Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Satru ja muut, niistä anopeista... Mulla kans kohtuu jännä tapaus ja omat juttumme ollut meilläkin. Mun arvo tais kans lapsen myötä nousta, mutta oon ite ottanut niin neutraalin asenteen kuin mahdollista eli olen itse asiallinen ja ystävällinen, enkä halua mitään konflikteja. Olen ajatellut, että lapsellani on oikeus muodostaa suhde molempiin mummuihinsa, vaikkei anoppi mun suosikki oliskaan. Eikä mitään pahoja juttuja nyt ole ollutkaan, mutta ärsyttäviä kyllä - niitä sitten pihisen itsekseni... Esim. Yksi päivä tuli viesti, jossa oli kuva kahdesta mekosta ja teksti, että kumman haluaisit, voisin ostaa teidän tulevalle tytölle alesta. Valitsin sitten toisen ja kohta tuli viesti "mikä koko? Aajattelin, että tyttö voisi laittaa sen ristiäisiin." Ja seuraavana päivänä taisi tulla viesti, että oliko postissa 2 vee lahjaksi lähetetty paita sopiva meidän pojalle. Että hän ajatteli, että se on hyvä juhlapaita ristiäisiin. Eli hän on jo niinkuin valmiiksi pukenut molemmat lapseni syntymättömän lapseni ristiäisiin!! Ei juma, että alko sapettaan!
Toi on niin ärsyttävää toi "valmiiks pukeminen"!!! Mäkin hermostuisin.
 
Mulle Kättärillä joulukuussa 2014 lääkäri kertoi, että saan kaiken mahdollisen haluamani lääkityksen kipuun kunhan vain pyydän (kertoi siis kysymättä). Ja minä tyttöhän pyysin, Petidiini ei vaikuttanut muhun mitenkään, paitsi, että se piikki vähän tuntui kun hoitaja tökkäsi sen kankkuun mutta tosiaan minkäänlaista vaikutusta ei ollut muhun sillä tökötillä. Ilokaasu oli myös mulle silloin ihan tyhjän kanssa mutta epiduraalista tykkäsin, oj niin paljon!!:)
 
Käsittääkseni niin sanotusti automaattisesti ei anneta mitään lääkitystä - tai ei ainakaan mulle annettu. Kun tulin sairaalaan ja teki polilla nopeen sisätutkimuksen ja totesi, että vaatteet vaihtoon ja saliin, niin laittoi samalla tipan. Kysyin kivusta kiemurrellen, että kai tossa on jotain kipulääkettä jo, niin totesi vaan, että ei, tässä on antibioottia vauvalle lapsivesien menon takia. Sitte salissa kätilö kysyi, että mitä kipulääkityksiä oot aatellu ja siinä vaiheessa taisin todeta jotain, että tässä vaiheessa ihan kaikkia. :) Sit se ehdotti, että jos aloitetaan ilokaasulla. Sitä sitten, mutten kokenut, että se autto ja kun kerroin sen, kätilö sanoi, että spinaalin kerkeis vielä antaa, ei epiduraalia, ku oli niin pitkällä. No ei sit ehtinyt sitäkään. Eli mun kokemus Kätilöopistolta Helsingissä on, että ei todellakaan tuputettu tai kysymättä laitettu kivunlievitystä.

Myy75:)
Tuttuni myös sanoi tuota Kätilöopistosta, ettei saanut riittävää kipulääkitystä ja viitsaili mulle, että tarvitset omat kipulääkkeet mukaan, jos sinne menet synnyttään...No Hyvinkäälle menossa ja ilmeisesti pitää laittaa toivelistalle tehokas kivunlievitys!:singing:
 
Mulle Kättärillä joulukuussa 2014 lääkäri kertoi, että saan kaiken mahdollisen haluamani lääkityksen kipuun kunhan vain pyydän (kertoi siis kysymättä). Ja minä tyttöhän pyysin, Petidiini ei vaikuttanut muhun mitenkään, paitsi, että se piikki vähän tuntui kun hoitaja tökkäsi sen kankkuun mutta tosiaan minkäänlaista vaikutusta ei ollut muhun sillä tökötillä. Ilokaasu oli myös mulle silloin ihan tyhjän kanssa mutta epiduraalista tykkäsin, oj niin paljon!!:)

Iiikk, peditiini ei vaikuttanut?:eek:

No, sulle ei tullut sitten siitä kai huono olokaan:rolleyes:

Ilokaasu ei kuullostakaan kovin tehokkaalta, eikös sen vaikutuskin ole vain joitain minuutteja.

Epiduraalin just haluaisin välttää, jos mahdollista, muttei taida olla..
 
