin! Me muut jatketaan odottamista! :)
 
Mulla alkoi viimeksi synnytys just noin..ensin pari yötä laskin suppareita ja ne loppui aina joskus yöllä ja sit nukkumaan. Kunnes sitten kolmantena yönä heräsin supistuksiin ja tunti siitä ne oli säännöllisiä tuli n. 7 min. välein. Ja sitten pari tuntia siitä 5min välein jolloin lähdettiin sairaalaan. Ja olin jo sitten 4cm auki kun päästiin sairaalaan.

Tsemppiä! Pian saat pikkuisen syliin! Me muut jatketaan odottamista! :)

Satru:)
Mä niin ootan, että alkais olla edes jotain tuntemuksia.. terkka tänään sanoi, ettei niitä suppareita tule kaikille, vauva vaan syntyy. Oon vähän hämmentynyt, jos niin käy.

Sanoin, että sittenhän on jo kiire, ettei ihan matkalle synny:inpain:
 
Satru:)
Mä niin ootan, että alkais olla edes jotain tuntemuksia.. terkka tänään sanoi, ettei niitä suppareita tule kaikille, vauva vaan syntyy. Oon vähän hämmentynyt, jos niin käy.

Sanoin, että sittenhän on jo kiire, ettei ihan matkalle synny:inpain:


No, kyllä nyt luulis että jotain tuntemuksia tulee, jos ei muuta niin kivuliaat supistukset. Toki jos syntyy nopeesti niin ei kait siihen tarvita montaakaan supistusta, mutta luulis ettei mikään vauva tosta vaan synny :eek: Jos näyttää siltä että mitään oireita ei oo ja rupeaa syntymään, niin sitten vaan ambulanssi paikalle, ei kannata enää silloin lähteä itse mihinkään. Mutta ei mulla ainakaan kukaan lapsista ole syntynyt huomaamatta, tai tullut oireitta..ensimmäisestä ei ollut muuta kuin meni lapsivedet yhtäkkiä ja muut alkaneet supistuksilla.
Justmom10 on tässäkin asiassa kokeneempi kertomaan onko kaikki synnytykset lähteneet tuntemuksilla vai joku syntynyt vaan? :)
 
Takaisin
Top