Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, viime raskaudessa rv37+5 mut lähetettiin neuvolasta TYKSiin kun mun verenpaine oli noussut ja vähän miettivät jos vois olla raskausmyrkytys tuloillaan. Pallottelivat kyllä pitkään (lääkäri ja th) et mitä tehdään. Mä kurvasin varmuuden vuoks kotikautta hakemaan sairaalakassin ja vaihtovaatteet miehelle (oli töissä) kun oli sellanen kutina et voin jäädä sille reissulle ja niinhän siinä kävi (ei tosin myrkytyksen takia).

Janna75:)
Sitä mä just meinaan...toi kutina...viikkoja silloin tasan 38+0, kun meen sinne
 
Tähtipölyä, mä kyllä vyöryn tai oikeammin laahaudun eteenpäin. Kävelen todella hitaasti, kun jalkaan sattuu, eli lenkkaan sitä, sen lisäksi vatsa valtava ja painaa ja väsyttää ja roikkuu jo ihan alhaaalla sellasena isona pallona. Mä sitten taas kaipaan kunnon kävelylenkkiä. Olen melkein jumissa kotona enkä keksi tekemistä. Tai oikeammin sitten kun teen jotain, en meinaa jaksaa tehdä paljon, kun on jo pääästävä lepuuttamaan vatsaa, jalkaa ja selkää. Rappusten nousu takas kotiin on tuskaa.
Olen mä silti joka päivä jossain käynyt. Eilen kävin ripsien ja kulmien kestovärjäyksessä (on sitten tosi hehkeänä kuvissa vauvan kanssa. Heh just joo;) ) ja sit kävin viel ostaa yhdet imetysliivit. Tän jälkeen olinkin niin poikki, että nukuin pari tuntia.
Tänään raahauduin kirjastoon mut otin vähän turhan lenkin siihen, paluu oli jo ihan tuskasta.

Mut joo, ihmiset tosi erilaisia ton vatsan koon suhteen. Mulla ei tossa kokoarvioultrassa ollut sitä lapsivettäkään sitten mitenkään normaalia enemmän, no lapsen kokoarvio kyllä pikkasen keskiarvoa isompi. Istukka kyl oli etuseinämässä.
 
Vitsi on pieni vatta sulla Tähtipölyä! Mulla oli tollanen tyyliin 2kk:n jälkeen, elikkäs jouluna! Noo, ei vaan. Mut nyt tuntuu, et tää kasvaa ihan päivittäin.

Tähti-73, otit puheeksi ton la:n. Mulla aikaistu viikolla la silloin ekassa ultrassa. Nyt itse asiassa kävin tarkistaa asian, että missä kohti ovuloin silloin syksyllä. Mä en oo hitto merkannu ylös, et milloin ovulaatiotesti oli positiivinen, mut tapasi olla siinä 4:nnen testipäivän kohdalla. Ne veikkas, et hedelmöitys on tapahtunut 17.10., eli että mun menkat ois alkanu 3.10. Noi ei pidä paikkaansa. Ne heittää viikolla, eli ovuloin 1 vko myöhemmin kuin muka hedelmöitys olisi tapahtunut. Sitte, ne vikat menkat oli surkeet ja kesti tyyliin pari päivää. Mä oon miettiny, et oonko pidemmällä kuin mitä ne laski. Se sf-mitta on yli ja rakenneultrassa vauvan mitat oli pikkasen yli. En tiedä. Mut olis iloinen yllätys, jos se syntyis 3 vko aiemmin...
 
Vitsi on pieni vatta sulla Tähtipölyä! Mulla oli tollanen tyyliin 2kk:n jälkeen, elikkäs jouluna! Noo, ei vaan. Mut nyt tuntuu, et tää kasvaa ihan päivittäin.

