Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, mites se puudutus. Millä perusteella se päätös puudustavasta pitäisi tehdä? Ei oo vielä hahmottunu mulle. Tähti-73 millä perusteella oot päätymässä tohon "pervokaali"-hommaan?

Sirpa:): mua toi selkään piikitys kauhistuttaa.. Ja entä jos ei osukkaan oikein, tai irtoo, kuten Satrulla:wacky:
Riskinä on sit joku hermo ja selkäydinvaurio.

Epiduraali vaikuttaa otenkin "luonnottomalta" ja entä jos se vie lihasvoimat tai puutuu vaan toispuoleisesti. Kyky pisssta häviää ja pitää laittaa katetri.
Jos ainetta menee liikaa, se vaikuttaa vauvaankin.

Se paraservikaalipuudute on samaa ainetta, kuin epiduraalissa, mutta ei pistetä selkään:)

Tässä mun toivelistan lääkitys repertuaali:
- petidiini / tai muu tehokas kipupiikki
- pudendaalipuudutus häpyyn
- paraservikaalipuudutus kohdunsuulle
- ( epiduraali vain jos on pakkotilanne)
- ilokaasua, mikäli se auttaa, eikä tee huonoa oloa
- muut mahdolliset kipulääkkeet
 
Noi epiduraalin komplikaatiot on TODELLA harvinaisia! Siis että tulis joku hermovaurio tai kyky pissata katois tms. Hutipistoksia sattuu (mullakin kolmannessa synnytyksessä) mutta useimmiten ne kai huomataan heti kun ei ala tehota ja pistetään uudestaan. Ennen itse varsinaista piikkiä iho puudutetaan niin ei se niin pahalta tunnu. Mulla ainakin pahinta on ollut se outo asento missä pitää olla pistoksen ajan, mutta se kestää vaan hetken ja sit kivut katoaa ja saa pienen levähdystauon. :) Sängyllä pitää olla puoli tuntia pistoksesta mutta sen jälkeen saa liikkua vapaasti huoneessa taas.
 
Mua vähän kans kiinnostais, että miten esim. perustellaan tuo paracervikaalipuudutus vs. spinaalipuudutus? Siis niiden kesken valinta. Vaikuttaa siltä, että kummatkin voidaan antaa aika loppuvaiheessa avautumista. Tuolta bebesinfosta saa sellaisen käsityksen, että spinaalissa pääsisi kaikkein vähimmällä lääkeainemäärällä? Ehkä?

Myy75 :) : Duodecim:n sivuilta löytyi ainakin seuraavaa :

" Sekä ammattitoverit että potilaat kysyvät usein: "Miksi juuri spinaalipuudutus", tai "miksi juuri epiduraalipuudutus"? Näissä selkäydintason puudutuksissa puudute ruiskutetaan eri tilaan, spinaalipuudutuksessa selkäydinnesteeseen ja epiduraalipuudutuksessa kovakalvon ulkopuolelle, ja siksi tuloksena voi olla hyvinkin erilainen puutuminen. Spinaalipuudutus valitaan tavallisesti silloin, kun halutaan hyvä puudutus jalkoihin ja alavartalolle kirurgista toimenpidettä varten.
Epiduraalipuudutus taas on spinaalipuudutusta parempi kivun hoidossa. Se voidaan tehdä vyöhykemäisenä, ja katetrin avulla kivuttomuutta on mahdollista jatkaa suunnitellusti. Epiduraalipuudutusta käytetään leikkauksen jälkeisen kivun, synnytyskivun ja pitkäaikaisen syöpäkivun hoidossa.

Spinaali- ja epiduraalipuudutukseen liittyy aina jonkinasteinen sympaattisen hermoston salpaus. Se aiheuttaa verisuonten laajenemisen ja verenpaineen laskun, jonka suuruuteen vaikuttaa potilaan sydämen ja ääreishermoston kompensaatiokyky ja verenkierron tilavuus. Verenpaineen laskun osalta spinaali- ja epiduraalipuudutus eivät juuri eroa toisistaan, eikä sillä ole merkitystä puudutusmuodon valinnassa paitsi synnytysanestesian yhteydessä.

