Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa taas!:)
Mies totesi tänään töistä tultuaan, että mun maha on eri näköinen! Roikkuva!:laughing001 Iikks.

Jos sen kerran näkeekin, niin täytyyhän se olla. Ite huomaan erilaisuutta istuessa, se on alempana ja istuminen on vaikeaa. Kuukausia kestänyt närästys on poissa.

Nyt tuntuu siltä, että vauvan syntymä on lähestymässä ja se voi olla kukaties vaikka ennen laskettua aikaa:woot:..

No, sairaalakassi on viittä vaille pakattu ja toivelistalle olen laittamassa paraservikaalipuudutuksen, en epiduraalia.
 
Janna75, mullekin tulee olo, että laskettu aika on ihan kohta, vaikka on vielä yli 2kk! Just mitä Tähti-73 sanoi kassista, ni aloin miettii et minkä kassin otan mukaan... Hassu!

Pihahommia en oo ajatellutkaan! Tai siis oon, mutta en oo osannu yhdistää sitä tähän nyt, et en tosiaan pysty mitään tekeen.. Oon niin monta vuotta rakennellu jo pihaa, et se touhu on jo rutiinia. Mulla on kasvilavaprojekti kesken viime kesästä. Pitäisi pari vielä pystyttää ja laittaa mullat. Tosiaan, en tullu ajatelleeksi, että en ehkä kerkii niitä hoitaa... Ehheh. Tai et milloin niihin jotain istuttaisin...en ainakaan kesäkuussa. Pihan rakentamista ois ihan vähän vielä, yks pikkupergola ja yks pikku kivetys pitäis tehdä...

Niin, mites se puudutus. Millä perusteella se päätös puudustavasta pitäisi tehdä? Ei oo vielä hahmottunu mulle. Tähti-73 millä perusteella oot päätymässä tohon "pervokaali"-hommaan?
 
Mulla ei oo tarvetta mennä minnekään pitemmälle. vanhemmat asuu muutaman kilometrin päässä .
Tosin tarkoitus oli olla 15 pv Barcelonassa katsomassa formuloita mutta se reissu nyt jää väliin :rolleyes: Mua ei enää lentokoneeseen päästettäis :grin Harmittaa kyllä rahan meno kun liput ja kaikki oli jo ostettu mutta minkäs teet... :sad001 Kuten kaveri sanoi vitsillä niin pidätä ne rahat kersan ekoista viikkorahoista :p :hilarious:
Hitto Barceloonaan ja vielä formuloita kattoo! Mä pidättäisin viikkorahat jumankekka! Tuli mieleen, et mulla on ollu kaks haavetta ton matkustelun suhteen vielä: nähdä just formulat livenä ja sitte Suomen (voitokas) mm-lätkämatsi ulkomailla livenä. Ne jäi nyt toteuttamatta ennenku riippakivi tulee. Ja hitto! Miten mä selviän mm-lätkäkisoista ilman kunnon kisastudiota??? Tää ajoitus ei oo kyl ollu ihan napissa, kaikki vuoden kohokohdat jää jalkoihin! Uusien perunoiden kanssa sitte vaa voita, ku ei saa silliäkään syödä.

Mä muuten kisutin yhtä kaveria vkl-kaupunkilomalle heti kun kynnelle kykenen. Ilman miehiä, tietty. En tie milloin pääsen lähtee, mut sais edes jotain ei-pelottavaa, jota odottaa. Ikään kuin palkinto siitä millasen homman oon hoitanu. Ku ei siitä kukaan muukaan kiitä.
 
Mua vähän kans kiinnostais, että miten esim. perustellaan tuo paracervikaalipuudutus vs. spinaalipuudutus? Siis niiden kesken valinta. Vaikuttaa siltä, että kummatkin voidaan antaa aika loppuvaiheessa avautumista. Tuolta bebesinfosta saa sellaisen käsityksen, että spinaalissa pääsisi kaikkein vähimmällä lääkeainemäärällä? Ehkä?
 