Tähti-73, otit puheeksi ton la:n. Mulla aikaistu viikolla la silloin ekassa ultrassa. Nyt itse asiassa kävin tarkistaa asian, että missä kohti ovuloin silloin syksyllä. Mä en oo hitto merkannu ylös, et milloin ovulaatiotesti oli positiivinen, mut tapasi olla siinä 4:nnen testipäivän kohdalla. Ne veikkas, et hedelmöitys on tapahtunut 17.10., eli että mun menkat ois alkanu 3.10. Noi ei pidä paikkaansa. Ne heittää viikolla, eli ovuloin 1 vko myöhemmin kuin muka hedelmöitys olisi tapahtunut. Sitte, ne vikat menkat oli surkeet ja kesti tyyliin pari päivää. Mä oon miettiny, et oonko pidemmällä kuin mitä ne laski. Se sf-mitta on yli ja rakenneultrassa vauvan mitat oli pikkasen yli. En tiedä. Mut olis iloinen yllätys, jos se syntyis 3 vko aiemmin...

Sirpa : kyllä tuon 3vk voi tulla helpostikin aiemmin! :p

Laskettuna päivänä syntyy muutoinkin vain 4-5% vauvoista :joyful:
 
Vitsi on pieni vatta sulla Tähtipölyä! Mulla oli tollanen tyyliin 2kk:n jälkeen, elikkäs jouluna! Noo, ei vaan. Mut nyt tuntuu, et tää kasvaa ihan päivittäin.

Tähti-73, otit puheeksi ton la:n. Mulla aikaistu viikolla la silloin ekassa ultrassa. Nyt itse asiassa kävin tarkistaa asian, että missä kohti ovuloin silloin syksyllä. Mä en oo hitto merkannu ylös, et milloin ovulaatiotesti oli positiivinen, mut tapasi olla siinä 4:nnen testipäivän kohdalla. Ne veikkas, et hedelmöitys on tapahtunut 17.10., eli että mun menkat ois alkanu 3.10. Noi ei pidä paikkaansa. Ne heittää viikolla, eli ovuloin 1 vko myöhemmin kuin muka hedelmöitys olisi tapahtunut. Sitte, ne vikat menkat oli surkeet ja kesti tyyliin pari päivää. Mä oon miettiny, et oonko pidemmällä kuin mitä ne laski. Se sf-mitta on yli ja rakenneultrassa vauvan mitat oli pikkasen yli. En tiedä. Mut olis iloinen yllätys, jos se syntyis 3 vko aiemmin...
Mitä se sun sf-mitta oli? 29? Mulla kun oli rv 30+6 neuvolassa niin mitta oli 28 ja se käyrä oli menny yläviivalla ja nyt notkahti keskiviivaa lähemmäs. Voi toki olla mittausvirhe mulla kun 3 kerralla 3 eri mittaajaa.

Sattuuko teillä tissit? Mulla on oikeen tissin sisäsyrjällä kipeytynyt kohta. Ei siinä kyllä mitään kovaa tunnu mutta aristaa. Koska niitä tissejä pitää kylmyydeltä ruveta suojaa? Vasta imettäessäkö?
Rv 31+5
 
Sirpa40, mietin sua päivällä kun olin ulkona pojan kanssa. Sullahan oli jotain mietteitä siitä kun elämä muuttuu niin paljon lapsen myötä ja tottahan se onkin mutta mun kohdalla kävi niin, että elämä muuttui paremmaksi.:)
En todellakaan tarkoita, että sinkkuna tai pelkän kumppanin kanssa olisi jotenkin huonompaa- ei missään tapauksessa mutta erilaista kuitenkin.

Voit edelleen tehdä ihan niitä samoja juttuja kuin ennenkin, tietty jossain kohdin tarvitaan vähän enemmän suunnittelua ja apujoukkoja mutta matkustaminen, ulkona syöminen ja juhliminen onnistuu ihan yhtä hyvin. Joo, tarvitset ehkä ylimääräiset 15min, että voit tosta noin vain lähteä kahville kaverin kanssa mutta kyllä se onnistuu.
Ja joo vähään aikaan, et voi nukkua silloin kun haluat mutta voit ottaa vauvan kanssa päikkäreitä pitkin päivää.:angel5

Kaiken sen mitä hetkeksi ehkä menetät, korvaa moninkertaisesti sun oman lapsen eka hymy, kun hän oppii kääntymään, ne ilmeet kun ekan kerran tarjoat jotain sosetta ym uutta, kun vauva nukahtaa sun syliin ja kukaan muu ei kelpaa lohduttamaan kuin sinä kun tulee haaveri, ekat sanat ym vastaavaa. Sitä on tosi vaikea selittää mutta melkoinen jääsydän saa olla jos mikään noista ei lämmitä, usko vain, että saat kohta mitä ihanimman pikku kaverin elämääsi.:Heartpink
 
Joo eilen oli sf 29 ja rv 30+2.

