Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se sf-mitan nouseva käyrä oli laskenu. Ennen yläkäyrällä ja nyt kaartu keskikäyrälle. Voisko olla siitä? Sano vaan että vauva alkaa olee niin iso että selällään nukkuessa isot suonet ja istukan toiminta voi heikentyä.
Aika outo kielto kyllä! Se on totta että vauva voi painaa isoja suonia mutta siitä on juurikin huono olo seurauksena ja jos vauva painaa niin ei sitä sitten voikkaan selällään maata ja sen kyllä huomaa omassa olossaan . Mut jos siitä ei ole ollut haittaa/huonon olon tuntemuksia niin ihmettelen mikso suoralta kädeltä keilletään? En mä nyt mene sanomaan että nuku vaan selälläsi mutta ihmettelen:)
 
Mikäköhän järki on ettei neuvolalääkäri kirjota määräämiään reseptejä kun pienen satsin? Kävin eilen apteekissa ja en saanu lisää Omepratzolia enkä miedompaa Thyroxinia. Ihankun mun tarve niille loppuis 2kk ennen laskettua aikaa. Odotellaa ny si meganärästyksen paluuta mut Thyroxinit pilkon sit oikeen annostuksen vahvemmista mutta jos en olis terveydenhuoltoalalla ni pitäskö maallikonkin tietää miten se saa vahvemmista oikeen annostuksen?!!! Huome soittoo neuvolaan....

Onko jollai muulla vaikeuksia nukkuu lonkkakipujen vuoks? Vaihdan kyljeltä toiselle ja hirvee kipu. Pitäskö hankkii jotku geelityynyt tai lonkkasuojat Miten te muut pystytte nukkuu kun ei selällään saa?

Mä just täs ääneen ihmettelen närästyksen vähenemistä, ei enää närästä oikein mitään ja Omeprazolia en oo ottanut viikkoon! Voiko tollanen 1tabletti tehota monta päivää?:rolleyes: Renniekään en oo koskenut useaan päivään:eek:

Nukkuminenkin on parantunut ihan superisti, tietysti tää on nyt vaan joku hyvä vaihe, mutta sais olla pysyvää:joyful:

Vauvan liikkeet tuntuu alempana, potkii kyllä kovasti kylkiluihin.
 
kyllä selällään saa nukkua ellei siitä tule huonoa oloa. Esim hiukan tyynyjen kanssa tuettuun korkeampaan asentoon.
Itse nukun selälläni, pari tyynyä pään alla etten ihan vaakasuorassa nuku. Ja kyljellään niin että tyyny polvien välissä :)

JustMom10 : selällään nukkuminen alkuviikkojen jälkeen kiellettiin ekalla synnytysvalmennuksella, oli ihan mustaa - valkoisella, jaettiin käteen.
 
Ei tämä ole iästä kiinni. Jotkut vanhemmat ja isovanhemmat vain toimivat jostain syystä näin iästä riippumatta. En usko syyllistyväni nyt vanhana äitinäkään tuollaiseen. Pyrin aina kannustamaan lasta tekemään itse, kun mahdollisuudet siihen ovat kohdallaan. Oli kyse sitten omista tai toisen lapsista.

Yölento:)
Just näin, että pyritään kannustamaan lasta tekemään itse:)

Mä jotenkin tarkoitin, että tehdään lapsen puolesta, kun ei huomata, että hän osaisi jo itsekin tehdä tai vähintään yrittää itse.
 
Tähti, ymmärsin ja olen nähnyt näitä puolesta tekeviä aivan liikaa. Ihan huonoa tekee katsoa.
 
Oo Mulla on öinen lonkkasärky helpottanut. Särkikin vain toiselta puolelta. Nukkuminen on parantunut ihmeesti muutenkin, ihan 8h/yö menee jopa, kun välillä normi oli 5h.

Hassua että ohjeet on niin erilaisia, ei mua ole kukaan kieltänyt nukkumasta selälläni. En kyllä nuku, koska tulee heti huono olo jos yrittääkin. Kyljellään tyyny jalkojen välissä on mun tyyli myös.

34+5
 
Toi selällään nukkuminen ärsyttää mua, kun siitä on niin ristiriitaisia juttuja eri paikoissa, ihan ammattilaisten sanomana. Toiset kieltää, toiset sanoo että oman olon mukaan koska sen hapenpuutten tuntee kyllä itse ennen vauvaa. Kumma ettei tuollaisestakaan asiasta ole yksiselitteistä faktaa.

