Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin harrastan kuorolaulua ja oon tosiaan huomannut, että hengitystaukoja pitää ottaa paljon useammin! Mulla ei istuminen tunnu kovinkaan hyvältä joten seison enimmäkseen mut siinäkin jalat väsyy. Välillä seison, välillä istun lattialla ties missä ihme asennoissa, ja välillä tuolilla. :D

Taitaa olla Project Mama -blogista tuo lista? Tykkäsin lukea sitä jo ennen raskautta ja nyt pitää varmaan selata vanhoja raskauspostauksia läpi vertaistuen toivossa.
 
:) Kohta 35. osui ja uppos! Voin lohduttaa, että kesti vaan pari viikkoo putkeen, huhh ;)

Rv 36+3


Mulla on jotain ongelmia forumin kanssa kirjautumisessa ja nyt ei hymiöt aukee :(
Älkää ihmetelkö
 
Äippäpolilla kokoarviossa käyty. Arvio 3,5kg. Kai tuo nyt tarkoittaa, että tällä hetkellä? Lapsivettäkin ihan normaali määrä, ei mitenkään paljon. Niin että ei nyt vaikuttaisi kauhean isoa vauvaa olevan tulossa, jos tuohon on luottamista. Toki jos menisi paljon yli, mitä epäilen, voisi ehtiä kasvaa.
Oli kiva kyllä nähdä vielä tässä vaiheessa vauva. Sydän sykki eikä kätilöllä ollut sanoa mitään huolenaiheita. Itsekään en oikein mitään kysymyksiä osannut esittää. Jalkakipua arveli turvotuksen aiheuttamaksi hermopinneeksi.
Aurinkokin paistaa! Lähden silti kattomaan lapselle jonkin sortin saappaita mökkireissulle.
 
Äippäpolilla kokoarviossa käyty. Arvio 3,5kg. Kai tuo nyt tarkoittaa, että tällä hetkellä? Lapsivettäkin ihan normaali määrä, ei mitenkään paljon. Niin että ei nyt vaikuttaisi kauhean isoa vauvaa olevan tulossa, jos tuohon on luottamista. Toki jos menisi paljon yli, mitä epäilen, vehtiä kasvaa.
Oli kiva kyllä nähdä vielä tässä vaiheessa vauva. Sydän sykki eikä kätilöllä ollut sanoa mitään huolenaiheita. Itsekään en oikein mitään kysymyksiä osannut esittää. Jalkakipua arveli turvotuksen aiheuttamaksi hermopinneeksi.
Aurinkokin paistaa! Lähden silti kattomaan lapselle jonkin sortin saappaita mökkireissulle.

Catlin : oliko tämä sun eka kokoarvioultra?
Sulla on nyt rv 37+ ?

Mulla oli eka kokoarvio rv 36+0 ja seuraava on rv 38+0 ...paino merkittiin neuvolakorttiin, joten käsitin, että tarkoittaa nyt painoa :)
 
Kyllä ne on nyt arvioita ne painoarviot. Jos sen sijoittaa käyrälle voi saada jotain osviittaa mitä olis 40 viikolla:) hyvän kokoinen vauva sulla sielä jo catlin:)
 
Mä mietin tota raskauden käynnistämistä. Että jos tän ikäisenä ei päästetä enää yliajalle, ni sitten käynnistetään. Ja, kun käynnistetään, ni siinä on suurempi riski joutua kärvisteleen 48 h ja sitten avautuminen loppuu ja lähetetään leikkauspöydälle. Ettäettä, jos vois tehdä sellaisen diilin, että jos joudutaan käynnistää, ni sitten samantien leikattaisi. Nytkin yks kaverin kaveri oli saanu vauvan silleen, et oli käynnistetty, avautuminen oli pysähtyny ja sitte hätäsektio. Eli just se mitä en haluis. Ja sama muuten mun kaverille pari v.sitten. Se kärvisteli kans 24h ja sitte vasta leikattiin. Sekin käynnistettiin.
 
Mä mietin tota raskauden käynnistämistä. Että jos tän ikäisenä ei päästetä enää yliajalle, ni sitten käynnistetään. Ja, kun käynnistetään, ni siinä on suurempi riski joutua kärvisteleen 48 h ja sitten avautuminen loppuu ja lähetetään leikkauspöydälle. Ettäettä, jos vois tehdä sellaisen diilin, että jos joudutaan käynnistää, ni sitten samantien leikattaisi. Nytkin yks kaverin kaveri oli saanu vauvan silleen, et oli käynnistetty, avautuminen oli pysähtyny ja sitte hätäsektio. Eli just se mitä en haluis. Ja sama muuten mun kaverille pari v.sitten. Se kärvisteli kans 24h ja sitte vasta leikattiin. Sekin käynnistettiin.