Mulla ei oo tissit ollu kipeenä, mut mulla on kyljessä tissiliivin kohdalla alkanu yks luomi kutiamaan. Eilen kutisi ja mies kattoi et siinä on luomi. Tänään kutisi lapaluut töissä. Tuli niinku pakollinen venytys. Mut se kutina voi johtua siitä, että pidän sitä toppia muutamankin päivän putkeen. On kivempi nukkua ku tissit on jossain pussissa ja järjestyksessä.
 
Tähtipölyä :flower, kiitos ajatuksesta! Kyllähän musta tuntui siltä, että mun elämä oli liian helppoa ja ettei ollut mitään tavoitteita tähän elämänkohtaan. Vaikka eihän se helppoa ollu, oon rankkoja juttuja kokenut ja niistä päässy yli ajan kanssa, mutta ei ollu niitä tavoitteita. Nyt vaan ei muista sitä, tai muistaa vaan sen miten helppoa ja kivaa se elämä oli. Enhän mä paljon edes enää matkustellu ja nyt vituttaa ettei pääse mihinkään. Mä en oo kyllä aiemmin ollu sellainen, että multa koko ajan puuttuis jotain, mutta nyt raskausaikana tuntuu siltä.

Mun yksi kaveri, jolla ei ole lapsia, sanoi hyvin, että mä suren sitä vanhaa elämää ja se surutyö pitää tehdä pois. Yksi aikakausi päättyy mun elämässä. Vähän kuin 6 vuoden parisuhde itseni (ja koiran) kanssa loppuisi. Eikä vielä näy kunnolla se uusi elämä, joka on aukeamassa. Ja sitten tietty, et tänne muuttaa vauvan lisäksi mies. SITÄ koitan olla liikoja ajattelematta menis ajatukset ihan solmuun, mietin vaan et tässä kohtaa paras ratkaisu, jonka voi muuttaa sitten vaikka vuoden päästä, jos siltä tuntuu. Se ei sentään ole loppuelämän päätös...
 
Kyllä se elämä muuttuu aika paljon, kun lapsen saa. Itselle ei ole enää niin paljon aikaa. Elämästä tulee kuitenkin muulla tavalla merkityksellisempää. Pääsee viettämään äitienpäiviä yms. Olen onnellinen siitä, että saan kokea vielä tässä iässä äitiyden.
 
Samaa mieltä edellisten kanssa äitiydestä ja helposti siinä käy niinkin, että sit ku pitäis antaa lapsi jollekin hoitoon pidemmäksi aikaa vaikka reissun takia, niin ei se olekaan yhtään helppoa. Mä ainakin ikävöin pientä 2-vuotiasta jo, kun se on yhden yön kyläilemässä mummulassa. :)
 
Tähtipölyä :flower, kiitos ajatuksesta! Kyllähän musta tuntui siltä, että mun elämä oli liian helppoa ja ettei ollut mitään tavoitteita tähän elämänkohtaan. Vaikka eihän se helppoa ollu, oon rankkoja juttuja kokenut ja niistä päässy yli ajan kanssa, mutta ei ollu niitä tavoitteita. Nyt vaan ei muista sitä, tai muistaa vaan sen miten helppoa ja kivaa se elämä oli. Enhän mä paljon edes enää matkustellu ja nyt vituttaa ettei pääse mihinkään. Mä en oo kyllä aiemmin ollu sellainen, että multa koko ajan puuttuis jotain, mutta nyt raskausaikana tuntuu siltä.