Mulla on tähän synnytykseen helppo päättää kivunlievitys (jos sellasen otan, toiveissa pärjätä pelkästään ilokaasulla). Kolme synnytystä takana, 2 ekaa oli paraservikaalipuudutus ja yksi epiduraali. Paraservikaali vei kivut pois, epiduraali ei, koska katetri irtosi selästä, eikä sitä huomattu kun vasta synnytyksen jälkeen. Ja muutenkin jotenkin kammoan ajatusta että selkärankaan laitetaan jotain..halusin viimeksi kokeilla, enää ei tarvitse :)
 
Satru, muakin on aiemmin kauhistuttanut toi selkärankaan piikittäminen. Mieluummin ottais poppamiehen noitumaan kivut pois. Mutta nyt kun synnytyskivun laajuus on selvinnyt mulle, niin se on varmaan aika pieni tuska sen epin laittaminen.

Muuten neuvolassa keskusteltiin synnytysasennostakin. Puhuin siitä jakkarasta ja kysyin onko noi meidän kätilöt jakkaravastaisia kun joutuvat kyykisteleen. Täti sanoi, että päinvastoin. Moni kätilö tykkää jakkarasta ja että peti onkin nykyään jäämässä vähemmälle käytölle. Täti sanoi myös, että pitää pyytää niitä esittelee kaikki apuvälineet, niin ne esittelee kaikki ja saa valita. Meidän sairaalassa on joku uusi synnytystuoli :angel8. Sain kovasti kiitosta siitä, että oon pohtinu näitä asioita jo paljon. Etten vaan leiju tietämättömänä jossain ja tuudittaudu ajatukseen, et kai joku (ulkopuolinen) hoitaa vauvan ulos sieltä. Ja niinhän se on. Kovimman hommanhan sitä ite tekee. Se täytyy muistaa ja se, et ne muut on siellä jeesaamassa mua. Ei määrämässä mua.

rv30+3
 
Sirpa: se epiduraalin laitto ei minusta sattunut yhtään. Tuntui vaan oudolta. Sen jälkeen pitää maata paikallaan (en nyt just muista kuinka kauan), ettei tule päänsärkyä. Multa on joskus nuorena otettu selkäydinpunktio ja siitä varmaan selkäkammo. Paraservikaalipuudutuksen laitto taas muistaakseni sattui, mutta helpotti heti kipuja.
 
Olisko sirpa40 se synnytystuoli sellainen kun relaxbirth tai vastaava :) jossain tampereen ja hämeen suunnan sairaaloissa tietääkseni on. Kovin kehuttu.

Kätilöt ovat tosiaan meitä synnyttäjiä varten:) välillä vaan kuulee niitä huonoja kokemuksia. Täytyy vaan muistaa että jos ei yhtään kemiat kohtaa, aina voi pyytää toisen kätilön!
Mulla 10 kokemusta tyksistä, kaikki myönteisiä. Joku tympeä lääkäri saattanut matkanvarrelle sattua mutta pääpiirteittäin kaikki vallan mainiosti. Toivottavasti myös tämäkin kerta :)

Itse en kivunlievitystä ole paljoa miettinyt. Amme olis ihana juttu ja suihku sopii myös ammeen puuttuessa. Jos on nopea niinkuin edelliset uskon pärjääväni ilokaasun avulla mutta jos venyy, sitten katsotaan tilanteen mukaan :) jakkaraakin varmaan pyydän taas sovitettavaksi vaikka aiemmin se ei vaan ole tuntunut hyvältä.

Niin ja pitipä vielä sitä sanoa että kyllä noi kätilöt varmaan on paljon synnyttäjäläheisimmiksi tulleet, viimeisten 20 vuoden aikana on entistä enempi painotettu sitä ja pehmeitä hoitomuotoja synnyttäjää kannustaen. Meidän syntymä vuosina olikin yleistä ett kätilö komensi ja äiti totteli, hommat hoidettiin miten kätilön kannalta parhainta. Nykyään on aivan toisin ja äidin toiveita kuunnellan:)
 
paraservikaalipuudutus= kohdunkaulan puudutus ja sen vaikutusaika on n.tunnista- kahteen ja mulle sen tuikkasi kätilö, justiinsa ennen kuin rupesin ponnistamaan. Mulla oli se kuten myös epiduraali, joka auttoi supistuskipuihin ja paraservikaali taasen oli ihan unelma mulle ponnistusvaiheessa, en muista tunteneeni yhtään kipua ponnistaessani vauvaa ulos. Eli tolla menen tälläkin kertaa, jos vain suinkin mahdollista.
Ja puudutuksen pyysin vasta siinä tilanteessa ja sain siis samantein.
 
