Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei ole.Mulla on vaan se leikkaavan lääkärin tapaaminen suunnilleen 2vkoa ennen sektiota..että tällein..
 
Munkin kuopuksen verensokeria seurattiin synnytyksen jälkeen mun radin takia mut en muista et olis herätelty yöllä sen takia... Ja imetin kun hän näytti haluavan maitoa (tiheämmin kuin neljä tuntia), eli en laittanut mitään herätystä hälyyttämään sen takia. Ja torkahtelin päivän mittaan kans useamman kerran päivässä niin sain hyvin nukuttua tarpeeksi. :) En siis yritä millään tavalla vähätellä teitä, jotka ette ole saaneet levättyä sairaalassa mutta en myöskään halua että ekaa kertaa synnyttämään menevät pelästyvät ettei sairaalassa saa nukkua lainkaan. :)
 
Mulla ollut tasan yksi lääkärikäynti, se oli ihan alussa rv13. paikkeilla. Mitään ultraa ei neuvolassa ole, käsin täti vaan tunnustelee vatsaa. Nyt onneksi pääsen HUS:iin synnytystapa-arvioon huomenna rv 36+0. Neuvolassa sanottiin, ettei muuta lääkärikäyntiä enää ole/tule.

Kuinka hyvin noi neuvolantädit osaa tunnustella vauvaa, mitenpäin se vatsassa on, kun kerran mittasi sf-mitankin väärin, vauva oli poikittain, vaikka tulkitsi sen olevan pääalaspäin:wideyed:

Olisin varmaan aika hermona synnytyksessä, jos synnytystapa-arvion tekisi vaan joku neuvolassa käsikopelolla:hungover:
Mulla vaihtu nyt neuvolan täti ja edellinenkin oli tosi mukava ja ihan osaava, mutta nyt tää uusi vaikuttaa olevan jotenkin varmempi mielipiteissään. Huomasin, että se on th ja kätilö. Onko ne kaikki? Ei ehkä? Mulla tuli aika varma fiilis lopulta siitä, kun se tunnusteli, kun se teki sen niin huolella, kun luuli ensin, että vauva on kääntynyt takas. Nla-lääkäri taas vaan ultras ja mittas ne perusmitat eli käytännössä luiset osat - se painoarviohan perustuu taulukkoon. Eli jäi melkein varmempi fiilis siitä pelkästä tunnustelusta, jossa paino arvioitiin muutama sata grammaa pienemmäksi. Jännä nähdä, mikä on lopputulema :)
 
Mulla vaihtu nyt neuvolan täti ja edellinenkin oli tosi mukava ja ihan osaava, mutta nyt tää uusi vaikuttaa olevan jotenkin varmempi mielipiteissään. Huomasin, että se on th ja kätilö. Onko ne kaikki? Ei ehkä? Mulla tuli aika varma fiilis lopulta siitä, kun se tunnusteli, kun se teki sen niin huolella, kun luuli ensin, että vauva on kääntynyt takas. Nla-lääkäri taas vaan ultras ja mittas ne perusmitat eli käytännössä luiset osat - se painoarviohan perustuu taulukkoon. Eli jäi melkein varmempi fiilis siitä pelkästä tunnustelusta, jossa paino arvioitiin muutama sata grammaa pienemmäksi. Jännä nähdä, mikä on lopputulema :)

Kätilö saa laillistuksen toimia myös sh samoin th koulutukseen kuuluu laillistus myös sh,kuuluu osana näihin koulutuksiin.Mutta vain kätilö koulutuksen ja laillistuksen saanut voi toimia kätilönä.Tunnen itsekkin muutaman th jotka ovat vielä lukeneet itsensä kätilöksi.
 
Kätilö saa laillistuksen toimia myös sh samoin th koulutukseen kuuluu laillistus myös sh,kuuluu osana näihin koulutuksiin.Mutta vain kätilö koulutuksen ja laillistuksen saanut voi toimia kätilönä.Tunnen itsekkin muutaman th jotka ovat vielä lukeneet itsensä kätilöksi.
Joo, tää on suunnilleen tuttu juttu, mutta mietin sitä, että onko kaikki neuvolan tädit th-kätilö -yhdistelmiä. Mutta ei varmaankaan sitten.
 
