Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ainiin, vauvanvaatteista. Mä olin mutsin kanssa kirppiksellä ettii niitä pieniä vaatteita. Siel oli vaalenpunainen body, ihan uusi ja hinta 1eur. Mä kysyin mutsilta voiko pojalle laittaa tän ja se oli vaan et voi laittaa.

Mutsi ei oo ostanu viel mitään vauvakrääsää mun vauvalle. Mä muistan, et se osteli kyllä lapsenlapsille kun ne muut oli pieniä. Voi olla ettei se oikeen osaa enää, alkaa oleen niin vanha.

Rv 29+3
 
Hei Justmom10 ja muut kokeneet!:)
Kysymys:
Voiko sairaalassa saada jonkun rauhottavan piikin, kun menee synnyttään??:rolleyes: Kipupiikin lisäksi:rolleyes:

Lisään tuon sitten kyllä sairaalan toivelistalle...:singing:

Tuli vaan ihan äsken mieleen...Meinaan kun olin tänään sairaalalla synnytystapa-arviossa ja siellä kyseltiin pelottaako synnytys... sillä hetkellä ei varsinaisesti, mutta kun pääsin kotiin, niin päässä pyörii, että pelottaahan tuo kuitenkin:singing:

Toivottavasti ei ole ihan stupid kysymys, kun tästä ei ole puhuttu missään..:signs001
Itse asiassa, mä haluisin myös. Tuun oleen ihan helvetin paniikissa.
 
Anopeista: Mä oon sit kans miniä from hell. Mua vitutti yhteen aikaan ne soitot et"ollaan vartin päästä siellä" että nukutin vauvan vaiko väkisin siinä välissä tai sit vaan ilmoitin et oltiin just lähdössä "johonkin". Otti päähän et tullaan tolleen vaan ja sit ku oltiin sinne menossa ni olis pitäny ilmoittaa minuutintarkka aika. Ja tää on vaan pikkujuttu kaikessa tässä ihanuudessa. Monennäköstä on ollut ja välit on aika laimeet..
 
Tähti-73, sitä lantiota ei tutkittu mitenkään muuten tai ultrattu tarkemmin. Oon kuullut, että voi olla jotain luita tms.siellä tiellä eikä sen takia alatiesynnytys ole mahdollinen. Mutta siis, sulla tulee alatiesynnytys?

Tässäkin tutkimuksessa on varmaan aika paljon paikkakuntakohtaisia eroja. Täytyy olla tarkkana, kun menee ite! Laittakaa kokemuksia noista arvioista, niin me, joilla se on edessä, osataan varautua..

Sirpa40:)
Tutki lantion käsin ( mieslääkäri tunki käden jalkoväliin ja sanoi, että tekee vähän ilkeetä )...Ei kokeiltu peräsuolesta mitenkään. Kipuherkkänä toi tutkimus vähän sattui:sad001 Totesi, että mahtuu alateitse syntymään, eli sillä lähdetään liikkeelle.

Ilmeisesti saan uuden tarkemman arvion painosta sitten seuraavalla ultra kerralla rv38+0, kahden viikon päästä:) Jospa sitten kokeilevat myös sitä kohdunsuun tilannetta..:)

Rv. 36+0
 
Anopeista: Mä oon sit kans miniä from hell. Mua vitutti yhteen aikaan ne soitot et"ollaan vartin päästä siellä" että nukutin vauvan vaiko väkisin siinä välissä tai sit vaan ilmoitin et oltiin just lähdössä "johonkin". Otti päähän et tullaan tolleen vaan ja sit ku oltiin sinne menossa ni olis pitäny ilmoittaa minuutintarkka aika. Ja tää on vaan pikkujuttu kaikessa tässä ihanuudessa. Monennäköstä on ollut ja välit on aika laimeet..

Sikuriini:)
paljon kiinni kemioista ja minkälainen anoppi osuu kohdalle. Toi suhde on kuitenkin se, joka vaatii eniten sopivaa välimatkaa ja hienotunteisuutta molemmilta onnistuakseen... Joskus saa kuulla, että jonkun anoppi tulee ovesta koska huvittaa, kuin kotiinsa ja on päivän ohjelma suurinpiirtein suunniteltuna jne..:woot:
 
Mie väittäisin et mitään rauhottavia ei tipu. Ne vaikuttaisi myös vauvaan ja varmasti myös sen sykkeisiin ja pahimmillaan hapen saantiin. Moni on sanonu et petidiini (vai mikä se kipulääke nyt oli nimeltään o_O) riittää sekottamaan pollan. tai sit voi ottaa ilokaasuöverit :grin sit on ainakin hilpeetä :rolleyes:
 
Tännehän pukkaa niin tiuhaan viestiä, että ei perässä pysy. :) Pariin päivään en oo kerenny lukemaan (3v. ja vauva työllistävät ihan mukavasti,,,), niin on taas monta sivua tullut juttua.