Päänsärky on totuttu yhdistämään spinaalipuudutukseen, mutta se voi yhtä hyvin tulla epiduraalipuudutuksen jälkeen, jos kovakalvo vahingossa puhkaistaan paksulla (1.3–1.7 mm) epiduraalineulalla. Spinaalineulan kärjen muoto ja neulan paksuus ovat tärkeimmät tekijät päänsäryn estämisessä. Nykyaikaisten spinaalineulojen (0.34–0.5 mm) ansiosta puudutuksen jälkeisen päänsäryn esiintyvyys ja voimakkuus ovat merkitsevästi vähentyneet. Nykytutkimuksen valossa puudutuksen jälkeisen päänsäryn ei tulisi vaikuttaa spinaali- tai epiduraalipuudutuksen valintaan, vaan ratkaisu tulisi tehdä muiden tekijöiden perusteella.
Kovakalvon lävistämisestä syntyneen päänsäryn aktiivinen hoito on epiduraalinen veripaikka. Jokaisen spinaali- ja epiduraalipuudutuksen käyttäjän tulee hallita tämä menetelmä.

Epiduraalisen puudutuksen komplikaationa voi ilmaantua puudutemyrkytys, jos ruiskutus tehdään vahingossa verisuoneen. Puudutteen tahaton ruiskutus selkäydinnesteeseen voi johtaa täydelliseen spinaalipuudutukseen. Anestesiologi pyrkii kaikin varotoimin välttämään näitä komplikaatioita ja on hyvin perehtynyt niiden tehokkaaseen hoitoon. Epiduraalipuudutuksen jälkeen esiintyy selkäsärkyä useammin kuin spinaalipuudutuksen jälkeen "
 
Mulla oli polvileikkauksessa toi spinaalipuudutus. Aika samanlaiseksi koin molempien laittamisen, sekä epin että spinaalin. Paikallaan piti olla ja vähän nipisti. Tosin se nipsaisu oli kuin hyttysen pisto supistuskipujen keskellä. Mulla epiduraalia lisättiin kahdesti, lisäyksen teki kätilö, anestesialääkäri asensi sen jutun, katetrin (?) sillon ekalla annoksella. Toinen epiannos ei oikein tehonnut, joten laitettiin vielä kolmas, kun synnytyksellä oli kuitenkin kestoa.

Petidiini-piikki ei mulla hirveesti kipuja vienyt. Sain sen avautumisvaiheessa (2 cm) päivystyshuoneessa, jossa ei muuta kivunlievitystä ollut. Teki sen, että vähän pystyi rentoutumaan/levähtämään supistusten välissä, mutta supistuskipuihin ei auttanut.
 
Noi epiduraalin komplikaatiot on TODELLA harvinaisia! Siis että tulis joku hermovaurio tai kyky pissata katois tms. Hutipistoksia sattuu (mullakin kolmannessa synnytyksessä) mutta useimmiten ne kai huomataan heti kun ei ala tehota ja pistetään uudestaan. Ennen itse varsinaista piikkiä iho puudutetaan niin ei se niin pahalta tunnu. Mulla ainakin pahinta on ollut se outo asento missä pitää olla pistoksen ajan, mutta se kestää vaan hetken ja sit kivut katoaa ja saa pienen levähdystauon. :) Sängyllä pitää olla puoli tuntia pistoksesta mutta sen jälkeen saa liikkua vapaasti huoneessa taas.

Olen lukenut samoin, että vakavat haitat on harvinaisia, mutta sen sijaan kokemuksia lukiessa tulee kyllä tosi usein vastaan, että äitille tullut inhottavaa tärinää ja kokovartalokutinaa!

Ei tokikaan kaikille, mutta kun olotila ei ole muutenkaan varmasti mukava, niin eipä loputon kutina tai tärinä siinä kivalta tunnu. Mulla myös epiduraali viimeisenä listalla. Toivottavasti ei vain mene käynnistykseen ja hirveisiin non-stop-supistuksiin tms., sitten en varmasti ilman pärjäisi.
 
Tähtipölyä:)
Oletko huomannut, onko sun maha laskeutunut? Miten närästys? Mennään niin samoissa:)

Rv 37+0
 
Niin ja pitipä vielä sitä sanoa että kyllä noi kätilöt varmaan on paljon synnyttäjäläheisimmiksi tulleet, viimeisten 20 vuoden aikana on entistä enempi painotettu sitä ja pehmeitä hoitomuotoja synnyttäjää kannustaen. Meidän syntymä vuosina olikin yleistä ett kätilö komensi ja äiti totteli, hommat hoidettiin miten kätilön kannalta parhainta. Nykyään on aivan toisin ja äidin toiveita kuunnellan:)

JustMom10:)
Totta. Äitini myös sitä samaa sanoo, että silloin reilut 40vuotta sitten, kun oli synnyttämässä, kätilöt oli kovia komentelemaan, eikä kivunlievityksiä ollut peräruisketta lukuunottamatta tarjolla!:singing:

Onneksi nykyään on toisin!:grin
Täytyy nostaa hattua sen ajan naisille, jotka synnytti.
 