Mulla kaveri on nukkunut kaikki raskautensa loppuun asti selällään. Kolme lasta, ei mitään ongelmia. Mullakin tuntuu toistaseks ihan hyvältä, mutta just näitten juttujen takia on epämääräisen huolestunut olo niin oon nyt sitten yrittänyt välttää ainakin nukkumista selällään. Kotona menee ok, kun on oma hyvä sänky, mutta vieraissa paikoissa kipeytyy alempi lonkka. :(
 
Mikäköhän järki on ettei neuvolalääkäri kirjota määräämiään reseptejä kun pienen satsin? Kävin eilen apteekissa ja en saanu lisää Omepratzolia enkä miedompaa Thyroxinia. Ihankun mun tarve niille loppuis 2kk ennen laskettua aikaa. Odotellaa ny si meganärästyksen paluuta mut Thyroxinit pilkon sit oikeen annostuksen vahvemmista mutta jos en olis terveydenhuoltoalalla ni pitäskö maallikonkin tietää miten se saa vahvemmista oikeen annostuksen?!!! Huome soittoo neuvolaan....

MS74: mulla on myös Thyroxin käytössä, ja sain siihen lisäannokseen heti raskauden alussa reseptin 3 x 100 määrälle, eli koko raskausajaksi ja vähän päälle...
 
Oo Mulla on öinen lonkkasärky helpottanut. Särkikin vain toiselta puolelta. Nukkuminen on parantunut ihmeesti muutenkin, ihan 8h/yö menee jopa, kun välillä normi oli 5h.

Hassua että ohjeet on niin erilaisia, ei mua ole kukaan kieltänyt nukkumasta selälläni. En kyllä nuku, koska tulee heti huono olo jos yrittääkin. Kyljellään tyyny jalkojen välissä on mun tyyli myös.

34+5

Noel: mulla haasteellisin aika unen suhteen oli viikot ~ 35. -36. En tiedä miksi tämä ajankohta, mutta voi sanoo, että todellinen unettomuus vaivasi :( Voiko se liittyä voitenkin noihin viikkoihin?!

Nyt unettomuus on ihan ohi ( rv. 36+6 ) ja se hirvee närästyskin on kuin hävinnyt.
Sitten kävin ulkolenkillä ja kävelen jotenkin hassusti tosi pystasennossa, vähän kuin olisi takakenossa

Eikä ylety enää laittamaan sukkia mitenkään jalkaan, vaikka vaikeeta oli jo aiemminkin...
 
Yölento:)
Just näin, että pyritään kannustamaan lasta tekemään itse:)

Mä jotenkin tarkoitin, että tehdään lapsen puolesta, kun ei huomata, että hän osaisi jo itsekin tehdä tai vähintään yrittää itse.

Mä myönnän syyllistyväni itse tähän välillä esikoisen kanssa! Mutta tiedostan asian ja yritän hillitä itseäni :) Se vaan on välillä niin paljon nopeampaa ottaa lusikka omaan käteen ja syöttää lasta, tai pukea/ riisua hänet itse.... Olen kyllä sanonut itselleni, että eihän tuo koskaan opi, jos äiti tekee kaiken puolesta, mutta kiiretilanteessa vaan tulee niin helposti tartuttua itse toimeen...

Ja sitten taas kun on rauhallisempaa, niin hämmästelen, että kuinkas tuo lapsi osaakin tehdä em asioita niin hyvin ja omatoimisesti, että ehkä tuo ajansäästökin on loppupeleissä aika huono selitys.

No, ehkä uuden vauvan myötä meidänkin esikoinen pääsee olemaan omatoimisempi, jos en ehdi enää hössöttää niin paljon hänen puolestaan ;)
 
Toi selällään nukkuminen ärsyttää mua, kun siitä on niin ristiriitaisia juttuja eri paikoissa, ihan ammattilaisten sanomana. Toiset kieltää, toiset sanoo että oman olon mukaan koska sen hapenpuutten tuntee kyllä itse ennen vauvaa. Kumma ettei tuollaisestakaan asiasta ole yksiselitteistä faktaa.

Mulla kaveri on nukkunut kaikki raskautensa loppuun asti selällään. Kolme lasta, ei mitään ongelmia. Mullakin tuntuu toistaseks ihan hyvältä, mutta just näitten juttujen takia on epämääräisen huolestunut olo niin oon nyt sitten yrittänyt välttää ainakin nukkumista selällään. Kotona menee ok, kun on oma hyvä sänky, mutta vieraissa paikoissa kipeytyy alempi lonkka. :(
Näin mullekin on sanottu. Jos ei tuu paha olo voi hyvin nukkua selällään. Osasta lapsia en oo voinut mut esm nyt ei tuota ongelmaa.
 