En muista oonko jo kotiutus asiaan kirjotellut. Mutta olin viimeksi sairaalassa sellasella osastolla, jolla pyrittiin varhaiseen kotiutukseen. Eli jos ei ongelmia ollut äidillä eikä vauvalla, niin uudelleensynnyttäjät kotiin yhden yön jälkeen (ensisynnyttäjät 2 yön jälkeen). Ite synnytin illalla ja pääsin osastolle noin klo 22. Sit seuraavana päivänä vauvan lääkärintarkastus ja kotiutus. Mulle se kyllä sopi hyvin. Esikoinen oli muutaman päivän isovanhemmilla, niin saatiin tutustua vauvaan rauhassa kotioloissa. Istuin nojatuolissa ja vauva sylissä kattelin Netflixiä. :) Molemmissa synnytyksissä kyllä käynyt sikäli hyvä tuuri, että olen saanut sairaalassa oman huoneen.

Vierailijoita ei ehtinyt tässä toisessa synnytyksessä käydä sairaalassa lainkaan. Ekassa mun vanhemmat ryntäsivät heti seuraavana päivänä kattomaan vauvaa sairaalaan. En ollut sektion vuoksi edes suihkuun vielä päässyt, vähänkö oli räjähtänyt olo...

Mua kans jännitti, että miten ehdin järjestää esikoisen hoidon synnytyksen alkaessa. Onneksi alkoi sen verran hitaasti, että ehdin hälyyttää isovanhemmat toiselta paikkakunnalta hakemaan lasta ja mieskin kerkesi hoitaa työpäivänsä loppuun. Supistukset alkoivat siis aamulla ja yöllä vasta lähdettiin sairaalaan. Ei mennyt lapsivedet eikä irronnut limatulppa (edellisessä meni vedet, mutta sillonkaan en nähnyt mitään limatulppaa, toi on yhä mulle mysteeri millanen se on...).
 
Mie väittäisin et mitään rauhottavia ei tipu. Ne vaikuttaisi myös vauvaan ja varmasti myös sen sykkeisiin ja pahimmillaan hapen saantiin. Moni on sanonu et petidiini (vai mikä se kipulääke nyt oli nimeltään o_O) riittää sekottamaan pollan. tai sit voi ottaa ilokaasuöverit :grin sit on ainakin hilpeetä :rolleyes:

Eclipse:)
onko se petidiini se piikki, jonka saa ihan ekana? Annetaanko se kaikille, vai pitääkö sitä pyytää?

Hassua, kun ajattelee, ettei mielellään ottaisi mitään järeempiä aineita, mutta sitten tuntuu, että jos kipu onkin niin sietämätön, että on ihan paniikissa:hungover:
 
Last edited by a moderator:
Eclipse:)
onko se petidiini se piikki, jonka saa ihan ekana? Annetaanko se kaikille, vai pitääkö sitä pyytää?

Hassua, kun ajattelee, ettei mielellään ottaisi mitään järeempiä aineita, mutta sitten tuntuu, että jos kipu onkin niin sietämätön, että on ihan paniikissa:hungover:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=172
tuossa linkki kyseisen tökötin käyttöön. kannattaa muutenkin selata sivusto läpi, hyvää infoa näin loppumetrien paniikissa :woot:

Muokkaus: näköjään tuo petidiini on rauhoittava :eek: mutta sivuvaikutusten takia en tiedä haluanko
 
Mä sain esikoista synnyttäessä (Taysissa) heti Petidiini piikin, vaikken ees oikeestaan pyytänyt. Sen jälkeen mulle tuli huono olo ja oksensn,i enkä pystynyt kävelemään kun heti oksetti. Ja jälkeenpäin oli kankku tosi kipeä. Ja jos en väärin muista, niin petidiini voi vaikuttaa vauvan sydämen sykkeeseen. Luin siitä jälkeen päin. Seuraavassa synnytyksessä ehdottomasti kieltäytyi siitä. Hyvinkäällä sitä ei ees tarjottu.
 