Petidiiniä ei ole muistaakseni mulle tarjottu eikä siis kokemusta siitä. Ilokaasu vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin, osa tulee pahoinvointiseksi, osalla ei vaikuta mitenkään mutta monia auttaa hyvin. Mä kuulun niihin onnekkaisiin joita se auttaa. Olen kaikissa kolmessa synnytyksessä käyttänyt ja hyvin auttanut, kunnes olen saanut epiduraalin. Se auttaa siis aina vain meneillään olevaan supistukseen, supistusten välissä sitä ei käytetä. Kun tuntee että seuraava supistus on kohta tulossa otetaan maski naamalle ja hengitetään syvään kunnes supistus on mennyt ohi. Vie supistuksen pahimman kärjen pois. :)
 
Mulla on harsoasiaa tähän väliin. Ostin eurokankaasta valkoista harsoa 2,9 eur/m ja printtiharsoa 3,9 eur/m. Metristä teen kaks harsoa, niin kohtuuhitaiset harsot tuli.

Etolasta löysin vaunun koppaan uuden patjan. Ne leikkas määrämittaan 3 cm paksua vaahtomuovia. Maksoi reilun vitosen :cat:. Hyvähyvä!

Niin, ja sitte sieltä eurokankaasta ostin heräteostoksena vauvan huoneeseen verhokankaan. Oli niin kiva kangas, että lähti mukaan. Ompeluhommia siis tiedossa! Vkl ostin kyl myös olkkariin verhokankaat.
 
Petidiiniä ei ole muistaakseni mulle tarjottu eikä siis kokemusta siitä. Ilokaasu vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin, osa tulee pahoinvointiseksi, osalla ei vaikuta mitenkään mutta monia auttaa hyvin. Mä kuulun niihin onnekkaisiin joita se auttaa. Olen kaikissa kolmessa synnytyksessä käyttänyt ja hyvin auttanut, kunnes olen saanut epiduraalin. Se auttaa siis aina vain meneillään olevaan supistukseen, supistusten välissä sitä ei käytetä. Kun tuntee että seuraava supistus on kohta tulossa otetaan maski naamalle ja hengitetään syvään kunnes supistus on mennyt ohi. Vie supistuksen pahimman kärjen pois. :)
Joo, eiks epiduraali laiteta sitte ku avautuminen alkaa oleen lopuillaan ja ennen ponnistusvaihetta? Näin mä olin lukevinani sieltä bebesinfo-sivuilta. Joku sanoi, et epin saa vasta kun on 4cm auki?
 
Mites toi panacod? Auttaaks se supistuskipuihin? Sehän on rauhoittava kipulääke, enemmän ehkä kyl kipulääke. Se vei hammassäryltä sen pahimman terän pois, kipu ikäänkuin liukui taka-alalle ja tuli leijuva olo. Panacodissa on parasetamolia, et sitä saa raskaana oleva käyttää, sanoin joku, oliko hammashoitaja tms.
 
Mites toi panacod? Auttaaks se supistuskipuihin? Sehän on rauhoittava kipulääke, enemmän ehkä kyl kipulääke. Se vei hammassäryltä sen pahimman terän pois, kipu ikäänkuin liukui taka-alalle ja tuli leijuva olo. Panacodissa on parasetamolia, et sitä saa raskaana oleva käyttää, sanoin joku, oliko hammashoitaja tms.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1000

Panacodia ei suositella viimeisen raskauskolmanneksen eikä synnytyksen aikana, lukee tuolla. Siinähän on parasetamolin lisäksi myös kodeiinia.

Meillä esikoinen söi tuota nielurisaleikkauksen jälkeen ja sai niin kovat mahakivut että jouduin ambulanssin kutsumaan apuun. :sad001 Ihan vaan off topic kun tuli mieleen.
 
Panacodistakaan ei ole tietoa... Epin saa muistaakseni kun on auki 4-8cm, ei aikasemmin eikä myöhemmin. Jos ei ole vielä 4cm auki voi synnytys vielä pysähtyä ja jos on yli 8cm se voi haitata ponnistusvaihetta. Mulla oli muistaakseni viime synnytyksessä 6cm kun kätilö tarkasti ja pyysi epin laiton. Mutta kun anestesialääkäri tuli pistämään sen tunsin jo ponnistustarpeen, eli oli todennäköisesti jo 10cm auki yllättäen! Pidin suuni kiinni eikä kohdunsuuta tarkastettu enää siinä kohtaa. Vasta kun lääkäri oli poistunut huoneesta kerroin kätilölle että ponnistuttaa... Mua ei millään tavalla epi haitannut ponnistusvaiheessa mutta voi siis jotenkin haitata ettei tunne ponnistustarvetta lainkaan tai ei tunnista "mihin suuntaan" kuuluu ponnistaa. Mä sain epin avulla pienen kivuttoman hengähdystauon ennen loppuhuipennusta ja se tuli tarpeen.
 