Mun yksi kaveri, jolla ei ole lapsia, sanoi hyvin, että mä suren sitä vanhaa elämää ja se surutyö pitää tehdä pois. Yksi aikakausi päättyy mun elämässä. Vähän kuin 6 vuoden parisuhde itseni (ja koiran) kanssa loppuisi. Eikä vielä näy kunnolla se uusi elämä, joka on aukeamassa. Ja sitten tietty, et tänne muuttaa vauvan lisäksi mies. SITÄ koitan olla liikoja ajattelematta menis ajatukset ihan solmuun, mietin vaan et tässä kohtaa paras ratkaisu, jonka voi muuttaa sitten vaikka vuoden päästä, jos siltä tuntuu. Se ei sentään ole loppuelämän päätös...

Sirpa40:)
Ja ajattele, että mahdollisesti sulla on lapsen lapsia sitten "vanhana".. perhettä ympärillä:)
 
Samaa mieltä edellisten kanssa äitiydestä ja helposti siinä käy niinkin, että sit ku pitäis antaa lapsi jollekin hoitoon pidemmäksi aikaa vaikka reissun takia, niin ei se olekaan yhtään helppoa. Mä ainakin ikävöin pientä 2-vuotiasta jo, kun se on yhden yön kyläilemässä mummulassa. :)

Myy75:)
Yhdyn tähän, vaikkei tämä eka ole vielä syntynytkään, mutta osaan kuvitella ikävän:)
 
Mulla on ikävä mun koiraa jos oon reissussa jossain ja se on koirahotellissa. :oops: Muistan ku exän kanssa oltiin häämatkalla ja koira oli hoidossa ekaa kertaa. Se oli vajaa vuoden ikäinen. Soiteltiin Prahasta sinne hoitolaan et onks kaikki ok...:cat: Mulla ei oo koiralle hoitajia, lähipiirissä ei oo ketään ketä ois niin koirarakas tai sitten niillä on itellä elukoita. Toi ei tuu toimeen muiden eläimien kanssa. Joudun viemään sen aina koirahoitolaan. Ja sit, jos siellä ei oo tilaa, ni en pääse reissuun. Pitää aina varaa lomat meille samaan aikaan. Yöksi en voi mennä paikkoihin, joihin koira ei ole tervetullut. Ja se on pitäny huolen siitä, että mun on pitäny aina olla viimeistään aamu kuudelta himassa kusettaa se :p. Ja vaikka kuinka oon koittanu opettaa, ni se ei 11 vuoden jälkeen oo oppinu ottaa ruokaa ite jääkaapista, kolme kertaa päivässä pitää tarjoilla. Toista koiraakaan en muuten enää ota. Tää on eka ja vika. Ei tuu toista yhtä huippuyksilöä.
 
Sirpa40:)
Ja ajattele, että mahdollisesti sulla on lapsen lapsia sitten "vanhana".. perhettä ympärillä:)
Oon joo tätäkin ajatellu. Ei tarvi kuolla yksin. Toinen juttu on perintö. Tulee perillinen. Nythän mun mutsi perisi mut, eikä se tee mitään mun omaisuudella. Te, jotka ootte parisuhteessa, niin onhan teillä keskinäinen testamentti? Sellainen kannattaa tehdä, muuten kaikki menee lapsille. Ja se on hankalaa tehdä tilinpäätöksiä valvojalle siitä miten on käyttänyt omaisuuttaan, joka onkin yhtäkkiä lasten. Ja tsekkaa, että henkivakuutukset on nimenomaan aikuisilla eikä lapsilla.

Mun pitää muuten tutkia vielä lakia, että millaisia oikeuksia isälle tulee kun tulee yhteinen lapsi... Ja muutenkin suunnitella toi homma. Ettei isukki joudu kuitenkaan taivasalle, jos mulle sattuu jotain. Hitto. Ja se lapsivakuutus! Saatana, unohdan sen jatkuvasti. Ei oo montaa päivää aikaa hankkia. Fennialta ei enää saa edes.
 