Tähtipölyä:)
Oletko huomannut, onko sun maha laskeutunut? Miten närästys? Mennään niin samoissa:)

Rv 37+0

Mulla on niiiin ärsyttävän vähän mitään merkkejä edes koko raskaudesta, saati sitten lähenevästä synnytyksestä, ainoastaan harjoitus supistukset on ehkä vähän tiukempia ja niitä tulee useammin.
Närästys on melkein kadonnut mutta enpä mä juurikaan muuta syö kuin karkkia, jätskiä ja hedelmiä, kun on niin täysi olo kokoajan.:) Vatsa on edelleen kovin pieni, mun kaverilla on nyt rv 24 isompi kuin mulla rv36+4.. Mä kun olisin halunnut vyöryä eteenpäin valtavan vatsan kanssa.:laughing002

Onko sulla tunne, että vauva tulee ajoissa? Mä luulen, että kesäkuulle menee ja paljon..
 
Heippa taas!:)
Mies totesi tänään töistä tultuaan, että mun maha on eri näköinen! Roikkuva!:laughing001 Iikks.

Jos sen kerran näkeekin, niin täytyyhän se olla. Ite huomaan erilaisuutta istuessa, se on alempana ja istuminen on vaikeaa. Kuukausia kestänyt närästys on poissa.

Nyt tuntuu siltä, että vauvan syntymä on lähestymässä ja se voi olla kukaties vaikka ennen laskettua aikaa:woot:..

No, sairaalakassi on viittä vaille pakattu ja toivelistalle olen laittamassa paraservikaalipuudutuksen, en epiduraalia.
Oliko se paraservikaali se kun tuikataan tonne alapäähän puudutus?
 
Löysin taannoisen jutun 1900-luvun alun synnyttämisestä, tämä kyllä pisti ainakin mut ajatteleen, miten helppoa ja turvallista onkaan nykyään synnyttää!:) Vähentää muuten kummasti pelkoja synnytystä kohtaan.


http.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Olisitko-selvinnyt-saunasynnytyksesta/
Eikä tarvitse mennä ihan 1900-luvun alkuun saakka. Ainakin mun kummatkin vanhemmat on syntyneet ihan kotona (s.-49 ja -50) maaseudulla. Mutta ehkäpä vähän jo kätilöitä koulutattukin. Mut jos jotain poikkeavaa olis tapahtunut, olis pitkä matka sairaalaan ja keinot siellä kotona vähäiset. Luin taannoin Lontooseen sijoittuvan Kätilöt - kirjasarjan. Sijoittui 50-luvulle. Kätilön ammattiin ei ole lääketieteen piirissä aina panostettu.
 
Mulla on tähän synnytykseen helppo päättää kivunlievitys (jos sellasen otan, toiveissa pärjätä pelkästään ilokaasulla). Kolme synnytystä takana, 2 ekaa oli paraservikaalipuudutus ja yksi epiduraali. Paraservikaali vei kivut pois, epiduraali ei, koska katetri irtosi selästä, eikä sitä huomattu kun vasta synnytyksen jälkeen. Ja muutenkin jotenkin kammoan ajatusta että selkärankaan laitetaan jotain..halusin viimeksi kokeilla, enää ei tarvitse :)
Kannatetaan!!!
 
Mulla on niiiin ärsyttävän vähän mitään merkkejä edes koko raskaudesta, saati sitten lähenevästä synnytyksestä, ainoastaan harjoitus supistukset on ehkä vähän tiukempia ja niitä tulee useammin.
Närästys on melkein kadonnut mutta enpä mä juurikaan muuta syö kuin karkkia, jätskiä ja hedelmiä, kun on niin täysi olo kokoajan.:) Vatsa on edelleen kovin pieni, mun kaverilla on nyt rv 24 isompi kuin mulla rv36+4.. Mä kun olisin halunnut vyöryä eteenpäin valtavan vatsan kanssa.:laughing002

Onko sulla tunne, että vauva tulee ajoissa? Mä luulen, että kesäkuulle menee ja paljon..