Täällä alkaa olla jännittäviä hetkiä monella, kun synnytys lähestyy. Toivottavasti tulette tuonne synnyttäneet puolelle, sitten synnytyksen jälkeen juttelemaan. Itse tein vuosi sitten raskaustestin äitienpäivän jälkeen. Nyt saan viettää elämäni ensimmäistä äitienpäivää pienen pojan äitinä. Miten aiotte viettää vappua ? Me ollaan kotona, mutta meille tulee varmaan vieraita.
 
Panacodistakaan ei ole tietoa... Epin saa muistaakseni kun on auki 4-8cm, ei aikasemmin eikä myöhemmin. Jos ei ole vielä 4cm auki voi synnytys vielä pysähtyä ja jos on yli 8cm se voi haitata ponnistusvaihetta. Mulla oli muistaakseni viime synnytyksessä 6cm kun kätilö tarkasti ja pyysi epin laiton. Mutta kun anestesialääkäri tuli pistämään sen tunsin jo ponnistustarpeen, eli oli todennäköisesti jo 10cm auki yllättäen! Pidin suuni kiinni eikä kohdunsuuta tarkastettu enää siinä kohtaa. Vasta kun lääkäri oli poistunut huoneesta kerroin kätilölle että ponnistuttaa... Mua ei millään tavalla epi haitannut ponnistusvaiheessa mutta voi siis jotenkin haitata ettei tunne ponnistustarvetta lainkaan tai ei tunnista "mihin suuntaan" kuuluu ponnistaa. Mä sain epin avulla pienen kivuttoman hengähdystauon ennen loppuhuipennusta ja se tuli tarpeen.
Näin olen myös ymmärtänyt. Spinaali käsittääkseni vaikuttaa nopeammin ja lyhyemmän aikaa, jolloin se voidaan laittaa hieman myöhemmin. Mutta mulla siis nimenomaan kohdunsuun tilanne tarkistettiin kätilön toimesta vielä kerran juuri ennen spinaalia, vaikka kaikki valmistelut oli jo tehty sitä varten ja lääkäri oli valmiina. Ja sillä todettiin, ettei onnistu enää, ettei voi antaa. Eli ilmeisesti käytännöt eivät siis eri paikoissa ole ihan aukottomia. Musta siis vaan tuntuu kummalta ja vieraalta, kun kuulee niitä tarinoita, että on vaan laitettu jotain kysymättä, tän mun oman kokemuksen perusteella. Ja haluan tässä vielä mainita, että mun kätilö oli ihan huikea, enkä ois varmaan noin hyvin selvinnyt ilman sitä :)
 
Mulla on huomenna ennakko rakenneultra, jossa tarkistetaan tilanne ja arvioidaan otetaanko lapsivesinäyte vielä. Lääkärin sanojen mukaan tämä tehdään jo nyt rv15+5 kun nyt pitäis suurin osa rakenneultran jutuista jo näkyä ja jos on häikkää otetaan lapsivesinäyte ja tarvittaessa keretään vielä tekemään keskeytys... Että näin positiivinen lääkäri. Onneks on eri lääkäri huomenna. Mut jännittää huominen... Ehkä siks tää koko päivä on ollut yhtä kaaosta ja huonotuulisuutta. :( Mies vielä varmisti huonon lopun päivälle! Vanhemman tyttären kanssa tehtiin simaa 8 litraa ja kun oli aika lisätä hiiva ei sitä löytynytkään jääkaapista vaikka eilen nimenomaan säästettiin pieni pala munkinpaistosta simaa varten. Mies oli siivonnut jääkaappia ja heittänyt sen roskiin! Eikä ollut kuivahiivaakaan kotona. Se siitä simasta. :( Nyt unta kuuppaan ja toivotaan huomisesta parempaa päivää.
 
Täällä alkaa olla jännittäviä hetkiä monella, kun synnytys lähestyy. Toivottavasti tulette tuonne synnyttäneet puolelle, sitten synnytyksen jälkeen juttelemaan. Itse tein vuosi sitten raskaustestin äitienpäivän jälkeen. Nyt saan viettää elämäni ensimmäistä äitienpäivää pienen pojan äitinä. Miten aiotte viettää vappua ? Me ollaan kotona, mutta meille tulee varmaan vieraita.
Epäreilua, että mä joudun odottaa ekaa äitienpäivää vuoden. Tietty isänpäivä tulee ennen sitä :mad:.

Mä oon himassa vapun, laitan niitä verhoja varmaan. Ja, sitten jos isukki muuttaa tänne, niin se pitää nyt kuun loppuun mennessä kans päättää. Se on sit autotallin siivousta ja kamaa kirppikselle. Kai mä sitte otan sen tänne. Hitto, reilu 5vko äitiyslomaan! Kääk!!!
 