Joo, tää on suunnilleen tuttu juttu, mutta mietin sitä, että onko kaikki neuvolan tädit th-kätilö -yhdistelmiä. Mutta ei varmaankaan sitten.


Veikkaisin, että melko harvinaista nlassa th-kätilö..Melkeinpä ne nlassa on th..Mutta varmasti on poikkeuksiakin..
 
Veikkaisin, että melko harvinaista nlassa th-kätilö..Melkeinpä ne nlassa on th..Mutta varmasti on poikkeuksiakin..
Niinpä. Tämä uus nyt on molempia ja muistelen, että mun edellisen raskauden aikana ollut ois myös ollut, joten käynyt vaan siinä mielessä sit hyvä tuuri :)
 
Niinpä. Tämä uus nyt on molempia ja muistelen, että mun edellisen raskauden aikana ollut ois myös ollut, joten käynyt vaan siinä mielessä sit hyvä tuuri :)


Minun ei ole ainakaan :p:p

Ja Terhikistähän voi aina tarkistaa onko molempia, jos kiinnostaa..Sulla on kyllä hyvä siinä mielessä, että siinä on sitä tietotaitoa sekä ennen että synnytyksen jälkeen ja itse siitä synnytyksestä..Itsestä tuntuu siltä, että mun th lukee vaan kaikki jostain taulukoista ja ihan sama mitä siinä sitten itse sanot kun vaan näytetään sormella jtn fucking taulukkoa..Jos en olis itse sh oisin varmaan melko kujalla kaikesta ja aivan hermoriekaleina taulukkomitoista ja tuijottaisin vaan niitä..
 
Minun ei ole ainakaan :p:p

Ja Terhikistähän voi aina tarkistaa onko molempia, jos kiinnostaa..Sulla on kyllä hyvä siinä mielessä, että siinä on sitä tietotaitoa sekä ennen että synnytyksen jälkeen ja itse siitä synnytyksestä..Itsestä tuntuu siltä, että mun th lukee vaan kaikki jostain taulukoista ja ihan sama mitä siinä sitten itse sanot kun vaan näytetään sormella jtn fucking taulukkoa..Jos en olis itse sh oisin varmaan melko kujalla kaikesta ja aivan hermoriekaleina taulukkomitoista ja tuijottaisin vaan niitä..
Joo, niin musta tuntuu. Ja olin tosi positiivisesti yllättynyt mm ku se uus tapaus viime neuvolakäynnillä kyseli tosi tarkkaan esim mun fiiliksiä just synnytyksestä ja anto ihan konkreettisia vinkkejä, mistä vois päätellä, että kannattaa lähtee sairaalaan. Edellisen th:n kohdalla oli välillä just toi sama tunne, että joko taulukot esiin tai sit "niin, se voi kyllä olla ihan normaalia ja kuuluu raskauteen" - ärsyttävää! Siis ihan sama, mistä puhu! Epäilin sitten rytmihäiriöitä tai kerroin totaalisesta uupumuskohtauksesta tms... Mulla kun kans terveysalan taustaa, niin mielelläni myös kyselen ja varmistelen, niin sit jää vähän tyhmä fiilis ku sanotaan, että "joo, se on normaalia" - kaikki on normaalia...hemmetti...
 
Joo, niin musta tuntuu. Ja olin tosi positiivisesti yllättynyt mm ku se uus tapaus viime neuvolakäynnillä kyseli tosi tarkkaan esim mun fiiliksiä just synnytyksestä ja anto ihan konkreettisia vinkkejä, mistä vois päätellä, että kannattaa lähtee sairaalaan. Edellisen th:n kohdalla oli välillä just toi sama tunne, että joko taulukot esiin tai sit "niin, se voi kyllä olla ihan normaalia ja kuuluu raskauteen" - ärsyttävää! Siis ihan sama, mistä puhu! Epäilin sitten rytmihäiriöitä tai kerroin totaalisesta uupumuskohtauksesta tms... Mulla kun kans terveysalan taustaa, niin mielelläni myös kyselen ja varmistelen, niin sit jää vähän tyhmä fiilis ku sanotaan, että "joo, se on normaalia" - kaikki on normaalia...