Mulla on ikävä mun koiraa jos oon reissussa jossain ja se on koirahotellissa. :oops: Muistan ku exän kanssa oltiin häämatkalla ja koira oli hoidossa ekaa kertaa. Se oli vajaa vuoden ikäinen. Soiteltiin Prahasta sinne hoitolaan et onks kaikki ok...:cat: Mulla ei oo koiralle hoitajia, lähipiirissä ei oo ketään ketä ois niin koirarakas tai sitten niillä on itellä elukoita. Toi ei tuu toimeen muiden eläimien kanssa. Joudun viemään sen aina koirahoitolaan. Ja sit, jos siellä ei oo tilaa, ni en pääse reissuun. Pitää aina varaa lomat meille samaan aikaan. Yöksi en voi mennä paikkoihin, joihin koira ei ole tervetullut. Ja se on pitäny huolen siitä, että mun on pitäny aina olla viimeistään aamu kuudelta himassa kusettaa se :p. Ja vaikka kuinka oon koittanu opettaa, ni se ei 11 vuoden jälkeen oo oppinu ottaa ruokaa ite jääkaapista, kolme kertaa päivässä pitää tarjoilla. Toista koiraakaan en muuten enää ota. Tää on eka ja vika. Ei tuu toista yhtä huippuyksilöä.

Hehe :) Entäpä jos sun lapsi on yhtä koirarakas, tulee äitiinsä:Heartblue

Mä olen ajatellut ottaa lemmikin, jos lapsi kovasti sellaisesta pitää:p
Eläinrakas kun oon myös :)
 
Oon joo tätäkin ajatellu. Ei tarvi kuolla yksin. Toinen juttu on perintö. Tulee perillinen. Nythän mun mutsi perisi mut, eikä se tee mitään mun omaisuudella. Te, jotka ootte parisuhteessa, niin onhan teillä keskinäinen testamentti? Sellainen kannattaa tehdä, muuten kaikki menee lapsille. Ja se on hankalaa tehdä tilinpäätöksiä valvojalle siitä miten on käyttänyt omaisuuttaan, joka onkin yhtäkkiä lasten. Ja tsekkaa, että henkivakuutukset on nimenomaan aikuisilla eikä lapsilla.

Mun pitää muuten tutkia vielä lakia, että millaisia oikeuksia isälle tulee kun tulee yhteinen lapsi... Ja muutenkin suunnitella toi homma. Ettei isukki joudu kuitenkaan taivasalle, jos mulle sattuu jotain. Hitto. Ja se lapsivakuutus! Saatana, unohdan sen jatkuvasti. Ei oo montaa päivää aikaa hankkia. Fennialta ei enää saa edes.

Sirpa40:)
Kyllä oman lapsen perhe ja lapsen lapset on rakkaita ja tärkeitä, sitten kun olet "vanha".. Saat puuhata niiden kanssa ja tulet kutsutuksi Joulupöytään:)

Meillä ei ollut mitään testamenttia, mutta nyt perintöasiat on selviä, kun mentiin naimisiin. Meillä ei käytännössä silti mikään muuttunut, kun oli yhteiset rahat jo aina aiemminkin.

Isästä on sittenkin tulossa lapsen huoltaja?:rolleyes:, niin onhan hän sitten ainakin elatusvelvollinen:)
 
Last edited by a moderator:
Mun yksi kaveri, jolla ei ole lapsia, sanoi hyvin, että mä suren sitä vanhaa elämää ja se surutyö pitää tehdä pois. Yksi aikakausi päättyy mun elämässä. Vähän kuin 6 vuoden parisuhde itseni (ja koiran) kanssa loppuisi. Eikä vielä näy kunnolla se uusi elämä, joka on aukeamassa.

Sirpa:) : mulla on myös yksi kaveri, jolla ei ole lapsia ja hän kyllä kovasti suree sitä asiaa, ihan kyynelet silmistä vyöryy:sad001 Jos hänellä olisi biologisesti aikaa, hän tekisi asiat toisin ja hankkisi lapsen.

Hän on reissannut ympäri maailmaa, milloin repun kanssa, milloin hotelleissa, asunut ulkomailla, sekä työskennellyt eri maissa. Bilettänyt ja kavereita on riittänyt, seurustellut ja ollut vuoroin sinkku...

Aika vaan oli hurahtanut, kunnes olikin yllättäin jo 45v, eikä yrittämisestä huolimatta enää onnistunut saamaan lasta, miehestäkin oli epävarma sitoutuuko häneen, vai ei...No, vaihdevuodet tuli 52vuotiaana, joka oli kova paikka, kun tiesi sen olevan lopullista lastenhankkinnan kannalta:sad001:sad001
 
Takaisin
Top