Terveisiä sairaalasta synnytystapa-arviosta! :)
Ei ihme, että olin neuvolan puntarin mukaan laihtunut, sillä vauva oli nyt kasvanut vajaassa 2viikossa lisää 500g ja nyt painoa oli 2.7kg !!:happy:

2viikon päästä ( rv38.) on uusi käynti, uusi arvio vauvan painosta ja katsovat, että on yhä siellä pääalaspäin..:joyful:

Tähti, mulla oli ihan saman painoinen vauva synnytystapa-arviossa (35+6). Syntyessään painoi sitten 3325 g.
 
Mä sain esikoista synnyttäessä (Taysissa) heti Petidiini piikin, vaikken ees oikeestaan pyytänyt. Sen jälkeen mulle tuli huono olo ja oksensn,i enkä pystynyt kävelemään kun heti oksetti. Ja jälkeenpäin oli kankku tosi kipeä. Ja jos en väärin muista, niin petidiini voi vaikuttaa vauvan sydämen sykkeeseen. Luin siitä jälkeen päin. Seuraavassa synnytyksessä ehdottomasti kieltäytyi siitä. Hyvinkäällä sitä ei ees tarjottu.

Satru:)
Mitä sait Hyvinkäällä sitten?
 
Tähti: Ilokaasulla ensin ja sit epiduraalin. Tosin siitä epiduraalista ei ollut hyötyä kun irtosi mun selästä ja kaikki kipulääke oli patjassa. Lopussa sain taas ilokaasua ja sit kun vauvan sydänäänet vähän hidastui, hengitin vaan happea ja sillä mentiin loppuun asti, että oikeestaan käytössä oli pelkkä ilokaasu.

Mun synnytyskertomus löytyy 2014 joulukuussa synnyttäneiden sivuilta, jos kiinnostaa :)
 
Onneksi mun anoppi asuu Algeriassa asti niin ei tule tuollaisia ongelmia kuin teillä. :grin Ei vaan.. ihan mukava tapaus muutenkin. Neuvoo ihan nätisti poikaansa vauva-asioissa kun poika on mieheni eka lapsi eikä tiedä kaikkea.

Meillä on kovasti muriseva poika (tää oikeesti murisee, ei itke :hilarious: ) joka on puoliksi afrikkalainen leijona, puoliksi suomalainen karhu. :grin Nallekarhu tai teddybear on pojalla hyvin yleisesti käytetty lempinimi. :grin
 
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=172
tuossa linkki kyseisen tökötin käyttöön. kannattaa muutenkin selata sivusto läpi, hyvää infoa näin loppumetrien paniikissa :woot:

Muokkaus: näköjään tuo petidiini on rauhoittava :eek: mutta sivuvaikutusten takia en tiedä haluanko

Eclipse:)
Huhh, taitaa ollakin kovempaa rauhoittavaa ainetta, en ajatellut ihan näin järeetä ainetta, mutta voi olla, ettei mikään tavanomaisempi riitä...:wacky:?!
 
Käsittääkseni niin sanotusti automaattisesti ei anneta mitään lääkitystä - tai ei ainakaan mulle annettu. Kun tulin sairaalaan ja teki polilla nopeen sisätutkimuksen ja totesi, että vaatteet vaihtoon ja saliin, niin laittoi samalla tipan. Kysyin kivusta kiemurrellen, että kai tossa on jotain kipulääkettä jo, niin totesi vaan, että ei, tässä on antibioottia vauvalle lapsivesien menon takia. Sitte salissa kätilö kysyi, että mitä kipulääkityksiä oot aatellu ja siinä vaiheessa taisin todeta jotain, että tässä vaiheessa ihan kaikkia. :) Sit se ehdotti, että jos aloitetaan ilokaasulla. Sitä sitten, mutten kokenut, että se autto ja kun kerroin sen, kätilö sanoi, että spinaalin kerkeis vielä antaa, ei epiduraalia, ku oli niin pitkällä. No ei sit ehtinyt sitäkään. Eli mun kokemus Kätilöopistolta Helsingissä on, että ei todellakaan tuputettu tai kysymättä laitettu kivunlievitystä.
 
Takaisin
Top