Jep!Ja vaikka oon sh ja osaamista monesta kohtaa niin oon kuitenkin ekaa kertaa raskaana ja mikään ei oo tuttua..Ja mua kans ärsytti ja ärsyttää toi et joo toi on ihan normaalia ja varmaan kuuluu raskauteen..Mä oisin ainakin kaivannu just enemmän siihen synnytykseen liittyvää infoa enkä mitn helvetin taulukoita jst hiilareitten määrästä tai diabeteksestä..Mä sain sit pelkopkl tosi paljon tietoa normi synnytyksestä sekä siitä sektiosta mikä mulle siis tehdään..Sen sijaan että mun nlan th olis kertonu edes jtn näistä asioista, mulle vaan tokastiin kun mainitsin heti alussa etten meinaa alakautta synnyttää, koska pelkään niin paljon että kyllä siihen kasvaa raskauden myötä, se on luonnollinen tapa synnyttää.No voin viddu sanoe etten todella oo kasvanu siihen vaan päin vastoin se alkoi entistä enemmän pelottamaan mitä pidemmälle raskaus eteni.Pelkopkl kätilö sanoi heti ettei ketään yritetä pois puhua sektiosta, mutta jutellaan kuitenkin kaikesta mikä mieltä askarruttaa..
 
Mulla vaihtu nyt neuvolan täti ja edellinenkin oli tosi mukava ja ihan osaava, mutta nyt tää uusi vaikuttaa olevan jotenkin varmempi mielipiteissään. Huomasin, että se on th ja kätilö. Onko ne kaikki? Ei ehkä? Mulla tuli aika varma fiilis lopulta siitä, kun se tunnusteli, kun se teki sen niin huolella, kun luuli ensin, että vauva on kääntynyt takas. Nla-lääkäri taas vaan ultras ja mittas ne perusmitat eli käytännössä luiset osat - se painoarviohan perustuu taulukkoon. Eli jäi melkein varmempi fiilis siitä pelkästä tunnustelusta, jossa paino arvioitiin muutama sata grammaa pienemmäksi. Jännä nähdä, mikä on lopputulema :)

Myy75:)
täällä neuvolantäti on vaan terveydenhoitaja, mutta kai se on ihan riittävää.
 
Tämä ei niinkään tänne palstalle kuulu(?), mutta mua niiiin ahdistaa mun anoppi :shifty: Meidän ajatus tyttölapsen pukemisesta poikkeaa ihan täysin. Hän tykkäisi että meidän pirpana kulkee hienoissa kukkarönsymekoissa ja hiuspannoissa ja aiheesta on väännetty nämä 1v 4kk mitä tyttö on ollut olemassa. Sovittiin jossain vaiheessa, että hän ostaa sellasta vaatetta mistä on puutetta, mutta taas on jotain ihme rönsyä odottamassa kesää. Mulla ei siis ole mekkoja mitään vastaan, mutta kun toi meidän likka, se on sellanen joka koluaa kaikki kaivonkannet, kuralätäköt, multapaikat kaikki, se ei istu hienosti vaan rattaissa niinkuin anoppi vissiin kuvittelee kun ostelee näitä mekkoja.. Hiuspannat ei ole edes tytön mieleen. Tykkää hatuista, mutta pannat lähtee päästä heti pois ja sitten anoppi ihmettelee että mitäs nyt miksei taaskaan ole pantaa päässä :mad:

Mä itse suosin lapsille mukavia ja semmosia jotka on hyvää materiaalia ja helppo pukea päälle tyylisiä vaatteita ja kuosikin mielellään joku muu kuin vaaleanpunainen..mutta eiii. Ja kun puhe ei auta. Ja sitten anoppi loukkaantuu kun ollaan hänen poikansa kanssa samaa mieltä vaatteista.. Ihan pelottaa mitä se sitten keksii kun tämä poika syntyy.. :eek:
 
Jatkan eri aiheesta kun puheripuli tuli :) Mä oon huomannut että tää pikku jässikkä täällä masussa tunnistaa meidän joka iltaisen unilaulun! Tytölle laulan joka ilta päivänsäde ja menninkäinen ja nyt muutamana kertana kun tää jätkä on pitänyt jotain ihme bileitä tuolla mahassa niin oon alkanut laulamaan kyseistä laulua, niin rauhoittuu heti kuuntelemaan..voi tietty olla että toimis mikä laulu vaan, mutta on suositeltukin että pitäis laulaa masuvauvalle jotain lempilaulua ja jatkaa sitten kun on syntynyt, niin tunnistaa sen ja saattaa sillä laululla rauhoittua tarvittaessa.
 