Ja mullakin thyroxin käytössä ja sitä on sähköisellä reseptillä varmasti loppuraskaudeksi ja ylikin :)
 
MS74 mistä oot hommannu vartalotyynyn? Mä oon koittanu ettii, haluisin sellasen yli metrisen. Mulla on kaks tyynyä kyljellään ollessa, toinen polven ja koko säären alla ja toinen käsivarren alla.

Käännän kylkeä n. tunnin välein, herään siihen ja paskalla tsägällä oon pari tuntii hereillä. Selällään ei tunnu luontevalla. Mä luin jostain et vauvan hapensaanti on parhaimmillaan ku äiti makaa vasemmalla kyljellä. Ja huonoimillaa selällään just noiden isojen verisuonten takia. Ne kuljettaa happea ilm.huonommin silloin.
 
Mietin eilen tulevaa vauvaa, kun ripustelin ystävältä saamiani pinkinvärisiä vaatteita narulle. Mietin millainen hänestä tulee. Esikoinen on hyväntuulinen hymypoika, iloinen, sosiaalinen ja kuin kala vedessä joka tilanteessa. Tuleekohan tytöstä samanlainen vai pikku tinttaiita? Arkaa ei meidän geeneillä varmaan voi tulla, mutta isänsä on kyllä rauhallisempi sivustaseuraaja. Tämmöisiä tuumauksia :)
 
MS74 mistä oot hommannu vartalotyynyn? Mä oon koittanu ettii, haluisin sellasen yli metrisen. Mulla on kaks tyynyä kyljellään ollessa, toinen polven ja koko säären alla ja toinen käsivarren alla.

Käännän kylkeä n. tunnin välein, herään siihen ja paskalla tsägällä oon pari tuntii hereillä. Selällään ei tunnu luontevalla. Mä luin jostain et vauvan hapensaanti on parhaimmillaan ku äiti makaa vasemmalla kyljellä. Ja huonoimillaa selällään just noiden isojen verisuonten takia. Ne kuljettaa happea ilm.huonommin silloin.
Lidlissä oli aikoja sit myynnissä 14,90€ ja huippuhyvä. Ei niillä nyt taas oo sitä kampanjaa. Toisen ostin netistä Jollyroomista ja käytän sitä sohvalla ja aion käyttää imetyksessä tukena.
 
Rauhallisesti mennyt vapun vietto täälläkin. Esikoiselle metsästettiin ryhmä hau ilmapalloa, kolmannesta kaupasta löytyi. Eilen käytiin vapputorilla ja illalla kyläiltiin kaverilla. Tänään sitten oltiin lasten vapputapahtumassa. Vähän kuoharia ja yks olut. Ihanan aurinkoinen ja lämmin keli ollut. Kesä tulee, jee! :hello2
 
Tähti, meidän vauva syntyi 39+6 eli synnytystapa-arvion (35+6) jälkeen painoa tuli noin 600g = 150g/vko.
 
Murrimur:)

Onko sulla irronnut vielä limatulppa ?:rolleyes:

Laskettuaika huomenna, ajatella:grin

Mulla on alkanut olla paineentunnetta alhaalla ja närästys on niin kadoksissa, vatsa oli eilen kuralla ( ollut jo viikon), mutta tänään ei...kävelen jotenkin enemmän takakenossa, mutta saa happea helpommin keuhkoon..
 
Ei mitään synnytyksen käynnistymiseen viittaavia oireita, ei mitään! Kertokaa vaan terkkuja Kättärille Myy75 ja Catlin, tällä menolla olette kyllä siellä ennen mua!

Mulla on se selkäsärky nyt yltynyt ihan sietämättömän kovaksi. On sitä SI-nivelen oireilua, eli ei siis ole supistuksia tai muuten liity synnytyksen käynnistymiseen. Istuminen ja makaaminen ei satu, mutta ihan kaikki liikahtaminen sattuu ihan vietävästi :( harmittaa tosi paljon, kun "pään tekisi mieli" koko ajan puuhailla jotain, mutta kipu on liian kovaa. Panadolilla ei mitään vaikutusta. Lisäksi on se tälle vaivalle tyypillinen ongelma, että tuntuu, että jalka pettää alta koko ajan, ihan kun olisi jotenkin halvaannuttava vaikutus kivulla.

No, laskettu aika on tosiaan huomenna - jospa tuo vauva tuolta lähipäivinä putkahtaisi, niin toivottavasti kipu sitten hellittäisi tältäkin osin... Olen itseäni lohduttanut, että onhan tässä koko kesä edessä, aurinkoisia päiviä toivottavasti monta vielä käytettävissä ulkoiluun yms!

Rv 39+6
 
Takaisin
Top