Sirpa40: just toi käynyt mielessä! Mulle ei puhuttu iän merkityksestä, jos menee yli... Täytyykin kysyä asiasta. Kuitenkin vauva on tod. näk. aikas iso siinä vaiheessa, jos menee yli:singing:
 
Mä en tykkää makeasta vappusimasta, mutta ajattelin ostaa kuitenkin! Onhan pian Vappu...
Mies saa korkata ne kunnon kuohuvat! :smiley-angelic008

Synnärille sais kuulemma viedä kuohuvaa mukaan, jotkut vievätkin ja kulauttavat vauvan syntymän kunniaksi:drunken_smilie Jossain synnärillä tarjotaan sairaalan puolesta kuohuvaa, en vaan nyt muista missä:hippy2
 
Meillähän oli kuohari mukana kun kolmatta lähettiin hakemaan ja syntymän jälkeen kilisteltiin( tosin ei kyllä maistunut ollenkaan mulle) että nyt on lapset koossa:grin:laughing001 sen koommin ei oo kuoharii mukaan otettu!
 
Miksi 4-kymppistä ei päästettäis yliajalle?
En oo koskaan kuullut.
Ja ei se käynnistys aina huono ole, se voi olla jopa tosi hyvä kokemus.
En usko että suostuisivat suoralta kädeltä isomman riskin leikkaukseen ihan vaan sen takia että ei joutuis käynnistykseen:wideyed:
 
Miksi 4-kymppistä ei päästettäis yliajalle?
En oo koskaan kuullut.
Ja ei se käynnistys aina huono ole, se voi olla jopa tosi hyvä kokemus.
En usko että suostuisivat suoralta kädeltä isomman riskin leikkaukseen ihan vaan sen takia että ei joutuis käynnistykseen:wideyed:

Niin, ei mulle ainakaan niin sanottu, vaan käynnistys kesäkuun alussa, jollei ala kuulua:smiley-angelic005

Tuntuu, ettei ikää noteerata enää millään tavalla, ennen raskautta siitä puhuttiin joka paikassa, että oot liian vanha ja riskit sitä ja tätä...:smiley-angry007 Terkkarin omalääkärikin varoitteli lonkkamurtumariskistä 40+ synnyttäjänä...
 
Tähti, toi on niin totta! Ennen raskautta joka paikassa puhuttiin vanhasta iästä! Mutta nyt raskaana ollessa (tänä vuonna 38 v.) jokainen terveydenhuollon ihminen, jonka kanssa olen ottanut vanhan iän puheeksi, he ovat kaikki rypistäneet otsaansa ja ihmetelleet, että onhan tässä vielä vuosia aikaa...
 
Catlin : oliko tämä sun eka kokoarvioultra?
Sulla on nyt rv 37+ ?

Mulla oli eka kokoarvio rv 36+0 ja seuraava on rv 38+0 ...paino merkittiin neuvolakorttiin, joten käsitin, että tarkoittaa nyt painoa :)

Oli eka kokoarvio. En ole ennen ollut. Rv tänään 37+4. Miksi sulla Tähti -73 on niitä laitettu useampia? Vaikuttiko vauva isolta ja sen kasvua seurataan , vai?

Kiitos JustMom10 tosta taulukosta. Ihan kunnon kokoinen vauva olis tulossa. Vähän keskiarvon yläpuolella. Tosta vau - kirjasta (apteekista ilmaseks) lueskelin, että jopa 200g vkossa saattaa vauva kasvaa viimeisillä viikoilla. Se tekis sellasen melkein 4 kiloisen laskettuun päivään mennessä. Toivottavasti ei mene yliajalle. Esikoinen syntyi tasan laskettuna päivänä paino 3890g. Kuopus pienempi.

Sama fiilis muuten Tähti-73 tosta nelikymppisyydestä. Kun alkoi suunnitella raskautta, joka paikassa tuli vastaan kohonneet riskit ja ongelmat jaksamisessa ym.
Mut raskausaikana ei mitenkään kiinnitetä enää ikään huomiota. Ei kyllä sen "raskaampi" raskaus itellä ollut kuin 3kymppisenä. Raskaaksitulokin samoissa kuin esikoisen kanssa.
Ehkä sokerirasitukseen lähetetään iän perusteella vain, koska mullakaan ei muuta riskitekijää tohon radiin löytyis.
 
Mulle on sit ilmeisesti muidenkin edestä toitotettu iän tuomista riskeistä ja lisätutkimuksista jne! Sekä neuvolassa että ä-polilla. Ja ikää siis nyt 40v ja vasta rv16 tänään.
 