Satru, auttaisko jos seuraavan kerran kun tiedät anopin olevan tulossa kylään puet tytölle jotain anopin ostamaa hörhelöä ja annat tytön koluta mutalätäköt läpi. Ja kun anoppi tulee puet sen pannan päähän ja kun tyttö repii pois sinnikkäästi puet takaisin monta kertaa. Ehkä anoppi huomaisi ettei ole sinusta kiinni ettei panta pysy päässä ja ehkei se hörhelömekko ollutkaan niin hyvä idea... Säästäisitte ne hörhelömekot äitienpäivään (jos käytte anopilla kylässä) ja anopin synttäreille.
 
En usko että auttaa. Hän on vaan tyytyväinen kun mekko on päällä ja panta päässä, väliä sillä onko lapsi niin iloinen tai vanhemmat. Leluissa sama juttu..tytölle ei autoja osteta! Pojalle sen sijaan on jo autoja odottamassa, mutta tyttö ei saa leikkiä niillä! Eli me ostetaan itse autoja sitten jos tyttö haluaa..mä kun en jaksais tapella joka kerta kun nähdään, samasta aiheesta. Me nähdään joka viikko. Muuten anoppi kyllä on ihan kelpo, hoitaa ja tosiaankin tykkää lapsenlapsistaan ja haluaa niitä hoitoon jne jne, mutta se että näistä vaatteista saa aina tapella. Me ollaan miehen kanssa muutenkin sellasia retrohenkisiä..ja anoppi ei..
 
Mitäköhän anoppis sanoo jos poika jonakin päivänä haluaa leikkiä isosiskon prinsessamekoilla? :D Varmaan saa sydärin!
 
Arvaa olenko suunnitellut sitä, että anoppi tulee kylään niin jätkä on vaaleanpunaisessa mekossa vastassa:D Ja hänhän tokasi, että onneksi tulee poika kun ei osata tyttöä pukea tytönnäköiseksi..mä olin samana päivänä ostanut kirpparilta pojalle keltaiset housut (jotka siis anoppi mieltää tytön väriksi) ja keltaisen bodyn :) Naureskelin hiljaa itsekseni, että ei se tykkää niistäkään :D Mutta ei se oikeesti naurata jos samasta asiasta väännetään joka kerta ja joka kerta hän loukkaantuu siitä, vaikka on sanottu että älä osta mitään vaatteita mitä ei tarvita..tai kysy ensin tai me voidaan näyttää sille..mutta ei! Ihan kuin tahallaan ostais ja sitten haluaa kiukutella.
 
Ei ole, siksi tämä varmaan onkin niin vaikeeta. Mun kaksi vanhempaa lasta on ed. avioliitosta ja tämä tyttö ensimmäinen hänen lapsenlapsensa. Hassua ettei hän ollut oman poikansa kanssa tuollainen ollenkaan..vaikka ei tainnut nukkeja miehellä lapsuudessaan olla leikeissä mukana, mutta tytön syntymän jälkeen nämä "oireet" tulleet. Ymmärrän kyllä, että mummonrooliin menee aikaa totutella, mutta kyseessä ei ole ihan mikä tahansa anoppi vaan oikeesti komenteleva ja määräilevä anoppi eikä helpolla luovuta mistään asiasta. Mun itseni tekis mieli välillä luovuttaa taistelu, mutta kyse on kuitenkin mun lapsista ja minä niitä puen joka päivä ja siivoan sotkut. Ja ihan hyvä tytär tuosta esikoisestakin on tullut, vaikkei mekossa ole koko lapsuuttaan kulkenut :)
 
Takaisin
Top