Epäreilua, että mä joudun odottaa ekaa äitienpäivää vuoden. Tietty isänpäivä tulee ennen sitä :mad:.

Mä oon himassa vapun, laitan niitä verhoja varmaan. Ja, sitten jos isukki muuttaa tänne, niin se pitää nyt kuun loppuun mennessä kans päättää. Se on sit autotallin siivousta ja kamaa kirppikselle. Kai mä sitte otan sen tänne. Hitto, reilu 5vko äitiyslomaan! Kääk!!!

Täälläkin isänpäivä tulee ensin, jollei vaavi päätä syntyä 2vk. etuajassa:joyful:
 
Petidiiniä ei ole muistaakseni mulle tarjottu eikä siis kokemusta siitä. Ilokaasu vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin, osa tulee pahoinvointiseksi, osalla ei vaikuta mitenkään mutta monia auttaa hyvin. Mä kuulun niihin onnekkaisiin joita se auttaa. Olen kaikissa kolmessa synnytyksessä käyttänyt ja hyvin auttanut, kunnes olen saanut epiduraalin. Se auttaa siis aina vain meneillään olevaan supistukseen, supistusten välissä sitä ei käytetä. Kun tuntee että seuraava supistus on kohta tulossa otetaan maski naamalle ja hengitetään syvään kunnes supistus on mennyt ohi. Vie supistuksen pahimman kärjen pois. :)

Mun piti kokea kolmas synnytys ennen kuin oli kätilö joka osasi neuvoa ilokaasun käytössä. Ekoissa varmaan imppasin sitä miten sattuu, koska siitä ei ollut mitään hyötyä. Viimesimmässä oli juuri noilla neuvoilla. Kyttäsin käyriä ja imppasin, mulla se auttoi myös. Mutta saman asian teki happi :D Tai eihän se vienyt kipuja mitenkään pois, mutta keskityin hengittämään siihen maskiin niin paljon kun pystyin sen loppuajan. Kätilökin tokas siinä synnytyksen jälkeen, että ei ihme että oli kipuja kun kohtu aukes loput 4cm kauheella vauhdilla..no siltä se tuntuikin :) Mä niiiiin haluisin saman kätilön uudestaan, mutta on tainnut jäädä jo eläkkeelle. :sad001
 
Mä ajattelin pyytää nyt tässä synnytyksessä Paraservikaalipuudutuksen, jos tuntuu ettei pelkkä ilokaasu riitä. On auttanut mua kahdessa ensimmäisessä synnytyksessä ja poistanut kaikki kivut, eikä ainakaan huomattu, että ois vaikuttanut lapseen mitenkään erityisemmin, vaikka kait voi vaikuttaa sekin.

Anopista vielä, että minäkin yritän pysyä väleissä ja kestää vaan sen temppuilut ihan sen takia, että hän on kuitenkin se lähempi mummi tytölle ollut kuin oma äiti (mun omalla äidillä on kaikenlaisia sairauksia ettei enää jaksa touhuta näin pienten kanssa). Anoppi on kuitenkin se joka on hoitanut tyttöä, jotta päästään käymään ultrissa ym. ja haluis yökyläänkin jo tyttöä ottaa, mutta mä en raaski antaa vielä :) Mutta vois tietty luottaa vähän paremmin siihen, että osaan hoitaa lapseni ihan ilman sen jokapäiväisiä kommentteja.

Kerran on joutunut pyytämään anteeksikin kun oltiin kaikki oltu kipeinä ja se rupes nipottamaan, ettei lapsi elä pelkällä hedelmäsoseella, että nyt ryhdistäydy ja syötä jotain muuta..ja siis kyse oli siitä, että lapsi oli kuumeessa eikä syönyt muuta kuin hedelmäsosetta ja imetin sitä niin paljon kuin sielu sieti (minä joka en yleensä edes epäillyt ettenkö osais hoitaa myös kipeetä lasta ja terkkarissakin sitten sanoivat, että äidinmaito on just hyvää kipeelle vauvalle ja syö muuta mitä sitten syö). Kun lähtivät meiltä aloin sitten itkemään kun tuli niin paska fiilis ja mies samantien sanoi muutaman valitun sanan äidilleen. Sen jälkeen tuli viesti, anteeksi, tiedän että osaat hoitaa lapsesi. No, jotenkin tuntuu että ei se vieläkään sitä tiedä, mutta ei oo muutakaan vaihtoehtoa kuin luottaa :grin Vaikka on nähnyt näistä mun vanhemista lapsista, että heistä on kasvanut ihan kelpoja nuoria aikuisia..mut tietty kun en käytä niitä vaaleanpunaisia mekkoja.. luottamusta ei siksi löydy:grin
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top