Mulla on aina ollut jämäköitä kätilöitä, tai siltä se on tuntunut. Tosin siinä vaiheessa kun kipu on kovimmillaan oon niin keskittynyt niihin kipuihun, et on varmaan kätilön hyväkin topakasti sanoa, jos jotain tulee, kuten viimeksi rupes tytön syke laskemaan ja komensi konttausasentoon. Siinä olin viimeisen tunnin perse pystyssä :) Mutta mitä vaan, että vauva voi hyvin.
 
Just niinkuin JustMom sanoikin, kätilöt/hoitajat/lääkärit on meitä varten ja nykyään taidetaan kiinnittää aika paljon huomiota synnyttäjien palautteeseen. Ainakin mä sain viimeksi kättäriltä moneen kertaan pyynnön käydä täyttämässä palautelomake netissä synnytyksestä ja siinä kysyttiin suht tarkasti mun tuntoja henkilökunnasta ja itse synnytyksestä.

Toki joka ammattikunnassa on ihmisiä, jotka olisivat voineet valita jonkin toisen ammatin mutta sitten vaan reippaasti pyydetään toinen vuorossa oleva paikalle .Vuorossa on kuitenkin aina vastaava hoitaja, sekä päivystävä lääkäri, jotka sitten pyydetään paikalle, jos jotain ongelmaa kemioiden kanssa.:)
 
Mulla on aina ollut jämäköitä kätilöitä, tai siltä se on tuntunut. Tosin siinä vaiheessa kun kipu on kovimmillaan oon niin keskittynyt niihin kipuihun, et on varmaan kätilön hyväkin topakasti sanoa, jos jotain tulee, kuten viimeksi rupes tytön syke laskemaan ja komensi konttausasentoon. Siinä olin viimeisen tunnin perse pystyssä :) Mutta mitä vaan, että vauva voi hyvin.
Joo topakoita ja nopeita toimimaan heidän pitääkin olla jos on aihetta. Jos tulee ongelmia tai hätää, silloin olla rauhallisia, määrätietoisia ja ripeitä toimimaan ja tekemään nopeita ratkaisuja ja silöoin varmasti myös komentavat synnyttäjää. Mullakin kun ollut niitä vihreä lapsivesi/sydän äänet hetkeksi kadonneet tilanteita niin kyllä siinä kätilö aika topakasti käskee nousta mekka asentoon ja toetää miten toimia ja välillä mua on tiukasti kielletty ponnistamasta kun napanuora ollut kaulan ympärillä.
 
Synnytyssalin kätilöistä minulla ei ole pahaa sanottavaa, mutta synnytysvastaanotossa kätilö käski isän toiseen huoneeseen ja minä yksin toiseen ja iski sukat käteen ja käski pukea. En ollut kahteen viikkoon saanut itse sukkia jalkaan, kun vatsa oli niin alhaalla, että jalka ei noussut. Toinen vastaava kokemus oli, kun kätilö käski nousta sängylle ja katsoin ihmeekseni, miten sinne pääsen, kun sänky oli korkea, minä pieni ja jalka ei nouse. Kätilö totesi, ettei täällä sairaita ole. En kokenut sairas olevanikaan, mutta pieni olen vieläkin. Muistaakseni sain lopulta jotkut portaat, kun en päässyt sänkyyn.
 
Synnytyssalin kätilöistä minulla ei ole pahaa sanottavaa, mutta synnytysvastaanotossa kätilö käski isän toiseen huoneeseen ja minä yksin toiseen ja iski sukat käteen ja käski pukea. En ollut kahteen viikkoon saanut itse sukkia jalkaan, kun vatsa oli niin alhaalla, että jalka ei noussut. Toinen vastaava kokemus oli, kun kätilö käski nousta sängylle ja katsoin ihmeekseni, miten sinne pääsen, kun sänky oli korkea, minä pieni ja jalka ei nouse. Kätilö totesi, ettei täällä sairaita ole. En kokenut sairas olevanikaan, mutta pieni olen vieläkin. Muistaakseni sain lopulta jotkut portaat, kun en päässyt sänkyyn.