Tähtipölyä:)
No, mulla on tunne, ettei kauaa voi vauva mahassa enää olla:confused004

Eilen kävin lenkillä ja maha roikkuu ja painaa niin, että käveleminen on tosi tosi vaikeaa. Pääsin kuitenkin vielä 2,5km lenkin ilman ihmeitä, hitaasti.

Sitten jos ajattelee vaikka pari viikkoa eteenpäin, täytyy olla jo tosi tukalat oltavat!:dead: Musta tuntuu, että tämä vauva voisi ja saisi tulla ulos viimeistään parin viikon päästä...Nytkin sopis mulle hyvin.

Mulla on sairaalalla ensviikolla uusi ultra ja oon päättänyt ottaa sairaalakassin mukaan, kukaties jään sille reissulle synnyttään:wideyed::joyful:
 
Tähtipölyä, minulla viikkoja 12+6 ja vatsa on kyllä jo iso, vaikka olin ajatellut pitää raskauden salassa kesään asti. Turha toivo. Töissä kerroin eilen ja ne oli veikkailleet laskettua aikaa jo neljä viikkoa. Ja ikää on siis 44v, kuvittelin, ettei enää kukaan katsele tämän ikäisen vatsaa sillä silmällä.
Omasta mielestäni kyllä kävelen vielä, mutta vyöryminen on tulevaisuutta. Eikö ole hienoa kävellä?
 
Mulla on niiiin ärsyttävän vähän mitään merkkejä edes koko raskaudesta, saati sitten lähenevästä synnytyksestä, ainoastaan harjoitus supistukset on ehkä vähän tiukempia ja niitä tulee useammin.
Närästys on melkein kadonnut mutta enpä mä juurikaan muuta syö kuin karkkia, jätskiä ja hedelmiä, kun on niin täysi olo kokoajan.:) Vatsa on edelleen kovin pieni, mun kaverilla on nyt rv 24 isompi kuin mulla rv36+4.. Mä kun olisin halunnut vyöryä eteenpäin valtavan vatsan kanssa.:laughing002

Onko sulla tunne, että vauva tulee ajoissa? Mä luulen, että kesäkuulle menee ja paljon..

Tähtipölyä:)
siteeraan sua uudestaan, tiedätkö tarkan ovulaaation ajankohdan, vai onko sulla LA laskettu edellisten kk:n mukaan?:rolleyes:

Ajattelin, että voi heittää sen pari viikkoa...
 
Tähti, viime raskaudessa rv37+5 mut lähetettiin neuvolasta TYKSiin kun mun verenpaine oli noussut ja vähän miettivät jos vois olla raskausmyrkytys tuloillaan. Pallottelivat kyllä pitkään (lääkäri ja th) et mitä tehdään. Mä kurvasin varmuuden vuoks kotikautta hakemaan sairaalakassin ja vaihtovaatteet miehelle (oli töissä) kun oli sellanen kutina et voin jäädä sille reissulle ja niinhän siinä kävi (ei tosin myrkytyksen takia).
 
Tähtipölyä:)
siteeraan sua uudestaan, tiedätkö tarkan ovulaaation ajankohdan, vai onko sulla LA laskettu edellisten kk:n mukaan?:rolleyes:

Ajattelin, että voi heittää sen pari viikkoa...

Joo mä tiedän tarkalleen ja rv29 asti sikiö kasvoi, niinkuin pitää vaikka vatsa sillonkin pieni, nyt kasvu taas hidastunut.
Mulla oli esikoisesta siis sama juttu, niin sikiön kasvua seurataan nyt melko tarkasti kättärillä. Vauva saa kasvaa omalla käyrällään mutta pitää vain olla varma, että hän kasvaa ja jos lopettaa kasvun, niin sitten käynnistetään.
Mulla toimii istukka normisti ja virtaukset kunnossa kuten kaikki muukin mutta jostain syystä vauvat ei vaan mahdu kasvamaan, kohtu ei vaan veny mulla kuin tiettyyn pisteeseen.
Se on ylilääkärin mukaan melko harvinaista mutta vastaavia tapauksia kuin minä on aina muutamia vuodessa. Ei ole siis mitenkään vaarallista mutta sikiön kasvua vaan tulee seurata tiiviisti.
Mun poikahan oli melko ruikula syntyessään mutta lähti kasvamaan todella hyvin, heti kun pääsi maailmaan.:)
 
Takaisin
Top