Mäkään en oo saanut juuri mitään erityishuomiota. Etukäteen kyllä varoiteltiin ja saarnattiin ja gynekin sanoi kierukkaa poistaessa, että puolen vuoden päästä takaisin jos ei ole tärpännyt, koska ongelmat on todennäköisiä. No, pamahdin paksuksi ekasta kierrosta. Ja mun raskaus on ollut tähän asti tosi helppo, 5-10v nuorempina lapsia saaneet kaverit ihmettelee miten helppo. Ainoot merkittävät ongelmat toistaiseksi on oman pään sisällä.:cat: Tavallaan olisi kyllä kiva, jos vähän huomioitais. Mä kyllä haluan synnytystapa-arvion ja jos en muuten saa niin maksan sen sitten itse. Kiireellinen sektio pitkän kärvistelyn jälkeen on mun ehdottomasti pahin synnytyspelko. Mutta ehkä mulla todetaan radi ja sit aletaan kytätä kunnolla.

38v täällä, en varmaan ihan ehdi täyttää 39 ennen vauvan syntymää.
 
Oli eka kokoarvio. En ole ennen ollut. Rv tänään 37+4. Miksi sulla Tähti -73 on niitä laitettu useampia? Vaikuttiko vauva isolta ja sen kasvua seurataan , vai?

Kiitos JustMom10 tosta taulukosta. Ihan kunnon kokoinen vauva olis tulossa. Vähän keskiarvon yläpuolella. Tosta vau - kirjasta (apteekista ilmaseks) lueskelin, että jopa 200g vkossa saattaa vauva kasvaa viimeisillä viikoilla. Se tekis sellasen melkein 4 kiloisen laskettuun päivään mennessä. Toivottavasti ei mene yliajalle. Esikoinen syntyi tasan laskettuna päivänä paino 3890g. Kuopus pienempi.

Sama fiilis muuten Tähti-73 tosta nelikymppisyydestä. Kun alkoi suunnitella raskautta, joka paikassa tuli vastaan kohonneet riskit ja ongelmat jaksamisessa ym.
Mut raskausaikana ei mitenkään kiinnitetä enää ikään huomiota. Ei kyllä sen "raskaampi" raskaus itellä ollut kuin 3kymppisenä. Raskaaksitulokin samoissa kuin esikoisen kanssa.
Ehkä sokerirasitukseen lähetetään iän perusteella vain, koska mullakaan ei muuta riskitekijää tohon radiin löytyis.

Catlin : Sf-mitta 30. ei kasvanut, vaan meni yläkäyrältä keskikäyrälle.. Mulle ei selitetty sen tarkemmin, vaan neuvolan th laittoi lähetteen sairaalalle vauvan koko arvioon. Nyt vauva oli 2,7kg ( rv. 36+0), eli ihan normi :)

Sulla on oikein hyvän kokoinen vauva siellä:grin
 
Tähti, toi on niin totta! Ennen raskautta joka paikassa puhuttiin vanhasta iästä! Mutta nyt raskaana ollessa (tänä vuonna 38 v.) jokainen terveydenhuollon ihminen, jonka kanssa olen ottanut vanhan iän puheeksi, he ovat kaikki rypistäneet otsaansa ja ihmetelleet, että onhan tässä vielä vuosia aikaa...

Bobcat: Kysyin neuvola lääkärin näkemystä lonkkamurtumariskiin 40+ ja hän totesi, ettei iällä ole merkitystä synnyttämisessä... Olin ihan, että oho, kun ennen raskautta samalla terveysasemalla varoiteltiin ihan toista by omalääkäri:wideyed:
 
Mulle on sit ilmeisesti muidenkin edestä toitotettu iän tuomista riskeistä ja lisätutkimuksista jne! Sekä neuvolassa että ä-polilla. Ja ikää siis nyt 40v ja vasta rv16 tänään.

Janna75: Mun yhdelle tutulle varoiteltiin niistä kanssa ja joutui käymään kaikissa tutkimuksissa, oliko kaikista 5 lapsesta...viimeisen synnytti 39vuotiaana.

Hän oli sairaalalla helpottuneena sanonut kätilölle, ( kun olivat pääsemässä vauvan kanssa kotiin)., että ehdimpäs synnyttää viimeisen ennen kaikkia suurimpia riskejä 40v.,:) Tähän kätilö oli nauranut, että mikä ikä tuo nyt on synnyttää, nythän monet vasta aloittaa koko rumban..

Tuttuni kertoi hämmästyneenä jutun mulle joitakin vuosia sitten:wideyed:
 
Lettuhei, ihme kommentti kyllä gyneltä jos et ole edes 40 v täyttänyt vielä! Se hyvä puoli kyllä radissa on et tarkkaillaan vähän enemmän, tosin ei kaikki tykkää siitä. Jos haluat tarkkailuun vedät kunnon sokerihumalan illalla ennen sokerirasitusta. :D
 
Takaisin
Top