Oho, tässäpä loistava esimerkki hoitajasta, joka olisi voinut valita jonkin muun ammatin mieluummin.. Ihan kamalan kuuloista käytöstä!
 
Tähtipölyä, ymmärsin kyllä kätilön ajatuksen. Varmasti siellä käy sellaisia äitejä, jotka kuvittelevat, että työt tehdään heidän puolestaan. Varmaan oli myös väsymystä ilmassa, mutta kyllä synnyttävä äiti on niin herkässä tilassa, että pitäisi kauniisti ja kärsivällisesti puhua.
 
Niinku yölento jo sanoikin että onhan meitä sitten niitä vaikeita valittavia äitejäkin. Niitä joista kaikki on aina huonosti ja muiden pitäis tehdä kaikki puolesta ja valitetaan turhasta.
Että siinä kohtaa sympatiat myös kätilöille kun näitä kohtaavat!

Vaan siinäkin pitäis löytää se tarkkanäköisyys, ettei "lyö lyötyä"
 
Ois kiva tietää mikä on kätilön mielestä se "hankala asiakas". Miten raskaana oleva silloin käyttäytyy, et kätilöä alkaa vituttaa? En osaa samaistua kätilöön.

Mä pyysin siksikin mun ystävän mukaan synnytykseen, että se voi kätilönkin laitaa vaihtoon tarvittaessa, jos en ite pysty. Valkkasin sellaisen ystävän, jolla hihat palaa kans nopeeta, eikä nöyristele ja mielistele, jos mä oon kusessa :grin . No joo, ei isukkikaan oo sellainen, mutta se ei tunne mua vielä niin hyvin, että voisin luottaa sen toimivan mun parhaaksi.

Tähtipölyä, toi sun trategia kuulostaa hyvältä. Mä taidan kopioida sen toivelistaan.

Mä mietin just tota, et osaanko ajatella vauvan parasta siellä, vai huudanko vaan täysiä että ottakaa se jumalauta pois sieltä :wideyed:.
 
Ois kiva tietää mikä on kätilön mielestä se "hankala asiakas". Miten raskaana oleva silloin käyttäytyy, et kätilöä alkaa vituttaa? En osaa samaistua kätilöön.

Mä pyysin siksikin mun ystävän mukaan synnytykseen, että se voi kätilönkin laitaa vaihtoon tarvittaessa, jos en ite pysty. Valkkasin sellaisen ystävän, jolla hihat palaa kans nopeeta, eikä nöyristele ja mielistele, jos mä oon kusessa :grin . No joo, ei isukkikaan oo sellainen, mutta se ei tunne mua vielä niin hyvin, että voisin luottaa sen toimivan mun parhaaksi.

Tähtipölyä, toi sun trategia kuulostaa hyvältä. Mä taidan kopioida sen toivelistaan.

Mä mietin just tota, et osaanko ajatella vauvan parasta siellä, vai huudanko vaan täysiä että ottakaa se jumalauta pois sieltä :wideyed:.
Kyllä mä kans yhdellä kokemuksella koen vahvasti niin, että kätilö on siellä jeesimässä synnyttäjää ja että synnyttäjää kuunnellaan. Mutta mulle kyllä sattu aivan super tyyppi - se oli samaan aikaan tosi osaava, riittävän rohkaiseva ja napakka ja sit semmonen tyyppi kemioiltaan, et oisin voinu aatella lähtee sen kanssa bisselle :) :) Mä aattelen sen niin, että vaikka kuinka on kipua, niin kyllä äiti siinä ajattelee lapsenkin parasta ihan vaistonvaraisestikin ja myös kätilöt ja mahdolliset lääkärit ajattelee tietty sitä ja tarjoaa parhaita mahdollisia vaihtoehtoja. Vaikka itelläkin tuli pari epätoivon hetkeä, niin ei mulla semmonen turvaton olo tullu missään vaiheessa - tuntuu, että porukka todella tiesi, mitä teki, eikä kukaan tehnyt mitään turhaa tai hätiköityä. Ja koko ajan sain ohjeita ja tsemppiä - ku ei ne ilman sua sitä sieltä saa ulos :) Ja siis lääkäriähän siinä ei välttämättä ees oo paikalla, jos kaikki menee hyvin ja jos ei esim anestesialääkäriä tarvita.
 
Takaisin
Top